دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۲
نيكي كريمي در آرزوي دوربين طلا يي كن
000561.jpg
رقابت بر سر جايزه دوربين طلا يي جشنواره كن از 21 ارديبهشت شروع مي شود. يك فيلم سريلا نكايي از بيشترين شانس براي تصاحب اين جايزه برخوردار است، اما يك شب نيز كم شانس نيست. فيلم نيكي كريمي يكي از 22 فيلمي است كه همگي طبق تعريف بخش دوربين طلا يي اولين فيلم هاي سازندگان شان محسوب مي شوند
محمد رضا نصيري
يك روز با طرح عجيب و غريبي كه در دسـت داشـت وارد دفتر يكي از تـهيـه كننـدگان سينما شد و طرح را گذاشت روي ميز. فرد طرح به دست كه به اميد يافتن تهيه كننده به اين دفتر پا گذاشت، نيكي كريمي بود و پشت ميز هم تهيه كننده اي نشسته بود كه سابقه زيادي در كار با كارگردان هاي زن با تجربه و تازه كار سينما داشت.
جهانگير كوثري به خاطر سـوابـق همكـاري بـا همسرش، رخشان بني اعتماد بهتر زبان اين گروه از كارگردانان را متوجه مي شود. به اين اسامي نگاه كنيد: رخشان بني اعتماد، مريم شهرياري، تهمينه ميلا ني و ... بـنابراين نيكي كريمي به محل مناسبي مراجعه كرده بود. حالا  اولين تجربه او در مقام كارگردان، در بـخـش دوربيـن طلا يـي مهمترين جشنواره سينمايي جهان پذيرفته شده است. كوثري درباره توانايي هاي خانم كريمي مي گويد: ديدم موضوع بكري است، بلا فاصله قبول كردم. خيلي زود به اين نتيجه رسيدم كه نيكي كريمي با وجود آنكه هميشه مقابل دوربين بوده، از مسايل فني چيزهاي زيادي آموخته است. او براي تجربه اولش بسيار مسلط و متين نشان داد و اصلا  دستپاچگي در كارش ديده نمي شد.
مراحل ساخت فيلم درست يك سال طول كشيد كه از اين مدت فقط سي و چند روز آن صرف فيلمبرداري شد. فيلم يك شب كه فيلمنامه آن توسط نيكي كريمي و با كمك كامبوزيا پرتوي نوشته شد به گفته سازندگانش ژانر كاملا  متفاوتي در سينما محسوب مي شود.
فيلم نه اجتماعي است و نه هنري يا داستانگو؛ يك شب به شدت ضد قصه است، احتمالا  چيزي شبيه فيلم هاي سهراب شهيد ثالث.
نيكي كريمي كه در بازيگري به هر آنچه مي خواسته رسيده است، اصرار دارد حرفه خود را پشت دوربين ادامه دهد. هم اكنون طرح دوم وي آماده است، طرحي كه گفته مي شود از جنس يك شب خواهد بود. سر تا سر فيلم يك شب در شب مي  گذرد و حتي يك پلا ن روز نيز به آن راه نيافته است. داستان البته اگر داستاني به آن شكل وجود داشته باشد - در شب شروع مي شود و پيش از صبح روز بعد به پايان مي رسد.
تنها مشكلي كه بر سر راه ساخت فيلم وجود داشت اين بود كه كارگردان فاقد مجوز كارگرداني بود و در نتيجه پروانه ساخت نيز خيلي دير صادر شد. وزارت ارشاد قول صدور پروانه ساخت را براي ارديبهشت ماه داده بود، اما سازندگان از بيم از دست رفتن فصل، تصميم گرفتند بدون مجوز كار را آغاز كنند. تهيه كننده با اعتراف به اينكه روي اين تجربه ريسك كرده است، مي گويد: از اول هم مطمئن بوديم كه قرار نيست هزينه ها جبران شود و پول آن برگردد. با اين حال، خوشحالم كه براي يك كارگردان جوان و خوش آتيه امكان ساخت فيلمش را فراهم كردم.
رقابت بر سر جايزه دوربين طلا يي جشنواره كن از 21 ارديبهشت شروع مي شود. يك فيلم سريلا نكايي از بيشترين شانس براي تصاحب اين جايزه برخوردار است، اما يك شب نيز كم شانس نيست. فيلم نيكي كريمي يكي از 22 فيلمي است كه همگي طبق تعريف بخش دوربين طلا يي اولين فيلم هاي سازندگان شان محسوب مي شوند. اينكه علا قه نيكي كريمي براي ساخت فيلم ضد قصه از كجا آمده است، مشخص نيست. همه سابقه بازيگري او در فيلم هايي ثبت شده است كه به اصول قصه گويي كاملا  وفادارند. او اين شانس را داشت با جمعي از معتبرترين كارگردانان ايران از جمله داريوش مهرجويي، ابراهيم حاتمي كيا، بهروز افخمي، مسعود كيميايي و ... كار كند و در محضر آنها آنچه را كه براي توليد فيلمي شخصي لا زم است فرا بگيرد. از بازيگري كه عمده فيلم هايش در گيشه با موفقيت روبه رو شدند، انتظار نمي رفت به اين ژانر سينمايي روي بياورد. البته پيش از وي چنين سابقه اي وجود داشت. براي نمونه مي توان به مجيد مجيدي اشاره كرد كه در چرخشي 180 درجه اي از بازيگري در فيلم هاي غير هنري به يك فيلمساز هنري و جشنواره اي تبديل شد و به درو كردن جوايز جشنواره هاي جهاني روي آورد.
بازيگر اصلي فيلمي كه در بخش دوربين طلا يي پذيرفته شده هانيه توسلي است. پيش از آن قرار بود اين نقش را ترانه عليدوستي ايفا كند كه بنا به دلا يلي امكان آن فراهم نشد. شايد فرق نيكي كريمي با ساير همتايان جشنواره اي خود اين باشد كه او ترجيح داده است تجربه اول خود را با بازيگر حرفه اي شروع كند.
تركيب هيات داوران اين بخش نيز بسيار اميدواركننده است. حضور عباس كيارستمي در صدر هيات داوران و تركيب تقريبا فرانسوي آن - فرانسوي ها ارادت خاصي به كيارستمي دارند - باعث بسي خوشوقتي است. به جز كيارستمي اسامي ساير اعضاي اين هيات به اين شرح است:   پاتريك شامواسو (نويسنده - فرانسه)، مالك شيبان (كارگردان - فرانسه)، رومن وايندينگ (فيلمبردار- فرانسه)، اسكات فاونداس (منتقد - آمريكا)، روبرتو توريلياتو (رئيس جشنواره تورين - ايتاليا)، لوك پورينه (فرانسه)، ايو آليون (منتقد - فرانسه)، لورا مه ير (علا قه مند سينما - فرانسه.)

درويشي، نامزد جايزه بهترين موسيقيدان دنيا
ادعايي ندارم، من بهترين نيستم
زمان مهديزاده- آثار موسيقي، فيلم و مكتوب محمدرضا درويشي از سوي كميته موسيقي يونسكو در ايران براي معرفي اين هنرمند موسيقي به يونسكو ارسال شد. پيش از اين، كميته موسيقي يونسكو اين هنرمند را به عنوان بهترين موسيقيدان سال ايران، براي دريافت جايزه بهترين هنرمند موسيقي دنيا انتخاب و به يونسكو معرفي كرده بود.
پيش از اين هم در مصاحبه ها گفته بود كه وقت كار است: اگر ما بخواهيم در موسيقي نواحي درگير بحث نظري شويم اين 10-20 آدمي هم كه مانده اند از دست مي روند. تحقيقات زماني مي توانند جامعتر باشند كه منابع صوتي بيشتري در اختيار محققان و نسل هاي بعد از ما قرار بگيرد. با توجه به زمان و تاريخي كه داريم بايد گردآوري تبديل به يك نهضت شود تا بتوانيم طي اين 7-8 سال، اطلا عات و منابع جامعي را جمع آوري كنيم.
قرار بود آثار وي تا 25 فروردين به يونسكو فرستاده شود. او در اين باره مي گويد: روز سه شنبه مجموعه اي از آثارم ارسال شد. من به عنوان نامزد انتخاب شده ام، تنها در حد يك نامزد. جواب را مرداد يا شهريورماه ارسال مي كنند، البته شكل فردي جايزه اهميتي ندارد، مهم حضور آبرومندانه است. فارغ از نتيجه جايزه، بايد حضوري در شان كشور ايران داشته باشيم؛ تمدن، فرهنگ و اصالت.
انسان هاي بزرگي از سراسر دنيا آمده اند تا جايزه را تصاحب كنند. آمده اند افتخاري به مجموعه افتخاراتشان اضافه كنند. ولي درويشي به دنبال هدف ديگري است تبعات جايزه مهم است. ميراث شفاهي ايران در جهان مطرح مي شود. توجه سازمان هاي بين المللي جلب مي شود و شايد براي كارهاي تحقيقاتي امكاناتي هم بدهند.
از سال 1975 هر ساله مراسم اهداي جايزه بين المللي موسيقي از سوي شوراي بين المللي برگزار مي شود. البته موضوع اين جايزه هر ساله تغيير مي كند و امسال نيز موضوع آن اختصاص داده شده است به تنوع فرهنگي و راهكارهايي كه به گسترش فرهنگ در بين اقوام و ملل كمك مي كند. چندي پيش كميته موسيقي يونسكو در ايران او را به عنوان بهترين موسيقيدان ايران به يونسكو معرفي كرده است. درويشي در اين باره گفته بود: من ادعايي مبني بر بهترين استاد موسيقي ايران ندارم، تنها تحقيقات و پژوهش هاي من بررسي شد و به اين نتيجه رسيدند كه من را به يونسكو معرفي كنند. امروز درويشي در خانه نشسته است و به كارهاي ناتمامش مي رسد. جلد دوم دايره المعارف او تا يك ماه ديگر آماده مي شود.

داستان يك راننده تاكسي كه از مقام معظم رهبري كرايه گرفت
۲۰توماني فراموش نشدني
يكي از دوستان يك بار براي سر زدن به دفتر همشهري سوار تاكسي عجيبي شد.
عجيب از آن جهت كه جناب راننده به محض ورود مسافر استارت تاكسيمتر را زد و هزينه كرايه را براساس آن محاسبه كرد. هنوز امكان گفت وگو با اين راننده عجيب و غريب كه در اقدامي سنت شكنانه از تاكسيمتر استفاده كرده بود، فراهم نشده بود كه مصاحبه يكي از قديمي ترين رانندگان تاكسي تهران در نشريه تاكسي به چاپ رسيد. گفت و گوي كـمـاليـان رئيــس هيـات مـديـره تعاوني تاكسيراني تهران هم هـست، به قدر كافي جذاب بود: زمان جنگ بود كه آيت الله خامنه اي در بــازگـشـت از جبهـه در ايـستگـاه راه آهـن سوار تاكسي من شدند و تا منزل 20تومان پول به من دادند. آن 20توماني را هنوز هم نگه داشته ام.
رئيس هيات مديره تعاوني تاكسيراني از شرايط حاكم بر كاري كه مي كند ناراضي است: در زمان قديم رانندگان تاكسي ارج و قرب و اعتبار بيشتري داشتند و اگر مي گفتند پدر يك خواستگار راننده تاكسي يا پليس است، ديگر همه چيز حل بود. مثل الا ن نبود كه حتي خود فرزندان رانندگان هم شغل پدرشان را قبول نداشته باشند. راننده تاكسي مرخصي استحقاقي و استعلا جي ندارد و با حال مريض هم بايد پشت فرمان بنشيند. وضعيت آنها با همتايان خارجي اصلا  قابل مقايسه نيست.
اينكه نان تاكسي بخور و نمير است را چقدر باور مي كنيد؟ كماليان با به زبان آوردن اين جمله ادامه مي دهد: جايي براي خوشبيني باقي نمانده. و بعد مي رود سراغ دوران طاقت فرساي اين شغل. فقط دو سه سال اول سود دهي دارد(كه آن هم احتمالا  براي پرداخت قسط و بدهي هزينه مي شود)، در 5سـال بعـدي بايد نصف درآمد خرج خود تاكسي بـشود و نيم ديگر هزينه خرجي خانواده. كار او به 10 سال كه رسيد بايد هرچه درمـي آورد بـدهـد بـراي مخارج ماشين و لوازم يدكي .
خودم همه اين مراحل را تجربه كرده ام و اعتراف مي كنم كه در حق تاكسي دار اجحاف مي شود. البته همه سنگ او را به سينه مي زنند ولي به وي ظلم مي كنند.
نكته جالب ديگري كه در حرف هاي كماليان است و به دليل چاپ در نشريه اختصاصي آنها قابل توجه، اين است كه 90درصد رانندگان تاكسي در ايران بيمار هستند، چون اعصاب و روان آنها حين كار از بين مي رود...

دكه
000579.jpg
بي گناه اند!
روزنامه ميامي هرالد از انتخاب ژنرال پيتر پيس توسط جورج بوش به عنوان رئيس بعدي ستاد مشترك ارتش آمريكا خبر داد. به نظر مي رسد وي به راحتي نظر مثبت كنگره آمريكا را جلب كند. اين روزنامه همچنين از تبرئه چند افسر ارشد ارتش از اتهام شكنجه زندانيان عراقي گزارش داده است.
000576.jpg
گناهكارم!
الا ن ديگر مثل روز روشن است كه اتهام ذكريا موساوي قابل اثبات است. ذكريا به نقش خود در حادثه 11 سپتامبر كه به كشته شدن چند هزار نفر انجاميد، اعتراف كرد. نيويورك پست مهمترين مطلب خود را به اعترافات وي اختصاص داده است.
000573.jpg
همچنان بمبگذاري ادامه دارد
روزنامه منطقه اي عرب نيوز از كشته شدن 8 شهروند بغدادي در بمبگذاري اخير در اين شهر خبر داده است. اين روزنامه در قسمت ديگري از صفحه خبر خود به نقل از پوتين، رئيس جمهور روسيه نوشته است: فروش موشك هاي نظامي به سوريه هيچ تهديدي براي اسرائيلي ها نيست. در لبنان نيز روز جمعه تظاهراتي پس از مراسم ختم وزير سابق اقتصاد اين كشور عليه نيروهاي سوري شكل گرفته است.
000570.jpg
گرما در هند
فصل گرما در هند فرا رسيده است. تايمزآواينديا، عكس كودك تشنه اي را به چاپ رسانده است كه از شدت تشنگي، ظرف آبي را مقابل پوستر پرنده اي كه آن هم به نظر تشنه مي آيد، مي نوشد.

سرقلم
وكيل در جايگاه متهم
000567.jpg
بر خلا ف هميشه اين بار دادگاهي براي محكوم كردن يك وكيل در كاليفرنيا برگزار شد.
اين وكيل به خاطر دزديدن ميليون ها دلا ر از موكلا نش به 14 سال زندان محكوم شد. نيكولا ي تهين وقتي به دام افتاد كه به طور گسترده اي دست به ولخرجي و ريخت وپاش زد و زندگي مرفهي براي خودش دست و پا كرد.
دادستان مي  گويد: تهين بيشتر از 2 ميليون دلا ر از موكل هايش پول گرفته بود كه قطعا سرمايه زيادي است. در ماه اكتبر گذشته، بالا خره او بعد از 15 مورد كلا هبرداري بازداشت شد.
اين كلا هبرداري از سال 2001 زماني كه او 1/3 ميليون دلا ر از تعدادي مستاجر كم درآمد گرفت، شروع شد كه البته تمام آن را براي هزينه هاي شخصي و حرفه ايش بر باد داد. مستاجرها كشاورزان مهاجر مكزيكي بودند كه از صاحبخانه براي اجاره بالا ي اتاقك هاي مسكوني شان شكايت كرده بودند. تهين همچنين يك ميليون دلا ر ديگر هم از خانواده كودكاني كه دچار مشكلا ت مغزي شده بودند، گرفت. آنها به خاطر سهل انگاري پزشكان در معالجه كودكانشان به دادگاه مراجعه كرده بودند. خانواده اين كودكان بعد از دستگيري تهين گفتند: او هيچ وقت از مبالغي كه از پزشكان براي بي  گناه جلوه دادنشان دريافت مي  كرده چيزي نگفت. درمقابل، تهين در طول اين محاكمه شش هفته اي با گريه سعي مي  كرد بي  گناه بودنش را ثابت كند: من تمام حق  الوكاله  هايم را به دفتردارم مي سپردم و او مقرر مي  كرد كه هر كس چقدر بپردازد. بنابراين من هيچ كلا هبرداري و تقلبي نكرده ام.او به طور ضمني از قاضي، موكل ها و خانواده اش عذرخواهي كرد.
در ابتدا وكن واكر قاضي دادگاه تصميم داشت تهين را به 15 سال زندان محكوم كند، اما هارولدروزنتال، وكيل اين وكيل متخلف از قاضي خواست تا مدت محكوميت را كمتر كند. او گفت: تهين پشيمان است. به او محكوميتي بدهيد كه بتواند هنوز هم به زندگي اش اميدوار باشد. با موافقت قاضي، مدت محكوميت تهين به 14 سال كاهش پيداكرد.

چارچوب
000582.jpg
شتر سواري كه در عكس مي بينيد را با انسان اشتباه نگيريد. اين يك روبات ساخته دست بشر است . در مسابقات شترسواري كه در دوحه، پايتخت قطر انجام مي شود، اين شترسوار دستساز توانست چند ثانيهاي را به تنهايي شترسواري كند.

كوتاه تر از گزارش
حضور پررنگ ايران در كن
جدا از دو فيلم يك شب ساخته نيكي كريمي و جزيره آهنين اثر رسول اف كه از ايران براي شركت در بخش هاي مسابقه اي جشنواره كن برگزيده شده اند، سينماي ايران حضور پررنگي در پنجاه و هشتمين دوره اين جشنواره معتبردارد. عباس كيارستمي كه رئيس هيات داوران بخش دوربين طلا يي است و بنياد فارابي هم طبق معمول در اين جشنواره غرفه دارد، اما خانه سينما براي اولين بار است كه حضور در كن را تجربه مي كند. تركيب تيم 7 نفره خانه سينما به جز اطبايي، از يك نفر از كانون كارگردانان، نماينده كانون نويسندگان فيلمنامه و 3 عضو شوراي مركزي خانه سينما تشكيل شده است.
000564.jpg
نگاه از نوع جيمز دين
اين پوستر بخش نوعي نگاه فستيوال كن است. همانطور كه در اين تصوير مي بينيد، جيمز دين درحال نوعي نگاه كردن به گوشه اي بيرون از كادر است. فيلم جزيره آهنين،ساخته رسول اف تنها فيلم ايراني است كه در اين بخش پذيرفته شده است. حال، دليل اينكه چرا فرانسوي ها كه با هاليوود رقابت سختي دارند، حاضر شده اند عكس يك هاليوودي را به عنوان پوستر انتخاب كنند، شايد اعتبار فراملي بازيگر فقيد سينماي آمريكا باشد؛ شايد هم نباشد!
آرنولد:مرزها را ببنديد
آقاي فرماندار بسيار بسيار سختگير است. بي انعطافي او در موقعيت هاي گذشته، اين بار نصيب مهاجران شده است. آرنولد شوارتزينگر، فرماندار كاليفرنيا سياست مهاجرت را در ايالا ت متحده بسيار سهل و ممتنع مي داند و از دولت آمريكا خواسته است مرزهاي كاليفرنيا با مكزيك را به منظور جلوگيري از ورود مهاجران مسدود كند.
آرنولد اتريشي يادش رفته كه خودش يك مهاجر است. او مي گويد: رسيدگي به اين مساله قبل از حاد شدن آن بايد در راس امور قرار گيرد.
چندي پيش آرنولد به دولت هشدار داده بود كه بايد به مسايل امنيتي مرزها بيشتر توجه شود و از طرح ديوار كشي ميان كاليفرنيا و مكزيك حمايت كرده بود.
شيوع صلح جهاني
دوران ضرب المثل هايي نظير:   مثل سگ و گربه به جان هم افتادن گذشته است. همزمان با روند رو به رشد صلح جهاني، سگ ها و گربه ها نيز نه تنها به هم نمي پرند، بلكه در بعضي موارد مثل اين سگ، گربه اي را به فرزندخواندگي قبول مي كنند. اين سگ كه آهوانگ نام دارد از مي مي، گربه كوچك حمايت و پرستاري مي كند، به آن شير مي دهد و شب ها در آغوشش جايي براي بچه گربه باز مي كند. گوانگ زو صاحب اين سگ و گربه مي گويد: آهوانگ دوست دارد نقش مادر را ايفا كند.
اژدهاي دوسر
يك مرد چيني در باغچه منزلش مار دوسر منحصر به فردي كشف كرد. آقاي يانگ تصميم گرفته است اين مار را نزد خود نگه دارد. هر دو سر مار تكامل يافته اند و هر سر داراي دو چشم و يك دهان است و پهناي مار نيم متري از پهناي يك انگشت شست تجاوز نمي كند.
به گفته يانگ، اشتهاي اين مار براي خوردن موش ها غير قابل تصور است (حال اينكه با كدام دهان مي خورد، بماند)! متخصصان حيات وحش چيني معتقدند اين مار غير عادي بر اثر تاثير عوامل محيط در طول دوره تكامل، چنين حالتي پيدا كرده است.
هنر گاوي
يك گاو خوش اقبال كه درحال حمل شدن به سوي كشتارگاه بود، توسط گروهي از هنرمندان ربوده شد. اين گاو در حال حاضر در پشت بام يك ساختمان 10 طبقه زندگي معمولي خود را مي گذراند. مساحت اين پشت بام كه البته بيشتر به يك مزرعه شباهت دارد يكهزار و 500 متر مربع و در شهر سانتياگو، پايتخت شيلي قرار دارد. البته چون پهناي راه پله كفاف عبور گاو پروار را نمي داد، مشكل كار تنها با جرثقيل حل شد. سخنگوي اين گروه كه نمي خواست نامش فاش شود، گفت: ما خواستار حمايت حيوانات هستيم. مردم هنر را تنها در گالري ها مي بينند، اما هنر اينجاست.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |