دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۵
بازگشت حيات به هامون
002964.jpg
بيكاري 400 هزار نفر از اهالي سيستان كه متاثر از خشكسالي هامون بود به اين زودي ها ترميم نخواهد شد. مي توان به كار گروه مشترك ايران و افغانستان و همكاري و مذاكرات دو كشور اميدوار بود
سپيده خليلي
 آسمان تپيد تا هامون دوباره بارور  شود و اينك حيات و زندگي به مثابه لطف بزرگ خداوندي دوباره به سرزمين سيستان و روستاهاي اطراف هامون بازگشته است. روستاييان كه 7 سال دندان به جگر گذاشتند تا دل  آسمان زودتر به رحم  آيد ، از امسال پاييز منتظر بازگشت پرندگان مهاجري هستند كه مثل بسياري از صيادان و دامداران روستاهاي اطراف هامون  آواره سرزمين هاي ديگر شدند.
با شروع دوباره بارندگي و اتمام خشكسالي در منطقه ، رودخانه هيرمند مجال يافت تا بعد از سالهاي طولاني در  آب غوطه ور شود و خروشان به تالاب بين المللي هامون رسد كه تا سال گذشته به طور كامل خشك شده بود. خشك شدن هامون سر آغازي بود براي مهاجرت كشاورزان و صيادان تا حيات را در مكاني ديگر تجربه كنند. خشكسالي حاكم در منطقه از يك سو و توقف  آب هيرمند در پشت سدي كه در بالادست و در منطقه افغانستان احداث شده بود ، منجر به بحراني شد كه از يك سو مذاكرات وزراي نيروي ايران با حاكمان افغانستان و از سوي ديگر دفتر عمران سازمان ملل را به عرصه كشاند. خشكسالي و پيشروي بيابان از يك سو و نبود شغل و فشارهاي اقتصادي از سوي ديگر منجر شد تا روستاهاي اطراف تالاب بين المللي هامون، هر روز يكي پس از ديگري خالي از سكنه شوند ، اما با وجود همه مذاكرات وزارت نيرو و تلاش هاي دفتر عمران سازمان ملل ، اين بار  آسمان خداوند بود كه حيات را تقديم هامون كرد.
***
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست هفته پيش در  آخرين بازديد خود از هامون از اتمام مطالعات جامع محيط زيست خبر مي دهد. مطالعاتي كه در كار گروه محيط زيست ايران و افغانستان بررسي مي شود. گروه دائمي ايران و افغانستان در حالي قرار است فعاليت خود را شروع كنند كه با رويش مجدد ني در پيرامون تالاب ، زيست بوم منطقه احيا شده است.
اما اين احيا در حالي اتفاق مي افتد كه هنوز دولت افغانستان به كنوانسيون تالاب ها نپيوسته و همين امر همچنان موقعيت حيات تالاب و حق  آب هيرمند را تحت الشعاع قرار مي دهد.
معصومه ابتكار ، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اگرچه از نتايج مثبت مذاكرات دوجانبه بين ايران و افغانستان براي حق  آب هيرمند خبر مي دهد ، اما در هر حال همچنان اميدوار به كار گروه جلسات مشترك براي حل شدن مسائل پيش رو است.
اين گروه شامل 4 بخش محيط زيست ، همكاري ايران ، استفاده از  آب هيرمند و طرح جامع هيرمند است. از سوي ديگر اميد مي رود با تلاش هاي جف (صندوق تسهيلات محيط زيست) و يونپ (برنامه محيط زيست سازمان ملل) براي حفاظت از تالاب بين المللي هامون و مذاكرات دوجانبه ايران و افغانستان ، حقابه هامون تثبيت شود. همچنين تاكيد شده است باتوجه به شرايط حساس تالاب بين المللي هامون، هرگونه دخل و تصرف در  آن ، در قالب مطالعات و تصميمات سازمان حفاظت محيط زيست صورت گيرد.
***
تالاب هامون هفتمين تالاب بين المللي جهان است كه در كنوانسيون رامسر به تصويب رسيد كه با شروع بحران و درنهايت خشك شدن  آن در سال گذشته ، واكنش يونپ را به همراه داشت. اين شدت بحران و خشكسالي تا  آنجا ادامه يافت كه احتمال مي رفت نام تالاب هامون از فهرست منابع  آبي كشور حذف شود. ممانعت دولت افغانستان از اجراي قرارداد امضا شده بين ايران و افغانستان در سال 51 براي ارسال 21 متر مكعب در ثانيه  آب از طريق هيرمند به زابل و انتقال  آب به تالاب هامون بحراني اقتصادي ، سياسي و اجتماعي را در منطقه كليد زد كه ماحصل  آن مهاجرت گروهي روستاييان و خالي از سكنه شدن بخش گسترده اي از منطقه شد.
در همان زمان و در اعتراضات دولت ايران به اين ممانعت دولت افغانستان ، مديركل مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي به افزايش كشت خشخاش در افغانستان اشاره كرده و خبر داده بود كه به علت مساعد بودن شرايط جوي، 120 هزار هكتار از مزارع افغانستان زير كشت خشخاش رفته است و اين در حالي بود كه مزارع در اين سوي مرز از بي  آبي و خشكسالي هاي پي درپي فاقد قابليت كشت و زرع شده بودند.
كلاوس تانپر ، دبير يونپ نيز كه دو هفته پيش به بهانه اجلاس محيط زيست و صلح و گفت وگوي تمدن ها در تهران حضور يافته بود ، در پاسخ به يكي از خبرنگاران مبني بر ضمانت هاي اجرايي دولت افغانستان براي ارسال حق  آب به هيرمند ، فقط اظهار اميدواري كرده بود كه جدا از مسائل سياسي حق  آب هيرمند ادامه يابد ، اما در عين حال تاكيد كرد اين دفتر نمي تواند وارد مسائل سياسي شود و سعي خواهد كرد در صورت بروز مشكل از طريق مذاكرات اين مشكل را حل كند.
اگرچه معصومه ابتكار بازديد خود از تالاب هامون را سرشار از نويدهاي خوشايند ذكر مي كند و رشد دوباره ني ها را نشانه اي از بازگشت حيات در اين دشت و سرزمين قلمداد مي كند ، اما  آسيبي كه در اين 7 سال به اين منطقه وارد شده ،  آنقدر شديد است كه به نظر مي رسد ساليان متمادي طول خواهد كشيد تا دوباره حيات اقتصادي و اجتماعي منطقه ترميم شود.
خشكسالي هامون كه علاوه بر شرايط طبيعي و  آب و هوايي متاثر از احداث سدهاي «كجكي» و «كمال خان» در افغانستان نيز بوده، موجب شده در مسير شمال به جنوب مهاجرت پرندگان اختلال ايجاد شده و كريدور اين مهاجرت تغيير كند ، اما اينكه اين مجال فراهم شود تا دوباره هامون مقر پرندگان مهاجر باشد ، امري است كه در  آينده روشن خواهد شد. با خشكسالي 7 ساله هامون علاوه بر اينكه گونه هاي بومي در خطر انقراض قرار گرفتند ، صيد سالانه 7 تا 12 تن ماهي از تالاب به صفر رسيده تا آنجا كه بازگشت حيات به بخشي از تالاب، هنوز نتوانسته امرار معاش صيادان منطقه را پاسخگو باشد.
***
تالاب بين المللي هامون با 4 هزار كيلومتر وسعت از 3 بخش پوزك ، صابري و هامون تشكيل شده است. در سال جاري با احياي تالاب هامون 60 هزار هكتار زمين زير پوشش گندم و جو قرار گرفته و 30 هزار هكتار نيز منطقه كشت جاليزي شده است.
اين خبر را فرماندار زابل در حالي منتشر مي كند كه خوب مي داند هزاران نفر از روستاييان ، كشاورزان و صيادان به ديگر شهرها مهاجرت كرده اند و دوباره بارور شدن زمين هاي كشاورزي اطراف هيرمند و هامون به اين سادگي خيل مهاجران را باز نخواهد گرداند. شايد امروز تا 7 سال ديگر حيات در هامون ماندگار شود ، اما اين تالاب و اين سرزمين تجربه تلخ را پشت سر نهاده كه تكرار اين تجربه تلخ چندان دور از انتظار نيست. بيكاري 400 هزار نفر از اهالي سيستان كه متاثر از خشكسالي هامون بود به اين زودي ها ترميم نخواهد شد. مي توان به كار گروه مشترك ايران و افغانستان و همكاري و مذاكرات دو كشور اميدوار بود. مي توان به ادامه ارسال حق  آب هيرمند به ايران اميدوار بود اما اين همه پايان خوش هامون نيست. روستاهاي خالي از سكنه ، صياداني كه به چرخه دست فروشان پيوسته اند و كودكاني كه قاچاق سوخت را براي امرار معاش خانواده شان برگزيده و دامداراني كه طي ساليان دراز شاهد مرگ روزانه دامهاي خود از شدت گرسنگي بوده و شيرازه زندگي شان پاشيده شده تا چه وقت بايد منتظر بمانند تا هامون سرشار از زندگي شود و بخشي از اين زندگي را به ديگران اعطا كند. مي توان همچنان اميدوار بود.

تيم ايراني در پارك پانتانل
بازار بقا در استوا
002952.jpg
جابيرو با شكوه ترين لك لك دنيا، آياراچي پرنده زيباي استوا، توكوتوكان با منقار بزرگ و رنگي، هياسين مك كاو كمياب ترين طوطي رنگارنگ، كاپي بارا بزرگترين جونده جهان، اوترهاي غول پيكر، كيمن تمساح مينياتوري كه حدود 30 ميليون از آن در جاي جاي پارك ملي 220هزار هكتاري پانتانل، يكي از بزرگترين مناطق حفاظت شده دنيا پراكنده اند. همه را اينجا مي توانيد ببيند. اينجا استواست. همه چيز و همه جا سبز است. بي جهت نيست كه آن را بهشت پرندگان ناميده اند. سرت را برگرداني يا خورده شده اي يا در لابه لاي گياهان غول پيكر گم شده اي .
پانتانل در قلب آمريكاي جنوبي بين سه كشور برزيل، پاراگوئه و پرو، در بخش جنوبي آمازون، واقع شده كه البته حدود 70 درصد وسعت اين پارك در برزيل قرار دارد، بنابراين اداره اصلي آن توسط محيط زيست برزيل انجام مي شود.
در مناطق استوايي فقط دو فصل وجود دارد؛ فصل خشك وفصل باران . فصل باران از ماه اكتبر شروع شده و معمولا تا فوريه و گاهي تا اواسط ماه مي  ادامه مي يابد. بقيه سال همه جا خشك است. واقع شدن در سرزميني پست سبب شده آبهاي سطحي به سوي منطقه سرازير شوند و تالاب هاي متعددي را در سطح منطقه تشكيل دهند كه به زبان محلي به آنها باهيا و سالينا مي گويند كه البته وسعت آنها در فصول مختلف سال متفاوت است.
سرعت حركت كند آب به دليل پيچ و خم هاي زياد رودها و شيب كم زمين سبب مي شود كه رسيدن سيلاب هاي ايجاد شده در مناطق شمالي گاه تا 4ماه به طول انجامد و اين زهكشي طبيعي با وسعت زياد كنترل سيلاب ها، تصفيه آب رودخانه ها و ايجاد منابع تغذيه براي ساير جانداران را به دست مي گيرد. متخصصان اين سيستم تصفيه طبيعي را به كليدهاي اراضي سرسبز پانتانل تشبيه مي كنند.
البته اين آبراهه براي مردم محلي حكم راه هاي ارتباطي براي حمل ونقل الوار و تجهيزات و پرورش ماهي  را دارد، چرا كه راه هاي دسترسي در اين منطقه بسيار محدود است.
به منظور حفاظت علمي از اين منطقه ، انجمن حفاظت بين المللي برزيل با نام اختصاري CI با همكاري انستيتوEarth watch (EW)انگلستان محدوده اي را در قلب پانتانل به نام فازنداريونگرو و با وسعت 7هزار و 700 هكتار به عنوان نمونه انتخاب كرده اند تا با انجام تحقيقات زيست محيطي و حيات وحشي و ارائه نتايج آن بتوانند اين طرح ها را در سطح كلان به مناطق ديگر تعميم دهند؛ چيزي شبيه باغ هاي اكولوژيك كه نمومه گياهي آن سالها پيش در نوشهر پايه ريزي شد و به مرحله اجرا درآمد.
اين طرح از سال 1992 شروع شده و تا حالا هم ادامه يافته است. مهمترين هدف اين گروه ايجاد كريدورهاي حفاظتي يا همان دالان هاي امن است. اين كريدورها معمولا به منظور برقراري ارتباط بين دو منطقه كه از يكديگر دور افتاده اند درنظر گرفته مي شود. اين اقدام احساس امنيت، ازدياد نسل، تنوع ژني و حتي نجات گونه هاي در معرض خطر انقراض را در پي دارد. حفاظت بهينه از اين مناطق از يك سو باعث حفظ حيات وحش و اكوسيستم هاي منطقه شده و جذب توريست و در پي آن اشتغالزايي براي مردم محلي را به همراه دارد كه اين موضوع خود مي تواند حفاظت بهتر و بيشتر مردم محلي از طبيعت در راستاي زندگي سنتي شان را در پي داشته باشد. اين مركز آنها را تشويق مي كند به جاي گله داري و قطع درختان، با سرويس دادن به اكوتوريست ها، پرورش عسل وتوليد گوشت گياهي درآمد خيلي بهتري كسب كنند.
با همكاري  CI و EW يك ايستگاه و آزمايشگاه  تحقيقاتي هم در فازنداريونگر و راه اندازي شده است تا علاوه بر همكاري موثر و ارتقاي سرعت و كيفيت تحقيقات روند زندگي گياهان، جانوران و به طور كلي محيط زيست منطقه را زير نظر بگيرند. حتي EW امكاناتي مانند تهيه منابع مالي براي متخصصان مجربي كه به صورت داوطلبانه حاضر به كمك براي انجام پروژه هستند در نظر گرفته است. سفر كارشناسان از سراسر جهان به اين منطقه مي تواند براي مردم محلي درآمدزا باشد و از اتكاي آنها بر گله داري و الوار فروشي بكاهد.
ضمن اينكه دانش پژوهان EW اطلاعات حاصل از بررسي محققان در منطقه را جمع آوري و به صورت علمي – عملي در استراتژي مديريتي خود به صورت فراگير در منطقه به كار مي بندند.
گاهي شركت هاي معتبر جهاني حتي صنايع و معادن كه همه فكر مي كنند بزرگترين منشاء تخريب محيط  زيست هستند با هزينه خود تيم هايي را روانه پانتانل مي كنند مثلا ريوتينتو اخيرا با همكاري EW به منظور انجام تحقيقات و مطالعات زيست محيطي، گروهي 24 نفره را روانه اين پارك كرد تا ضمن همكاري با EW تجربيات پانتانل را ذخيره و به ايران منتقل كنند. اين افراد در مدت اقامت در پارك پانتانل به مشاهده رفتار و عادات اوترها، پرندگان و يادداشت برداري از آنها و جست وجوي محل زندگي و استراحت و حتي جمع آوري سرگين (مدفوع حيوانان ) و شست وشوي آنها به منظور شناخت نوع مواد مورد تغذيه، زنده گيري پستانداران كوچك مثل اوپاسوم و موش به منظور بررسي آناتومي و مرفولوژي (ظاهرشناسي) و طبقه بندي اين اطلاعات به صورت كامپيوتري پرداختند.
به طور كلي فعاليت هاي گروه هاي تحقيقاتي كه به اين مركز سفر مي كنند به زيرمجموعه هاي زير تقسيم مي شود: اوترها (سگ هاي آبي) گوشتخواران ، گياهخواران، خفاش ها، خزندگان و دوزيستان، پستانداران كوچك، پرندگان، تالاب ها و گراز آمريكاي جنوبي به نام پكاري.
هر گروه كاري متشكل از يك سرگروه معمولا با مدرك دكترا يا تخصص در زمينه مربوطه، دو دستيار كه دانشجويان كارشناسي ارشد يا كارشناسي رشته زيست شناسي هستند و 12-10 نفر داوطلب عادي است . با نتايج حاصل از اين تحقيقات كه به طور مستقيم دراختيار مديران محيط زيست برزيل قرار مي گيرد، آنها مي توانند تصميمات بهتري نسبت به چگونگي رفتار با حيات وحش و كنترل خطرات زيست محيطي اتخاذ كنند.

نگاه
002988.jpg
كاهش سطح جنگل هاي زمين
«يك سوم سطح زمين را جنگل فرا گرفته و معيشت بيش از يك ميليارد نفر از مردم جهان، بويژه مردم فقير و محروم جهان به محصولات جنگل وابسته است.» اين جملات را «يكاتيا ساري» از سوي معاونت امور اجتماعي، اقتصادي دبير كل سازمان ملل متحد عنوان كرد.
يكاتيا ساري، با شركت در پنجمين مجمع ملل متحد كه هفته گذشته در مقر سازمان ملل در نيويورك تشكيل شده، كشورهاي جهان را به مراقبت از محيط زيست فراخواند.
در پنجمين مجمع ملل متحد كه از دوشنبه پيش در محل سازمان ملل تشكيل شده، يكي از مهمترين مسائل مورد توجه، از بين رفتن سريع جنگل هاي كره زمين است. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران، در اين نشست يكاتيا ساري، از سوي معاونت امور اجتماعي و اقتصادي دبير كل سازمان ملل عنوان كرد: «يك سوم سطح زمين را جنگل فراگرفته و معيشت بيش از يك ميليارد نفر از مردم جهان، بويژه مردم فقير و محروم جهان به محصولات جنگل وابسته است.»
به همين دليل است كه نرخ ويراني محيط زيست بخصوص محيط زيست طبيعي در كشورهاي جهان سوم، چندين برابر كشورهاي توسعه يافته است، چراكه در اين قبيل جوامع، زندگي هنوز به شكل سنتي اداره مي شود، يعني در ارتباط مستقيم با طبيعت با بهره برداري هاي بدون برنامه، فقط براي سير كردن شكم، آنهم سير كردن شكم هايي كه تعدادشان به شكل تصاعدي بالا مي رود، تازه دربرابر منابع طبيعي محدودي كه تنها براي به وجود آمدن هر سانتيمتر مكعب از خاكش، 100 سال زمان صرف شده. درختي كه حداقل 40 سال طول مي كشد تا به بهره برداري برسد، صرف ساخت فقط دو عدد صندلي مي شود. پس طبيعي است با اين روند، وضعيت جنگل هاي سطح كره زمين هر روز وخيم تر مي شود.
فقر، يكي از جدي ترين دلايل تخريب محيط زيست در سطح كره زمين است، پس بهتر است كشورهاي پيشرفته كه هرروز سمينار و كنفرانس، جلسه و ... و از اين دست مجامع زيست محيطي به راه مي اندازند و روزها و ساعت ها حرف مي زنند و هشدار مي دهند، كمي سركيسه هايشان را شل كنند؛ البته اگر قرار است واقعا فكري اساسي به حال محيط زيست رو به قهقرايي كره زمين بشود، در غير اين صورت ...
«مانوئل رودريگز» از كلمبيا و رئيس اجلاس هم با اشاره به ادامه روند تخريب جنگل ها و فرسايش زمين و اثرات مخرب اين امر بر محيط زيست، تشكيل مجمع پنجم جنگل را براي بررسي نتايج اجراي تصميمات 4 مجمع گذشته و ايجاد ترتيبات جديدي براي مديريت پايدار جنگل در آينده حائز اهميت دانست و خواستار همكاري و انعطاف تمامي كشورها در اين خصوص شد. در اين جلسه، نمايندگان جامائيكا (از سوي كشورهاي عضو گروه 77 و چين)، لوكزامبورگ (از سوي اتحاديه اروپا) استراليا، آمريكا، اندونزي، ايران، روسيه، سوئيس و نماينده دبيرخانه كنوانسيون تنوع زيستي سخنراني كردند. از ايران هياتي متشكل از نمايندگان وزارت امور خارجه و وزارت جهاد كشاورزي در اين اجلاس حضور دارند و وزير جهاد كشاورزي در گروه وزيران اين اجلاس در روزهاي 25 و 26 مه شركت خواهد كرد.
بر اساس گزارش هاي سازمان ملل، جنگ هاي داخلي در جهان و افزايش شمار افراد بي خانمان، نقش عمده اي در زمينه تخريب جنگل ها داشته است.
حمايت از تالاب
معصومه ابتكار در آخرين روزهاي كاري اش در سفر به سيستان و بلوچستان از تالاب بين المللي هامون بازديد كرد. او ضمن اعلام خبر پايان يافتن بخش مطالعاتي طرح جامع تالاب بين المللي هامون (طرحي كه بررسي همه جانبه منطقه از نظر زيستي، اكولوژيك، اقتصادي، اجتماعي و ... حتي ارتباط آن با مناطق همجوار به منظور بهره برداري محدود و حفاظت بهينه مي پردازد) گفت: «اين مطالعات در 15 زمينه تكميل شده و بخش تفضيلي آن قرار است در كارگروه محيط زيستي ايران و افغانستان بررسي شود.»
قبل از بارش هاي اخير، 4، 5 سالي بود كه درياچه هامون كاملا خشك شده بود و در واقع ديگر چيزي به نام تالاب در اين منطقه وجود نداشت. اين سوال پيش مي آيد كه برنامه مطالعاتي اين طرح جامع بدون وجود درياچه از چه طريقي و روي چه اكوسيستمي انجام شده است؟ با توجه به اينكه تدوين يك طرح جامع حداقل به يك سال زمان براي بررسي فصلي منطقه (در هر 4 فصل) نياز دارد، قطعا اين طرح نمي تواند ظرف 5، 6 ماه اخير تهيه شده باشد. درهرحال ايسنا به تشكيل كارگروه دائمي بين ايران و افغانستان در زمينه محيط زيست اشاره مي كند. اين كار گروه شامل 4 بخش «محيط زيست»، «همكاري ايران»، «استفاده از آب هيرمند» و «طرح جامع هيرمند» است.
اما نياز واقعي چيز ديگري است؛ پول براي بازگرداندن چرخه كاري گذشته به مردم محلي. تنها روزنه اميد در اين بين، كمكهاي كوچك صندوق جهاني تسهيلات محيط زيست (JEF) و برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد (UNEP) است كه براي حفاظت و ترميم اكوسيستم هاي از دست رفته آن در نظر گرفته شده، البته اگر اين بودجه در بوروكراسي اداري ذوب نشود.

در همين حوالي
002967.jpg
شكارچيان در خطر ايدز
شكارچيان بومي ميمون در آفريقاي مركزي به دو نوع ويروس جديد از خانواده ويروس هاي ايدز آلوده شده اند. ميمون ها عامل اصلي سرايت بيماري ايدز و خيلي از بيماري ها در بين انسان ها بوده اند. بنابراين كساني كه در ارتباط با حيوانات وحشي بخصوص ميمون ها هستند، مثلا شكارچيان، بايد تحت نظر قرار گرفته شوند چرا كه با آلوده شدن افرادي كه با ميمون هادر تماس هستند، ممكن است بيماري در بين بقيه افراد شيوع پيدا كند.
به گزارش BBC در اين مطالعه كه توسط دانشمندان دانشگاه «جان هاپكينز» در آمريكا انجام گرفته و در شماره اخير نشريه آكادمي ملي علوم آمريكا به چاپ رسيده است، مشخص شد دو ويروس جديد به خانواده اي از ويروس ها به نام «ويروس هاي رترو» تعلق دارد كه سبب بروز بيماري هاي خطرناك در انسان ها مي شوند.
انتشار HIV از ميمون به انسان تاكنون سبب مرگ ميليون ها نفر در سرتاسر جهان شده و كشف دو ويروس «اج تي ال وي 4 و 3» نشان مي دهد كه ويروس هاي خطرناك به صورت جدي در حال جهش از ميمون ها به انسان ها هستند.
در اين مطالعه دانشمندان نمونه خون 900 نفر از ساكنان كشور كامرون را كه به نوعي با ميمون ها درتماس بودند، مورد آزمايش قرار دادند و متوجه وجود ويروس هاي جديد ويژه ميمون ها در خون آنها شدند. هنوز مشخص نيست كه آيا دو ويروس تازه شناسايي شده براي انسان ها خطرناك بوده و داراي قابليت انتقال از انساني به انسان ديگر هستند يا خير، اما اين امر كه شكار ميمون ها سبب انتشار ويروس هاي جديد به بدن انسان ها مي شود، كاملا روشن است.
بنابراين بهتر است شكارچيان ميمون ها از ميمون ها برحذر باشند.
مركز تحقيقات در لوندويل
قرار است يك مركز آموزشي براي دوستداران طبيعت در پناهگاه حيات وحش لوندويل آستارا، تنها زيستگاه نوتريا (جونده بزرگ آمريكاي جنوبي كه به منظور پرورش و استفاده از پوست به روسيه آورده شد و به ايران راه يافت) ساخته شود.
به گزارش ايرنا، اين مركز در 5 واحد با مجموع زيربناي هزار و 550 متر مربع در زميني به مساحت 6400 متر در محيط پناهگاه حيات وحش بين المللي لوندويل، با اعتبار اوليه يك ميليارد و 900 ميليون ريال ساخته مي شود.
اين مركز اطلاعات كاملي در ارتباط با منطقه، حيات وحش، گياهان و حتي آلودگي هاي محيط زيست در اختيار بازديدكنندگان قرار مي دهد.
پناهگاه حيات وحش لوندويل با 949 هكتار وسعت و 14 كيلومتر ساحل در جنوب شهر آستارا واقع شده و زيستگاه فصلي بسياري از انواع پرندگان مهاجر و برخي حيوانات وحشي است.
كنوانسيون تغييرات آب و هوا
فارس- معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست از مصوبه دولت مبني بر تعيين سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان مرجع ملي كنوانسيون تغيير آب و هوا در كشور خبر داد. يوسف حجت گفت:دبيرخانه كنوانسيون تغييرات آب و هوا در سازمان حفاظت محيط زيست به فعاليت خواهد پرداخت. رياست شوراي هماهنگي كنوانسيون تغيير آب و هوا با رياست سازمان حفاظت محيط زيست است كه در اين شورا، نمايندگان وزارتخانه هاي نفت، امور خارجه، نيرو، صنايع و معادن، جهاد كشاورزي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور حضور خواهند داشت. معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه در هر كنوانسيون بين المللي كه عضو آن هستيم، بايد نمايندگي دركشور داشته باشيم، اظهار داشت:اگر چه در زمان پيوستن ايران به اين كنوانسيون قانون آن به محيط زيست ابلاغ شد و اين به مفهوم آن بود كه سازمان محيط زيست متولي امور اين كنوانسيون در كشور است اما چون صراحت نداشت تا به الان وزارت امور خارجه تمام كارهاي مرتبط با اين كنوانسيون را انجام مي داده است.
003039.jpg
خفاش سبيل دارMyotis mystacinus
خفاش سبيل دار يكي از كوچك ترين خفاش هاي ايران است. گوش ها متوسط و باريك اند، گوشك از نصف طول گوش بلندتر است و نوك تقريبا تيزي دارد. پرده بالي تيره رنگ است و كمي بالاتر از قاعده انگشت شست به پا وصل مي شود. طول سر و تنه چهار تا پنج سانتي متر و وزن آن از۵‎/۴ تا 13 گرم است. بيشتر در غارها، سقف  خانه ها، سوراخ درختان و شكاف سنگ ها زندگي مي كند. در ايران تاكنون از گرگان تا آذربايجان، باختران و تهران گزارش شده است. اوايل غروب و حتي در روشنايي روز در ارتفاع دو تا پنج متري شروع به پرواز مي كند. پروازي آهسته دارد كه گاهي با بال بال زدن همراه است. اغلب به طور كلوني زندگي مي كنند و معمولا در زمستان مدتي به خواب مي روند. از حشرات تغذيه مي كند، معمولا هم بالاي سطح آب و اطراف درختان به شكار مي پردازد.

سفر و طبيعت
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |