دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۵ - Apr 4, 2005
در ايام نوروز و با تلاش شبانه روزي شهرداري
روكش آسفالت ۱۵ كيلومتر از معابر تهران انجام شد
گروه شهري: شهرداري تهران با استفاده از مزيت خلوتي شهر در ايام تعطيلات نوروز اقدام به روكش آسفالت ۱۵ كيلومتر از معابر شهري كرد.
خبرنگار ما در مصاحبه با مهندس هادياني مديرعامل سازمان فني مهندسي شهر تهران مي نويسد: باتوجه به اينكه آسفالت محور چمران _ مدرس درحال ازبين رفتن بود شرق محور چمران از پل گيشا تا خيابان ولي عصر و از خيابان ولي عصر تا پل رسالت به طور كامل تحت عمليات روكش آسفالت قرار گرفت.
وي گفت: براي انجام اين عمليات كه تاكنون حدود سه ميليارد تومان هزينه داشته ۱۵ هزار تن آسفالت به كار گرفته شد.
قرار است عمليات روكش آسفالت از زير پل گيشا تا ميدان هفت تير نيز طي ۵ شب آينده با هماهنگي هاي صورت گرفته با پليس به اتمام برسد. از طرف ديگر ۱۵ هزار تن آسفالت ديگر نيز براي لكه گيري معابر داخل شهر به غير از اتوبان ها به مناطق ۲۲ گانه تهران اختصاص يافته كه عمليات لكه گيري آنها نيز از ۲۹ اسفندماه آغاز و با استفاده از فرصت پيش آمده در ايام تعطيلات نوروز به اتمام رسيده است.
به گفته هادياني فعلا در باند ديگر بزرگراه هاي مدرس و چمران لكه گيري اساسي صورت گرفته اما تا اوايل ارديبهشت ماه امسال درنظر داريم كار روكش آسفالت كل اين محور را در اوقات شبانه به پايان برسانيم.
وي اظهارداشت: امسال همچنين محورهاي اساسي تهران نظير شيخ فضل الله نوري، شهيد بابايي، شهيد گمنام، جلال آل احمد را نيز در قالب ۱۰-۷ اكيپ از داخل مجموعه شهرداري يا پيمانكاران بخش خصوصي روكش آسفالت خواهيم كرد.
خبرنگار ما به نقل از مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهر تهران مي نويسد: از ۲۹ اسفند ۸۳ همچنين كار روكش آسفالت دو پل حافظ طالقاني و حافظ جمهوري را آغاز كرديم و طبق قولي كه به مردم داده بوديم تا پانزدهم فروردين ماه (امروز) روكش پلميري و دايمي پل حافظ جمهوري كه در برابر نفوذ آب و ترك خوردگي از مقاومت بالايي برخوردار است به پايان مي رسد و بعد از آن روكش پل طالقاني را آغاز خواهيم كرد كه حداقل يك ماه به درازا خواهد كشيد.
هادياني با اشاره به كار بي وقفه ماموران شهرداري در اجراي اين طرح از ۲۹ اسفندماه گفت: نيروهاي شهرداري حتي در هنگام تحويل سال و در تمام ساعات شبانه روز بدون وقفه حتي يك ساعت كار را تعطيل نكردند بنابراين زمان انجام پروژه اي را كه در شرايط عادي و با ۱۲ ساعت كار حدود يك ماه و نيم به طول مي انجاميد ظرف ۱۵ روز به پايان رساندند.
وي گفت: براي جلوگيري از بروز ترافيك سنگين درنظر داريم كار روكش آسفالت پل حافظ _ طالقاني را در اوقات شبانه به پيش ببريم لذا از ساعت ۲۲ تا صبح و به مدت يكماه پل حافظ _ طالقاني به روي خودروها بسته خواهد بود.
وي از شهروندان خواست تا تكميل عمليات روكش آسفالت اين پل و ترافيك حاصله ناشي از آن شهرداري را با صبر و شكيبايي خود همراهي نمايند.
وي ازجمله نخستين طرح هاي آماده افتتاح در سال جاري را اتمام كار احداث رمپ حق شناس اعلام كرد كه با تكميل آن مسير يادگار امام (ره) به راه آهن متصل شده و متعاقب آن شاهد برطرف شدن يكي از گره هاي ترافيكي مهم شهر تهران خواهيم بود.
وي افزود: كار ساخت خيابان بني هاشم تا پل گلزار در ادامه اتوبان شهيد همت به سمت شرق و پاركينگ طبقاتي بهجت آباد، اول حافظ به پايان رسيد كه طي چند روز آينده از جمله نخستين طرح هاي مهم قابل بهره برداري شهرداري تهران در سال ۸۴ خواهد بود.

از طريق شبكه اينترنت
پرونده ساختمان هاي تهران در دسترس مالكان قرار مي گيرد
003054.jpg
معاون امور مناطق شهرداري تهران گفت: شهروندان تهراني بزودي از طريق شبكه اينترنت و با وارد كردن شماره تركيبي شامل پلاك ثبتي و اطلاعات فردي (كد ملي و شماره شناسنامه) پرونده هاي املاك، عوارض و شهرسازي خود را مشاهده مي كنند.
مهندس هاشمي از آغاز عمليات اجرايي طرح الكترونيكي شدن خدمات به شهروندان خبر داد و افزود: براي اجراي اين طرح گروهي مشغول اسكن بيش از سه ميليون پرونده هستند تا به صورت الكترونيكي قابل بهره برداري باشد.
وي گفت: با الكترونيكي شدن پرونده ها شهروندان با مراجعه به اينترنت و پس از وارد كردن شماره هاي مذكور از آخرين وضعيت ملك و يا درخواستهايي كه براي صدور پروانه و پايان كار دارند، مطلع مي شوند.
معاون شهردار تهران تصريح كرد: همچنين اطلاعات و مدارك مورد نياز جهت صدور پروانه و يا ساير نيازمنديها نيز از طريق شبكه اينترنت قابل دسترسي است.
وي افزايش سرعت پاسخگويي، ايجاد نظم در ارائه خدمات، ارتقاي سطح ايمني و جلوگيري از مفقود شدن پرونده ها، صرفه جويي در وقت و كاهش مراجعه شهروندان را از مهمترين اهداف اجراي اين طرح بيان كرد و افزود: طرح الكترونيكي شدن پرونده ها از اسفند ماه سال گذشته آغاز و به صورت آزمايشي در ۲ منطقه از تهران اجرا شده و نتايج مثبتي را در پي داشته است.
مهندس هاشمي اظهار كرد: نحوه واگذاري شماره هاي تركيبي تا پايان فصل بهار از طريق رسانه ها به شهروندان اعلام خواهد شد و آنها از طريق شبكه اينترنت در منزل، مراكز شهرداري و يا ساير مكانهاي داراي امكانات رايانه اي مي توانند به سهولت اطلاعات مورد نياز و پرونده هاي خود را كسب كنند.
وي با اشاره به اينكه عمده مراجعات به شهرداري در بخش شهرسازي، عوارض و املاك است، به ايسنا گفت: به همين دليل طرح الكترونيكي شدن پرونده ها ابتدا در اين بخشها اجرا و بتدريج طي مراحل مختلف ساير بخشها نيز شامل اين طرح مي شوند. به گفته معاون شهردار تهران پرونده هاي شهروندان پس از اسكن در فضاي مناسب بايگاني و نگهداري مي شود. وي گفت: طرح الكترونيكي شدن خدمات در كليه زمينه ها حتي در زمينه برگزاري مناقصات، انجام كارهاي عمراني و مزايده ها نيز از طريق اينترنت امكان پذير مي شود.

فاصله زماني حركت قطارهاي مترو كم مي شود
003045.jpg
واحد مركزي خبر: معاون  شركت  راه آهن  شهري  تهران  و حومه  از كاهش  فاصله  زماني  حركت  قطارهاي  شهري  مترو در سال  ۸۴ خبر داد.ربيعي  افزود: با افزايش  تعداد قطارهاي  مترو، فاصله  زماني  قطارها در شش  ماه  نخست  امسال  از شش  دقيقه  به  پنج  دقيقه  در ساعات  شلوغ  كاهش  مي يابد.
 وي  گفت : در نيمه  دوم  سال  ۸۴ نيز فاصله  زماني  حركت  قطارها به  چهار دقيقه  مي رسد.ربيعي  با بيان  اينكه  امسال ۴۰ درصد به  ظرفيت  مسافربري  مترو افزوده  مي شود، افزود: شرق  تهران  بهارستان  تا دردشت  نيز زير پوشش  شبكه مترو قرار مي گيرد كه  با اين  اقدام  ده  كيلومتر به  شبكه  متروي  تهران  افزوده  مي شود.

نوسازي بافت هاي فرسوده و حل مشكل ترافيك تهران
003048.jpg
واحد مركزي خبر: يك  عضو هيئت  رئيسه  شوراي  اسلامي شهر تهران  اولويت  هاي  اين  شورا را در سال  ۱۳۸۴ اعلام  كرد. واعظي  آشتياني  افزود: مهمترين  اولويت  هاي  شوراي  شهر تهران  در سال  جاري  نوسازي  بافت  هاي  فرسوده ، حل  مشكل  ترافيك  و بهداشت  شهر تهران  است . وي  گفت: تاكنون  فقط پانصد هزار تن  از زباله  هاي  شهر تهران  تبديل  به  كمپوست  مي شد اما اكنون  با اقداماتي  كه  انجام  شده  است  در اوايل  سال  ۱۳۸۴ اين  ميزان به  سه  ميليون  تن  افزايش  مي يابد.
آشتياني  افزود: ناوگان  حمل  و نقل  زباله  نيز با خريد هاي  انجام شده  سامان دهي  مي شود.

تثبيت نرخ تاكسي تخلفات و تقاضاي رانندگان
003042.jpg
گروه شهري: برپايه خبري كه ديروز از قول مديرعامل تاكسيراني شهر تهران در همشهري درج شد، كرايه تاكسي ها در سال جديد افزايش نخواهد يافت. مديرعامل سازمان تاكسيراني همچنين تأكيد كرد كه برخورد با رانندگان متخلف و اصلاح وضعيت موجود نيازمند همكاري و مساعدت شهروندان تهراني است. ضمن درج خلاصه اي از گزارش خبري خبرگزاري جمهوري اسلامي مبني بر افزايش نرخ تاكسي توسط برخي از رانندگان، بر اين مطلب مي افزاييم كه امير محمود دهلوي مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران، تصريح كرده است كه اين سازمان تمام تلاش خود را در جهت بهبود وضعيت موجود و جلوگيري از قانون شكني برخي رانندگان متخلف به كار بسته و اين امر را تا اصلاح وضعيت موجود ادامه خواهد داد.
ايرنا: نرخ  كرايه هاي  تاكسي  در تهران  با وجود وعده هاي  مسئولان  شهرداري  مبني  برثابت  ماندن  نرخ ها، در نخستين  روزهاي  بهار، افزايش  يافت .
با آغاز سال  نو، برخي  رانندگان  تاكسي هاي  خطي  در تهران  اقدام  به  الصاق نرخ هاي  جديد كرايه ها بر شيشه هاي  خودروهاي  خود كرده اند و اين  درحالي  است كه  مسئولان  شهرداري  تهران  از برخورد با رانندگان  متخلف  خبر مي دهند.
نرخ  كرايه  در مسير انقلاب  - طالقاني ، براساس  آخرين  مصوبه  شوراي  شهرتهران  يكهزار و ۷۵۰ ريال  تعيين  شد كه  رانندگان  در سال  گذشته  به  بهانه كمبود پول  خرد، دو هزار ريال  دريافت  مي كردند.
اما طي  هفته  گذشته  رانندگان  تاكسي ها ميزان  كرايه  اين  مسير را به  دوهزار و ۵۰۰ ريال  افزايش  دادند.
تعدادي  از تاكسي هاي  گردشي  نيز كه  در روزهاي  آخر سال  گذشته ، نرخ هاي دلخواه  خود را كه  عمدتا سه  برابر حد معمول  بود، دريافت  كردند، از هفته گذشته  ۲۰ تا ۳۰ درصد بر نرخ هاي  عادي  خود افزوده اند.به  نحوي  كه  كرايه هاي  يك  هزار ريالي  خطوط مستقيم ، يك  هزار و ۲۵۰ ريال دريافت  شد.
رانندگان ، بهانه  افزايش  نرخ ها در آستانه  نوروز ۸۴ را عامل  افزايش كرايه ها دانسته  و مي گويند: ما هم  خرج  و زندگي  داريم .
آنان  مي گويند: تسهيلات  براي  رانندگان  تاكسي  بسيار كم  است  و حتي  از بيمه تامين  اجتماعي  نيز محروم  هستيم .
بالا بودن  قيمت  وسايل  و لوازم  يدكي  خودرو و افزايش  سرسام آور قيمت  اجناس از ديگر علل  افزايش  كرايه ها از سوي  رانندگان  عنوان  مي شود.

روزهاي عيد، خياباني خلوت، آسمان آبي
گروه شهري: امسال همچون سال هاي گذشته، در ايام تعطيلات نوروز، هواي تهران پاكيزه بود و در واقع مي توان گفت، تهران در اين روزها نفس تازه كرد. هر سال در آستانه تعطيلات عيد و با خروج خودروها، تهران از فشار آلودگي هوا كه معمولاً در بيشتر ايام سال گريبانگير پايتخت مي باشد، خلاصي مي يابد، اما اين پاكيزگي هوا و روان بودن ترافيك موقت و بسيار زودگذر است، چون با پايان يافتن تعطيلات نوروزي و بازگشت مسافران يا در واقع شهروندان به تهران، دوباره ترافيك سنگين، آلودگي هوا و معطلي مردم در راهبندان هاي طولاني تكرار مي شود.
كارشناسان افزايش شمار خودروها در تهران و كمبود شبكه هاي حمل و نقل عمومي را يكي از اصلي ترين معضل ترافيك سنگين و آلودگي هواي شهر تهران مي دانند.
خبرگزاري مهر طي گزارشي كه در همين زمينه منتشر كرده، خاطرنشان ساخته است: كارشناسان مسائل ترافيكي و حمل و نقل به اين باور رسيده اند كه راه نجات تهران از بحران سنگين ترافيك در گروي عدم تردد خودروهاي تك سرنشين و ساير وسائل نقليه غير ضرور است كه همواره در طول سال خيابانهاي پايتخت را به اشغال خود در مي آورند.
در حال حاضر، قريب به ۵/۲ ميليون دستگاه خودرو در تهران وجود دارد كه روزانه حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو جديد نيز در تهران پلاك شده و به حجم موجود اضافه مي شود. بر همين اساس گفته مي شود طي دوسال آينده تعداد خودروهايي كه در خيابان هاي تهران تردد خواهد كرد به سه ميليون و ۷۰۰ هزار دستگاه افزايش يابد.
در سال ۸۲ دولت از بابت توليد ۷۳۰ هزار دستگاه خودرو حدود هزار ميليارد تومان درآمد داشت كه اين رقم براي سال ۸۳ با توجه به توليد يك ميليون دستگاه خودرو به ۱۳۰۰ ميليارد تومان مي رسد. اگر روال به همين صورت ادامه يابد و در سال جاري نيز ۵۰۰ هزار دستگاه خودروي ديگر به خيابان هاي تهران تزريق شود باعث مي شود طي دو سال آينده بالغ بر ۳ ميليون و ۷۰۰ هزار خودرو در سطح شهر تهران تردد كنند.
همچنين گفته مي شود در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزاردستگاه خودرو با عمر بالاي ۳۰ سال داريم كه ۵۰ هزار دستگاه از آنها در سطح شهر تهران تردد مي كنند و همين مساله علاوه بر تشديد ترافيك خيابانها، باعث تشديد آلودگي هوا و در نتيجه افزايش مرگ و ميرهاي ناشي از بيماري هاي قلبي به ويژه در بين سالمندان مي گردد؛ به طوري كه آمار و ارقام حكايت از اين واقعيت دارد كه سالانه هفت هزار نفر از شهروندان تهراني بر اثر استنشاق هواي مسموم و آلوده به كام مرگ فرومي روند.
بر اساس نتايج تحقيقات و مطالعات صورت گرفته ، ميزان زمان عمر تلف شده مردم تهران در ترافيك روزانه خيابانها در طول يك سال ۲۶ ميليون و ۶۶۸ هزار و ۷۸۸ ساعت برآورد شده است. ضمن اينكه گفته مي شود سرانه هر شهروند تهراني از استنشاق هواي آلوده ۱۷۸ كيلوگرم طي يكسال است كه در حد يك فاجعه قابل بررسي است.
كارشناسان حمل و نقل معتقدند در صورت افزايش سالانه خودروهاي شخصي در شهر تهران كه حدود ۴۰۰ هزار دستگاه برآورد مي شود و همچنين سرعت تثبيت شده براي يك دستگاه خودرو كه ۲۰ كيلومتر در ساعت است، حدود ۴۹ ميليون متر مربع كمبود سطح معابر در تهران خواهيم داشت. به عبارتي ادامه چنين روندي تا سال ۱۳۹۰ منجر به اين مساله خواهد شد كه مي بايست به طور متوسط سالانه ۱۹۸كيلومتر بزرگراه در تهران ساخته شود، اين در حالي است كه همزمان با اين اتفاق، روند اجرايي خروج خودروهاي فرسوده از شبكه معابر تهران از سرعت لازم برخوردار نيست.
بنابراين اگر شبكه معابر بهبود پيدا نكند افزايش سرعت متوسط خودروها كاهش يافته و ظرفيت معابر در حد يك ميليون و ۲۰۰ هزار خودرو باقي خواهد ماند، در صورتي كه با بهبود شبكه معابر و حفظ حداقل سرعت متوسط موجود اين ظرفيت افزايش خواهد يافت. ضمن اينكه مسئولان حوزه حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران عنوان مي كنند ۵۰۰ هزار محل پارك در داخل پاركينگ ها و در سطح خيابانهاي تهران نياز است كه در حال حاضر فقط ۳۰ هزار جاي پارك به ازاي ۵/۲ ميليون خودرو در كلان شهر تهران وجود دارد.
در مجموع مشكل عمده ترافيك تهران عبور بيش از حد مجاز خودروهاي شخصي در ساعات اوج ترافيك است، در حالي كه معابر و خيابانهاي پايتخت تنها ظرفيت پاسخگويي تردد حداكثر يك ميليون خودرو را دارند. اما حدود ۵/۲ ميليون خودرو در اين ساعات در خيابانهاي تهران تردد مي كنند كه به اين ترتيب طي دو تا سه سال آينده معبر و مكاني براي حركت خودروها وجود نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، در حالي كه روزانه بيش از يك هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو و سالانه معادل نيم ميليون خودرو جديد پلاك شده توسط كارخانجات داخلي توليد و وارد شبكه معابر شهر تهران مي شود، در مقابل هيچ خودرويي از رده خارج نمي شود. در صورتي كه كارشناسان حمل و نقل و ترافيك معتقدند براي جلوگيري از قفل شدن خيابانهاي تهران بايد دو برابر خودروهايي كه در پايتخت پلاك مي شوند، خودرو فرسوده از رده خارج شود.
اما واقعيت اين است كه خيابانهاي تهران در طول ۳۵۶ روز از سال هميشه شلوغ و بسته نيستند و مي توان اميدوار بود به صبحي كه آسمان آبي شهر جلوه اي زيبا به پايتخت داده باشد. در اولين روزهاي سال جديد چهره واقعي تهران براي آن دسته از شهرونداني كه در سطح خيابانهاي پايتخت تردد مي كردند ، نمايان شد. درواقع آبي ترين آسمان شهر تهران فقط در اولين روزهاي فروردين رنگ واقعيت به خود گرفت و مي شد از دوردست ها ساختمانهاي مرتفع را به نظاره نشست. خيابانها آن قدر خلوت و ساكت بود كه پس از غوغاي روزهاي واپسين سال گذشته آرامشي دلنشين را براي شهروندان تهراني به ارمغان  آورد .
در روزهاي ابتدايي از سال جديد مي شد در مدت زمان كمتر از ۳۰ دقيقه از غربي ترين نقطه شهر به شرقي ترين منطقه تهران رسيد، بدون اينكه اتلاف وقتي صورت گيرد. در حالي كه اين اتفاق ميمون در ساير روزهاي سال رخ نمي دهد و همين مساله سبب مي شود كه همواره آرزو كنيم نوروز در تهران ماندگار شود تا بتوانيم آبي ترين آسمان شهرمان را به نظاره بنشينيم.

بهره برداري از بوستان محلي و پل هوايي
شهردار منطقه ۳ تهران ديروز اعلام كرد، يك بوستان محلي و ۲ پل هوايي ويژه عابر پياده در شمال تهران مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۳ دكتر علي اصغر تهراني گفت: در راستاي ارتقاي سرانه فضاي سبز عمومي و ايجاد فضاهاي فراغتي براي شهروندان، بوستان نوروز در تقاطع شريعتي _ بزرگراه همت در يك مقطع زماني كوتاه احداث و مورد بهره برداري قرار گرفت.
وي افزود: همچنين به منظور افزايش ضريب ايمني آمد و شد شهروندان دو پل هوايي عابر پياده در بزرگراه حقاني، تقاطع نفت و در بزرگراه همت، تقاطع شيخ بهايي نصب و مورد بهره برداري قرار گرفت.
وي تصريح كرد: براساس درخواست مكرر شهروندان و نيز حل مشكل تردد از عرض بزرگراههاي موجود در محدوده منطقه، عمليات طراحي و نصب چند پل هوايي ديگر آغاز شده است.
دكتر تهراني در ادامه از اجراي عمليات روكش آسفالت معابر اصلي شمال تهران خبر داد و افزود: به منظور انجام سفرهاي درون شهري شهروندان و جلوگيري از خسارات وارده به خودروهاي ناشي از غيراستاندارد بودن معابر، روكش آسفالت معابر عمومي كه از اواخر سال گذشته آغاز شده بود، ادامه مي يابد و پس از ترميم معابر درجه اول از جمله بلوار ميرداماد و محله اختياريه روكش معابر درجه دو نيز اجرا مي شود.

وزير مسكن و شهرسازي:
قيمت مسكن امسال رشد نامتعارف ندارد
خبرگزاري فارس : به اعتقاد وزير مسكن و شهرسازي، قيمت مسكن در سال جاري رشد غيرمتعارف نخواهد داشت.
مهندس عبدالعلي زاده ضمن بيان اين مطلب افزوده است: قيمت مسكن يك مقوله اقتصادي است و تابع شرايط بازار خواهد بود.به گفته وزير مسكن و شهرسازي، پيش بيني شده همپاي تقاضاي مسكن عرضه آن و ساخت و ساز صورت گيرد كه با افزايش طبيعي ساخت و ساز قيمت مسكن ثابت نمي ماند و اين تغييرات افزايش قيمت مسكن در حد تورم را درپي خواهد داشت.
در اين باره منوچهر شيباني اصل عضو هيأت مديره نظام مهندسي و ساختمان استان تهران به خبرنگار ما گفت: ركود سال گذشته مسكن، سبب شد كه قيمت مسكن تا حدودي متوقف شود و امسال نيز قيمت مسكن افزايش غيرعادي نخواهد داشت و تنها تغييرات ناشي از اقتصاد كلان بر قيمت مسكن اثر خواهد گذاشت كه ميزان آن چشمگير نخواهد بود.
وي درخصوص رونق ساخت وساز شهري گفت: از آن جا كه عوامل اثرگذار در رونق ساخت و ساز پيچيده و پردامنه است نمي توان در اين باره به طور قطعي اظهارنظر كرد اما شواهد نشان مي دهد با فرايند جديدي كه در اعطاي تسهيلات بانكي پيش بيني شده، امسال شاهد رونق ساخت و ساز مسكن باشيم.
شيباني درباره اتاق امن و كارايي آن در هنگام بروز زلزله خاطرنشان ساخت، در ساختمان هايي كه مقاوم سازي آنها در هنگام ساخت و ساز در اولويت صورت نگرفته است ايجاد فضايي امن براي مقابله با زلزله احتمالي، امري معقول و مؤثر است اما راه حل اساسي و درازمدت، مقاوم سازي ساختمان است، و اتاق امن تنها براي كوتاه مدت و در شرايط خاص طرحي مناسب و كارساز مي باشد.
وي افزود: از آغاز امسال با اجراي آيين نامه ماده ۳۳ قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، ترتيبات خاصي بر چرخه ساخت و ساز حاكم خواهد شد كه يكي از مهم ترين آنها الزامي شدن مجري متخصص و داراي صلاحيت در ساخت و سازهاي شهري است. همچنين معرفي ناظر از سوي نظام مهندسي ساختمان و الزام به تهيه شناسنامه فني ساختمان از ديگر اقدامات پيش بيني شده در بخش مسكن است كه با همكاري و مساعدت همه نهادها و سازمان هاي دست اندركار از جمله وزارت مسكن و شهرسازي، نظام مهندسي ساختمان و شهرداري ها عملي است كه مجموع اين اقدامات از نظر ايمني، احداث و صرفه اقتصادي ساختمان و رعايت اصول فني و مهندسي در ساخت و ساز شهري بسيار مفيد و مؤثر است.

ديدار شهردار با شهروندان منطقه ۱۶ تهران
گروه شهري: شهردار و چند عضو شوراي اسلامي شهر تهران پنجشنبه (۱۸ فروردين) با حضور در منطقه ۱۶ تهران با ساكنان اين منطقه ديدار مي كنند.ساكنان منطقه ۱۶ مي توانند براي طرح مشكلات خود و ديدار با شهردار در روزهاي دوشنبه و سه شنبه به مركز ارتباطات مردمي شهرداري تهران واقع در ضلع جنوبي پارك شهر، خيابان بهشت، جنب درب ورودي، دفتر مركز ارتباطات مردمي، مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۵۶۳۵۵۴۵ و ۵۶۳۸۸۴۲ تماس حاصل كنند.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران:
طرح صدور شناسنامه فني ساختمان،
به بررسي بيشتر نياز دارد
ايرنا: معاون  شهرسازي  و معماري  شهرداري  تهران  با بيان اينكه  صدور شناسنامه  فني براي  ساختمان ها ضروري  است ، گفت : طرح  وزارت  مسكن  و شهرسازي  در اين  زمينه بايد مورد بررسي  كارشناسي  قرار گيرد.
غلامحسين  پردلي  تصريح  كرد: شهر تهران  به لحاظ ساختار شهري ، از پيچيدگي هاي  بسياري  برخوردار است  و اجراي  طرح هاي  شهرسازي  در اين  شهر بايد از هر لحاظ كارشناسي شده  باشد.
وي  افزود: طرح  وزارت  مسكن  براي  اجرا در تمامي  شهرهاي  كشور است ، اما تهران  به  عنوان  «ابركلان  شهر»، بايد طرحي  كامل  و جامع  داشته  باشد.
به  گفته  وي ، صدور شناسنامه  فني  ساختمان  در تهران  كاري  خوب  و ضروري  است  ولي  بايد به گونه اي  باشد كه  قابليت  بالاي  فني  براي  اجرا داشته  باشد.
معاون  شهردار تهران  با بيان  اينكه  تاكنون  طرحي  از سوي  وزارت  مسكن  جهت  اجرا به  شهرداري  تهران  ارسال  نشده  است ، اظهار داشت : شوراي  شهر تهران  نيز فعاليتي  در خصوص  صدور شناسنامه  فني  ساختمان  در تهران  داشته  كه  در كنار طرح  وزارت  مسكن ، ضريب  مقاومت  ساختمان هاي  تهران  را افزايش  مي دهد.
روز گذشته ، مدير امور اجتماعي  سازمان  نظام  مهندسي  كشور از الزام  اجراي  دستورالعمل  صدور شناسنامه  فني  ساختمان  در سال  ۸۴ براي  شهرداري هاي  كشور خبر داد.
«محسن  غفاري » قصور شهرداري ها از اجراي  اين  دستورالعمل  را تخطي  از وظايف  مديريت  شهري  دانست  و تصريح  كرد: تغيير ساختار شهرداري ها براي  اجري  اين دستورالعمل ها اجتناب  ناپذير است .

انباشت زباله در پارك هاي ملي تهران
آسمان آبي ايران _ اداره كل محيط زيست استان تهران با صدور اطلاعيه اي از تخريب و آلوده سازي طبيعت در زيستگاه هاي طبيعي استان تهران توسط گردشگران طبيعت به شدت انتقاد كرد.محمدحسن پيراسته، مديركل محيط زيست استان تهران گفت: روز ۱۳ فروردين جمعا ۹ فقره حريق در اثر بي احتياطي گردشگران در مناطق حفاظت شده و پارك هاي ملي استان گزارش شده كه خساراتي را از خود به جا گذاشت.
وي افزود: بيش از ۳۰۰ هزار نفر از پارك هاي ملي تهران و مناطق ديگر استان در اين روز بازديد كردند كه متاسفانه علي رغم هشدارهاي متعدد ما و تذكرات محيط بانان بازهم تلي از زباله در منطقه بجا ماند كه پاكسازي آنها سه هفته به طول خواهد انجاميد.
پيراسته خاطرنشان كرد: فنس هاي محدوده مناطق حفاظت شده در ۳-۲ فقره توسط گردشگران خاطي پاره و تخريب شد و آرامش حيات وحش به دليل ازدياد جمعيت و آلودگي صوتي در اين روز واقعا مخدوش شد.

ساخت فيلم مقابله با بحران زلزله توسط شهرداري
003051.jpg
به سفارش شهرداري منطقه ۱۵ تهران، فيلم بيداري با هدف آشنايي شهروندان با مسائل و بحران پس از وقوع زلزله ساخته شد.
نسخه هايي از اين فيلم به مراكز آموزشي، نهادها و ادارات اهدا شده است. ستاد مديريت بحران شهرداري منطقه ۱۵ يكي ديگر از اهداف تهيه اين فيلم را تشويق شهروندان به نوسازي املاك فرسوده اعلام كرد. شايان ذكر است بيش از ۸۰ درصد از مناطق مسكوني در منطقه ۱۵ در مقابل زلزله آسيب پذير بوده و ارائه راهكار به شهروندان علاوه بر مانورهاي ساليانه بسيار ضروري است.

نگاه
003036.jpg
داوود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |