دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۰ - Apr 11, 2005
رئيس جمهور در همايش نظام بانكداري:
برداشت از حساب ذخيره ارزي براي
امور جاري سم مهلك است
003633.jpg
گروه اقتصادي: سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري ديروز در مراسم آغاز همايش و نمايشگاه ۶ روزه دستاوردهاي نظام بانكداري كشور كه براي ارايه عملكرد دولت در اين بخش در مدت اجراي برنامه پنج ساله سوم توسعه اقتصادي اجتماعي و سياسي كشور برگزار شده است، ضمن دفاع از عملكرد دولت در طول سال هاي گذشته ، تجربه رشد اقتصادي بالاي شش درصد در كشور و نيز كاهش ميزان بيكاري به حدود يازده درصد را ناشي از عملكرد نظام بانكي كشور و سرمايه گذاري و گسترش فعاليت بخش خصوصي به كمك حساب ذخيره ارزي عنوان كرد.
به گزارش خبرنگار ما وي علاوه بر اين در سخنان خود برداشت هاي بي رويه از حساب ذخيره ارزي را مردود اعلام و تاكيد كرد كه برداشت از اين حساب براي مصرف در امور جاري مانند استفاده از داروي مسكن است كه پس از پايان اثر دارو درد بيشتر و جانكاه تر بروز و ظهور مي يابد.
رئيس جمهوري كه در جمع صدها نفر از فعالان اقتصادي كشور در تهران سخن مي گفت، گشايش حساب ذخيره ارزي را از ابتكارات دولت براي بهبود بخشيدن به اقتصاد كشور دانست و برداشت هاي بي حساب و كتاب از اين صندوق براي هزينه هاي جاري كشور را «سم مهلكي» دانست كه آثار سوء آن در آينده بيشتر بروز و ظهور پيدا مي كند.
وي  گفت : تاكنون  بيش  از ۵ ميليارد دلار (از محل  اين  حساب ) به  بخش خصوصي  براي  فعاليت هاي  اقتصادي  اختصاص  يافته  و ارزش  قراردادهاي  منعقد شده  نيز از مرز ۱۰ ميليارد دلار فراتر رفته  است .
خاتمي افزود: تسهيلاتي  كه  اين  دولت  براي  پروژه هاي  عمراني  و فعاليت هاي  توليدي  فراهم  كرده  است ، چند برابر آن ميزاني  است  كه  در آغاز فعاليت اين  دولت  بوده  است  و آثار عملكرد و دستاورد اقتصادي  دولت  در جامعه  مشخص است .
رئيس  جمهوري  در بخش  ديگري  از سخنانش  از نظام  بانكي  كشور به  عنوان سيستمي ، كارآمد، فعال  و پويا نام  برد و گفت: تغيير و تحولات  و سلايق و بينش هاي  مختلف ، تاثيري  بر پويايي  سيستم  بانكي  نخواهد داشت .وي  افزود: اگر اصلاحات  روبنايي  باشد ممكن  است  با تغيير و تحولات ، وضعيت  نيز تغيير كند، اما اگر اصلاحات  بنيادي  باشد - كه  هست  - روند امور ادامه  خواهد يافت .
خاتمي با تأكيد بر لزوم  فراهم  شدن  حضور بيشتر بخش  خصوصي  و به ويژه  بانك هاي  خصوصي  در كشور، گفت : در حال  حاضر چهار بانك  خصوصي  و سه  موسسه  مالي  و اعتباري  در كشور فعال  است  كه  اميدوارم  روند فعاليت  بانك ها و موسسه هاي  مالي  خصوصي  در كشور گسترش  يابد.
وي  با بيان  اين  مطلب  كه  به  تأييد اهل  فن ، كشور در عرصه  اقتصادي وارد مرحله  مثبتي  شده  است  ، به  دولت هاي  آينده  نيز توصيه  كرد با اعطاي تسهيلات  به  بخش هاي  مولد جامعه ، زمينه  حل  بيشتر مشكلات  كشور در عرصه هاي  مختلف  را فراهم  كنند.
رئيس  جمهوري ، حل  مشكلات  اقتصادي  كشور را نيازمند توليد و جذب امكانات  و سرمايه گذاري  خارجي  دانست  و گفت : ترديدي  وجود ندارد كه  منابع داخلي  جوابگوي  اهداف  بلند نظام  و نيازهاي  كشور نيست  و ما بايد از منابع خارجي  استفاده  كنيم .
رئيس  شوراي  اقتصادي  تصريح  كرد، ما بدون  بهره گيري  از امكانات ، دانش ، تجارب  و تكنولوژي  دنيا، قادر نيستيم  به  اهداف  بلند خود برسيم .
وي  گفت : در سايه  تلاشهاي  انجام  شده ، امروز كشور از مرحله  ورود صرف كالا و امكانات  به  سمت  ورود دانش  و فناوري  عبور كرده  است .
خاتمي گفت : اينكه  به  ايران  مي توان  اعتماد كرد و در آن سرمايه گذاري  نمود، نتيجه  اتخاذ سياست هاي  تنش  زدايي  و اعتماد سازي  بوده  است .
رئيس  جمهوري  با اشاره  به  ارتباط بسيار گسترده  نظام  بانكي  كشور با مردم  گفت : بايد بحث  تكريم  ارباب  رجوع  و ارتباط هرچه  بهتر بانكها با مردم همواره  مورد توجه  نظام  بانكي  كشور قرار گيرد.
خاتمي همچنين  فعاليت هاي  نظام  بانكي  كشور در دوران  دفاع  مقدس ، سازندگي و اصلاحات  را ستود.
رئيس  جمهوري  همچنين  با اشاره  به  مساله  ربا در بانكهاي  خارجي  گفت : ربا در بانكها (خارجي  ) اصلي  پذيرفته  شده  است ، اما آنچه  در نظام  بانكي  جمهوري اسلامي تحقق  يافته  و به  تأييد مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  نيز رسيده  است ، سازوكار متناسب  با عقود اسلامي است .وي  بر لزوم  افزايش  مطالعات  در زمينه  بانكداري  بدون  ربا تأكيد كرد.
خاتمي با گراميداشت  ياد و خاطره  محسن  نوربخش  رئيس  فقيد بانك  مركزي جمهوري  اسلامي ايران ، از وي  به  عنوان  انساني  توانا و شايسته  ياد كرد كه اقتصاد و مديريت  اقتصادي  جامعه ، مرهون  تلاشهاي  وي  است .
سيدصفدر حسيني وزير اقتصاد و دارايي نيز در اين همايش استقلال بانك مركزي در اولين روزهاي سال جاري را از جمله دست آوردهاي آغاز سال جديد اعلام كرد و افزود، بانك ها در سير تحول، رشد و توسعه اقتصادي جهان از جايگاه ممتازي برخوردار هستند.
وي افزود: حضور بانك ها بعنوان نهادهاي پولي و مالي در توسعه كشورها امري ضروري و اجتناب ناپذير است. وزير اقتصاد با اشاره به عملكرد نظام بانكي در طول برنامه سوم گفت: نظام بانكي كشور در طول برنامه پنج ساله سوم از عملكرد موفقي در جذب سپرده ها برخوردار بود به طوري كه از ۲۵۰ هزار ميليارد ريال مانده سپرده هاي جذب شده توسط بانكها در پايان سال ،۱۳۷۹ اين ميزان به ۶۹۵ هزار ميليارد ريال در پايان سال ۱۳۸۳ افزايش و نظام بانكي سالانه بطور متوسط با رشد ۳۰ درصدي در جذب سپرده ها روبرو شد كه اين امر زمينه مديريت نقدينگي كشور را تسهيل نمود و همچنين در كاهش تورم اثر مثبت گذاشته است.
وزير اقتصاد تصريح كرد: يكي از سياست هاي اقتصادي دولت، تلاش براي كاهش نابرابري هاي اقتصادي و كاهش فقر بوده است كه اين امر با رويكرد ارتقاي سطح معيشتي و بهبود وضعيت درماني و آموزشي و احداث مسكن ارزان قيمت و حفظ و تثبيت موقعيت شغلي افراد همراه بود.
حسيني افزود: همچنين بر اساس برنامه چهارم توسعه كشور دولت با حذف نرخ بنديها و اولويت هاي بخشنامه اي و سهميه بنديها و جبران آن از طريق يارانه نقدي و وجوه اداره شده، نظام بانكي را در ايفاي نقش اساسي خود كمك خواهد كرد.
حسيني اضافه كرد: بر اساس برنامه چهارم، اساسنامه بانكها با هدف افزايش كارآيي نظام بانكي اصلاح خواهد شد.
وي خاطر نشان كرد: براي حفظ اعتماد عمومي به بانكها بايستي ايجاد نظام بيمه سپرده ها در نزد نظام بانكي در دستور كار قرار گرفته و با برقراري بانكداري الكترونيكي در كليه بانكها و براي تمامي مشتريان و رقابتي كردن فعاليت هاي بانكي زمينه اي فراهم شود تا نظام بانكي كشور بتواند جايگاه واقعي خود را بيابد.
وزير اقتصاد ادامه داد: اكنون با سپري شدن برنامه پنج ساله سوم و قرار گرفتن در ماههاي پاياني كار دولت، زمان مناسبي است تا نظام بانكي كشور تلاشهاي خود را در قالب گزارش عملكرد و همايش و نمايشگاه دستاوردهاي نظام بانكي در معرض ديد و داوري صاحبنظران و مشتريان قرار دهد.
همايش و نمايشگاه شش روزه دستاوردهاي نظام بانكي كشور، از ديروز در محل سالن بين المللي وزارت امور خارجه آغاز به كار كرد.
در اين همايش ۱۳ پانل در بخش هاي مختلف بانكي و با سخنراني مسئولان نظام بانكي برگزار مي شود.
نقش بانك ها در ارائه خدمات به دولت و جامعه، قيمت تمام شده خدمات بانك ها، نقدينگي و نقش آن در اقتصاد ايران، بررسي روند نقدينگي و اجزاي آن، بررسي تركيب هزينه ها در سيستم بانكي، نقش اجتماعي بانك ها در جامعه، بررسي چالش هاي ناشي از اجراي عمليات بانكي بدون ربا، چالش هاي ساختاري در نظام بانكي كشور، چالش هاي اداري و مالي نظام بانكي كشور، بررسي چشم انداز آينده و چالش هاي موجود، تعريف كارمزد و جايگاه آن در نظام بانكي و بررسي ضرورت حضور بانك هاي ايران در خارج از كشور محورهاي سخنراني اين پانل ها را تشكيل مي دهند.

گفت وگوي امروز
توقف خط توليد پيكان تا پايان فروردين حتمي است
گروه اقتصادي: سال گذشته زمزمه هاي توقف خط توليد پيكان و جايگزيني آن با خط جديد توليد ال ۹۰ از سوي مقامات ذي ربط و حتي خود وزير صنايع و معادن به صراحت اعلام شد. با توجه به اخبار متعددي كه در اين زمينه اعلام گرديد نظير توقف توليد خط اين خودرو در تاريخ هاي ۲۴ يا ۲۶ فروردين ماه سال جاري با رضا دانش فهيم مدير عامل شركت توسعه صنايع خودروي ايران گفتگو كرده ايم.
***
خط توليد پيكان دقيقاً چه زماني متوقف مي شود؟
-خط توليد پيكان پيش از پايان فروردين ماه سال جاري قطعاً متوقف خواهد شد و اقدامات جديدي براي نوسازي، آماده سازي تجهيزات و تغيير ماشين آلات اين خط براي توليد خودروي جايگزين (ال ۹۰) انجام خواهد گرفت.در اين راستا تغييراتي در سالن ها داده مي شود و خط قديمي به طور كلي جمع و خط جديد جايگزين خواهد شد.
خودروي جايگزين چه زماني به بازار مي آيد؟
- پايان ارديبهشت سال آينده ،ال ۹۰ با قيمت متوسط حدود ۶ ميليون و ۵۰۰ تا ۸ ميليون و ۲۵۰ هزار تومان به بازار عرضه مي شود.
آيا اين قيمت قطعي است يا اينكه افزايش نرخ ارز باعث بروز نوسان در آن خواهد شد؟
- با توجه به نرخ تغيير ارز و نوسانات ناشي از ضريب يورو نسبت به دلار احتمالاً قيمت اين خودرو نيز تغيير خواهد يافت. البته با توجه به اينكه قسمت اعظم قطعات اين خودرو قرار است ساخت داخل شوند اميدواريم قيمتي كه اعلام كرده ايم تا ۹۵ درصد تغيير نكند.
عده اي براين باورند كه پيكان پرسودترين توليد شركت ايران خودرو محسوب مي شود و توقف خط توليد اين خودرو خسارت زيادي به اين شركت خواهد زد؟
- توقف توليد اين خودرو لطمه بسيار سنگيني به شركت ايران خودرو نمي زند اما از آنجايي كه بخش اعظمي از توليدات اين شركت براي مدتي متوقف خواهد شد به نظر مي رسد تا حدي شاهد وارد آمدن خسارتي البته نه چندان زياد به اين واحد توليدي باشيم.
چه راهكاري براي حل اين معضل انديشيده شده است؟
- با افزايش ظرفيت توليد خودروهايي مانند پژو ،۴۰۵ پژو ۲۰۶ و سمند جمعاً در حد ۶۴۰ هزار دستگاه در سال جاري، قرار است اين مشكل تا حدي حل شود.
با توجه به اينكه بين ميزان توليد خودرو و امكان استفاده از آن بايد تناسبي منطقي وجود داشته باشد كه هم اكنون اين تناسب را نمي بينيم، چه راهكارهايي پيشنهاد مي كنيد؟
- توليدكنندگان خودرو فقط اقدام به توليد مي كنند. در واقع مشكل اصلي موجود ناشي از عدم توسعه ناوگان حمل ونقل عمومي و سرمايه گذاري مناسب در اين بخش است. متقاضي خريد خودرو در كشور وجود دارد چنانكه سرانه خودرو در ايران به ازاي هر ۱۳ نفر يك دستگاه خودرو است حال آنكه در ساير كشورها به ازاي هر ۳ نفر يك دستگاه خودرو وجود دارد. از اين رو در مرحله نخست براي حل معضلات موجود خودروهاي فرسوده بايد جايگزين شده و حمل و نقل عمومي براي حل معضل ترافيك فعال تر شود تا شرايطي بوجود آيد كه مردم فقط براي تفريح از خودروهاي خود استفاده كنند نه براي كارهاي اضطراري و جاري. با توجه به اينكه توليد باعث رشد اقتصادي و ارزش افزوده مي شود، لذا توقف آن زيان قابل ملاحظه اي به كشور خواهد زد.

يادداشت
سم مهلك
سخنان ديروز رئيس جمهور در آيين آغاز به كار همايش نظام بانكداري كشور دربردارنده نكات متعددي بود كه در اين ميان يك نكته برجسته تر به نظر مي رسيد و آن برداشت از منابع حساب ذخيره ارزي بود. آ قاي خاتمي اين پديده را به سم مهلكي تعبير كرد كه در درازمدت جامعه را دچار دردهاي جانكاه مي كند.البته اين جمله اولين بار نيست كه در خصوص حساب ذخيره ارزي مطرح مي شود و احتمالا آخرين بار نيز نخواهد بود.
از زماني كه اين حساب تشكيل شد تاكنون بسياري از صاحبنظران نسبت به برداشتهاي بي رويه از آن هشدار داده بودند كه متاسفانه اين هشدارها بي تاثير بوده است.
فلسفه ايجاد حساب ذخيره ارزي در برنامه سوم توسعه جلوگيري از بروز شوكهاي نفتي حاصل از كاهش قيمت نفت و تزريق سرمايه به بخش خصوصي بوده است به نحوي كه قرار بود نيمي از منابع حساب به بخش خصوصي اختصاص يابد.اما ممكن است اين سئوال پيش آيد كه چرا برداشت از حساب ذخيره ارزي سم مهلكي براي اقتصاد ايران مي باشد.جواب اين سئوال را مي توان در افزايش نرخ تورم يافت.
براساس تئوريهاي اقتصادي ساختار اقتصاد كشورهايي چون ايران به دليل عدم توسعه يافتگي توان جذب نامحدود ارزهاي حاصل از صادرات نفت خام را ندارد.به عبارت بهتر هر برداشتي كه از حساب ذخيره ارزي جهت تامين نيازهاي دولت صورت پذيرد به معني پمپاژ ريال به اقتصاد مي باشد، ريالهايي كه بدون پشتوانه از سوي بانك مركزي منتشر مي شود و ريشه اصلي تورم را بايد در اين فرآيند جستجو كرد.آمار و ارقام منتشر شده حاكي از آن است كه در سال گذشته حدود ۱۱ ميليارد دلار به حساب ذخيره ارزي دلار نفتي وارد شده است و اين در حالي است كه موجودي اين حساب در ابتداي سال حدود ۵/۸ ميليارد دلار بوده كه به اين ترتيب انتظار مي رفته در پايان سال حساب ذخيره ارزي حدود ۲۰ ميليارد دلار موجودي داشته باشد كه به علت برداشتهاي مكرر از آن، اين موجودي به سطح ۱۰ ميليارد دلار رسيد، به عبارت ديگر دولت و بخش خصوصي در سال گذشته ۱۰ ميليارد دلار از اين حساب برداشت كرده اند كه سهم عمده آن به خزانه دولت واريز شده است.اين واقعيت دركنار افزايش ۳۰ درصد رشد نقدينگي حاكي از آن است كه هر چند با طرحهايي چون تثبيت قيمتها مي توان تا حدودي تورم را كنترل كرد اما دواي بيماري مزمن تورم در اقتصاد ايران توجه بيش از پيش به «دلارهاي نفتي» است، دلارهايي كه اگر چه مي تواند نعمتي براي اقتصاد ايران باشد اما در حال حاضر بلاي جان اقتصاد كشور شده است.
به هر حال با وجود اينكه دولت كنوني مي تواند ابداع حساب ذخيره ارزي را از افتخارات خود ذكر كند، اما ناكارآمدي اين پديده در اقتصاد كشور به لحاظ برداشتهاي مكرر دولت از آن و همچنين سهم اندك بخش خصوصي از منابع موجود در آن و در نتيجه بي اثربودن آن در اقتصاد و رشد اقتصادي كشور، نمي تواند در افتخارات دولت كنوني ثبت شود. به طور قطع مديريت صحيح كارآمد اين حساب مي توانست آثار اقتصادي مطلوبي براي كشور به لحاظ تقويت بخش توليد و افزايش توان رقابتي اقتصاد كشور داشته باشد. نكته اي كه با توجه به تداوم اين حساب در برنامه چهارم بايد هشداري به دولتهاي آينده محسوب شود.

مصرف بنزين در ايام نوروز ۵/۱۱ درصد افزايش يافت
فارس: مدير تامين و توزيع شركت پخش فرآورده هاي نفتي گفت: مصرف روزانه بنزين در نيمه اول فروردين ماه سال ۸۴ حدود ۵/۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته است.
مصطفي كشكولي متوسط ميزان مصرف روزانه بنزين در ايام نوروز را ۶۴ ميليون ليتر اعلام كرد و افزود: اين ميزان در مقايسه با ساير فرآورده ها و آمار سالهاي گذشته بسيار بالا بوده است.
وي گفت: اگرچه با توجه به گسترش و توسعه شبكه گاز رساني پيش بيني مي شد تا ميزان مصرف نفت سفيد داراي رشد منفي باشد، ولي سال ۸۳ ميزان مصرف سالهاي گذشته، تكرار شده است.
كشكولي، طولاني بودن سرماي زمستاني، عدم تسريع در گازرساني به واحدهاي روستايي كه ميزان مصرف نفت سفيد در آنها بيشتر بوده و نيز افزايش جمعيت را از دلايل عدم كاهش مصرف نفت سفيد خواند و افزود: سال گذشته ۲۱ ميليون ليتر در روز نفت سفيد مصرف شده است.

در مورد حداقل حقوق كارگران تجديدنظر مي شود
گروه اقتصادي: در پي اعلام حداقل حقوق كارگران در پي جلسه شوراي عالي كار در بيست وپنجم اسفندماه سال گذشته نمايندگان كارگران نسبت به سقف تعيين شده اعتراض كردند. با ادامه اعتراض ها و ديدار با مقامات وزارت كار در سال ۸۴ ديروز اعلام شد كه قرار است تا تصميم شوراي عالي كار در جلسه اي با حضور نمايندگان كارگران و دولت مورد بازنگري و تجديد نظر قرار گيرد.
به گزارش ايسنا در جلسه صبح ديروز گروه كارگر و دولت تصميم گرفته شد كه هياتي متشكل از اين دو گروه، مشروح مذاكرات آخرين جلسه شوراي عالي كار را كه در سال ۸۳ برگزار شده بود بررسي كرده و در مورد آن تجديدنظر كند.
براساس اين گزارش، در صورتي كه راي شوراي عالي كار در افزايش ۱۵ درصدي دستمزدها در همه سطوح قرار گرفته باشد، اين راي مورد قبول گروه دولت نيز قرار مي گيرد.

معاون امور بندري و مناطق ويژه سازمان بنادر و كشتيراني:
اصلاح نظام تعرفه هاي بندري موجب
كاهش درآمد سازمان بنادر شده است
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: افزايش تعرفه هاي انبارداري كالا و ارائه خدمات بندري از جمله موضوعاتي است كه طي دو سال گذشته با مخالفت واردكنندگان و صادركنندگان روبرو شده و حتي برخي اخبار حاكي از انجام تخلف و پيگردهاي قانوني از اين موضوع داشت.
معاون امور بندري سازمان بنادر و كشتيراني در جمع خبرنگاران رسانه هاي جمعي در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمينه آثار و نتايج افزايش تعرفه هاي انبارداري كالا و خدمات بندري، گفت: سازمان بنادر و كشتيراني با اصلاح نظام تعرفه ها نه تنها درآمدي به دست نياورده بلكه به دليل كاهش تعرفه پهلوگيري كشتي هاي خارجي كه به منظور ايجاد انگيزه در اين كشتي ها و رقابت با بنادر منطقه صورت گرفته است در سال ۸۱ اين سازمان با ۱۱ ميليارد تومان كاهش درآمد (زيان) روبرو شده است.
حسن نجفي، افزود: كاهش زمان توقف كشتي ها در بنادر كشور به خصوص در بخش كانتينري از اولين آثار مثبت اصلاح نظام تعرفه هاي بندري بوده به نحوي كه اين زمان از ۶۰ روز به ۲۴ روز كاهش يافته است ضمن اين كه با اصلاحات انجام شده به نحوي كه عمليات كانتينري در بنادر كشور طي سال گذشته به يك ميليون و ۳۰۰ هزار تي اي يو افزايش يافته كه اين ميزان در مدت مشابه سال قبل يك ميليون و ۱۰۰ هزار تي اي يو بوده است. همچنين كاهش مدت رسوب كالا با وجود افزايش ۹/۱۲ درصدي تخليه و بارگيري از ۳۵۰۰ تن سال گذشته به هزار و ۹۰۰ تن به جز در بندر انزلي كه ماندگاري كالا براي صاحب كالا مطلوبيت محسوب مي شود، از ديگر آثار مثبت اين اقدام بوده است.وي افزود: ظرفيت ناخالص هر كشتي از حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن در سال ۸۲ به ۱۱ هزار و ۲۰۰ تن در سال ۸۳ رسيده كه نشانگر رشد ۳/۶ درصدي ميزان ظرفيت ناخالص هر كشتي در بنادر كشور است.
نجفي، گفت: در سال ۸۲ و قبل از اصلاح ساختار تعرفه ها ميزان سرمايه گذاري بخش خصوصي در بنادر كشور ۳ ميليارد و ۹۰۰ ميليون تومان به روش BOT بوده كه پس از اين اصلاحات اين ميزان به ۷۲ ميليارد تومان رسيد كه در مجموع كل سرمايه گذاري بخش خصوصي به روش BOT به ۵۳ ميليارد تومان رسيده است.وي افزود: ظرفيت بنادر كشور در پايان برنامه سوم توسعه به ۱۱۰ ميليون تن رسيده و پيش بيني مي شود اين ظرفيت در انتهاي برنامه چهارم توسعه به ۱۴۰ ميليون تن افزايش يابد و با ايجاد زيرساخت هاي لازم از قبيل ساخت اسكله جديد براي پهلوگيري كشتي هاي ۱۵۰ هزار تني در بندر شهيد رجايي افزايش ۴ خط لاينر خارجي به بنادر ايران و سرمايه گذاري ۱۵۸ ميليارد دلار براي خريد تجهيزات، ساخت محوطه و... داراي ظرفيت مازاد بر نياز داخلي در زمينه تخليه و بارگيري كالا خواهيم بود كه بكارگيري اين توانمندي ها نيازمند برنامه ريزي به منظور جذب سرمايه خارجي است و انتظار مي رود با سرمايه گذاري هاي جديدي كه در بنادر كشور صورت خواهد گرفت تا پايان سال ۸۸ ايران حدود ۳۰ درصد تجارت كانتينري منطقه خليج فارس را به خود اختصاص دهد.همچنين در سال آينده بزرگترين كشتي هاي جهان با ساخت اسكله ۱۵۰ هزار تني بندر شهيد رجايي قادر به پهلوگيري در اين بندر خواهند بود.
نجفي كه از ارائه توضيحات بيشتر در زمينه افزايش ۸۰۰ درصدي تعرفه هاي انبارداري كالا و خدمات بندري در سال ۸۲ چندان خشنود نبوده و موضوع را به ديگر بخش هاي سازمان بنادر ارجاع مي داد، گفت: پس از اصلاح ساختار تعرفه ها ميزان تعرفه بر كشتي هاي بالاي ۳۰ هزار تن ۱۷ سنت كاهش يافت و اين در حالي بود كه با افزايش بهاي اجاره زمين و فروش تجهيزات ناشي از واگذاري امور به بخش خصوصي اين سازمان تنها ۴۰ ميليارد تومان افزايش درآمد داشته است.

نشريه آپ استريم با اشاره به وجود مشكلاتي در بخش گاز ايران تأكيد كرد:
برداشت از ذخاير گاز طبيعي ايران
در پارس جنوبي بايد تسريع شود
003612.jpg
ايرنا:نشريه «آپ استريم» چاپ لندن از مشكلاتي متفاوت از نفت، در بخش گاز در حال توسعه ايران بخصوص بخش شمالي ميدان گازي پارس جنوبي، خبر داد.
ايران با در اختيار داشتن ۲۶ تريليون مترمكعب گاز به عنوان دومين دارنده بزرگ ذخاير گاز دنيا بعد از روسيه، از گاز كافي براي مدت دست كم دو قرن برخوردار است. نيمي از اين ذخاير گاز در ميدان گازي پارس جنوبي است.
نشريه آپ استريم در شماره مورخ پنجم آوريل ۲۰۰۵ خود افزود اگر ايران همچنان در بهره برداري از اين ميدان با هدف اجراي چند طرح گاز طبيعي مايع شده، تأخير كند نگرانيهايي در خصوص سرنوشت ذخاير گاز پارس جنوبي وجود دارد.
اين نشريه به نقل از برخي كارشناسان در تهران افزود، گاز در حال مهاجرت از بخش ايراني به بخش قطري در سطحي بالاتر است و به طور جدي مي تواند دستيابي ايران به اين ذخاير را به مخاطره اندازد.
به گفته كارشناسان ايراني، ذخاير پارس جنوبي به سمت شرق به مرور ترش تر و پيچيده تر مي شود. شرقي ترين بخشها كه براي صادرات از طريق خط لوله به هند و پاكستان مشخص شده است بي فايده هستند. نشريه آپ استريم افزود، حفاري در ميدان گازي پارس جنوبي تا حدي اين مسأله را تأييد مي كند. در مراحل توسعه شش تا هشت اين ميدان، حجم گاز چاهها در بخش شرقي مرحله هشت كمتر است و شيب بزرگتري در ساختمان مخزن است كه به مهاجرت به سمت جنوبي كمك مي كند. حجم گاز چاهها در بخشهاي غربي تر بسيار زياد است، به طوري كه روزانه ۱۵۰ ميليون فوت مكعب گاز توليد مي كند كه ۵۰ درصد بيشتر از ظرفيت طراحي است.
به نوشته اين نشريه، تجربه مشابه جريان زياد گاز در مراحل دو و سه توسعه ميدان گازي پارس جنوبي كه كنسرسيومي به سرپرستي توتال توليد از اين مراحل را سال گذشته آغاز كرد، وجود داشت.
آپ استريم افزود، منابع در بخش دولتي بر اين مسأله كه نگراني عمده اي در خصوص پارس جنوبي وجود ندارد، تأكيد دارند و يك مقام ارشد ايراني به تازگي به كشفيات جديدي كه به طور مرتب در اين سازند انجام مي شود، اشاره كرد.
اين نشريه مي افزايد، يك مقام ارشد ايراني نيز گفته است كه نگرانيهاي بسياري در خصوص سرعت مهاجرت گاز به بخش قطري وجود دارد. اين مقام ارشد ايراني اظهار داشته است كه هشدار عمومي نسبت به از دست دادن گاز با مهاجرت آن به بخش قطري، حداقل بخش سياسي است و برخي مقامها از اين مسأله براي فشار آوردن به توسعه سريعتر اين مخزن بزرگ استفاده مي كنند.

به دنبال تاخير شش ماهه در ارائه لايحه پرداخت نظام هماهنگ حقوق
يكصد نماينده مجلس خواستار
پاسخگويي رئيس جمهور شدند
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي: پس از تاخير شش ماهه تقديم لايحه نظام پرداخت هماهنگ حقوق كاركنان دولت و بازنشستگان از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي، ۱۰۰ نماينده مجلس ديروز با تهيه و امضاي سئوالي، خواستار پاسخگويي رئيس جمهور شدند.
حميدرضا حاجي بابايي عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي در اين باره به خبرنگار ما گفت: در متن اين پرسش  كه تاخير شش ماهه فوق را هدف دارد، ۱۰۰ نماينده از رئيس مجلس خواسته اند در اجراي ماده ۱۹۶ و ۱۹۷ آئين نامه داخلي مجلس از رئيس جمهوري خواسته شود تا براي پاسخگويي به سئوال مورد نظر در رابطه با نظام هماهنگ پرداخت حقوق كاركنان دولت و بازنشستگان به مجلس بيايند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: براساس اين آئين نامه، رئيس جمهور بايد ظرف يك هفته نماينده اي را براي پاسخ به پرسش فوق به مجلس بفرستد، در صورتي كه جواب قانع كننده اي از سوي اين نماينده ارائه شود، موضوع خاتمه خواهد يافت، اما در غير اين صورت در طول يك ماه رئيس جمهور بايد در صحن علني مجلس درباره علت اين تاخير به پرسش نمايندگان پاسخ دهد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه علت تاخير فوق از نظر شما چيست اظهار كرد: فضاي بي توجهي را مي توان علت اين تاخير دانست، چرا كه اين مصوبه اولين مصوبه مجلس شوراي اسلامي بوده است كه دولت مي بايست تا ۲۸ مهر ماه سال ۱۳۸۳ لايحه  آن را به مجلس مي آورد كه از آن زمان تاكنون اين لايحه تاخير دارد.
وي تاكيد كرد: تا زماني كه اين لايحه به مجلس نيايد نمايندگان از پرسش خود تحت هيچ شرايطي عقب نشيني نخواهند كرد.
در اجراي نظام هماهنگ پرداخت چه براي بازنشستگان و چه كاركنان دولت فقط نمايندگان به عدالت اجتماعي فكر مي كنند چرا كه در جامعه اسلامي بايد فاصله دريافتي كاركنان با توجه به رعايت عدالت يك فاصله معتدل و عادلانه باشد. وي افزود: كاركنان نظام بايد احساس كنند حقشان ضايع نمي شود و تبعيضي وجود ندارد، لذا نظام هماهنگ  پرداخت حقوق براساس بند ۹ اصل سوم قانون اساسي كه مي گويد دولت موظف است تبعيض هاي ناروا را برطرف كند و زمينه را براي ايجاد عدالت اجتماعي مهيا كند، بايد اجرايي شود.

قيمت طلا و ارز
نوع --------فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۲۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۹۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۸۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۴۱۷


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |