دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۴
پيكار در سرزمين ماتادورها
شياپچا نگ هفدهم
011796.jpg
علي شاكري
تنها ۲۴ ساعت تا شروع يكي از پر سرو صداترين دوره پيكارهاي تكواندو قهرماني جهان درسرزمين ماتادورها وقت باقي است. در حضور بيش از يكصد كشور شركت كننده باز هم همه نگاه ها به دو تيم پر قدرت امروز جهان كره جنوبي و ايران دوخته شده است. در پيكارهاي دوره قبل در آلمان كره اي ها تنها به واسطه استفاده از امتيازات پشت پرده و مردان پرنفوذ در كميته هاي مختلف توانستند در قدم هاي پاياني مانع از قهرماني تيم ايران شوند. اين بار شايد در مادريد كره اي ها كه بيش از هر زمان ديگر خطر را بيخ گوش خود حس مي كنند. هيچ بعيد نيست كه كره اي ها از سوي ايران و چه بسا اسپانياي ميزبان يا چين تايپه از اريكه قدرت به زير كشيده شوند. در جمع تهديدكنندگان پايه هاي قدرت كره (مهتر تكواندوي جهان) ايران با ۸ دلاور شجاع و با تجربه بيش از ساير رقبا مصمم تر به نظر مي رسد. بي ترديد سالن «فيليپ دوم» شهر مادريد يكي از نفس گيرترين دوره هاي تكواندوي قهرماني جهان را طي روزهاي ۲۴ تا ۲۸ فروردين شاهد خواهد بود.
سابقه ۳۳ ساله
نخستين دوره مسابقات تكواندوي قهرماني جهان در سال ۱۹۷۳ در شهر سئول كره جنوبي برگزار شد و محل آخرين دوره اين رقابت ها شهر «گارميش پارتن كرشن» آلمان در سال ۲۰۰۳ بود. طي ۱۶ دوره برگزاري مسابقات قهرماني جهان همواره اين كره جنوبي بود كه در بالاترين سكو ايستاد و رقبايش با فاصله بسيار تنها دلخوش به نايب قهرماني و مقام سوم شدند. در اين ۳۳ سال كه از عمر مسابقات قهرماني جهان مي گذرد از تيم هاي آمريكا، چين تايپه، مكزيك، آلمان، تركيه و ساحل عاج مي توان به عنوان تيم هاي قدرتمند ياد كرد، تيم هايي كه همواره تا قبل از ظهور قدرت ايران در مسابقات قهرماني جهان (۱۹۹۹) ادمونتون كانادا همواره در روي سكو بودند. در رقابت هاي جهاني ادمونتون تيم ايران با دو مدال نقره هادي ساعي و مجيد افلاكي نويد تولد قطب جديدي را در اين ورزش داد كه اوج آن مسابقات سال ۲۰۰۳ آلمان بود. در اين سال تيم ايران با كسب ۵ مدال (دو طلاي يوسف كرمي و مرتضي رستمي، دو نقره بهزاد خداداد و هادي ساعي و تك برنز اميد غلامزاده با اختلافي ناچيز قهرماني را به كره داد. دوره شانزدهم بر كره اي ها بسيار سخت گذشت و آنها هيچ گاه در ۱۵ دوره قبلي اين چنين از سوي حريفي تهديد نشده بودند، همين نكته در حال حاضر بيشترين دغدغه كره اي ها در پيكارهاي مادريد محسوب مي شود.
ورود ايران
ورود ايران به پيكارهاي تكواندو قهرماني جهان به سال ۱۹۷۵ اتفاق افتاد. در اين سال هم «سئول» براي دومين بار پياپي ميزبان مسابقات بود. تيم ايران حضورش را در عرصه تكواندوي جهان با يك مدال برنز توسط حسين ربيع زاده جشن گرفت. البته شروع حضور ايران در مسابقات جهاني همواره ناقص بود و فقط در چند دوره اخير تيم ايران به شكل كامل با تمام قوا به مصاف حريفان رفت. در مادريد هم تيم ايران در تمامي اوزان نماينده دارد و با كسب تجارب ارزشمند از ميدان آلمان چشم به سكوي قهرماني دوخته است.
موقعيت ملي پوشان تكواندوي ايران در ميدان جهاني مادريد
در آرزوي طلا
در وزن اول همانند دوره پيش نماينده ايران فيض الله نفجم است. قهرمان ساروي و ديرپاترين عضو تيم ملي با سابقه ده ساله. او از سال ۹۵ به عضويت تيم ملي درآمده و سابقه ۵ دوره شركت در مسابقات جهاني را دارد. نفجم در آلمان در عين بدشانسي از كسب مدال دورماند او اين بار به دنبال سنت شكني است. نفجم مي گويد: اگر طلا بگيرم ميدان را به جوانان خواهم داد و اگر از اين آرزو باز بمانم همچنان خواهم ماند. از حريفان جدي او مي توان به چويي ين از كره قهرمان سال هاي ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ جهان، چين تايپه، خوآن پرز از اسپانيا، سي وتيلي فرانسوي و روبرتو كروز مكزيكي اشاره كرد.
جوان ولي با تجربه
در وزن دوم بهزاد خداداد ۲۴ ساله با وجود جواني، تجربه بسيار بالايي دارد. با هوش با قابليت هاي تاكتيكي بي نظير، با اعتماد به نفس و پر تلاش ترين اردونشين محسوب مي شد. او دوبار در سال هاي ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ با وجود راهيابي به فينال از دستيابي به مدال طلا محروم ماند. بهترين تكواندوكار ليگ در سال ۸۳ نوزده پيكارش را بدون باخت پشت سر گذاشت. او در سال ۹۸ در سن ۱۶ سالگي با هوگوي تيم ملي نقره جام جهاني را بر گردن آويخت. خداداد از سال ۲۰۰۱ از هيچ مسابقه اي دست خالي بازنگشت. نايب قهرمان بازيهاي آسيايي بوسان و قهرمان دانشجويان جهان در مادريد فقط خواب طلا مي بيند.
نترس و جنگنده
نماينده وزن سوم محمدرضا صمدي زاده است. در كارنامه او مدال جهاني ديده نمي شود. نايب قهرمان آسيا در سال ۲۰۰۲ از سرعت  عمل عالي برخوردار است. در سال ۱۹۹۹ در ادمونتون كانادا به عضويت تيم ملي درآمده، اما با ظهور اميد غلامزاده در سايه او قرار گرفت. در يكي دو سال اخير توانسته دوباره خود را بيابد. مهدي زاده مبارزي خونسرد است كه از هيچ حريفي هراس ندارد. تجربه بيشترش باعث شد تا مربيان از بين او و محمد باقر معتمد به او اعتماد كنند.
در محاصره حريفان قدرتمند
نماينده ايران در وزن چهارم اميد غلامزاده است. دارنده ۲ مدال برنز و يك مدال نقره از مسابقات جام جهاني و قهرماني جهان در اين دوره به يك وزن بالاتر صعود كرده است. غلامزاده در اين وزن در آسيا در كره جنوبي قهرمان شد. قد و قامت كوتاهش را با تكنيك بسيار خوب پوشش داده است. او براي رسيدن به سكوي قهرماني در محاصره حريفان قدرتمند راهي دشوارتر از سايرين دارد.
«پاشايف» قهرمان جهان در سال ۲۰۰۱ از جمهوري آذربايجان به «كارلومولتا» قهرمان جهان در سال ،۲۰۰۲ مارك لوپز از آمريكا كه هيچ نسبتي هم با «استيون لوپز» قهرمان المپيك آتن ندارد، «يسپر» از دانمارك دارنده سه مدال نقره جهان و حريفاني از كره و چين تايپه از جمله رقباي سرشناس غلامزاده را تشكيل مي دهند. رضا مهماندوست سرمربي ايراني تيم ملي تكواندو چين تايپه از حريف هم وزن غلامزاده به عنوان يك پديده بزرگ ياد كرده است.
سوپراستار
برجسته ترين تكواندوكار امروز جهان بي ترديد هادي ساعي است. مرد سال تكواندوي آسيا و جهان، قهرمان قهرمانان ايران مسئوليتي سنگين تر از هميشه بر دوش دارد. او پس از خداحافظي مجيد افلاكي كاپيتان تيم ملي است. دارنده ۶ مدال طلاي جهان و يك مدال طلا و برنز المپيك به عنوان اولين قهرماني كه روي «شياپچانگ» مي رود در ترسيم قهرماني و موفقيت تيم ايران نقشي انكارناپذير دارد.
او با قابليت تاكتيكي و تكنيكي منحصر به فردش همه چشم ها را در مادريد به دنبال خود مي كشد. طلاي او همه را به كسب مدال اميدوار مي سازد.
جانشين افلاكي
در وزن ششم علي تاجيك جانشين افلاكي شده است. قهرمان محبوب و با اخلاق تيم ملي با هوگوي شماره شش از هر غيرممكني ممكن مي سازد. او قول كسب مدال طلا را به مربيان داده است. تاجيك در سن ۲۷ سالگي مي گويد اگر از اين ميدان مدال طلا نگيرم دور تيم ملي را خط خواهم كشيد. حريفان اصلي او را «لوپز» برنده يوسف كرمي در المپيك آتن و برنده مدال طلا، «دوگاري» از فرانسه، قهرمان جهان در سال ۲۰۰۱ كه دوبار به خود تاجيك باخته است، «خوان گارسيا» از اسپانيا تشكيل مي دهند.
قدرتي به اندازه برق ۲۲۰ ولت
يوسف كرمي در وزن هفتم اميد مسلم كسب مدال طلاست. قهرمان سوم المپيك، دارنده مدال طلاي جهان و جام جهاني در سال ۲۰۰۲ و نايب قهرمان دوره پيش تمرينات منظمي داشته است. ضربات قوي پاي او را رقبا با برق۲۲۰ ولت مقايسه مي كنند. با اين اوصاف هم رقباي سختي را پيش رو دارد. تانكريكولو دارنده طلا، نقره و برنز جهان از سال ،۱۹۹۹ «مايكل بوروي» فرانسوي، حريفي از كره جنوبي از جمله مدعيان بزرگ اين وزن به شمار مي روند.
دفاع از قهرماني
مرتضي رستمي براي دفاع از عنوان قهرماني دوره پيش خود در وزن هشتم به پيكار حريفان مي رود. دارنده مدال طلاي مسابقات آلمان در كنار قد و قامت خوب، تكنيك و جسارت را هم به عنوان دو ويژگي عالي با خود دارد. جدال او با «ميونگ» قهرمان المپيك از كره جنوبي اوج پيكارهاي اين وزن خواهد بود.  «زكريا آسيدا» از دانمارك، «پاسكال» فرانسوي، «گري فينگ» هلندي و «هيونگ» از ويتنام چهره هاي برجسته اين وزن به حساب مي آيند.
011790.jpg
ايران تيم ستاره ها
تيم ايران در دوره هفدهم را بايد تيم ستاره ها لقب داد. در هيچ دوره اي تيم ايران اين همه ستاره در تركيب خود نداشت. درخشش تكواندو ايران در المپيك آتن و كسب عنوان مرد سال تكواندوي جهان و آسيا از سوي هادي ساعي بي ترديد روحيه مضاعفي به كاروان اعزامي مي بخشد تا در بهترين شرايط بخت خود را براي قهرماني و به زير كشيدن كره اي ها در اين دوره به بوته آزمايش بگذارد.فشردگي ليگ باشگاهي در سال ۸۳ باعث شد تا ملي پوشان برگزيده ايران در ميدان جهاني برخلاف گذشته سختي زندگي اردوي شبانه روزي را كمتر از هميشه حس كنند.

كوتاه
مدال آوران ايران در جهان
۱۹۷۵ سئول: حسين ربيع خواه (برنز)
۱۹۸۳ كپنهاگ:  نادر خدامرادي (برنز)
۱۹۸۵ سئول: سيد حسن زاهداي (نقره)، فيصل دانش (برنز)
۱۹۸۹ سئول:فريبرز دانش، فرزاد زرخش و سيد حسن زاهدي (برنز)
۱۹۹۱ آتن: سيروس رضايي (برنز)
۱۹۹۵ مانيل: سيد مهرداد ركني (نقره)، بيژن مقانلو و فريبرز عسگري (برنز)
۱۹۹۷ هنگ كنگ: ۱- مهدي بي باك و حسن اصلاني (نقره و مجيد افلاكي (برنز)
۱۹۹۹ ادمونتون:  هادي ساعي و مجيد افلاكي (نقره)
۲۰۰۱ ججو كره: بهزاد خداداد (طلا) و هادي افشار (نقره)
۲۰۰۳ آلمان: يوسف كرمي و مرتضي رستمي (طلا)، هادي ساعي و بهزاد خداداد (نقره) و اميد غلامزاده (برنز)
۲۰۰۵ مادريد:  ؟
برنامه مسابقات اوزان مختلف
۲۴ فروردين: وزن پنجم (هادي ساعي)
۲۵ فروردين: اوزان دوم و هفتم (بهزاد خداداد و يوسف كرمي)
۲۶ فروردين: اوزان اول و ششم (فيض الله نفجم و علي تاجيك)
۲۷ فروردين: اوزان سوم و هشتم (محمدرضا مهدي زاده و مرتضي رستمي)
۲۸ فروردين: وزن چهارم (اميد غلامزاده)
شانزدهمين دوره گذشته اين مسابقات با شركت تكواندوكاران۱۱۰ كشور برگزار شده بود.
تركيب تيم ملي بانوان
تيم ملي تكواندو بانوان ايران روز شنبه بيستم فروردين ماه براي شركت در هفدهمين دوره مسابقات تكواندو قهرماني جهان به  همراه تيم مردان، راهي اسپانيا محل برگزاري اين مسابقات شد.
اين مسابقات از۲۴ تا ۲۸ فروردين ماه جاري در شهر مادريد برگزار مي شود.
تيم اعزامي متشكل از خانم ها ندا زارع در وزن اول، زينب حيدري در وزن دوم، نرگس رنجبر در وزن سوم، شكوفه كريمي در وزن چهارم و شهره خليج در وزن هفتم مي باشد كه به مربيگري پروانه تهراني و سرپرستي الهه عرب عامري در اين رقابتها حضور مي يابند.
011799.jpg
بهترين تيم تاريخ تكواندو را داريم
حسن ذوالقدر پرافتخارترين مربي تكواندو است.
او در اين چند سال آن قدر مورد توجه فدراسيون پولادگر بودكه حالا همه پذيرفته اند او بيش از ساير همتاهايش با جو و فضاي تكواندوي دنيا آشناست. سرمربي تيم ملي تكواندو يكي از مربيان مطرح كنوني جهان هم محسوب مي شود. اعتماد به نفس و دلسوزي او زبانزد است، مهم آنكه شاگردانش او را بسيار قبول دارند و كاملا در طول مبارزات از تدابيرش نهايت بهره را مي برند . ذوالقدر پيرامون دوره هفدهم مسابقات قهرماني جهان مي گويد: «اميدوارم حوادث دوره پيش در مادريد تكرار نشود.» او كه تاب مقاومت در مقابل بي عدالتي هاي كره اي ها را از دست داده بود، حتي با محروميت هم مواجه شد، و ليكن رايزني هاي گسترده فدراسيون تكواندو باعث شد تا او دوباره به صحنه بازگردد. وي اعتقاد دارد كه تيم پرستاره ايران هيچ چيز براي قهرماني كم ندارد و حتي مي توان گفت كه اين تيم بهترين تيم تاريخ تكواندوي ايران است.
اطلاعات از محل مسابقات
* ورزشگاه فيليپ دوم ۸۲ هزار مترمربع مساحت دارد و گنجايش آن ۱۸ هزار تماشاگر است.
* نرخ هر بليت روزانه بين ۷ تا ۱۲ يورو و بليت هفتگي ۲۵ تا ۳۵ يورو اعلام شده است.
* رقابت ها از شبكه ورزش تلويزيون اسپانيا (تله دپورته) و (يورو اسپرت) در سراسر جهان پخش خواهد شد.
* تبليغات اين مسابقات از روز دهم فروردين در اماكن عمومي، ايستگاههاي مترو و اتوبوس و ۱۴۰۰ سينما آغاز شد.
011802.jpg
يوسف كرمي :طلاي دوم را مي خواهم
يوسف كرمي در آتن هم بخت مسلم كسب طلا را داشت. دارنده مدال برنز المپيك با قاطعيت از تكرار مدال طلاي المان در مادريد مي گويد. وي افزود: تك تك اعضاي تيم براي كسب مدال و سربلندي ايران از جان مايه مي گذارند و براي رسيدن به شرايط مطلوب زحمات زيادي متحمل شدند.
كرمي اضافه كرد: ديگر هيچ حريفي را دست كم نخواهم گرفت، اشتباه آتن را ديگر تكرار نمي كنم.
قوانين تغيير كرده و زمان مسابقه هم كم شده است، ولي بر جذابيت تكواندو افزوده مي شود.
قهرمان آذري تيم ملي با اشاره به سطح فني بالاي اين دوره گفت: چه من و چه ساير همرزمانم كار سخت دشواري پيش رو داريم. من سراپا انگيزه ام و فقط خواب طلا مي بينم.

برترين هاي تكواندو جهان از آغاز تاكنون
011793.jpg
۱۹۷۳ سئول: ۱- كره جنوبي ۲- آمريكا ۳- چين تايپه
۱۹۷۵ سئول: ۱- كره جنوبي ۲- چين تايپه ۳- مكزيك
۱۹۷۷ شيكاگو: ۱- كره جنوبي ۲- چين تايپه ۳- مكزيك
۱۹۷۹ اشتوتگارت: ۱- كره جنوبي ۲- مكزيك ۳- آلمان
۱۹۸۱ اكوادور: ۱- كره جنوبي ۲- اكوادور ۳- آلمان
۱۹۸۳ دانمارك: ۱- كره جنوبي ۲- اسپانيا ۳- تركيه
۱۹۸۵ سئول: ۱- كره جنوبي ۲- ساحل عاج ۳- تركيه
۱۹۸۷ بارسلون: ۱- كره جنوبي ۲- اسپانيا ۳- آلمان
۱۹۸۹ سئول: ۱- كره جنوبي ۲- مصر ۳- تركيه
۱۹۹۱ آتن: ۱- كره جنوبي ۲- دانمارك ۳- اسپانيا
۱۹۹۳ نيويورك:  ۱- كره جنوبي ۲- اسپانيا ۳- كانادا
۱۹۹۵ مانيل: ۱- كره جنوبي ۲- اسپانيا ۳- چين تايپه
۱۹۹۷ هنگ كنگ: ۱- كره جنوبي ۲- اسپانيا ۳- چين تايپه
۱۹۹۹ ادمونتون:  ۱- كره جنوبي ۲- ايران ۳- تركيه
۲۰۰۱ ججو كره: ۱- كره جنوبي ۲- تركيه ۳- ايران
۲۰۰۳ آلمان: ۱- كره جنوبي ۲- ايران ۳- چين تايپه
۲۰۰۵ مادريد: ۱- ؟ ۲-؟ ۳-؟

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |