يكشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۶۹ - Apr 10, 2005
بازديد رئيس مجلس از همشهري
حداد از حكميت
در جناح اصولگرا خبر داد
شش داوطلب نامزدي رياست جمهوري وعده كرده اندنتايج نظر سنجي ها را بپذيرند
تا به نامزد واحد برسيم، اگر يكي از آنها خلاف اين وعده عمل كند مردم خواهند پرسيد
چه كسي بازي را بهم زد
003522.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
گروه اجتماعي: دكتر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي عصر ديروز از روزنامه همشهري بازديد كرد و با روزنامه نگاران و كاركنان همشهري به گفت و گوي صميمانه پرداخت.رئيس مجلس در پايان اين بازديد ۴ ساعته در گفت و گويي با خبرنگاران گروه سياسي همشهري به پرسش هاي آنان پيرامون تعامل مجلس و دولت ، ديدگاههاي مختلف در فراكسيون اكثريت مجلس و آخرين تحولات انتخاباتي در جناح اصولگرا پاسخ گفت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين ديدار ضمن بازديد از بخش هاي مختلف تحريريه و فني همشهري از نزديك در جريان روند آماده سازي و انتشار روزنامه قرار گرفت.
دكتر حداد عادل در جمع مسئولان و دبيران سرويس هاي مختلف همشهري ضمن تأكيد بر مشي اجتماعي و فرهنگي همشهري و ترويج فرهنگ شهروندي برآموزش و ترويج زبان فارسي به عنوان عنصر مقوم هويت ديني و ملي ايرانيان تأكيد كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي زبان روزنامه همشهري را زباني پاك و پالوده دانست و اعلام كرد فرهنگستان زبان و ادب فارسي تصميم دارد با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جايزه اي را به مطبوعات و مراكز فرهنگي كه به حفظ و ترويج و پاكي زبان فارسي اهتمام ورزيده اند اختصاص دهد.
دكتر حداد عادل خاطرنشان ساخت كه همشهري از همان آغاز انتشار با دو ويژگي مطالب و مقالات محيط زيست و شهر، از ديگر مطبوعات متمايز شد و پرداختن به موضوعات و مقوله هاي محيط زيست همواره از نقاط قوت همشهري بوده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، درخصوص مطالب مربوط به بخش مسكن شهري كه در همشهري جايگاه ويژه اي دارد، اظهار داشت: همشهري مي تواند در ترويج فرهنگ درست مسكن شهري چه به لحاظ ساخت و ساز و چه فضاهاي معماري با توجه به باورهاي اصيل فرهنگي ملت ما نقش مهمي داشته باشد.
دكتر حداد عادل در گفت وگويي در اين بازديد با اشاره به جلساتي كه به عنوان حكم و به منظور كمك به ايجاد توافق ميان نامزدهاي ششگانه اصولگراي رياست جمهوري تشكيل داده است، گفت: بنده فكر مي كنم ما همه وظيفه داريم از اختلافات كم كنيم و به اشتراكات بيفزاييم.
وي افزود: اگر قواي سه گانه كشور به جاي اين كه به جان هم بيفتند، يار جان هم باشند و در كنار هم باشند سودش عايد كشور مي شود.
رئيس مجلس با توجه به مسائل اخير پيش آمده در جبهه اصولگرايان افزود: در حال حاضر از سوي اصولگرايان شش نفر به عنوان داوطلب حضور در صحنه وجود دارد كه هركدام يك سليقه و تفكري دارند و معتقدند كه اگر رئيس جمهور شوند كشور را بهتر اداره خواهند كرد، اما اختلافات ميان داوطلبان اصولگرا عميق و ريشه اي نيست. اگر هم اختلافي تاكنون بوده و هنوز هم هست پيش از اين كه بر سر مباني باشد بر سر روش رسيدن به نامزد واحد بوده است.
وي افزود: از چندي پيش ما مي دانستيم بيش از يك كانديدا داريم و همه اعتقاد داشتند بايد روشي دنبال شود كه به يك نامزد واحد برسيم. اختلافي هم اگر پيدا شد بر سر روش رسيدن به آن داوطلب واحد بود.به هر حال اين امر چون مبنايي نيست قابل رفع است.
وي درمورد آينده تحولات انتخاباتي در جريان اصولگرا و ضرورت همگرايي در اين مورد گفت: كانديداها چنين وعده كرده اند كه طبق نظرسنجي ها عمل كنند و نفر نهايي را تعيين كنند. البته اگر كسي اين قاعده را رعايت نكند ملت خواهند پرسيد كه چه كسي اين بازي را به هم زده است.
وي تأكيد كرد: هم اكنون خوش بين هستم كه اين تكثر داوطلبان موجب تجري طرفداران آنها نخواهد شد و اميدواريم كه به يك نامزد واحد برسيم.
وي همچنين درمورد تركيب نمايندگان مجلس هفتم افزود: وفاق بيش از ۲۰۰ نفر از نمايندگان از ۲۷۰ نفر به يك جريان تعلق دارند، ما در اختلاف نظر و اشتراك نظرمان لايه بندي هايي را خواهيم داشت. در بنيادي ترين لايه ها ميان اكثريت اختلاف نظر نيست. خيلي از نمايندگان مجلس از نظر تلقي نسبت به انقلاب و امام و رهبري و منافع ملي با هم اشتراك نظر دارند و اين را در تعداد امضاهاي بيانه هاي مهم مي توانيد حس كنيد.
مشروح اين گفت وگو در شماره ۴ همشهري ماه در اواخر فروردين منتشر خواهد شد.

خاتمي:
تأييد اسرائيل، تأييد زور و اشغال است
003525.jpg
ايسنا: رييس جمهور كشورمان پيش از ظهر روز پنج شنبه  به وقت محلي فرانسه، براي شركت در مراسم خاكسپاري پاپ ژان پل دوم، پاريس را به مقصد رم ترك كرد.
سيدمحمد خاتمي عصر روز پنج شنبه پس از ورود به رم با حضور در كاخ رياست جمهوري ايتاليا با كارلو چامپي، همتاي ايتاليايي خود ديدار كرد.
رييس  جمهوري اسلامي ايران در اين ديدار با توجه به سوابق تاريخي دو كشور و دو تمدن ايران و رم به تبادل فرهنگي ميان دو كشور طي قرن ها اشاره و نقش ايتاليا را در فعاليت هاي اقتصادي در ايران و سرمايه گذاري خارجي در كشورمان بسيار موثر ارزيابي كرد.
خاتمي در ادامه به مسائل خاورميانه و ايجاد ناامني در منطقه به دليل اشغال سرزمين فلسطين اشاره و با تاكيد بر خواست ايران مبني بر استقرار صلح پايدار در فلسطين تصريح كرد كه صلح در صورتي حاصل مي شود كه منافع و حق ملت فلسطين در طرح صلح تامين شود.
رييس جمهور در ادامه به مسائل لبنان، عراق و افغانستان اشاره كرد و دخالت بيگانگان در امور عراق را كه موجب ايجاد موج خشونت و ترور و نابودي مردم اين كشور شده، تقبيح كرد و اظهار داشت: در عراق وضع پيچيده تر است و تنها استقلال دولت مردمي كه خواسته هاي همه اقوام و مذاهب را تامين كند مي تواند به پايان بحران كمك كند.
وي در ادامه با اشاره به همكاري ايران و اروپا و آژانس انرژي اتمي، به حق ايران در زمينه ي استفاده از فن آوري صلح آميز هسته يي تاكيد كرد و گفت: همكاري ايران و آژانس نشان داد كه هيچ سند و مدركي در انحراف ايران از معاهدات بين المللي هسته يي وجود ندارد.
خاتمي با اشاره به مذاكرات ۲۹ آوريل اظهار اميدواري كرد كه نتيجه ي مذاكرات تامين كننده ي حق ايران باشد.
رييس جمهور ايتاليا نيز طي سخناني اهميت ايران را به عنوان يك كشور اسلامي براي ايتاليا تشريح كرد و گفت: اميدوار است كه گفت وگو ميان جهان اسلام و اروپا گسترده تر شود.
وي، همچنين بر حمايت از ادامه ي مذاكرات ايران و اروپا در زمينه ي مسائل هسته يي تاكيد كرد و گفت: اميدوار است مذاكرات به نتيجه ي مطلوب برسد.
رئيس جمهور پس از اين ديدار كه يك ساعت به طول انجاميد در محل اقامتش در رم با رومانو پرودي، رييس سابق كميسيون اروپا ديدار كرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در اين ديدار به جايگاه ايتاليا در روابط خارجي ايران و اهميت اين كشور در مجموعه اتحاديه اروپا، در سياست كشورمان اشاره كرد.
خاتمي، در ادامه با تاكيد بر لزوم حضور بيشتر اتحاديه ي اروپا در مسائل خاورميانه افزود: ملت هاي منطقه به آمريكا و سياست هايش اطمينان ندارند. سياست هاي اروپا از استقلال بيشتري در مورد مسائل منطقه برخوردار است و اروپا مي تواند با حضور بيشتر در مسائلي مانند فلسطين، لبنان و ديگر مسائل خاورميانه از نفوذ خود براي حل بحران هاي منطقه استفاده كند.
رومانو پرودي، در اين ديدار با اشاره به اهميت و جايگاه ايران در سياست خارجي ايتاليا حمايت كامل خود را از ديدگاه سه كشور اروپايي در مقابل ساير ديدگاه ها، درباره مسائل هسته يي ايران مورد تاكيد قرار داد. بر اساس اين گزارش، رييس جمهور كشورمان عصر پنجشنبه به كليساي سن پيه ترو براي حضور در مراسم خاكسپاري پاپ ژان پل دوم، رهبر كاتوليك هاي جهان وارد شد.
حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي، در حالي به اين كليسا واقع در مركز واتيكان وارد شد كه حدود ۲۰۰ تن از سران ساير كشورهاي جهان نيز در آن حضور دارند.
رسانه هاي گروهي به حضور خاتمي در اين مراسم توجه ويژه اي نشان دادند و رييس جمهور كشورمان يكي از محورهاي مهم خبري در پوشش اخبار مربوط به واتيكان بوده است.
با وجود تعدد حاضران در مراسم خاكسپاري پاپ ژان پل دوم، سران كشورهاي مختلف با ورود حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي به كليساي سن پيه ترو به استقبال وي رفتند.
رييس جمهوري اسلامي ايران پس از ورود به جايگاه ويژه ي سران كشورهاي شركت كننده در مراسم، با برخي از مسوولان كشورها و هيات هاي حاضر احوالپرسي و گفت وگوي كوتاهي داشت.
مراسم خاك سپاري پاپ ژان پل دوم در حالي برگزار شد كه تابوت حامل پاپ ژان پل دوم بر روي يك قالي ايراني باف قرار گرفته بود.
اين مراسم با به صدا درآمدن ناقوس هاي كليساي واتيكان و كف زدن هاي ممتد جمعيت حاضر در ميدان اصلي واتيكان، به رسم ايتاليايي هاپايان يافت و پيكر پاپ براي انجام خاك سپاري به زيرزمين كليساي سن پيه ترو منتقل شد. سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور كشورمان پس از اين مراسم رم را به مقصد تهران ترك كرد.
مصاحبه رئيس جمهور
پس از ورود به تهران
رييس جمهور با رد خبر شايعه ي ملاقات با رييس رژيم صهيونيستي كه مدعي ملاقات و گفت وگوي دوستانه با رييس جمهور كشورمان شده بود، تصريح كرد: به هيچ وجه چنين ملاقات و مذاكره اي صورت نگرفته است و همه ي دنيا مي دانند كه موضع ما نسبت به اسرائيل مشخص است.
حجت الاسلام و المسلمين سيدمحمد خاتمي جمعه شب پس از بازگشت از سفر به سه كشور اتريش، فرانسه و ايتاليا، خاطرنشان كرد كه در سفر به اروپا يكي از مباحثي كه چه با روشنفكران و چه با رهبران آن ها مورد مذاكره قرار گرفت، مساله ي آينده ي خاورميانه و نظر ايران نسبت به اسرائيل بود. وي افزود: به صراحت گفتم كه ما به لحاظ اخلاقي و منطقي نمي توانيم اسرائيل را به رسميت بشناسيم، زيرا اسرائيل بر اساس زور و غصب بوجود آمده و تاييد او يعني تاكيد بر اين اصل كه زور و اشغال منشا مشروعيت است، و به نظر من اين جفا به همه ي انسان ها و انسانيت است، و اگر اين اصل تصويب شود كه كساني با زور و اشغال حضور و وجودشان شرع باشد، بشر بسيار زيان خواهد كرد. ما نمي توانيم اين را بپذيريم.
وي تاكيد كرد: دنيا بايد به اين ارزيابي برسد كه چرا طرح هاي مختلفي كه به اصطلاح براي صلح مطرح شده موفق نبوده است. آيا اين نشانه ي نادرستي طرح هاي صلح نيست، ما در زمينه ي حل مشكل خاورميانه كمبود طرح نداريم ولي همه ي طرح ها ناموفق است و علاوه بر سرسختي و رفتار خلاف منطق و اخلاق اسرائيل بايد بدانيد كه اين طرح ها چون حقوق حقه ي ملت فلسطين را در نظر نمي گيرد، تا وقتي كه ملت فلسطين احساس نكند كه حق او تامين مي شود هيچ طرح صلحي موفق نخواهد بود. ولي در عين حال ما هيچ دخالتي نمي كنيم و موضع ما يك موضع اخلاقي، فلسفي و انساني است و نمي توانيم از اين موضع عدول كنيم.
وي خاطرنشان كرد: صلح پايدار در خاورميانه با شناخت حق مسلم ملت فلسطين و بازگشت مردم محرومي كه از خانه و كاشانه اشان رانده شده اند، ممكن است.
وي افزود: كساني كه طرح كننده و دست اندركار صلح هستند بايد حتما مورد اعتماد باشند و آمريكا به هيچ وجه مورد اعتماد نيست. ملت فلسطين و مردم آزاده ي جهان آمريكا را نه يك واسطه ي بي طرف بلكه طرفدار جدي اسرائيل مي دانند و به همين دليل هم ما توصيه  كرديم كه حضور بخش هاي ديگر جامعه ي جهان به خصوص اروپا مي تواند تا حدودي اين روند نادرست را اصلاح كند.
وي درخصوص ادعاي برخي رسانه ها درخصوص گفتگوي او و مقامات اسراييلي گفت: به هر حال اين ادعايي كه شده است مثل همه ي ادعاهايي است كه تاكنون كرده اند و بنده هيچ مذاكره و ملاقاتي با هيچ شخصيت رژيم صهيونيستي نداشته ام.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي هم چنين درباره ي اهداف سفر به سه كشور اتريش، فرانسه و ايتاليا گفت: هدف اول شركت در اجلاس يونسكو بود كه علاوه بر نمايندگان دولت هاي حاضر يونسكو، تعداد زيادي از شخصيت هاي علمي، فرهنگي و سياسي نيز دعوت شده بودند و با توجه به فعاليتي كه يونسكو هم در زمينه ي گفت وگوي تمدنها دارد، قرار بود كه جمع بندي از روند گفت وگوي جهان بين تمدن ها بعمل آيد. به نظرم جلسه ي خوبي بود، هم جلسه ي عمومي و هم جلسه اي كه با مدعوان و بعضي از شخصيت ها كه به مدت حدود ۴ ساعت طول كشيد و آنچه مهم بود اجماع و تاكيد همه بر لزوم، پيگيري گفت وگوي جهاني تمدن ها و نيز تداوم كار با ايجاد يك جريان جهاني و مجمع عمومي جهاني در سطح بين الملل براي جايگزين كردن پارادايم جنگ و زور با گفت وگو و منطق و به هر حال حركت كردن به سوي همزيستي، صلح و اقدامي است كه ملت ها بايد در عرصه ي جهان داشته باشند، به نظرم جلسه ي موفقي بود و فكر مي كنم كه همان اشتياق و تاكيدي كه به هنگام اعلام اين اصل در جهان وجود داشت امروز به صورت عميق تري وجود دارد و همه تاكيد و اظهار علاقه مي كردند كه اين كار تداوم پيدا كند.
خاتمي در ادامه با اشاره به برنامه ي سفر كاري و گفت وگو با سران سه كشور اتريش، فرانسه و ايتاليا؛ به ديدار و گفت وگوي خود با رييس جمهور، صدر اعظم و رييس مجلس اتريش، ديدار و گفت وگو با رييس جمهور و وزير كشور فرانسه، ديدار و گفت وگو با رييس جمهور، و رومانوپرودي از شخصيت هاي برجسته ي بين المللي و اروپايي در ايتاليا اشاره كرد و افزود: تقريبا همه ي مسائل مطرح شد، در درجه ي اول ما به تشريح ديدگاه و وضعيت ايران در زمينه ي تكنولوژي هسته يي پرداختيم و مثل هميشه در مورد حق ايران براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي تاكيد و در اين زمينه بحث هاي مفصلي شد.
رييس جمهور اظهار داشت: در همه ي اين كشورها، همه ي شخصيت ها علاقه ي جدي به موفقيت مذاكراتي كه به خصوص در ۲۹ ماه جاري (آوريل) برگزار خواهد شد، البته با تاكيد بر حق قانوني ايران، داشته و گام ها و نظرها را مثبت تر دانستند و ما هم عرض كرديم كه حاضريم در چارچوب ضوابط و مقررات مذاكره كنيم ولي اين مذاكرات نمي تواند خيلي طولاني باشد و انشاءا... بايد به نتيجه ي مطلوب برسد.
وي در زمينه ي همكاريهاي دوجانبه با بيان اين كه ايران از مرحله ي ورود كالا و ورود ماشين آلات به كشور گذشته و امروز از برنامه هاي اساسي ما تصاحب و تملك دانش و تكنولوژي پيشرفته در همه ي زمينه هاست، ادامه داد: ما بر لزوم تحول روابطمان در اين زمينه تاكيد كرديم كه مورد تاييد هر سه كشور نيز بود.
وي همچنين با بيان اين كه اتريش همكاريهاي بسيار خوبي با ايران دارد، خاطرنشان كرد كه محور مهمي كه با اتريشي ها صحبت شد، مساله ي لزوم مشاركت جدي تر ايران در امر انتقال گاز به اروپا و اتريش و از جمله شركت ايران در كنسرسيوم ناباكو بود كه متشكل از چند كشور اروپايي است و اتريشي ها هم كاملا استقبال كردند. حضور ايران با منابع عظيم گازي مي تواند اين كنسرسيوم را موفق تر كند، به طور كلي براي انتقال گاز به اتريش و بازارهاي اروپا تفاهم هاي خوبي شد كه بايد پيگيري شود و به صورت توافق ها و قراردادهاي نسابي درآيد.
رييس جمهور خاطرنشان كرد كه سومين محور سفرش شركت در مراسم تشييع پاپ بود و گفت: پاپ يك شخصيت معنوي و معتبر جهاني بود. در بينش كليسا و دنياي كاتوليك به نظر ما با شجاعت ها و ابتكارها تحولات خوبي ايجاد كرد، ايشان پيام آور معنويت، اخلاق در دنيا بود، به مساله ي صلح و همزيستي و مبارزه با عوامل مخرب زندگي به لحاظ مادي و معنوي تاكيد داشت و واقعا نقش تاثيرگذاري در دوران حدود بيش از ربع قرن مسووليت خود در دنيا داشت.
وي در پايان با بيان اين كه مجموعا سفر بسيار فشرده و بسيار پركار بود، سه محور مورد نظر در اين سفر را داراي توفيق قابل قبول دانست.

سخنگوي ائتلاف آبادگران :
آباد گران، حركت مستقل و جدايي طلبي
را در پيش نخواهند گرفت
مهندس مهدي چمران سخنگوي ائتلاف آبادگران در گفت وگويي اختصاصي با روزنامه همشهري تأكيد كرد: ما بايد شوق و ذوق مردم براي مشاركت در انتخابات را برانگيزيم و از اختلافات و كشمكش هاي بي حاصل و گروهي و درون جناحي بايد بپرهيزيم و اين امر را يك ضرر و خسران بزرگ مي دانم. مردم ما از اين گونه مسائل استقبال نمي كنند.
وي افزود: نكته ديگر اين كه يكي از لازمه هاي انتخابات اين است كه افراد مختلفي در صحنه حاضر شوند و با هم رقابت سالم داشته باشند تا مردم از بين آنها، آن فردي را كه رجحان مي دهند برگزينند. البته ما نبايد انتخابات را زياد به سمت دوقطبي شدن پيش ببريم.وي در زمينه ادبيات جديد اصول گرايان افزود: ما در مجموعه نيروهاي انقلاب به يك تحول گرايي جدي نيازمنديم كه اين تحول گرايي صرفا در شعار و ادبيات خلاصه نمي شود و در واقع بايد در عرصه عمل خود را نشان دهد. تمام تلاش ما اين بود كه شعارهاي بلند و دست نيافتني كه تحقق آنها ممكن نيست را به مردم ارائه نكنيم و همواره عمل گرا باقي بمانيم.
وي درمورد كنفرانس خبري اخير خود و برداشت برخي روزنامه ها مبني بر آغاز حركت مستقل آبادگران گفت: اگر به صحبت هاي همان روز من دقت مي شد، من آن روز بر راه آبادگران كه راه وحدت است بسيار تأكيد كردم. ما در طول تاريخ هزينه هاي بسياري را به خاطر پيمودن راه تفرق و تشتت در جرياناتي مثل كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ داده ايم و ديگر حاضر به پيمودن اين مسير نيستم. ما قطعا «حركت مستقل» و «جدايي طلبي» را در پيش نخواهيم گرفت. ما حتي خوش نداريم نام «جدايي و شكاف» را بشنويم و از اين گريزانيم. ايجاد يك حركت نو و اميد دادن به مردم با جدا شدن و جدايي خيلي فرق مي كند.
وي افزود: اين كه از درون جبهه اصول گرا يك حركت نويي به وجود بيايد كه بتواند تحرك را در مردم به وجود بياورد و آنها را با ادبياتي نو به صحنه بكشاند، ربطي به جدايي طلبي ندارد. در واقع راه ما يكي است و همان مسير را دنبال مي كنيم.چمران تأكيد كرد: ما عقيده داريم قيم مردم نيستيم كه براي مردم كانديدا معرفي كنيم بلكه قصد داريم ببينيم كداميك از كانديداها بيشتر مورد قبال مردم است و ما همان را تعيين و به مردم معرفي كنيم.
وي گفت: اين كه مي گوييم رأي رأي مردم است به همين معناست. در هر حال من هنوز بر واژه وحدت تأكيد دارم. شايد در اين زمينه اختلاف نظرهايي وجود داشته باشد ولي اين اختلافات صرفا در مكانيزم هاي موجود است و استراتژيك و عميق نيست. البته ما فكر مي كنيم بهترين راه رسيدن به مشاركت حداكثري هم همين راه و پيشنهاد ما يعني معرفي كانديدا براساس نظرسنجي است.
مشروح اين گفت وگو در صفحات ۷ و ۸ روز سه شنبه به چاپ خواهد رسيد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي، سيد احمد علم الهدي
را به امامت جمعه مشهد منصوب كردند
ايسنا: حضرت آيت ا... خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي طي حكمي حجت الاسلام  والمسلمين سيد احمد علم الهدي را به امامت جمعه شهر مقدس مشهد منصوب كردند.
در متن حكم مقام معظم رهبري آمده است: جناب مستطاب حجت الاسلام و سيدالاعلام آقاي حاج سيد احمد علم الهدي؛ دامت افاضاته
با تكريم ياد امام جمعه فقيد مشهد، مرحوم حجت الاسلام عبادي و قدرداني از خدمات و دعا براي علو درجات آن روحاني عاليقدر، جنابعالي را كه مزين به زيور علم، و مفتخر به مجاهدت در عرصه فرهنگ و برخوردار از زبان گويا و نافذ در صحنه هاي ديني و آموزشي مي باشيد، به امامت جمعه شهر مقدس مشهد و در جوار آستان حضرت ابي الحسن الرضا عليه آلاف التحيه و الثنا منصوب مي كنم.
شهر شهادت با مردمي مومن و انقلابي و مهربان و پرافتخار و با حوزه علميه اي كهن و غني و ريشه دار و با جامعه دانشگاهي گسترده و روشنفكر و فعال و با ميليون ها زائر پرشور و مشتاق، و برتر از همه، با آستان بلند رضوي كه قبله دل هاي مومنان در همه اقطار است، شهري يگانه و استثنايي به شمار مي رود و شما كه يادگار يكي از برجسته ترين خاندان هاي علمي اين شهر مقدس مي باشيد با اين انتصاب، در جايگاه شايسته خود قرار گرفته ايد.
اكنون در برابر جنابعالي عرصه وسيع از تلاش ديني و علمي و اجتماعي و سياسي قرار دارد و اميد است با توفيق و تأييد الهي و در پرتو توجهات حضرت بقيه الله روحي فداه، هدايت هاي مخلصانه شما، منشأ بركات و مايه نشر ايمان و آگاهي و معنويت باشد.
والسلام عليكم و رحمه ا...
سيد علي خامنه اي
۱۷ / فروردين / ۱۳۸۴

افزايش نارضايتي مردم آمريكا از عملكرد بوش و كنگره
ايسنا: در نظرسنجي كه اخيرا صورت گرفته مشخص شد نارضايتي عمومي از جورج بوش و كنگره تحت سلطه جمهوري خواهان به دليل افزايش قيمت بنزين، جنگ عراق، بحث هاي مربوط به امنيت اجتماعي و مساله دلشوره اقتصادي افزايش يافته است.
به گزارش آسوشيتدپرس، در نظرسنجي كه براي خبرگزاري آسوشيتدپرس و از سوي پايگاه ايپسوس صورت گرفته، مشخص شد عملكرد جورج بوش، رئيس جمهور جمهوريخواه آمريكا تنها مورد تأييد ۴۴ درصد است و ۵۴ درصد هم آن را تأييد نمي كنند و همچنين تنها ۳۷ درصد از عملكرد كنگره ابراز رضايت كرده اند.
اين درحالي است كه در ماه ژانويه ميزان رضايت از عملكرد بوش ۴۹ درصد و از كنگره ۴۱ درصد بود.
بوش روز جمعه در پاسخ به سوالي درباره كاهش حمايت از وي گفت: اين مسائل پائين و بالا مي روند.درباره علل كاهش محبوبيت بوش مي توان به تغيير امنيت اجتماعي و مساله دلشوره اقتصادي به دليل افزايش قيمت نفت اشاره كرد.
در نظرسنجي آسوشيتدپرس همچنين مشخص شد، تنها ۴۲ درصد از هدايت امور اقتصادي و ۳۸ درصد از هدايت اموري مانند آموزش و پرورش و بهداشت از سوي بوش راضي هستند.
حمايت از عملكرد بوش در تامين امنيت اجتماعي همچنان ۳۶ درصد باقي مانده، در حاليكه ۵۸ درصد با اين موضوع مخالف هستند.
جمهوري خواهان معتقدند جوانان بيشترين نفع را از پيشنهاد امنيت اجتماعي بوش مي برند اما اكثريت جوانان يعني ۵۴ درصد با اين طرح مخالف هستند.

تأكيد رئيس قوه قضائيه بر آشنايي
عوامل امنيتي و انتظامي با حقوق شهروندي
فارس: رئيس قوه قضائيه در پيامي به همايش سراسري اداره كل قضايي وزارت اطلاعات بر هماهنگي نهادهاي امنيتي و قضايي تأكيد كرد و لزوم آشنايي عوامل امنيتي و انتظامي با حقوق شهروندي را از جمله موضوعات قابل توجه براي كاركنان دستگاههاي اطلاعاتي و قضايي برشمرد.
در اين همايش كه با شعار «امنيت، عدالت: دو ركن صيانت» برگزار شد، تني چند از مسؤولان قضايي به تبيين نتايج تعاملات قوه قضائيه و وزارت اطلاعات در موضوعات مشترك مربوط به اين دو نهاد پرداختند.
در اين همايش همچنين محورهايي نظير «محورهاي عمومي، تعاملات و انتظارات» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و طي آن موضوعاتي مانند بهره گيري از زمينه هاي مشترك در مبارزه با مفاسد، عوامل تبعيض و نيز رخدادهاي اجتماعي، امنيتي همچون اينترنت، مفاسد مالي، قاچاق و... بررسي شد.
سيد محمود هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه در پيامي به اين همايش به تشريح و تبيين مفهوم حقيقي امنيت پايدار پرداخت و بر همكاري نزديك نهادهاي قضايي و امنيتي تأكيد كرد.
رئيس قوه قضائيه در اين پيام ضمن تبيين اوضاع حساس منطقه و انتخابات عراق بر لزوم توجه به اهميت نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري كشورمان و ضرورت مشاركت حداكثري مردم در آن تأكيد كرد.
وي همچنين تلاش براي اجراي صحيح عدالت، مقابله با مفاسد و عناصر ضد امنيتي و لزوم آشنايي عوامل امنيتي و انتظامي با حقوق شهروندي را از جمله موضوعات قابل توجه براي كاركنان دستگاههاي اطلاعاتي و قضايي برشمرد.
وي با بيان اينكه نه عدالت را مي توان به تنهايي برقرار كرد و نه مي توان به تنهايي موجد برقراري امنيت پايدار بود، خاطرنشان كرد: اين دو مهم ۲ روي يك سكه واحدند كه تحقق آنها با مساعي و تعامل همه دستگاههاي حكومتي به ويژه قوه قضائيه و وزارت اطلاعات به عنوان مجريان عدل و قسط اسلامي و مراقبان هميشه بيدار امنيت اجتماعي امكان پذير است.
رئيس قوه قضائيه در پايان اين پيام اظهار اميدواري كرد كه با همكاري ۲ دستگاه قضايي و اطلاعاتي و بهره گيري از ظرفيت ها و با سرلوحه قرار دادن منويات مقام معظم رهبري روز به روز شاهد تحقق آسايش و رفاه عمومي در سايه عدالت و امنيت همه جانبه باشيم.

خاتمي انتخاب طالباني را به عنوان
رئيس جمهوري عراق تبريك گفت
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهوري طي پيامي انتخاب جلال طالباني به سمت رئيس جمهوري دولت انتقالي عراق را به وي تبريك گفت.رئيس جمهوري در اين پيام با ابراز خرسندي از انتخاب طالباني به عنوان رئيس جمهور دولت انتقالي عراق آورده است:
ملت عراق با برگزاري انتخاباتي پرشكوه نشان داد كه سرنوشت كشور خويش را با انتخاب نمايندگان منتخب و بدون دخالت بيگانگان رقم خواهد زد.
بي ترديد برادران و خواهران عراقي ما در دوران سرنوشت ساز و حساسي در تاريخ عراق قرار دارند كه اميد است با هوشياري، حفظ وحدت و وفاق ملي و هم چنين تدبير و درايت جنابعالي و ديگر مسئولين محترم عراق، در آينده اي نزديك شاهد برقراري عراقي امن، آزاد و مستقل باشيم.
خاتمي افزود: اين جانب آمادگي كشورم را براي هر گونه همكاري و مساعدت لازم به ملت و دولت عراق اعلام مي كنم.
از خداوند متعال براي جناب عالي و همكارانتان سلامتي و موفقيت و براي ملت شريف عراق، عزت و سربلندي آرزومندم.

هاشمي رفسنجاني:
جنايت هاي آمريكا آبروي مسيح(ع) را مي برد
ايسنا: خطيب جمعه موقت تهران اظهار كرد: حركات آمريكا در برابر مسلمانان نتيجه معكوس دارد.حجت الاسلام و المسلمين هاشمي رفسنجاني، خطيب نماز جمعه تهران، با تسليت رحلت پيامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبي و امام رضا (ع)، گفت: يك نقطه مشتركي در زندگي اين سه معصوم وجود دارد و آن نقشي است كه آنها در حكومت داشتند.
وي، به طلوع اسلام و تداوم اين مكتب انسان ساز در تاريخ بشريت اشاره كرد و ادامه داد:مسلمانان به سرعت توانستند علوم را از سراسر دنيا دريافت و پخش كنند و زمينه تمدن را ايجاد نمايند.هم چنين امروز كه ۱۴۰۰ سال بعد از آن حادثه مهم تاريخي و معجزه الهي است، بيش از يك و نيم ميليارد نفر جمعيت جهان مسلمانند و اين ادعاي ما نيست و آمار چنين نشان مي دهد.
خطيب نماز جمعه تهران تصريح كرد: با اين همه زرق و برقي كه استكبار بر ضد اسلام دارد، در دنيا با اين تعداد مسلمان روبه رو هستيم.امروز در دنيا ده ها، شايد صدها ميليون دانشمند، متفكر و متبحر، عاشقانه به اسلام عقيده دارند.
وي به گسترش اسلام در دنيا اشاره كرد و گفت: استكبار جهاني نگراني پيشرفت دين اسلام در دنيا است.
مسلمانان در حال حاضر بيدارتر، عالمانه تر و فني تر هستند و اسلام مكتبي نيست كه بنا بر مقتضيات زماني شروع شده باشد و از بين برود.
هاشمي رفسنجاني در ادامه خاطرنشان كرد: در عصر فضا، اتم و IT، اسلام و افكار قرآن قوي تر از دوران گذشته است و اين جز يك معجزه بيشتر نيست.
هيچ ديني جهاني نبوده ولي اسلام جهاني است و پيامبر اكرم ظرف مدت كوتاهي، حرف آخر را زد و توانست پايه هاي اين حركت و كار بزرگ را مستحكم كند.
وي ادامه داد: متاسفانه امروز آمريكا همان حالت تهاجمي كه در زمان پيامبر بود را پيش گرفته و حتي از دهان بوش بحث جنگ صليبي در رفت و اين حركت نابخردانه اي است در برابر اسلام.با موج هايي مثل جنگ هاي صليبي نمي توان در برابر اسلام حركتي انجام داد.
طبق آخرين نظرسنجي اي كه اخيرا توسط يكي از دانشگاه هاي غربي صورت گرفته، مشخص شده آمريكا منفورترين كشور دنيا در زمين است و اين حرفي نيست كه ما به عنوان رقيب و خصم آمريكا عنوان كنيم.
 هاشمي رفسنجاني در خطبه دوم نماز جمعه به شهادت محمد باقر صدر و خواهر وي در سال ۵۹ توسط جلادان بعث عراق و فشارهاي طولاني روي نيروهاي مخلص عراق اشاره كرد.
همچنين خطيب موقت نماز جمعه تهران، به سالگرد شهادت صياد شيرازي به دست منافقين نيز اشاره كرد.
هاشمي رفسنجاني در ادامه به درگذشت پاپ ژان پل دوم اشاره كرد و گفت: موجي از بحث ها و احساسات در اين زمينه دنيا را فرا گرفته و امروز به ادعاي ايتاليايي ها، چندميليون نفر براي مراسم خاك سپاري وي در آن جا حضور دارند.درمورد شخصيت پاپ چند نكته قابل تامل است كه او را از ساير پاپ ها جدا مي كند.
صلح طلبي و مخالفت با جنگ طلبي، محكوم كردن جنايت هاي آمريكا در زندان ابوغريب و مبارزه با الحاد كمونيستي نه از بعد سياسي بلكه مبارزه الهي با مكتب الحادي ماركسيست، از جمله كارهاي پاپ بود و اين مسايل است كه احترام او را زياد كرده لذا از اين جريان خوب است واتيكان و مسيحيت درس بگيرند و نكات مهم را جدي تر بگيرند.
وي ادامه داد: آنها به عنوان پيروان حضرت مسيح (ع) در دنيا با مردم در ارتباطند.آنها نمي توانند پاپ باشند و جنايت هايي كه آمريكا در دنيا انجام مي دهد را ناديده بگيرند.كارهايي كه به عنوان تروريست صورت مي گيرد و غارتگري هايي كه از كشورهاي عقب مانده انجام مي گيرد و زورگويي هايي كه انجام مي دهند و تبليغات گمراه كننده عليه ساير كشورها با روح تعليمات حضرت مسيح (ع) مغايرت دارد.
هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: مسيحيت بايد فريادش را بر سر آمريكا بلند بزند و به آمريكا بگويد جنايت هايي كه انجام مي دهيد، آبروي مسيح را مي برد.
هاشمي رفسنجاني در ادامه به مسئله تكنولوژي هسته اي اشاره كرد و گفت: همچنان مشاهده مي كنيم مسئله تكنولوژي هسته اي هنوز در جا مي زند و بارها از اين تريبون در مقابل اين ملت به آمريكا كه فشارش بيشتر است و هم به اروپاييان گفته ايم، اين يك سابقه بسيار زشتي در تاريخ خواهد ماند كه شما حقوق يك ملتي را كه قوانين بين المللي به او داده اند مي خواهيد ممانعت كنيد. از اين تبعيض كه قائليد و از اين يك بام و چند هوايي كه در سياست خارجي خود مرتكب مي شويد، در حال دريغ كردن حقوق مسلم يك ملتي كه با تلاش فراوان خود توانسته، خود را به نقطه خوبي برساند، هستيد.

اخبار كوتاه
حداد عادل در مراسم يادبود پاپ در تهران:
همبستگي اديان به سود صلح و عدالت و آزادي است
ايسنا: رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم يادبود پاپ ژان پل دوم، رهبر فقيد كاتوليك هاي جهان كه عصر جمعه در كليساي حضرت يوسف (ع) در تهران برگزار شد شركت كرد.
در اين مراسم كه از سوي كاتوليك هاي جامعه  آشوري ها برگزار شد، دكتر غلامعلي حدادعادل، دفتر يادبودي را به منظور گرامي داشت ياد پاپ ژان پل دوم امضا كرد.پس از اين جلسه رئيس مجلس شوراي اسلامي  با بيان اينكه براي اعلام مراتب همدردي با هموطنان مسيحي در مراسم يادبود پاپ ژان پل دوم حاضر شده  است، تأكيد كرد: «همبستگي ميان اديان به سود صلح، عدالت و آزادي در سراسر جهان است.»غلامعلي حدادعادل، در جمع خبرنگاران گفت: «مسيحيان در يك تاريخ طولاني در ايران حضور داشته اند و همواره از محبت هموطنان مسلمان خود برخوردار بوده اند.شركت من در مراسم يادبود پاپ ژان پل دوم از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نشانه همدردي ملت ايران با هموطنان مسيحي است كه همواره به عنوان يك شهروند، زندگي خوبي در كنار مسلمانان ايراني داشته اند.»حدادعادل ادامه داد: «در جهان امروز بيش از هرچيز به صلح و عدالت احتياج داريم و معتقديم مبناي واقعي صلح و عدالت، اعتقاد به خدا، عالم غيب و آخرت است. اين امور ميان اديان مشترك است و ما به اين مباني احترام مي گذاريم و تصور مي كنيم همبستگي ميان اديان به سود صلح، عدالت و آزادي در سراسر جهان است.»رئيس مجلس شوراي اسلامي در ارزيابي از شخصيت پاپ گفت: «ما به تلاش هاي پاپ ژان پل دوم براي گسترش صلح و عدالت در جهان احترام مي گذاريم.»
نماينده ايران در سازمان ملل از گزارش كوفي عنان انتقاد كرد
ايسنا: محمدجواد ظريف از ناديده گرفتن يكجانبه گرايي برخي كشورها در گزارش دبيركل سازمان ملل در خصوص ايجاد اصلاحات در اين سازمان انتقاد كرد. به گزارش پايگاه اينترنتي دفتر نمايندگي ايران در سازمان ملل، محمدجواد ظريف، نماينده  دايم ايران در اين سازمان روز پنجشنبه در نشست سه روزه  مجمع عمومي سازمان ملل درنيويورك كه به منظور ارزيابي و بررسي  نظرات در خصوص گزارش۶۲ صفحه اي كوفي عنان در خصوص ايجاد اصلاحات در اين سازمان برگزار شده است، سخنراني مي كرد، گفت: متاسفانه گزارش اخير دبيركل تقريبا تهديدهايي را كه استفاده  يكجانبه  از زور و خشونت از سوي برخي قدرت هاي بزرگ مطرح مي سازد، ناديده گرفته است.
وي هم چنين اظهار داشت: در هر گونه تلاش براي ايجاد اصلاحات در سازمان ملل، ديدگاه ها و نگراني هاي تمامي كشورها بايد در نظر گرفته شود.
ظريف از عنان به جهت در نظر نگرفتن نظرات كشورهاي مختلف و برخي سازمان هاي مهم بين المللي نظير جنبش  غيرمتعهدها، سازمان كنفرانس  اسلامي و گروه ۷۷ و ديگر سازمان ها انتقاد كرد. نماينده  دايم ايران در سازمان ملل گفت: اگرهدف از اصلاحات، كارآمدتر كردن سازمان ملل است، اين تلاش بايد كاملا شفاف باشد و تلاش ها براي رسيدن به اين هدف بايد براساس همكاري و گفت وگو بنا شود و نه براساس اعمال فشار و تحميل ديگران. وي در بخشي از سخنانش اظهار داشت كه جامعه  بين المللي تاكنون موارد بسياري از توسل به تهديد قريب الوقوع به عنوان بهانه اي براي تهاجم به ديگر كشورها را از توجيه هاي صدام براي تهاجم عليه ايران و كويت گرفته تا توجيه هاي بي اعتبارشده  كنوني بسياري از ماجراجويي هاي نظامي اخير شاهد بوده است.
وي با اشاره به پيشنهاد ايجاد شوراي حقوق بشر در سازمان ملل افزود: از نظر ما ممكن است چنين شورايي، سيستم حقوق بشر را قطبي تر و سياسي تر كند و نيز ممكن است كشورهاي در حال توسعه را تحت شكل مهم ديگري در قالب سازمان ملل به انزواي بيشتري بكشاند.
رئيس قوه قضائيه: رسانه ها به احياي حقوق شهروندي كمك كنند
ايسنا: رييس قوه قضاييه گفت: رسانه ها در مباحث قضايي بايد نقش ارشادكننده و افشاكننده تخلفات را داشته باشند.
آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي در مراسم افتتاح برنامه راديويي صداي عدالت كه از راديو مركز خراسان پخش مي شود، افزود: رسانه ها نبايد تنها بازگوكننده قوانين و شيوه هاي قضايي باشند بلكه بايد منفذي براي احياي حقوق شهروندي و افشاي تخلف هاي احتمالي سيستم قضايي و انتظامي باشند.
وي با مهم ارزيابي كردن نقش رسانه ها در مسايل قضايي از رسانه ها خواست نقش اهرم فشار براي دستگاه ها و افراد متخلف را داشته باشند.
هاشمي شاهرودي وضع موجود رسانه ها در تعامل با سيستم قضايي را در حد اعلي ندانست و بهبود اين وضع را نيازمند برنامه ريزي جدي خواند.
اعزام زائرين به عراق از ماه آينده آغاز مي شود
ايسنا: تفاهم نامه اعزام زائر به عراق و از اين كشور به ايران امضاء شد.
مديركل روابط عمومي سازمان حج و زيارت با اعلام اين خبر افزود: براساس اين تفاهم نامه از ماه آينده روزانه يك هزار ۵۰۰ نفر از ايران به عتبات عاليات و از عراق به ايران اعزام مي شود.عبدالله نصيري ادامه داد: اين تعداد به تدريج با بهتر شدن شرايط و وضعيت داخلي و امكانات عراق به روزانه ۵ هزار نفر ارتقاء مي يابد.وي گفت: در طول يك ماه تا اعزام زائر به عتبات عاليات، كميته هايي جهت بررسي و ارزيابي امكانات موجود در دو كشور تشكيل مي شود.نصيري با بيان اينكه قيمت اعزام زائر به عتبات عاليات در اين تفاهم نامه مشخص نشده تصريح كرد: در طول سال گذشته هتل هاي ايران در عراق تخريب شده و به بازسازي نياز دارد براين اساس كميته اي جهت ارزيابي اين اماكن به عراق اعزام خواهد شد تا ميزان هزينه ها نيز تعيين شود.وي در ادامه گفت: براساس اين تفاهم نامه تامين سيستم حمل و نقل داخل كشور زائران نيز بر عهده كشور ميزبان است.
مديركل روابط عمومي سازمان حج و زيارت با اشاره به بندي در اين تفاهم نامه مبني بر اختصاص پروازهايي جهت حمل و نقل زائران اظهار كرد: در حال حاضر پروازهاي عراق از طريق كشور سوريه صورت مي گيرد ولي در صورت ارائه امكانات مناسب، زمينه اعزام زائران با پروازهاي مستقيم به عراق فراهم مي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |