سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۷۱
فاكتورهاي خريد گوشي تلفن همراه
صداي زنگ، موسيقي، دوربين و البته مد!
032190.jpg
عكس : گلناز بهشتي
اگر به دنبال مد نيستيد يك ضرب در صدد تهيه گوشي هايي كه تازه وارد بازار شده است نباشيد، چرا كه اين گوشي ها كه اغلب با قيمت هاي بالا يي نيز عرضه مي شود، پس از مدتي دچار افت قيمت شديدي مي شود

سيدحسين غضنفري
امروزه يكي از شاخص هاي پيشرفت كشورها، ميزان رشد صنعت مخابرات آن كشور است كه از تعداد خطوط تلفن ثابت و همراه گرفته تا خطوط پر سرعت اينترنت ADSL را شامل مي شود. كشور ما هم براي اينكه از قافله جهاني عقب نماند با سرعت نه چندان مطلوب در اين راه قدم بر مي دارد.
البته مسوولا ن مخابرات ايران به نوعي اقدام مي كنند كه گويي تنها به گسترش كمي خطوط ارتباطي تلفن همراه فكر مي كنند و به كيفيت آن توجهي ندارند و به نوعي اقدام مي كنند كه انگار محض انجام دادن تكليف، كاري را انجام مي دهند. مثل شاگرد تنبلي كه تكاليفش را سرسري انجام مي دهد تا از سرزنش معلم، خود را نجات دهد. در كشور ما خدمات تلفن همراه نسبت به هزينه اي كه مردم بابت آن پرداخت مي كنند 440( هزار تومان تنها براي دريافت سيم كارت، آن هم پس از زماني بس طولا ني) با كيفيتي بسيار پايين به مردم عرضه مي شود. در مقابل اين خدمات بسيار پايين گوشي هاي تلفن همراهي در بازار ايران عرضه مي شود كه قابليت هاي آنها كوچكترين تناسبي با آنچه كه در ايران از سوي مخابرات عرضه مي شود، ندارد. براي مثال گوشي هاي تلفن همراهي وجود دارد كه كاربران آنها مي توانند از طريق صفحه نمايش گوشي خود به تماشاي برنامه هاي تلويزيوني بپردازند كه اين سرويس تقريبا در كشورهاي پيشرفته هم تازگي دارد. گوشي هاي ديگري نيز وجود دارد كه به كاربران اجازه مي دهد از طريق آن فايل هاي صوتي، تصويري و در كل هر گونه فايلي را در اختيار يكديگر بگذارند، اما در ايران هنوز سيستم ارسال فايل يا MMS راه نيفتاده است و خدا مي داند كي اين سيستم كه در خيلي از كشورهاي جهان اكنون قابل استفاده است، در كشور ما نيز به راه مي افتد و ما را از اين در جا زدن در مي آورد. تبديل نرخ ارز، يكي ديگر از سرويس هاي پيش پا افتاده است كه خدمات آن مثل خيلي ديگر از سرويس هاي مخابراتي در ايران موجود نيست. اتصال مستقيم به اينترنت پر سرعت از طريق تلفن هاي همراه و همه گير شدن آن جايش در ايران خالي است و هيچگونه اطلا ع رساني درباره آن انجام نگرفته است. گوشي هاي تلفن هاي همراه كه جديدترين آنها با پول نفت وارد كشور مي شود، بدون بازدهي مناسب در دسترس شهروندان است و صرفا به 2، 3 دليل بيشتر، مشتريان جذب اين گوشي ها نمي شوند. يكي از دلا يلي كه اين گوشي ها مشتري جلب مي كند، صداي زنگ آن است. مثل اينكه گوشي 380 هزار توماني قابليت ديگري ندارد و تمام قيمت آن به صداي زنگ آن است. البته با خدمات پايين مخابرات بايد هم چنين باشد. دليل ديگري كه گوشي هاي جديد در كشور ما جلب مشتري مي كند كيفيت دوربين آن است. دوربين هاي جديد تلفن هاي همراه در برخي از مدل هاي آن عكس هايي با كيفيت خوب مي گيرند كه از اين رو ممكن است در آينده اي بسيار نزديك گوشي هاي همراه دوربين هاي ديجيتال آماتوري را از صحنه به در كنند.
032154.jpg
قابليت پخش راديو و موسيقي MP3 در برخي از دستگاه هاي تلفن همراه باعث شده است، افرادي كه اغلب در سفر هستند به اين گوشي ها روي بياورند و ديگر نيازي به خرج اضافي و تهيه ديسكمن يا MD نداشته باشند. لا زم به ذكر است كه خيلي از گوشي هايي كه قابليت پخش MP3 دارند، مثل برخي از گوشي ها داراي هدفون هاي منحصر به فردي هستند كه از كيفيت بالا ي صوتي برخوردارند، اما خيلي از كاربران بر اين عقيده هستند كه به قول معروف اين گوشي ها آنتن دهي خوبي ندارند. اما عده اي ديگر، با اين نظريه مخالف هستند و عقيده دارند كه اين گوشي ها آنتن دهي خوبي دارند. بازار تلفن همراه همچون خيلي از كالا هاي ديگر بازاري نابسامان دارد تا آنجا كه نمايندگي شركت هاي معتبر در بسياري از موارد اجناسي با قيمت بالا تري نسبت به ديگر فروشگاه ها به مردم عرضه مي كنند. جاي نظارت دقيق همچون خيلي از موارد، در اين بخش هم خالي است. اگر قصد خريد گوشي تلفن همراه را داريد يا احيانا گذرتان به بازار گوشي هاي همراه در خيابان جمهوري افتاده باشد، مي دانيد كه مغازه هاي فروش اين نوع دستگاه ها پشت سر هم رديف شده اند و بعضا قيمت يك  دستگاه دست كم 10 هزار تومان با مغازه ديگر فرق مي كند. دليل آن هم اين است كه كمتر كسي قيمت گوشي ها را در پشت ويترين نصب كرده و كسي هم ابدا معترض آنها نشده است، چرا كه اين رفتار از سوي فروشندگان همچنان ادامه دارد. از قيمت ها كه بگذريم نداشتن اطلا ع كافي و در كل حوصله جواب ندادن از سوي فروشندگان دستگاه هاي تلفن از ديگر مشكلا ت مشتريان است كه هميشه در غالب يك بدهكار به مغازه ها پا مي گذارند. پيشنهادي كه ما به اين دست از مشتريان مي كنيم اين است كه در صورت در دسترس بودن اينترنت و داشتن مختصر سواد انگليسي بهتر است به جاي سوال از فروشندگان بي حوصله، خود به جست و جوي پاسخ هايشان از سايت هاي معتبر توليدكنندگان تلفن همراه باشند.
همانطور كه گفته شد اكثر قابليت هاي تلفن هاي همراه به غير بازي و موسيقي و دوربين آنها در ايران بلا استفاده است. نكته ديگري كه بايد مد نظر داشته باشيد اين است كه اگر به دنبال مد نيستيد يك ضرب در صدد تهيه گوشي هايي كه تازه وارد بازار شده است نباشيد، چرا كه اين گوشي ها كه اغلب با قيمت هاي بالا يي نيز عرضه مي شود، پس از مدتي دچار افت قيمت شديدي مي شود، پس بهتر است كمي صبر كنيد يا اينكه گوشي مدل پايينتري تهيه كنيد و پس از افت قيمت گوشي مورد نظر خود، آنرا تهيه كنيد. درست است كه دولت ها امروزه به دنبال مسايلي از قبيل تجارت و بازار آزاد هستند، اما همه بر اين مساله اتفاق نظر دارند كه وقتي بازار شكل لجام گسيخته اي به خود گرفت و كسي پاسخگو نبود، دولت بايد از اهرم نظارتي خود استفاده كند و به بازار سر و سامان دهد. به اميد آن روز.

فروشگاه
سال نو و سررسيدنو
032151.jpg

از دامپينگ چيني ها تا دامپينگ همسايه غربي
حمله ترك ها با حوله به بازار ايران!
032274.jpg
اين روزها كمتر چيزي است كه دستخوش تحول و تجدد قرار نگرفته باشد. از شير مرغ گرفته تا جان آدميزاد، امروز در اشكال و رنگ هاي فانتزي و مدرن وجود دارند، اما سهم ايران از مدرن شدن صنايع مختلف چقدر است؟
مي گويند چيني ها همه بازار ايران را قبضه كرده اند، از مداد كوچك تحرير گرفته تا انواع لوازم برقي و صوتي و تصويري با بهترين شكل و كيفيت و ارزانترين قيمت در بازار يافت مي شوند. زياد هم نبايد پيشرفت چيني ها فكر ما را به خود مشغول كند، چون تنها صنايع قوي چين توانايي دامپينگ در بازارهاي جهاني را دارند، نه صنايع نيمه جان ايران. البته چشم بادامي ها تنها كساني نيستند كه موفق به قبضه بازارهاي ايران شده اند، بلكه اگر بهتر دوروبرتان را نگاه كنيد، درمي يابد كه كشورهاي ريز و درشتي از گوشه و كنار صنايع مختلف ما را در انحصار خود قرار داده اند؛ صنايعي كه كوچك به نظر مي رسند، اما گردش مالي و اهميت گسترش آنها به حدي است كه مي تواند بيكاران را با كار كند و ايران را نامي.
اين بار ترك ها
ترك ها كه طي يك دهه گذشته عمده محصولا ت نساجي و پوشاك توليدي كشورشان را با به كارگيري طرح ها و رنگ هاي شاد و متنوع بر تن ايرانيان كرده اند، به زودي بازار منسوجات خانگي همسايه شان را هم قبضه خواهند كرد.
بازار حوله در ايران به زودي تحت تاثير مدرنترين تكنولوژي روز دنيا دگرگون خواهد شد كه اين دگرگوني به نفع ترك ها است.
توليدكنندگان حوله در كشور كه هم اكنون تعدادشان كمتر از انگشتان دست است واغلب به صورت كارگاهي مشغول فعاليت هستند، حداكثر تا تابستان سال آينده در امان خواهند بود و امكان دوام را در بازار دارند، چرا كه بزرگترين و مدرنترين كارخانه حوله بافي خاورميانه تحت ليسانس و كنترل مستقيم يك شركت معروف آلماني، تابستان سال آينده در تركيه راه اندازي خواهد شد. ظرفيت توليد اين كارخانه برابر با مجموع ظرفيت توليد سالا نه حوله در ايران خواهد بود. اگر به بازار كم فروغ حوله در ايران و قلب پايتخت سري بزنيد، قطعا متوجه خواهيد شد كه توليدات ضعيف ايراني چطور با كوچكترين تلنگر ترك ها از ويترين ها محو خواهند شد.
حمله ترك ها
ايران درحال حاضر اولين بازار صادراتي صنايع نساجي تركيه است. پوشاك مردانه، پارچه هاي زنانه و منسوجات خانگي از قبيل پرده و روميزي عمده اقلا م صادراتي ازا ين كشور به ايران است، اما اين بار ترك ها با حوله به بازار ايران حمله خواهند كرد. آنان طي 2 سال گذشته در تمام 6 نمايشگاه نساجي در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران بيش از 50 درصد فضاي نمايشگاه را در اختيار داشتند تا از اين طريق به فرهنگ مصرف و سليقه نوع انتخاب مصرف كننده ايراني شناخت پيدا كنند. شايد اگر نساجان وطني فقط قسمتي از اين مشتري مداري ترك ها را چاشني كارشان مي كردند، امروز وضعيتشان بهتر بود و مجبور نبودند خيلي راحت بازار حوله را هم پس از بازار پوشاك و منسوجات خانگي به همسايه غربي واگذار كنند!
با اين حال كارشناسان صنعت نساجي پيش بيني كرده اند تابستان سال آينده راه اندازي بزرگترين كارخانه حوله بافي خاورميانه در تركيه شوك غيرقابل جبراني به بازار منسوجات خانگي كشورمان وارد مي كند. آنان عامل اين شوك را حوله هاي تركي عنوان مي كنند.

درددل
با ما تماس بگيريد
شنبه تا چهارشنبه 14( 2052627 الي )۱۵
افزايش قيمت خرما
قيمت خرما بعد از زلزله بم 3 برابر شده،  بم تنها شهري نيست كه محصول خرما دارد، خرما در خيلي از شهرستان ها به عمل مي آيد، چرا بايد قيمت آن بالا  رود؟
يك شهروند تهراني
چك امانتي
يك فقره چك داشتم كه برگشت خورد. پس از اقدام در مرحله دادسرا، صادر كننده چك بلا محل ادعا كرد كه چك امانت بوده، بازپرس 24 ساعت مرا بازداشت كرد و سپس با قيد كفالت آزاد شدم، همه مردم آگاه باشند كه حتما متمم چك مرقومه را بگيرند كه مشخص باشد چك مورد امانت نيست و در غير اين صورت مالباخته به جاي كلا هبردار زنداني مي شود؟!
چرا افزايش تعرفه؟
تعرفه آگهي هاي روزنامه همشهري از 4300 تومان به 5 هزار تومان افزايش يافته است. دليل افزايش قيمت آگهي ها چيست؟ چرا به طور ناگهاني 700 تومان به قيمت آگهي ها اضافه شده است؟
يك شهروند
يك درخواست
نيازمندي هاي روزنامه همشهري به كرج نمي آيد. مي گويند فقط مختص تهران شده. با توجه به اينكه خيلي از شهروندان كرج كارشان در تهران است اين نيازمندي ها خيلي به دردشان مي خورد. لطفا دوباره در كرج توزيع شود.
شمشكي - كرج
خيابان 6 متري
در 46 متري نارمك خياباني است به نام شهيد گلدار كه از شمال به جنوب به خيابان دماوند مي رسد. شهيد گلدار يك خيابان 6 متري دوطرفه است. ابتداي خيابان آموزشگاه زبان شكوه قرار دارد. با وجود تابلوهاي توقف ممنوع در اين منطقه، باز هم هنگام تعطيلي آموزشگاه ماشين ها دوبله كنار خيابان مي ايستند و ترافيك عجيبي ايجاد مي شود. از راهنمايي و رانندگي تقاضا داريم اين خيابان را از شمال به جنوب يك طرفه كنند.
احمدي از ساكنان محله
درخواست كمك
خانمي ۳۲ ساله و مجرد هستم، 10 سال پيش پدرم فوت كرد. همان زمان مادرم نيز زمينگير شد. حدود 6 ماه پيش مادرم نيز فوت كرد. يك برادر دانشجو هم دارم. در اين مدت به دليل اينكه بيكاربودم 2 ميليون تومان بدهي دارم، كسي هم ندارم كمكم كند. از مردم خير درخواست كمك دارم.
نام محفوظ
لا مپ اضافي خاموش!
در تعطيلا ت نوروز دو هفته اي چراغ هاي خيابان پايين ميدان مادر شب و روز روشن بود. هر چه با مسوولا ن برق اين منطقه تماس گرفتيم هيچ ترتيب اثري داده نشد. با توجه به تبليغات مختلف مبني بر صرفه جويي در مصرف برق چرا مسوولا ن خودشان كوتاهي مي كنند؟
ياسري از ساكنان منطقه
گراني در مازندران
گراني اجناس و مواد غذايي در استان مازندران در ايام نوروز بيداد مي كرد، آيا هيچگونه نظارت و كنترلي در اين خصوص در استان هاي غير از تهران وجود دارد؟
خردمند
بن فقط يكبار
كارمند بازنشسته وزارت ارشاد هستم. 5 سال است كه بازنشسته شده ام و در طول اين مدت تنها يكبار به ما بن تعلق گرفته است.
بازنشسته ارشاد

كوتاه
كاهش 15 درصدي محصولا ت صوتي و تصويري
خبرگزاري فارس- دبير انجمن صنفي توليدكنندگان لوازم صوتي و تصويري مي گويد: در برآورد 11 ماهه سال 83، توليدات داخلي 19 درصد كمتر از 11 ماهه سال 82 بوده و براي 12 ماهه پيش بيني مي شود 15 درصد توليد محصولا ت داخلي كاهش يافته باشد.
محمدرضا شهيدي با اشاره به كشش بازار لوازم صوتي و تصويري اظهار داشت: در زمينه لوازم صوتي و تصويري تمايل به كاهش قيمت است.
متقاضي 80 ميليوني راه آهن
80 ميليون مسافر متقاضي استفاده از سيستم ريلي كشور هستند، اما راه آهن باتوجه به امكانات موجود قادر به حمل و نقل تنها 17 ميليون مسافر است.
مهندس سعيد نژاد، مديرعامل شركت راه آهن جمهوري اسلا مي ايران مي گويد: در حال حاضر 16 استان كشور به سيستم ريلي كشور مجهز هستند كه بيانگر اين است كه صنعت راه آهن كشور براي رسيدن به شرايط مطلوب توجه بيشتري را مي طلبد و با اين حال با احداث 500 كيلومتر ريل در سال توانسته ايم رتبه دوم را در بين كشورهاي توسعه دهنده شبكه ريلي در جهان به دست آوريم.
032256.jpg
احتمال افزايش قيمت خودرو
افزايش قيمت نفت باعث شده تا برخي از كارشناسان احتمال دهند كه قيمت خودرو در سال جاري با افزايش رو به رو شود. دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو مي گويد كه قيمت مواد اوليه خودرو از جمله فولا د بالا  رفته است. به گفته او افزايش 8 تا 10 درصدي خودرو در بازار داخلي با اين شرايط طبيعي است. اينكه گفته هاي محمدرضا نجفي منش تا چه حد درست خواهد بود، بايد منتظر ماند.
خريد 300 تومان، فروش...
مدير اداره جهاد كشاورزي شهرستان تنكابن مي گويد كه در زمان فصل برداشت ميوه، محصول مركبات باغداران كيلويي 50 و حداكثر 100تومان و پرتقال تامپسون حداكثر 300 تومان از باغداران خريداري شد. اينكه چرا با وجود اين خريد نازل، قيمت اين ميوه ها سرسام آور بالا  رفته است بايد به حضور دلا لا ن و واسطه ها در بازار اشاره كرد.
۱۵۰ هزار نفر در كيش
گرچه 220 هزار ايراني در ايام نوروز به امارات سفر كرده اند، اما خب، كم نبودند افرادي كه تعطيلا ت را در كيش گذارندند.
مسوول ستاد نوروزي سازمان منطقه آزاد كيش مي گويد كه براي نخستين بار تعداد مسافران اين جزيره به بيش از 150 هزار نفر رسيده است. از اين تعداد 77 هزار مسافر از طريق هوا و 73هزار نفر هم از مسير دريايي به جزيره رفته اند.
طرح آمارگيري نيروي كار در گيلا ن
مسوول روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ر يزي گيلا ن از آغاز طرح آمارگيري نيروي كار در استان خبر دارد.
علي آذري راد مي گويد: اين طرح با هدف برآورد شاخص هاي نيروي كار به صورت سالا نه، فصلي و تغيير آن منطبق با تعاريف جهاني و با به كارگيري جديدترين توصيه هاي سازمان بين المللي كار اجرا مي شود.
۴۰ نفر از كارشناسان، كارآمارگيري، بازبيني، مسووليت گروه و داده ها و اجراي اين طرح را برعهده دارند.
زمان اجراي طرح 3 ساله و در هر ماه يك هفته اعلا م شده است.
032253.jpg
سرمازدگي نيمي از باغ هاي پسته رفسنجان
معاون جهاد كشاورزي سيرجان مي گويد سرماي 2 شب گذشته به بيش از نيمي از باغ هاي پسته، درختان ميوه و مزارع جو و گندم اين شهرستان خسارت وارد كرده است. به گفته علي عرب زاده 20 هزار هكتار باغ پسته و ميوه و مزارع كشاورزي در اين شهرستان از 20 تا 60درصد خسارت ديده اند كه كارشناسان مشغول بررسي و تعيين ميزان خسارات وارده هستند.
۲ هفته پيش نيز سرمازدگي بيش از 34 ميليارد ريال خسارت به كشاورزان سيرجاني وارد كرده بود.
طي چند شب گذشته باغداران سيرجاني به منظور جلوگيري از سرمازدگي اقدام به آتش زدن بيش از 5 هزار حلقه لا ستيك فرسوده در باغ هاي خود كردند كه اين امر آلودگي هوا را نيز به دنبال داشت. همچنين سرمازدگي 90درصد از باغات ارسنجان (فارس) را دچار خسارت كرده است.
جريمه 1500 توماني
اتباع خارجي امسال براي هر روز اقامت غيرمجاز خارج از مدت رواديد يكهزار و 500 تومان جريمه خواهند شد. اين اجازه براساس بند ث تبصره 17 بودجه سال 84 به نيروي انتظامي داده شده است.
خروج 400 هزار خودرو فرسوده
امسال قرار است 400 هزار دستگاه انواع خودروهاي فرسوده از رده خارج شود. طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده از اواخر سال گذشته آغاز شد و هرچند سرعت كمي داشت، اما مسوولا ن اظهار اميدواري كرده بودند كه در سال 84 اين روند سريعتر شود.
همچنان ركود
بازار سيم كارت همچنان راكد است. با اعلا م تاريخ واگذاري اولويت هاي جديد، بازار چندان فعال نيست و خريد و فروش زيادي در آن صورت نمي گيرد. در اين بين مي توان پيش بيني كرد اين ركود با واگذاري سيم كارت هاي اعتباري ادامه يابد.

دخل و خرج
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |