دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۳ - May 9, 2005
مدير عامل همشهري در ميزگرد مطبوعات و انتخابات نهم:
مطبوعات سعي كرده اند در دهه اخير جاي احزاب را پر كنند
گروه علمي فرهنگي: نشست تخصصي مطبوعات و انتخابات عصر روز گذشته با حضور مهرنوش جعفري (مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي)، عليرضا شيخ عطار (مديرعامل همشهري)، محمدكاظم انبارلويي (سردبير روزنامه رسالت)، محمد عطريانفر (رييس شوراي سياستگذاري شرق) و علي يوسف پور (مديرمسئول سياست روز) و رجبعلي مزروعي (رييس انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران) در حاشيه دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما عليرضا شيخ عطار، مديرعامل موسسه همشهري در اين نشست با تاكيد بر كاركرد و نقش مطبوعات در جامعه گفت: مطبوعات بايد تفاوت هاي كانديداها را بيان كنند. حرف هاي آنها را با عملكرد گذشته شان مقايسه كنند. نقد كانديداها اصلي ترين نقش مطبوعات است.
شيخ عطار گفت: مهم ترين مشكل كشور ما خلط شدن نقش مطبوعات و مردم است.مطبوعات سعي كردند در يك دهه اخير جاي احزاب را پر كنند، پس نمي توانند نقد صحيح و اصولي انجام دهند.
وي افزود: به نظر مي رسد بايد اين مساله حل شود. مطبوعات اگر از احزاب فاصله بگيرند مي توانند نقادانه برخورد كنند و چنانچه اين طور شود مشاركت مردم بيشتر خواهد شد.
مدير عامل همشهري گفت: شايد يكي از دلايل اين باشد كه احزاب در گذشته با حمايت هاي خارجي روي كار آمده اند و يا با حمايت دولت ها، و به اين دليل مردم نتوانسته اند اطمينان و اعتماد كافي به آنها داشته باشند.
محمد عطريانفر، رييس شوراي سياستگذاري روزنامه شرق نيز در اين نشست گفت: بزرگترين  حماسه  تاريخي  كشور ما در اين  زمينه  به  راي  نود و هشت درصدي  مردم  برمي گردد و كمترين  نسبت  حضور در چند انتخابات  گذشته  خود رانشان  داده  است .رجبعلي  مزروعي  رئيس  انجمن  صنفي  روزنامه نگاران  نيز در اين  نشست ، گفت : مطبوعات  را ركن  چهارم  دمكراسي  مي دانند و اين  بدان  معناست  كه  اگر در جامعه اي  مطبوعات  آزاد و مستقل  وجود نداشته  باشد، دمكراسي  در آن جامعه ناقص  است .همچنين   يوسف  پور مدير مسئول روزنامه سياست روز و دبير كل انجمن  روزنامه نگاران  مسلمان  اظهار داشت : پيش  از آنكه  درباره  وضعيت مطبوعات  در صحنه  انتخابات  بحث  كنيم ، بايد به  شرايط حاكم  بر جناح هاي  سياسي كشور بپردازيم  كه  چون  نامزد قطعي  و مشخصي  ندارند، ابهامي را در فضاي انتخاباتي  حاكم  كرده  اند كه اين ابهام در دو هفته آينده برطرف خواهد شد.
محمدكاظم  انبارلويي  سردبير روزنامه  رسالت  نيزدر نقد رويكرد مطبوعات  در اين  مقطع تاريخي  گفت : روزها و ماه هاست  كه  بحث  انتخابات  در رسانه  تنها به  اينكه  چه كسي  مي آيد و چه  كسي  نمي آيد، معطوف  شده  است  و متاسفانه  هنوز رسانه هاي  كشور وارد بحث  اصلي  كه  به  مطالبات  مردم  در انتخابات  بر مي گردد، كشيده نشده اند.وي  افزود: در شرايطي  كه  كمتر از دو ماه    به  انتخابات  رياست  جمهوري  مانده  است ، فاصله اي  ميان  جامعه  سياسي  و جامعه  مردمي  وجود دارد كه  مطبوعات بايد تلاش  كنند آن را از ميان  بردارند .

شهردار تهران :
بالابودن بهره تسهيلات بانك ها نماد بي عدالتي است
ايرنا: شهردار تهران گفت : بهره  و سود بالاي  تسهيلات  بانكي  در كشور نمادي  بارز از بي عدالتي  است .
دكترمحمود احمدي  نژاد در جمع  مردم  اراك  در مسجد حاج  تقي  خان افزود: نظام  بانكداري  كنوني كشور به شيوه اي  عمل  مي كند كه  عموم  مردم  توانايي  استفاده  از تسهيلات  را ندارند و اين  عادلانه  نيست .وي ، توجه  به  عدالت  را از وظايف  مهم  نظام  اسلامي  ذكر كرد و افزود: اجراي  عدالت  زمينه  ساز تقويت  امنيت  ملي  و كاهش  فقر است .دكتراحمدي  نژاد، علت  اصلي  بروز مشكلات  سالهاي  اخير كشور را دور شدن  از اهداف  انقلاب  و اسلام  عنوان  كرد و افزود: اگر ما به  دنبال  پياده  كردن  اسلام در كشور هستيم ، الگوگيري  و تقليد آزادي  غربي  مفهومي  ندارد.شهردار تهران همچنين در ديدار با نماينده ولي فقيه در استان مركزي و امام جمعه اراك تاكيد كرد: جامعه امروز ايران از انرژي و ظرفيت هاي عظيمي براي رشد و توسعه برخوردار است؛ به شرط آنكه رفتار مديريتي جامعه در دولت آينده اصلاح شود.

۳۷ درصد ايام سال در ايران تعطيل است
فارس: ايران با داشتن ۱۳۶ روز تعطيلي در سال از جمله كشورهايي است كه در مقايسه با ديگر كشورها گوي سبقت را در اين زمينه ربوده و با اين حساب ۳۷ درصد ايام سال در ايران تعطيل است. اين در حاليست كه بر اساس آمار منتشر شده در اكثر كشورهاي دنيا تعطيلات از ۱۱۰ روز تجاوز نمي كند.
اين گزارش حاكيست كثرت تعطيلات در كشور امري است كه صاحب نظران مسايل اقتصادي و اجتماعي بر روي آن به توافق رسيده اند اما نبود يك پيشنهاد مشخص و جامع، مانع از ارائه راهكاري شده است كه بتوان به هدف اصلي كه همان كاستن از ميزان روزهاي تعطيل است، رسيد.

همزمان با روز جهاني ارتباطات معرفي مي شوند
برگزيدگان دومين جشنواره مطبوعات در حوزه شهري
گروه اجتماعي: برگزيدگان دومين جشنواره مطبوعات در حوزه شهري ۲۷ ارديبهشت ماه همزمان با روز جهاني ارتباطات معرفي مي شوند.
مديركل روابط عمومي و امور بين المللي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از افزايش شركت كنندگان در دومين جشنواره مطبوعات در حوزه شهري نسبت به دوره قبل خبر داد.حسين هاتفي فارمد، آثار ارسالي به دبيرخانه جشنواره را ۱۱۷۰ اثر در ۸ رشته خبر، گزارش، مصاحبه، طنز، عكس، كاريكاتور، يادداشت و سرمقاله ذكر كرد و افزود: گزارش تحليلي با ۲۷۳ اثر و طنز با ۵۴ اثر بيشترين و كمترين تعداد آثار ارسال شده در گرايش هاي ۸گانه است.
وي گفت: جمع كل آثار ارسال شده به نخستين جشنواره مطبوعات در حوزه شهري ۱۱۰۵ اثر بود كه امسال ۶۵ مورد افزايش يافته و آمار گزارش تحليلي در سال گذشته ۱۷۴ مورد بود كه با رشد ۵۷ درصدي به ۲۷۳ مورد رسيده است.
دبير دومين جشنواره مطبوعات در حوزه شهري با اشاره به استقبال رسانه هاي محلي از اين جشنواره افزود: در اين دوره از جشنواره ۲۸ اثر از شهرستانها در كنار آثار شركت كنندگان تهراني مورد قضاوت قرار مي گيرد.
هاتفي استقبال خوب خبرنگاران از جشنواره مطبوعات شهري را نشانگر تعامل رو به توسعه رسانه ها و مديريت شهري دانست و اظهار داشت: تشكيل فرهنگسراي رسانه و انجمن روزنامه نگاران تخصصي در حوزه شهري دستاوردهاي اين تعامل است كه به زودي با مشاركت اهالي مطبوعات عملي خواهد شد و كارهاي مقدماتي آن انجام شده است.
به برگزيدگان اول تا سوم هر ۸ رشته به ترتيب ۱۲ سكه، ۹سكه، ۶سكه، اشتراك يك ساله روزنامه همشهري و مجموعه اي از انتشارات شهرداري اهدا مي شود.

شوراي نگهبان براي بررسي بيشتر طرح
هيأت منصفه مطبوعات از مجلس فرصت خواست
فارس: دبير شوراي نگهبان طي نامه اي به رئيس مجلس شوراي اسلامي، به لحاظ عدم فرصت رسيدگي اين شورا به طرح فعال نمودن هيات منصفه مطبوعات براي جلوگيري از تعطيلي اصل يكصد و شصت و هشتم قانون اساسي، از مجلس درخواست استمهال كرد.
احمد جنتي همچنين در نامه هاي جداگانه ديگري نظر شوراي نگهبان را درمورد ۴ مصوبه ديگر مجلس اعلام كرد.
اين شورا طرح سقط درماني را در چند مورد خلاف شرع و قانون اساسي تشخيص داده است.بنابراين گزارش به نقل از پايگاه اطلاع رساني خانه ملت، شوراي نگهبان همچنين لايحه اجازه اجراي موافقتنامه پروانه شبكه و خدمات ارتباطات سيار را تصويب كرد.

نرخ رسمي بيكاري جوانان كشور ۲۵ درصد اعلام شد
ايسنا: رئيس سازمان ملي جوانان گفت: در حال حاضر نرخ بيكاري جوانان در كشور ۲۵ درصد است.
رحيم عبادي آمار ۲۷ درصدي نرخ بيكاري جوانان را كه چندي پيش اعلام شده بود را رد كرده و گفت: وضعيت موجود ازدواج جوانان در كشور داراي دو دسته چالش خرد و كلان است كه فقدان شغل و بيكاري جوانان به عنوان تنگنا و چالش كلان ازدواج جوانان است.
وي با اشاره به روند روبه افزايش درصد ازدواج در چند سال اخير از ۸/۲ به ۰۲/۳ درصد افزود: درصد ازدواج در برخي از استانهاي كشور مانند «تهران» و «خراسان» نسبت به ساير استانها بالا بوده است.رئيس سازمان ملي جوانان پديده تأهل را در ميان پسران روستايي رايج تر از پسران شهري خواند و مشكل انتخاب همسر را يكي از مهمترين عوامل به تعويق افتادن ازدواج پسران جوان دانست و به ايسنا گفت: فاصله ميان بلوغ و سن مسئوليت پذيري، ازدواج و تأخير در هويت يابي جنسي موجب تأخير در ارضاي نياز طبيعي جوانان شده است.

انتخاب نهم
001806.jpg
احمدي نژاد براي حضور در انتخابات جدي است
ايرنا: دو عضو ائتلاف آبادگران تاكيد كردند كه محمود احمدي نژاد براي حضور در عرصه انتخابات رياست جمهوري جدي است.«حسين نجابت» و «سيد علي رياض» ديروز به خبرنگاران پارلماني گفتند: احمدي نژاد مي گويد تا آخر ايستاده است.نجابت گفت: آقاي احمدي نژاد در حال حاضر جدي است و مي خواهد تا آخرين مرحله انتخابات حضور داشته باشد.

تكذيب شركت آيت الله مشكيني در شوراي حكميت اصولگرايان
ايرنا: مسئول دفتر آيت الله علي مشكيني، عضويت رئيس مجلس خبرگان رهبري در شوراي حكميت اصولگرايان را تكذيب كرد.حسين مشكيني اضافه كرد: متاسفانه برخي از نمايندگان مجلس و شخصيت هاي سياسي بدون توجه به صحت و سقم اصل خبر و يا خبري كه اصلا وجود خارجي نداشته اقدام به تجزيه و تحليل كرده اند.

«مهدي هاشمي» خبر «كمك مالي به ستاد انتخاباتي پدرش» را تكذيب كرد
ايرنا: «مهدي هاشمي» فرزند اكبر هاشمي رفسنجاني و رئيس سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، خبر برخي از رسانه ها در خصوص كمك مالي ۹۰۰ ميليون توماني به ستاد انتخاباتي پدرش را تكذيب كرد.برخي از پايگاههاي اطلاع رساني ديروز در خبري از كمك مالي ۹۰۰ ميليون توماني مهدي هاشمي، رئيس سازمان بهينه سازي مصرف سوخت از بودجه اين سازمان به ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني خبر داده بودند.مهدي هاشمي اين سخنان را تكذيب كرد و گفت: اين سخنان كذب محض است و چنين ادعايي صحت ندارد.مهدي هاشمي افزود: برخي افراد با نيات خاص اين شايعات را منتشر مي كنند و من در آينده نزديك با يك بيانيه پاسخ همه آنان را خواهم داد.

مهر عليزاده: دستيابي به فناوري هسته اي حق مسلم ايران است
ايرنا: داوطلب نامزدي انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري گفت: دستيابي به فناوري هسته اي را حق مسلم خود مي دانيم و نگاه ما به آمريكا نگاهي از پائين به بالاست.محسن مهر عليزاده در جمع دانشجويان دانشگاه تربيت معلم آذربايجان در شهرستان  آذرشهر در استان آذربايجان شرقي افزود: مساله دستيابي ايران به انرژي هسته اي نبايد به تسويه حساب سياسي تبديل شود.


محقق داماد قطعا كانديدا نمي شود
ايرنا: دختر آيت الله دكتر سيد مصطفي محقق داماد گفت كه پدرم هيچگونه تمايلي براي شركت در عرصه رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري ندارد.مريم محقق داماد افزود: برخي از جريانات و گروههاي سياسي خواهان شركت محقق داماد در رقابت هاي انتخاباتي هستند در حالي كه وي هيچگونه تمايلي براي دريافت مسئوليت هاي اجرايي ندارد. تنها وكيل زن در قم ادامه داد: پدرم پس از استعفا از سازمان بازرسي كشور و پس از ارتحال حضرت امام(ره) از دخالت در امور سياسي كناره گيري كرد و شركت وي در انتخابات منتفي است.

معين: رأي دادن تكليف نيست
ايرنا: مصطفي معين نامزد احتمالي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: رأي ندادن مثل رأي دادن حق هر شهروند است.
معين كه ديروز در جمع دانشجويان دانشگاه صنعتي اميركبير درباره «حق انتخاب شهروندان در تعيين سرنوشت» سخن مي گفت، در عين حال تصريح كرد: البته رأي ندادن، آخرين مرحله و نه مرحله اول است.وي افزود: يعني اگر يك شهروند شرايط را آگاهانه بررسي كرد و به اين نتيجه رسيد كه نبايد رأي دهد، رأي ندادن او براندازي نيست. معين گفت: نه راي دادن تكليف است و نه رأي ندادن براندازي، بلكه رأي دادن و رأي ندادن يك حق است و رأي اجباري و از روي ترس، نشانه رويكرد جبارانه به حكومت است.وي افزود: طبق قانون، رأي ندادن جرم نيست و در معارف اسلامي ما نيز عدم استفاده از حق رأي دادن،گناه دانسته نشده است.

حضور موسوي را مورد بحث قرار مي دهيم
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سعيدي، عضو جامعه روحانيت مبارز اظهار داشت: جامعه ي روحانيت مبارز تاكنون وارد مصداق نشده و در ضمن در مورد هاشمي رفسنجاني با توجه به اينكه معلوم نيست وي وارد عرصه ي انتخابات خواهد شد يا نه، تصميم گيري و بحثي نكرده است. وي با بيان اينكه تصميم جامعه ي روحانيت مبارز در انتخابات آتي تاثير عمده اي بر تصميم گيري بخشي از آحاد جامعه خواهد داشت، گفت: شرايط انتخابات پيچيده است و ما در مورد هر كانديدايي كه با ورود به عرصه ي انتخابات باعث تغيير در اين فضا شود، بحث و گفت وگو مي كنيم. اگر ميرحسين موسوي نيز وارد عرصه شود حضور وي را مورد بحث و گفت وگو قرار خواهيم داد.

كناره گيري لاريجاني يك شايعه است
فارس: رئيس ستاد انتخاباتي علي لاريجاني در استان آذربايجان شرقي گفت:ستادهاي انتخاباتي لاريجاني در سراسر كشور فعال است و كناره گيري وي يك شايعه است. محمدرضا ميرتاج الديني افزود:  لاريجاني كانديداي نهايي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي است. وي در خصوص احتمال حضور ميرحسين موسوي در انتخابات رياست جمهوري آينده گفت: از هر عاملي كه به حضور حداكثري مردم در انتخابات كمك كند، استقبال مي كنيم. نماينده تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس درباره شروط مطرح شده از سوي ميرحسين موسوي جهت حضور در انتخابات گفت: شرايط وي در زمينه در دست داشتن فرماندهي نيروي انتظامي و در اختيار گرفتن يك شبكه تلويزيوني در صدا و سيما توسط رئيس جمهور خلاف قانون اساسي است.

ولايتي: جوانان مهمترين سازنده اجزاي توسعه اقتصادي هستند
ايسنا:كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: دستيابي به توسعه متوازن، همه جانبه و پايدار حاصل توجه و هماهنگي به سه حوزه سرمايه  انساني، علم و فناوري و نظام و سازمان مي باشد و جوانان اصلي ترين سرمايه انساني و عامل محركه براي چنين توسعه اي هستند.وي در جمع دانشجويان با بيان اين مطلب افزود: سامان بخشيدن به ظرفيت گسترده و همه جانبه امور مرتبط به جوانان و رفع دغدغه هاي آنها با اشتغال و ايجاد چشم اندازي روشن و اميدوار به آينده مي تواند ما را در رسيدن به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله كمك نمايد.

رفسنجاني چهارشنبه در جمع كارگران سخنراني مي كند
حيات: هاشمي رفسنجاني روز چهارشنبه ي هفته ي جاري در جمع چند هزار نفري كارگران حضور مي يابد.يك منبع آگاه گفت: هاشمي رفسنجاني كه قرار بود روز ۱۱ ارديبهشت ، مصادف با روز جهاني كارگر در مجموعه ي ۱۲ هزار نفري آزادي تهران در جمع كارگران حاضر شود، به دليل ناتمام ماندن آن جلسه، روز چهارشنبه ۲۱/۲/۸۴ براي كارگران سخنراني خواهد كرد. وي افزود: احتمال اعلام كانديداتوري هاشمي رفسنجاني در اين تجمع منتفي نيست.اين گزارش حاكي است، مسؤولان خانه ي كارگر به منظور جلوگيري از تكرار مسائلي كه در مراسم روز كارگر موجب ناتمام ماندن مراسم و عدم سخنراني هاشمي رفسنجاني شد، تمهيداتي در نظر گرفته اند. از جمله تمام مدعوين روز چهارشنبه از پيش شناسايي و با كارت ويژه اي دعوت شده اند.

پيش قدمي در جهت اجماع اصول گرايان
ايسنا:مهدي كروبي گفت: اقدام اخير آقاي جنتي براي پيش قدمي در جهت اجماع اصولگرايان از نظر قانوني بدون اشكال است اما ايشان نبايد نظرات خود را در شوراي نگهبان به صورت سليقه اي به كار بندد. حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي، نامزد انتخابات نهم رياست جمهوري در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي ناظر بر ارزيابي اش از آنچه حضور آيت الله جنتي در شوراي مصلحت سنجي اصولگرايان ناميده شد، اظهار داشت: آقاي جنتي در واقع عضو يك تشكيلات و به جريان فكري خاصي وابسته است و امروز به عنوان پيرمرد و ريش سفيد براي اجماع اين جريان تلاش مي كند. وي افزود: اين اقدام بر خلاف قانون نيست اما نكته اي كه بايد مدنظر قرار گيرد، اين است كه اعضاي شوراي نگهبان، سليقه، نظرات و گرايشهايشان را در انتخابات دخالت ندهند.

سر جنگ با همه كانديداها
ايسنا:سخنگوي ستاد انتخاباتي محسن رضايي با اشاره به سخنان اخير محتشمي پور رئيس ستاد انتخاباتي مهدي كروبي گفت: تفكر و رفتار پليسي به مراتب خطرناكتر از حضور افراد با سابقه نظامي است. علي احمدي سخنگوي ستاد انتخاباتي محسن رضايي در پايان جلسه علني ديروز مجلس در جمع خبرنگاران،از اظهارات اخير محتشمي پور رئيس ستاد انتخاباتي مهدي كروبي درباره حضور نظاميان در انتخابات به شدت انتقاد كرد. وي افزود: محتشمي پور نظير شاهزاده اسپانيايي با سرنيزه مي خواهد به جنگ همه برود و با همه كانديداها سر جنگ دارد.

دليلي براي رد صلاحيت معين نيست
ايسنا: رئيس كميته تبليغاتي ستاد انتخابات مصطفي معين گفت: كانديداي مورد حمايت ما دليل، امكان و نكته اي براي رد صلاحيت شدن ندارد. عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اين مطلب اظهار داشت: گمان نمي كنيم كه كانديداي ما ردصلاحيت شود، اما در صورت وقوع اين امر در مورد اين موضوع تصميم گيري خواهيم كرد. عرب سرخي افزود : در مورد موضوعي كه هنوز ميزان احتمال آن را هم نمي دانيم نبايد وارد بحث شويم، چون طرح اين معنا، به معني اين است كه گويي تصور ما بر رد صلاحيت اوست.

حضور جدي ولايتي
ايرنا: «علاالدين بروجردي» رييس ستاد انتخاباتي علي اكبر ولايتي نامزد احتمالي انتخابات گفت : ولايتي سازوكار نظرسنجي درباره كانديداهاي اصولگرا را پذيرفته است و جدي و استوار در صحنه انتخابات حضور دارد. نماينده بروجرد روزيكشنبه درجمع خبرنگاران پارلماني هرگونه احتمال انصراف و كناره گيري ولايتي از رقابت هاي انتخاباتي را ردكرد و گفت : ولايتي بر تصميم گذشته خود مبني بر حضور جدي در انتخابات اصرار دارد. وي افزود: شش كانديداي اصولگرا سازوكار نظر سنجي قبل از تبليغات رسمي و پس از ثبت نام را پذيرفته اند و دراين چارچوب عمل خواهندكرد.

حضور موسوي در انتخابات بعيد است
ايرنا: «محمد تقي رهبر» عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، شروط «ميرحسين موسوي» براي حضور در انتخابات را «جديد» ندانست و گفت: او قبلا هم اين شرايط را مطرح مي كرد و بعيد است كه حاضر به نامزدي در انتخابات شود. نماينده اصفهان روز يكشنبه در جمع خبرنگاران پارلماني گفت كه تحقق شروط مير حسين موسوي موجب دوگانگي در حكومت و كشور مي شود.

انصراف به شرط آمدن فرد اصلح
ايسنا:داوطلب احتمالي دوره نهم رياست جمهوري گفت: اگر فردي اصلح تر از من به ميدان بيايد از عرصه رقابتها خارج مي شوم. اكبر اعلمي، روز يكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در مجموع كساني كه تا به امروز، داوطلب شده اند، به رغم اينكه شخصيت هاي برجسته اي هستند ولي هيچ يك نمي توانند مانع از حضور من در صحنه انتخابات شوند. وي ادامه داد: جبهه اصلاحات مربوط به ۷۰ميليون ايراني است و من اصلاحات را به مجموعه فعلي، منسوب نمي دانم. وي اظهارداشت: اگر مردم در نظرسنجي هاي واقعي روي نامزد ديگري اجماع كنند، آن موقع من از عرصه انتخابات كنار مي كشم.

تحرك در قشر خاموش
ايسنا: حميدرضا ترقي معتقد است هاشمي رفسنجاني هم اكنون در حال آماده باش است تا در صورتي كه اجماع در بين اصولگرايان حاصل نشود در عرصه  انتخابات نهم رياست جمهوري حاضر شود. عضو شوراي مركزي حزب موتلفه در اروميه با اشاره به احتمال حضور هاشمي در عرصه  انتخابات رياست جمهوري گفت: هاشمي از ابتدا بر اساس تفاهمي كه با اصولگرايان داشت تاكيد كرده بود كه فرض را بر نيامدن ايشان بگيرند و برنامه  انتخاباتي را بر اين اساس تنظيم كنند. ترقي هم چنين در پاسخ به سئوال ديگري درباره ميزان مشاركت مردم اظهار داشت: نظرسنجي ها تا كنون نشان مي دهد كه ۵۰ درصد مردم تصميم جدي براي حضور در انتخابات دارند ولي با توجه به اين كه جمعي از مردم در دقايق ۹۰-۸۰ تصميم مي گيرند اميدوارم بالاي ۶۰ درصد مردم در انتخابات شركت نمايند. وي افزود: نكته اي كه در اين ايام مورد توجه است، وجود قشري خاموش در جامعه است كه به دنبال انگيزه اي هستند كه تحرك داشته باشند و خوشبختانه قاليباف براي ايجاد اين تحرك اقدامات خوبي داشته است.

زواره اي: كنار نمي روم مگر كسي هم سطح خودم بيايد
ايسنا: سيد رضا زواره اي گفت:  به نفع هيچ كانديدايي كنار نمي روم مگر اينكه فردي با توان مديريتي بالا و حداقل هم سطح خودم در صحنه باشد. وي درباره جو فعلي انتخابات گفت: در بحث انتخابات رسانه ها به وظايف خود عمل نمي كنند، چرا كه بايستي عملكرد ۲۷ ساله نامزدها را به نقد بكشند و نقاط قوت و ضعف آن را مطرح و ملت را آگاه كنند، اما اين كار را نمي كنند، كه چراي آن را خودشان بهتر مي دانند.

توافق بر اساس نظرسنجي ۱۲ خرداد خواهد بود
ايسنا: حسين الله كرم با اعتقاد به اينكه در حال حاضر، در عرصه كلان سياسي شاهد حضور سه جريان هستيم، گفت: جريان اول موسوم به جريان اصولگرا به دنبال حل مشكلات خارجي و داخلي است و سعي مي كند كه مسائل معيشتي و فاصله  طبقه فقير و غني را كم كند، همچنين به دنبال عدالت اجتماعي است. الله كرم در بيان ويژگي هاي گروه دوم، اظهار داشت: اين گروه در حل مسائل خارجي به دنبال يك نوع معامله با عوامل خارج از كشور است و مسائل داخلي را نيز از طريق نگرش اقتصادي رشد محور دنبال مي كند كه مي توان در قالب گروه كارگزاران آنها را نام برد. وي در تبيين استراتژي جريان اصولگرا گفت: اين جريان بر مشاركت حداكثري تاكيد دارد و از همين بابت تكثر كانديداها را پذيرفته است. به نظر من، هرچه به فينال مسابقه  جريان اصولگرا نزديكتر مي شويم، از تعداد كانديداهاي اين جريان كاسته خواهد شد و توافقشان بر اساس نظرسنجي دوازده خرداد خواهد بود.

حزب همبستگي از اصغرزاده حمايت مي كند
ايسنا: مشاور عالي دبير كل حزب همبستگي از آغاز سفرهاي استاني ابراهيم اصغرزاده، دبيركل و از كانديداهاي عرصه  انتخابات آتي ظرف چند روز آينده خبر داد و افزود: در اين سفرها اصغرزاده با اقشار مختلف مردم و به ويژه دانشگاهيان و دانشجويان ديدار خواهد كرد. فومني، مسئول تشكيلات حزب همبستگي با بيان اينكه موضع رسمي حزب تاكنون از سوي دبير كل اعلام نشده است خاطرنشان كرد: از آنجا كه در رفتار حزبي، دبير كل بايد موضع نهايي را اعلام كند، اما تاكنون درون حزب اين اقدام صورت نگرفته و در مورد هيچ كانديدايي تصميمي گرفته نشده است.

سخنراني كروبي در مسجد جامع زنجان ناتمام ماند
ايسنا: سخنراني كروبي در مسجد جامع زنجان ناتمام ماند.جلسه سخنراني حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي كه عصر روز شنبه در مسجد جامع زنجان در حال برگزاري بود، به دليل سر دادن شعارهايي از طرف گروهي در حدود ۱۰۰ نفر، عليه مواضع كروبي كه در اواخر سخنان وي صورت گرفت ناتمام ماند. به گزارش ستاد انتخاباتي كروبي، اين گروه كه در رديف اول محل سخنراني و نزديك به جايگاه كروبي جاي گرفته بودند، در پايان سخنراني وي كه درخصوص ويژگي هاي دولت مقتدر و طرح ارايه  ۵۰ هزار تومان به افراد بالاي ۱۸ سال سخن مي گفت، به طور هماهنگ از جا برخاسته و با سر دادن شعار «دروغه، دروغه» نظم جلسه را بر هم زدند.

قاليباف: هاشمي تأثيري بر حضور من ندارد
ايرنا: نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري گفت: آمدن و يا نيامدن هاشمي رفسنجاني تاثيري در فعاليتهاي انتخاباتي من ندارد و انصراف نمي دهم.دكتر محمدباقر قاليباف روز شنبه در جمع مردم نهبندان در استان خراسان جنوبي افزود: در صورت موفقيت در انتخابات هرگز نيروهاي كم توقع انقلاب را فراموش نخواهم كرد. وي گفت: با توجه به تجربه اي كه در امر مرزباني و امنيتي دارم، براي تامين امنيت عمومي تلاش خواهم كرد. وي گفت: برنامه هاي من در سه حوزه داخلي، اجتماعي و سياست خارجي و چالش هاي بين المللي تنظيم شده است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |