سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۷۱
درباره نمايشگاه نقاشي هانيبال الخاص در گالري الهه
آقاي نقاش معاصر بعد از پيچ گلفام
032169.jpg
عكس : گلناز بهشتي
مسعود مير
پيچ و خم هاي گلفام را از بر است. نمايشگاهش كه چندان بي ربط با موجودات فرا زميني هم نيست در يك گالري با همين نام برپا شده است. الهه شماره۴۷ كوچه اي است كه سفارت مكزيك، گلوگاه دوتكه اش را قرق كرده است. در نمايشگاه آثارش همراه با شاگردان و دوستدارانش نشسته و در مورد فيلمي كه از آثارش پخش مي شود صحبت مي كند. پيش از اين دو فيلم كوتاه از آثار و زندگيش به نام هاي اثر انگشت و زرد، سرخ و آبي ساخته شده بود. عده اي تابلوهاي نمايشگاه را نگاه مي كنند و عده اي هم هنوز نمي دانند كه نام هنرمند نقاش چرا به نظر عجيب است.
تابلوهاي روي ديوارها نشاني دارند از هنر ديگري كه ادبيات مي خوانندش و جاي پايش در تابلوهاي نمايشگاه بسيار محكم است. خورشيد ديروز خرد شده تا ستاره هاي امشب شود. خورشيد دو نيم دايره مي شود، يكي براي ديشب يكي براي امروز ، لا به لا هاي رنگ هاي تابلو اين جملا ت نوشته شده و در تابلوهاي ديگر ردپاي حافظ و مولا نا هم ديده مي شود. جمعيتي از آدم هاي متفاوت كه شايد به ترتيب چروك هاي پيشاني شان در صف ايستاده اند اندك اندك جمع مستان مي رسند و اندك اندك هوشياران مي روند روي رنگ هاي سوخته آدم هاي سوخته زندگي، شعرها بيش از هرچيز ذهن را مي دزدد.
سوي ديگر نمايشگاه روي يك تابلو يك موجود خيالي گردنبندي به دست گرفته و آبي همه تابلو را غرق كرده است. نقاش مي گويد: فروغ يك شعر شفاهي در دوران كودكي دارد كه در آن آرزو مي كند مي توانست با ستاره هاي چيده شده از آسمان گردنبند درست كند و نقاشي را به ياد او كشيده ام.
نقش برجسته هاي هخامنشي در طرح هاي دوبعدي اش رخنه كرده و نقاش هم اين موضوع را تاكيد مي كند؛ هانيبال الخاص نقاشي است كه به قول دوستانش هفته اي 40 ساعت نقاشي مي كند كه لج خيلي ها را درآورد. داستان تابلوهاي خاص هانيبال الخاص اما تنها به تابلوهاي نمايشگاه جديدش ختم نمي شود. مدتهاست كه مي خواهد نقاشان معاصر ايران را روي ديواري طراحي كند. حداقل 50 شاعر معاصر از بهار و پروين اعتصامي تا اخوان و فرخزاد روي يكي از ديوارهاي پايتخت خاطره ماندگاري را هجي مي كردند اما اين طرح به نتيجه نرسيد تا زماني كه نقاش پير تصميم گرفت اين طرح را روي بوم پياده كند، نه ديوارهاي تهران. به غير از تابلوي شاعران، هانيبال الخاص تابلويي دارد به طول 28 و عرض 3 متركه درباره تاريخ آشور و خاندانش كشيده و آرزو دارد در روستاي پدري اش واقع در حوالي اروميه نصبش كند.
نمايشگاه الخاص تا 24 فروردين در حالي از علا قه مندان نقاشي معاصر ايران استقبال مي كند كه كارهايش تقديم شده به رضا شريفي، فيلمساز درگذشته و رفيق آقاي نقاش.
بزرگداشت افرادي مانند الخاص شايد همان ذهنيتي را ايجاد كند كه نقاش هنگام زلزله بم داشته است. روي تابلويي كه با چند آدمك پر شده نوشته شده: در بينال 2050 برقرار در شهر بم، اين طرح به قيمت۱۰هزار يوآن حراج مي شود و تاريخ زمستان ۸۲ گوشه اي جا خوش كرده است. طراحي يعني آموختن و بيشتر آموختن، يعني تمرين و بيشتر تمرين كردن، يعني كار و كار و كار تا رسيدن به سليقه و تعبير شخصي خود. اين خود مي تواند نابغه باشد، بزرگ باشد يا متوسط و بومي يا كودكانه. هانيبال الخاص اين جملا ت را اين روزها نوشته و شايد بتوان حرف هايش را مانيفست نقاشي مدرن ايران قلمداد كرد. تابلوهاي او را ببينيد و پيچ گلفام را به خاطر داشته باشيد.

داماد پدرخوانده، بازيگر ورشكسته
032241.jpg
مطمئنا جاني روسو را كمتر كسي مي تواند در تاريخ سينما به ياد بياورد، اما شخصيت دوم او يعني كارلو ريتزي مهمتر و معروف تر از آن است كه به اين سادگي از اذهان پاك شود.
جاني روسو كه در حال حاضر سن 62 سالگي را سپري مي كند، بخش خوشمزه فيلم پدرخوانده را ثبت كرده است. صحنه كتك خوردن او توسط فرزند ارشد دون كورلئونه، يكي از زيباترين سكانس هاي اين فيلم بود. روسو - ريتزي - نقش دامادي را ايفا مي كرد كه به شدت خشن بود و دست بزن داشت و مدام روي دختر دون كورلئونه دست بلند مي كرد.
روسو مي گويد: در سن 62 سالگي، هنوز هم در آستينم چند تا شعبده دارم. او اخيرا در Reality show ميهمان بود و توسط هاوارد استرن مورد مصاحبه قرار گرفت. معمولا  وقتي پا به رستوران هاي ايتاليايي مي گذارد، همه به احترامش برمي خيزند. بهترين جاي رستوران از آن اوست و هميشه مثل سيسيلي هاي پرنفوذ و متشخص مورد استقبال قرار مـي گيـرد: مـن مثل سوسك هستم. هيچ وقت نمي توانيد مرا از بين ببريد.
وي بازيگر چندان مطرحي نيست و به تازگي بازي در يكسري CD مربوط به برنامه هاي آشپزي را به اتمام رسانده است. اتفاقا قرار است فيلمي درباره زندگينامه او به نام پدرخوانده ها، پاپ ها و رئيس جمهوري ها وارد بازار شود. هواداران معدودش مي توانند از اين فيلم به عنوان يك مرجع معتبر استفاده كنند.
خـود وي دربـاره فـيلـم زندگينامه اش مي گويد: من تا به حال 3 پاپ، 5 رئيس جـمهــوري و تـمــام روساي مافيا را درك كـــــرده ام.
روســــو در فـيلــم پـــدرخــوانـده تـوسط ســـانــي، پسـر ارشـد دون كورلئونه كه نقش وي را جيمز كان بازي مي كرد، به شدت كتك خـورد و تحقيـر شـد. قسمت اول پدرخوانده محصول سال 1972 اثر فرانسيس فورد كاپولا  آنقدر از شبكه هاي مختلف تلويزيوني پخش شده كه هيچ كس نمي تواند نقش اين بازيگر ايتاليايي الا صل را فراموش كند.
هم صحبت شدن با آقاي داماد پدرخوانده مثل آن مي ماند كه با يك گانگستر بازنشسته كه در عين حال يك سياستمدار و يك شومن است، همنشين شويد. او باوجود آنكه به عنوان يك گانگستر بدذات در سينما شناخته مي شود، تا به حال هيچ گاه به خاطر جرم و جنايت تحت تعقيب قرار نگرفته است، حتي زماني كه در ســـــال 1988 در رستوران شخصي اش قـتلي مرموز رخ داد. مــقـتــول در حـالتـي نامتعادل سعي داشـت مـزاحـم يـك خانم شود كه وقتي با دخـالـت آقاي روسو مـواجـه شـد، بـطري نوشيدني را شكست و به او حمله برد كه روسو با شليك دو گلوله به زندگي مرد مزاحم پايان داد. او سپس رستوران را واگذار كرد و ترجيح داد بــراي چنـد سـال در مـايامي و سيسيل آفتابي نشود. بازي در ايـن نقـش مـانـدگـار طوري روي وي تاثير گذاشته بود كه جاني روسو هيچ گاه نتوانست چه در زندگي واقعي و چه در زندگي حرفه اي و سينمايي از اين قالب خارج شود. او سالهاي سال همان نقش را در رستوران هاي آمريكا بدون آنكه فيلمنامه اي در اختيار داشته باشد، تكرار كرد.
شاداماد دون كورلئونه مثل بيشتر خانواده هاي سنتي با ريشه هاي ايتاليايي صاحب چندين فرزند است. او 10 بار ازدواج كرده كه حاصل آن به دنيا آمدن 11 فرزند است. خودش معتقد است: من پدر خوبي نبودم، درواقع پدر بيخودي بودم، اما هيچ وقت به همسرانم قول ندادم كه حتما موقع صرف شام در منزل خواهم بود.
شايد او يك مسيحي معتقد نباشد، اما هميشه مي توان از وي اثري در كليساهاي منهتن، به ويژه در مقبره سن آنتوني ديد. اين حضور مداوم حاصل نذري است كه در دوران كودكي تعيين شده است: وقتي 7 سالم بود، به خاطر يك مصدوميت شديد فقط به كمك عصا مي توانستم حركت كنم. همان موقع نذر كردم اگر روزي روي دو پاي خودم راه رفتم، تا آخر عمر روزي يك شمع نذر اين مقبره كنم. من 5 سال تمام مشتري بيمارستان بودم. پدرش كه موسيقيدان بود عارش مي شد بگويد اين بچه افليج فرزند او است. اين باعث شد تا عقده بزرگي در دلش بر جاي بماند. داستان زندگي روسو بي شباهت به قصه نعمت نفتي نيست! خود وي ادامه مي دهد: وقتي بقيه بچه ها به بازي سرخپوست و كابوي مشغول بودند، من مجبور بودم فقط آنها را تماشا كنم. حتي براي راه رفتن هم مشكل داشتم. روسوي خردسال كنار خيابان پنجم مي ايستاد و آقايي به نام كاستلو گاهي يك اسكناس 5 دلا ري به او كمك مي كرد. كاستلو وقتي فهميد با يك كودك فقير ايتاليايي سروكار دارد، كاري به عنوان مسوول جمع آوري برگه هاي شرط بندي از آرايشگاه ها برايش فراهم كرد. او تمام سالهاي قبل از شروع حرفه بازيگري را به كارهاي زيرزميني و غير قانوني اشتغال داشت.
جاني روسو حالا  داماد دون كورلئونه نيست كه رهگذرها او را بشناسند و تحويل بگيرند. او يك بازيگر تمام شده 62 ساله است.

   دكه
032175.jpg
پاندا در دندانپزشكي
چايناديلي_ بعد از انجام عمل جراحي موفقيت آميز روي دندان پانداي عظيم الجثه به نام شيائوپينگ پينگ، از اين پس او مي تواند بدون احساس درد، غذا بخورد. اين پانداي چيني 17 سال سن دارد و بين خرس ها سن و سال يك پدر بزرگ را دارد. پزشكان دانشگاه ساي چوان در اين جراحي دو ساعته، 3 دندان پاندا را پر كردند. آنها از نحوه غذاخوردن سخت پاندا دريافته بودند كه در قسمت دندان ها برايش مشكلي پيش آمده است.
032172.jpg
صدور حكم قطعي صدام
جلا ل طالباني رئيس جمهور منتخب دولت عراق در اولين مصاحبه مطبوعاتي بعد از انتخاب شدن به سمت جديد خود به خبرنگار الشرق الا وسط گفت: حكم قطعي صدام حسين بستگي به دادگاه وي دارد. اين روزنامه جزو معدود روزنامه هاي سراسر دنيا بود كه خبر اول خود را بر مراسم تدفين پاپ و مسايل حاشيه آن اختصاص نداده بود.
032178.jpg
از روستا تا واتيكان
بعد از مرگ پاپ ژان پل دوم، همه نگاه ها به سوي جانشين وي خواهد بود. روزنامه واشنگتن تايمز با چاپ عكسي از كاردينال فرانسيس آرتيز از كشور نيجريه، وي را به عنوان جانشين احتمالي پاپ معرفي مي كند. به نوشته اين روزنامه وي به خاطر اقدامات صلح جويانه اي كه با مسلمانان داشته است، نسبت به ساير كاردينال ها از شانس بيشتري براي رهبري كاتوليك هاي جهان برخوردار است و از روستاي فقير آفريقايي راهي عمارت هاي واتيكان مي شود.
032181.jpg
فرياد آزاد در مراسم افتتاحيه
اولين دوره مسابقات همبستگي كشورهاي اسلا مي با اعلا م رسمي فرماندار مكه، شاهزاده عبدالمجيد، در ورزشگاه شاه عبدالعزيز آغاز شد. مراسم با پخش سرود ملي عربستان قبل از قرائت قرآن آغاز شد! در طول معرفي كشورهاي شركت كننده نيز فرياد آزاديخواهي براي مردمان فلسطين و عراق در فضاي استاديوم طنين انداز بود.

سرقلم
باستان شناس بزرگ برمي گردد
032238.jpg
حسام گلبري -ايران با تاريخي چندهزار ساله داراي يكي از قديمي ترين تمدن هاي جهان است. بهانه به ياد آوردن اين حقيقت تاريخي ورود قريب الوقوع يك باستان شناس بزرگ آمريكايي به ايران است. پرفسور لمبرگ كارلوفسكي باستان شناس و قوم شناس دانشگاه هاروارد آمريكا با كشور ايران آشنايي كامل دارد و از سال 1355 تا 1364 در ايران حضور داشته است. او اولين باستان شناس آمريكايي است كه براي چندين دهه متمادي در ايران مشغول به تحقيق بوده و ايران را ايستگاه مهم جاده ابريشم مي داند كه تا به حال كسي توجه چنداني به آن نداشته است. از نظر او كه تجربه كار در اكثر كشورهاي خاورميانه از جمله عمان، عربستان سعودي، سوريه، اردن، پاكستان، تركمنستان و ... را دارد، ايران زيباترين اين كشورهاست. دولت ، محققان خارجي را براي كار به كشور دعوت مي كند و حتي در آينده نزديك نيز قرار است شاهد همكاري هاي ايران - آلمان و ايران - استراليا در اين زمينه باشيم.
لمبرگ كارلوفسكي مي گويد: ايراني ها مشتاقانه و با روي باز خواستار حضور ما در ارديبهشت ماه براي انجام پروژه تحقيقاتي شده اند. ما براي فرار از گرماي تابستان احتمالا  كار خود را اواخر شهريورماه آغاز خواهيم كرد. وي به تازگي توافقنامه اي با دولت ايران براي پروژه 6 ساله خود در امتداد سير 125 مايلي رودخانه اترك امضا كرده است. تيم باستان شناسان هاروارد اميدوارند شواهد و مدارك جديدي از قديمي ترين سكونت ها در امتداد جاده ابريشم كشف كنند. پس از انقلا ب، آنها اولين گروه اعزامي آمريكايي به ايران هستند. هدف پروژه تيم هاروارد كشف و بيان ناگفته هاي منطقه شمال شرقي ايران، نزديك به درياي خزر است . باستان شناس آمريكايي معتقد است در سالهاي 1500 تا 2500 قبل از ميلا د يكي از مهمترين جمعيت هاي آن دوره كره زمين در امتداد دره رود اترك ساكن بوده اند. رود اترك از مرز تركمنستان تا ايران ادامه دارد و در سالهاي گذشته به دليل شروع جنگ سرد در شوروي و فروپاشي جماهير شوروي و انقلا ب اسلا مي ايران، دور از دسترس باستان شناسان بوده است. تيم كارلوفسكي متشكل از افراد مجرب است و نقطه قوت آن تلفيق باستان شناسان آمريكايي و ايراني است. نهايتا وقتي آنها به دره رود اترك برسند، با مشكلي جديد مواجه خواهند شد، چراكه به دليل تحريمات ايالا ت متحده عليه ايران، از وجود ابزارهاي پيشرفته زمين شناسي خبري نيست و افراد گروه مجبورند به تجربه قبلي و حداقل امكانات اكتفا كنند. بااين وجود، وي همچنان مشتاقانه براي شروع كار لحظه شماري مي كند.

چارچوب
عروسي بزرگ پس از وفات بزرگ
032235.jpg
حدود 10 ميليون آلماني مراسم ازدواج سلطنتي بريتانيا را به طور مستقيم از تلويزيون تماشا كردند. در سرشماري اخير مجله استرن آمده است كه 12 درصد از مردم آلمان ازدواج پرنس چارلز و كاميلا  پاركر بولز را از تلويزيون ديدند. اگر اين آمار صحت داشته باشد سودي معادل 10 ميليون فرانك عايد تلويزيون آلمان شده است. البته تلويزيون آلمان هم تلا ش خود را براي هرچه بهتر شدن اين برنامه به كار گرفته و از چهره هايي نظير سر راجرمور دعوت به عمل آورد. آلمان ها به طور سنتي علا قه شديدي نسبت به فعل و انفعالا ت خانواده سلطنتي بريتانيا از خود نشان داده اند.

كوتاه
صداي جيغ برخاست
پليس نروژ، جمعه اولين دزد مرتبط با سرقت تابلوي نقاشي جيغ را دستگير و اظهار اميدواري كرده است تا اين شاهكار هنري 1893 نقاش بزرگ، ادوارد مانش را پيدا كند. تابلوي جيغ و ديگر اثر مانش يعني مادونا( حضرت مريم) توسط سارقان مسلح در روز روشـن و آن هـم در ميـان ديدگان ده ها بازديدكننده از موزه هنر اسلو دزديده شده بود.
زندگي مشترك زيرخاكي
پرنس رينير هم مرد و هر چه داشت، گذاشت براي بازماندگانش تا آنها بگذارند براي آيندگانشان. حالا  پس از خبر مرگ او چند روزي هم خبر ها پيرامون چگونگي مراسم تدفينش مي گذرد تا بعد از آن به تاريخ بپيوندد. قرار است روز پانزدهم آوريل با حضور مقامات سلطنتي پيكر پرنس رينير در كنار قبر همسر اولش يعني گريس كلي ستاره  هاليوودي به خاك سپرده شود.
پليس هم دستگير شد
در سائوپائولوي برزيل يك گروه از افراد پليس پس از آنكه به طور غيرقانوني افراد قمارباز يك كافه را دستگير كردند، بازداشت شدند. سخنگوي پليس در رابـطـه با اقدام غيرقانوني همكاران خود گفت: ماموريت آنها تنها براي جلوگيري از سرقت و جنايت بوده است، البته قماربازان هم تنبيه خواهند شد !
بانك هم بانك هاي قديم
بارها در فيلم هاي مختلف ديده ايد كه وقتي يك گروگانگير پول مطالبه مي كند، طرف معامله ميليون ها دلا ر تقلبي را در چمداني مي گذارد و... اما پرداخت هزاران يورو جعلي از طرف بانكي در كشور آلمان به مشتريان امري غيرعادي است. مشتري خانمي كه مبلغ 5 هزار يورو جعلي از بانك كلن بن گرفته بود اولين نفري بود كه از موضوع باخبر شده و به پليس اطلا ع داد. به گفته او تمام پول ها شماره سريال يكسان دارند. پليس مبلغي به ارزش 70 هزار پوند از يوروهاي تقلبي را از اين بانك ضبط كرد، اما در مورد چگونگي ورود اين پول ها به بانك چيزي عنوان نكرد. مسوولا ن بانك هم كه قبل از پليس فهميده بودند چه گندي زده اند پليس را مستقيما در جريان قرار ندادند. رئيس بانك در توجيه اين كار خود گفته است ما مي خواستيم در ابتدا يك بررسي دروني به موضوع داشته باشيم!
قاچاق اعضاي بدن
يك سارق رومانيايي طي معاينه روزانه زندانيان، متهم به قاچاق اعضاي بدن شد و به اين ترتيب از چاله در نيامده به چاه افتاد. رابرت ميهالي 30 ساله اولين كسي است كه در كشور روماني براي معامله غيرقانوني اعضاي بدن متهم شد. پس از آنكه ميهالي به جرم دزدي راهي زندان شد، در اولين معاينه پزشكي، پزشك زندان متوجه شد وي داراي يك كليه است. زنداني در ابتدا گفت مجبور شده است كليه اش را به خاطر بيماري بردارد اما پس از بازپرسي پليس مشخص شد كه ميهالي در سال 2001 كليه خود را به قيمت 10 هزار فرانك به يك زن صربستاني فروخته بود.
ركورد چوب پانوردي
جوش رابينسون، محصل 14 ساله اميدوار است به خـاطـر پيـاده روي چوبين خود نامش در كتاب ركوردهاي جهان به ثبت برسد. رابينسون مسافت 10 مايل را با چوب پاي نيم متري پيمود و البته در طول مسير نيز از كمك هاي مالي مردمي به خاطر حركت كمدي گونه خود بي نصيب نماند و 100فرانك پول جمع كرد. وي موفق شد يك مايل اول را در عرض 21 دقيقه طي كند كه در نوع خود ركورد جالبي است. 3 سال پيش هم رابينسون اقدام به چوب نوردي كرده بود ولي در آن موقع تجربه چنداني نداشت و ناكام ماند.
نيكول كيدمن و فرزند واقعي
نيكول كيدمن ستاره سينمايي هاليوود پيش از اين مادر شده بود، اما نه مادر واقعي. وي از قرار معلوم به دو فرزند خوانده قبلي خود بسنده نكرده است و قصد دارد صاحب فرزند حقيقي خود شود. اخيرا اظهارات در تلويزيون استراليا نيز حاكي از اين مطلب است. ستاره فيلم افسون شده و همسر تام كروز، شايعات اخير را مبني بر نامزديش با استيون بينگ رد مي كند. كيدمن همچنين از تعويق نامعلوم فيلم اوكاليپتوس ابراز نارضايتي كرد. قرار بود وي در اين فيلم به همراه راسل كرو ستاره فيلم گلا دياتور نقش آفريني كند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |