دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۵
نخستين خودروي ملي به تاريخ پيوست
پيكان، خاطرات و حقايق
003057.jpg
عكس: گلناز بهشتي
مسئولان تصميم گرفته اند كه خط توليد ماديان پير صنعت خودرو ايران را با خودروي ديگري به نام سمند تعويض كنند. اين در حالي است كه قيمت هر دستگاه سمند، تقريبا دو برابر پيكان 6 ميليون توماني است
عاطفه خسروي
نگاه رضايتمندي نداشت. شانه اي بالا انداخت و گفت: سالها با پيكان زندگي كرده ام و با خوب و بدش هم كنار آمده ام و حالا همان ماديان قديمي كره كرده و خودش مرده است و من با كره اش در خيابان ها جولان مي دهم، مگر مي شود به اين زودي فراموشش كنم؟!
هزينه هاي ماشين هاي جديد هم خيلي زياد است، در حالي كه پيكان هزينه چنداني ندارد، بخصوص كه هر كسي كه مدتي يك دستگاه پيكان داشته باشد، مي تواند خودش يا هر تعمير كاري ايرادش را رفع كند ولي رفع ايرادهاي خودروهاي تازه بسيار گران تمام مي شود.
اين سخنان يكي از هزاران شهروند ايراني است كه اين روزها در تاكسي و كوچه و خيابان بسيار شنيده مي شود.
رئيس جمهوري در روزهايي كه پيكان را راهي موزه مي كرد با انتقاد از غير رقابتي و انحصاري بودن صنعت خودرو ايران خواست كه براي مردم خودروي ارزان توليد شود.
وزير صنايع و معادن هم تاكيد كرد كه قرار است خودروهايي ارزان و متناسب با قدرت خريد شهروندان توليد و به بازار عرضه شود.
يك سوم از 6 ميليون خودرويي كه در خيابان هاي ايران در ترددند «پيكان» هستند. هر چند كه بخشي از اين پيكان ها فرسوده و از رده خارج به حساب مي آيند اما صاحبان اغلب اين خودروها با مسافركشي روزگار مي گذرانند و بدون شك جمع آوري تمامي اين خودروها و جايگزيني خودرويي ديگر به جاي پيكان با توجه به تفاوت قيمت اين خودرو با خودروهاي ديگري مانند سمند و ... از جمله مواردي است كه نمي توان به آن بي توجه بود.
مسئولان تصميم گرفته اند كه خط توليد ماديان پير صنعت خودرو ايران را با خودرو ملي ديگري به نام سمند تعويض كنند. اين در حالي است كه قيمت هر دستگاه سمند، تقريبا دو برابر پيكان 6 ميليون توماني است و همين تفاوت قيمت يكي از دلايلي است كه رانندگان، بخصوص گروهي كه از اين خودرو به عنوان ممر درآمد روزانه استفاده مي كنند، هنوز پيكان را به سمند ترجيح  دهند. هزينه هاي پايين تعمير پيكان يكي ديگر از دلايلي است كه پيكان را در اذهان و زندگي مادي عامه مردم و مخصوصا قشر متوسط جامعه تبديل به خودروي ملي به ياد ماندني كرده است. هر چه هست پيكان بخش جدايي ناپذير زندگي بسياري از ايرانيان شده و ربع قرن حضورش ميان مردم چنان عادتي را در دارندگانش ايجاد كرده كه گروهي حتي بعد از خريد خودروهاي ديگري مانند پرايد دوباره به استفاده از پيكان بر مي گردند.
به گفته برخي از رانندگاني كه چند ساعت از روز را به مسافركشي و كار در آژانس هاي مسافربري مي گذرانند، پيكان مناسب ترين و مساعدترين خودرو براي مسافركشي است. حتي به عقيده گروهي، پيكان به نوعي براي مسافران هم به عنوان خودروي امن و قابل اعتماد براي نقل مكان هاي شهري جا افتاده است. موتور ساده پيكان و سابقه طولاني آن در ايران نيز از مراجعه بسياري از دارندگان آن به تعميركارها جلوگيري مي كند. در هر كجاي ايران مي توان لوازم يدكي پيكان را به سادگي تهيه كرد و با هزينه اندك، پيكان در راه مانده را به راه انداخت.
البته اينكه سهولت دستيابي به قطعات اين خودرو و هزينه پايين آن پس از توقف خط توليد هم ادامه خواهد داشت، مسئله اي است كه بايد منتظر ماند و ديد. هر چند كه وزير صنايع و معادن در مراسم توقف خط توليد اين خودرو قول داد كه حداقل تا 10 سال آينده قطعات و خدمات پس از فروش پيكان به سهولت قابل دسترسي باشد.
پيكان بعد از پرايد
طبق برنامه ريزي مسئولان قرار است توليد انواع وسايل نقليه سبك در پايان سال 84 ،  به يك ميليون دستگاه برسد. بر اساس آمار اعلام شده نيز توليد انواع وسيله نقليه سبك تا پايان سال گذشته به 900 هزار دستگاه رسيد كه بيش از 788 هزار خودروي سواري، 69 هزار دستگاه وانت، بيش از 29 هزار دستگاه كاميون و حدود 5 هزار دستگاه اتوبوس و ميني بوس توليد شده است. در اين ميان بيشترين ميزان توليد با 234 هزار دستگاه به خودروي پرايد اختصاص دارد و بعد از پرايد، پيكان با 156 هزار دستگاه در رتبه دوم توليد خودروهاي سواري قرار دارد. گفته مي شود پس از كنار رفتن پيكان به عنوان خودروي ملي، شركت سايپا برنامه افزايش توليد را با توجه به تقاضاي بازار ادامه مي دهد. پژو آردي و سمند از ديگر گزينه هايي هستند كه براي جايگزيني به جاي پيكان معرفي شده اند، اما اينكه اين خودروها با توجه به اختلاف قيمتي كه با پيكان دارند و مسائل جانبي مانند قطعات و خدمات پس از فروش و ... مي توانند مانند پيكان در حياط خانه ها جا باز كنند، بحثي است كه بايد منتظر ماند و ديد.
پيكان و پژوآردي گران شد
همزمان با توقف خط توليد پيكان، گمانه زني ها براي افزايش يا كاهش قيمت اين خودرو آغاز شد. فعالان بازار خودرو معتقدند با توجه به توقف خط توليد، قيمت پيكان اگر افزايش نيابد، كاهش هم نخواهد يافت.
فروشندگان نيز از وجود متقاضي پيكان در اغلب شهرستان ها خبر مي دهند. به گفته آنها پيكان بهترين خودرو براي قشر متوسط جامعه است و با وضعيت مالي، ترافيك و حتي جاده اي كشور مناسب است. طبق اطلاعات، قيمت پيكان درهر نوع و سال طي روزهاي گذشته افزايش يافته، بنابراين مي توان گفت: اولين واكنش بازار به توقف توليد پيكان با افزايش قيمت پيكان، آردي، پژو 206 ، رونيز و كاهش قيمت ساير خودروها نمود يافته است.
براساس اين گزارش طي روزهاي گذشته خودروهاي پرايد متاليك با 50 هزار تومان كاهش، سواري پژو GLX رنگ نقره اي با 100 هزار تومان كاهش، سواري پژو پارس با 200 هزار تومان كاهش، پژو 206 تيپ دو با 200 هزار تومان كاهش، سمند ال ايكس با 100 هزار تومان كاهش، دووسي يلو با 100 هزار تومان كاهش، ماكسيما با 100 هزار تومان كاهش، هيوندا ورونا با 400 هزار تومان كاهش و سواري مزدا با 200 هزار تومان كاهش مواجه بوده اند.
در همين حال خودروهايي كه به دليل وجود تقاضا نسبت به ماه گذشته افزايش قيمت داشتند،  پيكان با 50 هزارتومان، آردي با 150 هزارتومان، پژو 206 تيپ پنج با 250 هزارتومان و رونيز با 500 هزارتومان بود.
متوسط قيمت فروش انواع خودروهاي داخلي وخارجي در بازار نيز به اين شرح گزارش مي شود: پيكان سقف پژويي (صفر مدل 83) 6ميليون و 50 هزار تومان، پرايد متاليك 7ميليون تومان، سواري آردي 1600 سفيدرنگ با كولر و فرمان هيدروليك 7ميليون و 150 هزار تومان، سواري پژو GLX رنگ نقره اي (مدل 84) 11ميليون و 900 هزار تومان، سواري پژوپارس (مدل 84) 15ميليون و 300هزار تومان، سواري پژو۲۰۶ تيپ پنج 12ميليون و۲۵۰هزار تومان، سواري پژو۲۰۶ تيپ شش 13ميليون و 850 هزار تومان، سمند (خودرو ملي) مشكي داخل كرم 11 ميليون تومان، سمند بهترين رنگ (ال ايكس) 12ميليون و 900هزار تومان، سواري دوو سي يلو (مدل 83) 12ميليون و۵۰۰هزار تومان، ماكسيما اتوماتيك 39 ميليون تومان، رونيز 31 ميليون و۵۰۰ هزار تومان، زانتيا سوپردولوكس (مدل 84) 22 ميليون و۵۰۰ هزارتومان، هيونداورونا 14ميليون و 100 هزار تومان، سواري مزدا 21ميليون و 500هزارتومان.
از سوي ديگر رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو اعلام كرد كه قيمت پيكان به رغم توقف خط توليد آن، تغييري نكرده است. با اين حال توقف توليد پيكان گرچه عده اي را غمگين كرد و حس نوستالژيك شهروندان ايراني راتحت تاثير قرار داد، اما خارج شدن نخستين خودروي ملي از چرخه توليد، محاسني نيز در پي خواهد داشت. پيكان بيش از هر چيز فاقد مصرف بهينه است. به عبارت ديگر مصرف سوخت پيكان بيش از حد استاندارد است.
هنگام توقف پيكان رئيس سازمان بهينه سازي از رقم سرسام آوري سخن گفت:  «تا 20 سال آينده 13ميليارد دلار بر اثر توقف توليد پيكان صرفه جويي مي شود.»
اين رقم قابل توجهي است كه مي توان آن را در بخش هاي ديگر هزينه كرد و به آباداني كشور و بهبود اوضاع اقتصادي ايرانيان اميدوار بود.
به هر حال پيكان با تمام محاسن و معايبش به تاريخ پيوست تا تنها خاطره اي از آن باقي بماند و اينكه با مصرف سوختي بيش از حد استاندارد و زيان هاي اقتصادي كشور، چهار دهه يكه تاز ميدان بود.

اگر علاقه مند به بازي هاي رايانه اي هستيد
ساعتتان را با گيم نت تنظيم كنيد
003024.jpg
ساعت 9 صبح است. يك صبح بهاري بسيار زيبا و كمي هم خنك. اگر كار و زندگي درستي داشته باشي حتما اين موقع از صبح بيداري والبته با صداي خروس يا سروصداي پرنده ها بيدار نشده اي. شايد صداي دزدگير خودروي همسايه بيدارت كرده باشد، شايد هم زنگ تلفن همراهت. فرقي نمي كند كه ساعتت عقربه اي باشد يا كامپيوتري، تو هم احتمالا مثل بقيه ساعتت را با 119 تنظيم مي كني شايد هم با اخبار راديوپيام، اما اينجا بعضي ها ساعتشان را با ساعت رايانه هاي گيم نت تنظيم مي كنند. هيچ فرقي نمي كند، پير باشي يا جوان، محصل باشي يا دانشجو حتي فرقي نمي كند كه دختر باشي يا پسر. مهم اين است كه بازيكن خوبي باشي درست مثل پسري كه او را افشين مي ناميم- كه بعد از 26 سال زندگي روزي 6هزار تومان از پدرش پول مي گيرد تا بتواند بازيكن خوبي بماند. شايد كار و زندگي داشته باشي، شايد هم نه اصلا اين سرگرمي كار و زندگي ات باشد. افشين ديپلمه است وخيلي هم عادت ندارد كه به آينده فكر كند فقط دوست دارد تاجايي كه مي تواند بازي كند.
از 30: 9 صبح تا۱۰ شب براي خيلي ها مي تواند فرصت زيادي باشد براي انجام خيلي كارها اما براي افشين فرصت زيادي نيست. فقط به اندازه چند دست بازي كردن، تازه بستگي به بازي اش دارد. افشين متخصص بازي كانتر استريك است و يك صبح تا شب برايش زمان كمي است تا از بازي لذت برد. اينجا آدم ها دو دسته هستند. آدم هاي خوب و آدم هاي بد پس چاره اي نداري جز اينكه همه را با يك چشم نگاه كني. آدم خوب ها اسمشان كانتر است و آدم بدها مثل هميشه تروريست ها هستند و اسم تيمشان هم ترور است. اگر جزو كانترها باشي بايد نقشه  تروريست ها را براي بمبگذاري در محل معين شده خنثي كني و تمامشان را بكشي و اگر جزو تيم ترور باشي بايد به هر قيمتي كه شده در محل مقرر شده بمبگذاري كني. وقتي راجع به آن مي شنوي، همه چيز خيلي ساده است، حتي ساده تر از آنكه جذبت كند. وقتي وارد جريان بازي مي شوي آنقدر مجذوبت مي كند كه ديگر متوجه هيچ كس و هيچ چيز نمي شوي، فقط مواظبي كه تير نخوري!
بيشتر كساني كه پشت كامپيوترهاي گيم نت وقت مي گذرانند، خودشان هم كامپوتر دارند و هم يك عالمه بازي كامپيوتري، اما تنها چيزي كه آنها را اينجا مي كشاند جذابيت بازي گروهي و دسته جمعي است، يك وقت اشتباه نكني! زياد هم ارزان نيست حداقل از پول توجيبي خيلي از بچه ها بيشتر است، بستگي دارد بچه كدام نقطه شهر باشي. اگر پاتوقت گيم نت هاي جردن و زعفرانيه باشد بين ساعتي 1000 تا 1500تومان برايت آب مي خورد واگر در مركز شهر يا كمي پايين تر دنبال گيم نت بگردي، مي تواني با 500-600 تومان يك ساعت بازي كني و اگر مشتري باشي حتما تخفيف هم نصيبت مي شود. براي خريد سي دي بازي هاي مورد نظرت هم بايد به چند نكته توجه كني.
اول از همه اينكه سعي كن بازي موردعلاقه ات را از فروشگاه هاي معتبر تهيه كني تا هم از سلامت سي دي و آلوده نبودن آن به ويروس مطمئن شوي و هم اينكه اگر سي دي خريداري شده مشكلي داشت بتواني آن را تعويض كني.
دوم اينكه حتي الامكان از دستفروش ها اقدام به خريد سي دي نكن چرا كه اغلب به دليل اطلاعات اندكي كه در مورد كامپيوتر وحتي سي دي هاي بازي دارند ناخواسته سي دي نامرغوبي را عرضه مي كنند كه عامل انتشار ويروس هاي سيستم عامل و يا دچار نقص در فايل هاي اجرايي هستند.
سوم اينكه در هنگام خريد يك جعبه (pack) سي دي هاي بازي حتما به مشخصات فني سيستمي كه سي دي درآن قابل اجراست توجه كن. معمولا اين مشخصات پشت جعبه سي دي نوشته مي شود و البته هرچه بازي مورد انتخاب جديدتر باشد مطمئنا سيستم پرزورتري را مي طلبد چرا كه معمولا مهم ترين هدف شركت هاي سازنده  بازي هاي رايانه اي بعد از سرگرم كردن مخاطب، تبليغ براي شركت هايي است كه قطعات مرتبط با بازي هاي رايانه اي را توليد مي كنند. اين روند كار، هم به شركت هاي توليد بازي ها براي ادامه بقا از لحاظ مالي فرصت مي دهد و هم به جز سودآوري مالي سبب بالا رفتن كيفيت بازي ها ودر نتيجه جذابيت آنها مي شود و در واقع شركت هاي توليدكننده  بازي هاي رايانه اي دراينجا با يك تير دو نشان مي زنند. به طور مثال تا 2 سال پيش شما با سيستمي كه كارت گرافيك 32مگابايتي داشت تقريبا مي توانستيد تمام بازي هاي رايانه اي را اجرا كنيد اما حالا بعد از 2 سال بازي هاي زيادي هستندكه حتي با كارت گرافيكي 64 مگابايتي به سختي اجرا مي شوند يا اصلا اجرا نمي شوند و حتي بازي هايي هستند كه حداقل نياز به كارت گرافيكي 128مگابايتي دارند و البته براي اجرا حداقل رم 256 و cpu پنتيوم چهار نياز دارند. چهارم اينكه معمولا درايران اكثريت قريب به اتفاق بازي ها محصول شركت هاي غربي هستند و به علت هزينه  زياد و عدم وجود پشتيبان داخلي يا خارجي، شركت هاي ايراني وارد اين عرصه نمي شوند. به همين دليل عملا چيزي به عنوان قانون كپي رايت يا حمايت از حقوق مصنفان و مولفان وجود نداشته و در نتيجه اكثر سي دي ها كپي هستند... بنابراين سعي كنيد حالا كه هيچ كدام از سي دي ها داراي اصالت نيستند سي دهايي را تهيه كنيد كه كپي هاي مرغوب تري باشند. معمولا سي دي ها دو نوع هستند: سي دي هاي معمولي و سي دي هاي نقره اي كه معمولا سي دي هاي نقره اي اصيل ترند و در اغلب اوقات كاملا بدون اشكال.
اگر خواسته باشي در مورد قيمت سي دي ها بداني، از سه عدد هزار تومان پيدا مي شود تا هر عدد هزار و پانصد تومان، البته بستگي زيادي دارد كه سي دي موردنظرتان را از كجا تهيه كنيد، از فروشگاه ها و بازارچه هاي شمال شهر يا كمي پايين تر!
حتما محل تهيه  سي دي در قيمت آن تاثير خواهد داشت اگرچه كه در اصل هيچ تفاوتي بين نسخه هاي مختلف با طراحي و چاپ هاي متفاوت نخواهد بود.

حجره
003033.jpg
يكه تازي كره در آمريكا
فروش خودروهاي كره اي در آمريكا افزايش يافت تا جايي كه تنها فروش شركت هيوندا در آمريكا به سقف نيم ميليون دستگاه مي رسد. به گزارش خبرگزاري كار ايران، مقامات شركت خودروسازي هيوندا معتقدند، فروش خودروهاي اين شركت در آمريكا در سال جاري با۱۶درصد افزايش، به سقف نيم ميليون دستگاه مي رسد. طي 6سال گذشته فروش اين شركت در آمريكا بيش از 364 درصد افزايش داشته و سال گذشته اين شركت بيش از 418هزار و۶۱۵دستگاه خودرو در آمريكا فروخته است. اين مسئولان معتقدند فروش كلي اين شركت در آمريكا به ركورد جديدي مي رسد.
003063.jpg
افزايش قيمت نفت در پاييز
يكي از كارشناسان روسي معتقد است قيمت نفت تا پاييز امسال به مرز۸۰ تا۱۰۰ دلار در هر بشكه خواهد رسيد. به گزارش خبرگزاري مهر، واسيلي پترو، كارشناس مركز توسعه استراتژيك روسيه پيش بيني كرد قبل از صعود ناگهاني قيمت نفت، براي مدتي شاهد كاهش قيمت آن باشيم.
به عقيده او سومين اوج قيمت در اواخر تابستان امسال روي خواهد داد چرا كه چين براي تامين مصرف شديدا فزآينده انرژي برق خود، نياز فراواني به نفت براي توليد سوخت هاي ديزلي دارد .
003027.jpg
بيكاري كارگران بزرگترين شركت رايانه ساز
بيكار شدن و نبود امنيت شغلي تنها مخصــوص ايران نيســــت، شركت رايانه سازي«آي بي ام» نيز تصميم گرفته است، 13هزار نفر از كاركنان خود را در راستاي اصلاح ساختار و براي تقويت فروش اخراج كند. به گزارش BBC، اكثر اين كاركنان در اروپا مشغول به كار هستند اما اين شركت رايانه سازي مي خواهد خود را روي بازارهاي داراي رشد سريع متمركز كند. مسئولان اين شركت معتقدند كه مي توانند با اخراج حدود 4درصد از كاركنان خود حدود 5/1ميليارد دلار صرفه جويي كنند.
اين حركت مديران آي بي ام با واكنش كارگران اين شركت روبه رو شده و آنها خواستار گفت وگو بين رهبران اتحاديه و مديران شركت هستند.
003042.jpg
۲۰ميليون مكالمه در يك روز
ميانگين مكالمه روزمره ايرانيان با تلفن همراه به مرز 20ميليون تماس در روز رسيد. طبق گزارش هاي شبكه تلفن همراه طي سال گذشته، 2/2 ميليون سيم كارت تلفن همراه بين مشتركان توزيع شده كه اين ميزان تنها 46درصد از ظرفيت هاي اجراي شبكه تلفن همراه كشور است.
تاكنون۳۲ كشور جهان به شبكه رومينگ دو جانبه با ايران متصل شده اند كه 9كشور ديگر در حال تست رومينگ و 15 كشور ديگر در حال عقد قرارداد با ايران هستند.طي سال گذشته تاكنون يك ميليون و 511 هزار نفر نيز به شبكه ارسال پيام كوتاه (SMS) و 70هزار نفر تحت پوشش شبكه مشتركان (WMS ) متصل شده اند.
صادرات 17 ميليون دلار محصولات غذايي
گمرك ايران اعلام كرد: 27 هزار و 360 تن انواع محصولات غذايي توليدي كشور به ارزش 17 ميليون و 15 هزار دلار در فروردين ماه امسال به خارج صادر شد.
اين ميزان صادرات در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب 21 و 24 درصد افزايش داشت. به گزارش روز شنبه روابط عمومي گمرك ايران، در اين مدت صادرات بيسكويت و انواع شيريني با بيش از 5/2 برابر افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل به سه ميليون و 528 هزار دلار رسيد. عراق، افغانستان، تاجيكستان، جمهوري آذربايجان، تركمنستان و يمن از عمده خريداران بيسكويت و شيريني ايران بودند.
در دوره مورد بررسي دو ميليون و 533 هزار دلار نوشابه وآب معدني به خارج صادر شد كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 113 درصد افزايش داشت. ميزان صادرات شكلات و مشابه آن در اين مدت به دو ميليون و 83 هزار دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 5/98 درصد افزايش نشان داد.
بيشترين ميزان شكلات صادراتي ايران به كشورهاي افغانستان، تاجيكستان، عراق، تركمنستان و آلمان ارسال شد. در اين مدت دو ميليون و 450 هزار دلار آبميوه و افشره صادر شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4/23 درصد كاهش نشان داد. در مدت يادشده 54 هزار و 517 دلار كنسرو و كمپوت، 202 هزار و 658 دلار سركه و ترشي و 317 هزار و 881 دلار خمير مايه به خارج صادر شد كه اين آمار در مقايسه با فروردين ماه سال گذشته به ترتيب ، 4334 و 29 درصد افزايش داشت.

زاويه ديگر
آنكه مي آيد، آنكه مي رود
زهرا علي اكبري - پيكان رفت، درحالي كه هنوز هر ايراني يك پيكان ندارد كه اگر چنين بود امروز بودجه اي كه براي بنزين بايد هزينه مي شد تار و پود زندگي ايراني ها را مي جويد و آلودگي اجازه نفس كشيدن به آنان را نمي داد. پيكان رفت بدون آنكه نامش نيك در تاريخ صنعت ايران باقي بماند.
وقتي ايران در روياي رسيدن به دنياي پيشرفته و بازشدن درهاي صنايع بزرگ روز را به شب مي رساند انگلستان درصدد فروش خط توليد كارخانه اي از رده خارج بود.
هيلمن از رده خارج، توسط ايران خريداري و به نماد پيشرفت كشور بدل شد. در پاييز سال 1346يكي از مقامات دربار شاهنشاهي خبرنگاران را راهي مجموعه ايران ناسيونال كرد تا توليد پيكان را بدان ها نويد دهد.
حتي بنيان گذاران كارخانه ايران ناسيونال نيز تصور نمي كردند طبقه متوسط تا اين حد براي خريد پيكان اشتياق از خود نشان دهند. پيكان در چشم برهم زدني خيابان ها و جاده هاي ايران را تسخير كرد و به خودروي اول ايران تبديل شد، درحالي كه در همه عمر براي تامين قطعاتش، مرسدس بنز آلمان، هيونداي كره و پژوي فرانسه و حتي كارخانه هايي از هند با ايران قرارداد منعقد كرده بودند، ايراني خواندندش و خودروي ملي نام گرفت. اميرعباس هويدا، معروف ترين كسي بود كه پيش از انقلاب پيكان سوار شد. ميرحسين موسوي آخرين نخست وزير ايران كه تاكنون دوبار به دعوت سياسيون براي پذيرش كانديداتوري پاسخ منفي داده است نيز هنوز پيكان سوار مي شود. ظهر آن روزي كه قرار بود موسوي با كروبي و خاتمي در جلسه اي بنشيند و دلايل آمدن و نيامدن را سبك سنگين كند هم با همان پيكان سفيدرنگش وارد محوطه سعدآباد شد، اما شتاب خودرواش چنان بود كه به عكاسان مجالي براي آماده كردن دوربين نداد.
۲ميليون و 600 هزار دستگاه خودروي پيكان در ايران طي اين سالها توليد شده است كه ظاهرا هيچ يك با ديگري چندان متفاوت نيست. شرايط چنان شد كه گل سرسبد صنعت ايران و مايه مباهات ايراني ها ناگهان به جرم آلايندگي، غيراستاندارد بودن و تهديد اقتصاد ملي محكوم به مرگ شد و اجراي اين حكم در كشاكش سياست و اقتصاد 10 سالي به طول انجاميد.
سال 1356 بود كه خيامي، مديرعامل شركت ايران ناسيونال سالن پژو را برپا كرد و در انديشه خارج كردن پيكان از خط توليد بود، اما فضاي داغ سياسي چنان همه چيز را تحت تاثير خود قرار داد كه اقتصاد چند سالي فراموش شد و بعدها نيز تا واژه اقتصاد خواست در ميان برنامه هاي ريز و درشت دولت جا خوش كند جنگي خانمانسوز دامن ايران را گرفت و هشت سال به طول انجاميد و همه و همه اين اتفاقات گذشته از تاثيرات ريز و درشتي كه برجا گذاشتند سبب شدند پيكان، اين آلاينده ترين خودروي جهان به حيات خود ادامه دهد و توليد شود تا به قول عده اي، ايران تنها كشوري باشد كه كارخانه اش خودروي صفركيلومتر فرسوده تحويل مشتري مي دهد.گزارش جنجالي سازمان حفاظت محيط زيست مبني بر اينكه پيكان مدل 75 آلودگي بيشتري نسبت به پيكان مدل 57 دارد يك بار ديگر حيات پيكان را در معرض تهديد قرارداد و دستمايه اي شد براي تدوين طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو، طرحي كه بازهم هزارتوي سياست حكم به بايگاني شدنش داد و اينچنين پيكان طناب دار را از گردن بيرون آورد و چند سالي بيشتر پاييد.بسياري با آرزوي پيكان روزگار سپري كردند، پيكاني كه در سالهاي اول تولد به قيمت 6 هزار تومان فروخته مي شد، همين حالا بين 5/1 تا 2ميليون تومان مي ارزد و آمارها نشان مي دهد حداقل 300 هزار خانواده ايراني از حركت چرخ هاي پيكان نان مي خورند.

دخل و خرج
تهرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |