شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۵ - Apr 30, 2005
فرودگاه بين المللي امام بعدازظهر امروز
با فرود هواپيماي هما فعاليت خود را آغاز مي كند
منطقه ويژه اقتصادي فرودگاه امام ايجاد مي شود
000957.jpg
گروه اقتصادي: عليرغم تاخير طولاني در آغاز كار فرودگاه بين المللي امام به دليل نياز كلان شهر تهران به فرودگاهي با ظرفيت افزون تر از فرودگاه مهرآباد و سودآوري جذب ترافيك هوايي بين المللي براي ارايه خدمات فرودگاهي و افزايش سطح كيفي و كمي خدمات فرودگاهي در پايتخت كشور اين فرودگاه طبق برنامه اعلام شده بعد از ظهر امروز با فرود يك فروند هواپيمايي ايران اير از دبي به تهران فعاليت خود را آغاز مي كند.
به گزارش خبرنگار ما با توجه به برگزاري يك مراسم افتتاح وسيع براي اين فرودگاه آغاز كار مجدد اين فرودگاه عليرغم اهميت آن و نياز كشور به چنين فرودگاهي بدون تشريفات و تبليغات برگزار مي شود و قرار است تنها مسئولان وزارت راه براي استقبال از مسافران نخستين پرواز ورودي به اين فرودگاه حاضر شوند.
اگر چه روز پنج شنبه گذشته اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از بخش هاي مختلف اين فرودگاه ديدن كرد ولي مراسم ويژه اي براي افتتاح آن ترتيب داده نشده بود.وي در هنگام ديدار از اين فرودگاه در مورد تعطيلي فرودگاه پس از افتتاح آن در سال گذشته گفت: آن مرحله گذشته و مايل نيستم به آن بپردازم ولي در مجموع راضي نيستم و با اتفاقي كه افتاد كشور از اين سرمايه گذاري خود در اين مدت بهره اي نبرد.وي افزود: فرودگاه امام با اهداف وسيعي كه داشته فاصله دارد ولي براي شروع كار مشكلي ندارد و با توسعه فعاليت ها اين فرودگاه در مدت معقولي راه مي افتد.وي اظهار اميدواري كرد كه حوادث تلخ گذشته ديگر تكرار نشود.
براساس برنامه اعلام شده تا ۱۹ ارديبهشت ماه پروازهاي امارات به اين فرودگاه انتقال مي يابد و به تدريج همه پروازهاي خليج فارس در اين فرودگاه انجام مي شود و پروازهاي خارجي ديگر نيز در ادامه فعاليت آن به فرودگاه بين المللي امام انتقال داده مي شود.
فرودگاه امام براساس طرحي از پيش از انقلاب اسلامي كه مجوز آن در سال ۱۳۵۳ صادر شد، ساخته شده است و از جمله طولاني ترين طرح هاي عمراني كشور است كه با توجه به نياز كشور به فرودگاهي با ظرفيت مناسب، بهره برداري از آن با تأخير طولاني مواجه شده است.
سوددهي پس از ۸ سال
در حالي كه ايران به دليل موقعيت جغرافيايي خود در مسير دالان  اصلي هوايي اروپا و آسيا قرار دارد ولي به دليل وقوع جنگ تحميلي كه ۸ سال به طول انجاميد مركز اصلي خدمات فرودگاهي از مهر آباد تهران به فرودگاه دوبي انتقال يافت و اين اميرنشين امارات با استفاده از اين فرصت و ارايه خدمات فرودگاهي مناسب درآمد سرشاري از اين راه به دست آورد كه در حال حاضر ظرفيت فرودگاه اين كشور به سطح بي سابقه اي رسيده است.
اگر چه رسيدن به سطح خدمات فرودگاهي دوبي در فرودگاه بين المللي امام زمان طولاني نياز دارد ولي انتظار مي رود با توجه به سودآوري اين امر دست اندركاران صنعت حمل و نقل هوايي كشور با به كارگيري مصلحت و درايت لازم امكان سرمايه گذاري هاي گسترده براي توسعه سريعتر خدمات فرودگاهي در اين فرودگاه را فراهم كنند.
عليرغم اين امر اصغر كتابچي مدير عامل فرودگاه هاي كشور در اظهاراتي تاكيد كرده است كه فرودگاه امام ۳ تا ۵ سال زيان ده خواهد بود. اگرچه اظهارات وي با توجه به تاخير بهره برداري و عدم سرمايه گذاري هاي لازم در اين فرودگاه صحيح است ولي با توجه به ظرفيت بالقوه اي كه اين فرودگاه براي كسب درآمد دارد اگر مديريت توانا و كارآمدي در آن شكل گيرد به طور قطع سوددهي اين فرودگاه زودتر از ۵ سال رخ خواهد داد.
اصغر كتابچي در اظهارات خود در گفتگو با خبرگزاري مهر افزوده است:  با حمايت دولت اين فرودگاه بعد از ۵ سال هزينه هاي خود را تامين مي كند و بعد از ۸ سال سودده خواهد شد.
منطقه ويژه اقتصادي
اكبر هاشمي رفسنجاني در ديدار خود از فرودگاه امام با اشاره به ضرورت فراهم شدن اسكان و رفت و آمد مسافران به اين فرودگاه از طريق ايجاد حمل و نقل شهري و احداث مترو بر ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در فرودگاه امام تاكيد كرد. اين پيشنهاد كه از جمله راه هاي زمينه سازي براي سودآوري اين فرودگاه است با توجه به موفقيت ترانزيتي كشور مي تواند به سودآوري اين فرودگاه كمك كند.
۱۹ فعاليت مهم براي راه اندازي فرودگاه امام
در اين حال محمد رحمتي در گفت و گو با مهر گفت: اين فرودگاه در شرايط فعلي از لحاظ بهره برداري فرودگاهي نقصي ندارد ، ولي از لحاظ پشتيباني ها، خدمات، مسايل رفاهي ، بخش تعميرات و ساير مسايل كمبودهايي دارد كه هرچه سريعتر بايد در اين فرودگاه شكل بگيرد.
وي با اشاره به ۱۹ فعاليت مهم صورت گرفته براي بازگشايي مجدد فرودگاه امام اظهار كرد: ترك تشريفات ۱۷ سيستم دريافت و قرارداد اكثريت آنها منعقد شده است.
وزير راه و ترابري گفت: اعتبار لازم براي فرودگاه تامين شده و هم اكنون ۱۴ پيمانكار در فرودگاه مستقرند.وي با اشاره به نحوه انتقال مسافران از فرودگاه امام به سطح شهر تهران و بالعكس بيان كرد: ۱۰۰ دستگاه تاكسي (نرخ كرايه-۸۵۰۰ تومان) و ۲۰ دستگاه اتوبوس ( نرخ كرايه- يك هزار تومان) تامين شده و ايستگاه هاي مربوطه نيز تعيين شده است.
اظهارات سفير تركيه
سفير تركيه در ايران در نامه اي به وزير راه نوشت: اميدوارم شركت تركيه اي«تاو» به دليل بازگشايي مجدد فرودگاه بين المللي امام متحمل ضرر و زيان نشود.
در اين نامه تصريح شده است: از آنجائيكه زمان اندكي تا بازگشايي مجدد فرودگاه بين المللي امام باقي مانده است، بر اين باورم كه موضوع از اهميت روزمره برخوردار شده است و تاكنون به مسئولان شركت تاو پاسخ قانع كننده اي درباره وضعيت اين شركت در ايران از سوي مسئولان ذي ربط داده نشده است.

استفاده از حساب ذخيره ارزي ۴۰ درصد
سرعت پيشرفت واحدهاي سيماني را افزايش داد
مهر: قائم مقام معاونت برنامه ريزي وزارت صنايع گفت: استفاده از حساب ذخيره ارزي سرعت پيشرفت فيزيكي واحدهاي سيماني را حداقل ۴۰ درصد افزايش داد.
سيامك صميمي دهكردي با بيان اين مطلب گفت: احداث يك واحد سيماني كه در گذشته حداقل ۴ تا ۵ سال طول مي كشيد، با استفاده از حساب ذخيره ارزي طي دو سال به نتيجه رسيده است كه اين از مهمترين آثار استفاده از حساب ذخيره ارزي مي باشد. وي افزود: در حال حاضر براي حدود ۳۵ ميليون تن سيمان گشايش اعتباري به مبلغ حدود ۹۰۰ ميليون دلار صورت گرفته است.

گفت وگوي امروز
براي سومين بار در دو سال اخير
فرودگاه امام بازگشايي مي شود
گروه اقتصادي: پس از گذشت بيش از سه دهه از شروع عمليات ساخت فرودگاه بين المللي امام و با وجود آن كه پيش از اين دو بار فرودگاه مذكور افتتاح شده است، اين فرودگاه امروز براي سومين بار بازگشايي مي شود. در روزهاي گذشته برخي اخبار از وجود مشكلاتي در بازگشايي فرودگاه و نحوه ارائه خدمات حكايت داشته است و مسئولين معتقدند اين مشكلات مرتفع شده است.با نورالله رضايي نياركي سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري پيرامون چگونگي بازگشايي فرودگاه امام گفت و گو كرده ايم.
***
* روند بازگشايي فرودگاه بين المللي امام چگونه بوده است؟
- در روز پنج شنبه هفته گذشته رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به همراه وزير راه و ترابري، مسئولين سازمان هواپيمايي كشوري و شركت فرودگاه هاي كشور از قسمت هاي مختلف فرودگاه مانند سطوح پروازي، فني، عملياتي، ساختمان ترمينال، روشنايي باند، سيستم هاي ناوبري و ساير قسمت هاي فرودگاه به دقت بازديد كردند و گزارش هاي لازم به ايشان ارائه و رهنمودهايي ارزنده در زمينه بهبود ارائه خدمات به مردم، تأمين امنيت لازم در جاده هاي دسترسي و ساماندهي وضعيت اطراف فرودگاه ارائه كردند.
* نخستين پرواز رسمي از فرودگاه بين المللي امام چه زماني خواهد بود؟
- شروع پروازها در ساعت ۱۰/۱۵ امروز با پرواز شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران از مقصد دبي به فرودگاه خواهد بود و متعاقب آن پروازهايي توسط شركت هاي هواپيمايي ماهان و آسمان انجام خواهد شد. مقرر شده تا ساعت ۲۲ امروز اين پروازها ادامه داشته باشد و از فردا نيز مجدداً پروازهاي رفت از فرودگاه امام انجام خواهد شد. همچنين در روز چهارشنبه و شب پنج شنبه هفته گذشته نيز دو پرواز آزمايشي در فرودگاه انجام شده و معضلي وجود ندارد.
* تأمين امنيت لازم در فرودگاه و راه هاي دسترسي به آن از دغدغه هاي وزير راه و ترابري بوده چه اقداماتي در اين زمينه صورت گرفته است؟
- با هماهنگي هاي به عمل آمده با نيروي انتظامي و سپاه پاسداران مقرر شده تا تأمين امنيت لازم در سطوح پروازي و جاده هاي منتهي به فرودگاه و اماكن فرودگاهي را برعهده گيرند و مشكلي در اين زمينه وجود نخواهد داشت.
* چگونگي ارائه خدمات به هواپيماها، تأمين سوخت و آشيانه از جمله مشكلات فرودگاه امام عنوان شده آيا اين مشكلات برطرف گرديده است؟
- به طور كلي فرودگاه امام آماده عملياتي شدن است و هيچ معضل خاصي از بعد فني و عملياتي در فرودگاه وجود ندارد. همچنين مسئولين سيستم سوخت رساني نيز روز پنجشنبه در فرودگاه حضور داشته و آمادگي خود را براي تأمين سوخت مورد نياز هواپيماها اعلام كرده اند و با برگزاري دو پرواز آزمايشي در روز چهارشنبه هفته گذشته نيز ميزان آمادگي فرودگاه براي ارائه خدمات مختلف تست شده است.
* ارائه خدمات فرودگاهي در فرودگاه مهرآباد چگونه خواهد بود؟
- ارائه خدمات فرودگاهي به وسيله دو شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و كنسرسيومي از شركت هاي داخلي صورت مي گيرد و شركت تاو براي ارائه خدمات هوانوردي و هندلينگ در فرودگاه امام خميني هيچ نقشي ندارد. كار شركت تاو در فرودگاه امام براي ارائه خدمات هندلينگ پايان يافته و فقط شركت مذكور مي تواند با شرايط جديدي كه تعيين خواهد شد در مناقصه بعدي كه براي انجام فاز ۲ فرودگاه برگزار مي شود شركت نموده و در صورت برنده شدن در مناقصه در اين فاز فعاليت كند.
* پرداخت غرامت به تاو تا چه حد محتمل است؟
- پرداخت غرامت خاصي به شركت تركيه اي تاو مد نظر نيست، بلكه تاو مقداري وسايل آورده كه اين وسايل دست نخورده باقي مانده مي تواند آن را واگذار نموده يا با خود ببرد. هيچ كار خدماتي يا مطالعاتي نيز توسط تاو در رابطه با خدمات هندلينگ فرودگاهي انجام نشده است. معتقدم كاري انجام نشده و پرداخت غرامتي متصور نيست و تاو نيز مي داند در جايي كه نبايد ادعايي داشته باشد مطرح كردن اين ادعا چندان كارساز نخواهد بود.

خانه كشاورز ارائه مي كند:
طرح ساماندهي بازار ميوه
گروه اقتصادي: با توجه به بحران گراني ميوه كه در آغاز سال جاري به دليل ناكارآمدي بازار ميوه و فقدان ساز و كارهاي لازم براي ارتباط ارگانيك توليدكنندگان و مصرف كنندگان رخ داده است، اما تاكنون در اين زمينه هيچ اقدام عملي انجام نشده است.
به گزارش خبرنگار ما يكي از راه هاي مناسب و كارآمد براي ساماندهي بازار ميوه، بررسي امكان عرضه ميوه در بورس كالاي كشاورزي و ايجاد شعبه هاي بورس كالاي كشاورزي در مراكز توليد ميوه كشور است تا توليدكنندگان در فضاي شفافي محصولات خود را عرضه كنند و علاوه بر اين كه فضاي رقابت سالم در اين بازار ايجاد مي شود امكان كسب سود حاصل از نوسانات قيمت براي توليدكنندگان و توسعه كشاورزي توليد محصولات كشاورزي نيز در كشور فراهم مي شود.
در تازه ترين تحول در اين زمينه پس از تصميم هاي كميته تنظيم بازار اخيراً خانه كشاورز به عنوان نهاد صنفي حامي كشاورزان اعلام كرده است كه قصد دارد طرحي را براي حفظ منافع توليدكنندگان و مصرف كنندگان ارائه كند.
عيسي كلانتري دبيركل خانه كشاورز مي گويد: در حال حاضر يكي از نگراني هاي موجود در بخش كشاورزي بازار محصولات كشاورزي است، بطوري كه داشتن بازاري شفاف و منسجم مي تواند در افزايش توليد و واقعي بودن قيمت براي مصرف كنندگان و كسب درآمد براي كشاورزان نقش موثري داشته باشد.
وي در مورد نقش تعاوني ها در تنظيم بازار محصولات كشاورزي گفت: در كشور ما عمده تشكلها و تعاوني هاي توليدي در عرصه توليد كالا فعاليت مي كنند و نقشي در بازرگاني و عرضه محصولات ندارند .
كلانتري در گفتگو با مهر با اشاره به عدم فعال بودن بسياري از تعاوني هاي توليدي گفت:تورم سالانه و افزايش مواد اوليه از يكسو و در نتيجه قيمت تمام شده كالاي توليدشده ازسوي ديگر موجب متضرر شدن توليدكنندگان خواهد شد.وي كاهش نقدينگي توليد كنندگان و نداشتن مراكزي براي عرضه محصولات كشاورزي توليدكنندگان را عاملي مهم براي حضور واسطه ها در بازار محصولات كشاورزي دانست.
وي اظهار داشت: حتي مراكز ميادين ميوه و تره بار شهرداري كه غرفه هاي خود را جز به توليدكننده به كسي ديگر نمي توانند واگذار كنند، به دليل عدم توان حضور تعاوني ها در اين مراكز از سوي خود تعاوني ها به واسطه ها واگذار مي شود.

وزير نفت هند:
مذاكرات خط لوله صادرات گاز ايران به هند
به خوبي پيش مي رود
گروه اقتصادي: طرح خط لوله صادرات گاز ايران به هند در مسير پيشرفت مذاكرات فني مالي و هماهنگي هاي سه جانبه ميان ايران، پاكستان و هند قرار داد.
به گزارش خبرنگار ما ماني شانكار آيار وزير نفت هند در تازه ترين اظهارات خود در اين زمينه از انتظار خود براي سفر به پاكستان و ايران و ادامه مذاكرات براي اجرايي شدن اين طرح سخن گفته است.
وي تاكيد كرد كه علاوه بر مذاكرات حضوري با مقامات ايران در ماه هاي آينده يك اجلاس فني مالي براي مطالعه جزئيات اجراي طرح در دهلي نو و اجلاس ديگري در تهران برگزار خواهد شد. وي از آغاز هماهنگي هاي لازم براي مذاكرات دو جانبه و سفر خود به اسلام آباد در اواخر ماه آينده ميلادي خبر داد و گفت: مذاكرات درخصوص قيمت، كيفيت گاز و شرايط تحويل و مسيرهاي ارسال در حال پيشرفت است. وي همچنين وجود هرگونه مانع در منطقه وكشورهاي همسايه و يا فشار خارجي را در مورد اين طرح رد كرد و گفت: نگراني هاي آمريكا در مورد برنامه هسته اي ايران مورد توجه ماست و همه ما تلاش مي كنيم تا راه حل مناسبي براي اين مشكل براساس مقررات بين المللي بيابيم.وي گزارش هاي بي اساس درباره خط لوله را رد كرد و تاكيد كرد كه مذاكرات در آرامش كامل در حال پيشرفت است.

سيم  كارت هاي اعتباري از هفته اول خرداد
بدون قرعه كشي واگذار مي شود
فارس: كار واگذاري قطعي سيم كارتهاي اعتباري بدون قرعه كشي از هفته نخست خرداد ماه سال جاري آغاز مي شود.
داوود زارعيان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در حال حاضر شبكه سيم كارتهاي اعتباري در حال تست و آزمايش است و در واقع شبكه اين تلفنها راه اندازي شده است. وي ادامه داد: واگذاري سيم كارتهاي اعتباري در ابتدا از شهر تهران آغاز و سپس در استانهاي بزرگ كشور گسترش مي يابد.
زارعيان تأكيد كرد: پس از شش ماه سيم كارتهاي اعتباري در استانهاي بزرگ نيز واگذار و قابل استفاده خواهد بود.
وي تصريح كرد: در برنامه توسعه قرار است كه اين شبكه در ۲۰۰ شهر كشور توسعه يابد. نرخ تعرفه اين سيم كارتها نيز ۵۰ درصد بالاتر از سيم كارتهاي معمولي است.
دارندگان سيم كارتهاي اعتباري در تهران امكان تماس با اين سيم كارتها در ساير شهرها را تا زماني كه اين شبكه در اين شهرها توسعه نيابد نخواهند داشت.

با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده
كساني كه مصرف بالاتر دارند در
آينده ماليات بيشتري خواهند پرداخت
فارس: معاون حقوقي و پارلماني وزارت امور اقتصادي و دارايي تصريح كرد: به منظور حمايت از توليد كنندگان داخلي و با هدف اين كه كساني كه مصرف بيشتري در جامعه دارند، ماليات بيشتري بپردازند، لايحه ماليات بر ارزش افزوده ارائه شده است.
حيدر مستخدمين حسيني اظهار داشت: معافيتهاي لايحه ماليات بر ارزش افزوده نيز از همين دريچه مورد توجه قرار گرفته است. وي يادآور شد: ماليات بر ارزش افزوده مالياتي است كه به مصرف تعلق مي گيرد و نوعي ماليات غير مستقيم محسوب مي شود.
وي گفت: براساس لايحه پيشنهادي دولت، كالاهاي اساسي از شمول ماليات بر ارزش افزوده معاف شده  اند.
مستخدمين حسيني توضيح داد: معافيت هاي اين ماليات در ماده ۱۲ لايحه تبيين شده و كالاهايي مانند شكر، برنج، روغن، گندم، كالاهاي مرتبط با دام، طيور و زنبور عسل و همچنين خدماتي مانند چاپ روزنامه، خدمات بانكي، كتاب و نشريه، فعاليتهاي كشاورزي و موارد بسيار ديگري را در بر مي گيرد.وي تأكيد كرد: بر نيازهاي اساسي و روزمره مردم ماليات بر ارزش افزوده تعلق نمي گيرد.
به گفته معاون وزير اقتصاد، ماليات بر ارزش افزوده جايگزين بند (ه) ماده ۳ لايحه تجميع عوارض مي شود كه ۲ هزار قلم كالا و خدمات را در بر مي گيرد و در حال حاضر نيز ماليات بر اين اقلام را مصرف كننده مي پردازد.

افزايش قيمت نفت و سياست هاي
جديد انرژي در كشورهاي صنعتي
گروه اقتصادي: عليرغم نوسانات پياپي قيمت نفت در هفته هاي اخير(كاهش يا افزايش قيمت) هنوز هر بشكه نفت شاخص بازارهاي جهان از ۵۰ دلار كمتر معامله نشده و اكثر كارشناسان بيش از كاهش به افزايش قيمت نفت خام حتي به بالاتر از صد دلار اعتقاد دارند.
به گزارش خبرنگار ما شرايط جاري بازار نفت همانگونه كه پيش بيني مي شد به اجراي سياست هاي جديد در كشورهاي مصرف كننده منجر شده و در اين زمينه آمريكا به عنوان بزرگترين مصرف كننده نفت خام در جهان، برنامه هاي جديدي را در اين زمينه ارايه داده است.
جورج بوش روز پنجشنبه در سخناني در جمع بازرگانان آمريكايي بر ضرورت اجراي سياست هاي جديد انرژي اين كشور تاكيد كرد و تلاش كرد تا استراتژي جديد انرژي آمريكا را كه دولت وي به كنگره ارائه كرده است، توجيه كند.
وي در اين سخنان تاكيد كرد كه توليد انرژي در آمريكا به اندازه نياز رشد اقتصادي نيست و به همين دليل خواستار تصويب طرحي شد كه براساس آن علاوه بر ايجاد تسهيلات در اجراي طرح هاي نيروگاه هاي اتمي، امكان اكتشاف در مناطق آلاسكا كه تحت حفاظت است، ايجاد پالايشگاه در پادگان هاي نظامي تعطيل شده آمريكا و حمايت مالي از توليد سوخت هاي هيدروژني، بر ضرورت بهره گيري از ديگر منابع انرژي ازجمله باد، اتانول، زغال سنگ و غيره تاكيد شده است.
دولت بوش از سال ۲۰۰۱ در تلاش است تا تغييرات عمده اي در استراتژي انرژي اين كشور ايجاد كند ولي تاكنون در اين زمينه موفق نبوده است.برخي منابع آمريكايي بر اين امر تاكيد كرده اند كه دولت بوش با رشد فزاينده قيمت فرآورده هاي نفتي ازجمله بنزين در آمريكا در تلاش است تا سياست هاي موردنظر خود را در اين زمينه به تصويب كنگره برساند.
در حال حاضر از مجموع ۳۲۴ پالايشگاه موجود در آمريكا تنها ۱۴۶ پالايشگاه فعال است كه اغلب آنان به دليل مشكلات زيست محيطي و غيراقتصادي  بودن تعطيل شده است.
يكي از مشكلات موجود در آمريكا فقدان ظرفيت كافي پالايش نفت خام است كه دولت بوش با ايجاد تسهيلات براي احداث پالايشگاه در پادگان هاي نظامي تعطيل شده قصد دارد اين مشكل را برطرف كند.
در حال حاضر، اغلب كشورهاي صنعتي مصرف كننده نفت در تلاش هستند تا با ارايه سياست ها و استراتژي هاي جديد اقتصاد خويش را براي پذيرش قيمت هاي بالاي نفت آماده كنند. كاهش مصرف و يافتن سوخت هاي جايگزين ازجمله مهمترين راه حل هايي است كه در اين زمينه ارايه مي شود.
افزايش قيمت ها
ديروز پس از دو روز كاهش قيمت ها هر بشكه نفت خام سبك آمريكا با ۳۸ سنت افزايش ۱۵/۵۲ دلار معامله شد و هر بشكه نفت برنت درياي شمال نيز با ۳۲ سنت افزايش ۸۰/۵۲ دلار داد و ستد شد.
اگرچه اغلب كارشناسان ديروز و در آخرين روز معاملات هفته گذشته بازار نفت پيش بيني كردند كه هفته آينده قيمت نفت كاهش مي يابد ولي نگراني از شرايط جاري بازار نفت ادامه دارد و انتظار كاهش شديد قيمت ها در كوتاه مدت دور از انتظار است.

يادداشت
سخن لرد شهردار لندن
لرد شهرداري لندن طي روزهاي گذشته ديداري از ايران داشت كه بيشترين وقت وي صرف گفتگو با مقامات اقتصادي كشورمان گذشت. ديدار با رئيس كل بانك مركزي، بازديد از بيمه مركزي و گفت و گو با مسئولان اتاق بازرگاني از جمله برنامه هاي وي بود.
هرچند كه حوزه فعاليت اين مقام انگليسي در شهر لندن متمركز بر حوزه هاي اقتصادي و تجاري است، با اين حال حضور چندباره او در تهران و احتمالاً ديگر كشورهاي دنيا و اصرار بر مذاكره با مقامهاي اقتصادي از نكات قابل توجه است.
لرد شهرداري لندن در ديدار با مسئولان اتاق بازرگاني به نكته اي اشاره كرد كه مي تواند درس بزرگي براي اقتصاد ايران باشد.در حالي كه تراز بازرگاني ايران به شدت به نفع طرف انگليسي است در ديدار شهردار لندن، مسئولان كشورمان خواستار تسهيل واردات كالاهاي ايراني به اين كشور شدند كه در مقابل «مايكل سيوري» يك جواب قابل تأمل داشت.وي در برابر درخواست مقامات ايراني گفت: «دولت ما فرهنگ واردات را ترويج نمي كند و چنانچه ايران بخواهد محصولاتش را صادر كند اين كالاها به طور حتم بايد موردنياز كشور انگليس باشد.»
اين سخن در شرايطي ايراد مي شود كه انگلستان از پيشروان و حاميان اصلي تجارت آزاد است و از اين طريق منافع زيادي كسب مي كند. اما حكايت كشورهاي در حال توسعه اي نظير ايران، حكايت ديگري است.در حالي كه براساس قانون برنامه سوم كشور در سالهاي گذشته بايد به جهش صادراتي مي رسيد اما متأسفانه عدم اتخاذ سياستهاي مناسب تجاري، ايران را به بازاري براي كالاهاي ديگران تبديل كرده است. به طوري كه حجم واردات كالا و خدمات به كشور در سال ۸۳ به بيش از ۴۴ ميليارد دلار رسيد كه سهم واردات كالا حدود ۳۴ ميليارد دلار بوده است. مسلماً اگر درآمدهاي نفتي نبود با اين حجم از واردات و با توجه به صادرات
۵/۶ ميليارد دلاري كالاهاي غيرنفتي كشور با بحرانهاي اقتصادي مواجه مي شد.

دانش جعفري: ارزش ريال بعد از تك نرخي
شدن ارز افزايش يافته است
فارس: ارزش پول ملي ايران بعد از سالهاي تك نرخي كردن ارز، نه تنها كاهش نيافته، بلكه در شكل واقعي آن تاحدودي نيز افزايش يافته است.
داود دانش جعفري رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي افزود: آماري كه توسط صندوق  بين المللي پول بين سالهاي ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ منتشر شده، منطبق با سالهايي است كه نرخ ارز در ايران تك نرخي بوده، ولي اخيرا با اعلام نرخ جديد و واقعي شدن نرخ ارز، از كاهش پول ملي جلوگيري شده است. وي اضافه كرد: قبل از زمان تك نرخي شدن ارز، ارزهاي مختلفي در كشور رايج بود كه شامل ارز دولتي با رقم ۳۰۰ تومان و ارز آزاد بود، ميانگين موزون نرخ ارز در آن زمان بالاي ۵۰۰ تومان بود.

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |