شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۵ - Apr 30, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): اگر خداوند (مردم را به وسيله انبياء) بر معصيت و نافرماني خود نترسانيده بود، براي سپاسگزاري از نعمت هاي او واجب بود كه معصيت نكنند.
نهج البلاغه / ۲۸۲
امروز با حافظ
دلم از عشوه شيرين شكر خاي تو خوش
اي همه شكل تو مطبوع و همه جاي تو خوش
همچو سرو چمن خلد سراپاي تو خوش
همچو گلبرگ طري هست وجود تو لطيف
اسامي فيلم هاي بخش كلاسيك
پنجاه و هشتمين جشنواره كن اعلام شد
000999.jpg
برگزاركنندگان پنجاه و هشتمين جشنواره كن اسامي كامل فيلم هايي كه قرار است در بخش كلاسيك اين دوره از جشنواره به نمايش درآيند را اعلام كردند. اين بخش به فيلم هاي قديمي  سينماي جهان اختصاص دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس در بخش كلاسيك اين دوره از جشنواره كن براي دومين سال پياپي و به منظور تقدير از سينماي مكزيك سه فيلم از مجموعه ساخته هاي «اميليو فرناندز» ، كارگردان اين كشور به نمايش درخواهد آمد.
همچنين موسسه فيلم انگلستان در نظر دارد كه به منظور گراميداشت صدمين سال تولد «مايكل پاوول» ، كارگردان انگليسي برنامه اي را با عنوان نمايش فيلم هاي بازسازي شده اين كارگردان برگزار كند.
همچنين در فهرست اعلام شده اين بخش، اسامي دو فيلم «رودخانه» به كارگرداني «جين رينور» و «پتر پانچالي» به كارگرداني «ساتيا جيت راي» محصول سال هاي (۱۹۵۱) و (۱۹۵۵) وجود دارد.اين فيلم ها توسط موسسه فيلم آمريكا كه در سال ۱۹۹۰ توسط مارتين اسكورسيزي و هفت كارگردان ديگر اين كشور تأسيس شده، از آرشيو آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي برداشته شده است.
به منظور گراميداشت پنجاهمين سال درگذشت «جيمز دين» ، نيز در اين دوره از جشنواره ضمن برگزاري نمايشگاهي از عكس هاي اين بازيگر آمريكايي، فيلم مستند  «هميشه جوان» به كارگرداني«مايكل شرايدان»كه درباره جيمز دين است به همراه دو فيلم «شرق بهشت» و «شورش بدون دليل» كه از فيلم هاي مشهور «دين» است، به نمايش درخواهد آمد.
بازار فيلم هاي ايراني
در بازار جشنواره كن امسال سينماي ايران، با غرفه اي تحت عنوان Iranian cinema فيلم هاي ايراني متقاضي فروش و حضور درعرصه هاي بين المللي را عرضه مي كند.
به گزارش ايسنا دوازده فيلم از سينماي ايران به صورت ۳۵م.م در بازار فيلم براي خريداران و نمايندگان جشنواره ها اكران مي شوند. اين فيلم ها عبارتند از: «ماهي ها عاشق مي شوند» ، «باغ هاي كندلوس» ، «يك تكه نان» ، «شكوفه هاي سنگي» ، «مرثيه برف» ، «ما همه خوبيم» ، «خيلي دور، خيلي نزديك» «خوابگاه دختران» ، «كافه ترانزيت» ، «ديشب باباتو ديدم آيدا»  ، «دوئل» و «زن زيادي» .
به گفته اسفندياري، مسؤول فروش فيلم هاي ايراني بنياد سينماي فارابي، كليه فيلم ها خودشان متقاضي حضور بودند و هر كدام كه اظهار تمايل كردند و توانسته اند شرايط عرضه بين المللي خود از جمله ريزنويس، اطلاعات كامل و بروشور را فراهم كنند در بازارعرضه مي شوند.
در غرفه سينماي ايران در بازار كن، انجمن سينماي جوان و شركت «به نگر» همانند سال قبل حضور دارد و بخش بين المللي سيما نيز براي خريد فيلم ها غرفه جدايي خواهد داشت. موسسه قرن ۲۱ هم براي خريد فيلم در اين بازار حضور دارد.
در جشنواره كن كه اواسط ارديبهشت ماه برگزار مي شود، «يك شب» نيكي كريمي در بخش نوعي نگاه و «جزيره آهني» محمدرسول اف در بخش دو هفته كارگردانان حضور خواهد داشت و احتمالاً يك فيلم ايراني نيز بزودي در هفته منتقدين به عنوان نماينده ايران مطرح خواهد شد. عباس كيارستمي در جمع هيأت داوران جايزه دوربين طلايي كن حضور دارد.

دوازدهمين جشنواره تئاتر كودك در گچساران برگزار مي شود
پس از دوسال بلاتكليفي، دوازدهمين جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان با حمايت شركت نفت در گچساران برگزار
مي شود.
به گفته اردشير صالح پور مسئول دبيرخانه جشنواره هاي تئاتر مركز هنرهاي نمايشي، اين جشنواره از ۱۰ تا۱۴ ارديبهشت ماه در تالار شهرداري و تالار شركت نفت شهرستان گچساران واقع در استان كهكيلويه و بويراحمد برگزار مي شود.وي رضا توفيقي مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كهكيلويه و بويراحمد را به عنوان دبير اين جشنواره معرفي كرد و افزود: برگزاري دوازدهمين جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان به دليل پاره اي از مشكلات با دو سال تأخير مواجه شد.اين جشنواره تا ۹ دوره در همدان برگزار شد و پس از انصراف همدان از برگزاري اين جشنواره، يك دوره، ما اين جشنواره را در كرمان و يك دوره در اصفهان برگزار كرديم.
به گزارش خبرگزاري مهر، مسئول دبيرخانه جشنواره هاي مركز هنرهاي نمايشي تعدادگروههاي اين جشنواره را ۹ گروه اعلام كرد و متذكر شد: ۸ گروه نمايشي اين جشنواره از ميان ۱۲ گروه پذيرفته شده در مرحله بازبيني دو سال پيش است كه به منظور حفظ حق آنها ابتدا از همان ۱۲ گروه دعوت به همكاري كرديم اما ۴ گروه آنها از حضور در جشنواره انصراف دادند و ۸ گروه به بخش مسابقه اين جشنواره راه يافتند و يك گروه نيز از شيراز در بخش خارج از مسابقه حضور دارد.صالح پور گفت: گروههاي شركت كننده از شهرستانهاي بيرجند، ساري، ملاير، تهران، بندر عباس و شيراز هستند.وي در پايان از زحمات معاونت هنري وزارت ارشاد، انجمن كتاب كودك ونوجوان و برخي مطبوعات و خبرگزاريها كه در اين دو سال پيگير جشنواره بودند تشكر فراوان كرد.
لازم به توضيح است، آزيتا حاجيان، رويا نونهالي و يوسف صديق اعضاي هيأت داوران دوازدهمين جشنواره سراسري تئاتر كودك و نوجوان هستند.

«روسري آبي» در موزه هنرهاي معاصر تهران
فيلم «روسري آبي» به كارگرداني رخشان بني اعتماد، ساعت ۱۶و۳۰ دقيقه امروز در سالن سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش درمي آيد.
اين فيلم به همت واحد ارتباطات سينمايي موزه هنرهاي معاصر از سري بيست و ششم نمايش آثار (ويژه بهار ۸۴) و در بخش يك فيلمساز يك نگاه (مروري بر زندگي و آثار رخشان بني اعتماد) به روي پرده مي رود.
روسري آبي محصول سال ۱۳۷۳ ايران بوده و در مدت زمان ۸۷ دقيقه بازيگراني چون عزت اله انتظامي
فاطمه معتمدآريا، گلاب آدينه، افسر اسدي و جمشيد اسماعيل خاني را به خدمت گرفته است.
فيلمنامه اين اثر نيز توسط خود بني اعتماد به نگارش درآمده و طي آن زندگي يك كارخانه دار مسن به نام «رسول رحماني»  به تصوير كشيده شده است. او در كارخانه اش رب گوجه فرنگي توليد مي كند و حدود ۳۰۲۰ كارگر برايش كار مي كنند، رسول عاشق يكي از كارگران زن كارخانه مي شود.
رخشان بني اعتماد در اين فيلم نيز چون ساير آثارش با پس زمينه اي اجتماعي، به زندگي و معضلات زنان مي پردازد.

كوتاه از هفت هنر
برگزاري نخستين نشست كانون فيلم معناگرا
نخستين نشست كانون فيلم معناگرا، با حضور عبدالله اسفندياري، خسرودهقان و عزيزالله حاجي مشهدي در سينما فرهنگ برگزار شد.
بنابراين گزارش در اين جلسه ابتدا فيلم سفر بزرگ ساخته اسماعيل فروخي به نمايش درآمد و سپس عبدالله اسفندياري اين فيلم را در زمره فيلم هاي معناگرا قلمداد كرد و گفت: سفر بزرگ، فيلمي قابل فهم براي مردم جهان است و در واقع همه چيزها در اين فيلم نشانه است و به خاطر همين هم، جايزه بهترين فيلمنامه بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر را دريافت كرده است.
حاجي مشهدي منتقد سينما نيز در ادامه اين مراسم خاطرنشان كرد: وقتي از سينماي معناگرا صحبت مي شود، فيلم سازان فكر مي كنند محدوديت ها و خط قرمزهاي تازه اي در حال اعمال شدن است، در حالي كه اين نوع سينما از ابتداي تاريخ سينما وجود داشته و پديده نوظهوري نيست در واقع ساماندهي نشده است.
هشتمين جشنواره تئاتر استان هاي مناطق جنگي
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خرمشهر گفت: هشتمين جشنواره تئاتر دفاع مقدس استان هاي مناطق جنگي كشور همزمان با سوم خرداد در خرمشهر برگزار خواهد شد.
بنابر اين گزارش عليرضا رحمانيان افزود: با تشكيل دبيرخانه اين جشنواره در خرمشهر و دريافت متون نمايشي از استان هاي خوزستان، ايلام، كرمانشاه، كردستان و آذربايجان غربي، ۱۲ متن نمايشي برگزيده شد كه از خوزستان هشت متن و ساير استان هاي شركت كننده چهار متن انتخاب شد.وي گفت: جشنواره تئاترخرمشهر امسال سوم خرداد، سالروز آزادي پرشكوه اين شهر مقاوم آغاز و تا هفتم خردادماه ادامه خواهد يافت.
همايش نگارگري ديني در مشهد
همايش نگارگري ديني از سلسله همايش هاي آفاق هنر در مشهد مقدس به كار خود پايان داد.
اين همايش كه در استقبال از همايش بين المللي بزرگداشت سلطان محمد نگارگر مكتب يزد و به همت مؤسسه آفرينش هاي هنري آستان قدس رضوي، فرهنگستان هنر و مؤسسه فرهنگي هنري صبا به مدت يك روز برگزار شد، با ارايه مطالبي در زمينه نگارگري ديني به كار خود خاتمه داد. در اين همايش كارشناسان هنري از جمله، دكتر نامور مطلق قائم مقام فرهنگستان هنر، دكتر اردلان، استاد مهرگان، دكتر بلخاري و استاد وفادار در زمينه جمال و جلال در مكتب تبريز، ادبيات و هنر، هنر مقدس در آثار سلطان محمد، هندسه مقدس نگارگري و بهار سياه قلم در آثار سلطان محمد به ايراد سخنراني پرداختند.
ضمناً در پايان همايش ميزگردي با حضور مهندس شريف زاده با عنوان يك نگار و دو نگارگر برپا شد. همچنين شركت كنندگان در خاتمه همايش نگارگري ديني، از نمايشگاه تالار قدس كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي بازديد كردند.

بهارستان
كبوترفروشان نذر كرده اند كه اگر غصه ها تمام شود، تمام كبوترها را آزاد كنند.
حميد صدر - قصه ي كوچك

هنرمندان تئاتر در راه مكه معظمه
تعدادي از هنرمندان تئاتر و سينما از سوي فرهنگسراي نياوران، هفده ارديبهشت ماه عازم سفر حج عمره خواهند شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي نياوران تعدادي از هنرمندان تئاتر و سينما كه در جشنواره بين المللي تئاتر فجر برگزيده شدند توسط اين فرهنگسرا به سفر حج اعزام مي شوند. در اين سفر افرادي چون: گلاب آدينه، مهدي هاشمي، اصغر همت و هوشنگ هيهاوند حضور خواهند داشت.
اين هنرمندان كه در جشنواره تئاتر فجر انتخاب شده بودند، فرهنگسراي نياوران هزينه رفتن آنها به حج عمره را به عنوان جايزه تقبل كرده است.

انتقاد سرپرست گروه موسيقي سل از وضعيت موسيقي كشور
ايسنا: بهمن مه آبادي، سرپرست گروه موسيقي سل گفت: وجود مشكلات بسيار باعث شده است كه گروه هاي موسيقي در ايران آرام آرام از صحنه موسيقي كنار بكشند.
وي افزود: اگر ما در هر جاي دنيا غير از ايران، حضور داشتيم از ما حمايت مي كردند ولي در ايران از موسيقي نه تنها هيچ حمايتي نمي شود بكه موانع بسياري بر سر فعاليت  گروه ها قرار داده مي شود.
وي تأكيد كرد: موسيقي جدي در ايران به سايه برده شده است و مردم ساده پسندي را بيشتر ترجيح مي دهند.
مه آبادي گفت: در ظاهر بايد گروه هاي اصيل در ايران طرفداران زيادي داشته باشند ولي در واقع، در خارج طرفداران اين گروه ها بيشتر هستند.
وي گفت: نبود يك برنامه خوب و جدي در راديو و تلويزيون باعث شده است كه موسيقي كلاسيك و اصيل در ايران مهجور، مظلوم و تنها بماند البته منظور من از برنامه موسيقي، پخش يك برنامه ۳۰ دقيقه اي در ساعت ۲ نصفه شب نيست.
وي با اشاره به اينكه نشان دادن اركستر در تلويزيون با مشكلاتي مواجه است گفت: نمايش موسيقي در تلويزيون در تقويت حس زيبايي شناسي بسيار مؤثر است و مي تواند آرامش را به جامعه پرخشونت برگرداند.
او با انتفاد از سياستگذاري هاي كلي در زمينه موسيقي اصيل و كلاسيك گفت:
مي توان اين موضوع را ترويج كرد كه كساني كه مثلاً مدرسه مي سازند در زمينه ايجاد مدارس هنر و موسيقي و حتي سالن موسيقي نيز تشويق شوند.
وي گفت: هنرمندان موسيقي براي امرار معاش مجبورند در چند جا كار كنند. برخي از اعضاي گروه سل، عضو اركستر سمفونيك هستند. يكي عكاس است و ديگري مهندس و بعضي هم متأسفانه به موسيقي پاپ كشيده مي شوند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
وابستگي
دوست داشت حرف هاي دلش را براي او بگويد اما غرورش پابرجا بماند و عقده هاي دلش خالي شود. تمام سعي خود را به كار برد تا وقتي گريه مي كند، اشك هايش پنهان از ديدگان او باشد.
حالا احساس مي كرد از اندوه خالي شده است. سال ها بود اين غم ها روي دلش سنگيني مي كرد و از تظاهر به خوشبختي و لبخندهاي دروغين خسته شده بود. اما او همه حرف ها را شنيده بود و سنگ صبورش شده بود.
تا اين كه روزي سنگ صبور به او پشت كرد. كمرش شكست و تمام استعدادها و توانايي هايش خشكيد! گويي روحش مرده بود و جسمش به كارهاي روزمره مي پرداخت.
ناهيد اشكبوس

گشتي در دنياي خبرها
دستگيري سارق در صندوق عقب خودرو
اهايو: يك سارق در آمريكا، خود را داخل صندوق عقب خودرو زنداني كرد و اينگونه به دام پليس افتاد.
هنگامي كه اين مرد در حال سرقت بود ناگهان متوجه حضور گشت پليس شد؛ به همين دليل بلافاصله خود را داخل صندوق عقب  خودرويي كه در نزديكي محل سرقت متوقف بود، پنهان كرد.
اما سارق ناشي پس از بستن در صندوق عقب، ديگر نتوانست از آن خارج شود و مجبور شد با داد و فرياد از رهگذران كمك بخواهد كه به دام پليس افتاد.
قوانين كتابخانه اي
هيوستون: افرادي كه قصد استفاده از كتابخانه هاي عمومي هيوستون را دارند بايد قبل از مراجعه به اين اماكن به اندازه كافي بخوابند، غذا بخورند و دوش بگيرند.
گفته مي شود، اعمال اين قوانين مانع از ورود افراد بي خانمان به كتابخانه ها مي شود. معمولاً افراد بي خانمان با مراجعه به كتابخانه ها، روي ميز و صندلي ها به خواب عميق فرومي روند و يا داخل دستشويي ها دوش مي گيرند.
آتش زدن خانه تازه عروس
نيومكزيكو: يك زوج كه پس از برگزاري ماه عسل خود به سفر رفته بودند پس از بازگشت از سفر شوكه شدند چون منزل آنها در شعله هاي آتش سوخته بود.
پليس پس از انجام تحقيقات گسترده به اين نتيجه رسيد كه پدر عروس پس از رفتن دخترش به سفر ماه عسل اقدام به آتش زدن منزل آنها كرده است.
هنوز انگيزه پدر عروس از انجام چنين كاري مشخص نيست.
قبرستان عمودي
ملبورن: يك شركت استراليايي براي دفن كردن عمودي اجساد در يك قبرستان، مجوز دريافت كرد.با استفاده از اين شيوه، در استفاده از فضا صرفه جويي خواهد شد و نياز به گسترش قبرستان در كوتاه مدت نخواهد بود. اين براي اولين بار است كه در كشور استراليا، مردگان به صورت عمودي دفن مي شوند.
جبران خسارت
نيوجرسي: آيا تاكنون شنيده ايد كه يك سارق به صورت داوطلبانه به جبران خسارت هايي كه به شهروندان وارد كرده است، بپردازد؟
يك هفته پيش، سارقي وارد منزل يك پيرزن شد و با شكستن در ورودي به سرقت تلويزيون، ويدئو و دستگاه پخش موسيقي اين خانم پرداخت.
اما چند روز پس از وقوع اين سرقت، هنگامي كه پيرزن به خانه بازگشت با صحنه عجيبي مواجه شد؛ چون هم در شكسته شده تعمير شده بود و هم سارق كليه اجناس سرقتي را به جاي اوليه خود بازگردانده بود.
مرخصي به خاطر سگ
لندن: دوستداران سگ در كشور انگليس طي دو سال اخير، ۷/۲ ميليون روز مرخصي گرفته اند تا به اين حيوانات خانگي رسيدگي كنند.
۱۰درصد از اين افراد ۵ روز و ۵۰درصد ديگر تا دو هفته براي رسيدگي به حيوانات بيمار خود به مرخصي رفته اند.حتي ۵۵ درصد آنان اعتراف كردند، سلامتي سگ شان براي آنها مهم تر از سلامتي همسرشان است.
همچنين ۵۳ درصد اين افراد براي حيوانات خانگي خود هديه مي خرند.
صداي رئيس جمهور پشت تلفن
ونزوئلا: افرادي كه با وزارت نفت ونزوئلا تماس تلفني برقرار مي كنند، صداي هوگو چاوز رئيس جمهور اين كشور را مي شنوند.
هنگامي كه تماس گيرنده در انتظار وصل شدن تلفن خود به شماره داخلي مورد نظر است، بخشي از سخنراني اخير هوگو چاوز پخش مي شود. متن سخنراني كوتاه رئيس جمهور به اين شرح است:« آيا مي دانيد كه چرا امپرياليسم كشور ما را تهديد مي كند؟ ونزوئلا صاحب يكي از بزرگترين ذخاير نفتي جهان است. ذخاير نفتي اين كره خاكي نيز به زودي تمام خواهد شد.»
چاوز بارها آمريكا را تهديد كرده كه در صورت حمله نظامي به ونزوئلا، اجازه نخواهد داد حتي يك قطره نفت به آن كشور برسد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۹ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۴ دقيقه

گل و گياه
گل كاغذي
000996.jpg
نام علمي: Bougainvillea glabra
خانواده: NYCTAGINACEAE
نيازها: مكان آفتابي و گرم، حداقل دماي مورد نياز در زمستان جهت گلدهي مناسب در تابستان ۱۰-۸ درجه سانتيگراد، در فاصله بين دو آبياري اجازه دهيد سطح خاك كمي خشك شود، آبياري و كوددهي زيادي مخصوصاً در فصل بهار كه شاخه هاي تازه روئيده حدود ۳۰ سانتي متر رشد كرده اند، باعث به تعويق افتادن گلدهي خواهد شد. گلها روي شاخه هاي يكساله ظاهر مي شوند بنابراين هرس شاخه ها بايد بعد از پايان گلدهي صورت گيرد. در تابستان هر هفته يك بار كود محلول با غلظت ۲ گرم در ليتر. گلدان گياه جوان بهتر است هر سال اول بهار تعويض شود.
ازدياد: بوسيله قلمه هاي چوبي به طول ۱۵ سانتيمتر در بهار در حرارت ۲۴-۲۱ درجه سانتي گراد امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |