يكشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۹ - Apr 10, 2005
آمريكا، فضا را ناامن مي كند؟
لشگركشي نظامي به فضا
دو نمونه از هواپيماهاي بدون سرنشين ارتش آمريكا
003459.jpg
003456.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد:از ديرباز تاكنون، فضا تقريباً عاري از تسليحات نظامي بوده است و كشورهاي جهان به دليل پايبندي به توافقنامه هاي گوناگون، نتوانسته اند فضا را نيز مانند زمين به منطقه اي ناامن تبديل كنند.
اما امروزه توجه كشورها به فضا در حال افزايش است چون آنها مي دانند، پيروزي در جنگ ها و نبردها در صورت برخورداري از ماهواره هاي فضايي و سيستم مخابراتي قوي، آسان تر به دست خواهد  آمد.
به همين دليل ارتش آمريكا به تجهيز و توسعه سيستم ماهواره اي خود پرداخته است. شايد تجهيز اين بخش از يك سو به نفع آمريكا باشد چون با بهره از تكنولوژي ماهواره اي مي تواند به راحتي، دشمنان خود را در حين جنگ شناسايي و شكست بدهد اما از سوي ديگر برخي كارشناسان معتقدند، اتكاي بيش از حد به ماهواره هاي نظامي، ارتش اين كشور را متزلزل خواهد كرد.
در جريان جنگ عراق و افغانستان،  ارتش آمريكا از تكنولوژي ماهواره اي استفاده كرد و به همين دليل توانست با استفاده از ربات هاي نظامي به دشمن ضربه بزند. در حالي كه در جنگ اول خليج فارس، آمريكا بيشتر از نيروي انساني براي جنگ با عراق استفاده نمود.
اما اگر بخش اعظم قدرت نظامي عراق (در قالب ماهواره هاي نظامي) در فضا متمركز بشود، آنگاه دشمنان اين كشور در صورت تخريب و نابود كردن اين ماهواره ها مي توانند، ارتش اين كشور را خلع سلاح نمايند.
در گذشته، تنها رقيب آمريكا در فضا، شوروي سابق و روسيه كنوني بود. اما در حال حاضر، اتحاديه اروپا در زمينه تكنولوژي ماهواره اي در فضا پيشرفت قابل توجهي داشته و حتي از چين براي همكاري در اين پروژه ها دعوت به عمل آورده است.
با توجه به اين روند، آمريكا ديگر كشوري بي رقيب در فضا نخواهد بود و ساير كشورها نيز مي توانند مانند آمريكا از آسمان به جمع آوري اطلاعات سري بپردازند. علاوه بر اين، هنگامي كه كشورهاي ديگر وارد فضا مي شوند، ماهواره هاي نظامي آمريكا را شناسايي مي كنند و در صورت وقوع جنگ مي توانند به تخريب اين منابع اطلاعاتي بپردازند.
در حال حاضر پنتاگون مشغول پرتاب ماهواره هاي كوچك آزمايشي به فضا است تا اينكه عملكرد و آسيب پذيري ماهواره هاي نظامي ارتش را مورد ارزيابي قرار بدهد. كارشناسان معتقدند كه اين اقدام، گام بسيار كوچكي در جهت جلوگيري از حمله احتمالي به ماهواره ها مي باشد.
برخي ديگر از منتقدان دولت آمريكا معتقدند، لشگركشي نظامي آمريكا به فضا، كشورهاي ديگري چون روسيه و چين را تحريك خواهد كرد تا آنها نيز تجهيزات نظامي به فضا ارسال كنند. به طور حتم اگر آمريكا فضا را ناامن نكند، هيچ كشور ديگري در اين زمينه پيشقدم نخواهد شد.
با اين حال، برخي از كارشناسان نظامي مي گويند، آمريكا توانايي جنگ و نبرد در فضا را ندارد و اگر صاحب چنين توانايي بود به طور حتم در دوران جنگ سرد از آن استفاده مي كرد.
يكي از كارشناسان مي گويد: فضا، بهترين مكان براي به هدر دادن پول و بودجه نظامي كشور است. با اين حال چون آمريكا قصد به هدر دادن پول خود را دارد پيش بيني مي كنم كه فضا در آينده ديگر مانند فضاي فعلي امن و آرام نخواهد بود.

سرنوشت انسان در دست تكنولوژي
003462.jpg
گروه دانش: هر سال، بنگاه اطلاع رساني بي بي سي از شيفت هاي شناخته شده علمي جهان دعوت به عمل مي آورد تا در مورد ارتباط زندگي مردم با علوم و تكنولوژي به بحث و اظهار نظر بپردازد. امسال اين شبكه خبري از «لود الك بروئرز» رئيس آكادمي مهندسي انگليس دعوت به عمل آورد تا در مورد تأثير تكنولوژي بر زندگي مردم سراسر جهان به اظهار نظر بپردازد.
صحبت هاي او را با هم مرور مي كنيم:
تكنولوژي به طور حتم در آينده، سرنوشت انسان را تعيين خواهد كرد. باور كنيد كه بايد اين موضوع را جدي بگيريم و بيش از پيش به اهميت تكنولوژي پي ببريم.
با آنكه پيشرفت هاي به دست آمده در حوزه كامپيوتر و ارتباط الكترونيك مخاطره آميز است اما توسعه در صنعت حمل و نقل، توليد دارو، انرژي و همچنين توليد تسليحات نظامي بيشترين تأثير (چه مثبت و چه منفي) را بر زندگي انسانها داشته است.
استفاده از تكنولوژي در حوزه حمل و نقل، زندگي اجتماعي مردم را در كشورهاي توسعه يافته كاملاً متحول كرده است. در همين حال ورود تكنولوژي به حوزه انرژي، اكوسيستم كره زمين را به خطر انداخته و همچنين توليد سلاح هاي پيشرفته باعث توزيع قدرت در جهان و غيرقابل پيش  بيني شدن آينده سياسي دنيا شده است.
از سوي ديگر، شبكه جهاني اينترنت در ظاهر، فرصت مساوي در اختيار تمام مردم جهان قرار داده تا اينكه دسترسي به اطلاعات مشترك داشته باشند.
متأسفانه مردم كشور انگليس اهميت زيادي براي علوم جديد قائل نمي باشند. به عنوان مثال اخيراً يك نظرسنجي از مردم اين كشور به عمل آمد و از آنها خواسته شد تا مهم ترين اختراعات كشورشان را رتبه بندي كنند كه نتايج اين نظرسنجي به اين شرح بود؛ ۱- دوچرخه ۲- برق ۳- موتور جت ۴- DNA ۵- واكسن.
واقعاً جاي تأسف دارد كه مردم اين كشور، اختراع دوچرخه را مهم تر از اختراع موتور جت و يا واكسن مي دانند. شايد مقصر اصلي، دانشمندان و مهندسان باشند كه نتوانسته اند به خوبي اهميت اختراعات تكنولوژيكي را با زبان ساده براي مردم بيان كنند.
به هر حال معتقدم كه مردم جهان، تكنولوژي را به حاشيه رانده اند و ارزش و اهميت آن را درك نكرده اند. ما در برابر تكنولوژي مدرن، حالت تدافعي به خود مي گيريم و ترجيح مي دهيم كه به علوم پايه و سنتي بازگرديم. مردم تصور مي كنند كه اگر به تكنولوژي مدرن اهميت بدهند، هويت اصلي و واقعي خود را از دست خواهند داد در صورتي  كه اين چنين نيست.
مردم هر كشوري كه تفكر مشابهي داشته باشند به طور حتم از لحاظ اجتماعي، اقتصادي و علمي، عقب خواهند افتاد.
از ديرباز تكنولوژي رابطه قلبي با انسان داشته است. به عنوان مثال من همان اندازه كه از شنيدن موسيقي، خواندن ادبيات و يا تماشاي تابلوهاي نقاشي لذت مي برم، از همنشيني با تكنولوژي نيز بهره معنوي مي برم. در واقع همنشيني با تكنولوژي نوعي احساس رضايت در انسان ايجاد مي كند.
پس اگر شما هم مي خواهيد از زندگي خود لذت بيشتر ببريد، با تكنولوژي مأنوس بشويد.

جمجمه دردسرساز
003468.jpg
گروه دانش: سه سال پيش باستان شناسان در كشور آفريقايي چاد موفق به كشف استخوان جمجمه بسيار قديمي شدند كه مشخص نبود كه آيا جمجمه متعلق به انسان نخستين است و يا متعلق به ميمون مي باشد.
به هر حال باستان شناسان تحقيقات گسترده اي را در اين زمينه انجام داده اند و هم اكنون احتمال مي دهند كه اين جمجمه متعلق به انسان نخستين باشد.
به گفته باستان شناسان اين جمجمه بين ۶ تا ۷ ميليون سال قدمت دارد كه شكل جمجمه و حجم مغز نزديك به ميمون اما صورت و دندان هاي آن شبيه به انسان مي باشد.
البته دانشمندي ديگر مدعي شد، كه اين جمجمه متعلق به يك گوريل ماده مي باشد.از سوي ديگر دانشمندان در سوئيس به صورت سه بعدي به بازسازي و ترميم اين جمجمه پرداختند و اينگونه نتيجه گيري كردند كه استخوان كشف شده متعلق به انسان است نه ميمون.
به هر حال تحقيقات بيشتر در مورد اين فسيل تا چندين ماه ديگر ادامه خواهد داشت.

بازار
فوتبال و تحول در بازار محصولات ديجيتالي
003453.jpg
گروه دانش: فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) يكي از بزرگترين قراردادهاي اقتصادي خود را با شركت توليد كننده لوازم الكترونيكي سوني امضا كرد كه اين اقدام به طور حتم بازار محصولات ديجيتالي جهان را متحول خواهد كرد. براساس اين قرارداد، شركت سوني به عنوان يكي از حاميان مالي فيفا به مدت ۷ سال فعاليت خواهد كرد و در رقابت هاي جام جهاني ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ نيز حضور فعال خواهد داشت.
گفته مي شود كه مبلغ اين قرارداد در حدود ۳۰۵ ميليون دلار مي باشد.
طبق توافق صورت گرفته ، شركت سوني از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ در كليه رقابت هاي تحت نظر فيفا اقدام به تبليغ محصولات صوتي و تصويري، پلي استيشن و كامپيوترهاي شخصي خود خواهد كرد.

هوش مصنوعي
«آسيمو» در كنار دانش آموزان
003465.jpg
گروه دانش: شركت خودروسازي هوندا ژاپن، رباتي ساخته كه قرار است اين ربات در مدارس اين كشور مورد استفاده قرار بگيرد. اين ربات كه ۱۳۰ سانتي متر ارتفاع دارد و با نام «آسيمو» شناخته مي شود قادر به دويدن، بالا رفتن از پله، دست تكان دادن، عبور از كنار موانع و همچنين مكالمه كوتاه است.قرار است آسيمو از اين پس در جريان درس علوم مدارس وارد كلاس بشود و معلمان با كمك اين ربات براي دانش آموزان تدريس بكنند.
در جريان اين كلاس هاي درس، معلمان به دانش آموزان نحوه فعاليت ربات را توضيح مي دهند و آن را با يك ماكت چوبي مقايسه مي كنند.
انسان در هنگام راه رفتن، وزن خود را از پاشنه به پنجه منتقل مي كند كه چنين مكانيسمي در ربات آسيمو نيز به چشم مي خورد.
رئيس موزه علوم ژاپن در مورد اين ربات مي گويد: والدين بايد تلاش كنند تا مباحث علوم براي فرزندانشان جذاب و لذتبخش بشود و استفاده از اين ربات، درس علوم را براي دانش آموزان شيرين تر خواهد كرد.

كارت تبريك هاي آلوده در اينترنت
ايرنا:  موسسه بين المللي امنيت اينترنتي «سنس»SANS اعلام كرد بسياري از ايميل هاي حاوي كارت تبريك از سوي منابع ناشناس، كاربران را به بازديد از آدرسهاي اينترنتي آلوده سوق داده و سبب نصب نرم افزارهاي مخرب «تروژان» در رايانه كاربران مي شوند.
به گزارش سايت اينترنتي «پي سي ورلد» ، مركز «آي اس سي» از موسسه «سنس» هشدار داد كه گزارشهاي مربوط به كارت تبريكهاي آلوده در اينترنت در چند روز اخير به شدت افزايش يافته  است.
اين ايميل ها داراي موضوعاتي نظير: «شما يك كارت تبريك از سوي يكي از اعضاي خانواده خود دريافت كرده ايد» هستند و داراي لينكهاي اينترنتي بوده كه كاربران را به سوي سايتي سوق مي دهند كه بازديد از آن سايت سبب نصب يك نرم افزار مخرب «تروژان» در رايانه مي شود.
در گذشته نيز از كارتهاي تبريك مجازي براي مقاصد شوم در اينترنت استفاده شده است.
در ماه دسامبر گذشته نگارشهايي از ويروس «زافي»Zafi توسط ايميل حاوي يك فايل ضميمه آلوده به اين ويروس گسترش مي يافت كه اين فايل ضميمه ادعا مي كرد يك كارت تبريك ويژه جشن كريسمس است. ويروس اينترنتي «كالت» از روش مشابه براي گسترش خود استفاده مي كرد.
به گفته كارشناسان، حملات اخير استفاده كننده از كارتهاي تبريك در مقايسه با نمونه هاي قديمي تر خطرناك ترند زيرا به نرم افزارهاي تروژاني مجهز هستند كه به راحتي نرم افزارهاي آنتي ويروس و فايروال را فريب داده و اجازه ورود به رايانه را كسب مي كنند و طراحي كنندگان اين حملات از تروژان نصب شده روي رايانه براي در اختيار گرفتن كنترل رايانه استفاده مي كنند.

پست الكترونيكي حامل ويروس
ايسنا: دپارتمان امنيت عمومي ميزوري از وجود يك پست الكترونيكي جعلي كه ادعا مي كند از سوي FBI (پليس فدرال آمريكا) ارسال شده ولي حامل ويروس رايانه اي است، هشدار داد.
اين پست الكترونيكي اعلام مي كند كه از سوي FBI است و اين سازمان دريافت كننده را كه به وب سايت هاي غيرقانوني مراجعه مي كند كنترل و بازرسي مي كند. سپس از گيرنده درخواست مي شود كه فايل پيوست را كه حامل يك فرم پرسش  و پاسخ است باز كند اما در واقع اين فايل حامل ويروسي است كه به هارد رايانه حمله مي كند.
«مارك جيمز» رئيس دپارتمان امنيت عمومي طي بيانيه اي در اين زمينه اعلام كرد كه پليس فدرال با مردم از طريق پست الكترونيكي تماس نمي گيرد.
وي يادآور شد هر فردي كه از اين قبيل پست هاي الكترونيكي دريافت مي كند بايد آن را با مركز شكايات تخلفات اينترنتي به آدرس اينترنتي http://ic3.gov اطلاع دهد.

سخت افزار
چاپگر رنگي با جوهر خشك
گروه دانش: نخستين نمونه چاپگر رنگي چندكاره، كه از جوهر خشك (ساليد اينك) استفاده مي كند به بازار عرضه شد.
پايگاه اينترنتي ،ComeToNet گزارش داد چاپگرهاي جوهر خشك كه شركت زيراكس آن را به بازار عرضه كرده ، از بلوكهاي بزرگ جوهر كه كنار هم در داخل چاپگر رديف شده اند به جاي كارتريج تونر معمول چاپگرها استفاده مي كنند.
بر پايه اين گزارش، فن آوري جوهر خشك Solid-Ink كم مصرف و تميزتر است و آلودگي محيطي كمتري ايجاد مي كند.
شركت زيراكس گفته است دستگاه WorkCenter C اين شركت كه براساس چاپگر۸۴۰۰ Phaser جوهرخشك ساخته شده، از فرمول جديدي براي جوهر استفاده مي كند كه مشكلات موجود در چاپگرهاي جوهرخشك قبلي كه باعث جمع شدن كاغذ مي شد را برطرف كرده است.
اين دستگاه مي تواند با سرعت ۲۴ صفحه اي اقدام به چاپ صفحات رنگي يا سياه و سفيد كند و توانايي اسكن و كپي را نيز دارد.

شناسايي دورترين كهكشان
گروه دانش: دانشمندان علم نجوم در استراليا و انگليس قصد استفاده از وسيله اي جديد به نام (Dazle) براي شناسايي دورترين كهكشان را دارند.قرار است اين وسيله روي يك تلسكوپ بسيار بزرگ در شيلي نصب بشود تا اين كه به شناسايي كهكشان دور دست بپردازد.دانشمندان اميد دارند كه با استفاده از اين وسيله بتوانند ستارگاني را كه ۱۲ ميليارد سال نوري با زمين فاصله دارند مشاهده كنند در گذشته تلاش هايي مشابه در اين زمينه با ناكامي همراه بوده است.

گسترش تبليغات اينترنتي در انگلستان
گروه دانش:بررسي هاي اخير حاكي از آن است ميزان هزينه اي كه شركت هاي انگليسي براي ارائه تبليغات خود در اينترنت مي پردازند هر روز افزايش مي يابد و شركت ها بابت آن هزينه هاي بالايي را متحمل مي شوند به طوري كه اين مقدار حتي از تبليغات راديويي نيز بالاتر رفته است.در سال ۲۰۰۴ شركت ها حدودا ۲۳/۱ميليارد دلار صرف اين گونه تبليغات كردند و اين در حاليست كه اين ميزان نسبت به سال ۲۰۰۳ با ۶۰ درصد افزايش همراه بوده است.

ايران
پروژه لينوكس ملي با موفقيت به راه خود ادامه مي دهد
ايرنا: مدير مركز ي IT? دانشگاه صنعتي شريف گفت: پروژه لينوكس ملي با موفقيت به راه خود ادامه مي دهد.
دكتر «حميدرضا ربيعي» افزود: در يك سال گذشته بسياري از سازمان هاي كليدي كشور مانند انرژي اتمي، بسياري از بانك ها و مراكز نظامي و دولتي به استفاده از لينوكس روي آورده اند و در اين رابطه بيش از دوازده همايش و كارگاه موفق در سازمان هاي مختلف برگزار شده است.
دكتر ربيعي اظهار داشت: در رابطه با توسعه منابع انساني و محتواي آموزشي نيز اقدامات خوبي انجام شده و بسياري از انجمن هاي خود جوش توسط جوانان علاقه مند فعال شده اند اما اين فعاليت ها به هيچ وجه كافي نيست.
وي ادامه داد: در ارتباط با استفاده از لينوكس توسط كاربران عادي هنوز راه درازي در پيش داريم و طبيعي است كه در اين مورد، خروجي هاي طرح جامع به منظور حمايت كامل زبان فارسي مورد نياز است. وي افزود: بخش خصوصي نيز اخيراً به اين مساله پرداخته است، براي نمونه شركت داده پردازي ايران اخيراً با پشتيباني علمي اين مركز اقدام به تاسيس يك واحد مستقل لينوكس و نرم افزارهاي منبع باز كرده است.
دكتر ربيعي ادامه داد: در هر صورت يكي از عوامل بازدارنده رشد سريع اين حركت عدم حمايت مالي و قانوني لازم از طرف برخي از مسوولان طرح در دولت است.وي خاطرنشان كرد: پروژه لينوكس فارسي به همت جوانان متخصص و شركت هاي جواني كه درگير اجراي زير پروژه هاي اين طرح هستند در حال انجام است و تيمي كه در مركز ITشريف اين جريان را رهبري مي كند، با علاقه و انگيزه، به كار خود ادامه مي دهد.
وي افزود: در طرح جامع لينوكس فارسي، اجراي پروژه ها با انجام مناقصه و انعقاد قرارداد از طريق شوراي عالي انفورماتيك به شركت هاي خصوصي واگذار شده و تنها نظارت و مديريت كار بر عهده مركز IT شريف است.
وي خاطرنشان كرد: پروژه طبق طرح جامع آن پيش مي رود .
وي ادامه داد: البته تاخيرهاي ناشي از عدم اختصاص بودجه، زمان پروژه را حداقل يكسال اضافه مي كند، به عبارتي طي دو سال آينده پروژه تكميل خواهد شد.
وي در توضيح استفاده از لينوكس گفت: استراتژي استفاده از نرم افزارهاي متن باز يك حركت منطقي جهاني در جوامع اطلاعاتي است.
دكتر ربيعي اظهار داشت: در پروژه ملي لينوكس فارسي، مساله انتخاب يك سيستم عامل منبع آزاد براي اجراي سيستم هاي پايه اي در كشور و مهاجرت كاربر از ويندوز به لينوكس مطرح بوده است. وي تصريح كرد: كشورهايي مانند آمريكا، چين، آلمان، فرانسه، كره و ژاپن و بسياري ديگر از كشورها به اين نتيجه رسيده اند و همگي لينوكس را به عنوان سيستم عامل منبع آزاد انتخاب كرده اند.
همچنين مدير پروژه طرح ملي لينوكس فارسي به ايسنا گفت: اجراي پروژه هاي لينوكس فارسي در سال ۸۴ براساس زمان بندي تعيين شده انجام خواهد شد.
«دكتر محمد خوانساري» درباره روند انجام پروژه لينوكس فارسي، اظهار داشت: در شرايط فعلي و به دنبال انعقاد قراردادهاي تأمين اعتبار و مديريت سال ۸۳ اين پروژه هستيم كه بايد شوراي عالي اطلاع رساني و شوراي عالي انفورماتيك اين قرارداد را نهايي كنند.
وي افزود: ۷۵ درصد پروژه هاي سال گذشته لينوكس به اتمام رسيده و تا تيرماه امسال خروجي تمام پروژه ها مشخص خواهد شد.
همچنين ۱۰ پروژه RFP جديد لينوكس فارسي نيز از تيرماه آغاز خواهد شد.
قاچاق مواد مخدر و دارو از طريق اينترنت
گروه دانش: نماينده هيات بين المللي كنترل مواد مخدر(INBC) در ايران اعلام كرد: سالانه ميلياردها تن دارو و مواد مخدر به صورت قاچاق از طريق اينترنت فروخته مي شود كه سلامتي مصرف كنندگان اين نوع داروها را به شدت تهديد مي كند.
به گزارش دفتر اطلاع رساني فناوري اطلاعات مؤسسه تحقيقات و توسعه ناجا (ئي پليس) بر اساس گزارش ساليانه هيات بين المللي كنترل مواد مخدر INCB در سال جاري كه به صورت سراسري در تمام دنيا منتشر شده است ، طي يك ساله گذشته ميزان بالائي از قاچاق مواد مخدر و خريد و فروش داروهاي كم ياب و غيرقانوني در فضاي سايبر و از طريق اينترنت صورت گرفته است.
«روبرتو آربيتريو» با بيان اين مطلب گفت: قاچاق مواد مخدر و فروش داروهاي توهم زا و انرژي زا از طريق اينترنت و ايميل متقاضيان طي سالهاي گذشته به صورت بي رويه ائي افزايش يافته است ، و در حال حاضر حجم گسترده اي از فروش هاي اينترنتي و داد و ستد هاي محيط سايبر را تشكيل داده اند.
وي در ادامه افزود: فروش غير قانوني و قاچاق داروهاي شبه افيوني، دارو هاي اعصاب و روان كه خاصيت آرام بخش و خواب آور دارند و...، در صورتي انجام مي شود كه پزشكان و متخصصان به شدت در مورد مصرف بدون تشخيص و تجويز آنان توسط پزشكان هشدار مي دهند و آن را تهديدي جدي عليه سلامتي افراد تلقي مي كنند.

ژنتيك
كشف پروتئين عامل چاقي
واحد مركزي خبر: محققان مي گويند، نوعي پروتئين نقش اساسي در ايجاد چاقي ايفا مي كند و مي توان با شناخت بيشتر آن داروهاي مناسبي براي جلوگيري از چاقي يا درمان آن ساخت.
به نوشته پايگاه اينترنتي فدراسيون زيست شناسي تجربي جوامع آمريكايي، محققان انستيتو سانك پيشتر نوعي پروتئين كشف كرده بودند كه مانع افزايش وزن در موش ها مي شود و به اين حيوانات امكان مي دهد مسافت هاي طولاني را بدون خستگي بدوند.
همين محققان دريافتند پروتئين كشف شده و نوعي پروتئين ديگر در ايجاد چاقي نقش مهمي دارند و در صورت شناسايي بهتر اين پروتئين ها مي توان چاقي ناشي از چندين بيماري را درمان كرد.
محققان در اين مطالعه ژني را مورد بررسي قرار دادند كه توانايي سلول ها را براي سوختن چربي ها كنترل مي كند.فعال شدن همين ژن در عضلات موجب افزايش قدرت عضلاني و تحمل فعاليت هاي عضلاني درازمدت نظير دويدن هاي طولاني مي شود.
يكي ديگر از خواص اين ژن نقشي است كه در كنترل التهاب دارد اين ژن پي اي ار دي نام دارد و محققان معتقدند كنترل فعاليت اين ژن مي تواند از بروز تصلب شرايين كه بر اثر التهاب به وجود مي آيد جلوگيري كند. در ورزشكاران نيز عضلات به شكلي در مي آيند كه قابليت سوزاندن چربي را پيدا مي كنند و شرايطي مشابه دستكاري ژنتيك در موش ها در آنها پديد مي آيد.
محققان اميدوارند يافته هاي جديد بتواند راه را براي درمان هاي جديد چاقي فراهم كند.

فضا
نمايش طراحي داخلي هواپيماي جديد ايرباس
واحد مركزي خبر: شركت هواپيما سازي ايرباس طراحي داخل هواپيماي غول پيكرA380 خود را در نمايشگاه بين المللي  هامبورگ آلمان به نمايش گذاشت.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، با وجود آن كه بهاي اين هواپيما سيصد و بيست و هفت ميليون دلار و بسيار گران است بسياري از شركت هاي هواپيمايي جهان براي استفاده از آن تلاش مي كنند.
كارشناسان براين باورند ايرباس با وارد كردن اين نوع هواپيما به بازار از شركت بوئينگ كه مدت ها در صنعت هواپيماسازي پيشتاز بوده پيشي گرفته است نخستين پرواز هواپيماي  A380 ايرباس دو هفته آينده انجام مي گيرد.
نمايش طرح هاي داخلي اين هواپيما در نمايشگاه هامبورگ تعجب بسياري از علاقه مندان را برانگيخته است. در نمايشگاه هامبورگ ششصد و هفتاد شركت جديدترين فناوري ها در صنعت هواپيماسازي را به نمايش گذاشتند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |