دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۵
انتقالي كه قطعي است
آب كرج در لوله هاي تهران
003060.jpg
عكس : گلناز بهشتي
آب رودخانه اي كه پشت اين سد جمع مي شود قرار است با لوله به تهران منتقل شود. با وجود اين روند مصرف آيا آب درياچه اي به اين با شكوهي كافي خواهد بود؟
امير موسي كاظمي
در شرايطي كه استاندار تهران از قطعي بودن انتقال آب رودخانه كرج به تهران خبر مي دهد، فرماندار كرج همچنان معتقد است كه تصميم قطعي براي اين انتقال اتخاذ نشده است و طرح هنوز در مرحله پيگيري و كارشناسي قرار دارد. اين در حالي است كه به اعتقاد مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران وقتي طرحي به تصويب مي رسد، ديگر نيازي به بازبيني مجدد نيست و اين به معناي اجراي قطعي طرح انتقال آب كرج به تهران است. يعني همان اتفاقي كه هم اكنون رخ مي دهد.
داستان يك انتقال
موضوع انتقال آب سد كرج به تهران داستان مفصلي دارد و شايد هيچكس به اندازه مديرعامل آب منطقه اي تهران نتواند راوي موثقي براي آن باشد.
مهندس تقي زاده خامسي با بيان اينكه حقابه رودخانه كرج براي آب تهران به زمان اميركبير برمي گردد، مي گويد:«در سال 1335 سد كرج براي تامين آب شرب تهران احداث مي شود. بعد از ساخت اين سد آب از طريق رودخانه اي به طول 20كيلومتر به بيلقان رسيده و از آنجا با دو خط لوله منتقل مي شده به تصفيه خانه هاي تهران. »
وي بااشاره به اينكه به نسبت سالهاي كم آب و پر آب، اضافه آب براي كشاورزان دشت شهريار تخصيص داده مي شد، مي گويد:«در حال حاضر سالانه به طور متوسط 350ميليون مترمكعب آب از سد كرج براي آب شرب تهران و مابقي براي كشاورزان اختصاص داده مي شود.»
مديرعامل آب منطقه اي تهران مي افزايد:« در سالهاي اخير باتوجه به مشكلات و معضلاتي كه براي تامين بهينه آب شرب و كشاورزي تهران وجود داشته،شركت آب منطقه اي تهران با همكاري كارشناسان ژاپني (جايكا) اين موضوع را مورد رسيدگي قرار دادند و نهايتا به اين نتيجه رسيدند كه احداث يك تونل 30كيلومتري از پشت سدكرج به تصفيه خانه هفتم تهران در پارك چيتگر مي تواند تا حد زيادي اين معضلات را حل كند.»
مهندس تقي زاده خامسي مشكلات پيش رو را اينگونه شرح مي دهد:«اولين معضلي كه آب شرب تهران را تهديد مي كند ، دو خط لوله انتقال دهنده آب است كه حدود 40سال قدمت دارد و فرسوده است و با يك سيل يا زلزله، احتمال دارد نيمي از تهران بي آب شود. ضمن اينكه آبي كه از رودخانه مي آيد با 300متر ارتفاع پمپاژ مي شود و برق زيادي مصرف مي كند در حالي كه با احداث تونل نيازي به پمپاژ آب نيست. يكي ديگر از مشكلات اين است كه ما در زمان هايي نياز داريم آب بيشتري از سد كرج به تهران منتقل كنيم كه لوله ها و تصفيه خانه هاي فعلي اين ظرفيت را ندارند. البته اين افزايش در مجموع از برداشت فعلي كمتر خواهد بود.»
وي در ادامه طرح اين مشكلات مي گويد:«در هيچ كشوري آب يك شهر چندين ميليوني را از رودخانه اي كه حداقل يكهزار واحدمسكوني و تجاري در كنارش است و تفرجگاه اصلي مردم به شمار مي رود. عبور نمي دهند. بنابراين ما نمي  توانيم ريسك آلودگي آب را بپذيريم.»
مهندس تقي زاده خامسي با رد اين تصور غلط كه اگر اين تونل  ساخته شود، آب رودخانه قطع خواهد شد، معتقد است:«با محاسبات فني صورت گرفته حداقل 3 مترمكعب آب به صورت دائم در اين رودخانه جاري خواهد بود و اين رقم حداقل حقابه كشاورزان است كه بايد تامين شود و در نتيجه اين نگراني هم بي مورد است.»
آبي كه از رودخانه مي آيد با 300متر ارتفاع پمپاژ مي شود و برق زيادي مصرف مي كند در حالي كه با احداث تونل نيازي به پمپاژ آب نيست ضمن اينكه مشكل فرسودگي لوله هاي انتقال آب از كرج به تهران هم وجود دارد
مدير عامل آب منطقه اي تهران با اشاره به اينكه آب شهر كرج از محل چاه و سد طالقان تامين مي شود، مي گويد:« طرح تامين آب شرب كرج در حال حاضر در دست مطالعه است و باتوجه به رشد جمعيت، آب سطحي بيشتري بايد به اين شهر اختصاص داده شود كه احتمالا از محل سد طالقان خواهد بود.»
 كارشناسان وزارت نيرو معتقدند آب رودخانه كرج به دليل آلوده شدن به فاضلاب 56 روستاي واقع در حاشيه جاده چالوس، بشدت آلوده شده و بهترين راه براي جلوگيري از هدر رفتن اين آب، انتقال آن به وسيله تونل است تا هم مسئله آب تهران حل شود و هم رودخانه كرج همچنان جاري باشد.
اما برخي از كارشناسان محيط زيست عقيده ديگري دارند. آنها خشك شدن 25 كيلومتر از رودخانه در ابتداي جاده چالوس، تبديل رودخانه كرج به تالاب و مرداب، پر شدن دره البرز با نخاله هاي تونل و تخريب مراتع درجه يك و زيستگاه هاي ممتاز حيات وحش، قطع ارتباط سفره هاي آب زيرزميني در غرب استان تهران و تاثيرات جبران ناپذير اجراي اين طرح بر اكوسيستم منطقه و ده ها مورد ديگر را به عنوان ضررهاي بيشمار انتقال آب كرج به تهران برمي شمرند.
رئيس محيط زيست كرج در اين باره مي گويد: «حفاري تونل از داخل منطقه حفاظت شده حوزه كرج مي گذرد و بر اساس قوانين حاكم بر مناطق حفاظت شده، با مجريان اين طرح برخورد شده، اما به نظر مي رسد اين برخوردها موثر نبوده است.»
نوذر حق شناس معتقد است: «حفاري يك چاه گمانه زني در مراحل ابتدايي اجراي طرح منجر به از بين رفتن زيستگاه ها و مراتع بسياري شد و نبايد با اجراي طرح هاي كارشناسي نشده، خسارات برگشت ناپذير بر جاي گذاشت.»
اما مديرعامل آب منطقه اي تهران خلاف اين عقيده را دارد. مهندس تقي زاده خامسي مي گويد: «وقتي يك طرح مي خواهد به تصويب برسد، برابر قانون برنامه سوم پس از مطالعات كارشناسي بايد مطالعات زيست محيطي آن نيز انجام شود. بايد اين طرح ابتدا در دستگاه هاي ذي ربط و سپس در وزارتخانه و نهايتا در سازمان مديريت و برنامه ريزي به تصويب برسد و اين روال در طرح انتقال آب كرج به تهران هم رعايت شده است.»
با اين شرايط گرچه موضوع بررسي مجدد اين طرح منتفي به نظر مي رسد، اما فرماندار كرج هنوز بر مواضع قبلي خود پافشاري مي كند: «تصميم قطعي براي انتقال آب كرج به تهران اتخاذ نشده است و طرح ارائه شده هنوز در مرحله پيگيري و كارشناسي قرار دارد.»
وجه الله خدمتگزار در حالي از قطعي نبودن اجرايي انتقال سخن مي گويد كه پيمانكاران اين طرح مدتهاست كار خود را آغاز كرده اند و معتقدند دستوري در زمينه توقف طرح تا انجام بررسي مجدد و كارشناسي دقيق به آنها ابلاغ نشده است.
انتقال قطعي است!
شايد اظهارنظر قطعي وزير نيرو در مورد طرح انتقال آب كرج به تهران پايان بخش تمام مناقشات بر سر اين موضوع باشد؛ اظهارنظري كه به شهروندان كرجي اطمينان مي دهد كه انتقال تونلي، بهترين راه انتقال آب است و نه تنها با اين روند رودخانه كرج خشك نخواهد شد، بلكه آلاينده هاي پايين دست سد اميركبير حدفاصل سد كرج و آبگير بيلقان، آب شرب تهران را تهديد نخواهد كرد.
با اين شرايط بايد انتقال آب كرج به تهران از طريق احداث تونل را قطعي دانست، همان گونه كه استاندار تهران بر اجراي آن تاكيد دارد.
علي اكبر رحماني مي گويد: «دولت تصميم دارد تا سال 1400 آب شرب جمعيت 15 ميليون نفري تهران را تامين كند و اين مسئله، انتقال آب كرج به تهران را قطعي مي كند.»
در چنين شرايطي به نظر مي رسد تاريخ مصرف پرداختن به بحث قطعي بودن يا نبودن انتقال آب كرج به تهران گذشته باشد و بايد منتظر ورود آب كرج به لوله هاي تهران از طريق تونل در دست احداث بود.

بم و همايشي ديگر براي آن
جايي براي تجربه زلزله و بازسازي
002961.jpg
مژگان عياري - بم سوژه بسياري از گزارش ها، برنامه هاي خبري راديو تلويزيون، سمينارها، بحث هاي كارشناسي، كشمكش هاي مديريتي و البته همايش هاي علمي بوده است. بم تجربه اي از بازسازي تمام عيار يك شهر ويران شده و عزم مسئولان دولتي براي ساخت اصولي يك شهر و در كنار آن زمزمه هايي از كوتاهي هاي غيرمسئولانه است. بم يك تجربه است، تجربه اي كه هر چند گران تمام شد اما ذهن بسياري از مسئولان اجرايي و سياستگذاري را تكان داد. بم اواخر ارديبهشت ميزبان همايشي علمي بود كه بازسازي آن را مورد بررسي قرار مي داد.
«توسعه و تحقيق علوم مهندسي در داخل كشور و وجود محققان و طراحان برجسته در زمينه هاي مختلف طرح و اجرا و مقاوم سازي سازه ها و فاصله موجود بين اين مقوله و آنچه كه در عمل بروز مي كند، بنياد مسكن و انجمن مهندسان عمران ايران را بر آن داشت كه براي پر كردن اين فاصله و استفاده هرچه بيشتر از دانش فني متخصصان داخلي و كارشناساني از كشورهاي آمريكا، انگليس، ژاپن و سوريه، همايش زلزله بم، بازسازي، دورنماي آينده را برگزار كند. بيش از 60 مقاله به همايش ارسال شده كه از آن ميان 33 مقاله برگزيده و به صورت سخنراني و 51 مقاله مكتوب،  ارائه شد.»
اين بخشي از سخنان مهندس هوايي، دبيرعلمي همايشي بود كه بناداشت تا با استفاده از مقالات علمي متخصصان روند بازسازي بم را بررسي كند.
معاون عمراني استانداري كرمان در همايش گفت:  70درصد از ساختمان هاي مناطق مختلف استان كرمان در صورت وقوع زلزله مقاوم و ايمن نيستند.
دكترمحمدجواد فدايي اضافه كرد: «در سطح كشور 20 گسل وجود دارد كه يك سوم آنها به طول يكصد كيلومتر دراستان كرمان قرار دارند. با توجه به فعال شدن گسل كوهبنان كه در شمال استان كرمان قرار دارد لازم است يك سوم توجه كشور به امر بازسازي بناهاي غيرمقاوم در كرمان اختصاص يابد.»
دكتر فدايي همچنين بااشاره به وقوع زلزله بم و پيامدهاي آن، زلزله بم را عرصه و موضوع امتحان، آزمون و كسب تجربه و دانش دانست.
به نظر او در عرصه امتحان الهي، مردم سراسر كشور با مشاركت همه جانبه خود سهم بسزايي در امدادرساني داشتند، عده اي نيز با ضعف نشان دادن برخوردهاي متفاوتي از خود نشان دادند. در عرصه امتحان عده اي تلاش كردند، عده اي هم از فرصت در جهت مقاصد سياسي و تسويه حساب هاي شخصي برآمدند و عده اي ديگر نيز مصالح و منافع شخصي خود را جست وجو مي كردند.
به نظر او عرصه كسب تجربه و دانش در زلزله بم، تجربه اي جديد در زمينه مهندسي عمران است. تا به امروز كشور چنين حجم وسيعي از عمليات بازسازي را به خود نديده است،  اين تجربه اي است كه مي تواند در سطح كشور و جهان به عنوان الگو مطرح شود.
مهندس «محمد سعيدي كيا» رئيس ستاد بازسازي شهربم هم در اين همايش گفت كه الگوي بازسازي شهر بم مي تواند به عنوان نمونه و مدل قابل قبولي در سراسر كشور مدنظر قرار گرفته واجرا شود.
او اضافه كرد: «به منظور كنترل دقيق بر نحوه ساخت و سازها و به كارگيري سازه هاي مناسب و استاندارد با سازمان نظام مهندسي كرمان قراردادي منعقد شده كه اين واحد مهندسي تاكنون بر نحوه ساخت وساز 4هزار واحد مسكوني در دست ساخت نظارت دقيق و مستقيم داشته است. ضمن اينكه تعدادي آلبوم كه حاوي نقشه هاي بناهاي مسكوني هستند تهيه و در اختيار خانوارهاي بمي قرار داده شده كه به دلخواه خود مي توانند نسبت به تهيه و ساخت واحدهاي مسكوني خود اقدام كنند.»
سعيدي كيا، با تاكيد بر هويت شهر تاريخي بم به عنوان شاخص ترين مسئله در امر بازسازي اين شهر گفت: «قبل از آغاز عمليات بازسازي اين شهر آنچه براي ما مهم و قابل تامل بود شناخت كافي روي باورها، فرهنگ مردم و هويت شهر كهن بم بود.»
در روز نخست همايش سه نشست با موضوعات «عمران و زلزله»، «مقالات اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و شريان هاي حياتي» و «مقالات معماري» برگزار شد. در نشست دوم مقالاتي از دكتر محمدحسن بازيار با عنوان «ارزيابي لرزه اي ساختار شهر بم»، دكتر قريشي با عنوان «ويژگي هاي لرزه زمين ساختي زمين لرزه 5 ديماه 1383 بم»، ارائه شد.
برگزاري كارگاه تخصصي مقاوم سازي به سرپرستي پرفسور محمداحساني از ديگر برنامه هاي روز نخست همايش بود.
در نشست چهارم كه در روز دوم همايش برگزار مي شود، تاريخچه مختصري از بررسي هاي انجام شده در مقاوم سازي ساختمان هاي آجري و خشتي غيرمسلح در برابر زلزله در ايران با تاكيد بر نقش مقاوم بودن مصالح، فرم سازه اي، مسئله بافت قديمي شهرها،  تجربيات بازسازي و مشكلات پژوهشي، توسط دكتر رضا رازاني، ارائه شد. «مقايسه مشخصات لرزه اي و طيفي زلزله بم با زلزله هاي مخرب ديگر» از دكتر علي بخشي و «توصيه هاي UNDP» از دكتر كيانپور، از ديگر سخنراني هاي نشست چهارم بود.
اين همايش با تلاش بنياد مسكن انقلاب اسلامي وانجمن مهندسين عمران ايران و با همكاري سازمان نظام مهندسي ساختمان استان كرمان، مركز تحقيقات ساختمان و مسكن، شوراي معماري و شهرسازي بم، سازمان ملي زمين و مسكن و پژوهشگاه سوانح طبيعي برگزار شد.

زاويه ديد
لوله ها هم آب مي خورند
«آمار مصرف شهروندان تهراني از تاريخ 19/2/84 تا 25/2/84 به 18 ميليون و 284 هزار و 782 متر مكعب رسيد كه نسبت به سال قبل 5 درصد رشد داشت... با توسعه شهر تهران و افزايش بيش از حد جمعيت اين شهر، مصرف آب آن در مقايسه با 20 سال پيش چندين برابر شده است.»
اين بخشي از گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب تهران در اواخر ارديبهشت در مورد روند مصرف آب شرب تهرانيان بود. شايد يكي از دلايل مطرح شدن انتقال آب رودخانه كرج به تهران براي تضمين آب شرب پايتخت نشينان در 15 سال آينده هم اخبار افزايش شديد مصرف آب در ارديبهشت باشد، اما بركسي پوشيده نيست كه رشد مصرف آب، امري نيست كه يك شبه و ناگهان اتفاق افتاده باشد. واقعيت اين است كه علاوه بر غفلت از فرهنگسازي در مصرف آب، رشد شهرك نشيني و حاشيه نشيني در تهران در سالهاي اخير مصرف آب شرب تهران را بشدت افزايش داده است، ضمن اينكه آمارهاي ديگري هم حكايت از هدر رفتن نزديك به يك سوم آب تصفيه شده تهران توسط لوله هاي فرسوده دارند.
اين مورد آخر در مورد از دست دادن آب شرب مي تواند قابل تامل ترين نمونه باشد، چراكه در حقيقت يك سوم از آب تصفيه شده اي كه پس از انتظار طولاني براي بارش برف و باران از سدها و رودخانه ها به تصفيه خانه ها فرستاده شده و بعد از صرف هزينه تصفيه با خوشبيني از طريق لوله ها به انشعابات فرستاده مي شود، خاك زير خانه ها را سيراب مي كند. اين البته اتفاقي است كه پس از يك دوره 30 ساله افتاده است، اما درهرحال مشكلات آن نصيب نسل امروز شهرنشين است. لوله هاي فرسوده شبكه آبرساني پس از 30 سال به طور طبيعي عمر خود را از دست مي دهند و اين در حالي است كه عمر شبكه آبرساني در مناطق قديمي تهران بسيار بيش از اين است.

خبر
نخستين پارك فن آوري بانوان
ايسنا - مريم شربت دار قدس، مشاور وزير و مديركل دفتر زنان وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: پارك فن  آوري بانوان مركزي براي توانمندسازي زنان و ارتقاي مهارت هاي آنها در زمينه IT و پيشرفت هايي است كه زنان بايد در بعد تكنولوژي داشته باشند.
اجراي طرح مطالعاتي و تحقيقاتي اين پارك در سال جاري آغاز شده و در صورت پيشرفت مناسب امور ممكن است مراحل اوليه احداث اين پارك طي سال جاري آغاز شود.
مشاور وزير آموزش و پرورش در امور زنان با اشاره به اعتبارات اين طرح گفت: برآورد اوليه اجراي طرح پارك فن آوري بانوان 500 ميليون تومان بود، اما تاكنون 300 ميليون تومان اعتبار براي آن درنظر گرفته شده است.
مرحله تحقيقاتي ايجاد طرح پارك فن آوري بانوان هم اكنون با همكاري سازمان پژوهش در حال اجراست كه پس از طي اين مرحله در فرآيند اجرايي قرار مي گيرد.
مشاور وزير آموزش و پرورش در پايان با بيان اينكه طبق پيش بيني اوليه اين پارك نيمه دوم سال جاري راه اندازي مي شود، گفت: براي مطالعات اين طرح از سازمان پژوهش و براي اجراي آن از مگفا (مركز گسترش فن آوري اطلاعات) كمك مي گيريم.
گفتني است «پارك فن آوري بانوان» در منطقه 7 آموزش و پرورش با 2 هزار مترمربع وسعت احداث مي شود.

از شهر
002997.jpg
افزايش مراجعه به مراكز معاينه فني خودرو
براساس اعلام ستاد مركزي معاينه فني خودرو، در طول هفته گذشته۵۰ درصد ظرفيت مراكز معاينه فني خودروها خالي بوده كه اين امر بيانگر روند افزايشي مراجعه شهروندان به مراكز 6گانه معاينه فني خودرو است.
از تاريخ 17 تا 22ارديبهشت ماه حدود 6هزار و 270خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه كرده اند كه مراكز معاينه فني بيهقي با 27درصد ظرفيت خالي، بيشترين تعداد مراجعات را در ميان مراكز 6گانه معاينه فني دارا بوده است.
براين اساس طي اين مدت 6هزار و 270دستگاه خودرو به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه كرده اند كه مركز معاينه فني بيهقي با 670مراجعه خودرو، سراج با 1174، نيايش با 1138، الغدير با 863، آبشناسان با 751 و شكوفه با 704 مراجعه، به ترتيب بيشترين مراجعات از سوي شهروندان را طي هفته گذشته داشته اند.
همچنين در اين مدت تعداد۷۳۲ دستگاه خودرو ديزلي به مراكز معاينه فني الغدير و شكوفه مراجعه كرده اند.
002976.jpg
بوستان هاي ورزشي اختصاصي براي بانوان
فــارس- در پي احداث بوستان هاي مادر در چهار گوشه شهر تهران، براي نخستين بار در كشور بانوان صاحب بوستان هاي اختصاصي جهت انجام آزادانه فعاليت هاي ورزشي و تفريحي مي شوند.
به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران ، با توجه به نياز بانوان به انجام ورزش هاي سبك، سازمان پارك ها و فضاي سبز با ارايه طرحي ابتكاري و خلاق،در راستاي تامين رفاه حال بانوان تهراني ، عمليات احداث چهار بوستان اختصاصي بانوان تحت عنوان "بوستان مادر" را در چهار نقطه اطراف تهران اعم از شمال غربي و شرقي و جنوب غربي و شرقي آغاز كرده است و احتمال اينكه در راستاي دسترسي آسان مناطق مركزي شهر اقدام به احداث بوستان مادر در مركز شهر كند نيز بسيار زياد است.
از ويژگي ها و شاخص هاي اين بوستان ها قرار گرفتن در كنار بوستان هاي بزرگ شهري مانند آزادگان، چيتگر و.. است به طوري كه به هنگام حضور و استفاده مادر يا دختر خانواده از بوستان هاي مادر ، ديگر اعضاي خانواده نيز مي توانند در بوستان هاي مجاور مشغول ورزش يا تفريح و سرگرمي شوند.
محمد جواد محمدي زاده در خصوص هدف مديريت شهري از احداث بوستان هاي ويژه بانوان در كلانشهر تهران گفت: احداث فضاهاي اختصاصي مناسب براي ورزش بانوان از ضروريات جامعه شهري است كه تاكنون اين امكان فراهم نشده و در نتيجه زنان جامعه بناچار در فضاهاي محصور و نامطلوب به رفع نيازهاي تفريحي و ورزشي خود مي پردازند.
وي توزيع جغرافيايي بوستان هاي مادر در حال احداث را منطقي توصيف كرد و افزود: در اين بوستان ها علاوه بر فراهم سازي امكانات و فضاي مناسب براي انجام نرمش ها و ورزش هاي عمومي و سبك ، سالن هاي بدنسازي و زمين اسكيت نيز ايجاد مي شود.
002955.jpg
۷۰ درصد تخفيف براي ترخيص موتور سيكلت ها
فارس- ترخيص موتور سيكلت هاي توقيف شده، از سوي شهرداري با تخفيف همراه خواهد بود.
روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران اعلام كرد با توجه به فرا رسيدن سوم خرداد ماه، سالروز آزادي خرمشهر و روز مقاومت و پيروزي، ترخيص موتورسيكلت هايي كه بيش از يك سال از زمان متوقف شدن آنها در پاركينگ مي گذرد، با 70 درصد تخفيف همراه خواهد بود.
مالكان اين موتور سيكلت ها از اول تا پايان خرداد ماه فرصت دارند جهت ترخيص و بهره مندي از اين تخفيف ويژه اقدام كنند. بهتر است اين مالكان فرصت يك ماهه خرداد را غنيمت بدانند.
002985.jpg
بيش از 4ميليارد سفر با تاكسي
سال گذشته 4ميليارد و۵۰۰ ميليون سفر با استفاده از تاكسي در شهرهاي ايران انجام شده است. آمارهاي ارائه شده توسط دبيرخانه شورايعالي هماهنگي ترافيك نشان مي دهد تعداد سفرهاي صورت گرفته با استفاده از تاكسي نسبت به مدت مشابه سال قبل 500 ميليون سفر افزايش يافته است. بخش مهمي از سفرهاي صورت گرفته با استفاده از تاكسي به شهر تهران اختصاص داشته است. براساس اين گزارش، 2ميليارد و 800 ميليون سفر با استفاده از انواع تاكسي در شهر تهران انجام شده است. در سال 82 حدود 2ميليارد و 500 ميليون سفر شهري در تهران با استفاده از تاكسي صورت گرفته است. طبق بررسي ها روزانه 13ميليون سفر شهري در تهران صورت مي گيرد كه بخش عمده اي از آن غير ضروري است.

شهر آرا
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |