دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۹ - May 16, 2005
حضرت امير  المؤمنين علي (ع): شنيد كه مردي از خوارج به عبادت و خواندن قرآن و شب زنده داري پرداخته است، فرمود خواب با يقين بهتر است از نماز با شك.
نهج البلاغه / ۱۱۳۰
امروز با حافظ
بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم
فاش مي گويم و از گفته خود دلشادم
چه كنم حرف دگر ياد نداد استادم
نيست بر لوح دلم جز الف قامت يار
جهانگير الماسي:
فيلمسازان هنوز نتوانسته اند به
ارزش  هاي دفاع مقدس بپردازند
گروه ادب و هنر: جهانگير الماسي، بازيگر سينما و تلويزيون گفت: سينماي دفاع مقدس را نمي توان به عنوان ژانر سينمايي تعريف كرد، چرا كه جايگاه دوران دفاع مقدس، فراتر از اين تعريف است.
اين بازيگر افزود: به عقيده من، اگر سينماي دفاع مقدس را در حوزه يك ژانر سينمايي مطرح كنيم، به تبليغات صرفي در اين زمينه مي رسيم.
وي، پرداختن به دوران دفاع مقدس را، بازنگري دوباره يك واقعيت ارزشمند تاريخي دانست و گفت: دفاع مقدس، مرحله اي تاريخي، اجتماعي و سياسي است كه تلقي سزاواري از زندگي ملت ايران به شمار مي رود.
الماسي، با اشاره به اين كه سينما و تلويزيون، آن طور كه شايسته است نتوانسته به عمق چنين دوراني بپردازد، خاطرنشان كرد: با وجود اين كه سرمايه گذاري هاي متعددي در خصوص پرداختن به اين موضع شده، اما فيلمسازان، تاكنون نتوانسته اند به درستي به ارزش ها ي آن دوران بپردازند.
الماسي، در بخش ديگري از صحبت هايش يادآور شد: خوشبختانه، تلاش هاي ارزشمندي از سوي برخي فيلمسازان در اين حوزه انجام شده است، اما تصويركردن اين دوران، نبايد محدود به شرح سلحشوري ها و فداكاري ها شود، بلكه نيازمند نقد تاريخي ماجرا و بررسي علل رخ دادن چنين رويدادي است.
وي، شناخت درست مسئولان و نگاه پژوهشي در اين زمينه را، عاملي در جهت پرداختن درست به مقوله دفاع مقدس معرفي كرد.
الماسي در اين باره افزود: امروزه در دنيا، براي خلق موثر و سازنده، پژوهش ، تحقيق، هدفمندي و برنامه ريزي براي توليد و شناخت واقعيت هاي موجود در جامعه، از ابزار اساسي به شمار مي روند.

دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران پنج ستاره شد
گروه ادب و هنر: سايت اينترنتي فانوفاني (fanofunny.com) كه از معتبرترين سايت هاي اينترنتي در زمينه هنر كاريكاتور است در ارزشيابي خود به هفتمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران ۵ ستاره داد. پيش از اين فانوفاني ۴ ستاره به اين دوسالانه داده بود كه با اعلام بين المللي فراخوان دوسالانه هفتم و باتوجه به سابقه برگزاري دوسالانه با ارتقاء آن به ۵ ستاره، دوسالانه تهران را ممتاز دانسته و بالاترين درجه در سطح ارزشيابي خود را به اين دوسالانه اعطا كرده است.
با اين ارزشيابي دوسالانه تهران در رده جشنواره هاي كاريكاتور آمريستكا (ايتاليا)، آيدين دوغان (تركيه)، يوميوري شيمبون (ژاپن)، كنو كه هيست  (بلژيك) كه از معتبرترين جشنواره هاي كاريكاتور در سطح جهان هستند، قرار مي گيرد.
فراخوان بين المللي دوسالانه كاريكاتور تهران اخيرا اعلام شده و كاريكاتوريست ها مي توانند تا ۱۵ شهريور آثار خود را به دبيرخانه دوسالانه ارسال كنند. اين دوسالانه قرار است در آبان ماه ۸۴ با همايش ها و برنامه هاي جنبي و مسابقه در سه بخش كاريكاتور موضوعي با موضوع سالمندان و آزاد، و كاريكاتور چهره با موضوع چهره هاي مطرح سينماي بين الملل برگزار شود.علاقه مندان مي توانند
براي كسب اطلاعات بيشتر با تلفن ۲۸۶۸۶۰۰ تماس بگيرند يا به سايت www.irancartoon.com مراجعه كنند.

برگي از تاريخ
نخستين جنگ خياباني تاريخ بشر كه در «شهر ري» روي داد
۱۶ ماه مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۷۷۰ «ماري آنتوانت» شاهزاده خانم ۱۴ ساله اتريشي به عقد ازدواج لوئي شانزدهم ۱۵ ساله از فرانسه درآمد كه هر دو پس از به دست آوردن عنوان پادشاه و ملكه، درجريان انقلاب فرانسه گردن زده شدند. در سال ۱۸۰۴ پارلمان فرانسه رأي به امپراتور شدن ناپلئون داد. در سال ۱۸۶۸ محاكمه پارلماني «اندرو جانسون» رئيس جمهور وقت آمريكا انجام شد ولي هنگام رأي گيري با يك رأي كمتر، تبرئه شد. در سال ۱۸۷۵ يك زمين لرزه شديد در ونزوئلا و كلمبيا باعث مرگ ۱۶ هزار تن شد. در سال ۱۹۲۰ پاپ وقت، ژاندارك را (قرن ها پس از اعدام توسط كليسا به جرم جادوگري) قديس اعلام كرد. در سال ۱۹۶۹ «ونرا ۵» سفينه شوروي بر سطح ونوس فرود آمد. در سال ۱۹۷۵ مردم سرزمين كوهستاني سيكيم در يك رفراندوم رأي به ضميمه شدن وطنشان به هند دادند. در سال ۱۳۵۸ هجري رهبري انقلاب در قم خطاب به گروهي از كاركنان روزنامه كيهان گفت كه اصحاب مطبوعات بايد خودشان روزنامه ها را اصلاح كنند و در مسير خواست و آرزوهاي ملت قرار دهند و آن چه را كه ملت مي خواهد و مي طلبد منعكس سازند. در سال ۱۹۸۸ دكتر اورت كوپر رئيس وقت نظام پزشكي آمريكا اعلام كرد: مواد متشكله نيكوتين (دخانيات) از لحاظ اعتياد، مشابه هروئين و كوكايين است و سيگار بايد در رديف مواد مخدر قرار گيرد.
و اينك برگي از تاريخ: «كاليس تنيس» تاريخنگار رسمي اسكندر كه در حمله به آسيا با او بود، شرح جنگ شهر ري را نوشته است كه با تطبيق تقويم ها ۱۶ (يا ۱۷) ماه مه سال ۳۳۰ پيش از ميلاد آغاز شده بود و مورخان نظامي از آن به عنوان نخستين جنگ خياباني بشر، به مفهوم امروز، نام برده اند. طبق نوشته «كاليس تنيس» ، در آن روز (۲۳۳۵ سال پيش در روزي چون امروز) در داخل شهر ري ميان نيروهاي اسكندر و واحدهاي نظامي در حال عقب نشيني ايران نبردي خونين و كوچه به كوچه آغاز شد كه سه روز طول كشيد. نيروهاي اسكندر پس از پيروزي در جنگ گائوگاملا (محلي نزديك به اربيل واقع در شمال عراق امروز) به تعقيب سربازان ايران ادامه داده و پس از چند برخورد كوتاه از جمله نبرد همدان، به ري رسيده بودند. نيروهاي محلي در ارگ شهر دست به مقاومت زدند و سربازاني كه در جريان عقب نشيني بودند در كوچه ها و خانه هاي شهر با اسكندريان به زد و خورد پرداختند. با اين كه در اين جنگ خياباني برنده و بازنده مشخص نبود، نيروهاي ايران در سومين شب، ناگهان دست به عقب نشيني و خروج از شهر زدند و عازم شهر صد دروازه (دامغان) شدند. پس از عقب نشيني آنان كه تعجب آور بود، ارگ شهر هم سقوط كرد. داريوش سوم شاه وقت كه با اين سربازان از اربيل (اربلا) عقب نشيني كرده بود، ميان راه، به صلاحديد افسران ارتش و تأييد يك شاهزاده هخامنشي كشته شد تا به دست اسكندر نيفتد و شكنجه و تحقير نشود. مورخان، شكست ايران از اسكندر مقدوني را به حساب شخصيت ضعيف، دو دلي و قاطع نبودن داريوش سوم نوشته اند.
www.iranianshistoryonthisday.com

ميزگرد سينماي دفاع مقدس برگزار مي شود
ميزگرد سينماي دفاع مقدس از آغاز تاكنون در بوته نقد با حضور فيلمسازان، مديران و سياستگذاران اين عرصه ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ماه در خبرگزاري مهر برگزار مي شود.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر مهر با توجه به شرايط موجود در عرصه توليد و اكران فيلم هاي دفاع مقدس، اخبار تعطيلي برگزاري دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس، عدم توجه فيلمسازان فعال سال هاي قبل به توليد آثار جديد در اين عرصه ميزگردي با حضور فيلمسازان، تهيه كنندگان، مديران و سياستگذاران سينماي دفاع مقدس برگزار مي شود.

گيلانه با حضور بني اعتماد بررسي مي شود
مهر: به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران دومين جلسه نقد و بررسي فيلمهاي رخشان  بني اعتماد روز شنبه ۳۱ ارديبهشت ماه بعد از نمايش فيلم «گيلانه» در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران با حضور رخشان بني اعتماد كارگردان، محسن عبدالوهاب، جهانبخش نورايي و زاون قوكاسيان از منتقدان سينماي ايران به گفتگو خواهند نشست.
بنابر همين گزارش مروري بر آثار رخشان بني اعتماد از روز ۲۵ فروردين با فيلم خارج از محدوده آغاز و به ترتيب فيلمهاي زردقناري، پول خارجي، نرگس، اين فيلمهارو به كي نشون مي دين؟، روسري آبي، تمركز، بانوي ارديبهشت، باران و بومي و زيرپوست شهر به نمايش درآمده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
تورم غدد لنف
بانويي به دكتر روزنفلد گفته است كه غدد لنفاوي گردن او متورم شده ولي درد ندارد و سئوال كرده است كه از چيست؟ اين است پاسخ او: يكي از وظايف غدد لنفاوي فيلتر كردن عوامل عفوني است كه اين عمل باعث تورم آن مي شود. اگر اخيراً گلودرد و يا مسئله لثه و دندان نداشته ايد كه باعث بازداري عوامل عفوني ناشي از آنها در غدد لنفي گردن شما شده باشد از دكتر خود بخواهيد كه شما را براي بيوپسي معرفي كند زيرا كه ممكن است سرطان غده لنف باشد كه علامت ظاهري آن بزرگ شدن تدريجي و بدون درد غده لنف است.

جشنواره فيلم دفاع مقدس تعطيل شد
دبير دهمين  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  گفت:  اين  جشنواره  به  علت  همكاري  نكردن  نهادهاي  مسئول  برگزار نمي شود.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر، سيدمحمد علوي  معاون  هنري  بنياد حفظ آثار و ارزش هاي  دفاع  مقدس  امروز در نشستي  رسانه اي  افزود: از ابتداي  حركت  براي  برپايي  دهمين  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس ، از برگزاركنندگان  دوره هاي  قبلي  دعوت  به  همكاري  كرديم  كه  به  علت  رويكردهاي  متفاوت  از مشاركت  در اين  طرح  عذرخواهي  كردند.
وي  تصريح  كرد: به  علت  مشكلات  شديد بودجه اي  و همكاري  نكردن  نهادهايي كه  براساس  رسالت  خود، وظيفه  حمايت  از آثار و ارزشهاي  دفاع  مقدس  را دارند، مجبور به  لغو برنامه هاي  اين  جشنواره  شديم .
معاون  هنري  بنياد حفظ آثار و ارزش هاي  دفاع  مقدس  در عين  حال  افزود: با اين  حال  به  خاطر اصرار دلسوختگان  دفاع  مقدس  سعي  در برپايي  اين جشنواره  داشتيم ، ولي  زماني كه  حتي  قادر به  تامين  جوايز و هزينه سالن  نمايش  آثار نيستيم  مجبور به  تعطيلي  اين  جشنواره  شديم .

تازه هاي دنياي رسانه ها
آيا گرجستان دارد با آتش بازي مي كند؟
فشار پارلمان روسيه به دولت پوتين كه بر ضد گرجستان دست به اقدامات جدي بزند، انتقال برق به آن كشور را قطع كند و محدوديت ها و مقررات تازه اي عليه آن كشور در نظر بگيرد، ديروز توجه پاره اي از مفسران را به خود معطوف كرده بود. رئيس دوما (مجلس روسيه) كه از او به عنوان رئيس جمهوري بعدي روسيه نام برده مي شود اخطار كرده است كه گرجستان با رفتار خود دارد در مسيري خلاف جهت منافع روسيه گام بر مي دارد كه بايد آن را متوقف ساخت. هشدار دوما كه به تصويب اعضا رسيده به كرملين ابلاغ شده و از رهبري روسيه خواسته شده است كه اقدامات لازم براي حفظ جان اتباع روسيه در گرجستان و خانواده نظاميان روس را به عمل آورد و پايگاه نظامي روسيه را با سلاح هاي تازه تقويت كند و همچنين ورود گرجي هاي مظنون را به روسيه محدود سازد.
اين نخستين بار است كه «دوما» چنين درخواستي از دولت كرده است. از همين رو، بعضي از مفسران نوشته اند كه روسيه دارد شمشيرش را از رو مي بندد و از نزديكترين اعضاي جامعه مشترك المنافع و يكي از كوچك هاي آن آغاز مي كند. تزارهاي روسيه هم كار گسترش قلمرو را از همين گرجستان آغاز كرده بودند. مفسران ديگر كه در جهت سياست روسيه نوشته اند ضمن اشاره به حركات رهبري تازه گرجستان به سوي غرب و به ويژه آمريكا و دريافت كمك مالي از اين كشور سئوال كرده اند كه آيا گرجستان دارد با آتش بازي مي كند؟ آنها اندرز داده اند كه اگر روسيه بخواهد خشونت كند از دست غرب كاري بر نخواهد آمد، نه قدرت نظامي درگيري با روسيه را دارد و نه هيچ يك از دارندگان اسلحه اتمي جرأت به كار بردن اين سلاح را دارند كه نوعي خودكشي است. نگاهي به نقشه جهان نشان مي دهد كه گرجستان در چنگ روسيه قرار دارد و تاريخ نشان داده است كه اگر روس ها به خشونت بگرايند ده ها سال طول خواهد كشيد تا بتوان آنها را آرام كرد. به اين دلايل گرجستان و ديگران نبايد زياد روي كمك غرب، جز صدور اعلاميه و محكوم كردن، حساب كنند و بسياري از روس ها در انتظار چنين اعلاميه هايي هستند تا چهره واقعي نشان دهند و خشونت از سرگيرند. پوتين بي ميل نيست كه درگيري آمريكا در عراق و افغانستان ادامه داشته باشد تا آمريكايي ها را هم زير دندان خود ببيند. روسيه صادراتي جز نفت و مواد خام به غرب ندارد كه در صورت بروز خصومت چيزي از دست بدهد. شركت در كنفرانس هاي سران ممالك هفتگانه هم كه سود عملي برايش ندارد زيرا كه هنوز نتوانسته است حتي وارد سازمان جهاني تجارت شود. اين دسته از مفسران رويدادهاي شهر «انديجان» ازبكستان را بر تفسير خود افزوده و نوشته اند كه اين رويداد نياز كشورهاي شوروي سابق را به مسكو افزايش داده است.
ممنوع الورود شدن كساني كه به بوش رأي نداده بودند به كليسا!
«لئونارد پيتز» مفسر آمريكايي كه مقالات او توسط سنديكاي «ميامي هرالد» توزيع مي شود در تفسير شنبه اين هفته خود نوشته است: عاليجناب «چان چاندلر» كشيش كليساي وينسويل واقع در ايالت كاروليناي شمالي ۹ تن از اعضاي كليسا را از ورود به آنجا براي دعاي هفتگي ممنوع ساخته زيرا كه اعتراف كرده اند در انتخابات نوامبر گذشته به جاي جورج بوش به جان كري نامزد حزب دمكرات رأي داده اند. چاندلر قبلاً به مراجعين كليسا اندرز داده بود كه به بوش رأي دهند. پيتز با تعجب نوشته است كه عاليجناب چاندلر با اين عمل خود مرتكب نقض چند قانون دنيوي شده است: ۱- قانون اساسي آمريكا كه كليسا را از سياست جدا ساخته است. ۲- رأي دادن در انتخابات جنبه مخفي دارد و او نبايد از كسي سئوال مي كرد كه به چه كسي رأي داده و بعد هم آن را علني كند. ۳- كليسا يك نهاد عمومي است و نمي شود ورود افراد را به آن ممنوع كرد و....
به نوشته پيتز اين قبيل كارها ايمان مردم را سست و تضعيف مي كند. اين مفسر قبلاً هم نوشته بود جنگ عراق كه همراه با قتل نفس است مورد تأييد مسيحيت نيست.

بهارستان
گفتم: كلام خداي را به من آموز.
لوح مرا بستد. بعد از آن هجايي عجيب به من آموخت، چنانكه بدان هجا، هر ستري كه مي خواستم مي توانستم دانست.
شيخ شهاب الدين سهروردي - آواز پرجبرئيل

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اتفاق
روزگار بي وفايي است! يك هفته به مراسم ازدواجش مانده بود.
چقدر كار به سرش ريخته بود. خريد كارت عروسي، سفارش ميوه و شيريني، كارهاي اداري و ... براي اينكه سريع تر به كارها برسد موتور برادرش را گرفت و به راه افتاد.
در اتوبان به سرعت مي رفت و به كارهاي زيادي كه پيش رو داشت فكر مي كرد كه به يادآورد كيف پولش را برنداشته. ناگهان ترمز كرد. وانتي كه از عقب مي آمد به او كوفت و ديگر چيزي نفهميد...
در ميان هوش و بي هوشي شنيد كه كسي گفت: «خدا رحم كرد كلاه ايمني سرش بوده وگرنه...»
ناهيد اشكبوس

گشتي در دنياي خبرها
خواب روي آب
تانزانيا: يك مرد در كشور تانزانيا ۶ ماه اول سال را در استخر خانه اش سپري مي كند. اين مرد كه بسيار گرمايي است در فصل بهار و تابستان استخر خانه اش را مملو از آب مي كند و شبها تا صبح روي آب مي خوابد. البته با توجه به اينكه باور اين موضوع بسيار دشوار است قرار است كتاب ركوردهاي گينس به خانه اين مرد نماينده اي اعزام كند تا صحت ادعاي او بررسي شود.
دوربين درآمدزا
لندن: يكي از دوربين هاي مخفي پليس انگليس يك ميليون پوند در سال براي اين نيرو درآمد دارد. اين دوربين در مكاني نصب شده كه تصوير خودروهاي ورودي به خط ويژه اتوبوس را شكار مي كند.
به عنوان مثال سال گذشته طي ۲۳ دقيقه، اين دوربين تصوير ۱۵ خودرو متخلف را شكار كرد كه هر يك از رانندگان اين خودروها ۱۰۰ پوند جريمه شدند.
تخليه خانه مقام شهري
نيويورك: پليس در يكي از شهرهاي آمريكا ۱۳۵ سگ و ۳۰ گربه را از خانه يكي از مقامات سابق بورلي هيلز، خارج كرد.
اين خانم از سه سال پيش به جمع آوري سگها و گربه هاي ولگرد مي پرداخت و اين حيوانات را در خانه اش نگهداري مي كرد. با توجه به اينكه بوي متعفن ناشي از نگهداري حيوانات باعث آزردگي همسايه ها شده بود، پليس اقدام به تخليه اين خانه كرد.
كارمند سمج
نوادا: در سال ۲۰۰۰ يك رستوران در آمريكا، يكي از كارمندان زن خود را به دليل استفاده نكردن از رژ لب اخراج كرد.
در پي اخراج اين كارمند زن، وي به دادگاه مراجعه و عليه صاحب رستوران شكايت كرد، اما دادگاه شكايت وي را وارد ندانست.با اين حال، كارمند سمج دست بردار نبود و به دادگاه تجديدنظر مراجعه نمود. ديروز اعلام شد كه دادگاه تجديدنظر دستور بررسي مجدد پرونده را داده است و اعتراض شاكي به حكم دادگاه بدوي با حضور ۱۱ نفر از اعضاي هيئت منصفه برگزار خواهد شد.
شجاع ترين سگ سال
ميسوري: يك سگ از ميسوري عنوان شجاع ترين سگ سال آمريكا را به خود اختصاص داد. اين سگ چندي پيش پس از اينكه متوجه شد كه صاحب اش زير تراكتور گير افتاده است به سراغ همسر اين مرد رفت و آنقدر پارس كرد تا توجه زن جلب شده و او را به محل سانحه برد.
در اين رقابت سگهاي تربيت شده حضور ندارند و تنها اقدامات سگهاي خانگي كه به صورت اتفاقي عمليات امدادي انجام داده اند مورد بررسي هيئت داوران قرار مي گيرند.
شرط بندي خطرناك
زيمبابوه: راننده جواني كه طول يك بزرگراه ۲۰ كيلومتري را در اين كشور خلاف جهت حركت خودروها، رانندگي كرده بود توسط پليس دستگير شد.
اين راننده ۱۹ ساله با دوستان خود شرط بندي كرده بود كه مسير ۲۰ كيلومتري اين بزرگراه را بر خلاف جهت حركت خودروها رانندگي كند كه اين كار را انجام داد،اما به جاي دريافت پول از دوستانش، اسير پليس شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۲۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۲۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي محمدعلي افرازي / ۳۰ ارديبهشت تا ۲۰ خرداد / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك ۱ / تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴
*نگارخانه نياوران: نمايشگاه نقاشي بزرگان قهوه خانه اي / از ۲۴ ارديبهشت / انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران / تلفن: ۲-۲۲۸۷۰۸۱
*نگارخانه انديشه: نمايشگاه آثار سفال گروهي از هنرمندان / تا ۲۹ ارديبهشت / نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر، فرهنگسراي انديشه / تلفن: ۵-۸۵۰۵۵۱۳
*نگارخانه برگ: نمايشگاه نقاشي آثار بابك اطميناني / ۲۸ ارديبهشت تا ۱۲ خرداد / خيابان ولي عصر، بالاتر از ونك، دامن افشار، پلاك ۱/،۱۲ تلفن: ۸۷۸۵۳۳۴
*گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان زن به مناسبت هفته ميراث فرهنگي / اول تا ۱۰ خرداد / شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
*نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي فريبا مولوي / تا ۲۸ ارديبهشت / شهرك غرب، فاز ،۳ كوچه دوم، پلاك ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
*گالري هما: نمايشگاه نقاشي شهروز نظري / تا ۴ خرداد / ولي عصر، بالاتر از نيايش، خيابان چهرازي، شماره ۲۷ / تلفن: ۲۰۵۵۶۲۹
*نگارخانه آبي: نمايشگاه گل ها و كارهاي دستي و تزئيني بانوان / ۲۲ تا ۲۹ ارديبهشت / خيابان ۱۷ شهريور / خشكبارچي، پارك خيام، فرهنگسراي سالمند / ۹-۳۳۵۸۶۸۸
*نگارخانه آثار: نمايشگاه نگاره هاي محمدرضا شريفي / تا ۲۹ ارديبهشت / خيابان انقلاب، فخررازي، پلاك ۱۳۶ / تلفن: ۶۴۰۹۷۵۱
*نگارخانه هفت پيكر: نمايشگاه عكس درهاي قديمي تهران آثار ايرج نجفي / ۲۶ تا ۳۰ ارديبهشت / خيابان اسدآبادي، خيابان ،۵۳ بوستان نظامي گنجوي / تلفن: ۸۸۸۱۸۴۴

گل و گياه
گل مخروطي سفيد
002382.jpg
نام علمي: Echinaeea Purpurea شWhite Lustreش
خانواده: COMPOSITAE
گياه دائمي به بلندي ۵/۱ متر و گستردگي ۴۵ سانتي متر است داراي ساقه هاي كركدار بوده و گلها شبيه گل مينا، سفيد رنگ با مخروطي قهوه اي رنگ در مركز اواخر تابستان تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، خاك عميق و غني از هوموس، نسبتاً مرطوب و داراي زهكش خوب، جهت گلدهي بيشتر گلهاي پژمرده را مرتباً از انتهاي ساقه گلدار مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در دماي ۱۳ درجه سانتي گراد در بهار، تقسيم بوته در پاييز يا بهار و يا تهيه قلمه هاي ريشه از آخر پاييز تا اول زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |