يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۱ - Apr 24, 2005
آخرين اظهار نظرهاي وزير راه و ترابري و سرپرست هواپيمايي كشور در مورد حادثه هواپيماي ۷۰۷ و تأخير پرواز هواپيماها
رحمتي : هواپيماي ۷۰۷ قبل از حادثه
هيچ وضعيت اضطراري اعلام نكرده است

نياركي : شركتهاي هواپيمايي متخلف در تأخير پروازها لغو مجوز مي شوند
گروه اقتصادي-علي ابراهيمي: چهارشنبه هفته گذشته همزمان با حادثه سقوط هواپيماي ۷۰۷ ساها در فرودگاه مهرآباد، سيستم حمل و نقل هوايي كشور به ويژه در فرودگاه مهرآباد دچار اخلال شد، به گونه اي كه اكثر پروازها با تأخير ۷ يا ۸ ساعته انجام گرفت و اين اعتراض شديد مردم و مسافران را به همراه داشت.
اين درحالي بود كه مديريت هيچ يك از شركت هاي هواپيمايي اطلاع رساني لازم براي جلوگيري از سرگرداني مردم انجام نداده و وظايف قانوني ديگر نظير عذرخواهي رسمي، پذيرايي و تلاش براي جبران خسارات احتمالي را ناديده گرفتند كه اين اعتراض بيشتر مردم را به همراه داشت.
وزير راه و ترابري ديروز در گفت وگو با همشهري در اين زمينه گفت: اين وضعيت به لحاظ اخلاقي صحيح نيست. شركت هاي هواپيمايي بايد در زمينه تأخيرهاي ايجاد شده حداقل از مردم عذرخواهي كرده و اطلاع رساني و پذيرايي مناسبي داشته باشند.
مجوز فعاليت شركت هاي متخلف لغو مي شود
در اين زمينه، سرپرست هواپيمايي كشوري نيز به خبرنگار ما گفت: اگر تأخيرهاي مذكور بيش از ۱۵ دقيقه باشد، موضوع از طريق بخش نظارت بر شركت هاي سازمان هواپيمايي كشوري بررسي و با مقصران احتمالي برخورد مي شود. نياركي افزود: اگر تأخيرهاي مذكور ادامه يافته و موجبات نارضايتي مردم را فراهم آورد، مجوز فعاليت شركت هاي متخلف لغو مي شود.
وقت بيشتري را صرف بخش هوايي مي كنم
وزير راه و ترابري همچنين در زمينه حادثه سقوط هواپيماي ۷۰۷ گفت: آنچه در زمينه لرزش هواپيما يا نقص فني آن در هنگام پرواز مطرح شده را نمي پذيرم چرا كه در صورت وجود نقص فني در هواپيما قبل يا در حين پرواز، خلبان و كادر پروازي حاضر به پرواز نمي شدند.
از سوي ديگر، هواپيماي مذكور قبل از حادثه هيچ گونه وضعيت اضطراري را اعلام نكرده و اين امر نشان دهنده اطمينان خلبان از كار خود بوده است.
وزير راه و ترابري افزود: سانحه چيزي نيست كه بتوان از وقوع آن جلوگيري كرد و احتمال آن را به صفر رساند. اما آنچه مهم است بايد سيستم هاي ما درست عمل كنند و ما نيز در اين زمينه حساسيت داشته و پيگيري مي كنيم. اما اين كه هواپيما با وجود داشتن نقص فني اجازه پرواز داشته باشد را نمي پذيرم.بسياري از مجروحان حادثه سقوط هواپيما در گفت وگو با خبرنگار ما از عدم امدادرساني به موقع و سريع اظهار نارضايتي مي كردند. وزير راه و ترابري در اين زمينه مي گويد: گرچه نمي توانم بگويم كه همه چيز بي عيب بوده و امدادرساني به درستي صورت گرفته است اما از لحظه وقوع اين حادثه همه دستگاه هاي ذي ربط براي امدادرساني تلاش كرده اند. فروكش كردن آتش موتور هواپيما، جلوگيري از انفجار و انتقال مجروحان به بيمارستان ها نمونه اي از اين تلاش است.
وي احتمال خرابكاري در حادثه سقوط اين هواپيما را بعيد دانست و گفت: حتي يك در ميليون هم اين احتمال وجود ندارد. پس از اين حادثه نيز بايد ايرلاين ها، شركت فرودگاه هاي كشور و سازمان هواپيمايي كشوري وظايف خود را به خوبي انجام دهند. هر سانحه اي مي تواند تجربه اي براي رفع نقايص موجود باشد. گرچه هر سه بخش مذكور وظايف تفكيك شده اي دارند اما بايد وظايف خود را به خوبي انجام داده و در روال بررسي هاي صورت گرفته نقايص مرتفع و با مقصرين احتمالي برخورد  شود.
وي كمبود هواپيما را مهم ترين مشكل كنوني خطوط هوايي كشور دانست و افزود: تا هنگامي كه نتوانيم به ميزان نياز موجود هواپيما تهيه كرده و يا قطعات مورد نياز را تأمين كنيم، اين نابساماني ها وجود دارد گرچه ممكن است مديريت ما نيز با اشكال مواجه باشد. نمي گويم همه آنچه تاكنون انجام شده درست بوده است اين موضوع نيز بايد بررسي شود و سعي مي كنم وقت بيشتري را صرف بررسي معضلات و ارائه راهكارهاي آن در بخش هوايي كشور كنم.
وي ادامه داد:  از آنجا كه هواپيماي استندباي نداشته يا اگر هم باشد متفرقه و از انواع مختلف است جايگزيني هواپيمايي كه به هر دليلي پرواز آن با تأخير مواجه شده به سادگي صورت نمي گيرد. رحمتي خاطرنشان كرد: تأخير در يك پرواز ايرلاين ها موجب مي شود تا تمام پروازهاي ايرلاين مذكور تا پايان روز به تأخير بيفتد.
تا پايان هفته جاري نتايج بررسي علل تأخير پروازهاي چهارشنبه هفته گذشته
مشخص مي شود
همچنين نورالله رضايي نياركي در گفت وگو با خبرنگار ما معتقد است هواپيماي بوئينگ ۷۰۷ قبل از فرود آمدن هيچ گونه نقص فني نداشته و اكنون با وجود شواهدي مانند نوار مكالمات راديويي (CDR) و نوار ضبط ديتاما هاي هواپيما (FVR) كه به طور فني و دقيق تمام عملكرد هواپيما از لحظه تيك آف تا لحظه فرود را ثبت و ضبط كرده اند علت حادثه را روشن خواهيم كرد. ممكن است اين بررسي در داخل كشور يا در صورت لزوم در كشور فرانسه صورت گيرد.

سهم بخش دولتي از تسهيلات بانكي فقط ۵ درصد بوده است
سي ينا: بانكهاي كشور در ۹ ماه نخست پارسال، فقط ۵ درصد تسهيلات اعطايي خود را به بخش دولتي اختصاص دادند.
حميد پورمحمدي معاون امور بانكي و بيمه اي و شركتهاي دولتي وزارت اقتصاد با بيان اين مطلب گفت: «اين آمار و ارقام نشان مي دهد كه در سال گذشته نظام بانكي در جذب سپرده ها، اعطاي تسهيلات و جهت گيري صحيح خود براي تقويت بخش خصوصي، عملكرد مطلوبي داشته است.»
وي افزود: بانكها از تاثيرگذارترين بخشها براي تحقق رشد ۸ درصدي در قانون برنامه چهارم توسعه هستند كه منابع مورد نياز توليد و اشتغال را تامين مي كنند.
معاون وزير اقتصاد با انتقاد از فشارهايي كه بر نظام بانكي وارد مي شود، اظهار داشت: با وجود اينكه بانكها نقش مهمي در توليد و اشتغال دارند به دليل ساختار نامناسب كشور در هنگام بروز بحران و هر مشكلي، بانكها را تحت فشار قرار مي دهند.

به دنبال اعلام خبر خريد روور توسط ۲ شركت داخلي از سوي يك مقام وزارت صنايع مطرح شد:
خودروسازان بزرگ داخلي فكري براي خريد
كارخانه انگليسي ندارند
گروه اقتصادي- افروز پورهاشمي: در شرايطي كه يك شركت ايراني به نام دستان خواستار اجرايي شدن طرح پيشنهادي خود (مونتاژ خودروهاي روور)  در استان سيستان و بلوچستان است، سفارت ايران در انگليس نيز در خبري اعلام كرد كه مقام هاي صنايع خودروسازي ايران براي بررسي خريد تمام يا قسمتي از شركت ورشكسته ام- جي- روو به گفتگو خواهند نشست.
اين در حاليست كه مذاكره شركت دستان با روور مربوط به ۱۵ماه پيش است كه در اين مذاكره مقرر شده بود ابتدا خودروهاي كامل به ايران ارسال شود و پس از يكسال حق مونتاژ به طرف ايراني واگذار گردد. طبق اطلاعات موجود شركت دستان توانايي مالي تأمين مبلغ بالا براي قرارداد را نداشته و فقط براي ۲ هزار دستگاه قرارداد منعقد شده بود، قراردادي كه البته طرف ايراني بابت آن پولي به شركت روور نداده است.
علي رغم اخبار منعكس شده منوط به خريداري اين شركت از سوي ايران، تاكنون ۶ پيشنهاد در اين زمينه ارائه شده است كه با توجه به تأمين سرمايه يك ميليارد دلاري از سوي چيني ها ظاهراً بنگاه خودروسازي شانگهاي در رأس قرار دارد.
در همين زمينه مدير عامل شركت توسعه صنعتي دستان به مهر گفته است كه امسال قطعات حدود ۵ هزار دستگاه روور به ايران وارد مي شود.
به گفته غلامحسين آقايي، واردات قطعات نيمه آماده و مونتاژ آنها از برنامه هاي پيش بيني شده براي خودروي روور در سال جاري است.
وي افزود: برنامه توليد سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودروي روور را در خطوط توليد زابل و چابهار مدنظر دارد كه اين توليد از ۲ سال آينده نهايي مي شود.
وي درباره قيمت اين خودرو نيز اظهار كرده است: براساس تعرفه هاي در نظر گرفته شده عمل خواهيم كرد تا قيمت روور با قيمت ساير خودروهاي ساخت داخل قابل رقابت باشد.
نكته قابل تأمل در اين عرصه آن است كه با وجود اعلام خبر تمايل به خريد اين شركت از سوي ۲ شركت بزرگ خودروسازي داخلي (ايران خودرو و سايپا) از طرف يك مقام بلندپايه در وزارت صنايع، دست اندركاران اين ۲ شركت اعلام مي كنند كه هيچ برنامه اي براي خريد شركت روور ندارند. چنانچه مدير عامل شركت سايپا در اين زمينه به خبرنگار ما گفت: مقامات اين شركت ماه گذشته براي فروش شركت فوق تماس گرفتند، اما از آنجايي كه وضعيت مالي اين شركت مشخص نبود، لذا تصميمي براي خريد آن از سوي سايپا اتخاذ نشد. احمد قلعه باني افزود: البته شايد براي خريد بخشي از كارخانه، دانش فني و نيروي انساني در آينده بررسي هايي انجام دهيم.
مشخص نيست كه اين موضع گيري ها به علت احتمال عدم موفقيت شركت هاي فوق دربرابر طرف چيني بيان مي شوند يا از دعوت مسئولين ۲ شركت خودرو سازي كشور به سكوت از طرف مقامات وزارت صنايع نشأت مي گيرد .

براساس مصوبه هيأت دولت حقوق بازنشستگان ۱۲ درصد افزايش مي يابد
گروه اقتصادي: براساس مصوبه هيات وزيران حقوق بازنشستگي و وظيفه همه بازنشستگان و وظيفه بگيران مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت و مشتركان صندوق بازنشستگي كشوري و نيروهاي مسلح كه تا پايان سال ۸۳ برقرار شده است از اول سال ۸۴ معادل ۱۲ درصد افزايش مي يابد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مصوبه كه در روز ۲۱ فروردين ماه تصويب شده است ضريب جدول حقوق موضوع ماده ۳۳ قانون استخدام كشوري از اول سال ۸۴ معادل ۳۸۰ ريال تعيين شده است.
اين مصوبه هفته گذشته به سازمان مديريت و برنامه ريزي ابلاغ شده است.

گفت وگوي امروز
احتمال افزايش ۵ تا ۲۰ درصدي قيمت برخي از انواع پرايد
گروه اقتصادي: بازار خودروي كشور طي يك ماه اخير با نوسانات گوناگوني همراه بوده است. ازجمله اين نوسانات مي توان به افزايش قيمت برخي از انواع خودرو در حد ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان نسبت به سال گذشته اشاره كرد. چنانچه پژو ۴۰۵ مدل GLX كه سال گذشته به قيمت ۱۱ ميليون و ۸۰۰ تا ۱۲ ميليون تومان فروخته مي شد، هم اكنون ۱۲ ميليون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه مي شود. افزايش قيمت برخي از خودروها خود باعث بروز نگراني در ميان مردم شده به نحوي كه همواره گلايه هايي از نوسانات قيمتي حاكم بر بازار خودرو به گوش مي رسد. در اين زمينه و وضعيت بازار خودرو در سال جاري با احمد قلعه باني مديرعامل شركت سايپا گفت وگو كرده ايم.
***
* علت افزايش قيمت برخي از خودروها در سال جاري را ناشي از چه عواملي مي دانيد؟
- هم اكنون قيمت مواد اوليه اي مانند آلومينيوم كه به ميزان ۵۰ تا ۷۰ كيلوگرم در ساخت يك خودرو مورد استفاده قرار مي گيرد، از ۱۱۰۰ تومان به ازاي هر كيلو به ۲۲۰۰ تومان افزايش يافته است. همچنين بهاي فولاد نيز امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بالا رفته است. افزايش دستمزد و قيمت مواد شيميايي مانند رنگ نيز از دلايل بالا رفتن قيمت تمام شده محصول به شمار مي روند، اما با اين وجود تلاش خودروسازان ثابت نگه داشتن قيمت خودروست.
* باتوجه به اعلام قبلي شركت مبني بر عدم افزايش قيمت محصولات در سال جاري، آيا شركت سايپا براي سال جاري قيمت خودروهاي توليدي خود را افزايش خواهد داد؟
- تا جايي كه روش توليد خودرو براي شركت زيان بار نباشد درصدد تثبيت قيمت ها خواهيم بود، اما اگر ادامه روند فوق باعث افزايش قيمت محصول نهايي و وارد آمدن ضرر به شركت شود ناچاريم قيمت برخي از انواع پرايد را حدود ۵ تا ۲۰ درصد افزايش دهيم.
* وضعيت بازار خودرو در سال جاري را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- باتوجه به افزايش تيراژ ساخت خودرو در كشور طي امسال، به نظر مي رسد وضعيت اين بازار حتي با توقف خط توليد پيكان و انجام واردات در حد ايده آلي باشد. قرار است ميزان توليد انواع پرايد در سال جاري در مقايسه با سال گذشته افزايش يافته و سقف توليد از ۳۵۰ هزار دستگاه سال ۸۳ به ۴۰۰ هزار دستگاه در سال جاري برسد. باتوجه به افزايش عرضه در برابر تقاضا و قيمت به نسبت بالاي خودروهاي وارداتي، وضعيت بازار خودروي داخلي فعلا با نوسانات چشمگيري مواجه نخواهد شد.

آيين نامه نحوه پرداخت كمك بلاعوض براي بهينه سازي مصرف سوخت در سال ۸۴ به تصويب دولت رسيد
۳۰۰ ميليارد ريال براي كاهش مصرف سوخت شبكه
حمل و نقل شهري و روستايي پرداخت مي شود
گروه اقتصادي: براي كاهش مصرف سوخت در شبكه حمل و نقل شهري و روستايي كشور شركت ملي نفت ايران مي تواند تا سقف سيصد ميليارد ريال به وزارت كشور براي توزيع بين شهرداري ها و وزارت راه و ترابري از محل منابع داخلي خود پرداخت كند تا طبق موافقتنامه مبادله شده با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هزينه شود.
به گزارش خبرنگار ما براساس آيين نامه اعطاي كمك هاي بلاعوض به طرح هاي بهينه سازي سوخت مصوب هيات دولت، همچنين شركت ملي نفت ايران و شركت توانير موظف هستند طرح  هاي بهينه سازي مصرف انرژي را با استفاده از منابع داخلي خود و اعتبارات بند «ي» تبصره ۲۹ قانون بودجه سال ۸۰ كل كشور به صورت كمك بلاعوض و يا پرداخت يارانه سود تسهيلات از طريق وزارتخانه هاي نفت و نيرو براي تصويب به شوراي اقتصاد ارسال و پس از تصويب و مبادله توافقنامه با سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نسبت به اجراي آن ها اقدام كنند.
در اين آيين نامه تاكيد شده متقاضيان بخش غيردولتي براي اجراي طرح هاي بهينه سازي مي توانند از منابع حساب ذخيره ارزي استفاده كنند و شركت ملي نفت ايران مجاز است بازپرداخت همه و يا بخشي از اقساط مربوط را در چارچوب مصوبه شوراي اقتصاد پس از تحقق هدف طرح به تشخيص اين شركت طي مدت معين تعهد و پرداخت كند.
در اين آيين نامه همچنين براي پرداخت مستقيم يارانه به مصرف كنندگان تاكيد شده كه در مواردي كه كمك هاي بلاعوض براي توليد كالاهاي با بازده بالاتر انرژي پرداخت مي شود، اين كمك ها به كالاي نهايي توليدي كه به مصرف كننده نهايي تحويل شده تعلق مي گيرد.

وزير صنايع و معادن:
توليد پيكان پايان ارديبهشت ماه متوقف مي شود
ايلنا: وزير صنايع و معادن گفت: با برگزاري جشن خودكفايي و بالندگي صنعت خودرو و اعلام دستاوردهاي مهم اين صنعت تا پايان ارديبهشت ماه، توليد خودروي پيكان متوقف خواهد شد.
مهندس اسحاق جهانگيري افزود: در توقف پيكان ترديدي نداريم و اين اقدام براساس سياستي كه پايان سال گذشته اتخاذ شد، انجام خواهد گرفت.
وي گفت: در برپايي جشن خودكفايي سعي داريم، از تلاش گران عرصه توليد خودرو كه سالها براي اين صنعت زحمت كشيده اند، تقدير شايسته صورت گيرد و با بستن يك واحد كه ادامه توليد آن به مصلحت كشور نيست، به افق روشني از صنعت خودرو بينديشيم.

انتشار هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت
براي بهسازي بافت هاي فرسوده
سي ينا: وزارت مسكن و شهرسازي ۵۰۰ ميليارد ريال اوراق مشاركت به منظور اجراي پروژه هاي نوسازي بافت هاي فرسوده منتشر مي كند. شهرداري ها نيز با تصويب شوراي شهر براي سرمايه گذاري در نوسازي  بافت هاي فرسوده تا سقف ۵۰۰ ميليارد ريال اوراق مشاركت با تضمين خود منتشر مي كنند.
همچنين ۳۰۰ ميليون دلار از اعتبارات فاينانس به منظور نوسازي بافت هاي فرسوده اختصاص مي يابد و وزارت مسكن نيز موظف است به منظور تشويق احداث واحدهاي مسكوني اجاره اي حداقل ۳۰۰ ميليارد ريال به منظور خريد املاك، آماده سازي و احداث واحدهاي مسكوني استيجاري هزينه كند. در سال جاري نيز ۶۰ ميليارد ريال توسط بنياد مسكن انقلاب اسلامي به اجراي طرح هاي مسكوني در مناطق روستايي اختصاص مي يابد.

معاون امور معادن وزارت صنايع و معادن:
قيمتهاي جديد سيمان اين هفته اعلام مي شود
فارس: معاون امور معادن وزارت صنايع و معادن گفت: قيمتهاي جديد سيمان طي اين هفته با هماهنگي وزارتخانه هاي صنايع و معادن، بازرگاني و سازمان مديريت و برنامه ريزي تعيين و به كارخانه هاي توليدكننده اين محصول ابلاغ خواهد شد.
هدايت الله آقايي با اشاره به مصوبه دولت براي خروج سيمان از سبد كالاهاي حمايتي، تصريح كرد: بر اساس اين مصوبه، قيمت گذاري سيمان كماكان طبق طرح جامع سيمان خواهد بود كه بر اساس آن، قيمت سيمان بايد متناسب با قيمت بازار باشد.وي يادآور شد: قيمت سيمان از سوي وزارتخانه هاي صنايع و معادن و بازرگاني و سازمان مديريت و برنامه ريزي بر اساس حاشيه بازار تعيين مي شود و ملاك عمل در اين مورد نيز قيمت اين محصول توسط عاملان توزيع عمده آن خواهد بود.
در همين زمينه انجمن توليدكنندگان سيمان درخواست افزايش قيمت بيش از ۲۰ درصدي سيمان در سال جاري را داده است كه بنا به نظر آقايي قيمت اين محصول در كارخانه نبايد تفاوت چنداني با قيمت بازار آزاد داشته باشد.وي ميزان توليد سيمان در سال ۸۳ را بيش از ۳۲ ميليون تن و ميزان واردات آن را بيش از ۲۰۰ هزار تن ذكر كرد و افزود: با توجه به اين كه سال ،۸۴ هم ميزان توليد سيمان و هم واردات آن به كشور افزايش مي يابد، بر اين اساس تصور مي كنيم فشار زيادي به مصرف كنندگان سيمان وارد نخواهد شد.
وي در ارتباط با اينكه «آيا براي راه اندازي بورس سيمان، وزارت بازرگاني موافقت كرده يا خير؟» ، افزود: وزارت بازرگاني هيچ وقت رسما مخالفتي با راه اندازي بورس سيمان نكرده است، بلكه اين وزارتخانه همان طور كه در راه اندازي بورس فولاد همكاري كرد، در مورد بورس سيمان نيز همكاري خواهد كرد.
وي با بيان اينكه وزارت بازرگاني از موافقين خروج سيمان از سبد حمايتي بود، خاطرنشان كرد: لزوم راه اندازي بورس سيمان يك واقعيت است، زيرا طي سال هاي گذشته با گشايش اعتبارهايي كه براي تاسيس كارخانه هاي جديد سيمان شده، ما با مازاد توليد سيمان رو به رو خواهيم بود. لذا از هم اكنون بايد به فكر تاسيس بازار باشيم.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۹۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۸۸۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۴۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۹۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۶۳۶

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |