يكشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۹ - Apr 10, 2005
تظاهرات ضد صهيونيستي هزاران فلسطيني در نوار غزه
003510.jpg
هزاران فلسطيني، از جمله مردان مسلح نقابدار، عليه طرح افراط گرايان يهودي براي برگزاري تجمعي در يكي از حساس ترين اماكن مذهبي بيت المقدس، در نوار غزه دست به تظاهرات زده اند.
به گزارش بي.بي.سي عمده ترين گروه هاي ستيزه جوي فلسطيني در بيانيه اي اخطار دادند كه اگر تندروهاي يهودي به محوطه مسجدالاقصي هجوم ببرند، خشونت عليه اسرائيل را از سر خواهند گرفت.
مقام هاي امنيتي اسرائيل از چند ماه قبل نگران سرازير شدن افراط گرايان يهودي به سوي اين عبادتگاه بوده اند و آنها را از برگزاري تجمع انبوه در روز يكشنبه در آنجا منع كرده اند.گيديون عزرا، وزير امنيت عمومي اسرائيل گفته است كه اوضاع تحت كنترل است.
اما منع يهوديان از تجمع در محوطه مسجد الاقصي، گروه ملي گراي افراطي «رواوا» را كه قصد داشت براي هزاران تن از پيروان خود در اين مكان مراسم دعا برگزار كند، به خشم آورده است.
مسجد الاقصي سومين مكان مقدس براي مسلمانان به حساب مي آيد و از همين روست كه چنين به كانون تنش و مناقشه بدل شده است.
ديدار آريل شارون در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۰ از اين نقطه به عنوان رهبر حزب مخالف ليكود، ناآرامي هايي را به دنبال داشت كه به انتفاضه چهار سال و نيمه فلسطيني ها انجاميد.
حماس و ساير گروه هاي پيكارجوي فلسطيني ماه گذشته با يك آتش بس موقتي توافق كردند.
اما يكي از اعضاي گروه شهداي الاقصي گفته است كه اگر تجمع يهوديان در اين مسجد برگزار شود آن توافق نقش بر آب خواهد شد.
از زماني كه محمود عباس به عنوان رهبر فلسطيني ها جانشين ياسر عرفات شد، موج تازه اي از حس نيت سياسي از سوي دو طرف مناقشه براي احياي فرآيند صلح به راه افتاده است.
به همين دليل است كه تلاش براي پرهيز از بدل شدن اين مكان مقدس مذهبي به نقطه آغاز دور تازه اي از خشونت ها چنين مهم به نظر مي رسد.

تظاهرات ضدآمريكايي در بغداد
003507.jpg
ابراهيم جعفري از رهبران شيعيان عراق روز پنجشنبه به سمت نخست وزيري اين كشور منصوب شد. انتصاب او كمي پس از سوگند ياد كردن جلال طالباني در مقام رياست جمهوري صورت گرفت.
اياد علاوي نخست وزير پيشين عراق از سمت خود استعفا داده است اما به همكاري با آقاي جعفري ادامه خواهد داد تا زماني كه نخست وزير جديد اعضاي دولت خود را معين كند.
به گزارش بي.بي.سي گرچه جعفري يك ماه براي معرفي كابينه دولت انتقالي خود فرصت دارد ولي گفته است كه تا دو هفته ديگر وزراي خود را معرفي خواهد كرد.
جعفري پزشكي است كه حزب الدعوه او بخشي از ائتلاف شيعيان بود كه در انتخابات ماه ژانويه بيشترين كرسي هاي پارلمان را از آن خود كرد. مهمترين وظيفه دولت انتقالي او نظارت بر تدوين يك قانون اساسي دايمي براي عراق خواهد بود تا راه را براي انتخابات آتي در ماه دسامبر باز كند. پيش از معرفي جعفري به عنوان نخست وزير، جلال طالباني، رهبر اتحاديه ميهني كردستان عراق به عنوان رئيس جمهور انتقالي عراق سوگند ياد كرد. مراسم تحليف نخستين رئيس جمهور كرد عراق كه نخستين رئيس جمهور غيرعرب در جهان عرب نيز به شمار مي رود، يك روز پس از انتخاب او به اين سمت از سوي مجمع ملي عراق برگزار شد. همراه با طالباني، عادل عبدالمهدي و غازي ياور نيز به عنوان معاونان وي سوگند ياد كردند.
عادل عبدالمهدي شيعه مذهب و غازي ياور سني مذهب است، او تاكنون سمت رئيس جمهور موقت عراق را به عهده داشت.
تظاهرات ضدآمريكايي در بغداد
در دومين سالگرد سقوط بغداد و افتادن آن به دست نيروهاي تحت رهبري آمريكا، دهها هزار تن از مردم عراق در تظاهراتي در مركز بغداد شركت كرده و خواستار خروج نيروهاي آمريكايي از كشورشان شده اند.
به گزارش بي.بي.سي اين تظاهركنندگان با حضور در ميدان فردوس بغداد، همان ميداني كه مجسمه صدام حسين به زير كشيده شد، همچنين خواهان آن شدند كه رهبر سابق عراق محاكمه شود و زندانيان عراقي از زندانهاي آمريكايي ها آزاد شوند.
يكي از خبرنگاران بي بي سي در بغداد مي گويد عراقي ها نسبت به بيكاري، نبود خدمات اوليه و ادامه خشونت ها در كشورشان نااميد شده اند. با گذشت دو سال از اشغال عراق، مسئله اصلي اين كشور و دولتمردان جديد آن، همچنان تامين امنيت است. دو سال پيش در همين روز مجسمه صدام حسين، رييس جمهور وقت عراق از ميدان فردوس بغداد پايين آورده شد.
تظاهرات ديروز توسط مقتدي صدر، روحاني شيعه عراقي سازماندهي شده است. يكي از سخنگويان صدر پيشتر گفته بود كه در اين تظاهرات از نيروهاي آمريكايي خواسته خواهد شد يك جدول زماني براي خروج از عراق تعيين كنند. حاميان مقتدي صدر از جمعه شب در ميدان فردوس جمع شدند و تعدادي از روحانيون سني مذهب نيز از هواداران خود خواستند در اين تظاهرات شركت كنند.
ادامه خشونت ها
در همين حال، گزارش مي رسد كه شورشيان در حمله اي در جنوب غرب بغداد، دست كم ۱۵ سرباز عراقي را به قتل رسانده اند. مقامات امنيتي عراق مي گويند اين حمله در نزديكي شهر لطيفيه واقع در ۵۰ كيلومتري بغداد، پايتخت عراق، رخ داد.
اين سربازان عراقي سوار بر يك كاميون بودند كه هدف حمله قرار گرفتند. ادامه شورش ها در عراق نه تنها به معناي ادامه خونريزي ها در اين كشور است، بلكه مانع از بازسازي بسياري از بخش هاي عراق است.
مقام هاي آمريكا و عراق اخيرا خاطرنشان كردند كه علائمي حاكي از كمرنگ شدن شورش ها در دست است اما اندرو نورث، از خبرنگاران بي بي سي در بغداد، مي گويد خشونت هنوز هم از تهديدهاي روزمره در سراسر عراق است.
يك نظامي آمريكايي نيز روز جمعه براثر انفجار بمب در كركوك كشته شد. همچنين ۳ روحاني حامي مقتدي  صدر در جنوب بغداد به قتل رسيدند.
يك پليس و يك غيرنظامي نيز در يك عمليات انتحاري در موصل كشته شدند. شبكه تلويزيوني الجزيره قطر نيز از كشته شدن يكي از اعضاي دفتر صدر در كربلا خبر داد. اين شبكه اعلام كرد: افراد مسلح ناشناس به سوي معاون مدير دفتر صدر در كربلا در منطقه الدوره در جنوب بغداد آتش گشودند. در همين حال شبكه تلويزيوني العربيه ديروز در گزارشي از اوضاع نابسامان شهر الرمادي خبر داد. بنابر اين گزارش، اهالي شهر الرمادي اوضاع سختي را مي گذرانند و اين به دليل آن است كه نيروهاي آمريكايي ورودي هاي اصلي شهر و همچنين پلهاي اين شهر را محاصره كرده اند.

عنان خواستار تشكيل شوراي حقوق بشر سازمان ملل شد
003513.jpg
مهر: كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد خواستار تشكيل شورايي با نام شوراي حقوق بشر شد تا در سطح شوراي امنيت به بررسي چگونگي رعايت حقوق بشر بپردازد.
به گزارش روزنامه واشنگتن تايمز، كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد اعلام كرد: سازمان ملل نياز به آژانس جديدي درباره حقوق بشر دارد كه همپايه شوراي امنيت باشد و بتواند نقض حقوق بشر را كه هر روزه در اقصي نقاط جهان صورت مي گيرد، كنترل كند.
عنان در سخنراني در برابر ۳۵ عضو كميسيون حقوق بشر گفت: ساختار كنوني، آنچه را كه لازم است انجام نمي دهد و اين موضوع در جريان درگيري هاي سودان به خوبي به اثبات رسيد.
وي خاطرنشان كرد: ما به جايي رسيده ايم كه عملكرد كميسيون حقوق بشر اعتبار كلي سازمان ملل را زير سوال برده است و اصلاحات جزيي ديگر مفيد نيستند.
دبير كل سازمان ملل متحد پيش از اين پيشنهاد كرده بود كه شورايي با نام شوراي حقوق بشر جايگزين كميسيون حقوق بشر شود كه هم اكنون وضعيت حقوق بشر را در جهان كنترل مي كند.
عنان پس از اين سخنراني در جمع خبرنگاران اعلام كرد: من استدلال مي كنم هيچ كشوري نمي تواند در زمينه حقوق بشر ادعاي فضيلت كامل كند و ما اميدواريم شوراي حقوق بشر بتواند هر چند مدت، وضعيت حقوق بشر را در تمامي كشورها به طور دقيق مورد بررسي قرار دهد. اين شورا بايد قادر باشد تمامي قوانين مربوطه را در كشورها به اجرا گذارد. وي با اشاره به موضع دارفور سودان، كميسيون حقوق بشر را تا حدي ناكارآمد و غير اجرايي خواند.

پايان خاكسپاري و آغاز عزاداري براي پاپ
بي بي سي: كليساي كاتوليك در پي خاكسپاري پاپ ژان پل دوم در روز جمعه در شهر رم، مراسم ۹ روزه عزاداري را آغاز كرده است.
در اين مدت گروهي از ممتازترين اسقف هاي اعظم هر روز به برگزاري مراسم عشاء رباني در كليساي سن پيتر مي پردازند و در همين حال كاردينال ها درمورد نامزدهاي جانشيني پاپ ژان پل دوم بحث خواهند كرد.
جلسه غيرعلني كاردينال ها براي انتخاب پاپ بعدي در روز ۱۸ آوريل (۲۹ فروردين) آغاز خواهد شد و ممكن است هفته ها به طول انجامد.
در روز جمعه ۲۰۰ تن از رهبران جهان در كنار ۴۰۰ هزار زائر از سراسر جهان در مراسم تدفين پاپ شركت كردند.
كاردينال ها پيش از آغاز فرآيند اصلي انتخاب پاپ بعدي، به طور روزانه در نشست هاي رسمي شركت خواهند كرد.اما رابرت پيگوت، خبرنگار بي بي سي اعلام كرده كه گردهمايي هاي كوچكتر و غيررسمي هنگام صرف نهار يا قهوه ممكن است نقش مهم تري در انتخاب پاپ بعدي داشته باشد.
تقريباً تمامي كاردينال هاي كنوني را پاپ ژان پل دوم منصوب كرده است. بنابراين انتظار مي رود آنها براي اطمينان از تداوم ميراث او تلاش كنند.
كاردينال ها روز ۱۸ آوريل فرآيند محرمانه انتخاب پاپ بعدي را در كليساي سيستين در واتيكان آغاز خواهند كرد و زماني كه دودي سفيد رنگ از فراز كليسا به هوا برخاست يعني پاپ انتخاب شده است.اما انتشار دود سياه به معني آن است كه هيچ يك از نامزدها آراي لازم را كسب نكرده و بنابراين راي گيري ادامه خواهد يافت.
امسال براي نخستين بار همچنين زنگي به نشانه انتخاب پاپ بعدي به صدا درخواهد آمد تا هيچ گونه ابهامي براي جهان خارج باقي نماند.
مراسم خاكسپاري
ميليون ها مومن مسيحي روز جمعه در سراسر جهان از طريق تلويزيون و صفحات عظيم نمايش به تماشاي مراسم تدفين پاپ ژان پل دوم ايستادند.
يك تخته سنگ مرمري ساده كه نام او به زبان لاتين و همچنين تاريخ تولد و مرگش (۲۰۰۵-۱۹۲۰) بر آن حك شده است بر مزار او قرار مي گيرد.
پس از نماز ميت، تابوت وي به كليساي سن پيتر بازگردانده شد و در آرامگاه نهايي خود در سرداب كليسا قرار داده شد.
تنها روحانيون ارشد و دوستان نزديك پاپ تابوت را براي تدفين نهايي تا سرداب كليسا همراهي كردند.تابوت ساده چوبي پيش از آن كه در نزديكي محل دفن سن پيتر تدفين شود ابتدا در دو صندوق ديگر، يكي از جنس روي و ديگري از چوب بلوط، قرار داده شد.مراسم سه ساعته ترحيم را كاردينال جوزف راتزينگر، رئيس كالج مقدس كاردينال ها، هدايت كرد.
وصيتنامه پاپ ژان پل دوم منتشر شد
واتيكان «وصيتنامه روحاني» پاپ ژان پل دوم را منتشر كرد.
به گزارش ايسنا در اين سند پاپ نوشته كه در نظر داشته در سال ۲۰۰۰ كناره گيري كند.به گزارش صداي آمريكا وي همچنين اظهار داشته به اين موضوع كه در زادگاه خود در لهستان، دفن شود، فكر كرده، اما تصميم گرفت اين موضوع را به تصميم شوراي اسقف ها واگذار كند.
پاپ درخواست كرده يادداشتهاي شخصي او از بين برده شود و گفته مالك هيچ چيزي نيست.

بوش به شارون تذكر مي دهد
مهر: جرج بوش رييس جمهور آمريكا شب شنبه اعلام كرد به آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي به طور خصوصي چيزي را خواهد گفت كه قبلا به طور عمومي اعلام كرده است: با توجه به طرح صلح خاورميانه كه از سوي آمريكا پشتيباني مي شود به هيچ وجه اسراييل اجازه ندارد شهرك هاي يهودي را توسعه دهد. به نظر مي رسد بوش حس مي كند شارون حرف هايش را نمي شنود و بايد بارديگر آنها را تكرار كند.
به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، رييس جمهور آمريكا در حالي كه از مراسم تدفين پاپ باز مي گشت، در جمع خبرنگاران اعلام كرد: من آنچه را كه به طور عمومي گفتم در ديدارهاي اختصاصي هم خواهم گفت. نقشه راه تعهدات مشخصي براي هر دو طرف ايجاد مي كند و ما از نخست وزير اسراييل توقع داريم كه اين تعهدات را در نظر بگيرد. اين چندمين مرتبه اي است كه بوش با شارون اختلاف نظر پيدا مي كند و مجبور است سخنان خود را براي نزديك ترين متحد كاخ سفيد در خاورميانه بار ديگر تكرار كند.
بوش در ادامه گفت: نخست وزير اسراييل تصميم به خروج از غزه گرفت و من اين طرح را ستودم زيرا اين طرح نشان داد كه وي در كنار من ايستاده است.
فكر مي كنم اكنون نيز زمان آن رسيده است كه بارديگر اين موضوع را ثابت كند.
نيويورك تايمز نوشت: رييس جمهور آمريكا با اين سخنان به روشني از نخست وزير اسراييل درخواست مي كند كه همراهي اش را با واشنگتن ادامه دهد.
جرج بوش با اشاره به اينكه فلسطيني ها هم بايد به تعهدات خود پايدار باشند، گفت: هم اكنون زماني به دست آمده است كه ما به پيشبرد روند صلح در خاورميانه اميدوار شويم.اما منابع رسمي رژيم صهيونيستي در نظر دارند به آمريكا بايد فشار بياورند تا با ساخت ۳۵۰۰ خانه جديد در كرانه باختري موافقت كند.اين در حالي است كه منابع آمريكايي درباره اين طرح اسراييل ابراز نگراني كرده اند و بوش نيز اين طرح را مورد انتقاد قرار داده است.
مشاجرات بين رهبران آمريكا و اسرائيل سابقه تاريخي دارد و رهبران اسرائيلي در بيشتر مواقع با اتخاذ مواضع سخت تر بر رهبران آمريكايي غلبه مي يابند.

كاسترو:
نبايد پاپ را عامل سقوط سوسياليسم دانست
واحد مركزي خبر: فيدل كاسترو رهبر كوبا گفت: توجيه پذير نيست كه سقوط سوسياليسم در اتحاد جماهير شوروي سابق و اروپاي شرقي را به پاپ ژان پل دوم نسبت دهيم.
به گزارش خبرگزاري آلمان از هاوانا، كاسترو در سخناني كه از تلويزيون اين كشور پخش شد خاطرنشان كرد: حضور پاپ در مبارزه با سوسياليسم بسيار فعالانه بود ولي توجيه پذير نيست كه مسئوليت عمده سقوط اردوگاه سوسياليسم و متلاشي شدن شوروي سابق را متوجه وي كنيم.
كاسترو تصريح كرد: بعد از سفر سال ۱۹۹۸ پاپ به كوبا، بسياري گمان مي كردند سوسياليسم متلاشي خواهد شد ولي اين امر روي نداد و اصولا پاپ با اين نيت به كوبا نيامده بود.
رهبر كوبا خاطرنشان كرد: ژان پل دوم در زماني بسيار پيچيده در زندگي بشر پاپ بود. وي افزود: پاپ در اواخر عمر خود از كاپيتاليسم انتقاد و از صلح جهاني حمايت مي كرد.

يك گروه ناشناس مسئوليت انفجار قاهره را برعهده گرفت
ايرنا: يك  گروه  ناشناس  كه  خود را گردان  العز الاسلاميه  مي نامد اعلام  كرده است  كه  مسئوليت  انفجار قاهره  را كه  منجر به  كشته  شدن  سه  خارجي  و به  جا ماندن  ۱۸ زخمي شده  است ، بر عهده  مي گيرد.به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه ، در بيانيه  اين  گروه  آمده است : ما، گردان  عزت  اسلامي در سرزمين  نيل  اعلام  مي كنيم  كه  مسئوليت  كامل انفجار در نزديكي  دانشگاه  الازهر قاهره  در روز پنجشنبه  را برعهده  مي گيريم .
اين  بيانيه  مي افزايد: ابا العلاء المصري  فردي  است  كه  به  اين  عمليات  اقدام  كرده  و در اين  عمليات  نيز شهيد شده  است .
گروه  ياد شده  هدف  از اين  عمليات  را خونخواهي  از شهيدان ، زندانيان  و مبارزه  با آمريكا و ديگر نيروهاي  استعماري  كه  مسلمانان  را در عراق ، فلسطين  و ديگر كشورهاي  اسلامي مورد تعرض  قرار مي دهند، ذكر كرده است .
به گفته  مقامات  مصري  انفجار بمب  در خان  الخليلي  در نزديكي  دانشگاه  الازهر قاهره  منجر به  كشته  شدن  يك  فرانسوي  ۴۰ ساله  و يك  جوان  آمريكايي شده  است .
در همين  حال  شيخ  محمد سيد طنطاوي  شيخ الازهر گفت  كه  اين  حادثه  نشان مي دهد كسي  كه  اين  عمل  را انجام  داده ، انساني  خائن  به  دين ، وطن  و همچنين فضايل  انساني  است .
وي  افزود: ما از خدا ضمن  درخواست  نعمت  سلامت  و امنيت ، مي خواهيم  كه كشور مصر پايدار باشد.

شوراي مسلمانان بريتانيا از نخست وزير اين كشور انتقاد كرد
لندن- ايرنا: شوراي  مسلمانان  بريتانيا از توني  بلر نخست  وزير اين  كشور براي  عمل نكردن  به  وعده اش  درباره  تصويب  قانون  مقابله  با تبعيض  ديني انتقاد كرد.
لايحه  مقابله  با تبعيض  ديني  كه  مسلمانان  و ساير اقليتهاي  ديني  بريتانيا را در مقابل  تبعيض  ديني  محافظت  مي كند از سوي  بلر تقديم  پارلمان  شده  بود اما اين  لايحه  در زمره  لوايحي  قرار گرفت  كه  به  علت  پايان  كار مجلس  عوام انگليس  فرصت  بررسي  و تصويب  آن به  دست  نيامد.اقبال  ساكراني  رئيس  شوراي  مسلمانان  بريتانيا گفت : مسلمانان  دوباره  از بلر براي  عمل  نكردن  به  وعده اش  سرخورده  و نااميد شدند.

تغيير سياست كره شمالي در قبال گفتگوهاي شش جانبه
يك  كارشناس  برجسته  كره  شمالي  ديروز شنبه  گفت : كره  شمالي  در رويكرد خود در قبال  مذاكرات  شش  جانبه  تغييري  كلي  داده  است  و اكنون  مي گويد تنها پس  از برقراري  روابط كامل  ديپلماتيك  با آمريكا آماده  است تسليحات  خود را برچيند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از پكن ، سليگ  هريسون  رئيس  برنامه  آسيا در مركز سياست  بين  الملل  واشنگتن  گفت،  سياست  جديد كره  شمالي  كه  تندروهاي  دولت  آن را مطرح  كرده اند، در مذاكرات  وي  با مقامات  بلندپايه  اين  كشور ازجمله  كيم  يونگ  نام  مرد شماره  دو كره  شمالي  بيان شد.
هريسون  در مصاحبه  با خبرنگاران  گفت:  كره  شمالي  اعلام  كرده  زماني  آماده  است  تسليحات  هسته اي  خود را برچيند كه  شاهد عادي  سازي  كامل روابط اقتصادي  و ديپلماتيك  خود با آمريكا باشد.
وي  افزود: آنها مي گويند با وجود اين  آماده اند به  نشانه  احترام  به مذاكرات  شش جانبه  و مذاكرات  مستقيم  دوجانبه  با آمريكا زرادخانه هاي  هسته اي  و فعاليتهاي  خود را در راكتور پنج  مگاواتي  يانگ  بيون  متوقف كنند.
هريسون  تصريح  كرد بدون  اين  توقف  كره  شمالي  مي تواند ميله هاي  سوخت  مصرفي را استخراج  كند و پلوتونيوم  كافي  براي  ساخت  شش  بمب  هسته اي  را فرآوري  كند.
در تحولي ديگر كره شمالي  براي  نخستين  بار پس  از بيش  از پنجاه سال  به  بالگردهاي  كره  جنوبي اجازه  داد وارد خاك  اين  كشور در مرزهاي  مشترك  شوند.
به گزارش  يونهاپ ، وزارت  دفاع  كره جنوبي  اعلام  كرد كه  پيونگ  يانگ  روز گذشته  با درخواست  سئول  براي  ورود بالگردهاي  اين كشور به  خاك  كره  شمالي در منطقه  مرزي  دو كره  براي  اطفاي  آتش  سوزي  جنگل  در اين  منطقه  موافقت  كرده است .
اين  براي  نخستين  بار از سال  ۱۹۵۳ ميلادي  و پس  از پايان  جنگ  دو كره است  كه  بالگردهاي  كره  جنوبي  اجازه  مي يابند در منطقه  غيرنظامي حايل  ميان  دو كشور وارد شوند.
اين  درخواست  كره جنوبي  توسط فرمانده  نيروهاي  سازمان  ملل  مستقر در مرز دو كره  تسليم  مقامات  كره شمالي  شد و مقامات  پيونگ  يانگ  بلافاصله  با اين  درخواست موافقت  كردند.

كوتاه از سياست جهان
تعداد كشته شدگان بالگرد آمريكا در افغانستان ۱۸ نفر اعلام شد
ايرنا: سخنگوي  نيروهاي  آمريكايي  در افغانستان  تعداد كشته شدگان  حادثه  سقوط بالگرد آمريكا در افغانستان  را ۱۸ نفر اعلام  كرد.
وي  روز شنبه  در جمع  خبرنگاران  در كابل  گفت : تحقيقات  اوليه  نشان  داده است  كه  ۱۵ نظامي و سه  غيرنظامي كه  همه  اتباع  آمريكا بوده اند در سقوط بالگرد نيروهاي  آمريكايي  در ولايت  غزني  در ۱۳۰ كيلومتري  كابل  جان  داده اند.
مور افزود: اين  تحقيقات  همچنين  نشان  مي دهد كه  به  دليل  وضعيت  بد جوي  در اين  منطقه  از افغانستان  بالگرد مذكور سقوط كرده  است .روز چهارشنبه  گذشته  يك  بالگرد نيروهاي  نظامي  آمريكا ازنوع  «سي  اچ  - ۴۸» در ولايت  غزني  در ۱۳۰ كيلومتري  كابل  سقوط كرد.گفته  مي شود اين  بدترين  حادثه  براي  نيروهاي  آمريكايي  از سال  ۱۳۸۰خورشيدي  كه  رژيم  طالبان  در افغانستان  سقوط كرده  تاكنون  بوده  است .
دمشق: دست دادن بشار اسد با موشه كاتساو تصادفي بود
ايرنا: يك  مقام  ارشد وزارت  اطلاع  رساني  سوريه  در عين  بي اهميت  خواندن  دست  دادن  بشار اسد رئيس  جمهوري  سوريه  با موشه  كاتساو رئيس  رژيم  صهيونيستي  گفت : اين  امر تصادفي  بود.روزنامه  سوري  تشرين  ديروز به  نقل  از اين  مقام  سوري  بدون  ذكر نام  و سمت  وي  افزود: در مراسم  تشييع  جنازه  پاپ  ژان  پل  دوم در واتيكان ، براساس  عرفي  كه  در چنين  آييني  مرسوم  است ، شركت كنندگان  با يكديگر دست  دادند.
تلاش پنتاگون براي افزايش اختيارات فرماندهان نظامي
واحد مركزي خبر: طراحان پنتاگون درصدد هستند اختيارات فرماندهان نظامي آمريكا را در خصوص بازداشت افراد مظنون افزايش دهند.به نوشته روزنامه هندوستان تايمز طراحان پنتاگون خواهان آن هستند كه به فرماندهان نظامي آمريكا اجازه داده شود هر فردي را كه متعلق به يكي از صدها تشكيلات تروريستي مظنون است جنگجوي متخاصم اعلام و وي را بازداشت كنند.
يكي از مقامات عالي رتبه ديده بانان حقوق بشر به نام جان سيفتون با اعلام اين مطلب گفت: فهرست گروه هاي مظنون به اقدامات تروريستي بخشي از سند ۱۴۲ صفحه اي است كه براي ستاد مشترك ارتش آمريكا تنظيم شده است.
طبق اين طرح عضويت در هر يك از اين گروهها افراد را واجد شرايطي مي كند كه طبق آن مي توان آنها را جنگجوي متخاصم تلقي كرد.
نيازوف خواهان انتخاباتي دمكراتيك شد
بي.بي.سي: صفر مراد نيازوف، رئيس جمهور تركمنستان، خواهان برگزاري دمكراتيك انتخابات رياست جمهوري اين كشور شده است كه قرار است چهار سال آينده برگزار شود. نيازوف در سخناني گفته است كه سرنوشت كشور نبايد فقط با يك نفر پيوند بخورد. وي از جوانان خواسته است تا براي رقابت در اين انتخابات پا پيش بگذارند.به گفته خبرنگاران نيازوف از زماني كه حدود ۲۰ سال پيش به قدرت رسيد حول خود و خانواده اش كيش شخصيت به راه انداخته است.
نيازوف كه ملقب به تركمان باشي (پدر تركمنها) است رئيس جمهور مادام العمر اين كشور اعلام شده است.اظهارات نيازوف در حالي عنوان شده است كه در قرقيزستان كشوري ديگر در آسياي ميانه، عسكر آقايف، رئيس جمهور كمي پس از انتخابات در آن كشور در يك قيام مردمي سرنگون شد.
مجلس قرقيزستان بررسي استعفاي آقايف را به تعويق انداخت
ايسنا: پارلمان قرقيزستان راي گيري درباره استعفانامه رئيس جمهور مخلوع اين كشور را به تعويق انداخت.
به گزارش خبرنگار ايسنا در آسياي ميانه، نمايندگان پارلمان قرقيزستان پس از گوش كردن به پيام عسگر آقايف كه اوايل هفته گذشته در مسكو ضبط شده بود،  تصميم گرفتند استعفاي وي را متوقف كنند.
نمايندگان مجلس قرقيزستان اعلام كردند؛ امتيازات فراواني كه قانون براي آقايف قائل شده است، بايد از او گرفته شود. نمايندگان اين كشور همچنين تصميم پيشين براي برگزاري انتخابات رياست جمهوري در ماه ژوئن را لغو كردند.
در اين باره نمايندگان اظهار داشتند؛ زمان برگزاري انتخابات را پارلمان قبلي پس از سلب مشروعيت خود گرفته است و به همين خاطر اعتبار قانوني ندارد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |