دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۹ - May 16, 2005
علي رغم برگزاري جشن توقف توليد پيكان
تاريخ شماره گذاري آخرين پيكان اعلام نشد
002322.jpg
عكس : عليرضا بني علي
گروه اقتصادي - افروز پورهاشمي: همزمان با افتتاح مركز تحقيقات و آزمايش آلايندگي خودروي ايران توسط وزير صنايع و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، آخرين پيكان توليدي شركت ايران خودرو با امضاي اسحاق جهانگيري بر روي بدنه آن روانه موزه صنعت خودرو شد.
وزير صنايع و معادن با دست نوشته خود با اين مضمون كه «پيكان ارابه اي بود كه بر دوش صنعت خودرو شكل گرفت و امروز به موزه مي رود تا نظاره گر اعتلاي صنعت باشد» به نوعي قدرداني خود از توليدكنندگان اين خودرو در عرصه خودروسازي را بيان كرد.
اسحاق جهانگيري در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبني بر اين كه پيكان با توجه به آلاينده بودن از عرصه توليد خارج شد، پس چرا موتور آن بر روي پژو آر-دي سوار مي شود، گفت: ۷۵ درصد مشخصات پيكان و پژو آر-دي با هم متفاوت است و وجه مشترك اين ۲ خودرو فقط ۲۵ درصد است.وي افزود: خروج پيكان از رده توليد فقط ناشي از آلايندگي آن نبود، بلكه اين خودرو فاقد استاندارد ايمني بود.
وزير صنايع در شرايطي اين پاسخ را بيان مي كند كه خودرو فاقد استاندارد ايمني ۳۸ سال در كشورمان توليد و به متقاضيان عرضه شده است و اين نكته كه چرا تا اين حد دير انديشه حفاظت از مصرف كنندگان و جلوگيري از آلايندگي موردتوجه دست اندركاران قرار گرفته است، خود جاي سئوال دارد.
وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اين كه در برخي انبارهاي شركت بدنه هاي خودروي پيكان به وفور مشاهده مي شود، نيز اظهار كرد: توقف خط توليد پيكان اين بار برعكس سال ۱۳۶۸ قطعي است و ايران خودرو فقط تا حد ۲۵ هزار دستگاه كه حق توليد دارد اقدام به توليد مي كند و امكان شماره گذاري پيكان هاي توليدي خارج از اين تعداد به هيچ وجه وجود ندارد.
وي ميزان صرفه جويي ارزي حاصل از حذف توليد ۱۰۰ هزار دستگاه پيكان را براي خودروسازان و قطعه سازان رقمي معادل يك ميليارد دلار عنوان كرد و گفت: با راه اندازي خط توليد كارينو (ال ۹۰)، خودروسازان و قطعه سازان از توقف توليد كوچكترين نگراني ندارند چرا كه خطري آنان را تهديد نمي كند. وي به دارندگان پيكان وعده دارد كه حداقل تا ۱۰ سال آينده مي توانند خدمات و قطعات يدكي موردنياز خود را تأمين كنند، اما جهانگيري نگفت كه پس از ۱۰ سال تكليف دارندگان پيكان در صورت بروز مشكل و نقص فني چيست؟ جهانگيري همچنين گفت: در تلاش هستيم تا خودروهايي با قيمت پايين تر و كيفيت برتر از پيكان به مردم عرضه كنيم. به عنوان مثال خودروي ال ۹۰ را با نام كارينو با قيمت ۶ ميليون و ۸۰۰ تا ۸ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان با توجه به انواع آن عرضه خواهيم كرد.وي افزود: تمام خودروهاي توليدي كشور بايد استانداردهاي ۵گانه را داشته باشند چرا كه اين استانداردها در شوراي عالي استاندارد تصويب و داشتن آن ها اجباري شده است.
ويسه: توقف توليد پژو آر-دي با رسيدن ال ۹۰ به ۱۵۰ هزار دستگاه در سال
رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران هم در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به اين پرسش كه پژو آر-دي وسمند با توجه به قيمت بالاتر نسبت به پيكان نمي توانند خلاء يكساله ايجاد شده در بازار را پر كنند، اظهار كرد: با توقف خط توليد پيكان بايد خودرويي با قيمت پيكان در كشور عرضه مي شد تا مردم بتوانند آن را با توجه به سطح درآمدي خود خريداري كنند.
رضا ويسه افزود: براي توليد ال ۹۰ بايد خط پيكان آماده سازي مي شد تا در ارديبهشت سال آينده امكان توليد اين خودرو فراهم مي گرديد.وي تأكيد كرد: ايران خودرو چاره اي جز توقف خط توليد پيكان در اين عرصه نداشت. وي با اشاره به اين كه توليد پژو آر-دي در مدت يك ساله تا توليد ال ۹۰ به ۲ برابر افزايش مي يابد و پژو آر-دي نيز عرضه خواهد شدگفت: مجموعه توليدات پژو آر-دي و پژو ج-ال-آي مي تواند خلاء موجود در بازار را حل كند.
ناگفته نماند كه با توجه به قيمت ۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان خودروي پژو آر-دي و ۹ ميليون تومان پژو جي-ال-آي، سخنان ويسه مبني بر رفع خلاء موجود كمي دور از ذهن به نظر مي رسد.
همچنين وي در رابطه با موتور پژو آر-دي اظهار كرد: موتور اين خودرو استاندارد يورو ۲ را پاس كرده و مي تواند پاسخگوي استانداردهاي محيط زيست باشد. به گفته ويسه، خواه ناخواه به دنبال جمع آوري پيكان تا جايگزين شدن يك محصول جديد، فاصله اي بوجود مي آيد، اما بايد اذعان كرد با رسيدن ظرفيت توليد ال ۹۰ به ۱۵۰ هزار دستگاه در سال، خط توليد پژو آر-دي با برنامه زمان بندي مشخص جمع مي شود.
ابتكار: اجباري شدن استاندارد صوتي از ابتداي سال ۸۵
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين مراسم با اشاره به اجباري شدن استاندارد صوتي از ابتداي سال آينده گفت: از ابتداي سال ،۸۲ استاندارد يورو ۲ اجباري شد و به دنبال آن مقرر گرديد از سال ۸۶ به بعد استاندارد يورو ۳ اجباري گردد و نهايتاً در پايان دهه ۸۰ استاندارد يورو ۴ در كشور اجباري و اجرايي مي شود.
معصومه ابتكار افزود: از ابتداي سال ۸۲ كه استاندارد يورو ۲ براي تمام خودروسازان داخلي اجباري شد، خودروهاي فاقد اين امكان اجازه شماره گذاري نداشته و ندارند.
به هر حال اگر چه جشن پايان توليد پيكان با اكراه ،ديروز با حضور جمعي از مقامات برگزار شد، اما چند سئوال هنوز قابل طرح است: آيا واقعا خط توليد پيكان برچيده شده است؟ چه تعداد از ۲۵ هزار پيكان كه برنامه ريزي براي توليد آن شده، تاكنون توليد شده و چه تعداد ديگر بايد توليد شود؟
توجيه وجود قطعات پيكان در بخشهاي مختلف توليد چيست؟ چرا مسئولين امر تاريخ شماره گذاري آخرين پيكان را به جاي توليد تعيين نمي كنند و جشن آن را برگزار نمي كنند؟

حمايت نخست وزير پاكستان از اجراي
طرح خط لوله صادرات گاز ايران به هند
خصوصي سازي گسترده در پاكستان
گروه اقتصادي: شوكت عزيز نخست وزير پاكستان در گفت وگو با روزنامه تايمز مالي اعلام كرد، خط لوله صادرات گاز ايران به هند از طريق پاكستان مي تواند به يك منبع صلح در منطقه تبديل شود و ما خواهان اجراي آن هستيم.
به گزارش خبرنگار ما وي در اين گفت وگو با اشاره به آغاز گفت وگوها در اين زمينه از سال ۱۹۹۴ تاكيد كرده است كه همه مطالعات لازم انجام شده و تا پايان سال بايد اين طرح اجرايي شود در غير اينصورت تاخير اجراي آن طولاني خواهد شد.
وي در اين مصاحبه مساله خط لوله گاز را فراتر از مسايل تجاري ميان طرفين دانسته و تاكيد كرده است هيچ تهديد پايداري نمي تواند موجب توقف آن شود.
وي اخيرا در گفت وگو با يك شبكه تلويزيوني آمريكايي از رشد ۵/۶ تا ۸ درصدي اقتصاد پاكستان در سال جاري خبر داده كه با اجراي طرح هاي خصوصي سازي وسيع در اين كشور تحقق مي يابد.
وي با تاكيد بر اينكه وظيفه دولت دخالت در امور تجاري و بازرگاني نيست از شايستگي بخش خصوصي براي دخالت بر بازرگاني و تجارت دفاع كرد.
در طرح خصوصي سازي دولت شوكت عزيز بسياري از شركت هاي دولتي ازجمله بانك ها و شركت هاي نفتي قرار دارند.
وي از واگذاري سهم دولت در شركت مخابرات دولتي اين كشور خبر داده است وبسياري از شركت هاي خصوصي مخابراتي كشورهاي جهان براي شركت در مزايده آن اعلام آمادگي كرده اند.
وي كه پيش از حضور در راس دولت پاكستان يكي از مديران سيتي بانك آمريكا بوده است در اظهارات خود از توسعه روابط تجاري با پاكستان خبر داد ولي تاكيد كرد كه اين توسعه در جهت بهبود در حركت است و نبايد فراموش كرد كه دو كشور در ۵۰ سال گذشته در حالت جنگ بوده اند.

معاون قضايي ديوان عدالت اداري:
كارگراني كه كارگاهشان تعطيل شود
مشمول بيمه بيكاري مي شوند
فارس: معاون قضايي ديوان عدالت اداري گفت: مطابق رأي هيأت عمومي ديوان، كليه كارگراني كه كارگاه محل كار آنها تعطيل گردد مشمول بيمه بيكاري خواهند شد.
الله ورد مقدسي فر در گفتگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: در خصوص پرداخت بيمه بيكاري تعارض آراء وجود داشت به گونه اي كه عده اي معتقد بودند كارگراني كه كارگاه آنها تعطيل شود وقتي جهت تسويه حساب و يا بازخريدي خود اقدام كرده اند ديگر مشمول بيمه بيكاري نخواهند شد كه اين موضوع در هيأت عمومي ديوان عدالت اداري مطرح و مقرر شد تسويه حساب و يا بازخريدي بعد از تعطيلي كارگاه مانع پرداخت بيمه بيكاري نبوده و اين كارگران مي توانند مطابق ماده ۲ قانون تأمين اجتماعي از بيمه بيكاري استفاده كنند.
معاون قضايي ديوان عدالت اداري با اشاره به رأي ديگر هيأت عمومي اين ديوان خاطرنشان كرد: در خصوص بند ۳ مصوبه هيأت وزيران در خصوص اعطاي ۱ ماه مرخصي اضافه به افراد مجرب شاغل در دهستانها كه به صورت داوطلبانه در اين مراكز خدمت مي كنند شكايتي مطرح شده بود كه افراد بومي اين دهستانها نيز كه در اين مراكز خدمت مي كنند شامل حال اين مصوبه خواهند شد يا خير؟
وي افزود: مطابق رأي هيأت عمومي ديوان عدالت اداري كليه افراد مجرب اعم از بومي و غيربومي  كه به صورت داوطلبانه در دهستانها خدمت مي كنند مشمول اين قانون شده و مي توانند از تسهيلات قانون فوق بهره مند شوند.

قيمت ميوه ۲۴ درصد كاهش يافت
مهر: قيمت ميوه در هفته منتهي به ۲۳ ارديبهشت ماه جاري در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل ۶/۲۴ درصد كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر، گزارش هاي منتشره از سوي بانك مركزي درباره قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي حاكي است كه قيمت ميوه هاي تازه روندي كاهشي داشته است به گونه اي كه درهفته منتهي به ۲۳ ارديبهشت ماه نسبت به هفته قبل از آن ۷/۳ درصد كاهش داشته است.
براساس اين گزارش ، درگروه ميوه هاي تازه قيمت سيب لبنان ۹/۰ درصد و پرتقال درجه يك نيز ۱/۱ درصد افزايش ولي بهاي ساير اقلام ۷/۰ درصد تا ۱/۷ درصد كاهش يافت .
براساس اين گزارش ،گروه سبزي بعد ازميوه هاي تازه بيشترين كاهش را در قيمت تجربه كرده است به طوري كه در هفته مورد بررسي قيمت سبزي هاي تازه ۷/۵ درصد كاهش داشته كه در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل ۶/۲۱ درصد كاهش نشان مي دهد.
اما در هفته مورد بررسي قيمت گوشت قرمزعليرغم اينكه در همان هفته سه دهم درصد با كاهش قيمت مواجه بوده است، اما نسبت به هفته منتهي به ۲۳ فروردين ماه ۶/۲ درصد افزايش داشته است. اما قيمت گوشت مرغ ۷/۵درصد كاهش نشان مي دهد.

سيم كارتهاي اعتباري از ۳ خرداد واگذار مي شود
گروه اقتصادي :در نشست بررسي مسائل و نحوه واگذاري سيم كارت هاي تلفن اعتباري با شركت وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، زمان آغاز واگذاري از سوم خرداد ماه امسال و همزمان با سالروز آزادي خرمشهر تعيين شد.
در اين نشست كه معاون وزير و رئيس هيات مديره به همراه مديرعامل شركت مخابرات ايران و مديران عامل شركتهاي ارتباطات زير ساخت و سيار و مخابرات استان تهران حضور داشتند، دكتر سيد احمد علمايي مديركل مشاركتهاي شركت مخابرات و مهندس حسين بهرامپور مديرعامل شركت مجتمع صنعتي رفسنجان از روند نهايي شدن شبكه براي واگذاري گزارشهايي ارائه كردند.پس از آيين آغاز به كار اين شبكه، حداكثر تا ۱۵ مردادماه امسال ۶۷۰ هزار سيم كارت اعتباري نام نويسي شده به تدريج واگذار مي شود.
دكتر سيد احمد معتمدي در اين نشست از تلاشهاي بخش خصوصي و فعالان بخش دولتي در به ثمررسيدن اين تجربه نو در صنعت مخابرات كشور سپاسگزاري كرد. ظرفيت اين شبكه كه در مشاركت با بهره بردار اول (شركت مخابرات ايران) مورد بهره برداري قرار مي گيرد، ۲ ميليون شماره است كه پس از واگذاري تهران، مراكز استانها و ساير شهرهاي كشور با اولويت جمعيت و تقاضا، زير پوشش قرار گرفته و سپس سيم كارت اعتباري در آنها قابل واگذاري است.

گفت وگوي امروز
مزايده ترمينال كانتينري بندر شهيد رجايي
بازهم به تأخير افتاد
گروه اقتصادي: پس از آنكه مزايده واگذاري ترمينال كانتينري بندر شهيدرجايي به شركت مشترك ايراني و انگليسي با مخالفت هاي بسياري مواجه شده و با وجود اعلام اسامي برندگان اين مناقصه به دليل آنچه نواقص مالي و فني شركت هاي برنده مناقصه عنوان شد، لغو گرديد مقرر شد تا با اعلام عمومي دوباره، مزايده جديدي برگزار شود . اكنون با گذشت بيش از دو سال هنوز مزايده مذكور برگزار نشده و به تازگي قرارداد شركت ايراني تايدواتر براي فعاليت در اين ترمينال كانتينري براي مدت دو سال تمديد شده است.
با احمد دنيا مالي رئيس سازمان بنادر و كشتيراني پيرامون روند برگزاري مزايده مجدد و علل تمديد قرارداد شركت تايدواتر براي اداره اين ترمينال كانتينري گفت و گو كرده ايم:
***
* با ابطال مزايده ترمينال كانتينري بندر شهيد رجايي مقرر شده بود تا مزايده ديگري برگزار شود، اين موضوع در چه مرحله اي است؟
- از آنجا كه اكنون در بندر شهيد رجايي در حال آماده سازي ۳ ترمينال ديگر هستيم كه تا سال ۸۵ دو ترمينال آماده بهره برداري خواهد شد، برگزاري مزايده ترمينال كانتينري موجود اين بندر نيز با تكميل اين دو ترمينال پس از اعلام عمومي و به صورت بلندمدت در قالب قرارداد حداقل ۱۰ ساله برگزار و ترمينال مذكور به شركت هاي برنده مزايده واگذار خواهد شد. گرچه در مناقصه برگزار شده نيز بحث سرمايه گذاري مشترك مطرح بود و مقرر نبوده است تا ترمينال كانتينري بندر شهيد رجايي به شكل عملياتي به شركت هاي برنده مزايده واگذار شود. در اين مزايده سرمايه گذاري داخلي و خارجي مدنظر بوده است كه در بخش احداث زيرساخت ها اكنون اين كار در حال انجام است.
* با اين روند وضعيت واگذاري ترمينال كانتينري بندر شهيد رجايي چگونه خواهد شد؟
- معتقديم اگر بخش خصوصي همه عمليات ترمينال كانتينري بندر شهيد رجايي را با يك رقابت  عادلانه در اختيار گيرد اين امر موجب خواهد شد تا به طور طبيعي موفق تر عمل كند. به دنبال واگذاري ترمينال ها به بخش خصوصي هستيم و با توجه به سوابق انجام اين كار تاكنون بيش از ۲۱ ترمينال را در دنيا در كشور و در اساس قراردادهاي ۱۰ساله به بخش خصوصي واگذار كرده ايم. اما ترمينال كانتينري موجود بندر شهيد رجايي به دليل مطرح بودن موضوع توسعه عمليات كانتينر در اين بندر تا بيش از ۵/۵ ميليون تي اي يو، و اينكه بندر مذكور داراي ۴ ترمينال خواهد شد برگزاري مزايده را به اتمام اين دو ترمينال موكول كرده ايم. پيش بيني مي شود بتوانيم تا سال ۸۵ اولين و بزرگترين ترمينال منطقه از جهت پذيرش كشتي هاي نسل ششم و هفتم را داشته باشيم. بايد اين پروژه ۲۵۰ ميليون دلاري كه مرحله نخست تكميل حوضچه دوم و سوم بندر شهيد رجايي است آماده شود تا بتوانيم با اعلام عمومي دو ترمينال بندر مذكور را به مزايده بگذاريم. اكنون پيمانكار دو ترمينال ديگر نيز انتخاب شده و اميدواريم تا پايان سال ۸۶ اين دو ترمينال نيز آماده و عملاً بندر شهيد رجايي داراي ۴ ترمينال كانتينري شود.
* واگذاري ترمينال كانتينري موجود بندر شهيد رجايي به شركت تايدواتر بر چه مبنايي صورت گرفته است؟
- براساس روالي كه از قبل وجود داشته در مورد ترمينال كانتينري موجود بندر شهيد رجايي، قرارداد شركت تايدواتر را براي مدت ۲ سال تمديد كرده ايم اما اين ترمينال به شركت مذكور واگذار نشده است.
* قبلاً اعلام شده بود، مناقصه اين ترمينال با حضور شركت هاي داخلي و خارجي برگزار خواهد شد، چرا اين كار صورت نگرفته است؟
- به هر صورت در كشورمان افكار متفاوتي در زمينه سرمايه گذاري خارجي و حضور آنان وجود دارد و صلاح كشور و منافع ملي را در آن ديديم كه به اين شكل عمل كنيم. از سوي ديگر عملكرد شركت تايدواتر بسيار خوب بوده و اين شركت تأسيسات و نرم افزار خوبي را در ترمينال كانتينري مذكور به كار گرفته و در مجموع از عملكرد و توانمندي اين شركت خصوصاً در دو سه سال اخير راضي هستيم اما در كلان موضوع معتقد نيستم كه بايد به شكل انحصاري كار شود بلكه با اتمام اين دو سال، پس از برگزاري مزايده عمومي با حضور شركت هاي داخلي و خارجي وضعيت ترمينال كانتينري بندر شهيد رجايي مشخص خواهد شد.

قيمت طلا و ارز
نوع -----فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۱۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۲۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۲۹۴


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |