يكشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۸ - May 15, 2005
حضرت امام جعفر صادق (ع): جايگاه خرد مغز است و جايگاه سختي و نرمي دل.
تحف العقول / ۲۷۳
امروز با حافظ
تبسمي كن و جان بين كه چون همي سپرم
تو همچو صبحي و من شمع خلوت سحرم
كه يك نظر فكني خود فكندي از نظرم
بر آستان مرادت گشاده ام در چشم
تقدير از نويسندگان ادبيات ايثار و شهادت
در سراي اهل قلم
فارس: محمدرضا بايرامي، داود بختياري، فيروز زنوزي جلالي، محمود جوانبخت، احمد دهقان، حسين فتاحي، قاسمعلي فراست و رحيم مختومي به عنوان برترين نويسندگان حوزه ادبيات ايثار و شهادت در سراي اهل قلم مورد تقدير قرار گرفتند.
احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم تجليل از نويسندگان و پژوهشگران ادبيات ايثار و شهادت كه در سراي اهل قلم هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران برگزار شد، گفت: امسال چندمين سالي است كه اين مراسم برگزار مي شود و نويسندگان و هنرمندان حوزه دفاع از هويت تاريخي، فرهنگ و ملي ايران گرد هم مي آيند. اميدواريم زمينه رشد و توسعه مطالعات در حوزه ادبيات و تاريخ ايران با اين فعاليت ها فراهم شود و شاهد رشد و شكوفايي فرهنگ و ادبياتي باشيم كه به بيان تاريخ اين مرز و بوم مي پردازند.
وي ادامه داد: در شرايط كنوني، تلاش فرهنگي و علمي براي دفاع از هويت ايران، بيش از هر چيز زيبنده دلاوراني است كه پيش از اين در عرصه دفاع مقدس ظاهر شده اند.
در ادامه اين مراسم، حسين دهقان، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: در بزرگداشت مقام قلم، در دين اسلام نكات بسياري عنوان شده است. در دين نيز افول تمدن ها زماني روي مي دهد كه از حوزه انديشه دور شوند و نتوانند در تمدن خود تحولي ايجاد كنند.
وي در ادامه افزود: در انديشه حضرت امام (ره) نگاهي جدي به حركت عمومي جامعه به سمت دانش و كتاب به چشم مي خورد. مقام معظم رهبري نيز در سفرها و نشست هاي خود توجه ويژه اي به اهل قلم و نويسندگان دارد.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: حوزه فرهنگ به طور عام و فرهنگ ايثار و شهادت به طور خاص مورد توجه نظام اسلامي است. فرهنگ ايثار و شهادت و ترويج آن، امنيت ملي و زمينه هاي حفظ و استمرار و وحدت ملي را تضمين مي كند.
ادامه نشست با اهداي جوايز به برترين هاي حوزه هاي مختلف ادبيات دنبال شد. در حوزه داستان نويسي و در بخش داستان بلند، هيچ نويسنده اي به عنوان نفر اول انتخاب نشد و جايزه دوم به محبوبه يزداني، نويسنده كتاب «مشق زندگي» تعلق گرفت. عليرضا محمدي نيا با داستان «بيمار اتاق ۳۱۴» در بخش داستان كوتاه به عنوان نفر اول، سيد محمد جعفري حسيني با داستان «صلوات» به عنوان نفر دوم و اصغر استادحسن معمار با داستان «عباس، آسمان» به عنوان نفر سوم انتخاب شدند.
در بخش مقالات نيز سيد محمد باقر ركني با مقاله «شهادت، زيباترين تجلي خدمت به مردم» محسن كلهري با مقاله «شهيد بابايي، الگويي براي همه، همه جا» و بهرام رضائيان با مقاله «نقش شهيدان در ترويج نهضت خدمت رساني به مردم» به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.

كميسيون فرهنگي مجلس مشكلات
هنرمندان سينما را بررسي كرد
كميته  رسانه ها و وسايل  ارتباط جمعي  كميسيون  فرهنگي  مجلس  در نشستي  با هنرمندان  در رشته  سينما و هنرهاي  تجسمي ، مشكلات  اين  گروه  از هنرمندان  را بررسي  كرد.
فاطمه  رهبر رئيس  كميته  رسانه ها و وسايل  ارتباط جمعي  اين  كميسيون  به  ايرنا گفت : در اين  جلسه  مسئولان  انجمن هاي  صنفي  طراحان  گرافيك  و تصويرگران  كتاب  كودك  و نوجوان ، كاريكاتوريستها وتعدادي  از دست  اندركاران  سينما حضور داشتند.نماينده  تهران  درمجلس  فقدان  هويت  و شناسه  مشخص  هنري  براي  هنرمندان  وتشكلهاي  هنري ، فقدان  برخورداري  ازبيمه  موثر و كارآمد و عدم  پوشش  دهي افراد بالاي  ۵۰ سال ، عدم  تامين  معيشت  هنرمندان  بازنشسته  و هنرمنداني كه  رشته هاي  آنها فاقد توجيه  اقتصادي  است  را از جمله  موضوعات  مورد بحث در اين  نشست  عنوان  كرد.وي  افزود: همچنين  درباره  عدم  حمايت  از هنرمندان  شاخص  و گراميداشت پيشكسوتان  و نبود صندوق  حمايت هاي  شغلي  از هنرمندان ، نبود تناسب ظرفيت  فارغ  التحصيلان  دانشكده هاي  هنري  با بازار كار بحث  و تبادل  نظرشد.رئيس  كميته  رسانه ها و وسايل  ارتباط جمعي  كميسيون  فرهنگي  خاطرنشان كرد: نگرش  نامناسب  نسبت  به  هنرمندان  درجامعه  و نگاه  تجملي  و تفنني  به  هنر و شغل  هنرمند، فقدان  وجود تشكل  فراگيرصنفي  براي  هنرمندان  و حمايت ، هدايت  و نظارت  بر عملكرد آنها و نيز نبود سياستهاي  و ضوابط و نظام  قيمت گذاري  كارآمد و چندگانگي  در بازار محصولات  هنري  از ديگر موضوعات  مورد بحث  در اين  جلسه  بود.

پرده برداري از تنديس فردوسي در همدان
ايسنا: به مناسبت بزرگداشت سالگرد فردوسي، در مراسمي با حضور نماينده ولي فقيه و امام جمعه همدان، فرهيختگان و اقشار مختلف مردم، از تنديس اين شاعر نامي بزرگ پرده برداري مي شود.
اين تنديس به سفارش شهرداري همدان توسط استاد حميدرضا محمدي با ۹۰ ميليون ريال اعتبار ساخته شده است.
جنس اين مجسمه از نوع سنگ سفيد و ممتاز قم و سازنده آن دومين استاد هنرمند پس از استاد صديقي در ساخت مجسمه است كه تمام ذوق و استعداد خود را در آفرينش اين اثر به كار گرفته است.
هدف از نصب اين مجسمه بزرگداشت مشاهير و زنده نگه داشتن ياد و نام بزرگ مردان ايران زمين اعلام شده است.

عليرضا سجادپور:
سينماي دفاع مقدس تصويرگر
مهم ترين مقطع تاريخي ايران است
گروه ادب و هنر: عليرضا سجادپور، تهيه كننده سينما گفت: سينماي دفاع مقدس، از آغاز تاكنون، بيشترين خدمات را به سينماي ايران كرده به طوري كه ديگر ژانرهاي سينمايي، بر مبناي آن به وجود آمده اند.
به گزارش روابط عمومي جشنواره فيلم دفاع مقدس، سجادپور با بيان اين مطلب افزود: سينماي دفاع مقدس، بهترين تعريف در خصوص سينماي ملي كشور به شمار مي رود؛ چرا كه غيرقابل تقليد و تكرار در دنيا است.وي با اشاره به اين كه سينماي دفاع مقدس تصويرگر مؤثرترين مقطع تاريخي ايران است، يادآور شد: ژانر دفاع مقدس، بايد واجد ويژگي هايي باشد كه تماشاي صحنه اي از آن مخاطب را در هر نقطه اي به ياد ايران بيندازد.اين تهيه كننده در ادامه اظهار داشت: بسياري از بهترين فيلمسازان كشور در ژانرهاي گوناگون سينمايي، برخاسته از ژانر دفاع مقدس بوده اند و در واقع بايد گفت كه اگر چنين سينمايي وجود نداشت، شاهد خلق برخي فيلم هاي مؤثر و جريان ساز در اين زمينه نبوديم.به گفته وي، اگر ژانر دفاع مقدس، حركتي روبه رشد داشته باشد، به طور حتم، سينماي ايران، متحول خواهد شد.
سجادپور، با بيان اين مطالب كه با تغيير سياست هاي سينمايي از بحران به وجود آمده در اين زمينه، اندكي كاسته شده است، خاطرنشان كرد: طي دو سال گذشته، سينماي دفاع مقدس در مقايسه با دوران بحران زده خود در گذشته، دوباره مورد توجه قرار گرفت؛ اما براي رسيدن به نقطه اوج، نيازمند بازنگري هاي عميق تري است.

برگي از تاريخ
دولت فرانسه متعهد شد كه براي اتباع ايران حق تقدم قائل شود
۱۵ مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۲۹۱ ميلادي باقيمانده متصرفات صليبيون در خاورميانه از دستشان خارج شد و آنها از منطقه اخراج شدند. آخرين قطعه متصرفي آنها در لبنان امروز (سوريه آن روز) واقع بود كه پنجم ماه مه مورد حمله اعراب مسلمان قرار گرفت. در سال ۱۷۹۶ دكتر «ادوارد جنر» واكسن آبله را براي نخستين بار به يك پسر ۸ ساله تزريق كرد. در سال ۱۸۴۸ (۱۵۷ سال پيش) خبرگزاري آسوشيتدپرس تأسيس شد كه سهامداران آن روزنامه هاي آمريكا هستند و هر روزنامه بر حسب تيراژ خود ماهانه مبلغي مي پردازد و به عبارت ديگر، روزنامه هاي كم تيراژ مبلغ كمتر و پرتيراژها مبلغ بيشتري مي دهند. در سال ۱۹۰۵ شهر «لاس وگاس» در صحراي نوادا بنيادگذاري شد. در سال ۱۹۱۱ ديوان عالي آمريكا طبق قانون ضد انحصار حكم به انحلال شركت استاندارد اويل داد. در سال ۱۲۹۶هجري (۸۸ سال پيش) در ميدان بهارستان بر ضد وثوق الدوله تظاهرات وسيعي انجام شد كه به زد و خورد تظاهركنندگان و مأموران مسلح دولت انجاميد. اين شديدترين تظاهرات چهل روزه بر ضد وثوق الدوله بود. اين تظاهرات از زماني آغاز شده بود كه تهراني ها متوجه شدند، وثوق الدوله رئيس الوزراء وقت، ايجاد واحد نظامي انگليسي «اس.پي.آر» مركب از افراد محلي و افسران انگليسي اعزامي از هند را در منطقه تحت نفوذ انگلستان در ايران به رسميت شناخته است. طبق موافقتنامه سن پترز بورگ، انگلستان و روسيه ميهن ما را ميان خود به دو منطقه نفوذ و يك ناحيه بي طرف حايل قسمت كرده بودند كه جنوب و شرق ايران سهم انگلستان شده بود. وثوق الدوله اوايل فروردين بر اقدام انگلستان داير بر ايجاد اس.پي.آر كه «ژنرال پرسي سايكس» مجري آن بود صحه گذاشت و مردم كرمان و فارس از لحظه تسليم وثوق الدوله، تظاهرات بر ضد او را آغاز كرده بودند و تهراني ها بعداً. در آن زمان همه تلاش انگلستان آن بود كه روس ها به مرزهاي هند نزديك نشوند و بصره را كه در مركز «جهان نفت» و كليد ورود به شبه جزيره عربستان (جزيرة العرب) بود از دست ندهد. در سال ۱۹۴۸ حمله نظامي سوريه، مصر، اردن، لبنان، سعودي و عراق به اسرائيل (درست يك روز پس از اعلام استقلال آن از سوي يهوديان فلسطين) آغاز شد. در سال ۱۳۲۷ هجري احمد دهقان نماينده وقت مجلس و ناشر مجله تهران مصور برضد قوام السلطنه به دادستان تهران اعلام جرم كرد و با ارائه اسناد و مدارك او را متهم به ارتكاب خيانت نسبت به وطن كرد. احمد دهقان بعداً به قتل رسيد. در سال ۱۹۷۲ جورج والاس نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريكا در جريان تبليغ براي خود در مريلند هدف گلوله قرار گرفت و فلج شد.
و اينك برگي از تاريخ: ۱۵ مه ۱۶۶۵ يك هيأت فرانسوي مركب از پنج نفر كه از سوي لويي چهاردهم پادشاه وقت فرانسه جهت عقد يك قرارداد مودت با شاه عباس دوم به اصفهان فرستاده شد، وارد اين شهر شد كه پايتخت ايران بود. اين هيأت در آن زمان موفق به امضاي قرارداد مورد نظر نشد، سال بعد شاه عباس دوم در ۳۵ سالگي درگذشت و چنين قراردادي ميان ايران و فرانسه در زمان شاه سلطان حسين بسته شد. طبق اين قرارداد كه از جالبترين معاهدات قرون جديد است، دولت فرانسه متعهد شد در كشورهاي ديگر از اتباع ايران حمايت كند و كشتي هاي فرانسوي محموله تجار و نيز مسافران ايراني را در رسانيدن به مقصد، بر اتباع ساير كشورها مقدم بدارند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
نظر روانشناسان و جامعه شناسان درباره چند قتل خانوادگي
رسانه هاي آمريكا اين روزها علاوه بر مطالب مربوط به احتمال بسته شدن ۱۸۸ پايگاه نظامي داخلي در اين كشور كه به اقتصاد شهرهاي مربوط زيان خواهد زد و بالا رفتن ميزان ماليات مستغلات به دليل افزايش بهاي خانه و زمين، به انتشار نظر روانشناسان و جامعه شناسان درباره چند قتل خانوادگي كه هفته گذشته رخ داد پرداخته اند تا ببينند علت چه بوده است. هفته گذشته چند قتل خانوادگي در چند ايالت آمريكا اتفاق افتاد كه اخبار آن در صفحه اول روزنامه ها قرار گرفته بود. يكي از اين حوادث قتل همسر، مادر زن و سه فرزند به دست يك كارآگاه پليس به نام «ديويد مك گوان» ۴۴ ساله در «ريور سايد» ايالت كاليفرنيا (شمال شرقي لس آنجلس) بود. مك گوان در نيمه شب كه ساكنان خانه اش در خواب بودند همه را در تختخواب با شليك گلوله به ناحيه سرشان كشت و پس از تلفن به پليس محل خودكشي كرد. از آنجا كه او به همسرش كرين ۴۲ ساله دو گلوله زده بود روانشناسان، انگيزه ماجرا را كدورت كارآگاه از زنش دانسته اند. حادثه ديگر در شهرك «زيون» در ايالت ايلي نوي روي داد و «جري براتون هابس» كه بر اثر شكايت زنش به زندان افتاده بود پس از رهايي از بازداشت به خانه آمد و چون همسرش را نديد از فرط خشم دختر خود و همبازي او را كشت. روانشناسان گفته اند كه مرافعات خانوادگي كه در آن مسائل عاطفي دخيل است حتي المقدور نبايد به بازداشت يك طرف كه مسئله را حل نمي كند منجر شود. يكي ديگر از اين قبيل حوادث مربوط به مرد جواني در تگزاس است كه همسر خود را كشته و سپس خودكشي كرده است. اين دو سال ها زن و شوهر «كامان لا» (ازدواج ثبت نشده) بودند. بايد دانست كه برخي از ايالات آمريكا پس از گذشت چهار سال، اگر اين قبيل زن و شوهرها باز هم به زندگي مشترك ادامه دهند آنان را زن و شوهر رسمي مي دانند. ازدواج «كامان لا» ميراث انگلستان قديم است. روانشناسان، الكلي شدن شوهر را عامل اين قتل دانسته اند زيرا كه طبق شهادت همسايگان، همسر اين مرد بارها تهديد كرده بود كه اگر الكل را كنار نگذارد، وي را ترك خواهد گفت. در خون اين مرد بيش از حد الكل وجود داشته است.پايگاه هايي كه در نظر است تعطيل شوند قديمي اند و سابقه تأسيس برخي از آنها به ۲۰۵ و ۱۷۵ سال پيش مي رسد. ساكنان شهرهاي كوچكي كه بر گرد اين پايگاه ها و به خاطر آنها به وجود آمده اند نگران اقتصاد خود شده و از طريق نمايندگان پارلماني و مصاحبه با رسانه ها اين نگراني را ابراز كرده اند كه چون تصميم نهايي چهار ماه ديگر گرفته مي شود مانع از آن شوند.
نرخ ماليات مستغلات در آمريكا بالا نرفته ولي چون بهاي خانه و زمين در چهار سال گذشته نزديك به سه برابر شده است و صاحبان خانه ها بايد بر مأخذ بهاي تازه ماليات سالانه را بپردازند كه متوسط آن ۴ درصد بهاي روز است. آنها دست به شكايت و اعلام نگراني زده اند و رسانه ها محل انتقال اعتراض و انتقاد آنها هستند. بيشتر صاحبان منازل گفته اند كه قادر به پرداخت اين ماليات سنگين نيستند. آنها كه نخواسته اند بهاي خانه ها بالا برود. ماليات بهاي اضافي (بادآورده) بايد در صورت فروش و بردن سود وصول شود و آنها قصد فروش ندارند و لذا از بالا رفتن قيمت سودي نمي برند.
دو مسئله ديگر مورد بحث توأم با نگراني رسانه هاي آمريكا گسترش اعتراض افغان ها به سراسر جهان اسلام در مورد شايعه بي احترامي به قرآن مجيد در پايگاه گوانتامامو آمريكاست كه قبلاً مقامات اين دولت وسعت آن را پيش بيني نكرده بودند و آخرين موضوع، مسئله پرواز يك هواپيماي يك موتوره كوچك بر فراز مناطق حساس و ممنوعه پايتخت آمريكاست كه باعث تخليه ساختمان كنگره و كاخ سفيد و فرار شتاب زده سناتورها و نمايندگان مجلس از ساختمان شده بود كه عكس مناظر پخش شد. روزنامه ها نوشته اند: پس پنج ميليارد دلار هزينه پاييدن آسمان را بايد بر باد رفته تلقي كرد.
درباره مادر ۵ ساله
چند تن از خوانندگان كه موضوع مادر شدن يك دختر ۵ ساله در سال ۱۹۳۳ را در ستون برگي از تاريخ ديروز ديده بودند توضيح بيشتري درباره اين رويداد شگفت انگيز خواسته اند كه در زير مي آيد:«لينا مدينا» كه ۲۷ سپتامبر ۱۹۳۳ در منطقه «اندز» كشور پرو (آمريكاي لاتين) به دنيا آمده بود روز ۱۴ ماه مه ۱۹۳۹ (۲۴ ارديبهشت ۶۶ سال پيش) در ۵ سال و هشت ماهگي در يك بيمارستان با عمل سزارين كه توسط دكتر «لوزادا» صورت گرفت يك پسر ۲ كيلو و هفتصد گرمي كاملاً سالم و طبيعي به دنيا آورد كه نامش را «جراردو» گذاشتند. خانواده «لينا» قبلاً تصور مي كردند كه در شكم او يك تومور و يا «كيست» است كه هر روز بزرگتر مي شود و او را به بيمارستان برده بودند كه حاملگي تشخيص داده شد و در وقت معين، وضع حمل انجام شد. «لينا» كه در سال اول دبستان بود به تحصيل ادامه داد و در ۳۹ سالگي ازدواج كرد و پسر ديگري به دنيا آورد. «جراردو» نخستين فرزند او كه ۵ سال و ۸ ماه از مادر كوچكتر بود در ۴۰ سالگي بر اثر بيماري مغز استخوان كه ارتباط با حامله شدن مادر او در خردسالگي نداشت درگذشت. (براي مشاهده عكس مادر و فرزند و دكتر زايمان مي توانيد به سايت تاريخ ايرانيان، روز ۱۴ ماه مه و يا ۲۴ ارديبهشت به آدرس زير مراجعه كنيد):
www.iranianshistoryonthisday.com
پس از پوتين
«جيكوب هايلبرون» مفسر لس آنجلس تايمز كه مقاله هاي او همزمان در روزنامه هاي ديگر منتشر مي شود در مقاله مورخ ۱۳ ماه مه خود اظهارات جورج بوش در سفر اخير به منطقه شوروي سابق را مورد بحث و بررسي قرار داده و نوشته است كه وي نبايد روزولت را كه از حزب دمكرات بود غير مستقيم مورد حمله قرار مي داد كه در كنفرانس يالتا به استالين چراغ سبز داده بود تا پس از جنگ، اروپاي شرقي را زير سلطه خود نگهدارد.
وي همچنين نوشته است كه آمريكا بايد روسيه پس از پوتين را در نظر بگيرد. پوتين در هر حال منصوب يلتسين است كه با آمريكا خوب و با سوسياليسم بد بود، ولي پس از پوتين، قطعاً يك ناسيوناليست دو آتشه روي كار خواهد آمد كه با غرب به زبان دوستانه و نرم سخن نخواهد گفت. به نظر مي رسد كه پوتين چنان جانشيني را طلب مي كند و راه را براي روي كار آمدن چنان مرد نيرومند و بدخويي آماده مي سازد. كمونيست ها هم كه اين را مي دانند با خرسندي سكوت اختيار كرده اند.

پاسخ به پرسش پزشكي
گوارش
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا افسردگي باعث دشواري كار دستگاه گوارش (بيماري هاي معروف به آي.بي.اس) مي شود؟ وي پاسخ داده است كه افسردگي تنها باعث تشديد اين مشكلات (اگر در فردي قبلاً وجود داشته) خواهد شد. براي كاهش اين قبيل دشواري هاي گوارشي بايد از مصرف شير و غذاهايي كه نسبت به آن حساسيت داريد خودداري كنيد، غذاهاي داراي الياف گياهي (فايبر) از قبيل سبزي و ميوه بخوريد، ويتامين «ث» اضافي مصرف نكنيد، سيگار نكشيد، از مصرف توت فرنگي و گوجه فرنگي امساك كنيد، هر روز دست كم ۲۰ دقيقه ورزش كنيد و سعي كنيد كه ناحيه شكم شما سرد نشود و در منزل روي شكم حوله و يا شال بپيچيد.

بهارستان
«بدبخت» اگر مسجد آدينه بسازد، مسجد مي ماند بي حصير، بي چراغ، بي خادم، به امان خدا!
علي اكبر دهخدا- چرند و پرند

به قلم م.آزاد منتشر شد
شاهنامه براي كودكان
چهار جلد از مجموعه داستانهاي شاهنامه براي كودكان كه به وسيله «م.آزاد» بازنويسي شده است ، به وسيله انتشارات «مهاجر» روانه بازار كتاب شد. به گزارش خبرنگار ادبي هاتف در حالي آثار محمود اشرف آزاد تهراني شاعر و نويسنده براي كودكان روانه بازار كتاب شد كه وي براي مداواي خود در بيمارستان طالقاني تهران بستري است.
اين شاعر پيش از اين بازنويسي شاهنامه براي نوجوانان را با عنوان «افسانه هاي شاهان و پهلوانان» به پايان رسانده بود كه يك جلد از آن با عنوان «ضحاك و كاوه آهنگر» در برگيرنده دوران كيومرث تا ضحاك به چاپ رسيده است. شاهنامه براي كودكان شامل داستان هاي جذاب اثر حماسي حكيم توس است كه به زباني ساده و قابل فهم براي كودكان بازنويسي شده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
عطش
مثل تشنه اي كه در صحرا مانده باشد،  وقتي به او رسيد تصور كرد چشمه اي يافته است كه عطش تنهايي اش را فرو مي نشاند؛ اما افسوس كه او سرابي بيش نبود.
شادي مشتاقي

گشتي در دنياي خبرها
كوسه ها به دنبال خون
دوربان: گروهي از مردم در آفريقاي جنوبي براي بهبودي بيماران خود در كنار ساحل گوسفند قرباني مي كنند و خون گوسفند قرباني شده را به داخل آب مي ريزند.
كارشناسان معتقدند، انتقال خون به آب دريا باعث جذب كوسه ها و نزديك شدن اين حيوانات به ساحل مي گردد.
با آنكه تورهاي فلزي براي جلوگيري از نزديك شدن كوسه ها به ساحل نصب شده اما پس از قرباني شدن گوسفندان، كوسه ها خود را به تورهاي فلزي مي كوبند و پس از تخريب آن به ساحل نزديك مي شوند.
عاقبت پنهان كردن راز
رم: يك مرد در ايتاليا به دليل پنهان كردن يك راز از همسرش بايد غرامت بپردازد.
اين مرد كه مي دانست قابليت بچه دار شدن ندارد اين موضوع را تا روز ازدواج از نامزد خود پنهان كرد و پس از پايان مراسم عروسي آن را براي همسر خود فاش ساخت.به همين دليل، همسر اين خانم با مراجعه به دادگاه هاي مختلف تقاضاي غرامت كرد و در نهايت قرار بر اين شد كه شوهر وي غرامت بپردازد.
دختر جادوگر
لندن: يك دختر ۱۳ ساله به دليل اينكه مادرش او را جادوگر تصور مي كرد در يك قدمي مرگ قرار گرفت. اين دختربچه به همراه خانواده اش از كشور آنگولا به انگليس مهاجرت كرده بودند و چون خانواده او به صورت مداوم با بد بياري مواجه مي شدند، مادرش او را مسبب اصلي بدبياري ها مي دانست.
مادر حتي يك روز او را جادوگر خواند به همين دليل دختر را داخل گوني انداخت و تصميم گرفت وي را از طبقه سوم خانه به رودخانه بيندازد كه پليس او را نجات داد.
در چند ماه اخير، مادر بي رحم به دخترش غذا نمي داد، او را كتك مي زد و فلفل داخل چشمهايش مي ريخت.
مرگ بچه ببرها
ميانمار: دو ببر كوچك كه چند هفته از شير انسان تغذيه مي كردند، سرانجام جان باختند.
با توجه به اينكه مادر ببرها به خوردن فرزندانش مي پرداخت مأموران يك باغ وحش، دو بچه ببر باقي مانده را از مادر جدا كردند و يك خانم براي شير دادن به آنها داوطلب شد، تا آنكه بچه ببرها چند هفته اي از شير انسان تغذيه كردند؛ اما چون بدن آنها قادر به هضم تركيبات شير انسان نبود، در نهايت جان باختند.
جستجوي با هواپيماي ارتش
مريلند: دو پسر بچه ۵ ساله كه در حال بازي قايم باشك بودند خسارت هنگفتي را به پليس و ارتش تحميل كردند. از آنجا كه دو پسر بچه پس از چند ساعت بازي به خانه بازنگشتند، والدين آنها با پليس تماس گرفته و اعلام كردند، فرزندان آنها گم شده اند.به همين دليل، پليس با سه مأمور ويژه يك فروند هلي كوپتر به جستجوي كودكان پرداخت و جالب اينكه پليس از يك هواپيماي ارتش كه نيز بر فراز منطقه در حال پرواز بود درخواست كمك كرد.
به هر حال پس از ۹۰ دقيقه جستجو، سگ هاي پليس، اين دو كودك بازيگوش را زير تخت خانه مادر بزرگ شان يافتند. اين دو كودك خود را لابلاي يك پتو پيچيده و زير تخت پنهان شده بودند.
وضع حمل همزمان دوقلوها
كليولند: دو خواهر دوقلو در آمريكا به فاصله ۳۵ دقيقه از يكديگر وضع حمل كردند و جالب اينكه هر دو آنها صاحب فرزند پسر شدند.
اين دو خواهر روز پنج شنبه گذشته به صورت همزمان احساس درد زايمان كردند و به همين دليل به بيمارستان منتقل شدند كه در نهايت به فاصله ۳۵ دقيقه از يكديگر، وضع حمل نمودند كه فرزندان آنها پسر بودند.
اخراج ۴ نماينده از مجلس اكوادور
اكوادور: ۴ نماينده مجلس اكوادور كه به تخريب يك هتل پرداخته بودند، از كنگره اخراج شدند.
اين ۴ نماينده كه تحت تأثير مشروبات الكلي بودند، پس از تخريب ساختمان هتل، كارمندان اين مكان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. به همين دليل، رئيس مجلس بلافاصله حكم اخراج آنان را صادر كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۲۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۹ دقيقه

گل و گياه
آرالياي ژاپني
002232.jpg
نام علمي: Fatsia Japonica
خانواده: ARALIACEAE
نيازها: مكان سايه -آفتاب (كنار پنجره شمالي)، رطوبت متوسط اطاق و دمايي در حدود ۵ درجه سانتيگراد در زمستان براي اين گياه ضروري است. مخلوط خاك معمول گلداني با ميزان دو برابر پيت ماس كه هميشه مرطوب نگهداشته شود ولي غرقابي نگردد. از فروردين تا مهرماه هر دو هفته يك بار كود مايع با غلظت ۳ گرم در ليتر استفاده كنيد.
ازدياد از طريق: كاشت پاجوش هاي كنار ساقه و يا كاشت بذر در حرارت ۱۳-۱۰ درجه سانتيگراد در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |