يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۱ - Apr 24, 2005
حديث
راوي حديث گويد نزد امام جعفر صادق(ع) از عبادت و دين و فضل كسي سخن گفتم. آن حضرت پرسيد عقلش چگونه است؟ گفتم نمِي دانم، فرمود: پاداش به اندازه عقل است.
اصول كافي ۱ / ۱۲
امروز با حافظ
تا بي خبر بميرد در درد خود پرستي
با مدعي مگوئيد اسرار عشق و مستي
ناخوانده نقش مقصود از كارگاه هستي
عاشق شو ار نه روزي كار جهان سرآيد
كابوس در كن پنجاه و هشتم
مهر: در حالي كه همگان پنجاه و هشتمين دوره جشنواره فيلم كن را بر خلاف دوره پيشين يك دوره عاري از سياست مي دانند، به نظر مي رسد كه سياست امسال هم در گوشه و كنار كن حضوري جدي دارد.
وقتي مديران جشنواره كن هفته گذشته فهرست فيلم هاي بخش مسابقه و ساير بخش هاي رسمي دوره پنجاه و هشتم را اعلام كردند، توجه رسانه هاي گروهي عمدتاً معطوف به نام هاي بزرگ و سرشناس شد.
ضمن اينكه رويگرداني از سنت سال گذشته در توجه به آثار مستند سياسي نظير فارنهايت ۹‎/،۱۱ برنده نخل طلايي، هم يكي ديگر از وجوه اهميت اين خبر بود.
اما بي ترديد يكي از بحث انگيزترين فيلمهايي كه نامشان در فهرست بخش هاي رسمي جشنواره كن امسال به چشم مي خورد، مستندي است كاملاً سياسي ساخته آدام كرتيس، تهيه كننده تلويزيون BBC، كه نخستين حضور خود را در معتبرترين جشنواره سينمايي جهان تجربه مي كند.
قدرت كابوس نسخه سينمايي و دو ساعت و نيمه از مستندي به همين نام است كه چندي پيش در قالب سه قسمت
يك ساعتي از شبكه دوم تلويزيون دولتي انگلستان پخش شد و به شدت مورد استقبال قرار گرفت.
اين مستند برنده جايزه بفتا در بخش خارج از مسابقه جشنواره كن پخش خواهد شد.
مستند تأثير گذار كرتيس مدعي است كه تهديد شبكه هاي تروريستي عليه كشورهاي غربي به شدت از سوي سياستمداران و رسانه ها منحرف و اغراق آميز جلوه داده شده است.
طرح داستان هاي درهم آميخته از نومحافظه كاران آمريكايي و اسلامگرايان راديكال از ديگر مباحث مطرح شده در مستند بحث انگيز قدرت كابوس است.
مستندساز بريتانيايي درباره نحوه انتخاب فيلمش براي شركت در كن
مي گويد: جريان حضور فيلم من در جشنواره كن به دو ماه پيش برمي گردد.
ظاهراً تيري فرمو، مدير هنري جشنواره، نسخه دي وي دي مجموعه را ديده بود و بعد با من تماس گرفت و پيشنهاد كرد كه با تدوين دوباره آن، در كن حضور يابم.
من هم تمام اين مدت را روي تبديل مجموعه به يك نسخه سينمايي كار و يك هفته تمام در اتاق تدوين سر كردم تا آن را براي جشنواره آماده كنم.
داوران
پس از مدت ها انتظار، سرانجام در آخرين ساعات روز جمعه تركيب هيأت داوران بخش هاي مختلف پنجاه و هشتمين دوره جشنواره بين المللي فيلم كن مشخص شد.
همانطور كه پيشتر هم اعلام شده بود، امير كاستاريكا فيلمساز نامدار بوسنيايي رياست هيأت داوران بخش مسايقه بين الملل را بر عهده دارد. ديگر اعضاي هيأت داوران اين بخش عبارتند از سلما هايك، خاوير باردم و ناديتا داس به عنوان بازيگر، آنيه واردا، جان وو، بنوا ژاكو و فاتح آكين به عنوان فيلمساز و يك
رمان نويس آمريكايي به نام توني موريسن. آخرين فيلم فاتح آكين، فيلمساز سرشناس ترك، با عنوان عبور از پل در بخش خارج از مسابقه جشنواره كن امسال نمايش ويژه خواهد داشت.
در بخش نوعي نگاه، الكساندر پين امريكايي رييس هيأت داوران است و بتسي بلير بازيگر، ساندرا دن هامر مدير جشنواره فيلم روتردام، كاتيا شاپوتيه و ژنويوه ولكوم روزنامه نگار، ژيل مارچان فيلمساز و فيلمنامه نويس و ادواردو آنتين منتقد ديگر اعضاي هيأت داوري هستند.
بنا به اين گزارش، به نقل از آژانس فرانس، در بخش دوربين طلايي كه ويژه فيلم هاي اول است، عباس كيارستمي فيلمساز نام آشناي ايراني رييس هيأت داوران خواهد بود و پاتريك شامويسيو نويسنده، مالك شيبان فيلمساز، رومين ويندينگ فيلمبردار و اسكات فونداس و ايو آليون منتقد در كنار او به عنوان همكار حضور دارند.

تازه ترين اثر دكتر فتح الله مجتبايي منتشر شد
رساله نحو هندي و نحو عربي
000555.jpg
گروه ادب و هنر: تازه ترين پژوهش دكتر فتح الله مجتبايي، چهره نامي عرصه ادب و اديان با عنوان نحو هندي و نحو عربي از سوي نشر كارنامه به بازار كتاب عرضه شد.
به گزارش همشهري، در اين كتاب دكتر مجتبايي، با ادله اي روشن و منطقي و با استناد به سندهاي تاريخي ثابت مي كند كه تمدن اسلامي، عربي و فارسي برگرفته و ترجمان تمدن يوناني نيست.
به گفته دكتر مجتبايي محققان غربي و برخي مقلدان آنان در جهان عرب كوشيده اند كه دستاوردهاي مسلمانان را در اين زمينه ها از آثار منطقي ارسطويي، يا مستقيم و غيرمستقيم از گرامر يوناني، و يا حتي پزشكي تجربي جالينوسي متاثر بدانند. اما اين گونه نظريات، همه بي وجه و اساس است و چنانكه در بخشهايي از اين رساله آورده ام به پاره اي مشابهت هاي سطحي و ظاهري مبتني است.
دكتر مجتبايي در تاييد نتايج پژوهش خود مي گويد: ترجمه كتابي در صرف و نحو زبان سنسكريت به زبان پهلوي در اوايل عصر ساساني، بدست آمدن قطعاتي از كتابي در قواعد اين زبان در شرق خراسان، و وجود مراكز تعليمات و تبليغات بودايي در شهرهاي بزرگ اين نواحي، همگي حكايت از آن دارد كه در آن روزگار طبقات درس خوانده و با فرهنگ ايران با مسائل و مقولات نحوي و زبان شناسي آشنا بوده و در تعليم و تعلم زبانهاي اوستايي و سنسكريت از آنها بهره  مي گرفته اند.
اين كتاب اگرچه حجم زيادي ندارد، اما چند سال نگارش آن به طول انجاميد و به اعتقاد اكثر كارشناسان حوزه زبانشناسي، مي تواند سرآغاز تحولي جدي در پژوهشهاي تاريخي در اين زمينه باشد.

برگي از تاريخ
خاطر مبارك آسوده باشد!
۲۴ آوريل (روزي چون امروز) جهان در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد ي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در ۱۳۹۸ ميلادي امير تيمور آهنگ تصرف هند كرد و ۱۷ دسامبر همين سال وارد دهلي شد و آن را غارت كرد و ويران ساخت. در سال ۱۵۰۰ ميلادي «پدرو آلوارز كابرال» دريانورد پرتغالي كه آرزويش ثروتمند شدن خود و توانمند ساختن وطنش پرتغال بود، به سرزميني در قاره آمريكا رسيد كه چون داراي جنگل هاي درخت معروف به چوب سرخ بود نامش را برزيل گذاشت و پس از يك توقف هشت روزه، اول ماه مه آنجا را ملك شخصي پادشاه پرتغال اعلام داشت و با نصب يك پرچم پرتغال و يك صليب چوبي كه همانجا ساخته شده بود آن سرزمين پهناور را به همين آساني متصاحب شد. درسال ۱۶۱۶ (۲۳آوريل) ميگوئل دو سروانتس ساودرا نويسنده «دون كيشوت» و ويليام شكسپير نويسنده «هاملت» و «رومئو و ژوليت» ديده از جهان فرو بستند، شكسپير درست در پنجاه و دومين زادروزش درگذشت. سروانتس، اسپانيايي و شكسپير انگليسي بود و هر دو در نوشتن نبوغ داشتند و شكسپير در عين حال يك بازيگر تئاتر بود. در سال ۱۹۲۰ تروتسكي كميسر ارتش سرخ (بلشويك ها) چند واحد ضربتي را با كشتي روانه بندر انزلي كرد تا انگليسي ها را از شمال ايران برانند. در سال ۱۹۲۰ و در جريان تقسيم مستملكات عثماني، سرزمين هاي عراق و فلسطين سهم انگلستان شد و سرزمين هاي سوريه و لبنان به فرانسه رسيد. در سال ۱۹۴۱ شهر بلگراد به دست آلمان افتاد. در ۱۹۹۳ مردم اريتره در يك رفراندم رأي به جدايي از اتيوپي دادند.
و اينك برگ امروز: روزنامه هاي لندن در مقالاتي در شماره هاي ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ آوريل سال ۱۹۴۱ خود رضاشاه را به هواداري و نزديك شدن كامل به دولت وقت آلمان (حكومت حزب ناسيونال سوسياليست كارگران به رهبري هيتلر) متهم كردند. ظاهراً اين هشدار به موقع را به گوش رضاشاه نرسانده بودند تا گوش به زنگ باشد و ايران را براي مقابله با پيش آمدهاي احتمالي آماده كند. اطرافيان و از جمله نخست وزير وقت در برابر پرسش هاي رضاشاه كه چه خبر است؟ پاسخ مي دادند: امن و امان است و خاطر مبارك آسوده باشد! حال آن كه مقالات روزنامه هاي لندن برضد رضاشاه با هدف آماده كردن افكار عمومي انگليسي زبانان به ويژه انگليسي ها و آمريكايي ها براي توجيه تعرض نظامي قريب الوقوع به ايران بود كه چهار ماه بعد صورت گرفت. رضاشاه به قدري از اوضاع جاري بي خبر بود كه تا يكي دو روز پس از مرخص شدن سربازان پادگان ها از ماجرا اطلاع نيافته بود تا به عنوان فرمانده كل قوا مانع آن شود و كشور بتواند از خود دفاع كند و در تاريخ تحقير نشود.
iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
سرطان كولن
از دكتر روزنفلد درباره علائم سرطان كولن (روده بزرگ) سئوال شده و او گفته است: اين بيماري با پوليپ روده علائم مشترك دارند و تشخيص با دكتر پس از معاينه و انجام آزمايش هاي مربوط است. علائم عمومي آن عبارت است از: اسهال و يبوست متناوب، دل درد، وجود تغييرات ظاهري مدفوع، تب، كم شدن اشتها، كم خوني، ضعف، كاهش بي دليل وزن و.... طبق آمارهاي پزشكي، اين بيماري در كساني كه در خوردن ميوه و سبزيجات امساك و در مصرف چربي حيواني (از جمله گوشت و كره و پنير) افراط مي كنند بيشتر ديده شده است.

بهارستان
مي خوا هي بداني چه مي كنم؟ سدي كه در مقابل اشك ها كشيده شده بود، دوباره شكست. من ابرم، كار ابر باريدن است.
نيما يوشيج- نامه ها

امتحان در گروه آسمان باز اكران مي شود
فيلم«امتحان» ناصر رفاهي بعد از سه سال انتظار نمايش بالاخره از اين هفته به جاي فيلم «عاشق مترسك» مهدي نوربخش در گروه آسمان باز به نمايش درخواهد آمد.
اين فيلم كه از روز چهارشنبه ۷ ارديبهشت ماه در سه سينماي فرهنگ، ايران، فلسطين اكران مي شود، در يكي از حوزه هاي امتحاني كنكور دختران مي گذرد كه جمع گسترده اي از زنان گرد آمده اند.تهيه كننده اين فيلم داوود رشيدي است.

بر پرده سينماهاي تهران
- شاخه گلي براي عروس (قدرت الله صلح ميرزايي): سروش، بهمن، استقلال، گلريز(۲)، مركزي، جمهوري، شقايق، عصر جديد ،۳ پيوند، سپيده ،۱ حافظ، كارون،  شيرين، آسمان آبي، ميلاد، پيام انقلاب، دهكده المپيك و كانون.
- مجردها (اصغر هاشمي): آسيا، قدس- ايران ،۳ بهمن ،۲ فرهنگ ،۱ جوان، پيروزي، گلريز ،۱ قيام، ناهيد، مركزي ،۲ سپيده ،۲ شيدا، توسكا، جي ۲ و پايتخت.
- گل يخ (كيومرث پوراحمد):
شهر قشنگ، آفريقا، بولوار، ايران، آستارا، پارس ،۱ تهران ،۱ شاهد، فلسطين، ملت، اروپا، المپيا، عصر جديد،۲ جي ،۱ موزه، سينما.
- عاشق مترسك (مهدي نوربخش): فرهنگ ،۲ ايران ،۲ فلسطين و شهر تماشا ۲.
- ازدواج صورتي (منوچهر معيري): عصر جديد ،۱ صحرا، مركزي، سعدي، فردوسي، پارس ۲ و ماندانا.
- درب درها (امير حسين صديق): جي ۳ و فلسطين ۳.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
در اعتراض به برائت كوفي عنان
دو تن از بازرسان آمريكايي مأمور رسيدگي به اتهام فساد مالي در برنامه فروش نفت عراق موسوم به «نفت در برابر غذا» از كار خود كناره گيري كردند و به رسانه ها گفتند كه به گزارش موقت كميسيون رسيدگي به اين امر كه نقش احتمالي كوفي عنان را ناديده گرفته و عملاً او را مبرا دانسته معترضند.
به گزارش تفسيرگونه شبكه تلويزيوني ان.بي.سي، اين دو بازرس «رابرت پارتن» افسر سابق اف.بي.آي. و بانو «ميراندا دانكن» نوه ديويد راكفلر ميلياردر معروف هستند. برنامه فروش نفت و خريد غذا كه زير نظر سازمان ملل صورت گرفته تاكنون ۶۴ ميليارد دلار معامله داشته است. پسر عنان يكي از متهمان به سوءاستفاده از مقام پدرش است كه توانسته با اعمال نفوذ شركت سوئيسي را كه در آن استخدام بوده از مقاطعه كاران اين برنامه قرار دهد. پارتن گفته است: كميسيون رسيدگي به اتهام فساد در برنامه «نفت در برابر غذا» كه رياست آن با رئيس سابق شوراي ذخيره فدرال (آمريكا) است، نسبت به عنان نظر مساعد داشته و يافته هاي آن دو نفر بر ضد او را ناديده گرفته و گزارش موقت، بسيار نرم و در تنظيم آن ملاحظه در كار بوده است. پسر عنان در كانون رسيدگي قرار داشت. ما گزارش لازم را داديم ولي كميسيون نتيجه ديگري از آن گرفت. چرا بايد در گزارش، عنان را حذف مي كردند. اصطكاك منافع همه جا به چشم مي خورد.در پي انتشار اين اعتراض، يك سخنگوي دولت آمريكا اعلام كرد كه گزارش قطعي نبوده، و به معناي مبرا كردن عنان هم نيست.
شكايت اتحاديه معلمان سه ايالت آمريكا بر ضد برنامه بوش
اتحاديه هاي صنفي معلمان سه ايالت آمريكا برنامه تازه جورج بوش، رئيس جمهوري اين كشور را مغاير قانون تعليمات اجباري خوانده و از دادگاه فدرال خواسته اند كه حكم به لغو آن دهد.طبق برنامه تازه، اگر در پايان سال نمرات دروس شاگردان يك مدرسه از حد نصاب معين پايين تر باشد و در امتحانات سراسري (سئوالات مشابه و تصحيح كنندگان و مراقبان مختلف) معلوم شود كه رشد تحصيلي قابل قبول نداشته اند، سال بعد كمك مالي فدرال به مدرسه قطع خواهد شد. قطع كمك فدرال به اين معناست كه اگر شهر و ايالت پول كافي در اختيار چنين مدرسه اي قرار ندهند، تعطيل خواهد شد. در آمريكا معلمان قراردادي هستند و تعطيل شدن مدرسه باعث بيكار شدنشان مي شود.
اتحاديه معلمان سه ايالت استدلال كرده اند كه چون طبق قانون تعليمات اجباري، هيچ عاملي از جمله والدين نمي توانند مانع ادامه تحصيل يك دبستاني و دبيرستاني شوند و جلوگيري از تحصيل يك نوجوان كمتر از ۱۶ سال مجازات دارد، اين برنامه ناقض آن قانون است. در برابر، مقامات دولتي مي گويند كه تعطيل شدن مدرسه دليل بدون مدرسه ماندن شاگردان نيست، ما آنان را ميان مدارس ديگر قسمت مي كنيم و با اتوبوس به مدرسه مي رسانيم و اگر برايشان جا نباشد، موقتاً تريلر تهيه مي كنيم و بنا براين پول حاصل از ماليات مردم را صرف مدرسه اي كه معلمانش علاقمندي و يا مهارت كامل به تدريس ندارند نمي دهيم.

در پي انتخاب پاپ جديد
فهرست پرفروش ترين كتاب هاي سال تغيير كرد
فارس: كتاب هاي «بنديك شانزدهم» ، «پاپ جديد» صدرنشين هاي فهرست پرفروش ترين كتاب هاي سال از جمله «هري پاتر» و «كد داوينچي» را به زير كشيد و خود جايگزين آنها شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، نسخه آلماني كتاب هاي «نمك زمين» ، «ارزش ها در زمان انقلاب» و «مقدمه اي بر مسيحيت» ، نوشته «بنديك شانزدهم» ، «پاپ جديد» ، به ترتيب مقام هاي اول تا سوم فهرست پرفروش ترين كتاب هاي سال آلمان را از آن خود كرده و بدين ترتيب كتاب «هري پاتر و شاهزاده ناتني» را از صدر اين جدول به مقام چهارم كشيد.
كتاب «هري پاتر و شاهزاده ناتني» از زمان اعلام تاريخ انتشارش تا زمان اعلام نتايج انتخاب پاپ جديد، ركورددار فهرست پرفروش ترين كتاب هاي سال بود.
كتابفروشي ها در برلين گزارش مي دهند كه در پي استقبال بي شائبه مردم از كتاب هاي پاپ جديد، آخرين كتاب پاپ با عنوان «ارزش در زمان انقلاب» كه در چاپ اول۳۰ هزار نسخه از آن منتشر شده بود، با فاصله زماني بسيار كمي با ۲۰ هزار نسخه، به چاپ دوم رسيد.
ديگر كتاب هاي پاپ جديد نيز با تيراژ بسيار بالا به مرحله چاپ بعدي رسيده است.

۷ نمايش در تالارهاي تهران به اجرا درمي آيد
ايسنا: مجموعه تئاتر شهر، هفته جديد را با اجراي هفت نمايش در حالي آغاز مي كند كه تالارهاي هنر و مولوي آخرين روزهاي جشنواره تئاتر دانشگاهي را سپري مي كنند و تكليف تالار سنگلج نيز مشخص نيست.
نمايش «چشم اندازي از پل» نوشته آرتورميلر و به كارگرداني منيژه محامدي هر روز از ساعت ۳۰/۱۹ در تالار اصلي اجرا مي شود.
تالار «قشقايي» نيز اين روزها ميزبان نمايشي به كارگرداني مهرداد راياني مخصوص است، «خانم سرگرد باربارا» هر روز ساعت ۱۵/۱۸ در اين تالار اجرا مي شود .
«سانتا كروز» نوشته ماكس فريش و به كارگرداني هما روستا ساعت ۳۰/۱۰ دقيقه در تالار «چهارسو» اجرا مي شود.
تالار «سايه» نيز اين روزها ميزبان نمايش «شما خانمي با مانتو آبي نديديد؟» نوشته و كار رحيم نوروزي است.
«عروسي خون» نوشته «فدريكوگارسيالوركا» به كارگرداني امير دژاكام ساعت  يي در تالار كوچك اجرا مي رود.
دژاكام بعد از اجراي اين نمايش در ساعت  يي «دايره گچي قفقازي» نوشته برتولت برشت را در همين تالار به روي صحنه مي برد.
«نقل زنان سنگي» نوشته چيستا يثربي و به كارگرداني شيوا بلوريان نيز ساعت
۳۰/۱۹ در تالار نو به روي صحنه مي رود.
اما كارگاه نمايش مجموعه تئاتر شهر از روز پنج شنبه ميزبان نمايش «روياي بسته شده به اسبي كه از پا نمي افتد» نوشته محمد چرم شير و به كارگرداني آروند دشت آراي است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دفعه اول
اتوبوس با سرعت مي رفت. من ايستاده بودم. دستم به ميله بود. پسرجواني از جايش بلند شد. به من تعارف كرد. اصرار كرد. براي اولين بار با چنين وضعي روبرو مي شدم. باز كه تعارف كرد،  نشستم، تا شب در فكر بودم.
اردلان عطارپور

گشتي در دنياي خبرها
ويولن ۲ ميليون دلاري
نيويورك: يك ويولن به ارزش دو ميليون دلار در جريان مزايده اي در شهر نيويورك به فروش رسيد. اين ويولن در سال ۱۶۹۹ توسط آنتونيو استرا ريواري ساخته شد و در حالي كه پيش بيني مي شد به ارزش ۲/۱ ميليون دلار به فروش برسد، به قيمت
۰۰۰/۵۳۲/۲ دلار فروخته شد.پيش از اين، گرانترين ساز جهان ۸/۱ ميليون دلار به فروش رفته بود.
فرار زنبورهاي عسل
لندن: بيش از ۳۰ هزار زنبور عسل در مركز انگليس مفقود شدند.
گفته مي شود اين زنبورها روز جمعه گذشته ناگهان كندوهاي خود را ترك كردند و تاكنون به اين مكان بازگشته اند. به همين دليل صاحب زنبورها از مردم درخواست كرده، در صورت مشاهده زنبور هاي عسل بلافاصله به وي اطلاع دهند.
جريمه پياده روي نكردن سگ
رم: از اين پس، صاحبان سگ در شهر تورين ايتاليا در صورتي كه سه بار در روز حيوان خود را به پياده روي نبرند، ۶۵۰ دلار جريمه خواهند شد. همچنين براساس قانون جديد، رنگ كردن موهاي سگ ها ممنوع است. پيش از اين حداكثر مجازات شكنجه حيوانات خانگي ۱۰ هزار يورو جريمه و يك سال حبس بود.
البته به مردم توصيه شده حيوانات خود را حدي راه نبرند كه خسته شوند.
پخش سكوت از راديو
لندن: شنوندگان يك برنامه راديويي در انگليس كه معمولا برنامه هاي مذهبي پخش مي كند اين هفته به برنامه اي گوش خواهند داد كه بخش اعظم آ ن سكوت خواهد بود.
اين برنامه روزهاي يكشنبه هر هفته به بخش مراسم مذهبي مسيحيان در نقاط مختلف كشور مي پردازد كه اين هفته، برنامه ۴۰ دقيقه اي آن از منطقه اي پخش خواهد شد كه مردم آن با سكوت به دعا و نيايش مشغول مي شوند.
كتك كاري به خاطر ۵ دقيقه روشنايي
كلكته: يك سرباز در هند بيني يكي از هم دوره هايش را گاز گرفت و تكه اي از آن را كند.اين دو سرباز كه هم اتاقي بودند بر سر روشن ماندن لامپ اتاق درگير شدند كه در جريان اين درگيري، يكي از سربازها با دندان، بخشي از بيني سرباز ديگر را جدا كرد.
داستان از اين قرار بود كه يكي از سربازها از هم اتاقي خود خواست لامپ اتاق را ۵ دقيقه ديرتر خاموش كند اما وي درخواست او را نپذيرفت و با هم به كتك كاري پرداختند.
تبليغ به جاي برادر دوقلو
تگزاس: يك مرد ۳۰ ساله در تگزاس كه احتمالا به عنوان شهردار سن آنتونيو برگزيده خواهد شد،در جريان تبليغات انتخاباتي خود، برادر دوقلويش را به يك مراسم اعزام كرد، آن هم در شرايطي كه هيچ كس از اين موضوع مطلع نبود.
با توجه به اينكه وي قصد داشت در يك جلسه بسيار مهم شركت كند، برادر دوقلويش را به مراسم اعزام كرد تا نه جلسه را از دست بدهد و نه فعاليت انتخاباتي اش را.
رسوايي
آمستردام: يك دانشجوي رشته حقوق در هلند كه چندي پيش تحصيلاتش را به پايان رساند و مجوز وكالت دريافت كرد، با ارسال يك نامه الكترونيك رسوا شد.
وي پس از دريافت مجوز وكالت از نامه اي الكترونيكي براي يكي از دوستانش نوشت: خوشبختانه ديگر مجبور نيستم در اين رشته احمقانه درس بخوانم. هم اكنون مجوز وكالت خود را دريافت كرده ام و منتظر مشتريان احمق هستم تا به من مراجعه كنند و كيف هاي پر از پول خود را در مقابلم قرار دهند.
از قضا، اين وكيل، آدرس الكترونيكي دوستش را به اشتباه تايپ كرد و به همين دليل نامه مورد نظر به دست شخص ديگري رسيد. او نيز اين نامه الكترونيكي را در شبكه جهاني اينترنت منتشر كرد و دهها هزار نفر در هلند از محتواي آن آگاه شدند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و ۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
گالري گلستان: نمايشگاه مجسمه هاي فرشيد مثقالي / ۹ تا ۲۲ ارديبهشت / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹.
موزه سندوزي: نمايشگاه آثار مجسمه و نقاشي سندوزي / تا ۷ ارديبهشت / خيابان بخارست،  خيابان ،۱۲ شماره ۳۱ / تلفن: ۸۵۱۴۱۲۲.
نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي منوچهر نيازي / ۸ تا ۱۴ ارديبهشت / نياوران، كوچه همايونفر، كوچه سعدي، خيابان آيت الله محمودي، پلاك ۵۹ / تلفن: ۲۷۳۵۲۷۰.
نگارخانه شفق: نمايشگاه نقاشي پريچهر ضيايي / تا پنجم ارديبهشت / سيد جمال الدين اسدآبادي، خيابان ،۲۱ پارك شفق / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶.
نگارخانه تهران: نمايشگاه نقاشي فرشته سليمي نيا / ۵ تا ۱۵ ارديبهشت / ميدان انقلاب، خيابان قدس.
نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه عكس گروهي «من پنهان» / تا ۷ ارديبهشت / شهرك قدس، فاز ،۳ خيابان دوم،  پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷.
نگارخانه نياكان: نمايشگاه نقاشي پرنيان رفيعي / تا ۸ ارديبهشت / خيابان فاطمي، ابتداي جمال زاده، كوي روزبه، شماره ۱۴ / تلفن: ۶۹۳۴۳۱۸.
نگارخانه آبي: نمايشگاه هنرهاي دستي و تزئيني گروهي بانوان / تا ۱۲ ارديبهشت / ميدان امام حسين ۱۷ شهريور، خشكبارچي، تلفن: ۹-۳۵۸۶۸۸.
نگارخانه مدرسه: نمايشگاه عكس طبيعت پنهان ماسوله آثار علي جعفري اصل / خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر / فرهنگسراي مدرسه / تلفن: ۸۵۰۵۵۱۳.
نگارخانه آيه: نمايشگاه نقاشي و كلاژ حوريه حافظيان «طلوع بنفشه» / تا پنجم ارديبهشت / شهرك اكباتان، فاز يك، نرسيده به چهارراه مخابرات، خانه فرهنگ آيه / تلفن: ۴۶۶۷۶۳۳.
گالري آريا: نمايشگاه عكس بهاره شايان و نمايشگاه نقاشي علي ندايي / تا ۱۱ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، بالاتر از عباس آباد، كوي زرين، پلاك ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱.
گالري نوا: نمايشگاه نقاشي سيما نعمتي / تا ۶ ارديبهشت / خيابان مقدس اردبيلي، خيابان ب، نبش كوچه چهارم پلاك ۱۲ / تلفن: ۲۰۴۷۷۸۹.
گالري باران: نمايشگاه آثار زنده ياد راميز و چنگيز شهوق / دركه، خيابان احمدپور، نبش كوچه غزال، شماره ۷ / تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲.

گل و گياه
آرالياي پابلند
000552.jpg
نام علمي: Fatshedera Lizei Anne Mieke
خانواده: ARALIACEAE
نيازها: در مكان پرنور و يا سايه
به خوبي رشد مي كند (كنار پنجره شمالي يا غربي) رطوبت متوسط، به سرما مقاوم است و حداقل دماي مناسب براي آن
۵-۱۰c است. «مخلوط خاك معمول گلداني» كه هميشه مرطوب باشد ولي غرقابي نگردد، آرالياي بلند نياز به قيم دارد. از فروردين تا مهر ، هر دو هفته يكبار كود مايع با غلظت ۳ گرم در ليتر استفاده شود.
ازدياد: از طريق قلمه ساقه برگدار به طول ۱۲-۱۴cm در اواسط تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |