دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۹ - May 16, 2005
سخنگوي وزارت خارجه:
مذاكرات آتي، آخرين فرصت براي اروپاست
دولت با مصوبه ديروز مجلس ملزم به دستيابي كامل به فناوري هسته اي شد
ايسنا: آصفي با بيان اين كه در مذاكرات با اروپا داريم به وقت اضافه مي رسيم و اين كه مصمم هستيم كه فعاليت هاي مان را شروع كنيم گفت: آنچه در روزهاي آينده با اروپايي ها اتفاق خواهد افتاد، آخرين فرصت آنهاست.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي درباره  مذاكرات هسته اي كشورمان با سه كشور اروپايي اظهار داشت: ما مصمم هستيم كه فعاليت هاي مان را شروع كنيم؛ از سويي هم ظرف كمتر از ۱۰ روز آينده هم ما و هم اروپايي ها مي فهميم كه كجا هستيم و چه بايد انجام دهيم. وي در ارتباط با نشست دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با سه وزير خارجه  اروپايي كه در پيش است گفت: بحث ارجاع پرونده  ايران به شوراي امنيت بحثي كهنه است و بايد حرفهاي جديدتر زد. نخست اين كه ما از ارجاع پرونده مان به شوراي امنيت نگراني نداريم؛ دوم اين كه هيچ دليل حقوقي براي اين كار وجود ندارد؛ سوم اين كه به فرض ارجاع پرونده به شوراي امنيت
فكر مي كنيم آمريكا و دوستانش ضرر بسيار زيادي متحمل خواهند شد و جمهوري اسلامي ايران
از اين رهگذر ضرري نخواهد كرد و اين بحث، بحثي پوسيده و بيهوده است.
آصفي ادامه داد: ما درصدد بوديم كه فعاليت هايمان را شروع كنيم. آقاي ناصري به وين رفتند تا نامه را بدهند؛ اگر نامه داده مي شد همين روزها و در همين هفته فعاليت ها آغاز مي شد؛ تصميم ما قطعي و جدي است؛ الان هم تصميم براي ازسرگيري بخشي از فعاليت ها در اصفهان جدي است و تصميم آن گرفته شده؛ تنها از روز چهارشنبه به بعد تحولاتي جدي به وجود آمد.
سخنگوي وزارت امور خارجه ي كشورمان ادامه داد: وزراي سه كشور نامه دادند و درخواست كردند كه صبر كنيد و كمي تامل كنيد تا صحبت كنيم. رييس كميسيون سياست خارجي اتحاديه ي اروپا كه در تهران بود اين مطلب را خواست، ژاپني ها، آفريقاي جنوبي، مالزي، روس ها و آخرين درخواست مربوط به آقاي كوفي عنان است كه ديشب تلفني به دكتر روحاني گفت و درخواست كرد كه جمهوري اسلامي ايران تا دور بعدي مذاكرات با اروپايي ها در سطح عالي تحمل كند.
وي در ادامه اظهار داشت: اروپايي ها بعضا دچار سو ءتفاهماتي شدند.
اولين اشتباه آنها اين بود كه خواسته يا ناخواسته اين موضوع به مساله ي انتخابات ما مرتبط شد كه موضوعي اجتماعي و ملي است و اين دو هيچ ربطي به هم ندارند؛ مساله ي ديگر اين بود كه آنها تحت فشار آمريكايي ها بودند .به هر حال زمان به سرعت در حال سپري شدن است.
سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان اظهار داشت: بالاخره فعاليت هاي هسته اي شروع خواهد شد و شما در اين خصوص ترديد نكنيد. تقريبا به نقاط آخر رسيده ايم و ديگر زماني باقي نمانده است.
آصفي در خصوص مفاد نامه ي سيروس ناصري به آژانس اظهار داشت: در اين حول و حوش بوده كه ما فعاليت هايمان را شروع خواهيم كرد و معطل هم نمي شويم و همين هفته هم قصد آغاز را داشتيم؛ درباره ي مفاد نامه ي اروپايي ها هم ديديم در اخبار مطلبي در خصوص تهديد ايران بوده كه جمهوري اسلامي ايران تهديدپذير نيست و ما با زبان تهديد بيگانه ايم؛ اروپايي ها هم اين را مي دانند و قطعا به آمريكايي ها هم گفته اند كه به زبان تهديد نمي توان با ايران صحبت كرد.
وي درباره  طرحي در كنگره آمريكا مبني بر تشديد تحريم هاي اقتصادي عليه كشورمان ادامه داد: آمريكا ديگر از اين شديدتر نمي تواند تحريمي را براي ما داشته باشد. اين تحريم ها اگر چه كمي فشار به كشور وارد كرده ولي در بلندمدت چيز بدي نبوده و امكانات ما را شكوفاتر و توان ما را بالاتر برده است. به هر صورت آنها عادت كرده اند كه اعمال خلاف هنجارهاي بين المللي شان را تداوم دهند. ولي اين اقدامات بي فايده است و نتيجه اي جز تخريب چهره ي خود آمريكا در جهان نخواهد داشت.
روحاني: مصوبه مجلس خواست ملي است
مهر: حسن روحاني با اشاره به اينكه تصميم ما مبني بر آغاز بخشي از فعاليتها سرجاي خود هست گفت: ما نمي توانيم مذاكره را با اروپا ادامه دهيم بدون اينكه بخشي از فعاليتهاي ما آغاز شده باشد.
دكتر حسن روحاني درخصوص درخواست سه كشور اروپايي براي ديدار با وي در پرونده هسته اي ايران گفت: اين سه وزير نامه اي را مبني بر درخواست تاخير شروع فعاليت هاي مورد نظر ما ارسال كردند و در آن خواسته بودند كه ديداري را در سطح وزراي سه كشور اروپايي داشته باشيم.
وي اضافه كرد: البته به غير از سه كشور اروپايي وزير خارجه روسيه و برخي كشورهاي غير متعهد، ژاپن و حتي كوفي عنان نيز دريك تماس تلفني خواسته بودند ما زمان شروع فعاليتهايمان را كمي به تاخير بياندازيم تا بتوانيم به يك راه حل مرضي الطرفين برسيم.وي افزود: ترجيح ما همواره اين بوده كه با توافق، كاري را آغاز كنيم اما اگر نتوانيم به توافق برسيم، حتما روي تصميم خود هستيم و قطعا بخشي از فعاليتهاي خود را شروع خواهيم كرد.
روحاني گفت: هنوز نسبت به زمان و مكان اين مذاكرات تصميم گيري نشده است اما فكر مي كنم ظرف هفته آينده اين مذاكرات انجام شود.
روحاني درخصوص آغاز مقدمات راه اندازي مجدد UCF در اصفهان گفت: اصولا ما به اصفهان ابلاغ كرده ايم كه آمادگي هاي لازم را پيدا كند كه به محض صدور دستورالعمل كار شروع شود و بطور طبيعي هر كاري كه براي شروع در اصفهان نياز باشد در حال انجام شدن است.
روحاني در پاسخ به اينكه طرح تصويب شده مجلس چقدر مي تواند جمهوري اسلامي را در رسيدن به اهداف كمك كند گفت: فكر مي كنم آنچه كه مجلس دنبال مي كند با خواست ملي ما يكي است و همه مردم و مسئولين دنبال يك خواست هستند كه آن اعمال حقوق قانوني جمهوري اسلامي ايران است و اينكه جمهوري اسلامي ايران نسبت به منافع و دستيابي و اجراي حقوق خود قاطع هست.
روحاني در گفتگو با رئيس كميسيون
سياست خارجي بلژيك:
منتظر ايفاي تعهدات اروپا هستيم
دكتر حسن روحاني دبير شورايعالي امنيت ملي در ديدار رييس كميسيون سياست خارجي پارلمان بلژيك، شرايط منطقه اي و بين المللي را براي رايزني و توسعه همكاريهاي ايران و بلژيك مناسب دانسته و بر گسترش همكاريهاي دو كشور تاكيد كرد.
دكتر روحاني با اشاره به مذاكرات هسته اي ايران و اروپا گفت: ايران به تمام تعهدات خود در قالب بيانيه تهران و توافقنامه پاريس عمل كرده و در انتظار ايفاي تعهدات اروپاست.
دبير شورايعالي امنيت ملي تصريح نمود كه انحصاري كردن توليد سوخت هسته اي مغاير قوانين و مقررات بين المللي است.
ايران مايل است نگراني هاي جامعه بين المللي درمورد فعاليتهاي هسته اي ايران كاملا مرتفع شود.
كارن پينكستن رييس كميسيون سياست خارجي پارلمان بلژيك در اين ديدار ضمن استقبال از توسعه روابط بلژيك و اروپا با ايران گفت: ايران در مقطع فعلي در موقعيت خوبي قرار دارد.اگر ايران و اروپا بتوانند به توافق برسند، تحولات مهمي در روابط ايران و اروپا در زمينه انرژي و تجارت به وجود خواهد آمد.پينكستن خاطرنشان كرد: عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني (WTO) و امضاي موافقتنامه تجاري ايران و اروپا (TCA) موجب رفع موانع اقتصادي و بازرگاني موجود ايران در سطح جهان خواهد شد.
رييس كميسيون سياست خارجي پارلمان بلژيك، گروهك منافقين را يك گروهك تروريستي خواند و تصريح كرد كه اتحاديه اروپا اين گروه را در ليست گروهكهاي تروريستي خود ثبت كرده است.
ناصري: به توافق نزديك هستيم
سيروس ناصري در وين گفت كه تهران از رسيدن به توافق با اروپا براي از سرگيري فعاليت تاسيسات پردازش اورانيوم دور نيست.
به گزارش ايسنا، سيروس ناصري، مذاكره كننده عالي رتبه ايراني در مذاكرات با اروپا و رئيس هيات ايراني حاضر در آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از انجام ملاقات هايي با مقامات سازمان ملل و مقامات اروپايي در وين به رويتر گفت: ما در كل، مادامي كه در طرف اروپايي اراده اي قاطع (براي رسيدن به توافق با ما) وجود دارد، از رسيدن به يك توافق كاري درباره از سرگيري فعاليت در اصفهان دور نيستيم.
ناصري ادامه داد، مانع اصلي رسيدن به توافق با اروپا فشاري است كه از سوي عناصر جنگ طلب  در دولت بوش اعمال مي شود.
اين گزارش حاكي است، ديپلمات هاي اروپايي نزديك به مذاكرات گفته اند، مقامات فرانسوي تمايل دارند به ايران اجازه دهند برنامه محدود غني سازي را تحت نظارت دقيق آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام دهد، اما آلمان اين نظر را دوست ندارد و انگليس قاطعانه با آن مخالفت مي كند.

خاتمي در ديدار وزير دفاع آذربايجان:
ايران پيشرفت را براي تجاوز به ديگران نمي خواهد
002400.jpg
فارس: رئيس جمهور كشورمان ديروز در ديدار وزير دفاع جمهوري آذربايجان گفت: ايران پيشرفت را براي تجاوز به ديگران نمي خواهد و تاريخ ثابت كرده است هيچ گاه متجاوز نبوده ايم.خاتمي، صفر ابي اف وزير دفاع جمهوري آذربايجان را به حضور پذيرفت.خاتمي در اين ديدار اظهار اميدواري كرد با حفظ اصل حسن همجواري و توجه به روابط خوب و تاريخي دو كشور، مناسبات فيمابين در راستاي حفظ ثبات، امنيت و آرامش منطقه گسترش يابد.
رئيس جمهور به ملاقات ها و مذاكرات ميان مقامات تهران - باكو اشاره و آن را در راستاي گسترش همكاريها مفيد ارزيابي كرد. وي تجارب دو كشور براي رسيدن به استقلال را خاطرنشان ساخت و با اشاره به توانمندي جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي صنعتي، اقتصادي، دفاعي و نظامي، اظهار داشت: ايران قدرتمند براي هيچ كشوري كه قصد تجاوز به خاكمان را نداشته باشد، ايجاد نگراني نمي كند.
خاتمي در عين حال حضور نيروهاي بيگانه در منطقه را تهديد براي صلح و امنيت كشورهاي منطقه و اهانت به آنان دانست و افزود: بايد با حسن همجواري و عدم دخالت در امور يكديگر و نيز حفظ احترام متقابل، نيروهاي دفاعيمان را مكمل يكديگر قرار داده و حافظ ثبات و امنيت منطقه باشيم.
رئيس جمهور شرط پيشرفت و توسعه را وجود ثبات، امنيت و همبستگي دانست و گفت: روابط تهران - باكو با توجه به نقاط مشترك اعتقادي، سياسي و بين المللي مي تواند الگوي مناسبي براي ساير كشورها باشد.خاتمي همچنين بر حل مسالمت آميز اختلافات آذربايجان و ارمنستان از طريق مذاكره تأكيد كرد.وزير دفاع آذربايجان نيز در اين ديدار كه شمخاني وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان حضور داشت با اشاره به مناسبات خوب دو كشور در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و نظامي آمادگي كشورش براي گسترش و توسعه روابط نظامي تهران - باكو را خاطرنشان ساخت.

رئوفيان خبر داد:
تعيين كميته ويژه كميسيون ماده ۱۰ احزاب
براي بررسي انتخابات خانه احزاب
فارس: سخنگوي خانه احزاب ايران گفت: در پي شكايات و اعتراضات احزاب به انتخابات خانه احزاب، ديروز كميسيون ماده ۱۰ قانون احزاب در جلسه خود كميته دو نفره اي را مامور رسيدگي به اين موضوع كرد كه گزارش آن به كميسيون ارايه و نسبت به ابطال يا صحت اين انتخابات راي نهايي صادر خواهد شد.
ابوالقاسم رئوفيان در خصوص امكان تقلب در انتخابات شوراي مركزي خانه احزاب ايران تصريح كرد: تا زماني كه بررسي دقيق از سوي مرجع رسيدگي، انجام و اظهارنظر اين مرجع اعلام نشده نمي توان گفت كه حتماً تقلب صورت گرفته است.وي تصريح كرد: اساس كار اين است كه نمايندگان تام الاختيار احزاب و گروه هاي سياسي عضو خانه احزاب بايد كتباً طي نامه اي از سوي حزب متبوعه خود به خانه احزاب معرفي مي شدند تا حق حضور در صحن مجمع را پيدا كرده، انتخابگر و يا انتخاب  شونده باشند.سخنگوي خانه احزاب ايران گفت: مهمترين اعتراض شاكيان عضو خانه احزاب به انتخابات شوراي مركزي اين بود كه چرا احزاب غير عضو در خانه احزاب بايد اجازه ورود به صحن را داشته باشند و حتي چند نفر از آنها راي آورده به عنوان شوراي مركزي و بازرسين انتخاب شوند.

مخالفت وزير كشور با نظر قوه قضاييه
نظاميان حتي در وقت آزاد هم نبايد فعاليت انتخاباتي كنند
ايسنا: وزير كشور تصريح كرد: «بر اساس قانون انتخابات و بخشنامه ستاد فرماندهي كل قوا، حضور نيروهاي نظامي بجز در تامين امنيت انتخابات خلاف است و هرگونه فعاليت سياسي آنان در عرصه  انتخابات جرم محسوب مي شود.»
وزير كشور كه براي پاسخ به سوال نماينده بجنورد در مجلس حضور يافته بود، در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: « همه افرادي كه طبق قانون نظامي محسوب مي شوند، خواه در سپاه، بسيج و نيروي انتظامي و ارتش عضويت داشته باشند، نبايد در هيچ يك از مراحل انتخابات فعاليت داشته باشند.»
عبدالواحد موسوي لاري افزود: «با رئيس قوه  قضاييه در اين باره مذاكره كرده ام و مقرر شد سازمان قضايي نيروهاي مسلح با جديت با متخلفان برخورد كند.»
رئيس شوراي امنيت كشور ادامه داد: «بخشنامه اي از سوي كميته  حقوقي ستاد انتخابات وزارت كشور به همه ستادهاي استاني و مراكز ابلاغ شده است كه نظاميان نمي توانند حتي در وقت آزاد خود در ستادهاي انتخاباتي كانديداها فعاليت داشته باشند.»
وي تأكيد كرد: «انتخاب نيروهاي نظامي به عنوان نماينده فرماندار، ناظر شوراي نگهبان و يا نماينده  كانديدا در روز راي گيري نيز خلاف است و جرم محسوب مي شود.»
وزير كشور در پاسخ به سوالي در خصوص اظهار نظر سخنگوي قوه قضاييه مبني بر مجاز بودن فعاليت نظاميان در انتخابات در وقت آزاد آنها، اظهار داشت: «ايشان به بخشنامه ستاد فرماندهي كل قوا بي توجهي كرده است و تأكيد مي كنم فعاليت نظاميان بجز در تامين امنيت انتخابات خلاف است.»وي همچنين اظهار داشت: «گزارش هايي از تنش آفريني و تشنج در شهرهاي زنجان و قم به وزارت كشور رسيده بود كه دستور پيگيري جدي آن را صادر كرده ايم.»
به گزارش ايسنا، وزير كشور در پاسخ به سوالي در خصوص تبليغات كانديداها گفت: «بر اساس قانون انتخابات بعد از ثبت نام هر نوع حركت تبليغي خلاف قانون است و جرم محسوب مي شود.»

حداد عادل :
دشمنان مي خواهند حضور مردم در انتخابات كمرنگ شود
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: دشمنان اسلام و ايران سعي دارند به بهانه اين كه در ايران آزادي و دموكراسي نيست حضور مردم را در انتخابات كمرنگ كنند.غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي  روز گذشته همچنين در جمع مردم فراهان در استان مركزي با اشاره به سابقه تاريخي اين شهرستان اظهار داشت: شهرستان فراهان حاصلخيز، دانشمند خيز و ادب پرور است كه هم به سياست و هم به فرهنگ و ادب و كشاورزي بسيار خدمت كرده است.
وي با تجليل از ميرزا تقي خان اميركبير و قائم مقام فراهاني گفت: اين مردان بزرگ به اين منطقه تعلق داشتند و من بسيار علاقمند بودم كه فراهان را از نزديك ببينم و اكنون من حامل پيام و سلام همه نمايندگان به شما مردم خوب فراهان هستم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه سخنان خود با اشاره به انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري اظهار داشت: چشم همه دنيا به اين است كه انتخابات چگونه برگزار مي شود و دشمنان تبليغ مي كنند آزادي و دموكراسي در ايران نيست. رئيس مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: ان شاءالله مردم با حضور در پاي صندوق هاي راي پاسخ كوبنده اي به همه دشمنان اسلام و ايران خواهند داد.غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته همچنين در جمع مردم شهرستان تفرش و دانش آموزان (راي اولي) در ورزشگاه هفتم تير اين شهر با تاكيد بر انتخابات نهم رياست جمهوري گفت: يكي از ميدانهاي آزمايش هم اكنون انتخابات رياست جمهوري است كه مردم ۲۷ خردادماه با شعور و بيداري پاي صندوق مي روند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: مردم ايران عليرغم تبليغات دشمنان ايران از طريق ماهواره و پايگاه هاي اينترنتي كه مي گويند در ايران آزادي و دموكراسي نيست،  ثابت خواهند كرد كه هم آزادي و هم استقلال در ايران وجود دارد.
وي گفت: آنچه كه ايران در آن راحت نيست تسلط بيگانه است و مردم ايران راضي نيستند كه باز آمريكاي وحشي به كشور رسول الله باز گردد.

سخنگوي اسبق قوه  قضاييه: دستگاه قضايي
بايد دوباره اعتماد مردم را جلب كند
ايسنا: سخنگوي اسبق قوه قضاييه گفت: مردم نبايد احساس كنند كه مسئولان ارشد دستگاه قضايي براي آمدن يا نيامدن فردي در انتخابات تلاش مي كنند.مير محمدصادقي با اشاره به ارائه بخش نامه ها و آيين نامه ها از سوي رئيس قوه قضاييه، تصريح كرد: متاسفانه يكي از مشكلات اين است كه ما براي همه چيز كميته، تشكيلات و بخش نامه داريم، در اين صورت مديريت بسيار مشكل مي شود.در بسياري از پرونده هاي مهم كميته هايي تشكيل شده است مانند قتل هاي زنجيره اي و...، تمام اين مسايل به جهت از روال خارج بودن امور است اگر كارها در روال خود قرار گيرد، اين ميزان بخش نامه و آيين نامه لازم نيست.
وي گفت: البته اصل صدور بخش نامه از سوي رئيس قوه قضاييه بد نيست، اما به شرط اينكه در محدوده توصيه و سفارش باشد اگر اين بخش نامه ها بخواهد جنبه قانوني داشته و براي قضات تعيين تكليف كند خلاف صريح قوانين است.
سخنگوي اسبق قوه قضاييه با بيان اينكه در بسياري از كشورهاي دنيا مردم به دستگاه قضايي اعتماد دارند، افزود: در كشور ما در برهه اي از زمان، در ظاهر دولت بر حقوق شهروندي تأكيد داشت و مردم احساس مي كردند قوه قضاييه ناقض اين حقوق است. اولين كاري كه بايد صورت گيرد جلب اعتماد مجدد مردم به دستگاه قضايي است.سخنگوي اسبق قوه قضاييه درباره رفتار صحيح دستگاه قضايي در انتخابات، ادامه داد: مردم نبايد احساس كنند كه مسئولان ارشد قضايي براي آمدن يا نيامدن فردي در انتخابات تلاش مي كنند. نوع اظهارنظرها نبايد به گونه اي باشد كه اين گونه برداشت شود كه آنها موافق يا مخالف شخصي هستند و اگر تخلف انتخاباتي انجام شود بايد با بي طرفي حل و فصل كنند و نبايد حتي المقدور دخالت كنند.

سعيدي: سازمان انرژي اتمي مصوبه مجلس
را به اجرا درخواهد آورد
مهر: معاون برنامه ريزي و امور بين الملل سازمان انرژي اتمي با اشاره به مصوبه ديروز مجلس گفت: اين طرح، سازمان انرژي هسته اي و وزارت علوم را ملزم به ايجاد تاسيسات هسته اي لازم و تربيت نيروي انساني متخصص در زمينه توسعه و گسترش فناوري هسته اي نموده است.
محمد سعيدي با اشاره به تصويب طرح الزام دولت به برخوردار نمودن كشور از فناوري هسته اي صلح آميز از جمله چرخه سوخت، گفت: تصويب اين طرح مهم كه در آن دولت ملزم به ايجاد چرخه سوخت هسته اي براي توليد ۲۰ هزار مگاوات برق هسته اي شده، نشان دهنده خواست عمومي  ملت براي توسعه و گسترش فناوري هسته اي در كشور است.
وي در پايان تاكيد كرد: با اجراي اين طرح، تمام مسيرهاي قانوني براي اجراي يك برنامه بلند مدت هسته اي فراهم شده و سازمان انرژي اتمي با تمام توان، برنامه ريزي لازم را جهت اجراي اين مصوبه قانوني به اجرا در خواهد آورد.

هيأت دولت، آيين نامه فعاليت  خبرگزاري هاي
غيردولتي را تصويب كرد
ايرنا: هيأت دولت در جلسه ديروز خود آيين نامه فعاليت  خبرگزاري هاي غيردولتي را تصويب كرد. به گزارش اداره امور رسانه هاي رياست جمهوري، در اين آيين نامه، نحوه صدور، حدود فعاليت و نظارت بر خبرگزاري هاي غيردولتي مشخص شده است.
اين جلسه، به رياست سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري تشكيل شد.

با مصوبه مجلس، دولت ملزم به دستيابي
كامل به فناوري صلح آميز هسته اي شد
گروه سياسي: در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي با ۱۸۸ راي موافق از ۲۰۵ نماينده حاضر طرح دستيابي به فناوري هسته اي صلح آميز به تصويب رسيد. براساس ماده واحده اين طرح دولت جمهوري اسلامي ايران موظف شد در چارچوب معاهده N.P.T و قوانين بين المللي با بهره گيري از انديشمندان، محققين و امكانات داخلي و بين  المللي و همچنين پيگيري اجراي تعهدات آژانس بين المللي انرژي اتمي و كشورهاي برخوردار از اين فناوري در برابر كشورهاي عضو معاهده منع توليد و تكثير سلاحهاي هسته اي N.P.T نسبت به برخوردار نمودن كشور از فناوري هسته اي صلح آميز از جمله تامين چرخه سوخت جهت ۲۰ هزار مگاوات برق هسته اي اقدام نمايد. به موجب بند الحاقي اين طرح، سياستگذاري و برنامه ريزي در مورد تربيت نيروي انساني متخصص، اولويت بندي در فناوري تحقيقات هسته اي توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و سازمان انرژي اتمي تهيه و به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد.
گزارش كميسيون قضايي و حقوقي مجلس در مورد لايحه موافقتنامه استرداد مجرمان بين دولت جمهوري اسلامي ايران و دولت جمهوري دموكراتيك مردمي الجزاير مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت نمايندگان آن را به تصويب رساندند.
همچنين نمايندگان گزارش كميسيون بهداشت و درمان در مورد لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون چهارچوب سازمان بهداشت جهاني در مورد كنترل دخانيات را بررسي كردند كه با اصلاح برخي مواد آن اين طرح با ۱۲۱ راي به تصويب رسيد.
همچنين دو فوريت طرح اصلاح ماده ۷۳ قانون برنامه چهارم توسعه نيز در خصوص قانون تقسيمات كشور به راي گذاشته شد اما نمايندگان به قيد دوفوريت آن راي ندادند و يك فوريت آن را تصويب كردند.
اين طرح با توجه به مشكلات نمايندگان در مناطق مختلف كشور اعم از روستايي و شهري و نياز مردم در اين مناطق به اصلاح ساختار تقسيمات كشوي ارائه شده است.
براساس ماده ۷۳ قانون برنامه چهارم، دولت موظف است تا پايان امسال لايحه نظام جامع تقسيمات كشوري را ارايه كند و تا اين زمان هر گونه ايجاد سطوح جديد با رعايت مفاد اين ماده صورت مي گيرد. بعضي نمايندگان نمي توانند تا پايان امسال تقاضايي را براي تغيير سطح حوزه هاي انتخابيه خود پيگيري كنند اما طراحان اين طرح مي خواهند با اصلاح ماده مذكور اجازه يابند تغيير سطوح جديد براي حوزه هاي انتخابيه خود را پيگيري كنند و بتوانند روستا را به شهر و شهر را به شهرستان تبديل كنند.
در پايان جلسه علني ديروز، سئوال موسي الرضا ثروتي نماينده مردم بجنورد از وزير كشور در خصوص چگونگي انتصاب برخي مديران استاني و علت تخصيص نيافتن اعتبارات لازم براي جبران خسارات ناشي از موريانه زدگي در بجنورد مطرح شد كه پس از توضيحات عبدالواحد موسوي لاري در خصوص اين موارد نماينده سئوال كننده قانع نشد و سئوال براي بررسي بيشتر به كميسيون رفت.
در حاشيه
* الياس نادران در يك تذكر آيين نامه اي از هيات رئيسه مجلس خواست سئوال از رئيس جمهور درباره مباني نظري برنامه چهارم توسعه در دستور كار مجلس قرار بگيرد.
نماينده تهران همچنين بر طرح سئوال خود از وزير اطلاعات اصرار كرد و افزود: سئوال فوريت و موضوعيت دارد و كميسيون امنيت ملي بايد اين سئوال را در دستور قرار دهد.
رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس اطمينان داد سئوال نادران به زودي در كميسيون با حضور وزير اطلاعات بررسي شود.
* محمدباقر بهرامي، رئيس كميسيون اجتماعي مجلس از تشكيل نشدن هيأت تحقيق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش انتقاد كرد.
* محمدرضا باهنر كه رياست جلسه علني ديروز را برعهده داشت با ابراز گله مندي نسبت به نطق پيش از دستور ناصر نصيري نماينده گرمي كه در حمايت از هاشمي رفسنجاني قرائت شد گفت: از آقاي نصيري گلايه مي كنم چرا كه قرارمان اين بود كه از تريبون مجلس له يا عليه هيچ كانديدايي سخن گفته نشود و از همه فراكسيون ها نيز خواستيم به نمايندگان اعلام كنند كه از تريبون مجلس براي تبليغ عليه يا به نفع كسي استفاده نكنند.
* نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، پس از تصويب طرح دستيابي به فناوري هسته اي صلح آميز، مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل و شعار الله اكبر سر دادند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |