دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۳ - May 9, 2005
فرهنگستان علوم پزشكي به قوه قضاييه پيشنهاد داد
محروميت مادام العمر پزشكان متقلب در آزمون دستياري
001740.jpg
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: فرهنگستان علوم پزشكي به قوه قضاييه پيشنهاد داد تا پزشكاني كه در آزمون دستياري پزشكي تقلب كرده اند به صورت مادام العمر از طبابت محروم شوند.
دكتر ايرج فاضل رئيس فرهنگستان علوم با اعلام اين خبر گفت: تا با محروم شدن اين پزشكان از طبابت آنهايي كه شايستگي اين حرفه را ندارند كنار گذاشته شوند. كار اين افراد به عنوان يك پزشك مورد قبول نيست.وي يكي از علل وقوع چنين جرمي را سوءمديريت در وزارتخانه عنوان كرد.
دكتر فاضل در ادامه با اشاره به اين كه افرادي كه با تقلب در آزمون دستياري شركت كرده اند در نهايت به دانش پزشكي دست خواهند يافت گفت: اشتباه اين افراد اين است كه جاي فرد ديگري را گرفته اند.وي در پاسخ به سؤالي در مورد اين كه آيا تعداد زياد پزشكان عمومي باعث گرايش افراد به تقلب در ورود به آزمون دستياري شده است گفت: طرحي از فرهنگستان علوم پزشكي به وزارت بهداشت براي برگزاري دوره «پزشك خانواده» ارائه شد ولي به هيچ وجه مورد توجه مسئولان قرار نگرفت.در آن طرح دوره هايي مثل اطفال، زنان و ... براي اشراف بيشتر پزشكان به بيماريها ارائه ِمي شد تا در نهايت پس از دو سال آنها با تخصص پزشك خانواده وارد بازار كار شوند.وي با اشاره به اين كه اگر فقط پزشك متخصص تربيت كنيم آينده خوبي براي جامعه نمي توان انتظار داشت گفت: كمبود پزشك عمومي به جامعه ضربه مي زند.دكتر فاضل رئيس هيات مديره جامعه جراحان با اشاره به برگزاري بيست و نهمين كنگره سالانه جامعه جراحان ايران گفت: اين كنگره امسال از تاريخ ۲۴ تا ۲۸ ارديبهشت ماه سال جاري و با همكاري جراحان ۱۳ رشته تخصصي و همچنين متخصصان بيهوشي راديوتراپي، راديولوژي و بازآموزي پرستاري جراحي برپا مي شود.
دكتر ايرج فاضل در بخش ديگر مصاحبه مطبوعاتي خود گفت: با سرمايه گذاري هايي كه در زمينه جراحي شده است در حال حاضر با كمبود نيروي انساني مواجه نيستيم و بايد سيستم تربيت جراح به سمت جايگزين كردن با نيروي بازنشسته برود.دكتر كاظم عباسي دبير اجرايي بيست و نهمين كنگره نيز گفت: در كنگره امسال علاوه بر برگزاري ميزگردهايي با موضوعات علمي به مسائل اجتماعي اقتصاد پزشكي نيز پرداخته خواهد شد.وي در مورد محورهاي بحث در ميزگرد اقتصاد پزشكي گفت: نرخ تعرفه نقش بيمه در تامين بهداشت و سلامت جامعه و همچنين وظيفه دولت در اجراي اصول قانون  اساسي از موضوعات اصلي اين ميزگرد هستند.دكتر عباسي با تاكيد بر اين كه تعرفه هاي پزشكي در سطح پاييني قرار دارد گفت: در هيچ كجاي دنيا نمي توان كل بودجه سلامت و درمان را از دولت دريافت كرد. در آمريكا كه ۱۶ درصد درآمد جامعه صرف درمان مي شود دولت تنها ۳۰ درصد از هزينه بهداشت را به مردم مي پردازد.
در ايران اين رقم ۵/۴۳ درصد است. دولت مي تواند با برقراري نظام بيمه اي درست بخش بيشتري از اين هزينه را پرداخت كند. البته وجود كادر اداري نهادهاي بيمه اي هم عرض، استفاده نادرست از تجهيزات و نبود فرهنگ درست مصرف دارو از عوامل به هدر رفتن بودجه درمان در كشور هستند.

دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر
براي مبارزه با ناركوتروريزم تشكيل
يك جبهه واحد جهاني ضروري است
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: در زمينه مبارزه ناركوتروريزم يا تروريسم ناشي از قاچاق مواد مخدر ،جمهوري اسلامي ايران بالاترين آمار را در دنيا داشته۲۰ هزار رويداد ضد امنيتي كه ريشه در كشور افغانستان داشته و كشور ما بعد از انقلاب مجبور به درگيري مسلحانه با آن شده است.
دكتر علي هاشمي دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام اين مطلب گفت: لازم است كه يك جبهه واحد جهاني با محوريت ايران تشكيل شود و موضوع هزينه هاي سنگين انساني و امنيتي را كه كشور ما به واسطه همسايگي با بزرگترين توليد كننده مواد مخدر (افغانستان) دارد تحت بررسي قرار دهد.
وي افزود: در اين ارتباط نيز به زودي اجلاسي با شركت اتحاديه اروپا در تهران خواهيم داشت و بايد تلاش كنيم كه اين جبهه جهاني را به ايران بكشانيم.
دكتر هاشمي در پاسخ به اين سؤال كه براساس صحبت هاي اخير در مجلس قرار بر اين شده كه بودجه ستاد بين دستگاههاي مرتبط با مبارزه با مواد تقسيم شود و اين ناهماهنگي در امور محوله ستاد ايجاد نخواهد كرد، گفت: يكي از جدي ترين مباحثي كه اين روزها ما به دنبال آن هستيم. بحث شفاف سازي بودجه است و متأسفانه عليرغم اينكه رياست محترم مجلس و بسياري از آقايان در كميسيون هاي مختلف با تصميمات ستاد موافق هستند، اما نتيجه بحث بودجه به اين شكل شده كه مي بينيد و اگر اين روند قطعي بشود. در حدود ۱۳ دستگاه كه كارهاي جديدي در آنها جهت كاهش تقاضا آغاز شده بود، تقريباً يا بودجه نخواهند داشت و يا اينكه با درصد بسيار كمي بايد برنامه هاي خود را دنبال كنند و اين عملي نيست و اميدواريم با مذاكراتي كه صورت مي گيرد بتوانيم به نتيجه قابل قبولي برسيم.
جانشين رئيس جمهور در ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اشاره به اتمام تحقيقات وسيع ترين طرح ملي نگرش ايرانيان به مواد مخدر گفت: اين طرح كه در آن از ۱۴ هزار نفر در ۲۴ استان توسط ۵۰۰ پرسشگر و از هر نفر ۲۴۰ سؤال پرسيده شده، نتايج بسيار خوبي به دست آمده كه براساس آن مي توان وضعيت هر استان را به تناسب شرايط فرهنگي، اجتماعي، جغرافيايي و... ارزيابي كرد و با تجزيه و تحليل داده ها به نتايج قابل قبولي در زمينه مبارزه با مواد مخدر رسيد.وي افزود: آنچه طي چند سال اخير مد نظر دست اندركاران ستاد بوده، بحث برتري كاهش تقاضا، توجه به نسل جوان در جهت مصون سازي و ضرورت توجه به باورهاي ديني، توجه به استحكام خانوادگي، جامع نگري و مهم تر از همه واقع بيني كه همه اينها در كنار موضوع مبارزه با عرضه خواهد بود.وي گفت: اين اولين بار است كه بحث مواد مخدر به عنوان عاملي ضد توسعه و در قالب توسعه و برنامه چهارم كشور ديده شده و در اين طرح به علت هاي مختلف آن پرداخته شده است.
دكتر هاشمي در ارتباط با تصويب و اصلاح قانون جديد مبارزه با مواد مخدر گفت: قانون جديد تمامي مراحل خود را طي كرده و به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نيز رسيده است و اميدواريم كه به زودي نهايي شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا با تغيير رياست جمهوري تغييري در سياستها و برنامه ريزي هاي ستاد و ساختار آن ايجاد خواهد شد، گفت: برنامه ها و طرح هايي كه در ستاد ريخته شده حاصل نظرات و تجربيات و تحقيقات فراواني بوده و به عنوان يك قانون اميدواريم كه ادامه يابد.

دانشجويان غيرحضوري و دانشگاههاي
غيرانتفاعي مشمول دريافت وام مي شوند
ايسنا: رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم از افزايش ۳۰ درصدي سقف وامهاي دانشجويي و تحت پوشش قرار گرفتن دانشجويان دانشگاه هاي غيرانتفاعي در سال ۸۴ خبر داد.
حميد خوشگفتار، با اشاره به طرح هاي جديد صندوق رفاه، گفت: امسال دانشجويان شبانه و نوبت دوم شامل دانشجويان غير حضوري،  نيمه حضوري، طرح فراگير و ... و همچنين دانشجويان دانشگاههاي غير انتفاعي نيز بر اساس قانون چهارم توسعه در قالب پرداخت وام شهريه، تحت پوشش صندوق رفاه دانشجويان قرار مي گيرند. وي افزود: آيين نامه پرداخت وام به دانشجويان شبانه تصويب شده و آماده ابلاغ است و آيين نامه دانشجويان غير انتفاعي نيز در حال تدوين است كه بر همين اساس نيز اعتباراتي در بودجه، براساس مصوبات برنامه چهارم توسعه پيش بيني شده است كه به محض ابلاغ از همان ترم اجرا مي شود.
وي با اشاره به اعتبارات اين بخش، تصريح كرد: در بودجه كل كشور  براي دانشجويان نوبت دوم و شبانه حدود ۶۰۰ ميليارد ريال اعتبار از محل تسهيلات بانكي پيش بيني شده است كه از اين ميزان ۲۵۰ ميليارد مربوط به دانشگاه هاي دولتي است و باقي آن مربوط به دانشگاه هاي غيردولتي است. وي با بيان اينكه براساس مصوبات هيات امنا هر دو سال يك بار ميزان وامهاي صندوق رفاه افزايش مي يابد، تصريح كرد: در سال جاري سقف وامهاي مختلف صندوق رفاه دانشجويان روزانه بين ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش خواهد داشت ولي هنوز ميزان آن تصويب نشده است.
رييس صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم در خصوص پرداخت وام هاي جديد به دانشجويان، اظهار كرد: وام ويژه براي دانشجويان مبتكر تا سقف يك ميليون تومان تصويب و اجرا شده است، همچنين آيين نامه ارايه وام ويژه براي دانشجويان كارآفرين دانشگاه ها در حال تدوين است كه پس از تصويب هيات امنا ابلاغ مي شود.

همراه با هيجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران - ۵
سرنوشت ناشري كه خليج غيرفارس را تبليغ مي كرد
گروه علمي فرهنگي- منوچهر توكلي: از پيشكسوتان و شهداي مطبوعات در هجدهمين نمايشگاه كتاب تجليل شد. مراسم تجليل از پيشكسوتان مطبوعات روز گذشته در آمفي تئاتر سالن ۳۵ برگزار شد.
سيمين بهبهاني روز گذشته به ميان خوانندگان شعر خود رفت. نشرنگاه ناشر مجموعه اشعار بهبهاني، برنامه ديدار با اين شاعر را تدارك ديده بود. در اين برنامه فريبرز رئيس دانا وي را همراهي مي كرد.
* در سالن ناشران خارجي (عربي) يكي از ناشران شركت كننده اقدام به فروش كتابي با عنوان «خليج ...» كرد. اين در حالي است كه نمايشگاه امسال بر محور و شعار خليج فارس متمركز شده است. مدير بخش بين المللي نمايشگاه كتاب گفت: كتاب جمع آوري شده است و ناشر هم به طور كتبي از مديريت نمايشگاه عذرخواهي كرده است.
* وقوع آتش سوزي در محل دفتر مدير بخش بين المللي نمايشگاه حادثه اي بود كه به گفته مديريت نمايشگاه به علت مشكل فني اتفاق افتاده است. نبود كپسول هاي آتش نشاني در غرفه ها مي تواند خطرهاي زيادي به بار آورد.
* تأثيرپذيري نشر كتاب از اينترنت موضوع يكي از نشست هاي سراي اهل قلم بود. در اين نشست يونس شكرخواه، عليرضا پورممتاز، سعيد رضايي و مهردخت وزيرپور سخنراني كردند.
* مراسم بزرگداشت مهرداد اوستا و مراسم شعرخواني جمعي از شاعران در سراي اهل قلم هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد. محمدرضا الملكيان، قيصر امين پور، مشفق كاشاني در اين مراسم حضور داشتند.
* دو عنوان از كتاب هاي چاپ اول اثر شاهرخ مسكوب در نمايشگاه كتاب به فروش مي رسد.چند گفتار در فرهنگ ايران از نشر كارنامه و كتاب مرتضي كيوان به كوشش شاهرخ مسكوب از سوي انتشارات كتاب مادر امسال، از شاهرخ مسكوب پژوهشگر ايراني كه چندي پيش در فرانسه درگذشت در نمايشگاه كتاب عرضه شده است.

پاسخ يك نماينده مجلس به رئيس سازمان توسعه و تجهيز مدارس
حاجي بابابي: بودجه توسعه ساختمان هاي
اداري را صرف بازسازي مدارس كنيد
فارس: آموزش و پرورش به جاي توسعه ساختمانهاي اداري، مدارس خطرآفرين را نوسازي كند.
رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس شوراي اسلامي در باره مشكلات مربوط به مدارس فرسوده توضيح داد: آموزش و پرورش بايد به جاي توسعه ساختمان اداري و مراكز فني و حرفه اي و كاردانش، مدارس خطرآفرين را نوسازي و احيا كند.
حميد رضا حاجي بابايي كه در پي اظهارات رئيس سازمان توسعه و تجهيز مدارس درباره بي توجهي مجلس نسبت به بودجه اين سازمان سخن مي گفت، افزود: بخش عمده اي از مشكلات ساختماني آموزش و پرورش به عدم برنامه ريزي صحيح و وظايف ذاتي آموزش و پرورش بر مي گردد.
وي اضافه كرد: به عنوان مثال توسعه مراكز فني و حرفه اي به عهده آموزش و پرورش نيست و اين وزارتخانه بايد به نوسازي و بازسازي مدارس خطرآفرين بپردازد.
شايان ذكر است رئيس سازمان توسعه و تجهيز مدارس آموزش و پرورش هفته گذشته با انتقاد از عملكرد مجلس شوراي اسلامي اعلام كرده بود كه هيچ بودجه اي به سازمان تحت مسئوليت  وي اختصاص نيافته است.
محمدعلي افشاني گفته بود درخواست وي براي افزايش يك دلار در پيش بيني لايحه بودجه سال ۸۴ به منظور اختصاص اين رقم براي بازسازي مدارس فرسوده، مورد توجه قرار نگرفته است.

يادداشتي كه سيد محمدخاتمي نوشت
نكته سنجي رئيس جمهوري بر گزارش آموزش و پرورش
گروه اجتماعي: يادداشت رئيس جمهوري بر حاشيه يك گزارش كه از طرف وزارت آموزش و پرورش براي وي ارسال شده بود، نشانگر توجه عميق و جدي وي به ورزش است.
عليرغم آن كه در اين گزارش موارد متعددي چون انتخاب وزير اين وزارتخانه به عنوان «خادم قرآن كريم» اعلام شده و يا تذكر اين مطلب كه رتبه اول در ترويج فرهنگ ايثارگري در سال ۸۲ نصيب وزارت آموزش و پرورش شده است،سيد محمدخاتمي يادداشت خود را به اهميت ورزش معطوف كرده و تذكر داده است كه ورزش زمينه ساز افتخار جامعه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس وزير آموزش و پرورش در گزارشي خطاب به رئيس جمهوري، خلاصه اي از فعاليتهاي پرورشي و فوق برنامه اين وزارتخانه را براي ساماندهي، توسعه و بهبود كيفيت فعاليت هاي پرورشي بيان كرده بود.
تهيه كتاب راهنماي فعاليت هاي پرورشي، برگزاري اردوها و بازديدهاي علمي دانش آموزان بر اساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تعريف و طراحي پژوهش سراهاي دانش آموزان براي توسعه فعاليت هاي علمي دانش آموزان و تاسيس هفتاد پژوهش سرا در سال گذشته، طراحي و اجراي طرح فراگير آموزش قرآن كريم (نسيم انس) به صورت مشترك با راديو قرآن و طراحي و اجراي جشنواره كتاب سال دانش آموزي از جمله موضوعاتي است كه در گزارش وزير آموزش و پرورش به رئيس جمهور مورد تاكيد قرار گرفته بود.
در بخش ديگري از اين گزارش انتخاب وزارت آموزش و پرورش به عنوان خادم قرآن كريم و كسب  رتبه اول در ترويج فرهنگ ايثارگري در سال ،۸۲ جمله افتخارات كسب شده توسط اين وزارتخانه در سال جاري عنوان شده بود.
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در حاشيه اين گزارش چنين نوشته است: «به نام خدا؛ اهتمام به امر ورزش در آموزش و پرورش با توجه به اينكه بيشترين (تقريباً همه) عدد شهروندان را آنهم در مناسب ترين سنين (از كودكي تا جواني) در اختيار دارد، يك ضرورت حياتي است كه نه تنها موجب سلامت و شادابي دانش آموزان بلكه زمينه ساز برخورداري جامعه از ورزش نيرومند و افتخار آفرين خواهد بود. از تلاشهاي عزيزان تقدير مي شود.»

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |