يكشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - - ۳۶۹۸
جهانشهر
Front Page

مخاطرات زندگي در شهرهاي بزرگ
002163.jpg
آرش نهاوندي
رشد بي رويه شهرنشيني كه با گسترش محدوده شهرها نيز همراه بود، پس از وقوع انقلاب صنعتي روند صعودي به خود گرفت.
در پي تحولاتي كه در زيرساخت هاي اقتصادي و صنعتي جوامع ايجاد شد، مردم روستانشين كه پيش از آن تحت حمايت فئودال ها به سر مي بردند، براي كسب مشاغل بهتر و پردرآمد تر به شهرها رو آوردند؛ زيرا در آن زمان شهرها ديگر تنها سكونتگاه نبودند بلكه تفريحگاه ها و تفرجگاه هاي زيادي نيز در آنها ايجاد شده بود و به تبع آن زندگي شهري از آن حالت روزمره گي در آمده بود.
اين همه پيشرفت، لاجرم نواقصي را نيز به همراه داشت. با توجه به توسعه منابع و اين كه زماني صنايع آلاينده در محدوده شهرها قرار داشتند، آلودگي يكي از عواملي بود كه سلامت شهروندان جديد را به خطر انداخته بود.
در كنار همه اينها، ازدياد جمعيت در شهرهاي بزرگ كشورهايي نظير چين، ژاپن، هند و ايالات متحده سلامت و امنيت مردم را با خطرات جدي مواجه كرده بود.
براي روشن شدن شرايط زندگي مردم در شهرهاي بزرگ، دانشمندان علوم طبيعي و شهرشناسان وضعيت شهر نيويورك را مورد تجزيه و تحليل قرار داده اند. در واقع شرايط در شهري به بزرگي نيويورك به گونه اي است كه نيازي به انتشار بولتن هاي بهداشتي از سوي اداره بهداشت اين شهر وجود ندارد، زيرا مردم بخوبي به خطراتي كه در اين شهر آنها را تهديد مي كند، واقفند.
هر عابر پياده اي كه از خيابان هاي جزيره رويايي منهتن با آن آسمانخراش هايي كه به آسمان سر برافراشته اند، گذر كند براحتي مي تواند بوي دودي را كه از اگزوز ماشين ها خارج مي شود استشمام كند. البته تنها آلودگي نيست كه جان شهروندان را تهديد مي كند، بلكه تراكم جمعيتي بالا در شهرهايي نظير نيويورك، سبب ساز گسترش شيوع بيماري هاي واگيردار نيز شده است. در اين شرايط آلودگي هوا تاثير غير مستقيمي بر آلودگي آب شرب شهري نيز دارد.
در كنار همه اين عوامل مخربي كه سلامت شهروندان را تهديد مي كنند، سر و صدا و مه غليظي كه بعضا به دليل آلودگي بيش از حد و ترافيك غير قابل كنترل سراسر شهر را مي پوشاند، حكايت ديگري دارند. البته آلوگي هوا در راس مشكلات شهرهاي بزرگ قرار دارد و در روزهايي كه هوا بشدت آلوده است مي توان مه غليظي را در سراسر شهر مشاهده كرد. مه اي كه به واسطه آن فرد نمي تواند چند متري خود را به خوبي ببيند.
اين پديده را دانشمندان از اين رو اينورژن نامگذاري كرده اند كه در جريان آن جا به جايي بين هواي پاك كه در سطح قرار دارد با هواي آلوده كه در سطوح بالاتري از جو زمين متراكم مي شود، انجام مي گيرد و به تبع آن شهروندان به بيماري هاي گوناگون تنفسي مبتلا مي شوند.
البته آلودگي ناشي از دود اگزوز خودروها به تنهايي عامل ايجاد چنين مه غليظي نيست و وجود ماده اي به نام اوزن نيز در اين ميان تاثير بسزايي دارد.
اوزن مولكولي است كه به هنگام تركيب اكسيدهاي نيتروژن و هيدروكربن ها با نور خورشيد تشكيل مي شود.
لازم به ذكر است كه نيويورك در ميان شهرهاي آمريكا مقام چهارم را از لحاظ وجود مولكول خطرناك اوزن در آسمان اين شهر به دست آورده است.
از همين رو مسئولان شهرداري نيويورك درصدد اجراي طرح هايي به منظور كاهش آلودگي هوا درشهر و جلوگيري از انتشار مواد دودزا در آسمان نيويورك هستند. طي دهه اخير عناصر ديگري نيز در آلودگي شهر تاثيرگذار بوده اند. در حال حاضر درصد غلظت منوكسيدكربن، نيتروژن و دي اكسيد كربن نيز در آسمان شهر نيويورك بسيار بالا است.
با يك حساب سرانگشتي مي توان دريافت كه روزانه هزاران خودرو به همراه تعداد زيادي اتوبوس و كاميون كه از سوخت هاي فسيلي استفاده مي كنند در سطح شهر در حال تردد هستند كه با افزايش بار ترافيكي ميزان سوخت مصرفي اين قبيل خودروها نيز بالا مي رود و در پي آن درصد آلودگي هوا بشدت افزايش پيدا مي كند. بر اساس تحقيقات دانشمندان، تنفس روزانه آلاينده هايي نظير منوكسيد كربن و دي اكسيد نيتروژن در شهر نيويورك برابر است با كشيدن يك پاكت سيگار در روز، البته با اين تفاوت كه استنشاق هواي آلوده خطرات كمتري را نسبت به كشيدن سيگار در پي دارد.
در مجموع بايد گفت جاذبه هاي زندگي شهري هزاران نفر از مردم را به سوي خود جذب مي كند، جاذبه هايي كه با مخاطراتي نيز همراه است. از عمده ترين مخاطرات شهرنشيني مي توان به آلودگي هوا و آب اشاره كرد. البته بيماري ها نيز به سبب تراكم جمعيت در شهرهاي بزرگ به سرعت شيوع پيدا مي كنند و همه گير مي شوند. به رغم تمامي اين مشكلات همچنان جذابيت هاي شهري بدون در نظر گرفتن مخاطرات آن، مردم را به سوي خود جلب مي كنند تا چرخه مهاجرت و مهاجر پذيري به همراه مشكلات پيش رو و طرح هايي كه به منظور مقابله با آنها به اجرا در مي آيند، ادامه پيدا كند.

عراق هم صاحب مترو مي  شود
002181.jpg
آزاده بابايي نژاد- افزايش ناگهاني و بي رويه جمعيت بغداد، مشكلات متعددي از جمله ترافيك را براي شهروندان پايتخت عراق به وجود آورده است. همين امر مسئولان اين كشور را بر آن داشته تا براي حل معضل ترافيك و شلوغي خيابان هاي اين شهر، راهكارهاي فوري را با الگوبرداري از تجربه هاي موفق ساير كشورها از جمله ايران اتخاذ كنند كه از مهمترين اين راهكارها مي توان به احداث مترو و اتوبوس برقي در داخل شهر بغداد اشاره كرد.
به گفته وزير راه و ترابري عراق، طرح هاي اوليه احداث اين دو پروژه با همكاري برخي شركت هاي خارجي متخصص در اين زمينه صورت گرفته و دولت نيز هزينه اي بالغ بر 3 ميليارد و 750 ميليون دلار براي انجام اين مهم اختصاص داده است. بدين ترتيب پيش بيني مي شود در آينده اي نه چندان دور شاهد حل معضل ترافيك بغداد باشيم.
از اواخر دهه 80 و 90 ميلادي، به تدريج ضرورت احداث مترو در بغداد احساس مي شد، اما اين طرح به دليل اوضاع نابسامان اقتصادي دولت وقت و همچنين پيامدهاي حاصل از جنگ با ايران و كويت عملا عقيم ماند. مضاف بر اينكه 13 سال تحريم اين كشور توسط آمريكا از عوامل مهم ديگري بود كه مانع توسعه و پيشرفت شهري عراق شده بود و در توان دولت صدام نبود كه مبلغ هنگفتي را براي حل معضل ترافيك بپردازد كه البته در آن زمان ترافيك به وخامت امروز نبود. از اين رو مقام هاي دولت صدام بر آن شدند تا با احداث خيابان هاي متعدد و پل هاي هوايي و بزرگراه ها بر اين معضل فائق آيند. اين اقدامات در آن زمان جوابگوي خيابان هاي نه چندان شلوغ بغداد بود، اما امروز به دليل اوضاع نامطلوب امنيتي اين كشور هر روز خيابان هاي زيادي در اين شهر بسته مي شوند و مضاف بر آن اتوبوس هاي دولتي نيز در سطح بغداد تردد ندارند و به همين دليل ترافيك در اين شهر به يك معضل بزرگ  تبديل شده است.
از اين رو قرار است مترو بغداد در دو مرحله احداث و به بهره برداري برسد؛ مرحله اول اين طرح از ميدان الخلاني آغاز و تا شهر صدر به طول 32 كيلومتر امتداد خواهد يافت. در مرحله دوم، خطوط مترو از شهر صدر آغاز و به منطقه البياع منتهي مي شوند. انتظار مي رود اين خط مترو روزانه 35 هزار مسافر را جا به جا كند. به احتمال زياد مترو بغداد ظرف 3 سال آينده به بهره برداري مي رسد تا به ميزان قابل توجهي از بار ترافيك اين شهر 6 ميليوني بكاهد.
راهكار دوم وزارت راه و ترابري عراق براي حل معضل ترافيك و شلوغي اين شهر احداث خطوط اتوبوس برقي است. طبق مذاكرات انجام شده ميان مسئولان عراقي و برخي شركت هاي خارجي قرار است از اواخر سال جاري ميلادي خطوط اتوبوس برقي در اطراف و داخل بغداد به طول 112 كيلومتر احداث شود. در اين طرح همچنين دوپل روي رودخانه دجله و پلي بر رودخانه ديالا ساخته خواهد شد. بدين ترتيب امكان تردد مسافران بيشتري در شرق و غرب اين شهر فراهم مي شود.
مسئولان عراقي مي گويند به علت ازدحام جمعيت در اطراف و اكناف شهر بغداد و كندي روند آمد و شد بايد خطوط مترو و اتوبوس برقي به آنجا نيز امتداد يابد، دولت عراق مجموعا 300ميليون دلار براي احداث اتوبوس هاي برقي در شهر بغداد تخصيص داده است.
يكي از شهروندان عراقي كه در تهران زندگي مي كند معتقد است وضعيت كنوني شهر بغداد بسيار نامطلوب است و براي سفر از نقطه اي به نقطه ديگر شهر بايد ساعت هاي بي شماري را در خيابان هاي شلوغ بغداد صرف كرد و وقتي از او در مورد خيابان ها و بزرگراه هاي تهران سوال شد، گفت اگرچه تهران مساحت بيشتري نسبت به بغداد دارد، اما حقيقتا اين شهر داراي خيابان هاي بزرگ و سرسبز است. اينجا تهران نيست، بلكه يك تكه از بهشت است!
آقاي «فاضل جعفر رضا» مدير بخش پژوهش ها و طرح هاي وزارت راه و حمل و نقل عراق مي گويد: مردم عراق به دليل شرايط نامطلوب سياسي دوران گذشته، از پيشرفت هاي تكنولوژي امروز دنيا بويژه خطوط مترو و اتوبوس برقي عقب افتاده اند. اين طرح ها مي بايست در دهه هاي 80 و 90 در اين كشور زيبا انجام مي گرفت، اما به دليل شرايط بحراني دولت وقت، انجام اين پروژه ها تا به امروز به تعويق افتاده است.

زادآوري، مد جديد اروپا
002172.jpg
اكبر حسيني كيا- هر روز برشمار زنان آلماني كه فرزند نمي خواهند، افزوده مي شود. هم اينك هرخانواده آلماني به طور ميانگين 4/1 فرزند دارد، حال آنكه براي ثابت نگه داشتن جمعيت اين كشور هر خانواده بايستي۱‎/۲ فرزند داشته باشد. «رناته اشميت»، وزير امور خانواده آلمان ضمن گلايه از نبود صميميت در بين خانواده هاي آلماني مي گويد، گرچه داشتن بچه سخت و پر زحمت است و اقتصاد خانواده را به مخاطره مي اندازد، اما نبايد فراموش كنيم كه آنها مظهر خوشبختي و سعادت هستند. به واقع شخصيت هاي مهم هر روزگار ما اهميت سخن اشميت را درك كرده اند. هفته اي نيست كه يك مجله از باردار شدن يك چهره برجسته خبر ندهد. جالب آنكه بيشتر اين افراد براي بار دوم، سوم يا حتي چهارم است كه حامله مي شوند. شايد نام «كلوديا شيفر » برايتان چندان آشنا نباشد، اما او معروفترين زن آلماني است كه جديدترين مدل هاي لباس را تبليغ مي كند. با تمام اين شهرت و محبوبيت او دو فرزند 2ساله و 6ماهه دارد. همكار او، «هيدي كلوم»، نيز براي اينكه از قافله عقب نماند، در 31سالگي و در كمتر از يك سال از تولد نخستين فرزندش، لني، باردار شده است. «دمي مور»، ستاره هاليوود، نيز در سن 42سالگي براي بار چهارم مادر مي شود. همسر او، «آشتون كوچر»، 15سال از دمي كوچكتر است. البته شوق داشتن فرزند به خانواده هاي سلطنتي اروپا نيز سرايت كرده و آنها هم به اين جمع افزوده شده اند. دو هفته پيش دو پرنسس اعلام كردند كه باردار هستند، يكي مري از خانواده سلطنتي دانمارك و ديگري مته ماريت پرنسس نروژي، مري در انتظار تولد نخستين فرزند خود نشسته است، اما مته ماريت براي سومين بار مي خواهد مادر شود. براي پرنس هاكون اين دومين ميوه زندگي مشتركش با مته ماريت خواهد بود. دربار سلطنتي اسپانيا نيز هفته گذشته خبر داد كه پرنسس ليتسيا در آستانه يكمين سال ازدواجش در ماه سوم بارداري است. به واقع زادآوري خانواده هاي سلطنتي اروپا علاوه بر اينكه شادي كانون هاي آنها را موجب مي شود از يك جهت ديگر نيز اهميت دارد: تضمين تداوم سلطنت. در حالي كه خانواده هاي عادي آلماني به بچه دار شدن تمايلي ندارند در بين هنرمندان اين كشور، اما خبرهاي جالبي شنيده مي شود، يك نمونه آن به «فراوكه لودويك»، مجري چيره دست شبكه «RTL» مربوط مي شود. اين بانوي 41 ساله تا پايان ماه جاري دومين فرزندش را به دنيا مي آورد. «آنكه انگلكه» كمدين 39ساله اما مشهور آلماني نيز باوجود دختر 8 ساله اش «اما» دوباره باردار شده و بسيار هم از اين بابت خوشحال است. البته برخي از مادران آلماني از شنيدن اين خبرها نه تنها مسرور نمي شوند كه حتي لبخندي تلخ نيز بر لب مي نشانند. آنها معتقدند كه شخصيت هاي معروف نبايد چندان در قيد بچه دار شدن باشند، غافل از آنكه همين باصطلاح افراد پرآوازه بيشتر دوست دارند مادراني معمولي باشند با همه دردسرها و شب زنده داري هايش، مثل جوليارابرتز. چشم هاي اين مادر۳۷ ساله گواه 5 ماه شب زنده داري او براي مراقبت از دوقلوهايش هازل وفينائوس است. جنون مادرانه جوليا حتي تعجب همسر فيلمبردارش، «دني مادر»، را نيز برانگيخته است. به نظر «لارا كرافت» ، سفير ايالات متحده در  آلمان و يكي از حاميان كودكان تهيدست، حركت هاي آنجلينا جولي نيز بي شباهت به جوليا نيست، آنجلينا با پسر خوانده 3ساله  اش زندگي مي كند. به گفته لاراكرافت، مادوكس براي اين زن جوان در حكم مهمترين مرد زندگي اش است. آنجليناي 29 ساله به تازگي از يكي از اردوگاه هاي آوارگان افغان بازگشته و آشكارا به يك فرزند خوانده ديگر مي انديشد. سرآخر بد نيست كه نامه خانمي از اهالي هانوور آلمان به يك مجله نقل شود . او در اين نامه جالب نوشته:«من احساس مي كنم كه افزايش چشمگير زاد و ولد بين خانم هاي ثروتمند و زيبا رو چيزي جز مد نباشد.» در پاسخ بايد گفت كه زادآوري حتي اگر از روي مد باشد باز زيباترين مد است. ميد كه بيش از يك فصل بپايد
منبع: دي ولت

از ميان خبرها
002166.jpg
شكار گاوهاي مقدس سرگردان در هند
روزنامه زاكسن- در دهلي نو، گاوهاي سرگردان زيادي در خيابان ها وجود دارند و اين روزها مقامات شهرداري به شكلي جدي سعي دارند تا با استفاده از طناب هايي محكم آنها را به دام بيندازند.
شهرداري تاكنون موفق به گرفتن حدود 100 راس گاو شده است. طبق ارزيابي هاي رسمي انجام شده، دست كم 35 هزار راس گاو سرگردان در اين شهر وجود دارد. مقامات شهرداري افرادي را فقط براي اين كار استخدام كرده اند.
اين گروه بايد روزانه 16 ساعت كار كنند تا بتوانند گاوهايي را كه در گوشه گوشه شهر مخفي شده اند، پيدا كنند. اين كار تا حدي خطرناك به نظر مي رسد و ماموران دستگير كننده نيز علاقه اي براي انجام اين كار ندارند.
«سواج  مال» 36 ساله مي گويد: «ما كار ديگري نمي توانيم پيدا كنيم.» حقوق اين افراد ماهانه حدود 50 يورو است و البته ماموران ناچارند هرازگاهي زخم هاي عميقي را تحمل كنند.
گاهي اوقات شاخ هاي گاو به چشم هاي آنها اصابت مي كند و از آنجايي كه در آئين هندوها هنوز گاو سمبل حاصلخيزي زمين هاي كشاورزي به شمار مي رود، ماموران بايد با ملايمت آنها را شكار كنند.
002154.jpg
اولين روزنامه هاي دانشجويي افغانستان
بي بي سي- تعدادي از دانشجويان دانشكده روزنامه  نگاري دانشگاه هرات،  دست به انتشار يك روزنامه دانشجويي زده اند كه در نوع خود در افغانستان اولين است. اين روزنامه كه "پگاه" نام دارد در اولين شماره خود هدفش را اينگونه بيان كرد: "پگاه روزنامه  صبح هرات، به كوشش محصلان دانشگاه "ژورناليسم پوهنتون هرات" نشر مي شود كه ضمن آموزش، مي خواهد با استفاده از روزنامه نگاري واقعي و تخصصي، رسالت خود را در برابر جامعه نيازمند به آگاهي ادا كند."
اين روزنامه كه به طور رايگان در دانشگاه ها و ادارات دولتي توزيع مي شود توسط دانشكده روزنامه نگاري دانشگاه هرات، حمايت مالي مي شود.
002169.jpg
رابطه فقر و سرقت در پاكستان
الجزيره-آمارهاي رسمي نشان مي دهد سرقت همچنان رتبه اول ليست جرايم پاكستان را به خود اختصاص داده است. خبرگزاري بي.بي.اي اين كشور اعلام كرد: ايالت پنجاب، كانون انواع مختلف جرايم است و پس ازآن ايالت هاي سند و بلوچستان قرار دارند. جمعيت هركدام از اين ايالت ها بيش از 10 ميليون نفر است.
به اعتقاد آگاهان امور اجتماعي، افزايش تصاعدي جرم و جنايت در پاكستان به اوضاع نابسامان اقتصادي در اين كشور باز مي گردد و بيش از 40درصد شهروندان اين كشور در زير خط فقر زندگي مي كنند.
طبق آخرين آمارهاي رسمي، حقوق ماهيانه هر كارمند اين كشور 2هزار و 500روپيه معادل۴۰دلار آمريكا است، حال آنكه ميزان هزينه زندگي يك كارمند عيالوار پاكستاني بيش از 100 دلار است كه همين امر انتشار جرم و جنايت و فساد اداري را در پي داشته است.

پيشخوان
002175.jpg
فيگارو
روزنامه فرانسوي زبان فيگارو، همچنان بحث قانون اساسي اتحاديه اروپا را در راس عناوين اصلي خود نگه داشته است. نيكولا ساركوزي، وزير اقتصاد و وزير كشور سابق فرانسه در گفت وگو با اين روزنامه متذكر شده است كه براي ايجاد تغييرات اساسي در فرانسه ضروري است كه مردم به رفراندوم قانون واحد اروپا راي مثبت بدهند.
002160.jpg
عرب نيوز
عرب نيوز نيز تيتر اول خود را به مسائل سياسي روز اختصاص داده و آورده است كه افغان ها در برابر آمريكا طغيان كرده اند و ديگر قادر به تحمل سربازان خارجي دركشور خود نيستند. مبحث بعدي اين روزنامه وضعيت نابسامان عراق و كشتارهاي اخير در اين كشور است.
002187.jpg
لس آنجلس تايمز
تصوير دلخراش صفحه اول لس آنجلس تايمز نيز به مسائل بين المللي روز و بمبگذاري هاي عراق اختصاص دارد. بحث كره شمالي و سلاح هاي هسته اي اين كشور نيز از موضوعات مورد علاقه آمريكايي هاست كه به نظر مي رسد به اين زودي ها به پايان نرسد.
002184.jpg
لومتن
روزنامه فرانسوي لومتن (به معناي صبح) به مصر و فراعنه اختصاص داشت. تصوير عجيب صفحه اول اين روزنامه و عبارت «چهره واقعي توتانخامون» علاقه مندان به مسائل مصر باستان و فراعنه را به خود جذب كرد.

|  آرمانشهر  |   تهرانشهر  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   زيبـاشـهر  |   شهر آرا  |
|  يك شهروند  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |