دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۰ - Apr 11, 2005
امير المؤمنين علي(ع): پيش از آن كه از دانش و معرفت كسي
باخبر شوي در بزرگداشت او مكوش.
غررالحكم ص ۳۳۳
امروز با حافظ
دري دگر زدن انديشه تبه دانست
به كوي ميكده هر سالكي كه ره دانست
ز فيض جام مي اسرار خانقه دانست
بر آستانه ميخانه هر كه يافت رهي
جشن روز جهاني تئاتر در اصفهان برگزار مي شود
جشن روز جهاني تئاتر در ايران توسط مركز هنرهاي نمايشي اول ارديبهشت ماه در استان اصفهان برگزار مي شود.
مدير امور استان هاي مركز هنرهاي نمايشي با اعلام اين خبر افزود: «در اين مراسم كه به صورت اردو از چهارشنبه ۳۱ فروردين آغاز مي شود، هنرمندان پس از بازديد از شهرهاي كاشان و ابيانه براي حضور در مراسم، پنج شنبه در اصفهان حضور خواهند داشت و سپس روز جمعه پس از بازديد از شهرهاي شهركرد و كوه رنگ و چل گرد به تهران بازخواهند گشت.»
قنواتي درباره برنامه هاي روز جهاني تئاتر گفت: برنامه روز جهاني تئاتر شامل دو بخش طراحي شده است. بخش اول كه صبح پنج شنبه در تالار هنر اصفهان برگزار مي شود، نشست و گردهمايي مديران كل استان ها و رؤساي انجمن هاي نمايش سراسر كشور برپا مي شود. در اين نشست كميسيون هاي مختلفي تشكيل مي شود كه هركدام درباره سياست هايي كه در سال جاري قرار است مركز در قبال تئاتر شهرستان ها داشته باشد بحث و بررسي صورت مي گيرد كه هم اين موارد در قالب بيانيه اي عنوان مي شود.
وي تصريح كرد:«در بخش دوم برنامه كه بخش اصلي مراسم است و ساعت ۱۷ با حضور هنرمندان تئاتر و مديران و مسئولان كشوري و استاني برگزار مي شود، ابتدا پيام آرين منوشكين به مناسبت روز جهاني تئاتر توسط نماينده يونسكو قرائت مي شود و پس از آن پيام وزير ارشاد خوانده مي شود، اجراي قطعاتي از نمايش هاي آييني و برگزاري مراسم تجليل و تقدير از مديران و هنرمندان و تمامي افرادي كه در سال ۸۳ فعاليت هاي مثمرثمر داشته اند، از ديگر برنامه هاي مراسم است. »

انيميشني براي كودكان مهاجر ايراني
«بابك و دوستان» در غربت
003594.jpg
«بابك و دوستان» عنوان فيلم انيميشني است كه «داستين (دستان) اليس» ، فيلمساز جوان ايراني _ آمريكايي، آن را در آمريكا به كمك همسرش «مستانه مقدم» تهيه كرده است.
به گزارش بي بي سي اين فيلم روز پنجشنبه هفتم آوريل در دانشگاه «سيتي» لندن با حضور كارگردان و تهيه كننده آن براي نخستين بار به نمايش درآمد و مورد استقبال تماشاگران حاضر در سالن، به ويژه ايرانيان قرار گرفت.
بابك و دوستان، قصه كودك ايراني خردسالي است به نام بابك كه در آمريكا زندگي مي كند و هنگام عيد پاك مسيحي خود را نسبت به دوستان و همسالان آمريكايي اش بيگانه مي يابد. اما مدتي بعد سال نوي ايراني نزديك مي شود و پسرخاله و دخترخاله بابك نيز به همراه پدر و مادر خود از ايران به ديدار آنها مي آيند. بابك ناگهان خود را در فضايي متفاوت با گذشته احساس مي كند. او ابتدا نمي تواند خود را با فرهنگ، حرف ها و رفتار مهمانانش تطبيق دهد اما به تدريج با نزديك شدن نوروز و سال تحويل و شور و شوقي كه براي نخستين بار در محيط خانوادگي او براي بزرگداشت نوروز و تدارك سفره هفت سين به وجود آمده، با آنها كنار مي آيد و به شناخت جديدي از فرهنگ و آداب و رسوم ايراني مي رسد.
با اين كه ايده فيلم تازه نيست و موضوع بسياري از آثار ادبيات داستاني و غير داستاني و توليدات فرهنگي و هنري ايرانيان خارج از كشور بوده است، اما اين نخستين بار است كه چنين موضوعي به صورت كارتون و به نيت كودكان ايراني مهاجر ساخته مي شود.
قلب ايراني
«بابك و دوستان» شايد به نوعي زندگينامه خود فيلمساز هم باشد، اگرچه او در خانواده اي نيمه ايراني- نيمه آمريكايي كه در آن هر دو فرهنگ و سنت هاي آمريكايي و ايراني به يك نسبت پاس داشته مي شد به دنيا آمده و رشد كرده است. پدرش آمريكايي و مادرش ايراني (دختر حسن شهباز نويسنده سرشناس ايراني و مترجم برخي از آثار كلاسيك ادبيات جهان) است. اما گرايش و علاقه داستين به فرهنگ و تاريخ ايران نه تنها در فيلمش بلكه در لابه لاي حرفهايش نيز كاملاً مشهود است. خود مي گويد: «پاهايم آمريكايي اما قلبم ايراني است» . وي از كودكي عاشق كارتون بوده و مثل همه كودكان نسل خود با كارتون بزرگ شده اما در تمام عمرش، حسرت ديدن يك كارتون ايراني آن هم در باره نوروز را داشته است. او هيچ اطلاعي از سنت انيميشن زيباي ايراني ندارد و نام بزرگان اين حرفه را در ايران يعني نورالدين زرين كلك، علي اكبر صادقي، فرشيد مثقالي، وجيه الله فرد مقدم و پرويز نادري را نشنيده است و هيچ يك از ساخته هاي آنها را نديده است. او فارغ التحصيل رشته فيلمسازي از دانشگاه كاليفرنياي آمريكاست و پس از فراغت از تحصيل، بسياري از اوقات خود را براي كسب تجربه در استوديوهاي انيميشن سازي برادران وارنر گذرانده است .
در همه اين سالها او در آرزوي ساختن كارتوني براي كودكان ايراني دور از وطن و فرهنگ ايراني بوده است. مي گويد: «از خود مي پرسيدم كه چرا كودكان آمريكايي براي تمام مراسم مذهبي و جشن هاي خود كارتون دارند: كارتون كريسمس، كارتون عيد پاك، كارتون سال نو و... اما كودكان ايراني در روزهاي تحويل سال و عيد نوروز كارتوني براي تماشا ندارند. اين بود كه به اين فكر افتادم كه با كمك همسرم اين كارتون را توليد كنم» .
مستانه مقدم، همسر داستين نيز در اين مورد مي گويد: «به نظر من هر كس بايد تاريخ خودش را در قلبش و سنت هايش نگهدارد. چون آن موقع است كه آدمها به همديگر وصل مي شوند و اين وصل شدن آدمها زندگي بخش است» .
فيلم به سبك انيميشن هاي برادران وارنر و والت ديسني ساخته شده و از نظر شكل اجرايي، ريتم و فضاسازي تحت تأثير آنهاست. به علاوه داستين بسياري از كارهاي فني فيلم را در استوديوي برادران وارنر انجام داده است. او با دقت در نقاشي ها، تصاوير و مينياتورهاي ايراني جستجو كرده و الگوهاي تصويري خود را از ميان آنها برگزيده و دراختيار طراحان انيميشن كره اي قرار داده است.

آرشيو موسيقي استاد عبدالرسولي به خانه موسيقي اهدا شد
گروه ادب و هنر: آرشيو موسيقي استاد زنده ياد عبدالرسولي از سوي فرزندش، مهندس سليمان عبدالرسولي به خانه موسيقي اهداء شد.
دكتر محمد سرير؛ سخنگو و عضو هيأت مديره خانه موسيقي ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: اين آرشيو كه در آن بيش از ۱۰۰۰ آلبوم موسيقي ثبت و ضبط و به شيوه اي علمي دسته بندي شده است، محصول ذوق هنري و سالها دقت و ظرافت و علاقه مندي استاد نامي خط (عبدالرسولي) است كه در آن برخي از آثار ناياب و كم ياب موسيقي استادان نامي موسيقي ايران به چشم مي خورد.
وي با اشاره به سابقه هنري استاد عبدالرسولي گفت: ايشان خوشنويسي ديوان حافظ يونسكو را برعهده داشتند و در موسيقي نيز حضور استاد حبيب سماعي را درك كرده بودند.
به گفته سرير قرار است با بررسي اين آرشيو برخي از آثار كمياب و ناياب آن از سوي خانه موسيقي انتشار عمومي يابد.
سرير همچنين به نشست روز گذشته هيأت مديره خانه موسيقي اشاره كرد و گفت: در اين نشست درباره برنامه هاي اجرايي خانه موسيقي همانند كنسرت آقاي نوري و گروه شهنازي و استاد خرم صحبت و مقرر شد كه به جاي اين كنسرتها، برنامه ريزي مفصل تري براي اجراي منسجم تر و بيشتر صورت گيرد.
وي همچنين از ديدار روز گذشته خود و قائم مقام (داود گنجه اي) و مدير اجرايي خانه موسيقي (فاضل جمشيدي) با استاد تجويدي خبر داد و گفت: خانه موسيقي همانند گذشته وضعيت جسماني استاد تجويدي را زير نظر دارد و تلاش مي كند تا امور درماني استاد به خوبي و سهولت انجام شود.

مرور آثار بني اعتماد در سينما تك
برنامه سه ماهه بيست و ششم (فصل بهار) سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران از روز ۲۵ فروردين ماه ۸۴ با نمايش فيلم هاي رخشان بني اعتماد آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران دوره بيست و ششم (فصل بهار) برنامه هاي سينما تك با مروري بر زندگي و آثار رخشان بني اعتماد از روز ۲۵ فروردين ماه آغاز و تا روز ۳۱ ارديبهشت ماه سال جاري ادامه دارد. در اين برنامه فيلمهاي «خارج از محدوده» (۱۳۶۶)، «زرد قناري» (۱۳۶۷)، «پول خارجي» (۱۳۶۸)، «نرگس» (۱۳۷۰)، «اين فيلمها رو به كي نشون مي دين؟» (۷۳-۱۳۷۱)، «روسري آبي» (۱۳۷۳)، «تمركز» (۱۳۶۵)، «بانوي ارديبهشت» (۱۳۷۶)، «باران و بومي» (۱۳۷۷) و «آخرين ديدار با ايران دفتري» (۱۳۷۴)، «زير پوست شهر» (۱۳۷۹)، «روزگار ما» (۱۳۸۰)، «گيلانه» (۱۳۸۳) به نمايش در مي آيد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
خريد آلاسكا
سالروز تصويب قرارداد خريد آلاسكا از روسيه در سناي آمريكا (نهم آوريل ۱۸۶۷) به برخي از مقاله نگاران اين فرصت را داده است تا درباره آمريكا و روسيه تفسير بنويسند و يك بار ديگر يادآور شوند كه جز خريد «لوئيزيا» از فرانسه، «فلوريدا» از اسپانيا، مقداري اراضي از مكزيك، «ويرجين آيلند» از دانمارك و «آلاسكا» از روسيه، هرچه را كه دولت واشنگتن به دست آورده است، مخصوصاً در ۸۸ سال اخير، در نتيجه جنگ و نظامي گري بوده است و به همين سبب است كه بيش از هر كشور ديگر روي به كار بردن نيروي نظامي حساب مي كند. دولت واشنگتن تا ۱۹۱۷ همه توجه اش معطوف به برتري در قاره آمريكا بود كه پس از ورود به جنگ جهاني اول، اين كشش جهاني شده و با خودكشي شوروي شدت بيشتري يافته و عملاً پا در جاي پاي انگلستان زمان ملكه ويكتوريا گذارده است و سلطه اش بر كشورهاي عربي شرق سوئز به همان ميزان است كه انگلستان ميان دو جنگ جهاني اول و دوم داشت، يعني همه اين سرزمين ها به جز سوريه و لبنان كه سهم فرانسه بود. رويداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ براي دولت آمريكا اين امكان را فراهم ساخت كه تحت عنوان مبارزه با تروريسم و دستيابي برخي كشورها به سلاح هسته اي كه احتمال دارد به دست تروريست ها بيفتند، دست به هر اقدام بزند ازجمله دولت طالبان را در افغانستان تغيير دهد، در چند نقطه در آسياي ميانه نيرو مستقر سازد، عراق را اشغال نظامي كند و اينك مي خواهد كه به همه حساب هاي بانكي در سراسر جهان دسترسي داشته باشد تا از اين راه تروريست ها را بيابد. وولزي رئيس اسبق سيا چند روز پيش در يك مصاحبه تلويزيوني به «لو دابز» گفت كه ما نمي توانيم كنترل نفت را در دست كساني ديگر ببينيم و اين كنترل بايد در دست ما باشد.
روس ها اواخر دهه ۱۸۹۰ باور داشتند كه غرب پس از انحلال پيمان ورشو، از سر آنان دست برخواهد داشت كه چنين نشد. شوروي منحل شد و باز غرب متوقف نشد و كشورهاي بالتيك شوروي را وارد ناتو كرد و در آنجا و در همان پايگاه هاي سابق شوروي نيرو مستقر ساخت. باز هم دست بر نداشت و حوادث گرجستان، اوكراين و قرقيزستان را به وجود آورد. با اين كه روسيه را اسماً وارد دسته هفت كشور صنعتي كردند كه عملاً برايش سودي ندارد آن را به سازمان تجارت جهاني راه ندادند و تسهيلات بازرگاني برايش قايل نشده اند به گونه اي كه در بازارهاي غرب، كالا از بنگلادش و سريلانكا و بوتسوانا وجود دارد ولي از روسيه نه. با اين كه روسيه در ساخت هواپيما پيشرفت داشته سفارش خريد جز از مشتريان قديم و سنتي دريافت نمي كند. حتي اجازه نمي دهند كه با هواپيماهاي ساخت خودش به آمريكا مسافر حمل كند. به اين ترتيب روس ها از زمان روي كار آمدن گورباچف همه اش باخت داشتند بدون حتي يك برد. اتحاديه اروپا به نام جلوگيري از وقوع يك جنگ ديگر در اين قاره خود را گسترش مي دهد ولي حاضر نشده است كه روسيه را به عنوان بزرگترين كشور اروپايي به عضويت بپذيرد. اگر روس ها يلتسين و دو مقام ديگر كه شوروي را منحل كردند و نيز گورباچف را محاكمه كرده بودند، وضعيت صورت ديگري داشت و سرنوشت بهتري داشتند. به گورباچف گفته شده بود كه اگر پيمان ورشو را منحل كند آمريكا هم نيروهايش را از آلمان بيرون خواهد برد كه ديديم چنين نشد و به اين دليل و ادامه تعقيب روسيه از جانب غرب است كه نمي توان آينده اين كشور را پيش بيني كرد.مطلب را با قرار داد خريد آلاسكا آغاز كرده بوديم كه به آن باز مي گرديم: طبق قرار داد، آلاسكا مهاجرنشين روسيه در قاره آمريكا به مبلغ هفت ميليون و دويست هزار دلار از جانب دولت واشنگتن خريداري شد. هر هكتار ۲ پني (۲سنت). «ويليام سيوارد» وزير امورخارجه كابينه هاي آبراهام لينكلن و اندرو جانسون رابط اين خريد بود. سيوارد، عضو حزب جمهوري خواه آمريكا، به طور خصوصي به سناتور هاي متنفذ گفته بود كه با اين معامله پاي روس ها كه دارند وارد شمال كاليفرنيا هم مي شوند، از قاره آمريكا قطع خواهد شد و از آنجا كه بوميان قاره آمريكا (سرخپوستان) از سيبريه مهاجرت كرده اند، اگر روس ها در اينجا بمانند به سرخپوستان كمك نظامي خواهند رساند و به تدريج مدعي همه قاره خواهند شد و مهاجران اروپاي غربي را متجاوز اعلام خواهند كرد كه دردسر بزرگي خواهدبود. آلاسكا كه كانادا آن را از خاك اصلي ايالات متحده جدا كرده است اينك يكي از ايالات پنجاه گانه اين كشور است و علاوه بر منابع زيرزميني ازجمله نفت و جاذبه هاي توريستي و صنعت ماهي گيري، داراي اهميت استراتژيك ويژه است.
چين درگير با آمريكا و ژاپن
ادامه تظاهرات ضد ژاپني در چين كه در نخستين روز آن به سفارت، كنسولگري ها و محل كسب و كار ژاپني ها حمله شده بود، سوژه بسياري از تفسير ها بوده است. اين رويداد كه مي رود در تاريخ، سرفصلي تازه شود با جمع آوري امضا شروع شده بود و بهانه آن تصويب توزيع يك كتاب تازه درسي تاريخ از سوي مقامات مربوط ژاپن بود كه در آن قتل عام چيني ها توسط ژاپن در سال ۱۹۳۷ و جنايت عليه زنان چند كشور در دوران جنگ جهاني دوم تقبيح نشده است. اين ابتكار چيني ها (تظاهرات وسيع و جمع آوري امضاء و تنظيم تومار) كه در آينده از سوي ملل ديگر اقتباس خواهد شد، دست دولت هاي مربوط را به مخالفت با دولت مورد انتقاد باز خواهد گذارد. دولت چين قطعاً با اين اعتراض ها به عضويت ژاپن در شوراي امنيت رأي مخالف خواهد داد و رقابت هاي اقتصادي دو كشور را به اوج خود خواهد رساند. هم اكنون هم اقتصاد ژاپن شديداً تحت فشار چين قرار گرفته و طبق يك نظرسنجي رسمي كه نتايج آن ديروز در روزنامه «آساهي» به چاپ رسيده بود ۳۸ و نيم درصد ژاپني ها از رو به خرابي گذاردن اقتصاد اين كشور و وضعيت مالي خود نگرانند. دولت آمريكا كه با قدرت گرفتن سريع چين به عنوان تنها رقيب جهاني بالقوه خود رو به روست، تصميم به افزايش عوارض گمركي بر پوشاك وارداتي از چين گرفته است و مقامات چيني اين اقدام كه تنها پوشاك ساخت چين را شامل مي شود يك عمل غير دوستانه خوانده اند. برخي رسانه ها در تفسير اين وضعيت نوشته اند كه اقدام دولت آمريكا اگر دنباله داشته باشد چين را بر آن خواهد داشت كه علني تر از دولت هاي مخالف آمريكا حمايت كند و رقابت پنهاني دو ابر قدرت به خصومت علني تبديل شود. دولت آمريكا اخيراً به چين كه يك ابر قدرت در حال برآمدن است پيشنهاد مذاكره داده بود و چين پاسخ داده بود كه با اين شرط حاضر به مذاكره است كه در مذاكرات به چشم يك قدرت بزرگ و همتاي آمريكا نگريسته شود.

پاسخ به پرسش پزشكي
سنگ كليه
از دكتر روزنفلد در باره علت ايجاد سنگ كليه سئوال شده و او گفته است: دلايل بسيار دارد از جمله خارج شدن مواد شيميائي از موازنه كه باعث جلوگيري از تشكيل سنگ مي شوند، ولي به عقيده او عامل اصلي ننوشيدن آب كافي است. اگر يك فرد هر روز هشت ليوان معمولي (هشت اونسي) آب بنوشد به ندرت دچار سنگ كليه مي شود. وقتي بدن دچار كمبود آب باشد كلسيم و مواد معدني ديگر حل نمي شوند و در كليه ها ايجاد سنگ مي كنند. قبل و بعد از ورزش روزانه و هر تمرين بدني بايد آب نوشيد.

كوييلو به ايران نمي آيد
گروه ادب و هنر: پائولو كوييلو كه در يكي دو روزنامه خبر حضورش در ايران درج شده بود، به ايران نخواهد آمد.انتشارات كاروان، ناشر رسمي آثار كوييلو، با ارسال نمابري به همشهري، ضمن اعلام اين خبر و تكذيب اخبار درج شده در رسانه ها آورده است، پائولو كوييلو هيچ برنامه اي براي سفر به ايران در ارديبهشت ماه ندارد و در صورتي كه چنين سفري در نظر گرفته شود، مطمئناً اولين بار از سوي انتشارات كاروان اعلام خواهد شد.

تشييع پيكر نواب صفا از تالار وحدت
گروه ادب و هنر: پيكر استاد زنده ياد اسماعيل نواب صفا در ساعت ۹ صبح فردا (سه شنبه) از مقابل تالار وحدت تشييع خواهد شد.انجمن موسيقي ايران و مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اطلاعيه اي ضمن اعلام اين خبر از علاقه مندان و اهل موسيقي و شعر خواستند تا در اين مراسم شركت كنند.

برگي از تاريخ
دو توطئه برضد ايران به فاصله ۱۸۸۶ سال از هم
جهان در روز يازدهم آوريل (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۵۳ پيش از ميلاد (دو هزار و پنجاه و هشت سال پيش) سيسرو انديشمند، خطيب، نويسنده و سياستمدار رومي (ايتاليايي) كتاب فن سخنراني عمومي (خطابه) را به پايان رسانيد. وي در مقدمه اين كتاب كه قواعد آن هنوز تدريس مي شود ياد آور شده است: هركس كه بخواهد مقام عمومي داشته باشد بايد در ايراد نطق و دست كم نوشتن مطالبي كه مي خواهد عرضه بدارد مهارت داشته باشد تا موفق شود. در سال ۱۳۵ ميلادي «سه وروس» كه بعداً امپراتور روم شد به دنيا آمد. وي نخستين رئيس يك كشور در جهان بود كه امر كرد زادروز او هر سال جشن گرفته شود و مقامات نظامي و كشوري براي گفتن تبريك به ديدار او بروند و هديه ببرند كه اين رسم در پاره اي كشورها تا به امروز ادامه يافته است. در سال ۱۰۳۴ رومانوس سوم امپراتور روم شرقي (قسطنطنيه) به دست زنش كشته شد. در سال ۱۲۰۴ ارتش هاي صليبيون در سر راه خود به زادگاه مسيح، شهر قسطنطنيه (استانبول) را تصرف و غارت كردند. در سال ۱۸۹۸ مك كينلي رئيس جمهور وقت آمريكا از كنگره اين كشور خواست كه به اسپانيا اعلان جنگ دهد. در سال۱۹۵۰ صادق هدايت نويسنده نامدار ايران در پاريس خودكشي كرد. در سال ۱۳۳۱ نخست وزير وقت شصت تن از رجال و انديشمندان و دلسوزان كشور را به خانه خود دعوت كرد تا راهي براي رفع بدبختي هاي مردم ايران كه از آغاز آن ۱۵۰ سال مي گذشت پيدا كنند.
و اينك برگ امروز: سناي روم و شوراي دولتي اين كشور در تمام ساعات روز ۱۱ آوريل سال ۳۵ ميلادي با نگراني تمام به مسئله ارمنستان كه اردوان سوم شاه وقت ايران بدون اطلاع دولت روم پادشاه تازه اي برايش تعيين و اعزام داشته بود مذاكره كردند. ازصورتجلسه اين مذاكرات كه به دست آمده و محفوظ مانده چنين بر مي آيد كه اعضاي اين دو مجلس در آن جلسه محرمانه با پيشنهاد تشويق تيرداد پسر عموي اردوان كه با شاه شدن او مخالف بوده با كودتا موافقت كردند و تصميم گرفتند كه حاكم ايبريا (گرجستان كنوني) را كه دست نشانده ايران بود تطميع و راضي به حمايت از تيرداد كنند. اين توطئه موقتاً پيروز شد. در بعضي محاسبات تقويمي، تاريخ برگزاري جلسه مشترك سنا و شوراي دولتي روم، دهم آوريل ذكر شده است. ۱۸۸۶ سال بعد در همين روز (يازدهم آوريل ۱۹۲۱ و۵۰ روز پس از كودتاي ژنرال رضاخان پهلوي) دولت مسكو با عجله تمامي مناطق متصرفه تزارها در آسياي ميانه ازجمله نواحي فارسي زبان را «تركستان» نام نهاد. روزنامه هاي لندن و پاريس دو روز بعد نوشتند كه بيم از بيداري ناسيوناليسم ايراني و تلاش ايران براي پس گرفتن اين اراضي سبب شده كه حكومت مسكو عجولانه اين تصميم را بگيرد كه در دهه هاي بعد اين منطقه در چارچوب شوروي، برپايه مليت به چند جمهوري تقسيم شد كه در دهه ۱۹۹۰ هر كدام اعلام استقلال كردند و جدا شدند.
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
نقل است كه شبي نماز همي كرد، آوازي شنود كه: هان بوالحسن!
خواهي كه آنچه از تو مي دانم باخلق بگويم تا سنگسارت كنند؟
شيخ گفت: اين بار خداي! خواهي تا آنچه از رحمت تو مي دانم و از كرم تو مي بينم با خلق بگويم تا ديگر هيچ كس سجودت نكند؟
آواز آمد: نه از تو نه از من!
در ذكر شيخ ابوالحسن خرقاني- تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
اسكناس هاي جعلي
واشنگتن: يك دانش آموز سال آخر دبيرستان به همراه دو تن از دوستانش به جرم استفاده از اسكناس جعلي دستگير شدند.
چند روز پيش، مسئولان رستوران دبيرستان متوجه يك اسكناس يك دلاري تقلبي در صندوق شد و به همين دليل پليس را خبر كرد. از قضا روز بعد، يك دانش آموز، اسكناس مشابه ديگري را به صاحب رستوران داد تا در ازاي آن غذا دريافت كند كه مأموران مخفي پليس او را دستگير كردند.
اين دانش آموز به همراه دوستان خود با استفاده از كامپيوتر خانگي ۲۰ اسكناس يك دلاري تقلبي طراحي و توليد كرده بودند كه با آن مواد غذايي تهيه مي كردند.
پانداها در دندانپزشكي
پكن: اولين پاندا در تاريخ كشور چين به دندانپزشكي رفت. اين پاندا ۱۷ ساله به مدت ۲ ساعت در دندانپزشكي تحت جراحي روت كانال قرار گرفت.به گفته دندانپزشك، علت پوسيدگي دندان هاي اين پاندا، كهولت سن است. قرار است در چند روز آينده، تعدادي ديگر از پانداهاي كشور چين به دندانپزشكي مراجعه كنند.
جايزه حماقت
اينديانا: همه ساله در يكي از دهكده هاي اينديانا، جايزه اي ۱۰۰ دلاري براي «احمق ترين ساكن دهكده» درنظر گرفته مي شود كه اين انتخاب توسط اهالي دهكده صورت مي گيرد.
اما جايزه امسال به يك مرد ۲۷ ساله تعلق گرفت كه با اره نجاري يك كابل برق را كه برق در آن جريان داشت، بريد.وي كه مشغول نجاري بود با يك كابل برق فشار قوي مواجه شد كه با اره به بريدن آب پرداخت.
مرگ طبيعي كوچك ترين سگ جهان
پراگ: ۵ سال پيش كوچكترين سگ جهان در سال ۱۹۹۹ از دنيا رفت كه طول قد اين سگ تنها ۱۵ سانتيمتر بود. در پي مرگ اين حيوان، صاحب آن به دادگاه مراجعه كرد و مدعي شد كه تزريق يك آمپول باعث مرگ حيوان او شده است و دامپزشكي كه آمپول را تزريق كرده است بايد ۴۳ هزار دلار به او غرامت بپردازد.
اما قاضي پرونده سرانجام روز گذشته اعلام كرد، علت مرگ حيوان، تزريق آمپول نبوده بلكه او به دليل كهولت سن جان باخته است.
سارقي كه شوكه شد
اسلو: يك سارق كه ۲۵ جفت كفش به سرقت برده بود، شوكه شد و تمام كفش هاي سرقتي را داخل سطل زباله انداخت.
وي اين كفش ها را از داخل خودرو يك فروشنده كفش دزديده بود اما پس از اين كه محموله سرقتي را گشود متوجه شد كه هر ۲۵ لنگه كفش هاي سرقتي، لنگه چپ كفش هاي زنانه بوده كه فروشنده كفش قصد داشت اين لنگه ها را به عنوان نمونه به مشتريانش نشان دهد. سارق بدشانس لنگه كفش ها را داخل سطل زباله انداخت.
تنبيه همسايه مزاحم
ونكوور: زني كه با خودرواش به منزل همسايه كوبيد، توسط پليس كانادا دستگير شد. در واقع صداي بلند تلويزيون همسايه اين زن را به ستوه آورده بود به همين دليل وي سوار بر خودرو مدل ۱۹۸۵ خود شد و با سرعت هرچه تمام به ديوار خانه همسايه مزاحم كوبيد. خوشبختانه در جريان اين حادثه آسيب جاني به كسي نرسيد.
قرار است تا زمان برگزاري دادگاه، اين خانم ۳۶ ساله در بازداشت به سر برد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳ و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۹ و ۵۲ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۱۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۷ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه طياري: نمايشگاه گروهي نقاشي / ۲۶ تا ۳۱ فروردين / سعادت آباد، علامه طباطبايي جنوبي، كوچه ۲۴ غربي، شماره ۴ / تلفن: ۲۰۹۷۳۸۸
*گالري هما: نمايشگاه پرتره هاي نقاشان معاصر / ۲۶ فروردين تا ۷ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، بالاتر از بزرگراه نيايش، چهرازي، شماره ۲۷ / تلفن: ۲۰۵۵۶۲۹
*گالري ماه: نمايشگاه عكس كامران عدل و غزال مهربان / تا ۲۷ فروردين / خيابان آفريقا، بلوار گلستان پلاك ۸۹ / تلفن: ۲۰۴۵۸۷۹
*نگارستان شاهد: نمايشگاه آثار نقاشي خط مريم السادات شجاع الدين، امير نجفي / خيابان ولي عصر، بعد از چهارراه بزرگمهر، نرسيده به چهارراه طالقاني / پلاك ۵۱۹ / تلفن: ۶۹۶۹۶۲۶
*نگارخانه ثروت: نمايشگاه نقاشي آيسل ايرانمنش / ۲۱ تا ۲۸ فروردين / خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۷۹۸۷۰۷
*نگارخانه مهر: نمايشگاه خراش نگاره آثار سيمين صفاران / از ۲۱ فروردين تا ده روز / بزرگراه نواب، كميل شرقي، فرهنگسراي انقلاب / تلفن:۹-۵۴۱۹۰۵۷

گل و گياه
آليسوم
003591.jpg
نام علمي: Alyssum maritimum
خانواده: CRUCIFERAEA
گياه يكساله و سريع الرشد، بومي جنوب اروپا و غرب آسيا كه جهت كاشت در حاشيه ها، باغهاي صخره اي و جعبه هاي گل پشت پنجره ها مناسب است. گلهاي كوچك آن بصورت توده اي در رنگهاي سفيد، صورتي، بنفش و يا قرمز و با عطر شيرين عسل از بهار تا پائيز ظاهر مي شوند. (دوره گلدهي آن بسيار طولاني است) حداكثر بلندي ۱۵-۸ و گستردگي آن به ۳۰-۲۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك و حاصلخيز با زهكش خوب كه خيلي مرطوب نباشد، البته جهت كاشت در نواحي ساحلي نيز مناسب است. براي تشويق به گلدهي ممتد پس از پايان گلدهي ساقه هاي گياه را كاملا كوتاه نماييد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در فصل بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |