دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۳ - May 9, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): آدميزاد همانندترين چيز به سنگ محك است، اگر نادان است كم عيار است، و اگر داناست پرعيار.
تحف العقول / ۱۵۰
امروز با حافظ
وز او به عاشق بيدل خبر دريغ مدار
صبا ز منزل جانان گذر دريغ مدار
نسيم وصل ز مرغ سحر دريغ مدار
به شكر آنكه شكفتي به كام بخت اي گل
دكتر مهرداد احمديان، حسن بلخاري و ناديه ايماني در نشست بررسي روش هاي نقد هنري
نقد، به معناي تعريف آثار هنري نيست
در سومين روز از برپايي هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران نشستي با حضور حسن بلخاري، ناديه ايماني و مهرداد احمديان در سراي اهل قلم با عنوان «بررسي روش هاي نقد هنري» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي خانه كتاب، در ابتداي اين نشست دكتر مهرداد احمديان ضمن بيان تاريخچه آكادميك نقد، شروع نقد علمي را آنچنان كه با متدلوژي هماهنگي داشته باشد از امانوئل كانت فيلسوف بزرگ آلماني و كتابش «نقادي خردمحض» دانست و گفت: «كانت با اين كتاب براي اولين بار به شيوه سيستماتيك نقد را به شيوه علمي و به مثابه يك دانش جديد معرفي كرد.»
در ادامه نيز ناديه ايماني به بررسي نقد در حوزه معماري پرداخت و اظهار داشت: «تعابير مختلفي از ماهيت معماري وجود دارد و به همين دليل در حال حاضر عرصه معماري كشور ما نيز دستخوش همين تعابير بوده و بحث هاي مختلفي در آن رايج است.»
وي در ادامه با تحليل اين بحث گفت: «از يكسو معماري را ساختمان سازي و از سوي ديگر معماري را به طور علم و حرفه اي خاص مطرح مي كند.»
وي با اشاره به اينكه نمي توان تفكيكي ميان اين دو وجه قائل شد بيان داشت: «علم و هنر در اين طريقه از هم جدا نيست اگرچه عده اي سعي دارند با توسل به استاتيك اين دو را از هم جدا كنند. اما به نظر من اگر قرار است در معماري نقدي صورت بگيرد اين نقد، از تركيب اين دو وجه حاصل مي شود و به طور مجزا نمي توان بدان پرداخت.
دكتر حسن بلخاري نيز با ارايه توضيحاتي در خصوص رابطه فلسفه و نقد به تبيين ارتباط فلسفه و هنر پرداخت و گفت:«فلسفه، يكي از علوم به شدت جدل برانگيز است و اين مناقشات طبيعتاً به فلسفه هنر نيز كشيده شده است.»
بلخاري ادامه داد:«پيش از كانت نيز كساني چون آلبرتي يا حتي داوينچي نظرات بسيار مهمي را در مورد هنر مطرح كردند و از همان زمان تاكنون يكي از مسايل مورد بحث و مناقشه بين هنرمندان و فيلسوفان اين است كه آيا فلسفه هنر بايد توسط كساني تدوين شود كه في نفسه فيلسوف هستند و وقتي در قلمرو تبيين نظري آثار هنري قرار مي گيرند به هنر توجه مي كنند يا كساني كه في نفسه هنرمندند اگر به تبيين نظري آثار خود بپردازند چيزي به نام فلسفه هنر به وجود مي آيد!»
وي در ادامه گفت:« گاهي فلسفه هنر حمل نگاه فيلسوف است بر هنر و گاهي شناسايي جوهر و ذات هنر.وي در پايان تاريخچه مختصري از فلسفه هنر، از زمان كاربرد تخنه (هنر) در فرهنگ يوناني تا امروز ارائه داد.»
سپس دكتر احمديان به ذكر تاريخچه نقد پرداخت و گفت: «نقد به مثابه يك علم سيستماتيك با كانت شروع مي شود. او در اين كتاب قلم نقادي را شخصا انتخاب كرد و به آن به مثابه يك علم نگاه كرد اما پيش از او نقد در جايگاه يك دانش مطرح نبوده و بيشتر تفسير و توصيف آثار هنري بوده است. سخن فلسفي درباره اثر هنري از ارسطو آغاز شد. اين ميسر ادامه پيدا كرد تا اينكه فلاسفه قرون وسطي بحث هاي بسياري را در خصوص زيبايي مطرح كردند كه اين مسير در دوران رنسانس به شكل گيري هنرهاي زيبا و وجوه تمايز اثر هنري با ديگر اشياء منجر شد.»
وي افزود: «اما با ظهور كانت مسير تازه اي تا زمان فرماليست هاي قرون بيستم باز شد كساني كه درباره خصوصيات فرمال اثر هنري آراي متنوعي دارند، اگرچه در قرن بيستم نقدها همگي با نسبيت شروع مي شود كه در تمام حوزه هاي مطالعات اجتماعي و پساساختارگرا وارد شده بود. اين حوزه ها سعي مي كنند با تامل از مباني فلسفي دوري كنند و به حوزه هاي ديگري مثل مطالعات اجتماعي وارد شوند. نقدهاي امروز حتي متدلوژي علمي كه در نقد وجود دارد را مورد ترديد قرار مي دهد و منتقدان در حال حاضر معتقدند كه در نقد هنر نبايد درصدد تعريف اثر هنري برآمد، بلكه فقط بايد توصيف و معيارهايي را يافت كه آن را نتوان به تمام آثار هنري تعميم داد.
اين سلسله نشست ها درخصوص مباحث مختلف تا پايان روز برگزاري هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در سراي اهل قلم برگزار مي شود.

همايش بين المللي سلطان محمد امروز در تهران
همايش  بين المللي  سلطان  محمد نگارگر برجسته  قرن  هفتم  هجري  روز دوشنبه  در تالار وحدت  تهران  آغاز به  كار مي كند.
به  گزارش   روابط عمومي  فرهنگستان  هنر در اولين روز از اين  همايش  دكتر اكبر تجويدي ، آيدين  آغداشلو، ماريا ناشريوسيمسون ، تقي  پويا، راسم  افندي ، دكترحبيب الله  آيت اللهي  و سوسن  بياني  سخنراني  مي كنند.تجزيه  و تحليل  نگاره  معراج ، آثار تقليدي  از شاهكارها، سلطان  محمد در قرن  بيستم ، سلطان  محمد و نقش  هنر وي  در تبريز، زيبايي  شناسي  در آثار سلطان  محمد و مقايسه  نمونه هاي  ابزار و اشياء دوره  صفوي  در مكتب  تبريز از موضوع هاي  مورد بحث  در اين  همايش  است .سلطان  محمد نگارگر برجسته  ايراني  در تبريز به  دنيا آمد، و در قرن  دهم  هجري  مي زيست .

تازه هاي دنياي رسانه ها
واكنش پوتين به اظهارات جورج بوش
در پي انتشار اظهارات جورج بوش در مصاحبه با تلويزيون هاي بالتيك شوروي سابق، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در مصاحبه هايي با تلويزيون فرانسه، گزارشگر برنامه «شصت دقيقه» شبكه سي.بي.اس آمريكا و مقاله اي كه در روزنامه محافظه كار فيگارو نوشت نسبت به آن واكنش شديد نشان داد. بوش از به عقب رفتن مراحل دمكراسي در روسيه و انتصابي شدن فرمانداران و تمركز قدرت در كرملين انتقاد كرده و در حمايت از اقدامات دولت هاي بالتيك در پيوستن به ناتو و دور شدن از مسكو مطالبي گفته بود. پوتين سران دولت هاي بيش از ۵۰ كشور جهان از جمله جورج بوش را به مسكو براي شركت در مراسم سه روزه شصتمين سال پيروزي شوروي بر آلمان نازي دعوت كرده است كه بوش ترجيح داد، نخست از «لاتويا» يكي از سه جمهوري سابق شوروي در بالتيك ديدن كند. بوش پس از شركت در مراسم مسكو به گرجستان خواهد رفت كه اخيراً از روسيه فاصله گرفته است. اين ديدارهاي بوش اختلاف نظر مسكو و واشنگتن را افزايش داده و علني تر ساخته است.
پوتين در پاسخ به پرسش «سي.بي.اس» كه يكشنبه شب براي ده ها ميليون شنونده آمريكايي پخش شد گفت: به جاي انتقاد از روش دمكراسي ما خوب است به وضعيت دمكراسي در آمريكا نگاه كنيد، از انتخاب رئيس كشور توسط الكترال كالج (نه مردم مستقيماً) تا انتخابات سال ۲۰۰۰ كه رئيس جمهور به حكم دادگاه تعيين شد و... پوتين به «مايك والاس» گزارشگر سي.بي.اس گفت كه دولت واشنگتن نبايد روش دمكراسي خود را صادر و آن را به ملل ديگر تحميل كند و ما ديديم كه اين روش را به عراق اشغال شده تحميل كرده است. انتصاب فرمانداران در روسيه عملي غير دمكراتيك نيست، مردم مستقيماً رئيس جمهور را انتخاب مي كنند و او افراد شايسته فرماندار شدن را به مجلس ايالات معرفي مي كند تا رأي گيري شود. در هند هم به همين صورت فرماندار انتخاب مي كنند، چرا نمي رويد از آنها ايراد بگيريد. به نظر من انتخابات رياست جمهوري در روسيه دمكراتيك تر از آمريكاست. شما مسائل انتخاباتي بسيار داريد و خودتان آنها را مي دانيد و من نمي خواهم در امور شما دخالت كنم و به آنها بپردازم. روش اجراي دمكراسي در يك كشور وارد كردني نيست، اين روش محصول فرهنگ، تاريخ، توسعه اجتماعي و طرز تفكر و برداشت جامعه ملي است و بنابراين تحولي است داخلي و متفاوت از ملل ديگر و لذا انتقاد از آن هم بايد داخلي باشد نه از سوي ديگران كه از دور نظاره مي كنند و با سليقه خودشان مي سنجند و از ظن خود اظهار نظر مي كنند.پوتين در مصاحبه با تلويزيون فرانسه به گسترش ناتو كه به خواست و طبق سياست آمريكا صورت مي گيرد پرداخت و گفت كه گسترش ناتو لزوماً امنيت جهان و حفظ صلح را تقويت نمي كند و اگر تلاشي براي كشاندن اوكراين به ناتو صورت گيرد، مسائل ديگري را به ميان خواهد آورد و من اين را رو راست به شما گفتم (روسيه ساكت نخواهد نشست). پوتين در مقاله اش در فيگارو ضمن اشاره به ديدار بوش از بالتيك و فشارهاي سه دولت كوچك بالتيك كه روسيه اعترافاتي به خواست آنها بكند اين سه دولت را از ايجاد تبعيض براي روس تبار هاي آن ممالك برحذر داشت.
كل توماس: پوتين كمونيست است؟ تزاريست است؟ يا اصلاح طلب دمكرات؟
تشديد اختلاف نظرهاي آمريكا و روسيه كه اخيراً آشكارتر شده اند مورد تفسير بيشتر تحليلگران قرار گرفته است. به نظر بيشتر اين تفسيرنگاران، سكوت ۱۵ ساله روسيه به ويژه در قبال گسترش ناتو و افزايش روزافزون نفوذ آمريكا در ميان ملل شوروي سابق شكسته شده و بايد در انتظار برخوردهاي لفظي بيشتري بود. در برخي از اين تفسيرها ديدار جورج بوش از لاتويا و اظهارات انتقادي او از روسيه كاري ناشيانه خوانده شده و گفته شده است كه به سود آمريكا نبود در حالي كه در نزديك مرزهاي روسيه (عراق و افغانستان) درگير است و در نقاط ديگر دولت ها به دوران اتحاديه سازي باز مي گردند خود را درگير معارضه با روسيه كند كه هنوز بالقوه مي تواند بسياري از گره ها را پيچيده تر كند از جمله با فروش اسلحه، انتقال تكنولوژي و... به نظر اين مفسران، اين تشديد اختلاف بيش از همه به زيان ژاپن، متحد آمريكا، تمام مي شود كه معارضه با چين را شروع كرده و چون از تايوان مأيوس شده براي ادامه آن به جانب آمريكا و اروپاي غربي روي آورده است. در اين تفسيرها خودداري سران باكو و تفليس از شركت در نشست جاري ممالك عضو جامعه مشترك المنافع در مسكو به حساب آمريكا گذاشته شده و اشاره شده است كه با توجه به رويدادهاي دو قرن گذشته به مصلحت اعضاي جامعه مشترك المنافع نيست كه در برابر خواست مسكو به اين صورت بايستند. آنها بايد متوجه باشند كه آلمان و فرانسه با آن همه نفوذ و ظرفيت اقتصادي در برابر انتقادهاي جاري سران واشنگتن و مسكو از يكديگر سكوت كرده اند و صدر اعظم آلمان تفاهم بيشتري نسبت به مسكو نشان مي دهد.در ميان اين تفسيرها، «كل توماس» مفسر محافظه كار آمريكايي در تحليل خود از اوضاع نوشته است: مانند بسياري از مردم، من پس از انحلال شوروي در تعجب بوده ام كه چه اتفاقي افتاد كه آن همه كمونيست، افسر ارتش و كارشناس بمب و موشك ناگهان آب شدند و به زمين فرو رفتند؟! آيا دفعتاً همه آنان مبدل به كاپيتاليست و غربگرا شدند و يا موقتاً در انتظار فرصت بعدي به گوشه اي خزيده و زير زميني شده اند؟! چطور شد كه ناگهان يك سرهنگ كا.گ.ب (پليس امنيتي شوروي) كه عضو حزب كمونيست بود كارت حزب را در كشوي ميزش گذاشت و رئيس جمهور شد؟! تحولات جاري سئوالات تازه اي به مغز من آورده و بر پرسش هاي ذهني قبلي افزوده است از جمله: آيا ولاديمير پوتين يك كمونيست است، يا يك تزاريست و يا اصلاح طلب دمكرات؟ پاسخ اين سئوال ها در آينده اي نه چندان دور روشن خواهد شد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
بيماري اديسونز
فردي از دكتر روزنفلد پرسيده است كه كاهش اشتهاء توأم با احساس ضعف و ريزش مو علامت كدام بيماري است و او پاسخ داده است كه اگر اين علائم همراه با علاقه هرچه بيشتر به مصرف نمك طعام و تيره شده رنگ پوست و سرگيجه پس از بلند شدن باشد از مشكلات هرموني و احتمالاً بيماري اديسونز است. در مراجعه به دكتر شتاب كنيد. اديسون ديزيز از كم شدن فعاليت غدد آدرنال ناشي مي شود.

سخنراني درباره كتابها و كتابخانه هاي ديجيتال
گروه علمي فرهنگي: كتابهاي ديجيتال و كتابخانه هاي ديجيتالي عنوان ميزگردي است كه امروزدر كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود. در اين ميزگرد كه به همت سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران با همكاري انجمن كتابداري و اطلاع رساني ترتيب مي  يابد، خانم «آناماريا تامارو» رئيس سابق كتابخانه فلورانس و استاد دانشگاه هاي ايتاليا سخنراني خواهد كرد.
اين برنامه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ امروز در تالار اجتماعات يوسف شريعت زاده در كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران واقع در بزرگراه حقاني برگزار خواهد شد.

برگي از تاريخ
درسي از تاريخ ايران براي همه اعصار
نهم ماه مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷۴۶ بنجامين فرانكلين از پدران ايجاد «ايالات متحده آمريكا» در هفته نامه خود «پنسيلوانيا گازت» چاپ شهر فيلادلفيا كاريكاتوري را چاپ كرد كه عنوان نخستين كاريكاتور ژورناليستيك در آمريكا (احتمالاً در همه جهان) را به خود اختصاص داده است. فرانكلين در زير اين كاريكاتور كه يك مار دو پاره شده را نشان مي دهد خطاب به دو قطعه مار نوشته است: به هم ملحق شويد يا بميريد.فرانكلين خواسته بود به اين وسيله به مردم متفرق مهاجرنشين بگويد كه اگر با هم متحد و يكي نشوند بايد به صورت مردگان بي اراده همچنان كلني انگليسي ها باشند و دستورهاي لندن را از فاصله هشت هزار كيلومتري اجرا كنند. در سال ۱۸۰۰ «جان براون» به دنيا آمد. او براي نجات سياهپوستان آمريكايي از بردگي دست به قيام مسلحانه زد. براون در جريان تصرف يك انبار اسلحه دولت آمريكا زخمي و اسير و در سال ۱۸۵۹ اعدام شد. در سال ۱۸۰۵ «فردريك شيلر» انديشمند، تاريخدان و شاعر آلماني در گذشت. وي در سال ۱۷۵۹ به دنيا آمده بود. در سال ۱۹۴۵ وينستون چرچيل در واكنش به اعلاميه مشترك شوروي و لهستان كه آلمان بايد دو قسمت شود تا نتواند جنگ ديگري را راه بيندازد گفت كه غرب به هر قيمت اجازه نخواهد داد مسكو به سلطه خود بر اروپاي شرقي و مركزي ادامه دهد و با اين حرف، هنوز يك روز از پايان جنگ جهاني دوم در اروپا نگذشته بود كه آتش جنگ سرد روشن شد كه با اظهارات دو سه روز اخير رهبران روسيه و آمريكا به نظر مي رسد كه ادامه دارد. در سال ۱۹۵۹ هجري سه تن ديگر از جمله فرخ رو پارساي نخستين زني كه در ايران به وزارت رسيده بود از سوي دادگاه انقلاب مفسد في الارض شناخته و تيرباران شدند. پارساي در كابينه هويدا به مدت پنج سال وزير آموزش و پرورش بود.
و اينك برگي از تاريخ: در ماه مه سال ۵۷۰ ميلادي ژنرال «وهرز ديلمي» فرمانده نيروهاي اعزامي ايران به يمن، پس از ايراد نطقي براي سربازانش دستور داد كه كشتي هاي نيرو بر را آتش بزنند و غرق كنند تا سربازان خيال عقب نشيني و بازگشت را به ذهن خود نياورند. اين نيرو به درخواست سران قبايل يمن، به دستور شاه وقت دولت ساساني ايران «خسرو انوشيروان» از طريق خليج فارس به يمن فرستاده شده بود تا ارتش اشغالگر حبشه را از آنجا براند. سپهبد «وهرز ديلمي» پس از پياده شدن در يمن متوجه شد كه شمار نيروي حبشي (ابرهه) بيش از سه برابر سربازان اوست. وي پس از كسب اطلاع از شمار نيروي حبشي خطاب به سربازان خود كه از ميان مردان فارس و كرمان انتخاب شده بودند گفت: ما به اينجا آمده ايم تا متجاوز را برانيم. ما براي شكست خوردن، به اسارت درآمدن، شكنجه و تحقير شدن و به صورت برده در بازار به فروش رفتن نيامده ايم. براي يك سرباز، مردن در ميدان نبرد به مراتب بهتر از اسارت و تحقير و عمري بردگي است. نياكان ما اين را مي دانستند كه تسليم شدن سرباز ايراني را منع اكيد كرده اند. براي احترام به اين قانون مقدس نياكان، من دستور مي دهم كه همين امروز كشتي هايي را كه با آنها آمده ايم آتش بزنند تا در برابرمان تنها دو راه داشته باشيم: پيروزي و يا مرگ. ما از حمايت مردم يمن برخوردار هستيم كه امتيازي است بزرگ. ما با تاكتيك تازه اي وارد جنگ مي شويم كه آن را طرح كرده ام و اين تاكتيك با آن چه كه شما تجربه كرده ايد تفاوت دارد. از فيل هاي جنگي نظاميان حبشي نهراسيد، فيل از شتر مي ترسد و ما با دوانيدن گله شتر به سوي فيل ها، آنها را فراري مي دهيم و سپس پياده حبشه را ازجا بر مي كنيم و به دريا مي ريزيم. در جنگ يمن نيروهاي اعزامي ايران پيروز شدند، سپاه ابرهه با كشته شدن پسر او، مسروق، فراري شد و يمن تا زمان گسترش اسلام در جزيرةالعرب تحت الحمايه ايران ماند.

كنسرت موسيقي گروه آريان در ورزشگاه انقلاب
گروه ادب و هنر: گروه موسيقي آريان در روزهاي ۲۵ تا ۲۷ ارديبهشت و ۳۰ ارديبهشت تا ۵ خرداد در مجموعه ورزشي انقلاب به اجراي كنسرت مي پردازد.
محسن رجب پور؛ مدير گروه آريان و مؤسسه ترانه شرقي ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت كه اين گروه دو سال پس از آخرين اجرا در كاخ سعد آباد به صحنه مي رود و با توجه به تجربياتي كه در كنسرتهاي خارج از كشور به دست آورده ايم، سعي خواهيم كرد، اجرايي متفاوت تر از قبل داشته باشيم.

نگارستان
001770.jpg
۱. كليله و دمنه
۲. هنرمند: كتابت اثر احتمالاً به رقم ميرعلي هروي است.
۳. نام و مشخصات اثر: كليله و دمنه؛ كتابي است كه اولين بار از زبان سانسكريت به زبان پهلوي و از پهلوي به وسيله «عبد الله بن المقفع» به زبان تازي و از تازي نخستين بار به فرمان «نصر بن احمد» به نثر دري و سپس از روي همان ترجمه به وسيله «رودكي» به شعر پارسي درآمد؛ سپس در اوايل قرن ششم يك بار ديگر توسط «ابوالمعالي نصر الله بن  محمدبن عبد الحميد منشي» ترجمه اي ديگر از آن صورت گرفت كه اين نسخه «كليله و دمنه بهرام شاهي» نام گرفت.
قطع: وزيري و تزيين شده با ۳۵ نگاره بي امضا كه احتمالاً در دوره تيموري كار شده است. كاغذ: ترمه رنگ شده و جلد آن مقواي تيماج قرمز بغدادي با نقش ترنج. ظرافت و زيبايي نگاره ها و رنگ ها بي نظير است. نگاره ها از شاخص ترين آثار مكتب هرات هستند. از سوي ديگر، مي توان نگاره ها را به نسخه هاي كارگاه بايسنقر در تاريخ ۸۳۳ ه  . ق كه درتوپ قاپوي استانبول كار مي شده نيز شبيه كرد.
۴. سبك اثر:مكتب  هرات؛ اين مكتب از به هم آميختگي سبك نگارگران شيراز، بغداد، تبريز و چين در كارگاه هاي نگارگري دربار شاهرخ تيموري و بايسنقر ميرزا به وجود آمد. تاريخ دقيق شكل گيري مكتب هرات را نيمه نخست سده پانزدهم ميلادي مطابق با قرن نهم هجري مي دانند. از نمونه هاي شاخص سبك هرات شاهنامه بايسنقري است.
۵. محل نگهداري اثر: در حال حاضر در نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران، موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته شده است.

بهارستان
نقل است كه روزي به بيمارستاني شد. ديوانه اي را ديد كه هاي و هويي مي كرد و نعره همي  زد، گفت: آخر چنين بندي گران بر پاي تو نهاده اند، چه جاي نشاط است؟
گفت: اي غافل! بند بر پاي من است نه بر دل.
در ذكر شيخ ابوبكر واسطي - تذكرة الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
پيش از آغاز
با انتقالي اش موافقت شده بود ولي به نامزدش نگفته بود. قرار بود هفته آينده زندگي مشتركشان را آغاز كنند.
روي صندلي اتوبوس جابه جا شد. تا رسيدن به خوشبختي فقط چند ساعت فاصله داشت.
راننده، راديو را روشن كرد. بم لرزيده بود. كاخ روياهاي مرد درهم شكست.
اسد الله افلاكي

گشتي در دنياي خبرها
دفن مرد ۲۵۴ كيلوگرمي
001767.jpg
لندن: يك مرد ۲۵۴ كيلوگرمي در انگليس با جرثقيل به خاك سپرده شد.باتوجه به اينكه اين مرد ۵۳ ساله بسيار سنگين بود، هيچ كس قادر به بلند كردن تابوت وي نبود به همين دليل مراسم دفن را با جرثقيل انجام دادند. وزن اين مرد از ۲۰ سال پيش كه او شغل خود را از دست داد، رو به افزايش گذاشت و او ديگر هرگز نتوانست افزايش وزن خود را مهار كند.
تلفن همراه بيش از جمعيت
ليدز: روز گذشته اعلام شد، تعداد گوشي هاي تلفن همراه در انگليس بيش از جمعيت اين كشور است. به عبارت ديگر ضريب نفوذ تلفن همراه در انگليس به ۱۰۱ درصد رسيده در حاليكه اين رقم در كشورهايي چون ايتاليا و سوئد به ترتيب ۱۰۴ و ۱۰۳ درصد است. پيش بيني مي شود كه درآمد شركت هاي ارائه دهنده خدمات تلفن همراه هر سال ۹ درصد رشد كند.
مجازات آتش زدن فرد بي خانمان
منچستر: دو جوان ولگرد كه يك فرد بي خانمان را به آتش كشيدند به تحمل ۵/۶ سال حبس محكوم شدند. اين دوجوان پس از اينكه با يك فرد بي خانمان كه در ايستگاه اتوبوس خوابيده بود مواجه شدند براي مزاح لباس هاي وي را با كبريت به آتش كشيدند كه وي در جريان اين سانحه دچار سوختگي شد.
سارق پول خرد
نيويورك: مأموري كه وظيفه تخليه پاركومترها را داشت متهم به سرقت ۳۰ هزار دلار شده است. اين مأمور هر هفته يكبار پول هاي خرد موجود در پاركومترها را به فروشگاهها مي برد و پول درشت مي گرفت. مسئولان شهرداري پس از اينكه با كاهش درآمد پاركومترها مواجه شدند نسبت به اين مأمور مشكوك شده و فعاليت او را زير نظر گرفتند. در صورتيكه اتهام او ثابت بشود حداكثر به تحمل ۷ سال حبس محكوم خواهد شد.
۲۴ ساعت طناب زني
سانتياگو: يك نوجوان ۱۵ ساله در شيلي قصد دارد به طور مداوم در يك شبانه روز طناب بزند. البته اين نوجوان مجاز است در هر ساعت ۵ دقيقه استراحت كند، مايعات بنوشد و به توالت برود. جالب اينجاست كه اين نوجوان تنها ۴۰ كيلوگرم وزن دارد و به دليل ضعف قواي جسماني شايد قادر نباشد فشار سنگين ناشي از طناب زني را تحمل كند.
خوردن يخ
نايروبي: گرماي هوا در كشور كنيا باعث شده تا يك مرد ۳۶ ساله به فكر ركوردشكني بيفتد. او مي خواهد در يك مدت زمان كوتاه ۵۰ كيلوگرم يخ بخورد. البته وي يخ  ها را زير دندان خود خواهد شكست و مجاز به نوشيدن يخ هاي آب شده نيست. به هر حال دندانپزشكان به اين مرد توصيه كرده اند چنين كاري را انجام ندهد چون براي دندان هايش ضرر دارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۲۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴ دقيقه

گل و گياه
گل ماهور
001764.jpg
نام علمي:Verbascum nigrum
خانواده:SCROPHULARIACEAE
گياه دائمي و نيمه هميشه سبز كه در طول تابستان و پاييز سنبله هاي باريك و بلند حاوي گلهاي كوچك و زرد رنگ با مركز ارغواني و داراي ۵ گلبرگ ظاهر مي شوند. برگهاي بيضوي آن سبز روشن بوده و سطح زيرين آنها كركدار مي باشد. حداكثر بلندي يك متر و گستردگي آن به ۶۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان باز و آفتابي (مكان سايه را نيز تحمل مي كند)، خاك سبك كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا آخر تابستان و يا بوسيله قلمه هاي ريشه در فصل زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |