شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۰ - Apr 23, 2005
نقش موتورهاي جستجوي كوچك پررنگ تر مي شود
تحول در جستجوي اينترنتي
سه چهارم كاربران جهان براي يافتن راه خود در اينترنت از طريق سايت هاي مجهز به موتور جستجو وارد عمل مي شوند و پرطرفدارترين بخش اينترنت پس از نامه هاي الكترونيكي همين سايت هاي جستجو مي باشند.
000360.jpg
000363.jpg
000366.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: در گذشته اي نه چندان دور، تمام سايت هايي كه مجهز به موتور جستجو بودند آرزو مي كردند روزي بتوانند به يك گوگل جديد تبديل بشوند. در حقيقت تمام آنها از موتور جستجوي گوگل الگوبرداري مي كردند.
اما هم اكنون كاربران اينترنت براي جستجوهاي دقيق تر به موتورهاي جستجوي ديگر مراجعه مي كنند.
آسان ترين راه براي يافتن اطلاعات مورد نظر در شبكه جهاني اينترنت، ورود به موتورهاي جستجو است كه مي توان در كوتاه ترين زمان به استخراج اطلاعات پرداخت.
گفته مي شود، سه چهارم كاربران جهان براي اين كه راه خود را در اينترنت بيابند از طريق سايت هاي مجهز به موتور جستجو  وارد عمل مي شوند. به عبارتي ديگر پرجاذبه ترين بخش اينترنت براي كاربران پس از نامه  هاي الكترونيكي، همين سايت هاي جستجو است.
در گذشته كاربران تصور مي كردند تنها از طريق سايت هاي گوگل، ياهو و يا MSN مي توان به جستجو در اينترنت پرداخت اما آنها هم اكنون دريافته اند كه در اين سايت هاي جستجو نيز محدوديت وجود دارد و براي اين كه وارد ريز مسائل شد بايد به سايت هاي جستجوي گمنام مراجعه كرد.
به عبارتي ديگر، سايت هاي اشاره شده به صورت كلي، اطلاعات مورد نظر كاربران را ارائه مي دهند و چندان وارد جزييات نمي شوند.
به عنوان مثال اگر شما قصد يافتن يك فرد را در انگليس داشته باشد ممكن است وارد كتابچه هاي تلفن اينترنتي و آن لاين بشويد اما احتمال دارد كه نتوانيد شماره تلفن فرد مورد نظر را بيابيد. در واقع تنها، شماره تلفن  يك سوم مردم در كتابچه هاي تلفن محلي وجود دارد به همين دليل براي يافتن مشخصات فردي شهروندان بايد متوسل به منابع ديگري شد.
مشكلي كه در گوگل وجود دارد اين است كه در هنگام جستجو، سايت ها را به لحاظ حجم درجه بندي مي كند. يعني ابتدا سايت هاي بزرگ و از لحاظ كميت در نتايج جستجو ظاهر مي شوند و ممكن است سايت هاي كوچكتر جزو نتايج هزارم جستجو باشند كه احتمالاً كاربر حوصله ندارد چندين ساعت را مقابل مانيتور سپري كند تا مثلاً به نتيجه هزارم جستجو برسد.
اما سايت هاي جستجوي  كوچكتر اهميتي به كميت و يا حجم سايت ها نمي دهند بلكه اطلاعات مورد نظر خود را از كليه منابع مفيد جمع آوري مي كنند.
به عنوان نمونه يك سايت اينترنتي در انگليس كه در واقع حاوي اطلاعات شخصي افراد است، اطلاعات اشخاص را از منابعي چون كتابچه هاي تلفن، ساير سايت هاي اينترنتي و حتي كتابچه هاي صنوف مختلف جمع آوري مي كند.
در حال حاضر بيشتر سايت هاي جستجو، اطلاعات مورد نياز كاربران را به صورت فهرست وار عرضه مي كنند. به عنوان مثال اگر شما به دنبال اطلاعاتي در مورد دايناسورها باشيد، كليه مقالات نوشته شده در مورد دايناسورها را به صورت فهرست الفبايي عرضه مي كند در حالي كه ممكن است تنها چند سطر از مقاله هاي ارائه شده براي شما مفيد باشد.
البته با استفاده از نرم افزار (Jump) مي توان اين مشكل را تا حدودي برطرف نمود. اين نرم افزار دقيقاً قسمت هاي مشخص از مقالاتي را كه براي كاربر مفيد است و با درخواست وي تطبيق دارد، عرضه مي نمايد.
يك كارشناس كامپيوتري مي گويد: هدف مردم از مراجعه به كامپيوتر، خواندن متون روي صفحه مانيتور و تجزيه و تحليل اطلاعات نيست بلكه آنها مي خواهند كه اين مرور و سپس تحليل اطلاعات مورد نظر را كامپيوتر انجام بدهد و چكيده آن را در كوتاه ترين زمان ممكن در اختيارشان قرار بدهد.
يكي ديگر از خدماتي كه سايت هاي جستجو ارائه مي دهند و بسيار هم مورد توجه كاربران مي باشد، خدمات نقشه اي و يافتن مكانهاي مختلف است كه حتي اين موتورهاي جستجو خدمات مورد نظر را روي گوشي هاي تلفن مردم نيز ارائه مي كنند.
به هر حال يكي از اهداف سايت هاي جستجو، انتقال نتايج جستجو به دستگاه هاي بي سيم كاربران است. با توجه به روند موجود پيش بيني مي شود تحولات بنيادي در حوزه جستجو در اينترنت صورت بگيرد و هر لحظه بر امكانات و خدمات اين سايت ها افزوده بشود.
همچنين كاربران نيز به اين واقعيت پي برده اند كه مي توان بهره برداري بيشتري از سايت هاي جستجو كرد و براي وارد شدن به جزييات علاوه بر مراجعه به سايت هاي مرجع مي توان از سايت هاي جستجوي كوچكتر نيز بهره برد.

ميليون ها كامپيوتر و تلفن غيرقابل استفاده در جهان
بازيافت زباله هاي الكترونيكي
000375.jpg
گروه دانش: چندين سال قبل هنگامي كه قرار شد در هر سال يك روز به عنوان روز جهاني زمين ناميده بشود، دوستداران محيط زيست پيش بيني كردند به موازات پيشرفت تكنولوژي مي توان حجم آلاينده هاي محيط زيست را به ميزان قابل توجهي كاهش داد.
اما امروزه مشخص شده كه يكي از عوامل اصلي آلوده كننده محيط زيست، در حقيقت همان «تكنولوژي» است.اين روزها زباله هاي الكترونيكي (e-waste) كه شامل كامپيوترها ، مانيتورها، تلويزيون و ... فرسوده مي باشند با مواد شيميايي سمي درون خود به مسموم كردن شهروندان و آلوده كردن آب آَشاميدني آنان مي پردازند.
به گفته طرفداران محيط زيست، دستگاه هاي الكترونيكي شخصي و كوچك بيش از دستگاه هاي بزرگ سلامت مردم را تهديد مي كنند، به همين دليل به مردم توصيه مي كنند كه به فكر بازيافت گوشي هاي تلفن همراه، دستگاه هاي پخش موسيقي ديجيتال و پلي استيشن هاي همراه خود باشند.
بيشتر اين دستگاه هاي همراه، حاوي باتري مي باشند كه باتري هاي اين دستگاه ها بسيار گرانقيمت است به همين دليل مردم ترجيح مي دهند به جاي تعويض باتري، دستگاه هاي خود را (پس از اتمام باتري) به سطل زباله بيندازند و دستگاهي جديد خريداري كنند چون اين كار براي آنها به صرفه تر از خريد باتري است.
يك كارشناس محيط زيست در آمريكا مي گويد: شركت هاي الكترونيكي دستگاه هاي كوچك سبك به بازار عرضه مي كنند و مدعي مي شوند كه اين دستگاه ها قابل بازيافت است. اما هنگامي كه مدل جديدتري از اين دستگاه ها به بازار مي آيد و مردم با پرداخت پول اندكي كه آن را خريداري مي كنند همين شركت ها فراموش مي كنند كه مشتريان خود را تشويق به بازيافت دستگاه قديمي نمايند و اينگونه برحجم زباله هاي الكترونيكي افزوده مي شود.
در حال حاضر حجم اعظم زباله هاي الكترونيكي را گوشي هاي تلفن همراه و دستگاه هاي پخش موسيقي ديجيتال تشكيل مي دهند. براي ساخت چنين دستگاه هايي بايد به استخراج مواد معدني در كشورهاي مختلف جهان پرداخت كه اينگونه منافع ارزشمند از بين مي رود. هنگامي كه اين دستگاه ها كهنه و فرسوده مي شوند،  در انبارهاي زباله به انتهاي حيات خود مي رسند و زير زمين دفن مي شوند به همين دليل نشت مواد سمي از اين دستگاه ها منابع آب هاي زيرزميني را آلوده مي كند.
در حال حاضر شهروندان آمريكا، ۵۰۰ ميليون گوشي تلفن همراه غيرقابل استفاده در منازل خود دارند كه هر سال ۱۳۰ ميليون دستگاه به آن اضافه مي شود كه معادل ۶۵ هزار تن زباله مي باشد.
تنها ۲درصد از اين گوشي هاي فرسوده بازيافت شده و يا پس از تغيير به مصرف مي رسند. به همين دليل مشخص نيست كه ۹۸ درصد از گوشي هاي ديگر به كجا مي روند.
اخيراً گروه هاي حافظ محيط زيست در آمريكا تبليغات گسترده اي را در سراسر اين كشور آغاز كرده اند و مردم را تشويق به بازيافت گوشي هاي تلفن همراه خود مي كنند. مردم از طريق اينترنت قادر به دانلود كردن برچسب هاي رايگان اداره پست خواهند بود كه اين برچسب ها را روي پاكت هاي حاوي گوشي هاي تلفن فرسوده مي چسبانند و آن را به آدرس مركز بازيافت پست مي كنند.
اخيراً اعلام شده كه در يك دفتر كار ۸ نفره، ۳۰ گوشي تلفن همراه فرسوده در داخل فايل هاي كارمندان يافت شده كه آنها نمي دانستند با اين گوشي ها چه بكنند.براساس قانون اتحاديه اروپا از تابستان سال ،۲۰۰۶ فروش گوشي هاي تلفن همراه كه حاوي سرب و يا ساير مواد سمي باشند ممنوع خواهد شد.
اما مشكل زباله هاي الكترونيكي با بازيافت گوشي هاي تلفن همراه به پايان نمي رسد چون تنها در كشور آمريكا، مردم در هر روز به طور متوسط ۱۳۳هزار دستگاه كامپيوتر شخصي خود را از رده خارج مي كنند و نيمي از مردم اين كشور حداقل صاحب يك دستگاه الكترونيكي غيرقابل استفاده در منازل خود مي باشند.
به هر حال دوستداران محيط زيست با ارسال نمابرهاي متعدد، شركت اپل را تشويق به بازيافت كردن توليدات خود كرده اند.
اين شركت براي بازيافت كامپيوترها و لپ تاپ هاي فرسوده مردم ۳۰ دلار ازآنها پول دريافت مي كند اما مشكل اصلي بازيافت ipodهاي اين شركت است كه تنها در سه ماه اول سال جاري ميلادي
۳/۵ ميليون از اين دستگاه  را توليد كرد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ برابر افزايش داشت.

استاندارد مشترك براي توليد نسل جديد دي وي دي
گروه دانش: دو شركت سوني و توشيبا قصد دارند به يك استاندارد مشترك براي توليد نسل جديد دي وي دي ها دست يابند.
در صورت دستيابي به استاندارد جديد، مصرف كنندگان ديگر در هنگام خريد دي وي دي هاي مختلف سرگردان نخواهند شد. گفته مي شود كه در دي وي دي جديد، تصاوير شفاف تر و ظرفيت ذخيره بسيار بالاتر خواهد بود.در صورت دستيابي به اين تكنولوژي جديد فروش دي وي دي در سراسر جهان افزايش مي يابد.

توليد ۷/۲۸ ميليون گوشي تلفن همراه در سه ماه
گروه دانش: شركت موتورولا كه دومين توليد كننده بزرگ تلفن همراه در جهان به شمار مي آيد از سه ماه اول سال جاري ميلادي با افزايش درآمد مواجه شد. براساس آمار منتشر شده، سود اين شركت در سه ماه اول امسال ۱۴ درصد افزايش يافت كه بيش از رقم پيش بيني شده بود.به گفته كارشناسان، موتورولا در حال حاضر ۱/۱۷ درصد از بازار جهاني تلفن همراه را در اختيار دارد. اين شركت در سه ماهه اول سال ۲۰۰۵ ميلادي، ۷/۲۸ ميليون دستگاه گوشي تلفن همراه توليد و صادر كرد.

هكرها
مراقب نسخه جديد كرم سوبر باشيد
اين همان پيامي است كه به زبان انگليسي به صورت ناقص روي صفحه مانيتور ظاهر مي شود اما كاربر نبايد فريب آن را بخورد و فايل پيوست را به هيچ عنوان باز نكند.
000372.jpg
گروه دانش: كارشناسان حوزه كامپيوتر به كاربران در سراسر جهان هشدار دادند، فريب يك ويروس جديد كامپيوتري را نخورند. اين ويروس درواقع، نسخه پيشرفته كرم (sober) است كه با فريب دادن كاربر، از او مي خواهد كه به بازكردن يك نامه الكترونيكي ويروسي بپردازد.
اما چگونه اين ويروس، كاربر را فريب مي دهد. هنگامي كه كاربر در اينترنت مشغول كار است پيامي به اين شرح روي صفحه كامپيوتري ظاهر مي شود: ظاهراً يك نفر قصد داشته براي شما نامه الكترونيكي ارسال بكند اما به اشتباه آن را براي من ارسال كرده، به همين دليل هم آن را در فايل پيوست برايتان ارسال كرده ام. لطفاً آن را باز كنيد.
به محض اينكه كاربر فريب خورده، فايل پيوست را باز مي كند، كامپيوترش ويروسي مي شود و اطلاعات محرمانه دستگاه از جمله آدرس هاي الكترونيكي كاربر به فرستنده كرم بازمي گردد و او مي تواند اين آدرس ها را به ارسال كنندگان هرزنامه بفروشد.ويروس سوبر براي اولين بار در سال ۲۰۰۳ نمايان شد اما از آن به بعد، نسخه هاي پيشرفته تر آن در شبكه جهاني اينترنت نمايان شده است. اين ويروس مانند ساير ويروس ها در زبانهاي مختلف ظاهر مي شود كه نسخه اصلي آن به زبان آلماني است و به آدرس هايي كه  به «de .» ختم مي شود ارسال مي گردد. اما به بقيه آدرس ها به زبان انگليسي ارسال مي شود.
البته متن انگليسي اين پيام ويروسي به صورت ناقص نمايان مي شود و جملات آن كامل نيست. كارشناسان مي گويند، ارسال ناقص پيام باعث تشويق بيشتر كاربر براي باز كردن فايل پيوست و پي بردن به ماهيت آن مي شود.
اين ويروس براي اولين بار، سه شنبه شب هفته گذشته نمايان شد و كاربران ويندوزهاي ،۲۰۰۰ ،۹۵ ،۹۸ Me، NT، سرور ۲۰۰۳ و xp در معرض حمله اين ويروس قرار دارند.شركت هاي عرضه كننده خدمات كامپيوتري به كاربران توصيه مي كنند هر چه سريع تر، نرم افزارهاي ضد ويروسي خود را به روز كنند.

اينترنت
دستيابي به آرشيو جستجو
گروه دانش: پايگاه اينترنتي گوگل قرار است به صورت آزمايشي خدمت نويني را به كاربران خود عرضه كند. كاربران اينترنت در هنگام استفاده از موتور جستجوي گوگل مي توانند آرشيو جستجوهاي قبلي خود و نتايج آن را مشاهده كنند.
البته براي استفاده از اين خدمت جديد ابتدا بايد به عضويت گوگل درآمد و كلمه عبور دريافت كرد.كاربر مي تواند در هر بار ورود به گوگل فهرست كليه جستجوهاي قبلي خود را مشاهده كرده و يا با تايپ تاريخ مورد نظر آرشيو جستجوهاي خود را در يك تاريخ مشخص مشاهده نمايد.
مقامات گوگل معتقدند عرضه اين خدمت جديد باعث افزايش كاربران اين سايت خواهد شد و به همين دليل، گوگل مي تواند آگهي هاي بيشتري جذب كند.
اما عرضه اين خدمت جديد نكات منفي نيز در بردارد و چون هكرها و حتي دستگاه هاي امنيتي كشورها مي توانند وارد سايت گوگل شده و به  آرشيو سايت هايي كه افراد مختلف جامعه به آن مراجعه  كرده اند، دست يابند.
به گفته يكي از منتقدان اين طرح، اگر فردي خواهان نگهداري آرشيو جستجوهاي اخير خود است مي تواند اين كار را به صورت مكتوب انجام دهد تا احتمال سرقت اطلاعات كاهش يابد.البته چند سايت ديگر از جمله ياهو به صورت محدود چنين سرويسي را ارائه مي دهند اما خدمت سايت گوگل بسيار جامع تر خواهد بود.

لوح فشرده
انتشار«مطهر»
رسا: به مناسبت سالگرد شهادت استاد شهيد مرتضي مطهري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، لوح فشرده نرم افزار «مطهر» را در شمارگان بالا منتشر كرد.
مديريت بانك اطلاعات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با اعلام اين مطلب گفت: به مناسبت شهادت علامه فرزانه، آيت الله شهيد مرتضي مطهري(ره)، دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، لوح فشرده نرم افزار «مطهر» را به طور گسترده پخش كرده است تا به بهانه اين ايام، جوانان و دانش پژوهان جامعه اسلامي ما از سرچشمه زلال علوم و معارف اسلامي آن دانشمند برجسته اسلامي بهره مند شوند.اين نرم افزار حاوي متن و نمايه موضوعي تمامي ۸۹ جلد تأليفات و آثار ايشان به همراه زندگي نامه، مقاله نامه و كتاب نامه وي است.

تصوير روز
000369.jpg
دستگاه پياده روي
اين روزها لازم نيست
براي راه رفتن پاها را تكان داد
و انرژي صرف كرد.
تصويري كه مشاهده مي كنيد
متعلق به رئيس يكي از بزرگترين شركت هاي تجاري جهان است
كه پس از پايان مصاحبه مطبوعاتي خود، با دستگاه پياده روي
حركت مي كند.
افرادي كه توانايي راه رفتن را ندارند، يا نمي توانند زانوهاي خود را خم كنند، با كمك اين دستگاه به پياده روي مي پردازند.

تراشه
تراشه هاي جديد AMD
گروه دانش: چند روز پس از اينكه شركت اينتل، فروش مايكرو پروسسور دو موتوره خود را آغاز كرد، رقيب اين شركت نيز اعلام كرد محصولي مشابه را به بازار عرضه خواهد كرد.
البته از تراشه هاي ساخت شركت AMD بيشتر در سرورها و تراشه هاي اينتل در كامپيوترهاي شخصي استفاده خواهد شد.با استفاده از اين تكنولوژي جديد، ديگر لازم به افزايش سرعت تراشه براي افزايش كارايي آن نيست بلكه مي توان فركانس را با تقسيم كار بين دو موتور (به جاي يك موتور) كارايي تراشه را بالا برد. تراشه هاي يك موتوره به دليل اينكه فشار زيادي را متحمل مي شدند خيلي سريع با افزايش دما مواجه مي گرديدند و به همين دليل مقدار زيادي انرژي در قالب انرژي گرمايي به هدر مي رفت.شركت AMD روز پنج شنبه گذشته سه نوع از اين تراشه هاي جديد را به بازار عرضه كرد كه سرعت اين تراشه ها بين ۸/۱ گيگاهرتز تا ۲/۲ گيگاهرتز متغير بود. همچنين قيمت تراشه ها از محدوده ۱۵۱۴ دلار تا ۲۶۴۹ دلار مي باشد.

ايران
راهيابي ربات انسان نماي فوتباليست «پرشيا» به مسابقات جهاني
گروه دانش: ربات انسان نماي فوتباليست «پرشيا» به عنوان يكي از دو ربات انسان نماي برتر براي دومين بار به مسابقات جهاني ربوكاپ راه يافت.
مرتضي ايران منش، مسئول تيم ربات انسان نماي فوتباليست «پرشيا» در گفت وگو با خبرنگار «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب افزود: اين تيم در مسابقات جهاني ربوكاپ ۲۰۰۵ كه تيرماه سال جاري در شهر اوزاكاي ژاپن برگزار مي شود به عنوان يكي از دو تيم راه يافته در يكي از سخت ترين بخش هاي اين مسابقات شركت خواهد كرد.
وي در زمينه ويژگي هاي اين ربات گفت: اين ربات ۲۴ درجه آزادي كامل دارد و قادر است اعمال متنوعي از جمله راه رفتن، پايين و بالا رفتن از پله، نشستن، پردازش تصوير، پيدا كردن توپ در زمين و شوت كردن آن و تمامي حركات يك ربات فوتباليست را طبق قوانين مسابقات ربوكاپ انجام دهد.
مسئول تيم ربات انسان نماي فوتباليست پرشيا خاطرنشان كرد: ليگ ربات هاي فوتباليست انسان نماي مسابقات ربوكاپ ۲۰۰۵ در دو سطح ربات هاي كمتر از ۶۰ سانتي متر و بالاي ۶۰ سانتي متر برگزار مي شود كه ربات انسان نماي پرشيا كه حدود ۵۴ سانتيمتر ارتفاع دارد در قسمت ربات هاي كوچكتر شركت مي كند.
وي هزينه ساخت اين ربات را ۳۵ ميليون تومان عنوان كرد و افزود: طرح ساخت ربات انسان نما توسط تيمي به سرپرستي دكتر نظام آبادي استاد بخش برق و الكترونيك دانشگاه شهيد باهنر كرمان شامل رسول عطايي، حامد حاج رضايي، علومي، پرهام حسيني، عرب نژاد، محمد علي نيكويي و مرتضي ايران منش اجرا شده است.
توليد قرص  «آشكاركننده جرم دندان» در ايران
ايسنا: تركيب «آشكاركننده جرم دندان» به همت يك پژوهشگر ايراني توليد شد.
پرويز احمدي اول، كارشناس شيمي و عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي درباره تركيب ابداعي خود گفت: تركيب «ديسكلوسينك» (آشكار كننده) جرم دندان به دو صورت قرص و قطره توليد شده و به منظور شناسايي و رديابي جرم هاي تشكيل شده بين دندان و لثه و بخش هايي از دندان ها كه به سادگي قابل مشاهده نيست، به كار مي رود. اين تركيب تاكنون از كشورهاي خارجي از جمله ژاپن و آمريكا وارد مي شد كه با توليد داخلي آن امكان تامين اين تركيب با هزينه اي به مراتب كمتر در كشور فراهم شده است.
وي خاطرنشان كرد: تركيب آشكار ساز جرم دندان كه به صورت قرص جويدني يا قطره استفاده مي شود، شامل رنگدانه هاي آلي بي خطر است كه با تأثير بر پوسته سلولي ميكروارگانيزم هاي موجود در پلاك هاي ميكروبي دندان تغيير رنگ داده و وجود جرم ها را به صورت نوارهاي صورتي رنگ بر روي دندان و لثه ها نشان مي دهد. اين مسأله به ويژه در هنگام جرم گيري دندان توسط دندانپزشكان كاربرد دارد.
عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي درباره ويژگي هاي تركيب ابداعي گفت: اين تركيب ضمن برخورداري از طعم مناسب كاملاً بي خطر بوده و هيچ گونه اثري بر بافت لثه و ساير مخاط دهان ندارد. اين پژوهشگر مبتكر در پايان خاطر نشان كرد: قرص آشكار ساز جرم دندان (disclosing) علاوه بر مصارف دندانپزشكي و كاربرد تشخيص در مطب ها به منظور تشخيص جرم دندان پس از مسواك زدن و همچنين آموزش نحوه صحيح مسواك زدن به كودكان توسط عموم مردم قابل استفاده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |