چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۸۳
گزارشي از مقدمات اولين جشنواره نوشيدني هاي برتر
قلپ قلپ جشنواره!
000687.jpg
مسعود مير
در يك روز گرم بهاري كه كج خلقي آسمان را بهتر مي توان درك كرد، خيلي چيزها دگرگون مي شوند. در صندلي چرمي  داغ يك تاكسي قديمي كه نفس كشيدن هم احتياج به ترفندهاي خاصي دارد، شيشه هاي پايين كشيده شده، نقش يك منجي را بازي مي كنند. ديدن ماشين ها و درخت هاي سبز يك پارك محلي، اما ذوقي را برنمي انگيزد كه يك بيلبورد عريض و طويل.
همه ماجرا هم از خواندن نوشته هاي بيلبورد آغاز مي شود كه در گرماي ديوانه كننده ماشين مانند يك ليوان آب سرد دلنشين است. اگر اهل پيگيري اخبار مربوط به جشنواره هاي متنوع باشيد تاكنون نام جشنواره غذا به گوشتان خورده است. پارك لا له جشنواره اي را ميزباني مي كرد كه در آن غذا حرف اول و آخر را مي زد و استقبال از آن هم بي نظير بود. بيلبورد سفيد رنگ، اما خبر از برگزاري جشنواره اي مي داد كه تفاوتش دلنشين بود.
وقتي دقيق خواندن نوشته ها بهانه پياده شدن از تاكسي شود و اولين سوپرماركتي مسير يك بطري كوچك اكسيژن و هيدروژن را به قيمت نه چندان بالا  دراختيارت بگذارد، ضرورت وجودش بيشتر درك مي شود. اولين جشنواره نوشيدني هاي برتر و جرعه هاي آب خنك، حس مطبوع رفع عطش را با جذابيت نوشته ها همراهي مي كند و چند شماره تماس كه بتوان در مورد اين جشنواره آبكي!! اطلا عات بيشتري كسب كرد.
به دليل ايجاد رابطه مستقيم بين توليدكنندگان و مصرف كنندگان و آشنايي هرچه بيشتر با ذائقه ايراني ها، طبقه بندي ميزان علا قه مردم به نوشيدني هاي مختلف و شناسايي توانمندي هاي صنايع غذايي فعال در حوزه نوشيدني ها، اولين جشنواره علمي، فرهنگي نوشيدني ها را برگزار خواهيم كرد.
اين جملا ت را اميرمهدي رمضاني، رئيس ستاد برگزاري جشنواره در حالي به زبان مي آورد كه تصور خوردن يك چاي در دفتر كارش ذهن را بدجوري درگير مي كند. رمضاني مي گويد براي برپايي جشنواره يك هيات علمي 14 نفره تشكيل داديم و با جلب حمايت وزارت بهداشت، اتحاديه تعاوني هاي توليدكنندگان فرآورده هاي لبني پاستوريزه ايران، صندوق حمايت از توسعه فرآورده هاي لبني و شركت توسعه سرمايه گذاري هاي وزارت بازرگاني در بخش كشاورزي مقدمات برگزاري جشنواره را فراهم كرديم و قصد داريم نوشيدني ها را، هم از حيث بهداشتي و هم از بعد تجاري مورد بازبيني قراردهيم. ما از شركت بازرسي صنعت غذاي حلا ل هم براي همكاري دعوت كرديم كه نوشيدني ها را به لحاظ استاندارد اسلا مي مورد ارزيابي قرار دهند. اين شركت فعاليت هاي گسترده اي در كشورهاي اسلا مي نظير عربستان، دبي، قطر و حتي كشورهاي شرق دور مانند تايلند و تايوان دارد.
وقتي صحبت از انگيزه برپايي جشنواره اي با اين رويكرد مي شود مي گويد: ما تجربه برگزاري جشنواره شكلا ت و شيريني را هم داشتيم و علا وه بر اين اهداف مختلفي را براي به سامان رساندن چنين برنامه اي مدنظر داشتيم. ايجاد فضاي رقابت بين توليد كننده ها و آشنايي مصرف كنندگان شايد جزيي از اين ماجرا باشند. وقتي صنعت نوشيدني آنقدر با اهميت است كه آب كوه هاي ايران در بطري هاي كوچك با دلا ر معاوضه مي شوند و از طرفي بسياري از شركت هاي توليدكننده نوشيدني تحقيقات گسترده اي براي آشنايي با ذائقه ايراني ها و توليد محصولي مطابق ميل آنها را در دستور كار قرار مي دهند، ديگر نمي توان تمام بحث هاي پيرامون نوشيدني را تنها به يك رفع حاجت تكراري گره زد. براي آشنايي با گستردگي صنعت نوشيدني و توجه آنها به ذائقه هاي مختلف، همين نكته بس كه در اكثر كشورها نوشابه هاي خاصي براي سنين 50 به بالا  و پايين تر از 12سال توليد مي شود.
شايد تصور روزي كه اين تنوع محصولا ت در ايران هم از حرف به انبار كارخانه هاي توليدكننده نوشيدني وصل شود چندان دور از ذهن نباشد، اما بايد واقعيت را پذيرفت. بازار نوشيدني در ايران از حيث تنوع محصول وضعيت نرمالي دارد، ولي هنوز هم نوشيدني ايراني به معناي واقعي اش به دو محصول 3 حرفي مربوط مي شود. چاي و دوغ دو نوشيدني پر مصرف ايراني هستند كه هيچ گاه جايگاهشان را از دست نمي دهند، پس به جاي اصرار به تعيين جايگزين بهتر است كه در همين موارد به سطح كيفي مطلوبي دست پيدا كنيم. رمضاني در اين مورد نقش يك موافق را ايفا مي كند و مي گويد: قصد داريم به مردمي كه به صورت عام با نوشيدني ها سر و كار دارند و يك مصرف كننده هستند بگوييم كه چه محصولي بهتر است و در هر گروه نوشيدني (شير و فرآورده هاي لبني، نوشابه ها و آبميوه ها) برترين محصول را معرفي كنيم.
تاثير يك جشنواره تخصصي تغذيه كه از روز 27 تا۳۰ ارديبهشت در مجموعه ورزشي انقلا ب برگزار مي شود، شايد براي بازديدكنندگان عام با يك خاطره جالب و خوشمزه همراه باشد، اما مسوولا ن برگزاري جشنواره اهداف ديگري در ذهن دارند و براي رسيدن به اين مهم برنامه هاي ويژه اي را هم ترتيب داده اند. برپايي كارگاه هاي آموزشي با حضور صاحبان صنايع و 14 عضو هيات علمي جشنواره براي نزديك شدن به اهداف بهداشتي و ترتيب دادن سمينارهاي آموزش بازرگاني براي بسط هرچه بيشتر اين صنعت در ايران و ايجاد اشتغالزايي از مواردي است كه اهميت والا يي دارند و البته تشنگان و بازديدكنندگان از آن بي خبرند. تاكنون 30 شركت توليدكننده و وارد كننده نوشيدني براي حضور در جشنواره نوشيدني هاي برتر اعلا م آمادگي كرده اند. تا روزهاي پاياني ارديبهشت و ديدن برگزاري نمايشگاه زمان چنداني نمانده است، شايد به اندازه نوشيدن يك جرعه آب سالم...

به جا مانده از نوروز
000681.jpg
پرده سينماهاي تهران همچنان ميزبان اكران هاي نوروزي است. چند روزي است كه روزهاي دومين ماه سال را پشت سر گذاشته ايم و هنوز خبري از تغيير و تحول روي پرده سينماها نيست. در اين ميان مثل اينكه تنها حق فيلم سيماي زني در دور دست پايمال شد. اين فيلم هنوز چند روزي از پايان تعطيلا ت نوروزي نگذشته بود كه از روي پرده پايين آمد و جاي خودش را به عاشق مترسك داد. شايد دليل و برهان براي پايين كشيدن فيلم علي مصفا فروش پايين اين فيلم بود، اما حالا  كه ليست فروش فيلم ها را نگاه مي كنيم، مي بينيم اگر قرار بر اين بود، بايد ازدواج صورتي هم خيلي وقت پيش يعني دقيقا همان زماني كه سيماي زني در دور دست از پرده ها پايين كشيده شد، پايين مي آمد. حالا  علت چه بوده، ما نمي دانيم، فقط مي دانيم نبايد اين طور مي شد.
ازدواج صورتي، گل يخ ، مجردها و شاخه گلي براي عروس هنوز روي پرده سينماها هستند. شاخه گلي براي عروس با حضور جواد رضويان توانسته بينندگان زيادي را به سينماها بكشد و فرصتي مناسب براي فيلم جايگزين خود به وجود آورد. شارلا تان دومين ساخته بلند آرش معيريان باز هم حضور جواد رضويان را در خود مي بيند. شايد هيچ وقت چنين فرصت مناسبي براي شارلا تان پيش نمي آمد. در سينما جواد رضويان سلا م مي كند، راه مي رود، مي چرخد هيچ فرقي نمي كند، همه مي خندند و اين شايد برگ برنده شارلا تان باشد. حالا  سوال اينجاست كه چه زماني شارلا تان روي پرده مي رود. قرار بود اين كار طي چند روز اخير صورت بگيرد، اما هنوز كه خبري نيست.
از ديگر فيلم هايي كه در انتظار نوبت اكران هستند مي توان به زن زيادي ساخته تهمينه ميلا ني اشاره كرد كه قرار است جايگزين مجردها شود، در گروه سينما قدس. جاي ازدواج صورتي را، جايي براي زندگي خواهد گرفت. بازنده هم جاي گل يخي را خواهد گرفت كه اين روزها با كاهش استقبال مواجه شده است.
بايد منتظر ماند و ديد چه زماني فيلم هاي جديد جاي خودشان را روي پرده سينما پيدا خواهند كرد.

شلوغي وحدت با صداي نوري
000678.jpg
براي گرم شدن تالا ر وحدت، يك خبر داغ كافي است. محمد نوري به همراه اركستر و گروه كر خود به رهبري عليرضا شفقي نژاد در تالا ر وحدت كنسرت مي دهد. اگر اهل موسيقي باشيد، لابد پس از خواندن مقدمه اين خبر براي تهيه بليت از خانه بيرون مي رويد. اين برنامه آخر هفته و يك روز از هفته آينده شما را تبديل به لحظه هاي جذابي مي كند.
علا قه مندان به آثار محمد نوري، حتما ترانه هايي مثل مريم ، شاليزار ، چوپان و بهار زندگاني را به خاطر دارند. براي شنيدن دوباره اين ترانه ها، بايد فردا مجوز نشستن روي يكي از صندلي هاي تالا ر وحدت را به دست بياوريد. البته قرار است محمد نوري غير از قطعه هاي آشنا، 2 قطعه جديد هم در اين كنسرت اجرا كند.
عليرضا شفقي نژاد درباره اين كنسرت مي گويد: موسيقي و آواز محمد نوري با تعاريفي كه در موسيقي پاپ وجود دارد، يكي نيست. تنها قشر غيرموسيقايي ايران، محمد نوري را يك خواننده پاپ مي دانند، در صورتي كه سبك و مكتب آوازي نوري كلا سيك است. درباره موسيقي اين هنرمند مي توان گفت لا يت كلا سيك است. در ضمن محمد نوري مثل برخي ديگر از هنرمندان، موسيقي فولكلور و محلي را هم به فرم كلا سيك اجرا مي كند.
با اين مقدمه خودتان را براي تماشاي كنسرت محمد نوري آماده كنيد. حالا  اين كنسرت علا وه بر لذت از صداي محمد نوري، ويژگي هاي ديگري هم دارد. مثلا  مي توانيد هنگام اجراي قطعه ها به حرف هاي رهبر اركستر فكر كنيد. به هر حال براي ديدن كنسرت محمد نوري در تالا ر وحدت، 3 روز فرصت داريد. اين كنسرت روزهاي 8، 9 و 10 ارديبهشت ماه، راس ساعت 21 برگزار مي شود. البته عليرضا شفقي نژاد خبرهاي ديگري هم دارد كه اخم هاي آنهايي را كه به هر دليل قادر به حضور در كنسرت نوري نيستند، باز مي كند. قرار است در آبان و آذرماه سال جاري، كنسرت ديگري از گروه كر نوري در تالا ر وحدت اجرا شود. در اين كنسرت قطعات جديدتر را اجرا مي كنيم. در حال حاضر مشغول تنظيم اين قطعات هستيم.
... و بالا خره آخرين خبر براي اهالي شهرهاي ديگر. غير از اين كنسرت ها، برنامه هايي هم در شهرهاي ديگر داريم كه البته هنوز مكان و تاريخ دقيق آن مشخص نشده.

نت
عصار مي آيد
ماه آينده آلبوم جديدي از عليرضا عصار روانه بازار مي شود. عليرضا عصار در حال حاضر مشغول آماده كردن اين آلبوم است. آهنگ هاي اين آلبوم را هم همچون ساير آلبوم هاي عصار، فواد حجازي ساخته است. او قرار است ماه آينده راهي شهرستان هاي كشور شود و به اجراي كنسرت بپردازد.

شاتر
000675.jpg
عكس : امين محمدي
افسوس كه اين عكس كمي دير گرفته شده است و به نمايشگاه عكس زشتي ها و زيباييهاي تهران نرسيد. گرچه ميتوانيد اين تصوير را قطعهاي گمشده از آن نمايشگاه فرض كنيد.

امروز
آبليمو در گرما
000684.jpg
لا بد گرما شما را هم غافلگير كرده است. اين غافلگيري گاهي موجب مي شود كه فراموش كنيم ديگر نمي توانيم مثل روزهاي بهاري ساعت ها پياده روي كنيم، تشنگي آزارمان ندهد تا جايي كه ممكن است گاهي دچار گرمازدگي و وارفتگي شويم.
تجربه دوره سربازي بعضي از نويسندگان ايرانشهر كه اين دوره را در گرماي خوزستان و در سنگرهاي مرزي بدون كولر گذرانده اند، پيشنهاد امروز ماست. از آنجا كه گرماي طاقتفرسا باعث عرق كردن و دفع املا ح بدن همراه با خارج شدن عرق از بدن مي شود، نوشيدن يك نوشيدني خنك كه املا ح بدن را نيز تامين كند، باعث سرحال آمدن و جلوگيري از گرمازدگي مي شود. تجربه موفق كساني كه مدت ها در خوزستان و ديگر مناطق گرمسير زندگي كرده اند، مي گويد كه نوشيدني طبيعي و گوارايي مثل شربت آبليمو و خوردن مرتب غذاي روزانه، بدون توجه به بي اشتهايي باعث مي شود تا بي حالي ناشي از گرماي طاقتفرسا به مرور از بين برود و جاي خود را به تجديد قوا بدهد.
شربت آبليمو را در اين روزهاي داغ جدي بگيريد و خوردن ميوه ها را هرچند كه ممكن است كمي گران تمام شود، به برنامه غذايي خود اضافه كنيد.

جعبه
چلسي - ليورپول
ستون امروز را با فوتبال شروع مي كنيم، يك نيمه نهايي تمام انگليسي در ليگ قهرمانان اروپا. مصاف امروز چلسي با ليورپول قطعا صحنه هايي زيباتر از ليگ برتر انگليس را رقم خواهد زد، مانند تمام مسابقات ليگ قهرمانان اروپا اين مسابقه هم ساعت 23:15 شروع مي شود.
ساير برنامه هاي امروز از اين قرار است: مامورين پرونده هاي راكد را ساعت 13:30 از شبكه سوم تماشا كنيد. پرستاران را هم۱۵:10 مي توانيد از شبكه اول ببينيد. آشپزخانه برنامه به خانه برمي گرديم هم امروز داير است و كيك پنير آموزش مي دهد. حامي وحش را مي توانيد ساعت 19 از شبكه تهران ملا حظه كنيد. علا قه مندان به صفحه محيط زيست احتمالا  از اين سريال حسابي لذت خواهند برد. قسمت ديگر سايه آفتاب را 20:15 تماشا كنيد از شبكه سوم.
از شبكه سوم يك پله پايين مي آييم و به تماشاي رسم شيدايي مي نشينيم كه ساعت 21 روي آنتن خواهد رفت. فوتبال را كه تماشا كرديد، اگر تيم محبوبتان باخته بود و بي خوابي عذابتان مي داد، شبكه اول را بگيريد و كاكتوس راتماشا كنيد، شايد افاقه كرد.

نمايشگاه
عكس هاي قديم و هنرمندان
نمايشگاه طراحي پرتره جمعي از هنرمندان موسيقي و سينما در نگارخانه ماني برگزار خواهد شد.
نمايشگاه پرتره از آثار هنرمندان موسيقي و سينما توسط پرويز اميري از تاريخ 9 ارديبهشت ماه به مدت يك هفته پذيراي علا قه مندان خواهد بود.
علا قه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند همه روزه از ساعت 16 تا 20 به نگارخانه ماني مراجعه كنند. نمايشگاه عكس تهران قديم در نيمه اول ارديبهشت ماه در نگارخانه جوان افتتاح شد.
نمايشگاه عكس بناهاي تهران قديم با همكاري عكسخانه شهر در اين مجموعه برپا شده و حدود 40اثر به صورت سياه و سفيد با موضوعاتي چون: فضاهاي قديمي تهران، خيابان ها و طرز معماري شهري تهران قديم در معرض ديد علا قه مندان قرار گرفته است. علا قه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند همه روزه از ساعت 9 تا 20 به فرهنگسراي جوان مراجعه كنند.

فرهنگ
سواري، جشنواره، مشاوره
فرهنگسراي دختران در راستاي اجراي برنامه هاي ورزشي خود اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش سواركاري كرده است. اين دوره آموزشي مخصوص دختران است و با مشاركت خانه فرهنگ اميركبير انجام مي شود. بانوان علا قه مند مي توانند براي ثبت نام به فلكه دوم صادقيه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات، فرهنگسراي دختران مراجعه كنند.
فرهنگسراي نوجوان، در فرهنگسراي قرآن اقدام به برگزاري نهمين جشنواره قرآني كودك و نوجوان كرده است. در اين جشنواره علا قه مندان مي توانند در 18 رشته قرآني، ادبي و هنري شركت كنند. شهرك وليعصر(عج)، انتهاي خيابان حيدري جنوبي، بوستان لواساني، فرهنگسراي نوجوان، آدرس اين فرهنگسراست.
فرهنگسراي اقوام به منظور پر كردن اوقات فراغت بانوان منطقه و پاسخگويي به نيازهاي مشاوره اي آنان اقدام به برگزاري جلسات مشاوره بانوان كرده است.
مشاوره با موضوعات تغذيه، بهداشت رواني و جسمي، تربيت فرزندان، مديريت خانواده، اوقات فراغت، موضوعات شهروندي و مسابقه آشپزي، پانزدهم هر ماه ساعت 10 صبح به صورت رايگان با حضور كارشناسان مربوطه برگزار مي شود.
ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام.

هوا
هواي بيرون از خانه
هواي تهران اوضاع عجيبي پيدا كرده است، اما براي اينكه در جريان باشيد كه در روز آخر هفته تان چه هوايي در انتظارتان نشسته است، سراغ ستون كوچك تهرانشهر را بگيريد. شايد به اين دليل كه ما هم مثل خيلي از شماها براي يك روز آخر هفته كلي برنامه مي چينيم. وقتي روز جمعه سر كار رفتن براي اهالي مطبوعات واجب است، دنياي استراحت و تفريح رنگ پنج شنبه مي گيرد؛ فرصتي كه مي توان آن را در ارتفاعات تهران گذراند و روي آتش هوا را نديد. 27درجه در گرمترين زمان و 17 درجه در سردترين زمان دماي هواي پنج شنبه است به شرطي كه در خانه نمانيد...

ستون شما
شغل سخت
البته كه بسيار مهم است بدانيد در لحظات سقوط چه اتفاقي افتاده، اما به محدوديت خبرنگاران نيز حتما عنايت بفرماييد. واقعا به اين سادگي نيست كه سرمان را بيندازيم پايين و برسيم كنار هواپيما. اگر بدانيد ساتيار امامي بابت چند عكس از فاصله دور چه ها كه نكشيده است!
تشويق
اين همه تعريف از مطلب جان چه ارزان است سردبير ما را پس از مدت ها خوشحال كرد و باعث شد اشك در چشمانش حلقه بزند. مي گفتند او در حالي كه كنفوسيوس وار به دامنه هاي البرز خيره شده بود، گفته است: عجب !
كنجكاوي
تماس هاي مكرري داشتيم كه مي خواستند بدانند سرنوشت كودك مفقود شده- آرين - در حادثه هواپيما چه شد...؟
از پيگيري همه ممنون.
درددل مخفي
-آقا درباره اين گلدكوئيست بنويسيد. همه همكاران ما پولشان را برداشته اند و افتادند دنبال اين كار. واقعا چرا اجازه مي دهند؟
-آقا من در بانك... حساب باز كردم، ولي چيزي برنده نشدم، چرا؟
-بيمه... هم نوبر است. نزديك 400 هزار تومان پول بيمه بدنه داده ايم، اما وقتي آينه ماشينمان شكست و رفتيم خسارت بگيريم فقط 15 هزار تومان (نزديك به نصف) دست ما را گرفت. اگر دوستان در تبليغات تلويزيوني اين شرايط را اعلا م كنند، مردم به سادگي گول نمي خورند. من واقعا متاسفم.
نكته: از اين موارد گزارش هايي تهيه خواهيم كرد. البته مورد دوم را متوجه نشديم!
۲ اشتباه
۱– سمت نادر ميرمحسني در گزارش ركورددار دياليز دنيا درگذشت به عنوان پزشك بيمار درج شده بود، اما ايشان مسوول بخش دياليز بيمارستان الوند هستند كه چاره اي جز تصحيح نمي ماند.
۲– علا وه بر اين مورد، در گفت وگو با آقاي نجفي تيتر زده بوديم از تي تي كاكا تا زاينده رود كه با توجه به اينكه ايشان اهل استان سيستان و بلوچستان هستند بايد به جاي زاينده رود از هيرمند استفاده مي كرديم.
نكته: اگر دوره، دوره قديم بود، اين 2خبرنگار بي دقت را مي انداختيم در قفس شير!
۷ ساعت تاخير
دوستي تماس گرفته اند تا نكته جالبي را به اطلا ع برسانند: هفته گذشته با يك بوئينگ 707 رفتيم كيش. اين هواپيما نقص فني پيدا كرد و درست 7 ساعت در فرودگاه كيش معطل شديم. البته وقتي دليل تاخير را پرسيديم، گفتند: نقص فني...
به قول معروف واقعا؟!!
لطفا...
لطفا از تماس هاي غيرضروري با ستون شما خودداري فرماييد. اينكه بچه پوشك كامل مي خواهد، مال وقتي است كه ساعت اداري به پايان رسيده باشد. من مي خواهم بدانم آيا ساير آقايان هم با مشكلا تي از اين دست روبه رو هستند؟
جواب به سوال
جاي چهره هاي ورزشي در خبرسازان خالي است، چرا؟
جواب داديم ماشاءالله همشهري بهترين ورزشي نويس ها را دارد و ما جرات عرض اندام در مقابل همكاران خود رانداريم.

ذهن زيبا
بنده طعم ايمان را نمي چشد، مگر اينكه دروغ را چه شوخي و چه جدي اش ترك كند.
حضرت علي (ع)

رضايت وجدان بالا ترين مسرت هاست.
ژول سيمون

در جهان روشنايي هايي وجود دارد كه در عميق ترين ظلمات نهانند.
گاندي

زماني كه پله هاي ترقي را طي مي كني، به ديگران خوبي كن؛ زيرا هنگام سقوط، با همين مردم مواجه خواهي شد.
ويلسون ميزنر

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
طهرانشهر
محيط زيست
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  طهرانشهر  |  محيط زيست  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |