يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۵ - Apr 17, 2005
ايستادگي تا آخرين لحظه
منطق فوتبال ۹۰ دقيقه اي
004155.jpg
گروه ورزشي _ سيامك قليچ خاني: خودمان را جاي آنها قرار دهيم، به جاي مربيان تيم ها يا سرپرستان و مسئولان.احساسات خود را در درون حفظ كنيم و با منطق فوتبال با شكست ها روبر و شويم. رسم تمام باشگاه هاي بزرگ در جهان چنين است كه دوستداران و علاقه مندان آنها تنها پيروزي مي خواهند، قهرماني آرزو مي كنند و پا به ورزشگاه مي گذارند.
اكثر باشگاه هاي بزرگ در مقاطعي از تاريخ خود دچار نقصان و نزول شده اند و شكست هاي فاحش را نيز به ناچار در پرونده خود ثبت نموده اند. از متمول ترين آنها چون منچستريونايتد، بارسلونا و بايرن مونيخ گرفته تا آنها كه روزگاري بدعت گذار سبك هاي نوين بودند. مگر مي شود نقش آژاكس را در دوران طولاني فوتبال جهان ناديده گرفت. چه كساني باعث شدند آژاكس اين چنين مهد پرورش بازيكن باشد؟ مديران، سرپرستان و مربيان؟ و امروز در مقطعي آژاكس حتي در سايه «آزد ۶۷ آلكامار» قرار گرفته است. مي توان به اصل رفت و روند رشد فوتبال در جهان و نقش سرمايه را در نظر گرفت. البته موقعيت فوتبال حرفه اي جهان  نوع ديگري از مديريت را طلب مي كند و تازه حرفه اي شده ها موقعيت ديگري دارند.
بحث امروز مشكلي است كه اين روزها استقلال دچار آن شده و هركس از منظر خويش به آن مي نگرد. تيمي كه تلاش نموده تا در شعاع مديريت خود
_ هرچند كوتاه _ به نوعي تاج سابق را بازسازي نمايد _ البته بدون ورزشگاه هايش _ با حداقل بودجه، بدون مساعدت هاي حاشيه اي و تبعيض فراوان. اين مديريت وارث ويرانه هاي بسيار بوده، از جدايي ستاره ها، نزول به رده نهم و ميانگين تماشاگري با حدود ۳هزار نفر.
مخاطبين اين باشگاه را نيز اكثر نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند كه احساساتشان بر منطق آنها مي چربد. آنها كمتر به نيمكت و مسئولان نگاه مي كنند، اما زماني كه تيمشان نتيجه نگرفت تمام خشم و نفرت خود را به مسئولان و نيمكت معطوف مي كنند و درنهايت اعتراض خود را بروز مي دهند. بدون آن كه حقيقت مسائل را بدانند و شايد نبايد هم بدانند. آنها زماني كه به ورزشگاه مي آيند دوست دارند از پيروزي تيم محبوبشان شادمان شوند و يك هفته را با آن خوش و سرمست باشند.
در اينكه مديريت استقلال بايد از اين منظر نيز به تماشاگران خود بنگرد و ابعاد اجتماعي تيمداري در باشگاه بزرگ را بداند ترديدي نيست و نمي شود به سادگي از آن گذشت. اما كارنامه و حقايق دروني و بيروني آنگونه كه بايد مطرح نمي شود. از فروش تمام سخت افزارهاي اين باشگاه در دوره قبل، كلنگي كه در يك نمايش ازسوي گذشته ها زده شد تا ورزشگاهي ساخته شود اما آن زمين كجاست و اصلا هم اكنون متعلق به چه نهادي است؟ چرا استقلال مجبور به فروش نيكبخت و سامره مي شود.
آري  استقلال نياز به شوك دارد اما مشكل اين تيم فني نيست؛ چرا كه اگر استقلال امروز بدون حاشيه_ حتي در روزهاي ناكامي_ حركت مي كند تيمي است با آينده اي بسيار اميدواركننده كه مديون جسارتي است كه مردان فني به خرج دادند و بدترين يورش ها را نيز تحمل كردند.
در استقلال هر هدفي يك تاريخ مصرف مشخصي دارد تا از هر سو به آن حمله شود. دو سال حضور كادر جديد و دو پيروزي مقابل پرسپوليس و بدون شكست در مقابل رقيب تغيير چهره اين تيم با كمترين هزينه و... تجسم كنيد.
استقلال آينده را با جواناني مانند طالب لو، صادقي، قرباني، انصافي، كاظمي، بائو، اميرآبادي، بهشاد ياورزاده و... اينها را مي توان به چه كسي نسبت داد جز تفكرات فني.
الگويي براي فوتبال
اما مي رسيم به بازي استقلال و برق شيراز كه براي چهارمين بار استقلال توانست بازي باخته مقابل حريف را با پيروزي عوض كند. البته مي توان با سطحي گري شانس را عامل اصلي و تأثير اتفاق متافيزيكي بر يك اتفاق فيزيكي _ بازي فوتبال _ دانست.
اما آيا واقعاً اينگونه است. فوتبال آلمان هميشه به عنوان قدرتي بزرگ مطرح بوده است كه تا دقيقه پاياني بازي غيرقابل پيش بيني ارائه نموده است. مثل فينال جام جهاني ،۷۴ نيمه نهايي ،۱۹۸۲ جام ملتهاي اروپا ۹۲ و ۹۶ مقابل روسيه و چك و... آيا فوتبال آلمان را به عنوان تيمي كه متكي به شانس افتخار كسب كرده مطرح نموديم. هدف دفاع صرف از استقلال نيست. اما روزي كه از مردم مي خواهيم تا در ورزشگاه حضور يابند و تا دقيقه ۹۰ تيم ملي را تشويق كنند و تأكيد مي كنيم كه فوتبال ۹۰ دقيقه است تا خاطره تلخ بازي ايران و ايرلند در تهران تكرار نشود و حماسه اي شاهد باشيم مانند ديدار ايران و ژاپن در نوروز امسال، نمي توان از يك تفسير دو برداشت كرد.
استقلال امروز نمونه و الگوي خوبي است براي اينكه متوجه شويم فوتبال ۹۰ دقيقه است و هر لحظه آن ارزش خاص خودش را دارد، البته خوب يا بد بازي كردن  تيمي با بضاعت استقلال خود بحث جداگانه اي را مي طلبد.

آرسنال در فينال جام حذفي انگليس
كارديف: روبرت پيرس با گلي كه درون دروازه فريدل جاي داد، آغازگر پيروزي آرسنال در ديدار نيمه نهايي بوده است.
004152.jpg
گروه ورزشي: آرسنال به فينال جام حذفي رسيد تا طرفداران اين تيم در انديشه كسب اولين عنوان قهرماني اين فصل باشند. روز گذشته آرسنال در غياب تيري آنري مهاجم فرانسوي خود در ورزشگاه ميلنيوم شهر كارديف ولز به مصاف بلكبرن رفت و موفق شد اين تيم را سه بر صفر شكست دهد. روبرت پيرس هافبك فرانسوي آرسنال در دقيقه ۴۲ گل اول را به ثمر رساند. آرسنال با همين نتيجه از حريف پيش بود تا در نيمه دوم و در دقيقه ۸۲ روبن وان پرسي به زمين آمد و اين مهاجم جوان موفق شد ۴ دقيقه بعد با شليك پرقدرت پاي چپ نتيجه را دو بر صفر كند. در دقيقه ۹۱ وان پرسي موفق شد دومين گل خود را در اين بازي به ثمر رساند تا آرسنال به فينال اين دوره از رقابت ها راه يابد.
با اين صعود آرسنال براي هفدهمين بار به فينال جام حذفي صعود كرد تا در انتظار برنده ديدار نيوكاسل و منچستريونايتد باشد كه امروز در همين ورزشگاه به مصاف يكديگر مي روند. آرسنال بعد از اينكه از رقابت هاي ليگ قهرمانان حذف شد و در ليگ برتر نيز شانس بسيار كمي براي قهرماني دارد حالا تنها چشم به جام حذفي دارد.
فينال اين دوره جام حذفي روز ۲۱ مه برابر با ۳۱ ارديبهشت در ورزشگاه ميلنيوم برگزار مي شود.

بازيهاي همبستگي كشورهاي اسلامي
مدال هاي تازه در انتظار كاروان ورزشي ايران
گروه ورزشي: در ادامه بازيهاي همبستگي كشورهاي اسلامي ديروز تيم شمشيربازي ايران در اسلحه سابر با شكست دادن جمهوري آذربايجان به فينال رسيد و در آستانه كسب مدال طلاي ديگري قرار گرفت. حريف تيم ايران تيم مصر است كه در اين دوره رقيب اصلي شمشيربازان كشورمان محسوب مي شود. تيم شمشيربازي ايران جمعه شب در فلوره تيمي به مدال برنز دست پيدا كرده بود. اعضاي تيم شمشيربازي ايران را پيمان فخري، حميدرضا طاهرخاني، مجتبي عابديني و پرويز درويشي تشكيل دادند.
تيم گلبال ايران مدعي قهرماني
تيم گلبال ايران يكي از تيم هاي مدعي قهرماني به شمار مي رود. اين تيم پس از مغلوب كردن تركيه، سنگال را ۱۱ بر يك شكست داد و جواز صعود به مرحله يك چهارم نهايي را گرفت. بازي شب گذشته ايران و لبنان حكم يك ديدار تشريفاتي را داشت.
برنز اخلاق پسند قطعي شد
در مسابقات انفرادي پينگ پنگ مدال برنز محمدرضا اخلاق پسند قطعي شد. ملي پوش پينگ پنگ ايران در مرحله نيمه پاياني به مصاف حريف مصري رفت كه در صورت پيروزي رنگ مدالش نيز تغيير مي كند.
رشد جايگاه دووميداني ايران در سطح بين المللي
004158.jpg
رشد دووميداني ايران جدا از جابه جايي بيش ۴۰ ركورد ملي، كسب اولين مدال طلاي جهان و افزايش كيفي مسابقات رده هاي پايه و ليگ در سطح آسيا نيز قابل توجه و چشمگير بوده است. در سال قبل در مسابقات قهرماني غرب آسيا در كويت كه فقط شامل چند كشور محدود در اين منطقه آسياست، دووميداني كاران با تيمي كامل تنها يك مدال نقره و يك برنز كسب كردند، اما امروز در سطح بازي هاي كشورهاي اسلامي كه تيم هاي قدرتمند آفريقايي نيز حضور داشتند تيم ملي دو و ميداني ايران در غياب چند ستاره خود مانند سجاد مرادي، احسان مهاجر شجاعي و آسيب ديدگي عباس صميمي توانست شش مدال كسب كند.
در اين رقابت ها، ايوب آرخي در پرتاب نيزه به مدال طلا رسيد، مهدي شاهرخي در پرتاب وزنه نقره گرفت و روح الله عسگري، امين نيك فر، احسان حدادي و محمدمحسن رباني به مدال برنز دست پيدا كردند.

تيم ملي واليبال ايران چند قدم تا حريفان اصلي
گروه ورزشي _ علي شاكري: تيم ملي واليبال ايران با مغلوب كردن تركمنستان در بازيهاي همبستگي كشورهاي اسلامي به پنجمين پيروزي پياپي خود رسيد. تيم ايران شب گذشته در ديداري كه شباهت زيادي به يك بازي تمريني داشت، از سد حريف كم نام و نشان خود از آسياي ميانه گذشت. در طول سه «ست» تيم كم تجربه تر تركمنستان هرگز نتوانست آزاري متوجه تيم مدعي قهرماني ايران سازد. ايران امشب در سخت ترين بازي دور دوم خود به مصاف عربستان ميزبان مي رود، تيمي كه در رده بزرگسالان همواره مغلوب ما بوده است. اسكلت بندي اصلي تيم عربستان را همان نفراتي تشكيل مي دهند كه در سال ۹۸ تيم چهارم نوجوانان جهان و در سال ۲۰۰۰ تهران نايب قهرمان جوانان آسيا شدند.
سايپا دو قدم آخر كم آورد
تيم واليبال ساحلي سايپا يكي از سه نماينده ايران در مسابقات ساحلي قهرماني آسيا كه تا قبل از حضور در جمع چهار تيم برتر شگفتي ساز شده بود، در دو قدم به پايان بازيها كم آورد و اسير خستگي مفرط شد. سايپا كه براي رسيدن به سكو از سد تيم هاي قدرتمندي چون ژاپن فاتح تور ساحلي ترانگ، نيوزيلند ،۲ ژاپن ،۲  تايلند يك عبور كرده بود، ابتدا در نيمه نهايي مغلوب تيم با تجربه نيوزيلند يك شد و بازي رده بندي را هم به ژاپن يك باخت. ژاپن همان تيمي بود كه در مراحل قبلي برابر سايپا متشكل از سن سبيلي و سلاق شكست خورده بود. سايپا با اين دو باخت چهارم شد.
پرسپوليس با قدرت مي آيد
در پي ديدار روز گذشته محمد صادقي سر مربي تيم واليبال پرسپوليس با خطيب مدير عامل اين باشگاه عنوان شد كه اين تيم در اين فصل با قدرت در همه رده ها به ميدان خواهد رفت. صادقي با اعلام اين خبر گفت: با بودجه چهار ميليارد و پانصد ميليون ريالي در همه رده ها مي توانيم تيم هاي مدعي اي را ببنديم. پرسپوليس بعد از يك دهه دوري از واليبال فصل پيش با قهرماني در رقابت هاي دسته يك به ليگ برتر باشگاههاي ايران در فصل جاري راه پيدا كرده است.

دبير جديد فدراسيون بدمينتون
گروه ورزشي: دبير جديد فدراسيون بدمينتون به زودي كارش را آغاز مي كند. امير احمد كامياب دبير جديد اين فدراسيون است كه جانشين سيروس عالمي شد.
عالمي چندي پيش به عنوان مديركل دفتر امور مشترك فدراسيون هاي ورزشي منصوب شد و به دليل مشغله فراوان از سمت قبلي خود در فدراسيون بدمينتون به عنوان دبير استعفا داد. درپي مذاكرات و توافق حاصل شده بين كامياب و دكتر مهدي كرباسيان وي به زودي فعاليت خود را شروع مي كند.

تكواندوي قهرماني جهان
رستمي حذف شد،مهديزاده امتناع كرد
گروه ورزشي:روز چهارم هفدهمين دوره مسابقات تكواندوي قهرماني جهان در شهر مادريد اسپانيا براي تيم ايران مدالي در بر نداشت. در اين روز، مهديزاده در وزن سوم پس از غلبه بر قهرمانان اروپا و آسيا از رويارويي با نماينده رژيم اشغالگر قدس امتناع كرد و از دور مسابقات خود را كنار كشيد.
ديگر نماينده ايران مرتضي رستمي قهرمان دوره پيش جهان در آلمان پس از شكست مقابل قهرمان اسپانيايي از گردونه رقابت ها حذف شد. تيم ايران تاكنون صاحب يك مدال طلا، ۳ نقره و يك برنز شده است. امروز در آخرين روز اين پيكارها اميد غلامزاده در وزن چهارم به روي شياپچانگ مي رود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |