يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۱ - Apr 24, 2005
كارگاههاي زيرزميني در تهران
و محروميت ۵۵۰ هزار كارگر از بيمه
000507.jpg
گروه اجتماعي: بيش از ۱۳۸ هزار كارگاه زيرزميني در تهران موجب محروميت بيش از ۵۵۰ هزار كارگر از مزاياي بيمه شده است.
مجيد روزي فراخ مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ علت اصلي خودداري كردن از بيمه را شرايط اقتصادي حاكم بر خانواده هاي كارگران و ترس از اخراج اعلام كرد. و تصريح كرد: چنانچه كارگري درخواست بازرسي از كارگاه را داشته باشد شعب تابعه تهران بزرگ شبانه روز آماده بازرسي است.
روزي فراخ با اشاره به رشد ۴ درصدي بازرسي هاي انجام گرفته در سال گذشته گفت: تسريع در كار بازرسي، تعامل با كارفرمايان، شفاف سازي نقاط مبهم، توجه خاص به گزينش نيروهاي بازرسي مهمترين عوامل ارتقاي سطح بازرسي طي دو سال گذشته از جمله بخشنامه هاي صادره در اين واحد بوده است.
روزي فراخ عمده ترين مشكلات بازرسي را عدم آگاهي كارفرمايان از حقوق خود و بيمه شده، عدم همكاري با بازرسان، ارسال نشدن ليست منظم و ارسال ليست خلاف دانست و تأكيد كرد: چنانچه كارفرمايان پس از رؤيت بازرسي نسبت به آن معترض  هستند مي توانند جهت بازرسي مجدد و رفع ابهام موجود به رئيس بازرسي شعبه مربوطه مراجعه كنند.

اختصاص ۲۰ ميليارد تومان براي تجهيز و مقاوم سازي بيمارستانها
000504.jpg
ايسنا: براي نخستين بار حدود ۲۰ ميليارد تومان براي بهسازي و مقاوم سازي بيمارستانهاي تأمين اجتماعي اختصاص يافت.
دكتر سلطانعلي فلاح سرپرست معاونت درمان سازمان تأمين اجتماعي در اولين نشست كاري اعضاي كميسيون نظارت بر امر درمان بيمه شدگان تأمين اجتماعي استان تهران گفت: با تصويب بودجه يكهزار و ۲۲۰ ميليارد توماني بخش درمان سازمان تأمين اجتماعي در سال جاري، توجه به بيماري هاي شكننده و صعب العلاج و تقويت و تجهيز بيمارستانها و مراكز درماني از جمله اولويت هاي كاري اين سازمان است. فلاح افزود: جايگزيني يك بيمارستان ۳۰۰ تختخوابي به جاي بيمارستان آيت الله كاشاني كرمان در مجاورت همان بيمارستان و همچنين احداث يك بيمارستان در شهرستان ماهشهر و در منطقه عسلويه از جمله برنامه هاي سازمان تأمين اجتماعي در سال جاري خواهد بود.
معاون درمان سازمان تأمين اجتماعي تاكيد كرد: مسؤولان اين سازمان در تلاشند كه بخش هاي بيمارستاني اين سازمان را به سمت بخش هاي ويژه خاص و بخش هاي موثرتر سوق دهند و تجهيزات مناسبتري را در اين مراكز به خدمت بگيرند.
وي همچنين افزود: در سال جاري نزديك به ۲۰۰ آمبولانس بنز به مجموع ناوگان حمل و نقل بيماران در بيمارستانهاي تأمين اجتماعي افزوده كه اولين محموله آن طي يك يا دو ماه آينده وارد خواهد شد. وي همچنين از راه اندازي ۵۱ تخت ICU، در سطح بيمارستانهاي تأمين اجتماعي استان تهران به عنوان اقدامي در جهت حفظ منابع بخش درمان ياد كرد و افزود: تجهيزات پزشكي موثر و مورد نياز را در بيمارستانهاي تأمين اجتماعي راه اندازي مي كنيم.
فلاح از راه اندازي بخش بسيار مهم و مجهز جراحي مغز و اعصاب و بيماريهاي گوارشي در بيمارستان ميلاد خبر داد و افزود: راه اندازي اين بخش حدود ۵ ميليارد تومان هزينه در بر خواهد داشت. از اين رو بايد آگاهانه منابع موجود در بخش تجهيزات پزشكي را به سمت تجهيزات مدرن مجهز و مورد نياز سوق داد. عضو هيأت مديره سازمان تأمين اجتماعي با اشاره به اقدامات و برنامه هاي توسعه اي سازمان در بخش درمان غيرمستقيم گفت: همكاران ما در اين بخش در راستاي ارائه خدمات مناسب تر به بيمه شدگان در تلاشند توجه ويژه اي را به بيماران خاص و سرطاني و بيماران بستري در بخش هاي ويژه مبذول كنند.
وي از توسعه قراردادها با پزشكان متقاضي عقد قرارداد با اين سازمان با عنوان اقدامي در راستاي گسترش رضايتمندي بيمه شدگان ياد كرد و افزود: در حال حاضر در سطح تهران بزرگ به عنوان بزرگترين دفتر رسيدگي به اسناد پزشكي بسياري از صورت حسابهاي اسفند ماه پزشكان طرف قراردادها نيز پرداخت شده و نه تنها در تهران بلكه در ساير استانها نيز چنين شرايطي وجود دارد و با بيش از ۹۸ درصد از پزشكان و مؤسسات درماني متقاضي عقد قرارداد، قرارداد همكاري منعقد شده است.

معاون اشتغال وزارت بهداشت:
پزشكان شاغل در طرح پزشك خانواده وام اشتغال  زايي مي  گيرند
ايلنا: معاون اشتغال وزارت بهداشت، اعلام كرد: به پزشكان شاغل در طرح پزشك خانواده وام اشتغال  زايي پرداخت مي  شود.
محمد نوري، معاون اشتغال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: پزشكاني كه در قالب طرح پزشك خانواده به روستاها اعزام شوند، در اولويت دريافت وام اشتغال  زايي قرار مي  گيرند.وي افزود: اين وام  ها تحت نظارت و كنترل وزارت بهداشت به پزشكان پرداخت مي  شود و سود اين وام  ها بسيار پايين است.
به گفته نوري، در سيستم پزشك خانواده ارتباط مستمر بين پزشك و بيماران به وجود مي  آيد و اين موضوع باعث كاهش عوارض بيماري  ها در مناطق محروم مي  شود.وي تصريح كرد: در اين طرح، بسترهاي خدمات را وزارت بهداشت تعيين مي  كند تا مراكز بهداشتي و درماني روستاها با بيمارستان  ها و دانشگاه  هاي علوم پزشكي مرتبط شوند.
معاون اشتغال وزارت بهداشت، با اشاره به اينكه براي گروه پزشكي ماماها نيز از طريق اين سيستم اشتغال  زايي ايجاد مي  شود، خاطر نشان كرد: به دليل نياز مبرم به حضور ماماها در مناطق روستايي و ارتباط مستمر آنها با خانواده  ها، مشاركت اين گروه را نيز در نظر گرفته  ايم.
وي يادآور شد: طبق مصوبه مجلس قرار است به ازاي بازنشسته شدن هر يك نفر، يك نيرو استخدام شود و علاوه برآن نيز ۶ هزار نيروي مازاد در بخش درمان استخدام دولت در بيايد.نوري افزود: بر اين اساس پيش  بيني مي  كنيم تا پايان برنامه پنج ساله توسعه ۱۶ هزار پزشك استخدام دولتي شوند.

توضيحات سخنگوي قوه قضاييه درباره پيگيري حقوق شهروندي
گروه اجتماعي-  زهرا رفيعي:  طرح تشكيل سازمان حقوق شهروندي كه در راستاي احياي حقوق عامه ارائه شده است با وظايف اداره كل حقوق شهروندي قوه قضاييه تفاوت دارد.
چندي پيش اعلام شد كه قرار است سازماني به نام «حقوق شهروندي» زير نظر دادستاني كل كشور ايجاد شود. سخنگوي قوه قضاييه در اين باره گفت: پيش نويس احياي حقوق عامه از سوي دادستان كل كشور ارائه شده است كه در آن پيشنهاد ايجاد سازمان حقوق شهروندي زيرنظر يكي از معاونين قوه قضاييه در راستاي اجرايي شدن اصل ۱۵۶ قانون اساسي ارائه شد.وي با اشاره به اينكه اين طرح در مراحل اوليه خود قرار دارد گفت: ظاهراً  ضرورتي براي تشكيل اين سازمان وجود ندارد؛ از طرف ديگر قرار شده است كه پيگيري احقاق حقوق عامه در قانون آيين دادرسي كيفري و تحت مسئوليت دادستان كل كشور گنجانده شود، تا ديگر نيازي به ايجاد يك سازمان جديد نباشد.
كريمي راد با اشاره به اين كه احياي حقوق عامه با وظايف اداره كل حقوق شهروندي متفاوت است، در مورد مصاديق حقوق عامه گفت: اگر شركتي يا كارخانه اي محصولي را توليد كند كه به ضرر محيط زيست باشد در چارچوب احياي حقوق عامه مي توان با آن كارخانه يا شركت برخورد كرد و يا به طور مثال عوامل ايجاد كننده ترافيك، چاله هايي كه در سطح خيابانها باعث وارد كردن خسارت مالي و جاني به مردم مي شوند و... نيز جزو اين مصاديق است. اين در حالي است كه كار اداره كل حقوق شهروندي مربوط به پي گيري شكايات مردم از دستگاه قضايي مي شود.

هدف گردشگري ما توريست هاي آمريكايي نيستند
گروه علمي فرهنگي: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اولين بازخورد پيشنهاد اين سازمان را درباره تبليغات در بي بي سي و سي ان ان گرفت.
نائب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با ابراز مخالفت و انتقاد از طرح خام و غيرقابل قبول سازمان ميراث فرهنگي، آن را مغاير با خطوط قرمز فرهنگي و اجتماعي كشورمان اعلام كرد و پيشنهادهاي ديگري را به جايگزيني قرارداد تبليغات با شبكه هاي تلويزيوني سي ان ان و بي بي سي مطرح كرد.
به گزارش ايسنا نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس تأكيد كرد: ابتدا بايد ايران و جاذبه هاي گردشگري آن را به خوبي شناخته و ظرفيت هاي آن را دريابيم و سپس طرح هاي جامعي را براي توسعه  آن برنامه ريزي كنيم.
جواد آرين منش ، با بيان اين كه ما در روابطمان با كشورهاي خارجي خط قرمزهايي را بايد در نظر بگيريم، درباره  مخالفت چند تن از نمايندگان با قرارداد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شبكه هاي بي بي سي و سي ان ان براي تبليغات ميراث فرهنگي و گردشگري كشورمان گفت: در روابطمان با كشورهاي خارجي خطوط قرمزي وجود دارد كه نبايد آن را به بهانه  تبليغات گردشگري بشكنيم. وي با بيان اين كه ده ها و صدها شبكه  راديويي و تلويزيوني در كشورهاي اروپايي وجود دارد كه مي توان براي تبليغات از آنها استفاده كرد، گفت: رفتن به سراغ رسانه هايي كه بيشترين توطئه ها را براي جمهوري اسلامي رقم زده و همواره پيگير آن هستند مانند آمريكا، كار اشتباهي است. آمريكا براي براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران بودجه تصويب مي كند و اين كه ما بخواهيم ارتباط خود را با اين كشور از لحاظ اقتصادي و فرهنگي شروع كنيم، كار درستي نيست.
نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اين كه قبح شكستن رابطه ايران با آمريكا از اين طريق قابل قبول نيست، گفت: من به عنوان يك نماينده توصيه مي كنم كه منافع ملي را از اين طريق به خطر نيندازند.
آرين منش با اشاره به شبكه هاي خبري و راديو تلويزيوني فرانسه و ديگر كشورهاي اروپايي گفت: مي توان براي معرفي مكان هاي تفريحي و توريستي كشورمان با اين شبكه ها قرارداد ببنديم.
وي با تاكيد بر اين كه براي تبليغات در خارج از كشور ابتدا بايد بازار هدف را سنجيد، گفت: بازار هدف ما براي حضور توريست، آمريكا نيست. بنابراين نيازي هم براي تبليغ از طريق شبكه هاي بي بي سي و سي ان ان نداريم. نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس ابراز عقيده كرد كه اگر روزي قرار باشد گردشگري و ميراث فرهنگي كشورمان را تقويت و به جهان معرفي كنيم، بايد بيشتر روي كشورهاي حوزه  خليج فارس و همچنين كشورهاي شيعه مذهب كار كنيم؛ زيرا به دليل وجود بارگاه امام رضا (ع) در كشورمان مي توانيم ميزبان ۲۵۰ ميليون زوار توريستي شيعه به كشور خود جهت زيارت باشيم.

افتتاح اولين كلينيك آب درماني
فارس: مدير عامل شركت توسعه گردشگري ايران اعلام كرد به منظور ارتقاي صنعت توريسم و جذب گردشگران داخلي و خارجي، براي اولين بار در كشور كلينيك هاي آب درماني افتتاح مي شود.مهدي جهانگيري در ادامه گفت: دو كلينيك آب درماني، با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد تومان در مجتمع توريستي سرعين تا پايان ارديبهشت ماه افتتاح مي شود.
وي از احداث ۲۰ مجتمع ديگر آب درماني در ۲۰ نقطه كشور خبر داد و گفت: اين مراكز در قالب يك شركت توسعه مراكز آب درماني، ايجاد خواهند شد و در حال حاضر نيز يك تيم ژاپني از متخصصان آب درماني و اساتيد دانشگاه هاي معروف اين كشور، براي مطالعه آبگرم هاي ايران، كار تحقيقاتي خود را آغاز كرده اند تا خواص فيزيكي و شيميايي اين آب ها را براي بدن مورد مطالعه قرار دهند. نتيجه اين مطالعات تا پايان نيمه اول ارديبهشت ماه سال ۸۴ مشخص مي شود تا پس از آن كار ساخت اين مراكز آغاز شود. همچنين دكتر عبدالحسين ناصري به ايسنا گفت: با همكاري وزارت بهداشت، ۱۰ بيمارستان دولتي و خصوصي جهت توسعه  توريسم درماني در كشور تجهيز و آماده  پذيرش بيماران خارجي شدند و شاخص ها و استانداردهاي مورد نياز توريسم درماني به بيمارستان هاي مورد نظر اعلام شده است. با هماهنگي و نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بيمارستان هاي سراسر كشور مي توانند با كسب استانداردهاي تعيين شده در ليست مراكز درماني توريست هاي خارجي قرار بگيرند.

سلسله نشست هاي تخصصي سنجه هاي
دينداري در ايران برگزار مي شود
گروه اجتماعي: نخستين نشست از سلسله نشست هاي تخصصي «سنجه هاي دينداري در ايران» با عنوان «چالش ها و كاستي هاي روش هاي كمي، افق هاي نوين در حوزه روش هاي كيفي (تحليل روايت) برگزار مي شود.اين نشست ها كه از سوي دفتر طرح هاي ملي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري سازمان تبليغات اسلامي، پژوهشكده حوزه و دانشگاه، پژوهشكده فرهنگ و انديشه ديني ودانشگاه تربيت مدرس برگزار مي شود با هدف شناخت شيوه و ابزارهاي سنجش دينداري شكل گرفته است.در اين نشست ها مطالعات انجام شده در ايران و جهان و روش شناسي آنها با هدف فراهم كردن مقدمات تهيه شاخص ها و ابزارهاي لازم براي سنجش دينداري مورد نقد و ارزيابي قرار مي گيرد. قرار است براساس جمع بندي نشست ها، پيمايش ملي و منظم براي سنجش دينداري از سوي طرح هاي ملي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شود.
سلسله نشست هاي تخصصي دينداري در چهار محور زير برگزار خواهد شد:
بررسي تعريف مفاهيم و سنجه هاي دينداري در ادبيات غرب
بررسي تعاريف دينداري براساس متون، منابع و تفكرات متفكران اسلامي
تلاش براي ارائه سنجه هاي دينداري مناسب با دين اسلام و جامعه ايران
بررسي مسائل روش شناسي سنجه هاي دينداري
در اولين نشست دكتر سيد محسن فاطمي استاد دانشگاه بريتيش كانادا سخنراني خود را ارائه مي كند. در اين نشست دكتر عليرضا شجاعي زند و دكتر مسعود آذربايجاني نقد خود را از مقاله مذكور ارائه خواهند كرد. اين نشست ها در روز پنج شنبه هشتم ارديبهشت ماه از ساعت ۹-۱۲ در سالن اجتماعات علامه جعفري دانشكده علوم انساني دانشگاه تربيت مدرس برگزار مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |