يكشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۱ - Apr 24, 2005
ويژگي هاي مثبت و منفي نرم افزار جديد اپرا
با صوت به نرم افزار دستور بدهيد
ميكروفن هوشمند
000501.jpg
گروه دانش: چند روز پيش اعلام شد نسخه هشتم نرم افزار اپرا به بازار آمد كه ويژگي هاي آن به طور فهرست وار هفته قبل در همين صفحه به چاپ رسيد. از جمله ويژگي هاي مثبت اين نرم افزار جديد مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:
- كاربر مي تواند با استفاده از يك ميكروفن ويژه به كامپيوتر دستور بدهد و نرم افزار اپرا آن را اجرا كند و يا به آن پاسخ بدهد.
- اين نرم افزار، صفحه اينترنت را مطابق با اندازه تمام مانيتورهاي مختلف (حتي مانيتورهاي بسيار باريك و كوچك) تنظيم مي كند و كاربر مجبور نيست مانند ساير نرم افزارها به كوچك و يا بزرگ كردن صفحه اينترنتي بپردازد.
- اين نرم افزار ميزان ريسك هر سايت اينترنتي را به كاربر هشدار مي دهد به همين دليل ضريب امنيتي اپرا نسبت به ساير نرم افزارهاي اينترنتي بالاتر است.
با آن كه نرم افزار اپرا ويژگي هاي مثبت قابل توجهي دارد اما حاوي نكات منفي نيز مي باشد. به عنوان مثال تعداد نسبتاً زيادي از سايت هاي اينترنتي با نرم افزار اپرا، عملكرد خوبي ندارند در حالي كه عملكرد آنان با نرم افزارهاي اينترنتي مايكرو سافت و يا فاير فاكس بسيار بهتر است.
استفاده از ميكروفن هوشمند
كاربري كه از اپرا استفاده مي كند مي تواند با صوت به نرم  افزار دستور بدهد. هنگامي كه بر پشت ميكروفن قرار مي گيرد و مي گويد «opera reload» نرم افزار به صورت خودكار به تازه كردن اطلاعات صفحه اينترنتي مي پردازد و جالب اين كه به صداي كاربران مختلف پاسخ مي دهد و لازم نيست كه حتماً يك نفر با صداي مشخص به نرم افزار دستور بدهد.
تنظيم خودكار صفحات
يكي ديگر از ويژگي هاي ثبت اين نرم افزار كه تنظيم خودكار صفحات اينترنتي روي سطح مانيتور است و ديگر لازم نيست كه شما، صفحات را بزرگ و يا كوچك كنيد. قبلاً خواندن مطالب منتهي اليه سمت راست برخي از صفحات وب امكان پذير نبود اما اپرا هم اكنون اين مشكل را برطرف كرده است.
صفحات وب در حافظه
همچنين با استفاده از نرم افزار اپرا مي توان صفحات اينترنتي بسته شده را نيز ذخيره كرد. مثلاً شما پس از پايان كار خود با صفحات اينترنتي، آنها را مي بنديد اما اپرا، صفحات را در حافظه خود حفظ مي كند تا در صورت نياز بتوانيد بلافاصله آنها را باز كنيد.
از سوي ديگر، نرم افزار اپرا مجهز به گزينه اي به نام (۱۰ Top ) است كه با انتخاب آن، ۱۰ سايت اينترنتي كه بيش از سايت هاي ديگر مورد توجه شما قرار داشته به صورت خودكار روي صفحه ظاهر مي شود. علاوه براين، در فهرست اپرا گزينه اي وجود دارد كه با انتخاب آن مي توان بلافاصله به پاك كردن اطلاعات شخصي از جمله فهرست سايت هايي كه قبلاً به آن مراجعه شده است، نمود.در واقع ويژگي هاي اپرا بسيار شبيه به ويژگي هاي نرم افزار FireFox است اما نسبت به نرم افزار اينترنتي مايكروسافت برتري زيادي دارد.
در اپرا مانند فايرفاكس مي توان به بازكردن چندين پنجره به طور همزمان پرداخت بدون اينكه پنجره هاي جديد روي ميز كار شما (desktop) ظاهر شود. البته در اپرا بسيار راحت تر از فايرفاكس مي توان به بستن پنجره هاي باز شده پرداخت.
اما در اپرا چند ويژگي وجود دارد كه در فايرفاكس ديده نمي شود. به عنوان مثال در نرم افزار اپرا مي توان روي هر واژه دوبار كليك كرد تا فهرست گزينه هاي متعدد روي صفحه ظاهر بشود. همچنين پس از روشن كردن كامپيوتر مي توان به همان سايتي كه آخرين بار پيش از خاموش كردن كامپيوتر در آن سير مي كرديد، بازگردد.اما برخي از سايت هاي اينترنتي هماهنگي ايده آلي با اپرا ندارند به همين دليل عملكرد اين سايت ها در حين استفاده از نرم افزار اپرا مختل مي گردد.
سخنگوي شركت توليد كننده نرم افزار اپرا مي گويد: برخي از سايت ها به گونه اي طراحي شده اند كه تنها با فايرفاكس و يا نرم افزار اينترنتي مايكروسافت عمل مي كنند و آنها به خود زحمت نمي دهند تا سايت خود را با استانداردهاي اپرا نيز تطبيق بدهند.

قلمرو جديد اينترنتي اتحاديه اروپا
000498.jpg
گروه دانش: كميسيون اتحاديه اروپا گفته است تا پايان سال ۲۰۰۵ يك قلمروي جديد اينترنتي به نام «eu.» ايجاد و راه اندازي خواهد كرد.
اين كميسيون مي گويد اين اقدام به شركت هاي تجاري و افراد اجازه مي دهد براي خود در سراسر اتحاديه اروپا يك هويت اينترنتي ويژه ايجاد كنند.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي، موافقتنامه حقوقي ايجاد قلمرويي به نام «eu.» در شبكه جهاني رايانه ها، كه ايده آن شش سال پيش شكل گرفت، ماه گذشته امضا شد.
كميسيون اتحاديه اروپا مي گويد قلمرو تازه بايد به خصوص براي شركت هايي كه در سراسر بازار واحد اروپايي فعاليت مي كنند مفيد باشد و در اينترنت به آنها هويتي تماما اروپايي بدهد.
در چهار ماه اول پس از راه اندازي، ثبت نام در اين قلمرو به شركت هاي حاضر در بازار سهام و دارندگان نشان هاي تجاري محدود خواهد بود تا از پيشقدم شدن غاصبان اينترنتي براي در اختيار گرفتن نام هايي كه قانونا به آنها تعلق ندارد جلوگيري شود.
اين كميسيون هشدار داده است كه بايد با هرگونه پيشنهادي براي ثبت نام پيشاپيش در اين قلمرو با احتياط برخورد شود زيرا احتمال كلاهبرداري وجود دارد.مقام هاي اتحاديه اروپا در بروكسل اظهار اميدواري مي كنند كه اين قلمرو علاوه بر فراهم كردن فضاي اينترنتي، به تقويت هويت اتحاديه اروپا در عالم رسانه هاي الكترونيكي نيز كمك كند.

ايران
دومين جشنواره فن آوري ديجيتال در تهران برگزار مي شود
000495.jpg
گروه دانش: دومين جشنواره بين المللي تخصصي دوربين هاي ديجيتال و تجهيزات وابسته (فن آوري ديجيتال) چهاردهم تا هفدهم ارديبهشت ماه جاري در محل هتل پارسيان استقلال تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما فريدون نوري دبير اين جشنواره گفت: پايه جشنواره دوم فن آوري ديجيتال بر پايه رشد توانمندي هاي تصويرسازي ديجيتال شكل گرفته است.
اين جشنواره با حضور ۳۷ مارك معتبر دنيا در فضايي حدود دو هزار متر برگزار خواهد شد.وي افزود: در اين جشنواره توانمندي شركت هاي فعال در عرصه توليد دوربين هاي عكاسي، ثبت تصويرها و فن چاپ تصوير ارائه خواهد شد و كاربران، متخصصان و دانشجويان مي توانند با حضور در آن و گفت وگوي حضور و لمس و در اختيار داشتن دستگاهها با اين تكنولوژي  نوين بهتر آشنا شوند.
وي ادامه داد: سالانه در سطح بين المللي نمايشگاه هاي بزرگي در حوزه فن آوري ديجيتال برگزار مي شود اما متأسفانه بسياري از متخصصان ايراني قادر به شركت در اين نمايشگاه نيستند، بنابراين جشنواره اي كه در تهران برگزار مي شود مي تواند فرصتي مناسب را در اختيار فعالان عرصه عكاسي و تصويربرداري قرار دهد. به گفته وي برگزاركنندگان قصد دارند با برگزاري مستمر و سالانه اين جشنواره در ايران، آن را در نهايت به يك نمايشگاه معتبر منطقه اي براي تحت پوشش قرار دادن ساير بازارهاي موجود در كشورهاي همسايه ايران تبديل كنند.
نوري گفت: شعار جشنواره دوم «چيزي بيش از اينهاست» و تلاش مي كنيم با تكيه بر اين شعار اهدافي چون ارائه نوآوري ها، اشتغال زايي و حمايت از مصرف كنندگان را محقق سازيم.
وي افزود: جشنواره فن آوري ديجيتال امسال با حضور ۳۰ شركت و ۳۷ نشان تجاري معتبر بين المللي برگزار مي شود. شركت هاي ژاپني ۴۶ درصد، كره اي ها ۱۶ درصد، توليدكنندگان انگليسي ۱۳ درصد، چيني ها ۱۳ درصد و شركت كنندگان آلماني، تايلندي ، ايراني و ساير كشورها ۱۲ درصد فضاي نمايشگاهي اين جشنواره را در اختيار دارند.

تايپ كردن ،هوش انسان را كاهش مي دهد
تحقيقات نشان مي دهد تايپ كردن و فرستادن ايميل انسان را كم هوش و ضريب هوشي را كاهش مي دهد.به گزارش خبرگزاري موج، آزمايشات نشان مي دهند استفاده از صفحات كليد رايانه اي براي تايپ و يا فرستادن پيغام با موبايل باعث مي شود تا ضريب هوشي افراد حداقل تا ۱۰ واحد كاهش يابد.در حالي كه اين ميزان به هنگام استعمال مواد مخدر خطرناكي مانند ماري جوانا فقط ۴ واحد است به همين دليل خطر كاهش ميزان هوش به هنگام تايپ كردن و فرستادن پيغام هاي متني دو برابر استفاده از مواد مخدر است.

برنامه ريزي شهري با بازي كامپيوتري
گروه دانش: دانش آموزان يك مدرسه در انگليس قادر خواهند بود با نسخه جديد يك بازي كامپيوتري، برنامه ريزي شهري را فرا بگيرند و تمرين كنند.اين بازي كامپيوتري، دانش آموزان را قادر مي سازد تا از طريق آن به شهرهاي مختلف سفر كنند و به مطالعه مسايل زيست محيطي و سيستم حمل و نقل آن شهر بپردازند. همچنين برنامه كامپيوتري آنها را قادر خواهد ساخت، طراحي منزل خود را تغيير بدهند.به گفته مدير مدرسه، اجراي آزمايشي اين طرح، نتايج بسيار مطلوبي را در برداشته است.

اينترنت
۵۶۱۹۱ پيام الكترونيكي براي پاپ جديد
گروه دانش: در دو روز اول فعاليت پاپ جديد، بيش از ۵۶۱۹۱ نامه الكترونيكي براي وي ارسال شده است.بر اساس آمار اعلام شده تعداد ۳۰۸۴۴ نامه به زبان انگليسي ۱۲۶۲۱ نامه به زبان ايتاليايي، ۶۰۲۴ پيام به زبان اسپانيايي، ۲۹۶۱ پيام به زبان آلماني، ۲۲۸۶ پيام به زبان پرتغالي و ۱۴۵۵ پيام به زبان فرانسوي براي او ارسال شده است.در اغلب اين پيام هاي الكترونيكي به پاپ تبريك گفته شده و از او خواسته شده كه براي مردم دعا كند.
پرطرفدارترين مارك در اينترنت
گروه دانش: بر اساس نظرسنجي هاي صورت گرفته توسط يك مؤسسه سنجش افكار اينترنتي، (eBay) پرطرفدارترين مارك در نزد كاربران سراسر جهان است. به عبارتي ديگر ديدگاه مثبت كاربران در مورد اين مارك بيشتر از ساير مارك هاي موجود در شبكه  جهاني است در حالي كه بيشتر نگرش  منفي معطوف به مارك مك دونالد است.همچنين از فهرست شركت هاي برجسته، مايكروسافت در صدر جدول رده بندي قرار گرفت اما از لحاظ پرطرفدار بودن رده ششم از انتهاي جدول را به خود اختصاص مي داد.به گفته كارشناسان اينترنتي، تبليغات اينترنتي هر روز در مقايسه با تبليغات تلويزيوني پررنگ تر مي شود و اثر زيادي بر انتخاب مشتريان مي گذارد به همين دليل شركت هاي بزرگ مي دانند براي افزايش فروش خود چاره اي به جز انجام تبليغات اينترنتي ندارند.

دادگاه
مشكل وراثت نامه هاي الكترونيكي
گروه دانش: چندي پيش يك سرباز آمريكايي در عراق كشته شد كه پس از مرگ وي پدرش تصميم گرفت به مشاهده نامه هاي الكترونيكي پسر، در سايت ياهو بپردازد. البته وي براي ورود به صندوق پستي پسر خود نياز به رمز عبور داشت كه شركت ياهو حاضر نشد رمز عبور را در اختيار وي قرار بدهد.
به هر حال وي به دادگاه شكايت كرد و سرانجام دو روز قبل، دادگاه، شركت ياهو را موظف كرد تا كلمه عبور را در اختيار پدر قرار بدهد.در پي انتشار اين خبر، كارشناسان حوزه اينترنت پيش بيني مي كنند از اين پس، موارد مشابه بيشتري به دادگاه كشيده بشود.
با آن كه بسياري از سايت هاي ارائه كننده خدمات نامه الكترونيكي، رمز عبور كاربر را پس از مرگ وي در اختيار وراث قرار مي دهند اما ياهو چنين كاري را انجام نمي دهد و اعلام كرد. در آينده تنها با حكم دادگاه، رمز عبور كاربران را در اختيار وراث آنان قرار خواهد داد.

دنيا
برترين كشورهاي اينترنتي دنيا
موج:  آمريكا و سوئيس در سال گذشته توانستند با پيشبرد برنامه هايشان در زمينه ارتباطات بي سيم و اينترنتي رتبه جهاني خود را در كشورهاي پيشرفته كه ضريب نفوذ انواع جديد اينترنت در آنها بيشتر است قرار دهند.
آمريكا كه در اين رده بندي جهاني سال ۲۰۰۳ در رتبه ششم جهان قرار داشت سال گذشته توانست رتبه دوم را كسب كند.اين تحقيق كه با همكاري مركز تحقيقات مجله اكونوميست و شركت IBM انجام مي شود نشان مي دهد رتبه سوئيس با افزايشي بي نظير از ۱۰ به ۴ رسيده است و به اين خاطر سوئيس داراي بيشترين پيشرفت بوده است.دانمارك بار ديگر سال ۲۰۰۴ عنوان پيشروترين كشور دنيا در زمينه اينترنت را به خود اختصاص داد زيرا اين كشور توانسته بيشتر خدمات دولتي را از طريق اينترنت پر سرعت، بي سيم و... با حفظ اصول امنيتي و در سراسر كشور به مردم تحويل دهد.همچنين تحقيق امسال بيشتر بر مسائل امنيتي تأكيد داشت قوانين و فناوري هايي كه امنيت اطلاعات كاربران را بيشتر فراهم كند از جمله مسائل مهم اين رتبه بندي بودند.كره جنوبي به همين دليل از رتبه ۱۴ به رتبه ۱۸ نزول كرده است اين در حالي است كه اين كشور با پوشش ۷۵ درصدي استفاده از اينترنت پر سرعت اولين كشور دنيا در اين زمينه است.
اين كشور داراي زير ساخت امن اينترنتي نيست و همين امر باعث افزايش رتبه آن شده است.
در اين رتبه بندي سنگاپور در رده ۱۱ اتريش ،۱۴ اسپانيا ۲۳ و ژاپن در رتبه بيست و يكم قرار دارند. در آن بين آذربايجان در رتبه آخر قرار دارد و پاكستان كشور همجوارمان در رتبه يكي به آخر ايستاده است ولي خبري از كشورمان در اين ليست نيست.

آنلاين
هنگ  كنگ پيشتاز تجارت الكترونيكي در آسيا
ايلنا:  تجارت الكترونيكي در هنگ  كنگ اخيراً پيشرفت بسياري داشته است و در حال حاضر اين كشور مقام نخست اين تجارت در آسيا را به خود اختصاص داده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه تجارت الكترونيكي در هنگ كنگ افزايش يافته است و براساس آمار اين كشور مقام نخست اين تجارت در آسيا را دارد.
اين در حالي است كه براساس آمار سال ۲۰۰۴ سنگاپور رتبه اول آسيا در اين صنعت و هفتمين رتبه در جهان را داشت.
براساس آمار جديد تجارت هنگ كنگ پس از پنج كشور دانمارك، آمريكا، سوئد و سوئيس مقام ششم در جهان و مقام اول در آسيا را دارد و سنگاپور به رده يازدهم نزول كرده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |