شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۵ - Apr 30, 2005
ليگ برتر فوتبال ايران
هفته تساوي و صعود استقلال به رده دوم
فولاد، صدرنشين باقي ماند
000990.jpg
عكس: مجتبي جانبخش
گروه ورزشي _ جهانگير كوثري: ليگ برتر در هفته هاي آخر خود پر هيجان تر و ديدني تر شده است. رقابت در صدر جدول بدليل نتايج بدست آمده حساس تر شد. پيروزي آسان استقلال بر ملوان معيارهاي تازه اي از اين تيم بدست داد تا اميدش به قهرماني در اين فصل افزون شود. استقلال راحت تر از آنچه فكر مي كرد بر ملوان پيروز شد. سه گل زدن به ملوان در اين دوره آسان نبود. شايد ضربه اول منصوريان در دقيقه نهم بازي ملوان را درهم شكست. منصوريان در اين فصل يكي از بهترين مهره هاي قلعه نويي در ميانه ميدان بود. او چون جوانان تازه رشد كرده با طراوت بازي مي كند و از تجربه اش به بهترين شكل بهره مي گيرد. تعويض و به خدمت گرفتن «بائو» نيز بر برتري استقلال صحه گذاشت او نيز كم كم به يك هافبك مطمئن، جنگنده،  پابه توپ و قلدر تبديل مي شود و در سمت راست نيز فرزاد مجيدي چون هميشه يك بازيساز توانا بود كه در پيروزي تيمش نقش زيادي داشت،  استقلال منتظر شكست فولاد در مقابل صبا باتري بود تا به صدر برود. اما بازي متعادل صبا در مقابل فولاد نتيجه مساوي را رقم زد تا استقلال در رده دوم جدول باقي بماند و فولاد همچنان در صدر بماند. صبا باتري بازي را هجومي آغاز كرد،  اما نظم تيمي فولاد هرگز اجازه نداد حملات نه چندان منظم صبا باتري نتيجه بدهد. اين تساوي جايگاه هر دو تيم را تغيير نداد فولاد در صدر و صبا باتري در رده هشتم قرار گرفتند.
پاس و پرسپوليس هم بازي پر تحرك و پر برخوردي انجام دادند، پرسپوليس براي پيروز شدن در اين ميدان از تمام امكانات تاكتيكي و تكنيكي خود استفاده كرد، تعويض هاي به موقع پروين هم با اينكه به موقع صورت گرفت نتيجه نداد. گل «بياتي نيا» نويد يك پيروزي را براي پاس داد، اما هافبكهاي پرسپوليس خيلي زود دريافتند كه مي توانند با راه انداختن كاظميان دفاع نسبتا كند پاس را دور بزنند. كاظميان در نيمه اول يك تنه بار خط حمله پرسپوليس را به دوش كشيد و سرانجام نيز توانست در داخل محوطه جريمه پاس با حركات فردي خود يك پنالتي بگيرد. ضربه  پنالتي را انصاريان به زيبايي به گل مساوي تبديل كرد. در نيمه دوم مصطفي دنيزلي با تدبير تازه و سپردن كاظميان به ترائوره بهترين بازيكن پاس بازي پرسپوليس را بست و پرسپوليس در نيمه دوم اشتهاي بيشتري براي پيروزي نشان داد. اما آرايش خط دفاعي و هافبك هاي پاس اين اجازه را به مهاجمان جوان پرسپوليس نداد و سرانجام اين بازي نيز با نتيجه مساوي به پايان رسيد.
در رشت ابومسلم در مقابل تيم شكننده پگاه به نتيجه مساوي بدون گل رسيد. پگاه يك امتياز به امتيازات خود اضافه كرد، اما شايد براي بقا و حيات در ليگ برتر اين تساوي ها كارساز نيفتد. پگاه اگر در پنج بازي باقيمانده به پيروزي برسد، مي تواند اميد به ماندن داشته باشد.
در اهواز استقلال پر تنش كه در حساس ترين مقطع ليگ مربي خود را تعويض كرد در مقابل برق تن به تساوي بدون گل داد و در رده پنجم باقي ماند و برق نيز يك پله در جدول بالا رفت و جاي سپاهان را در رده سيزدهم گرفت. سپاهان در اصفهان در مقابل پيكان و كاظمي تن به شكست داد. پيكان خوب آغاز كرد و خوب تمام كرد، اما افسوس كه اين حركت در هفته هاي پاياني ليگ انجام مي شود. پيكان بيست امتيازي شد و با سپاهان پنج امتياز اختلاف دارد. پيكان سه بازي بيشتر از سپاهان انجام داده است.
در شيراز يكي ديگر از مدعيان در مقابل فجر متوقف شد. ذوب آهن بي روحيه نتوانست در مقابل فجر به پيروزي برسد و با كسب يك امتياز ۴۸ امتيازي شد و در رده چهارم باقي ماند، فجر هم در همان رده نهم باقي ماند.
سايپا نيز در حاليكه از شموشك با يك گل جلو بود،  در نهايت نتوانست اين نتيجه را براي خود حفظ كند و تن به تساوي داد. اين ششمين تساوي در هفته بيست و هفتم بود. تنها استقلال و پيكان تيمهاي پيروز در هفته بيست و هفتم بودند.

تابلوي نتايج ليگ برتر
استقلال ۳ _ ملوان يك
گلها: عليرضا منصوريان (۹)، سياوش اكبرپور (۱۶) و جلال حسيني مدافع ملوان (۷۹) براي استقلال و جلال خاوندي (۳۵) براي ملوان
پاس يك _ پرسپوليس يك
گلها:محسن بياتي نيا(۴ ) براي پاس و علي انصاريان(۱۱) براي پرسپوليس
سپاهان يك _ پيكان ۲
گلها: رسول خطيبي(۳۰) از روي تقطه پنالتي براي سپاهان و محمد علي ابراهيميان(۹) و نيكونيل آلبرتوبارتو(۹۲) براي پيكان
پگاه صفر _ ابومسلم صفر
استقلال اهواز يك _ برق يك
گلها:غلامرضا عيدي زاده(۶۰) براي استقلال و بهروز پاك نيت(۸۸) براي برق
صبا باتري صفر _ فولاد خوزستان صفر
فجرسپاسي صفر _ ذوب آهن صفر
سايپا يك _ شموشك يك
گلها: مجيد جبارپور براي شموشك و مهدي هاشمي نسب براي سايپا

اولين كارگاه خبري تربيت بدني و
تندرستي آموزش و پرورش
گروه ورزشي: اولين كارگاه آموزشي خبررساني ورزشي رابطين خبري تربيت بدني و تندرستي وزارت آموزش و پرورش سراسر كشور امروز و فردا در تهران برگزار مي شود. در اين كارگاه آموزشي اساتيد و كارشناسان اين فن همچون منوچهر زندي، جهانگير كوثري، خسرو والي زاده، سيد حميد قاسمي و ... دروسي چون خبرنويسي، ارزش هاي خبري، اصول و نحوه پردازش خبر و ... را آموزش خواهند داد.

اردن جانشين عربستان در هندبال باشگاه هاي آسيا شد
گروه ورزشي: از سوي كنفدراسيون هندبال آسيا اردن جايگزين عربستان در برگزاري مسابقات جام قهرماني باشگاه هاي آسيا شد. قبلا در تقويم كنفدراسيون هندبال آسيا عربستان به عنوان ميزبان هشتمين دوره مسابقات قهرماني باشگاه هاي قاره انتخاب شده بود. اين بازي ها اواخر شهريورماه سال جاري انجام مي شود كه اين بار همانند دوره پيشين دو تيم فولاد مباركه سپاهان اصفهان و پرسپوليس نمايندگان كشور ما خواهند بود. در دوره هفتم اين بازي ها كه در تهران انجام شد، تيم فولاد مباركه سپاهان به مقام نايب قهرماني آسيا رسيد.

كميته انضباطي فيفا اعلام كرد:
ايران - كره شمالي، با ۵۰ هزار تماشاگر
خبرنگار همشهري: به موجب رأي كميته انضباطي فيفا و در جلسه اي كه در زوريخ برگزار شد، مقرر شد تيم ملي فوتبال ايران بازي بعدي خانگي خود برابر كره شمالي از مرحله نهايي انتخابي جام جهاني را كه در روز سوم ژوئن (۱۳ خرداد) برگزار خواهد شد را حداكثر با پنجاه هزار تماشاگر برگزار كند؛ همچنين فدراسيون فوتبال ايران بايد مبلغ ۳۰ هزار فرانك سوئيس جريمه نقدي بپردازد.
اين تصميمات طي حوادث اخير پس از بازي ايران و ژاپن گرفته شد، زيرا پس از آن ديدار شش تن از تماشاگران ايراني جان باختند. در ضمن تيم ملي فوتبال كره شمالي نيز به علت حوادث بازي با ايران در ورزشگاه كيم ايل سونگ، بايد بازي بعدي خود را برابر ژاپن در جريان رقابت هاي راهيابي به جام جهاني در يك كشور بي طرف و پشت درب هاي بسته برگزار كند و نيز فدراسيون فوتبال اين كشور بايد مبلغ ۲۰ هزار فرانك سوئيس را به عنوان جريمه پرداخت كند.

چهار ملي پوش بسكتبال ايران در راه چين
گروه ورزشي: كنفدراسيون بسكتبال آسيا از چهار بازيكن تيم ملي كشورمان براي شركت در دوره آموزشي پيشرفته در چين دعوت به عمل آورد.جابر روزبهاني، اوشين ساهاكيان، اصغر كاردوست و علي باهران چهار ملي پوش بسكتبال هستند كه در دهه سوم تيرماه سال جاري به پكن سفر خواهند كرد.اين دوره آموزشي طي روزهاي ۲۳ تا ۲۶ تيرماه در شهر پكن تشكيل مي شود.

برنامه كامل بازي هاي فوتبال باشگاه هاي اروپا
000987.jpg
گروه ورزشي: رقابت هاي فوتبال در كشورهاي مختلف امروز برگزار مي شود كه برنامه كامل آن به شرح ذيل است:
ايتاليا
كالياري _ رجيانا
فيورنتينا _ آث ميلان
آلمان
بوخوم _ ماينتز
كايزرسلاترن _ بايرن مونيخ
فرايبورگ _ دورتموند
وردربرمن _ آرمينيابيلفلد
شالكه _ لوركوزن
روستوك _ هرتابرلين
مونشن گلادباخ _ اشتوتگارت
انگليس
بيرمنگام سيتي _ بلكبرن رورز
بولتون _ چلسي
فولام _ اورتون
ليورپول _ ميدلزبرو
منچسترسيتي _ پورتس موس
نيوكاسل _ كريستال پالاس
ساوتهمپتون _ نورويچ سيتي
اسپانيا
آتلتيكو مادريد _ آتلتيكو بيلبائو
نومانسيا _ والنسيا
رئال سوسيداد _ رئال مادريد

قرارداد ايوانف بلغاري امضا شد
گروه ورزشي: فشارهاي افكار عمومي و از همه مهم تر اعتراض صريح يوردان گئورگي ايوانف سرمربي تيم ملي وزنه برداري ايران به بلاتكليفي اش در ايران سرانجام نتيجه بخش شد و مسئولين كميته ملي المپيك را وادار ساخت تا با اين مربي نامدار بلغاري قرارداد كتبي منعقد كرده و وي را از نگراني خارج سازند. ايوانف ۵ ماه قبل كارش را در ايران آغاز كرده بود.
نكته قابل توجه در انعقاد اين قرارداد رقم آن است. پيش از اين گفته مي شد كه ايوانف با همراهي دستيارانش ماهيانه ۸ هزار دلار حقوق خواهد گرفت، در حالي كه شنيده ها حاكي از آن است كه رقم مندرج در قرارداد اين مربي ۱۱ هزار دلار قيد شده است. جالب تر اينكه علي كفاشيان دبيركل كميته ملي المپيك كه خبر قرارداد رسمي با ايوانف را در اختيار خبرنگاران قرار داده است مي گويد: از دو كانال مختلف بر نحوه كار سرمربي تيم وزنه برداري نظارت خواهيم كرد.

نوجوانان واليبال در آخرين اردو
گروه ورزشي: دوازدهمين و آخرين اردوي تيم واليبال نوجوانان ايران از روز دوشنبه در سالن واليبال مجموعه ورزشي آزادي تشكيل مي شود. اعضاي اين تيم در پايان اين اردو وارد ميدان مسابقات آسيايي (انتخابي جهان) خواهند شد. تيم ايران در دور مقدماتي با تيم هاي ژاپن، تايوان و تايلند همگروه است. اسامي ۱۲ بازيكن دعوت شده به اردوي دوازدهم به اين شرح است: داود رحماني، ميلاد صادقي، آرش كشاورزي، سيدعلي سجادي، منصور زادون، عبدالرضا عليزاده، اشكان درخشان، صابر نريمان نژاد، سيد محمد موسوي عراقي، مصطفي شريفات، ولي نور محمدي و علي نجفي ليلاب ليبروي جديد در تيم جوانان
كادر فني تيم واليبال جوانان ايران در راستاي تقويت اين تيم اقدام به دعوت از ليبروي جديدي نمودند. اين ليبرو داريوش سليماني برادر محمد سليماني نام دارد كه در گذشته هم چند نوبت به اردو دعوت شده بود كه مورد پسند «ست كوويچ» واقع نشد. سؤالي كه مي ماند اينكه چرا دست اندركاران اين تيم اقدام به دعوت از «مسلم محمدي زاده» بهترين توپگير مسابقات جهاني تايلند نمي كنند، بازيكني كه جايش در نزد دعوت شدگان جوان خالي است و او مي تواند نظرات كادر فني و تيم جوانان ايران را بخوبي تأمين كند.

كم دقتي در ميزباني پيكارهاي بين المللي كشتي
محمدرضا منصوريان: سيزدهمين دوره پيكارهاي بين المللي جام شهيد عباسعلي ناطق نوري طي سه روز در شهرستان نور برگزار شد و همچون سال هاي اخير اين بار هم به دليل عدم حضور كشتي گيران طراز اول خارجي! نمايندگان كشورمان بر جام قهرماني اين مسابقه ها تكيه زدند. پر واضح است عليرغم اينكه برگزاري ديدارهاي اين جام به دليل نامگذاري آن با اسم يكي از شهداي انقلاب اسلامي ايران ارزش معنوي فراواني دارد،  اما عليرغم ثبت آن در تقويم برنامه هاي رسمي فيلا متاسفانه از بعد فني به جز يكي دو دوره هرگز در قد و قواره و استانداردهاي يك رويداد مطرح بين المللي برگزار نشده است و امسال نيز همچون گذشته اگرچه ميهماناني از كشورهاي تاجيكستان، عراق و تركيه براي حضور در اين جام به ايران آمدند، اما هيچ يك از ميهمانان خارجي شركت كننده به جز كشتي گيران سنگين وزن فرنگي كار تركيه توانايي مبارزه با مردان ما را نداشته و يكي پس از ديگري شكست خوردند. چه خوب است فدراسيون كشتي كشور كه معمولا به دلايل بي شماري در اعزام نو پهلوانان كشتي ايران به خارج از كشور با مشكلات فراواني روبرو است  و به همين دليل بسياري از قهرمانان جوان ما بدون كسب تجربيات لازم از حضور در صحنه هاي بين المللي روانه مسابقه هاي آسيايي و جهاني مي شوند، رقابت هاي جام شهيد عباسعلي ناطق نوري را سنگ محكي جدي براي شناخت توان و قدرت اين دسته از كشتي گيران قرار داده و با يك دورخيز و برنامه ريزي مناسب و با كشاندن تيم هاي طراز اول جهان به اين جام استفاده بهينه اي از برگزاري مبارزه هاي آن داشته باشد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |