دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۳ - May 9, 2005
مقام معظم رهبري:
مسئولان بايد در عمل عدالت را براي مردم
ايران وملتهاي مشتاق نظام اسلامي معنا كنند
001809.jpg
ايسنا: رهبر معظم انقلاب صبح روز گذشته در اجتماع عظيم مردم پرشور و شوق رفسنجان، تأكيد كردند: مسئولان كشور بايد به گونه اي عمل كنند كه مردم، عدالت را به عنوان هدف اساسي انقلاب، در همه امور كشور و جامعه احساس كنند.
حضرت آيت ا... خامنه اي، با اشاره به تلاش هاي امام خميني (رض) به عنوان رهبر، پدر و معمار انقلاب و فداكاري ملت براي برپايي نظام اسلامي و مبتني بر عدالت افزودند: هدف نهايي اسلام آن است كه مردم از معيشتي شايسته، آسودگي و امنيت خاطر و آزادي فكر و انديشه برخوردار باشند و از طريق زندگي عادلانه، به سمت تعالي روحي و معنوي حركت كنند.
ايشان، عدالت را مقوله اي بسيار مهم خواندند و خاطرنشان كردند: اسلام در هيچ اوضاع و شرايطي از تحقق عدالت نمي گذرد و مسئولان كشور نيز بايد در قانون، امور قضايي، تقسيم منابع كشور، برخورداري هاي فردي و اجتماعي و ديگر امور، عدالت را همواره دنبال كنند تا ملت عزيز ايران به زندگي شايسته و توام با پيشرفت علمي و عملي و توسعه و رفاه توام با عدالت و معنويت، دست يابند.
رهبر معظم انقلاب، طرح شعار عدالت را مهم ترين علت جذابيت و زيبايي نظام اسلامي در ذهن ملت هاي مسلمان و آزاديخواهان جهان برشمردند و افزودند: نبايد صرفا به تكرار اين شعار جذاب دلخوش كرد بلكه همه مسئولان كشور بايد در عمل، عدالت را براي مردم ايران و ملت هاي مشتاق نظام اسلامي، معنا كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي، اعتقاد عميق به عدالت و تلاش بي وقفه براي پر كردن شكاف بين فقير و غني را شرط بدست گرفتن مسئوليت هاي اساسي كشور دانستند و با اشاره به اهميت حضور فعالانه مردم در انتخابات رياست جمهوري افزودند: برگزيده شدن صالح ترين و شايسته ترين فرد در اين انتخابات، زمينه تشكيل دولتي قوي و متكي به آراي ملت را فراهم مي آورد تا گره هاي موجود باز شود و با تلاش مضاعف مسئولان روند توسعه و پيشرفت توام با عدالت شتاب گيرد و ايران بزرگ هم چنانكه در سند چشم انداز ۲۰ ساله پيش بيني شده در مسير دستيابي به رتبه اول منطقه حركت كند.
ايشان، پرچم برافراشته شده عدالت در نظام اسلامي را علت اصلي دشمني مستكبران با ملت ايران خواندند و افزودند: قدرتمندان ظالم جهان با زور و زر و تزوير در صددند بر دين و دنيا و فرهنگ ملت ايران تسلط يابند اما ملت بيدار ايران با وحدت كلمه و همبستگي ملي، روز به روز نيرومندتر مي شود و زير بار چنين زورگويي ها و قلدرمآبي ها نمي رود.
حضرت آيت ا... خامنه اي، در بخش ديگري از سخنانشان از ابراز محبت صميمانه مردم رفسنجان تشكر كردند و افزودند: مردم هوشيار و آگاه رفسنجان از دير باز در صراط مستقيم الهي بوده اند و نام و ياد نيك اين شهر و شخصيت هاي برجسته و ممتاز آن، در كشور شناخته شده است.
ايشان هم چنين تلاش براي حل مشكلات مردم استان كرمان از جمله رفسنجان را وظيفه مسئولان كشوري و استاني خواندند.
در آغاز اين ديدار، حجت الاسلام والمسلمين هاشميان امام جمعه رفسنجان ضمن بيان گزارشي از مشكلات مردم اين شهر از جمله سرمازدگي محصولات كشاورزي و كم آبي اعلام كرد: رفسنجاني ها با تقديم ۹۴۰ شهيد، ۲۷۰۰ جانباز و ۱۸۳ آزاده هم چون هميشه آماده فداكاري در راه اسلام و انقلابند.
همچنين رهبر معظم انقلاب اسلامي، ديروز از مجتمع مس سرچشمه در حدود ۵۰ كيلومتري رفسنجان بازديد كردند. در بخش اول اين بازديد مسئولان و مديران مجتمع از فعاليتهاي مس سرچشمه گزارش دادند.

وزير كشور:
مشاركت مردم در انتخابات رياست جمهوري
بالاي ۵۰ درصد است
فارس: وزير كشور در كنفرانس مطبوعاتي ديروز خود برگزاري سالم انتخابات و مشاركت حداكثري مردم را دو موضوع اصلي وزارت كشور در انتخابات آتي اعلام كرد.
در اين جلسه كه با حضور رسانه هاي داخلي و خارجي در محل ستاد انتخابات كشور برگزار شد، عبدالواحد موسوي لاري به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وي تأكيد كرد: ما به عنوان وزارت كشور به برگزاري سالم انتخابات و رعايت مقررات توسط همه عناصري كه در انتخابات نقش دارند اعم از انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان و ناظران و مجريان و مخاطبان قانون توجه داريم.
رئيس شوراي امنيت كشور درمورد فراهم شدن شرايط براي مشاركت حداكثري مردم در انتخابات عنوان كرد: بعد از نماز عيد فطر و اعلام اين نظر از سوي رهبر انقلاب كه راهبرد اصلي انتخابات مشاركت حداكثري است، وزارت كشور اولين دستگاهي بود كه اين نكته را مورد توجه قرار داد و در تماس هايي با صاحبنظران سياسي و احزاب و گروه ها، نحوه تحقق اين هدف و الزامات مشاركت حداكثري بررسي شد.
وي در ادامه ممنوعيت استفاده از امكانات عمومي  و دولتي و عدم دخالت دستگاههاي نظامي و انتظامي  را دو موضوع محوري انتخابات دانست و گفت: خوشبختانه ستاد فرماندهي كل قوا در اين خصوص بخشنامه خوبي صادر كرده است.
بعد از پايان سخنان وزير كشور خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي به طرح سؤالات خود از وي درخصوص مسايل مربوط به انتخابات پرداخت.
رئيس شوراي امنيت كشور در پاسخ به سئوالي درمورد ايجاد تشنج در حين سخنراني نامزدهاي انتخاباتي و هواداران آنها و نحوه مواجهه وزارت كشور با اين موضوع، گفت: متاسفانه هنوز ته مانده اي از تفكر چماق در مقابل منطق باقي مانده است و هنوز هم افرادي هستند كه براي اثبات خود به نفي ديگران مي پردازند و براي جلوگيري از افكار ديگران از حركات تشنج آفرين استفاده مي كنند.وي درمورد اقدام وزارت كشور در اين خصوص گفت:   امروز از سرپرست نيروي انتظامي  خواستم كه عوامل تشنج آفرين را به دستگاه قضايي معرفي كند اميدوارم دستگاه قضايي با اين قضيه برخورد كند.
خبرنگاري درمورد نظرسنجي هايي كه توسط وزارت كشور در فاصله زماني ۴۰ روزي كه به برگزاري انتخابات مانده سؤال كرد.
موسوي لاري در پاسخ گفت: وزارت كشور راساً اقدام به نظرسنجي نمي كند، اما به سفارش وزارت كشور نظرسنجي اي در هفته دوم ارديبهشت صورت گرفته كه بر اساس نتايج آن پيش بيني مي شد مشاركت بيش از ۵۰ درصد را در انتخابات آتي داشته باشيم.
خبرنگار واحد مركزي خبراز وضعيت بررسي تعيين صلاحيت نامزدهاي انتخابات مياندوره اي مجلس و افراد رد صلاحيت شده در هياتهاي اجرايي و نظارت سؤال كرد.
موسوي لاري با ابراز گلايه از برخورد ناظران خبر داد: حجم رد صلاحيت شده ها بالا است و فكر مي كنم كه شوراي نگهبان توجه خواهد كرد و با رعايت قوانين و مقررات بدون دليل افراد را از گردونه رقابت كنار نخواهد زد.خبرنگار فاينشنال تايمز با اشاره به سخنان موسوي لاري درمورد جدي تر بودن بحث انتخابات و ساز و كارهاي در نظر گرفته شده توسط وزارت كشور اين سؤال را مطرح كرد كه آيا تمهيدات در نظر گرفته شده به معني جدي شدن بحث احتمال تقلب در انتخابات آتي است.
موسوي لاري در پاسخ گفت: لزوما به اين معنا نيست.ما تجربه برگزاري چند دوره انتخابات را داريم و در طول برگزاري اين چند دوره با موانعي روبرو بوديم.
اين تجربيات اندوخته شده به ما كمك مي كنند كه از چند ماه قبل از برگزاري انتخابات ساز و كارهاي تقويت كننده اي براي برگزاري سالمتر انتخابات در نظر بگيريم.وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايرنا درمورد احتمال برخورد سليقه اي شوراي نگهبان درمورد رد صلاحيت ها و نحوه مواجهه دولت و وزارت كشور با اين موضوع و رايزني هاي احتمالي كه صورت خواهد گرفت، گفت: رسيدگي به صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري مستقيماً به عهده شوراي نگهبان است و وزارت كشور و هيات هاي اجرايي و نظارت در اين زمينه نقشي ندارند.موسوي لاري ادامه داد: ما وظيفه داريم از هر كس كه با توجه به شرايط موجود در قانون اساسي داوطلب نامزدي است ثبت نام به عمل آوريم.
موسوي لاري در پاسخ به سؤالي درمورد وضعيت نهضت آزادي در انتخابات گفت: در انتخابات رياست جمهوري افراد مطرح هستند و شوراي نگهبان درمورد نامزدها نه به عنوان تشكيلات بلكه به عنوان فرد اعلام نظر مي كنند بر همين اساس اين نهاد به وضعيت نامزدهايي كه قانون اساسي را قبول دارند رسيدگي مي كند.
خبرنگاري از موسوي لاري درمورد اظهارات سخنگوي دولت و پاسخگويي او به قاليباف، يكي از نامزدهاي انتخاباتي سؤال كرد و پرسيد كه آيا وزارت كشور در اين خصوص اقدامي انجام نمي دهد؟ رئيس شوراي امنيت كشور پاسخ داد: براي ما فرق نمي كند هر كس كه باشد اگر از مسير قانون تخطي كند از نظر ما متخلف است.وي در ادامه به اظهارات رمضان زاده اشاره و عنوان كرد كه در اين سخنان از فرد خاصي ياد نشده بود اما در عين حال اگر از اين موضوع بوي  تخلفي استشمام شود، ما پيگيري مي كنيم.
خبرنگاري از موسوي لاري سؤال كرد چرا قبل از مطرح شدن بحث صلاحيت ها از سوي شوراي نگهبان، وزارت كشور شيون قبل از مرگ مي كند؟ وزير كشور در پاسخ گفت: من نگراني  ها و دغدغه هاي خود را اعلام كردم و انتخابات گذشته هم نشان داده كه رد صلاحيت هاي گسترده اي صورت گرفته است و اميدواريم در شرايط عادي كشور و با توجه به چهره هاي شناخته شده اي كه در اين عرصه حضور دارند شوراي نگهبان به اين نكته توجه كند.رئيس شوراي امنيت كشور در پاسخ به سئوالي درمورد عضويت او در مجمع روحانيون مبارز و رفت و آمد برخي از مديران او به ستاد كروبي گفت: در عين اين كه عضويت در يك تشكيلات سياسي را يك امر منفي نمي دانم اما درخصوص رعايت حقوق و قوانين انتخاباتي با كسي رودرواسي ندارم.

نتايج يك نظرسنجي
براساس نظرسنجي يكي از دستگاه هاي دولتي، هاشمي رفسنجاني در ميان چهره هاي مطرح با فاصله بسيار در صدر فهرست منتخبين رأي دهندگان قرار دارد.
بر اساس اين نظرسنجي كه در مراكز استانها انجام شده است هاشمي رفسنجاني حدود دو برابر آراء نفر دوم فهرست نامزدها را به خود اختصاص داده است.

تأكيد خاتمي بر نقش محوري دين در
پيروزي نهضت هاي مردمي ايران
ايرنا: رئيس  جمهوري ، استقلال ، آزادي  و پيشرفت  را خواست  تاريخي  ملت  ايران دانست  و گفت : قدرتها اگر خود را در مسير اين  خواست  ملت  قرار دهند، موفق خواهند بود، در غير اين  صورت  هرچند ممكن  است  براي  برهه اي  از زمان  بر ذهن و زندگي  مردم  حكومت  كنند، اما سرانجام  محكوم  به  فنا هستند.
سيد محمد خاتمي  ديروز در همايش  بين المللي  بزرگداشت  سالگرد مشروطيت  در تهران  گفت : ملت  ايران  در طول  تاريخ  پيروزي ها و شكست هاي  فراواني  داشته  است ، اما هيچگاه  از خواست  تاريخي  خودكه  استقلال ، آزادي  و پيشرفت  بوده  است ، دست  برنداشته  و برنخواهد داشت .رئيس  جمهوري  كه  در جمع  صدها تن  از انديشمندان  و محققان  در تالار علامه اميني  دانشگاه  تهران  سخن  مي گفت ، به  هويت  ديني  ملت  ايران  اشاره  كرد و گفت : چه  بخواهيم  و چه  نخواهيم ، فرهنگ  ملت  ما، ديني  است  و جز از طريق  دين و قرائت  درستي  از دين  كه  با آزادي  و استقلال  سازگار باشد، رسيدن  به  استقلال ، آزادي  و دمكراسي  ممكن  نيست .وي  مهمترين  ويژگي  نهضت هايي  چون  مشروطيت ، ملي  شدن  صنعت  نفت  و انقلاب  اسلامي را مردمي  بودن  اين  نهضت ها دانست  و گفت : برغم  مخالفت هايي  كه  از سوي  برخي  عالمان  و روحانيان  و نهاد دين  با اين  نهضت ها صورت مي گرفت ، ترديدي  وجود ندارد كه  دين  عامل  فراگيري  اين  نهضت ها بوده  است .
خاتمي  همچنين  به  مخالفت هايي  كه  از سوي  برخي  عالمان با حركت  امام  راحل در جريان  مبارزات  و پيروزي  انقلاب  اسلامي صورت  مي گرفت ، اشاره  كرد و گفت : در جريان  انقلاب  اسلامي ، برخلاف  ظاهر كه  تنها يك  مرجع  عالي  مقام  مثل  امام  با آن  همه  مبارزات  و ۱۵ سال  تبعيد و سالها روشنگري  و بيدارگري  و با استقبال  عظيم  مردم  موجب  سرنگوني  رژيم  شاه  شد، خيال  مي كنيم  كل  نهاد دين  پشت  اين جريان  بوده  است .خاتمي گفت : جوانان  ديروز مي دانند كه  بخش  قابل  توجهي  از روحانيان  به شدت  مخالف  حركت  حضرت  امام (ره ) و شخص  ايشان  بودند.وي  با استناد به  سخنان  امام  راحل  گفت : امام  مي فرمايد در شروع مبارزات  اسلامي اگر مي خواستي  بگويي  شاه  خائن  است ، بلافاصله  جواب  مي شنيدي  كه  شاه  شيعه  است ، عده اي  مقدس  نماي  واپسگرا همه  چيز را حرام  مي دانستند و هيچ  كس  قدرت  اين  را نداشت  كه  در مقابل  آنان  قد علم  كند.رئيس  جمهوري  گفت : امام  مي فرمايد خون  دلي  كه  پدر پيرتان  از اين  دسته  خورده  است ، هرگز از فشارها و سختي هاي  ديگران  نخورده  است .
خاتمي  با اشاره  به  فشارهايي  كه  از سوي  سه  دسته  سنت پرستان  ، غرب پرستان  و اصلاح  گرا به دين  صورت  گرفت ، گفت : پرستش  در بينش  ما فقط شايسته  خداست ، هرچيز ديگر پرستيده  شود، بت  است  چه  سنت  باشد و چه  غرب .وي  گفت : سنت  را بايد شناخت  و به  آن احترام  گذاشت  چنانكه  غرب  را بايد شناخت  و به  آن احترام  گذاشت ، اما هردو اينها قابل  نقد هستند.خاتمي  با بيان  اين  مطلب  كه  ما در طول  تاريخ  دچار گروههاي  سنت  پرست و غرب  پرست  بوده ايم  و آنچه  كه  مظلوم  مانده  است  شناخت  درست  سنت  و غرب  بوده  است ، اظهارداشت : همواره  در بسياري  از موارد در مواجهه  با سنت  يا غرب ، يا با شيدايي  روبرو شده ايم  يا با نفرت .خاتمي گفت : شيدايي  و نفرت  مانع  بزرگ  شناخت  و انتخاب  انسان  است .وي  با اشاره  به  جريان  اصلاح گري  و حركت هايي  كه  ضد اصلاحات  در طول تاريخ  ملت  ايران  صورت  گرفته  است ، گفت : اصلاح  گرايان  به  عنوان  كساني كه  به هويت  فرهنگي  و ديني  مردم  پايبند بودند در عين  حال  خواستار آزادي  و پيشرفت مردم  نيز بوده  اند.رئيس  جمهوري  افزود: اما گروههاي  ضداصلاحات  و ضد اصلاحگري  چون  پايگاهي در ميان  مردم  نداشتند، يا در انزوا مي ماندند و يا حذف  مي شدند و يا به دامن  دشمن  اصلاحات  و مردم  مي رفتند.گفتني است، قبل از سخنان رييس جمهوري رضا فرجي دانا، رييس دانشگاه تهران و محمدرضا پورمحمدي رييس دانشگاه تبريز به عنوان برگزاركنندگان همايش بين المللي بزرگداشت سالگرد مشروطيت سخنراني كردند.
همسايش بين المللي مشروطيت ديروز و امروز در دانشگاه تهران برگزار شده و فردا و چهارشنبه اين هفته در دانشگاه تبريز به كار خود ادامه خواهد داد.

تصويب تحقيق و تفحص از سازمان خصوصي سازي
گروه سياسي: غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز گفت: ملت ايران با هر سليقه و گرايش در دفاع از استقلال با يكديگر اختلاف ندارند و توصيه آمريكا براي شركت نكردن باعث حضور يكپارچه ملت ايران در انتخابات رياست جمهوري مي شود.
در جلسه علني ديروز، ۱۷۰ نماينده مجلس به تحقيق و تفحص از سازمان خصوصي سازي رأي مثبت دادند. ايرج نديمي نماينده لاهيجان و مخبر كميسيون اقتصادي مجلس درباره اين تقاضا گفت: واگذاري كارخانه هاي دولتي توسط سازمان خصوصي سازي به ويژه در سال ۱۳۸۳ شبهات زيادي ايجاد كرده است و از اين روي نمايندگان تقاضاي تحقيق و تفحص را مطرح كرده اند. وي بيكار شدن تعدادي از كارگران كارخانه هاي توليدي واگذار شده، كاهش توليد ناخالص داخلي، حراج بيت المال و فروش شركتها به قيمت پايين، ايجاد جو بدبيني نسبت به نظام،ايجاد نقش هاي كارگري و ايجاد طبقه جديد از سرمايه داران نوكيسه را از دلايل اين تحقيق و تفحص عنوان كرد. همچنين، طرح اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه براي تأمين اعتبار و كمك به معيشت  اقشار كم درآمد به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شد. نمايندگان به كليت لايحه الحاق دو تبصره به ماده ۱۹ قانون مقررات انتظامي هيأت علمي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي كشور هم رأي ندادند. همچنين نمايندگان، كليات لايحه ۳۶۷ ماده اي امور گمركي را پس از بررسي در شور اول با ۱۴۱ رأي به تصويب رساندند. نمايندگان به لايحه الحاق يك تبصره به ماده واحده قانون بيمه محصولات كشاورزي نيز رأي مثبت دادند.
شكر الله عطارزاده، نماينده بوشهر از وزير آموزش و پرورش پرسيد درآمد حاصل از سرمايه گذاري صندوق ذخيره فرهنگيان عايد چه اقشاري مي شود؟
مرتضي حاجي با انتقاد از اظهارات عطار زاده گفت: قانون صندوق را نه من نوشته ام و نه همكارانم در اين دوره دولت آن را نوشته اند. صندوق در سال ۷۴ تأسيس شده و در برنامه دوم و بعد در برنامه سوم و اينك در برنامه چهارم ماهيت آن پذيرفته شده است.
عطارزاده از پاسخ هاي وزير آموزش و پرورش قانع نشد و سؤال به كميسيون مربوطه رفت.

خرازي : تهديدهاي ما جدي است
هشدار ايران به غرب و آژانس اتمي؛
بررسي از سرگيري غني سازي اورانيوم
ايسنا: وزير امور خارجه  كشورمان در اين باره كه آيا ايران تهديدهايش را مبني بر ازسرگيري غني سازي اورانيوم عملي خواهد كرد؟ گفت: اين تهديدها بدون عمل نيست، بلكه تصميماتي است كه گرفته خواهد شد و ما منتظر تصميم مسئولان كشورمان هستيم تا ببينيم كه چگونه بايد عمل كنيم.
كمال خرازي، وزير امور خارجه  كشورمان در اين باره كه آيا ايران قادر خواهد بود كه بتواند در مذاكراتش با اروپا حقوق خود را بازپس بگيرد؟ اظهار داشت: نفس مذاكرات، تجربه  خوبي براي جمهوري اسلامي ايران بود و مصلحت در اين است كه اين مذاكرات به نتيجه برسد.
وزير امور خارجه  كشورمان در ادامه تصريح كرد: ما اكنون به آن مرحله رسيده ايم كه مقدمات غني سازي اورانيوم را آغاز كنيم. اين نشان دهنده  آن است كه ما صبر نخواهيم كرد، لذا همه چيز به آن بستگي دارد كه چه زماني و از كجا آغاز كنيم تا وقت تلف نشود. خرازي تصريح كرد: آغاز مذاكرات با اروپا مشروط به آن خواهد بود كه گفت وگوها نتيجه بخش باشد و اتلاف وقتي صورت نگيرد. خرازي هم چنين تاكيد كرد كه ايران قصد دارد غني سازي اورانيوم را تا سه و نيم درصد انجام دهد كه اين ميزان براي توليد سوخت هسته  اي به كار مي رود. وزير خارجه  كشورمان ابراز داشت: برخي از غربي ها معتقدند كه ضمانت عيني در سايه توقف كامل غني سازي امكان پذيراست و ما استدلال مي كنيم كه هيچ وقت ضمانت عيني نمي تواند اينگونه باشد؛ زيرا همانطور كه روزي ما تصميم گرفتيم غني سازي را قطع كنيم، ممكن است روزي هم پيگير تصميم از سرگيري غني سازي باشيم.
وزير امور خارجه  ايران با اعلام اين كه ما اعتقاد داريم كه ضمانت عيني تنها در سايه  يك همكاري درازمدت و تنگاتنگ بين ايران و اروپا به عنوان دو شريك و نظارت دائمي و وسيع آژانس بين المللي انرژي هسته  اي به وجود مي آيد، گفت: در سايه تعريفي كه ما از غني سازي مي كنيم اصلا غني سازي را تا چه حدي مي خواهيم انجام دهيم، اين ضمانت عيني شكل پيدا مي كند.
وزير امور خارجه كشورمان در تشريح اجلاس لندن و آخرين نتايج آن گفت: ما نظراتي را مطرح كرديم كه اين نظرات بر پايه  چهار محور است كه مي توان بر اساس آن به تضمين هاي عيني دست يافت و انتظار ما اين بود كه با طرح اين محورها به ساز و كار دستيابي به تضمين هاي عيني برسيم.
خرازي سپس به تشريح اين محورها پرداخت و گفت:اين چهار محور عبارتند از همكاري و مشاركت گسترده بين ايران و اروپا در زمينه هاي اقتصادي و حل بحران هاي منطقه اي كه اين خودش اطمينان بخش است.
خرازي افزود: محور دوم تعريف حد و مرز غني سازي است كه ما تا چه حد مي خواهيم غني سازي را انجام دهيم كه اين هم اطمينان بخش است، زيرا غني سازي سه و نيم درصد تنها براي سوخت كاربرد دارد.
وزير خارجه  كشورمان ادامه داد: محور سوم ابزارهايي قانوني است، اعم از مصوب كردن پروتكل الحاقي درمجلس و هم قوانين ملي ديگري كه اطمينان دهد ايران دنبال سلاح اتمي نيست كه فتواي مقام معظم رهبري در اين باره مي تواند بسيارتعيين كننده باشد. وي در ادامه افزود: نهايتا محور چهارم، نظارت دقيق و عميق آژانس از سايت هاي ايران به صورت دائمي است. وي پيشتر در گفتگويي پذيرش هاي ۲۴ ساعته جامعه بين المللي را هم بخشي از محور چهارم پيشنهاد ايران اعلام كرد. آصفي هم روز گذشته گفت: وزارت امور خارجه پيش نويس لايحه پروتكل الحاقي براي ارسال به كميسيون دولت را تهيه كرده است.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي درباره  مرحله كنوني مذاكرات هسته  اي كشورمان با اروپايي ها افزود: همانگونه كه پيش از اين نيز گفتم، گفت وگوها با اروپا وارد مرحله  جديدي شده و ديگر نمي توان به گذشته بازگشت، تصميماتي گرفته شده و بخشي از فعاليت ها در اصفهان آغاز خواهد شد؛ ولي اينكه در كدام مرحله و در چه بخشي فعلا در حال بررسي است.
وي اضافه كرد: ما در حال حاضر به مذاكره با اروپا پايبنديم و تعليق همچنان وجود دارد، تنها اروپا بايد پيشنهاداتي را كه داده ايم كارشناسي و بررسي نمايد و طبق روح قرارداد پاريس آن را بررسي و به آن جواب دهد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: تصميمي كه در خصوص آغاز بخشي از فعاليت هاي هسته  اي در اصفهان اتخاذ شده، كاملا هماهنگ با روح توافق پاريس بوده؛ ولي اروپايي ها به واسطه فشار آمريكا هنوز نتوانسته اند به تعهداتشان عمل كنند. وي همچنين درباره اينكه آيا آغاز برخي فعاليت ها در اصفهان به توليد UF4 يا UF6 منجر خواهد شد؟ گفت: مساله اين است كه اين فعاليت ها آغاز خواهند شد، حال چه زماني و چه بخشي هايي، اعلام خواهد شد. البته تصور شخصي من اين است كه امكان دارد اين فعاليت ها به اين مرحله نيز منجر شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان در خصوص پيشنهادات ايران به اروپا گفت: نخستين بند روابط محكم و سودمند ايران و اروپاست كه بايد تعريف شود؛ بحث ديگر مساله  حدود غني سازي است كه بايد تعيين شود. نكته  ديگر بحث ابزارهاي قانوني از قبيل NPT و پروتكل الحاقي و ... است كه تضمين هايي عيني اند. بحث چهارم هم مسايل نظارتي است كه ايران در خصوص بازرسي ها همكاري كرده و خواهد كرد؛ اگر كسي منطق داشته باشد با اين چهار بند قانع مي شود.
علاءالدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس فعاليت صلح آميز هسته اي را حق مسلم ملت ايران عنوان كرد وبه خبرگزاري مهر گفت: ما گامهاي مورد نياز براي اعتمادسازي و شفاف سازي را برداشته ايم و زمان آن است كه در چارچوب NPT غني سازي را آغاز كنيم.
وي از روند كند مذاكرات ايران و اروپا انتقاد كرد و گفت: اروپايي ها نشان دادند ظرفيت لازم براي تفاهم با جمهوري اسلامي ايران را ندارند و اين امر بيانگر فشارپذيري اروپا از آمريكاست.
رييس كميسيون امنيت ملي مجلس تصريح كرد: زمان آن رسيده كه نقطه پاياني بر وضع موجود يعني توقف داوطلبانه غني سازي اورانيوم را بگذاريم.
بروجردي آغاز غني سازي را پايان مذاكرات هسته اي ندانست و گفت: اين كار مي تواند شروع خوبي براي دور جديد مذاكرات باشد و نمايندگان مجلس نيز از آن استقبال مي كنند.
رودكي نايب رئيس دوم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به فارس گفت: از سرگيري غني سازي تصميم اخير مسئولان كشور است كه به هيأت مذاكره كننده از طريق وزارت خارجه اعلام شده است.

حاشيه مجلس
* محمود ابطحي، نماينده مردم اصفهان نسبت به عملكرد برخي دستگاه هاي اجرايي در مواجهه با سئوال و تذكرات نمايندگان تذكر داد و گفت: ابزارهاي نظارتي مجلس كند و بي خاصيت شده است.
*الياس نادران نماينده تهران، با استناد به آيين نامه داخلي مجلس از بي پاسخ ماندن سئوال خود و هشتاد نماينده مجلس درباره مباني نظري برنامه چهارم توسعه انتقاد كرد و خواستار پاسخگويي رئيس جمهور به سئوال نمايندگان شد.
* علي زادسر، نماينده مردم جيرفت در مجلس گفت: هرگز در تاريخ ۸ هزار ساله جيرفت ساعاتي به خوبي، زيبايي و عطرآگيني اوقات خاص ۱۷ ارديبهشت كه مقام معظم رهبري در جيرفت حضور داشتند در متن روزگار اين خطه ثبت نشده است.
* رئيس مجلس در پاسخ به تذكر نماينده صومعه سرا درباره علت عدم ارسال لايحه نظام هماهنگ پرداخت از طرف دولت به مجلس گفت: لايحه نظام هماهنگ پرداخت در راه است و انشاءالله مي رسد اما مثل اينكه پياده مي آيد كه اگر رسيدن آن ديرشده علت همين است.
* نماينده مردم تربت حيدريه گفت: شوراي نگهبان چنانكه امام راحل فرمود محكم بايستد و فقط خدا را در نظر داشته باشد و مانند گذشته با صلابت بيشتر فقط افرادي را كه صلاحيت و شايستگي تصدي رياست جمهوري را دارند تائيد كند.
* حسن كامران نماينده مردم اصفهان گفت: مطابق اصل ۹۰ آيين نامه مجلس بايد ساعات تاخير و غيبت نمايندگان در جلسات علني و كميسيون ها هر ماه در مجلس اعلام شود كه اين ماده تا به حال اجرا نشده است.
حسن سبحاني، رئيس كميسيون برنامه و بودجه ارجاع لايحه اصلاح ماده ۶۰ قانون برنامه سوم توسعه به مجمع تشخيص مصلحت نظام را زودهنگام و بدون طي كردن روال قانوني دانست.
* پخش مستقيم نشست علني ديروز مجلس شوراي اسلامي از راديو دچار اختلال شد.
جلسه مجلس از ساعت ۸ و ۲۰ دقيقه رسميت يافت، در حالي كه پخش مستقيم آن از راديو تا ساعت ۹ و ۵ دقيقه با اختلال همراه بود.
در اين مدت، چهار نفر از نمايندگان مجلس، نطق پيش از دستور خود را ايراد كردند.

نخست وزير مالزي چهارشنبه به تهران مي آ يد
ايسنا: به نوشته پايگاه اينترنتي برنامه، نخست وزير مالزي ۲۱ ارديبهشت ماه ديدار رسمي سه روزه اش را از ايران آغاز خواهد كرد تا روابط و همكاري هاي خوب موجود ميان دو كشور را ارتقا دهد.
اين پايگاه اينترنتي مالزيايي ادامه داد، عبدا... احمد بداوي، اين سفر را در پاسخ به دعوت سيد محمد خاتمي انجام خواهد داد.
اين اولين سفر رسمي نخست وزير مالزي به ايران و دومين سفر منطقه اي وي پس از سفرش به عربستان خواهد بود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |