دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۹ - May 16, 2005
ورزش
Front Page

پرسپوليس از صدرنشيني بازماند
002385.jpg
عكس: مجتبي جانبخش
002361.jpg
گروه ورزشي: در روزي كه گذشت سه بازي باقيمانده از ليگ برتر انجام شد، پگاه رفت و پرسپوليس با صدرنشيني خداحافظي كرد و ستاره اي به نام رسول خطيبي بار ديگر خود را به برانكو نشان داد. در اينكه فولاد مدعي قهرماني است و برانكو با سفره اي گشاده پاي ميز فولادي ها مي نشيند شكي نداريم، اما دعوت نشدن رسول خطيبي به تيم ملي داغي است كه هنوز به دل هواداران فوتبال مانده است.
مي دانيم همزمان با بازي پرسپوليس و سپاهان، برانكو در جاده سلامتي مجموعه انقلاب در حال دويدن بوده است،
نمي دانيم او بازي را ديد يا نديد، اما اگر رسول خطيبي به تيم ملي دعوت نشود بايد به عملكرد برانكو شك كرد و ديوار بي اعتمادي بين منتقدين و او بلندتر خواهد شد.
برسيم به بازي، پرسپوليس آنقدر انگيزه داشت كه نيمه اول را با اقتدار به پايان برساند، اما توان آن را نداشت كه در ۹۰ دقيقه سپاهان را شكست داده و در كورس قهرماني باقي بماند. براي پروين اين درس بزرگي بود، تمامي فوتبال انگيزه نيست، براي بردن بايد فاكتورهاي ديگر را نيز در نظر داشت كه پرسپوليس حداقل از لحاظ توان بدني و استقرار صحيح خط دفاعي فاقد آن بود. وقتي سرعت رسول خطيبي با سرعت محمود كريمي همراه شد خط دفاعي پير پرسپوليس توان مقابله را از دست داد و پروين در نيمه دوم نتوانست اين نقطه ضعف بزرگ پرسپوليس را چاره جويي كند.
مشكل، تعداد مدافعان پرسپوليس نبود، مهار خطيبي و كريمي راه داشت كه پرسپوليس از راه آن وارد نشد. حالا پرسپوليس با قهرماني خداحافظي مي كند و سپاهان با خيال آسوده از ماندن در ليگ برتر به دنبال نقشه براي عبور از العين و رسيدن به مرحله اصلي سوپرليگ آسياست. حالا پرسپوليس بايد حسرت آن روزهايي را بخورد كه استانكو را بي جهت از دست داد. پرسپوليس با استانكو دو قهرماني در ايران به دست آورد، در آ سيا سوم شد و ده بازيكن اين تيم به اروپا ترانسفر شدند. اما سوبل چي؟ كاش داماد پروين زبان كروات ها را هم مي دانست.
سقوط پگاه حتمي شد
پگاه هم همانگونه كه انتظار مي رفت در رشت با حرفه اي ها خداحافظي كرد. از ابتدا هم مشخص بود كه پگاه تفكر حرفه اي ندارد. جمع آوري ستاره هاي گمشده، نهايتي جز سقوط نداشت وگرنه مشكل اين تيم نه يسيج بود و نه شرفي و جناب كراوس اتريشي تفكر اين تيم را بايد از بنيان عوض كرد. ملوان نه بازيكنان پگاه را داشت، نه سرمايه مادي اين تيم و نه مربيان رنگارنگ اسمي را، ولي امروز جايگاه ملوان كجاست و جايگاه پگاه كجا؟
در صباشهر نيز بي تفاوت ها در نقطه صفر متوقف شدند. برنامه ريزي غلط بازي ها و بي انگيزگي دو تيم صبا باطري وابو مسلم تمام شور و هيجان اين مسابقه را گرفته بود و هر دو تيم راضي به يك امتياز بازي را به پايان بردند.
با اين سه بازي در دو سوي جدول رده بندي تغييراتي شكل گرفت. در انتها براي يك تيم باقيمانده براي سقوط جدال ميان پيكان و سايپا ادامه دارد و در صدر جدول ضلع چهارم (پرسپوليس) جدا شد تا استقلال و ذوب آهن و فولاد براي قهرماني رقابت نفس گير خود را ادامه دهند.
تابلوي نتايج بازي هاي ديروز
* ابومسلم خراسان صفر _ صباباتري صفر
* پگاه ۲ _ پاس ۲
گل ها: سيدرضا چاوشي دقايق (۶ و ۵۱) براي پگاه و ايمان رزاقي راد (۱۱) و هادي شكوري (۹۲) براي پاس
* سپاهان اصفهان ۲ _ پرسپوليس يك
گل ها: جواد كاظميان (۱۷) براي پرسپوليس و رسول خطيبي (۸۸و۷۶) براي سپاهان

حاجي زاده در جام عليف ضربه فني شد!
كشتي ايران كي از بن بست خارج مي شود؟
محمدرضا منصوريان: ديروز هم مهدي حاجي زاده يكي ديگر از ملي پوشان كشتي آزاد ايران در جريان رقابت هاي جام عليف در روسيه شكست خورد تا سناريوي ناكامي كشتي ما در اين جام كامل شود. حاجي زاده در جريان پيكارهاي وزن ۷۴ كيلوگرم در شرايطي مقابل مورتاز مرتضي عليف روسي ضربه فني شد كه بنا به ادعاي مربيان تيم اعزامي از آمادگي لازم و تمرينات مرتبي برخوردار بوده است! درهمين وزن مجيد محمدي هم با نتيجه (۰-۲ )مغلوب محمد عيسي حاجي اف كشتي گير داغستاني شد.
علي خالق زاده كشتي گير ۶۰ كيلويي تيم ما نيز ديروز مقابل كوئين تانا قهرمان المپيك از كوبا ضربه فني شد. مسعود واحدي هم در وزن ۶۶ كيلوگرم دو شكست سنگين را متحمل شد. او به ايربيك فارينف از روسيه و سرجيو رندون از كوبا باخت تا از دسترسي به مدال محروم شود. سرنوشت مصطفي يونسي نيا در وزن ۸۴ كيلوگرم هم بهتر از كشتي گيران ياد شده نبود. وي نيز به واديم لاليف قزاق (۱-۳) باخت تا از دور مسابقات حذف شود. باتوجه به فراز و نشيب هاي موجود در كشتي، نتايج حاصله توسط كشتي گيران ايراني در جام عليف نشان مي دهد كه در حال حاضر نمي شود اطمينان لازم جهت حضور موفقيت آميز كشتي گيران ايراني در صحنه هاي مختلف بين المللي را در ذهن جاي داد و ارزيابي هاي اوليه از جام عليف هم نشان مي دهد كه با وضعيت موجود هرگز نمي توان به موفقيت در ميدان هايي كه داراي شاخص هايي اين چنيني هستند دل بست. كشتي ايران در حال حاضر براي خارج شدن از بن بست هاي موجود به مديريتي مقتدر و هوشمند نيازمند است تا بتواند در گذر از بحران هاي كنوني خود، به اندازه هايي كه ظرفيت و لياقت آن را دارد دست پيدا كند.

پيكان به دنبال مربي خارجي
باشگاه  فرهنگي ، ورزشي  پيكان  تهران  براي  رهبري  تيم  واليبال  اين  باشگاه  در فصل  آينده  مسابقات  واليبال  قهرماني  باشگاه هاي  برتر ايران  در پي به  خدمت  گرفتن  مربي  خارجي  است .
حسين  حسيني  رئيس  هيأت  واليبال  باشگاه  پيكان  روز يكشنبه  در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا با بيان  اين  مطلب  گفت  فدراسيون  واليبال  امسال  قصد ندارد، پارك  كي  وون  مربي  كره اي  را در اختيار باشگاه  پيكان  قرار دهد، از همين  رو ما قصد داريم  يك  مربي  خارجي  استخدام  كنيم .

طلاي غريبي در فرانسه
گروه ورزشي: عليرضا غريبي فرنگي كار سنگين وزن تيم ملي ايران كه با همراهي تيم كشتي فرنگي دانشگاه آزاد در پيكارهاي جام كريستولونو فرانسه شركت كرده بود با پيروزي مقابل حريفان خود صاحب گردن آويز طلا شد. امين كشكولي و صابر ميرزاده ديگر كشتي گيران اعزامي ايران به فرانسه عنواني بهتر از مقام پنجمي را به دست نياوردند.رقابت هاي جام كريستولونو در شهر كرتل واقع در ۲۰ كيلومتري شهر پاريس برگزار شد.

ووشوكار ايراني بهترين مبارز جام جهاني
گروه ورزشي: تيم ملي ووشو ايران كه با نام دانشگاه آزاد اسلامي در رقابت هاي جهاني ايتاليا شركت كرده بود در پايان اين مسابقه ها با مجموع ۱۰ مدال طلا و ۲ نقره به مقام قهرماني رسيد.۸ مدال طلاي تيم ايران در جام جهاني در بخش ساندا و ۲ مدال ديگر در بخش تالو به دست آمد. اسلام قرباني ووشوكار ايراني در وزن ۷۵- كيلوگرم جايزه بهترين مبارز مسابقات جام جهاني ايتاليا را به دست آورد.

ميراسماعيلي و ميران از كسب طلاي جودو آسيا بازماندند
خبر نگار همشهري : دو جودوكار سرشناس ايران در جريان مسابقه هاي جودو قهرماني آسيا در شهر تاشكند ازبكستان با قبول شكست مقابل حريفان آسيايي خود صاحب مدال نقره و برنز شدند. آرش ميراسماعيلي ملي پوش وزن ۶۶ كيلوگرم تيم ايران كه بدون رويارويي با قهرمانان ژاپن _ كره جنوبي _ قزاقستان و ازبكستان به فينال راه يافته بود در مسابقه آخر خود به جودوكار مغولي باخت و مدال نقره گرفت. محمود ميران نيز در وزن آزاد با يك پيروزي مقابل حريف تايواني و يك شكست برابر جودوكار ژاپني به ديدار رده بندي رسيد كه در اين مرحله ملي پوش تاجيكستان را شكست داد و به مدال برنز رسيد.

مشكلات فرنگي كاران در اردوي تيم ملي
گروه ورزشي: مدير تيم  ملي  كشتي  فرنگي  ايران  مي گويد: كشتي گيران  ملي  پوش  فرنگي كار از نظر غذا بسيار مشكل  دارند.
«حسن  بابك » درباره  وضعيت نامناسب  غذاي  ملي  پوشان  كشتي  فرنگي  ايران  در اردوي  آمادگي  مجموعه  ورزشي انقلاب  تهران  اظهار داشت : غذايي  كه  در آشپزخانه  اردو طبخ  و به  كشتي گيران تيم  ملي  كشتي  فرنگي  ايران  داده  مي شود با معيارهاي  استانداردهاي  جهاني اردوهاي  آمادگي  ورزشكاران  يكسان  نيست .
وي  گفت : به  نظر من  بايد يك  نفر كه  در زمينه  غذاي  ورزشكاران  تخصص  لازم را داشته  باشد از سوي  فدراسيون  كشتي  يا سازمان  ورزش  در آشپزخانه  اردو به صورت  دائم  مساله  غذا را كنترل  كند.
بابك  درمورد بسته  بودن  در سالن  كشتي  آكادمي ملي  المپيك  در مجموعه ورزشي  انقلاب  گفت : متاسفانه  كشتي گيران  ما هر روز در هر دو نوبت  صبح  وبعدازظهر وقتي  كه  براي  تمرين  كردن  به  سالن  مي آيند، در سالن  قفل  است  وما حداقل  نيم  ساعت  معطل  مي شويم  تا مسئول  سالن  در را باز كند.

باشگاه استقلال پس از سودآوري وارد بورس مي شود
گروه ورزشي: باشگاه استقلال، پس از سودآوري در برنامه اي مدون وارد بورس اوراق بهادار تهران خواهد شد.
در جهت واگذاري اداره باشگاه استقلال به هواداران آن، در آخرين مجمع موسسه فرهنگي ورزشي استقلال مقرر گرديد تا شركتي سهامي عام در زيرمجموعه موسسه تاسيس شود. مطابق تصميم مجمع عمومي ۵۱درصد اين شركت در سال اول تاسيس، تحت مالكيت موسسه فرهنگي ورزشي استقلال خواهد بود و ۴۰درصد سهام آن به صورت ۴ سهم ۱۰درصدي به ۴ شركت اقتصادي تاسيس شده از سوي پيشكسوتان استقلال واگذار مي شود.
همچنين مقرر شد تا كانون هواداران نيز براي مشاركت در اين واگذاري برنامه عملي خود را به هيات مديره موسسه ارائه كند، ۹درصد سهام شركت استقلال نيز به صورت پذيره نويسي عمومي واگذار مي شود. واگذاري ۵۱درصد سهام شركت سهامي عام استقلال كه در اختيار موسسه باقي خواهد ماند در يك برنامه سه ساله و به تدريج به مردم واگذار مي شود.
به نظر مي رسد كه بخش خصوصي صاحب تخصص در حوزه ورزش قادر خواهد بود، باشگاه استقلال را به درآمدزايي بيشتر و سودآوري رهنمون كند.
براين اساس باشگاه استقلال پس از ۴ سال كه به يك شركت سهامي عام خصوصي بدل شد و از سودآوري لازم برخوردار شد، وارد بورس مي شود.

مرحله اول ليگ دووميداني ايران در سال ۸۴
002355.jpg
گروه ورزشي:نخستين مرحله ليگ دووميداني كشور طي روزهاي پنجشنبه و جمعه هفته جاري در شهر شيراز برگزار مي شود. در حالي كه كمتر از يك هفته تا آغاز ليگ باقي مانده، هنوز قهرمانان پرتاب ديسك كشورمان براي شركت در ليگ ترديد دارند.
در سال جاري ليگ دووميداني كشور به دليل وجود چهره هاي بسيار خوب به طور حتم از كيفيت بالاتري نسبت به سال هاي قبل برخوردار خواهد بود. يكي از رشته هاي جذاب اين رقابت ها در صورت حضور پرتابگران كشورمان، در رشته پرتاب ديسك خواهد بود.احسان حدادي، قهرمان جوانان جهان و دارنده مدال برنز بازي هاي همبستگي كشورهاي اسلامي و عباس صميمي نايب قهرمان پرتاب ديسك آسيا و ركورددار پرتاب ديسك ايران، دو قهرمان پرتابي كشورمان خواهند بود كه در صورت حضور هر دوي آنها در ليگ شاهد رقابت جذاب و ديدني خواهيم بود.عباس صميمي در اين ارتباط گفت: اگر ويزاي من براي مجارستان برسد در ليگ دووميداني حضور نخواهم يافت.
احسان حدادي نيز با اشاره به تمرينات سخت يك ماه گذشته گفت: شرايط تمرين با ويكتور ايوانوويچ سخت است و تا يك ماه ديگر اين روند ادامه خواهد داشت. هدف اصلي مسابقات آسيايي و كسب ركورد ورودي جهان است.
وي در مورد حضور در ليگ دووميداني اظهار كرد: هنوز با هيچ باشگاهي قرارداد ندارم. سال گذشته در تيم شركت ملي نفت بودم كه هنوز حقوق خود را دريافت نكرده ام و اگر هم بخواهم در ليگ حضور پيدا كنم در اين تيم نخواهم بود. البته بايد تا پايان هفته ديد كه چه شرايطي را پيدا خواهم كرد و اگر وضعيت مطلوبي داشتم در قالب يك تيم در شيراز حضور پيدا خواهم كرد.

دكتر حسين قريب خبر داد
«پله» و «سائوپائولو» در ايران
002352.jpg
گروه ورزشي: مديرعامل باشگاه استقلال تهران گفت: نيكبخت واحدي پيشنهادهاي جديدي دارد كه پس از بررسي و اتمام قراردادش با الوصل دوباره ترانسفر خواهد شد.دكتر حسين قريب اظهار كرد: عليرضا نيكبخت واحدي از سرمايه هاي استقلال است و باشگاه نيز براي وي احترام خاصي قايل است.مدير عامل باشگاه استقلال تهران همچنين با اشاره به رايزني هاي اين باشگاه براي حضور «پله» در ايران گفت: مذاكرات و مكاتبات مقدماتي موفقيت آميزي را براي حضور اسطوره  فوتبال جهان و برزيل در ايران انجام داده ايم. مكاتبات اوليه رضايت بخش بوده و پله نيز براي حضور در ايران ابراز خرسندي كرده است.
وي در تابستان امسال راهي تهران خواهد شد.وي همچنين با اشاره به تورنمنت باشگاه استقلال خاطرنشان كرد: باشگاه استقلال براي برگزاري يك تورنمنت شش جانبه با حضور سه تيم داخلي و سه تيم خارجي تلاش خود را انجام مي دهد؛ تاكنون نيز با رايزني هاي انجام شده مقدمات حضور تيم سائوپائولو برزيل و الوصل امارات فراهم شده است. در صورت نهايي شدن اين مهم تورنمنت مذكور اواخر مردادماه سال جاري برگزار خواهد شد.

يوونتوس در آستانه بيست ونهمين قهرماني
زلاتان ابراهيموويچ ديشب گل دوم يوونتوس را به ثمر رساند
002358.jpg
گروه ورزشي- مريم دري منش: ديروز تيم يوونتوس در هفته سي وششم سري A ايتاليا، پس از آن كه هفته گذشته ميلان را در خانه اش شكست داده بود، به مصاف تيم پارما رفت و توانست ۲ بر يك اين تيم را از پيش رو بردارد. گل اول اين ديدار را دل پيرو در دقيقه ۶ به ثمر رساند و ۱۷ دقيقه بعد زلاتان ابراهيموويچ كه پس از پنج هفته محروميت به تركيب تيم كاپلو بازگشته بود، توانست گل پيروزي بخش تيمش را وارد دروازه حريف كند. بدين ترتيب يوونتوس گامي ديگر در راه رسيدن به بيست ونهمين قهرماني خود در سري A برداشت. اين درحالي است كه بزرگترين رقيب آنها، ميلان كه همزمان با آنها در زمين لچه به ميدان رفته بود با نتيجه ۲ بر ۲ در مقابل اين تيم متوقف شد و فاصله اش با صدر جدول از سه امتياز به پنج امتياز افزايش يافت تا يوونتوس بتواند نفس راحتي بكشد.
در ديداري ديگر پالرمو مقابل رجينا به تساوي ۱ بر ۱ رسيد تا همچنان براي رسيدن به جام يوفا اميدوار بماند.
دوئل اودنيزه تيم چهارم و سامپدوريا تيم پنجم جدول نيز براي كسب رتبه چهارم حاصلي جز تساوي ۱ بر ۱ دربرنداشت و جايگاه اين دو تيم به صورت قبل باقي ماند.
و اما در انتهاي جدول تيم كيه وو كه در خطر سقوط به دسته پايين تر قرار داشت با پيروزي ۱ بر صفر برابر سيه نا موقتا از خطر سقوط رهايي يافت. برخلاف اين تيم، فلورانس با تساوي با تيم ته جدولي آتالانتا در منطقه خطر قرار گرفت. در حال حاضر فلورانس و برشا هركدام با ۳۸ امتياز و آتالانتا با ۳۵ امتياز رده هاي آخر جدول رده بندي را به خود اختصاص داده اند تا اين كه در دو هفته پاياني رقابت هاي ليگ، تكليف تيم هاي سقوط كننده به دسته دوم به همراه تكليف صدر جدول و قهرماني ليگ روشن گردد.

واليبال نوجوانان آسيا و اقيانوسيه
بازيهاي دشوار در انتظار مدعيان قهرماني
گروه ورزشي- علي شاكري: دور مقدماتي رقابت هاي واليبال نوجوانان آسيا و اقيانوسيه (انتخابي قهرماني جهان) شب گذشته خاتمه پذيرفت و هشت تيم حاضر در اين بازيها با مشخص شدن رتبه هاي خود در دور اول حريفان مرحله دوم را در (پلي آف) يا بازيهاي حذفي شناسايي كردند. در گروه دوم كره ا ي ها با تيمي قدرتمند با شكست دادن همه حريفان خود در صدر ايستادند. در اين گروه چين، هند و استراليا هم در مكان هاي بعدي قرار گرفتند.
در گروه اول تيم نوجوانان ايران در جدال سرگروهي شب گذشته به مصاف تيم تايوان رفت. تايوان هم همانند ايران هر دو بازي گذشته خود را برده بود. بدين ترتيب تيم نوجوانان ايران در مرحله پلي آف با يكي از تيم هاي هند، چين و استراليا روبرو خواهد شد.
فردا حساس ترين مرحله بازيها
با توجه به جدول المپيكي، بازيهاي (پلي آف) فردا حساس ترين مرحله بازيهاي اين دوره محسوب مي شود. مرحله اي كه يك شكست مي تواند پرونده تيم هاي مدعي قهرماني چون ايران، تايوان، كره، چين و هند را ببندد. در اين مرحله تيم اول هر گروه با تيم چهارم گروه مقابل و تيم دوم هر گروه با تيم سوم گروه روبرو بازي خواهد كرد. تيم هاي برنده گام به محله نيمه پاياني خواهند گذاشت و تيم هاي بازنده نيز بر سر كسب مقام پنجم تا هشتمي پيكار مي كنند. با گروه بندي دور مقدماتي بدون شك بازيهاي سخت تري در انتظار تيم هاي همگروه ايران در گروه اول خواهد بود.
غرور آفتي بزرگ
در پايان بازي با تايلند رئيس فدراسيون واليبال با فراخواني كادر فني و بازيكنان ايران از آنان خواست تا بيشتر به فكر تيم، واليبال و مردمي باشند كه با علاقمندي بازيهاي آنان را تعقيب مي كنند. يزداني خرم با اشاره به تيم هاي حاضر در اين دوره از بازيها گفت: همه تيم ها براي قهرماني آمده اند و با سرمايه گذاري وسيع به دنبال راهيابي به مسابقات جهاني الجزاير هستند. وي با برحذرداشتن بازيكنان از غرور بي جا آن را آفتي بزرگ براي هر تيمي خواند و گفت: در تركيب اصلي و يا روي نيمكت ذخيره بودن نبايد چندان براي بازيكنان مهم تلقي شود و همه بايد يكدل و يكصدا در انديشه پيروزي و سربلندي تيم ايران باشند.

سفر ۳۶ كاراته كا به ماكائو
ايرنا- كاروان  كاراته  ايران  متشكل  از ۳۶ كاراته كا در رده هاي  سني  جوانان ، اميد و بزرگسالان  عصر ديروز  براي  شركت  در رقابت هاي  آسيايي  اين  رشته  عازم  ماكائو شد.
اين  كاروان  عصر ديروز تهران  را به  قصد دبي  ترك  كرد تا  از طريق  هنگ كنگ  عازم  ماكائو محل  برگزاري  مسابقات  كاراته  قهرماني  رده هاي  سني ، جوانان ، اميد و بزرگسالان  آسيا در ماكائو شود.
كاراته كاهاي ايران در شروع سال جاري در مسابقات كشور هاي اسلامي در كشور عربستان درخشش قابل توجهي داشتند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    يادداشت    |
|   صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |