يكشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۴
دگرگوني آموزش عالي آمريكا و اروپا
001119.jpg
دليل اصلي افزايش مدت تحصيل در مقطع دكترا، «ناتواني» دانشجويان در اتمام دوره بود
از سال ۱۹۷۰ ميلادي تغييراتي در مقاطع مختلف تحصيلي در آمريكا ايجاد شد كه در اين بين بيشترين تحول متوجه مقاطع تحصيلي دانشگاهي بود. اين تحول در اولين گام هاي خويش مقطع «دكترا» را هدف قرار داد و مدت تحصيل در اين مقطع افزايش يافت به طوري كه ۶ ماه به مقطع دكتراي گرايش هاي مختلف رشته شيمي و فيزيك و ۱۸ ماه به رشته هاي مختلف پزشكي افزوده شد.
اين روند ادامه يافت به طوري كه در سال ،۲۰۰۲ متوسط مدت تحصيل در مقطع دكتراي رشته هاي مختلف پزشكي به ۷/۷ سال، فيزيك به ۴/۷ سال و شيمي به ۷/۶ سال رسيد. بسياري از كشورهاي اروپايي نيز به تأسي از آمريكا متحول شدند و انگلستان يكي از پيشگامان اين تحول بود و مدت تحصيل در مقطع دكتراي رشته هاي مختلف دانشگاه هاي انگلستان از ۳ سال به ۵/۳ تا ۴ سال افزايش يافت.
با وجود اين تحولات، قانون مدوني مبني بر افزايش مدت تحصيل در مقطع دكترا در آمريكا و ساير كشورهاي اروپايي وجود نداشت و دليل اصلي افزايش مدت تحصيل در مقطع دكترا، «ناتواني» دانشجويان در اتمام دوره بود.
اين مساله در بعضي رشته هاي تحصيلي چون پزشكي، فيزيك، شيمي و مهندسي نمود بيشتري داشت.
مجله نيچر «Nature Magazine» با بررسي روند اين تحول، روز ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۴ خبر جديدي مبني بر تصميم  آموزش عالي آمريكا و انگلستان براي افزايش قانوني مدت تحصيل در مقطع دكترا در اين كشورها اعلام كرد.
براين اساس قرار است مدت تحصيل در مقطع دكتراي رشته هاي مختلف تحصيلي بين ۴ تا ۵ سال در نظر گرفته شود تا براساس اين قانون دانشجويان فرصت كافي براي اتمام دوره داشته باشند.
دكتر «ريموند كلارك» سخنگوي مركز بين المللي تحصيلات تكميلي آمريكا در اين باره مي گويد: «افزايش مدت تحصيل در اين مقطع به دانشجو اجازه مي دهد تا با آرامش بيشتر به تحقيق و پژوهش بپردازد و پس از اتمام دوره با توان بيشتري وارد بازار كار شود.»
001116.jpg
او در ادامه مي افزايد: «مقطع دكترا مقطعي است كه دانشجو بايد سه هدف عمده را در آن دنبال كند: ۱ - پژوهش ۲ - آزمايش و كسب تجربه ۳ - كسب مهارت كاري. از اين رو به هر ميزان مدت تحصيل در اين مقطع افزايش يابد دانشجو فرصت بيشتري براي دستيابي به اين اهداف دارد.»
اما اين طرح مخالفان فراواني نيز دارد. اولين گروه مخالفان دانشجويان و والدين آنها هستند. به عقيده اين گروه، افزايش طول مدت اين دوره،  راهي به جز كسب درآمد بيشتر براي آموزش عالي آمريكا و انگليستان ندارد چراكه به دنبال افزايش مدت تحصيل در اين مقطع، واحدهاي درسي، مخصوصا واحدهاي درسي تكراري و غيرضروري افزايش يافته و دانشجويان مجبور به پرداخت شهريه هاي هنگفت به دانشگاه ها خواهند شد.
از سوي ديگر به عقيده بسياري اين مساله باعث كاهش تعداد فارغ التحصيلان بيكار حتي به صورت مقطعي شده و راهي براي تعويق افتادن ورود فارغ التحصيلان به بازار كار و كاهش موقتي مشكلات دولت آمريكا و انگليس مي شود.
بسياري از اساتيد نيز با طرح مخالف هستند. به عقيده آنها زماني كه مدت تحصيل در مقطع دكترا به طور قانوني ۴ تا ۵ سال اعلام شود دانشجويان به بهانه تحقيق و پژوهش، تحصيلات خود را بسيار ديرتر از موعد مقرر به اتمام مي رسانند كه اين امر از جهت آموزشي مورد تاييد نبوده و اين تنها راهي براي سرپوش گذاشتن روي «ناتواني» دانشجويان مقطع دكترا در گذراندن به موقع واحدهاي درسي است.
به هرحال به رغم مخالفت هاي مختلف، آموزش عالي آمريكا و به دنبال آن انگلستان و بسياري از كشورهاي اروپايي تصميم به افزايش مدت تحصيل در مقطع دكترا دارند. اين طرح درصورت تصويب از سال تحصيلي ۲۰۰۵ به اجرا گذاشته مي شود.
مهتاب.ص.خسروشاهي

۱۶۰ نكته در مديريت - بخش دوم وپاياني
۳۰ توصيه ديگر
راهكارهايي براي مديران، سرپرستان و سرگروه هايي كه با انسان ها در ارتباط اند
001110.jpg
الهه شيرخدا
۱۳۱- هر از چند گاهي جلسه اي به منظور پرسش و پاسخ با حضور سرپرستان و مسئولين ترتيب دهيد تا از صحت عملكرد و برنامه هاي آنان مطمئن شويد.
۱۳۲- سرپرستان و مسئولين، پل ارتباطي مديريت و كارمندان هستند، تا از استحكام اين پل مطمئن نشد ه ا يد بي محابا گام برنداريد، چون در غير اين صورت ممكن است سقوط كنيد.
۱۳۳- كارمندان را تشويق كنيد تا با ابتكار در انجام كارهايشان راههايي براي صرفه جويي و پايين آوردن هزينه ها پيدا كنند.
۱۳۴- كتاب قانون تجارت را در دسترس داشته باشيد.
۱۳۵- با توجه بيش از حد به افراد خاص، حسادت ديگران را برانگيخته  نكنيد.
۱۳۶- به ديگران فرصت جبران اشتباهاتشان را بدهيد.
۱۳۷- نقاط ضعف و قوت خود را كشف كنيد.
۱۳۸- مطمئن شويد هيچ منبع انرژي، بيهوده به هدر نمي رود. براي مثال كسي را موظف كنيد تا از خاموش بودن چراغها و بسته بودن شيرهاي آب پس از اتمام ساعات اداري و خروج نيروها اطمينان حاصل كند.
۱۳۹- با اولين برخورد، در مورد كسي قضاوت نكنيد.
۱۴۰- حس ششم خود را ناديده نگيريد.
۱۴۱- هر كسي را فقط با خودش مقايسه كنيد، نه با ديگران.
۱۴۲- براي هر بخش، يك جعبه كمك هاي اوليه تهيه كنيد.
۱۴۳-اعجاز عبارات تأكيدي و مثبت را ناديده نگيريد.
۱۴۴- راحت ترين مبلمان و چشم نوازترين وسايل را براي اتاق خود تهيه كنيد و براي استفاده بهينه از فضا و زيبايي محيط از طراحان داخلي كمك بگيريد.
۱۴۵- پنجره ها را مسدود نكنيد، اجازه دهيد همگان از نور و هواي تازه كه ارزانترين موهبتهاي الهي هستند، بهره مند شوند. گاهي وزش يك نسيم مي تواند آرامش چشمگيري براي محيط به ارمغان بياورد.
۱۴۶- از انجام هر جابه جايي براي نيروي انساني در محيط كار، نمي توان نتيجه مطلوب گردش شغلي را حاصل نمود. اگر جابه جايي كارمندان اصولي و حساب شده نباشد، باعث افت راندمان كاري و دلزدگي آنان از كارشان مي شود.
۱۴۷- مراقب باشيد و اجازه ندهيد سرپرستان و مسئولان براي پياده سازي نظرات شخصي و اجراي فرامين خود، خودسرانه دستوري را به اسم شما اعلام كنند، زيرا در اين صورت اگر اين دستورات صحيح و قابل اجرا نباشد، از حسن شهرت و محبوبيت شما كاسته خواهد شد.
۱۴۸- سرمايه هاي مالي، وقت و انرژي نيروي انساني را با آموزشهاي غيرضروري به هدر ندهيد. براي هر كسي آموزشي را تدارك ببينيد تا بتواند از آن در بهبود بخشيدن كارهايش استفاده كند. در غير اين صورت وقتي فرصتي براي استفاده از اين آموخته ها دست ندهد، خيلي زود به ورطه فراموشي سپرده مي شود و هرگز تبديل به يك مهارت نمي شود.
۱۴۹- بي طرفانه راجع به مسائل تصميم گيري كنيد تا زاويه ديد شما وسعت پيدا كند.
۱۵۰- با هر نوع بي انضباطي مبارزه كنيد.
۱۵۱- روز خود را با خوردن صبحانه اي مقوي آغاز كنيد.
۱۵۲-از ايمن بودن آسانسورها و ساير وسايل مهم اطمينان حاصل كنيد و اگر احتياج به تعمير يا تغيير دارند، بدون فوت وقت اقدام كنيد.
۱۵۳- حتي اگر سن شما از كارمندانتان كمتر است، آنچنان دلسوزانه با مسائلشان برخورد كنيد تا لقب «پدر سازمان» را كسب كنيد.
۱۵۴- جهت حفظ سلامتي و چالاكي هر روز حداقل ۱۵ دقيقه نرمش كنيد.
۱۵۵-در برخي از برنامه ريزي ها و اخذ تصميمات از كاركنان نيز نظرخواهي كنيد تا با اين مشاركت صميميت بيشتري بين مديريت و كاركنان برقرار گردد و حس مسئوليت پذيري افراد افزايش يابد.
۱۵۶- از كاركنان بخواهيد اگر با مشكلي روبه رو مي شوند ضمن اعلام آن مشكل چند راه حل مناسب نيز ارائه دهند.
۱۵۷- گاهي اوقات بدون اطلاع قبلي وارد اتاق كاركنان شويد و شخصاً با آنان به گفت وگو بپردازيد.
۱۵۸- با برقراري امنيت شغلي در محيط روحيه كاري افراد را بهبود ببخشيد.
۱۵۹- اگر به افراد شخصيت بدهيد و با برخورد هاي نادرست عزت نفس آنان را پايمال نكنيد آنان به مثابه اهرم عمل مي كنند و قادر خواهند بود مسئوليت هايي كه به عهده آنان است بدون استرس و فشار روحي و با كيفيت بهتري به انجام برسانند.
۱۶۰- مشوق و ترويج دهنده كار تيمي باشيد تا هماهنگي و همسويي كاركنان جايگزين رقابت هاي ناسالم شود.

اخبار فرهنگ
001113.jpg
انتشار جلد ششم كتابنامه رشد ويژه دوره ابتدايي
جلد ششم كتابنامه رشد ابتدايي، يا فهرست توصيفي كتاب هاي آموزشي مناسب و مرتبط با محتواي برنامه درسي دوره آموزش ابتدايي منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ما، در ششمين جلد كتابنامه رشد دوره ابتدايي ۱۷۹ عنوان كتاب آموزشي مناسب و مرتبط با محتواي برنامه درسي دوره آموزش ابتدايي كه در سال ۱۳۸۲ براي اولين بار به چاپ رسيده اند، معرفي شده اند. همچنين در بخش دوم اين كتابنامه، عناوين ۶۰كتاب آموزشي برگزيده و تقدير شده دوره ابتدايي در چهارمين جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد آورده شده است.در تدوين اين كتابنامه ۱۷ معلم، ۲۱ كارشناس گروههاي درسي دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي و ۵عضو كميته اجرايي كتابنامه رشد فعاليت داشته اند.
كتابنامه رشد، سلسله نشريات ادواري است كه براساس برنامه اي مشخص منتشر مي شود و به معرفي توصيفي كتاب هاي آموزشي مصوب شوراي سامان بخشي كتاب هاي آموزشي دوره ابتدايي، راهنمايي و متوسطه مي پردازد.هدف از انتشار كتابنامه رشد، پشتيباني از كتاب هاي آموزشي مناسب و مرتبط با محتواي برنامه هاي درسي براي ارتقاي دانش، معلومات و گسترش محيط يادگيري دانش آموزان است.شماره رديف مدخل، نام خانوادگي و نام مؤلف، عنوان كتاب، نام و نام خانوادگي مترجم، محل نشر و ناشر، تعداد صفحه، قطع كتاب، گروه سني، رشته درسي، كليد واژه ها و چكيده اطلاعات كتابشناسي هر جلد كتاب است كه براساس نياز معلمان و دانش آموزان در كتابنامه آمده است.همچنين در بخش نمايه هاي كتابنامه رشد، نمايه گروه سني، رشته درسي، موضوع، عنوان كتاب، در همكرد گروه سني و موضوع، در همكرد گروه سني و رشته درسي، در همكرد نام ناشر و عنوان كتاب، پديدآورندگان و نام و نشاني ناشران آورده شده است.
جلد هفتم كتابنامه رشد دوره ابتدايي كه به معرفي كتاب هاي چاپ اول سال ۱۳۸۳ مي پردازد، در دست آماده سازي است.
عناوين جديد مجموعه راهنماهاي توليد كتاب هاي آموزشي منتشر شد
ويژگي كتاب هاي آموزشي مطالعات اجتماعي دوره ابتدايي، تعليمات اجتماعي و حرفه  و فن دوره راهنمايي و روانشناسي و اقتصاد دوره متوسطه از مجموعه راهنماهاي توليد كتاب هاي آموزشي روانه بازار نشر شدند.
به گزارش خبرنگار ما، مجموعه راهنماهاي توليد كتاب هاي آموزشي كه به همت دبيرخانه سامان بخشي كتاب هاي آموزشي منتشر مي شود، مي كوشد تا يافته هاي علمي- كاربردي و ديدگاههاي صاحبنظران درباره سامان بخشي كتاب هاي آموزشي را براي استفاده نويسندگان ، ناشران و ساير پديدآورندگان كتاب هاي آموزشي ارائه نمايد.در پايان هر جلد از اين مجموعه راهنما، پرسش نامه ارزشيابي از كتاب ها متناسب با حوزه آموزشي و مخاطب تدوين شده است.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |