دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۰۵
با برنده نخستين مدال طلاي ايران در مسابقات شنا ي دانش آموزي
هيچكس توقع موفقيت جهاني ندارد
003072.jpg
وقتي اولين مدال طلاي جهاني ايران در رشته شنا توسط يك دانش آموز نوجوان به دست آمد، انتظار مي رفت روزنامه هاي ورزشي اين اتفاق را به طور مناسب منعكس كنند، اما اين بار هم مانند هميشه فوتبال اجازه نداد. مدال طلاي پاشا وحدتي راد در رشته 50 متر كرال سينه درست زماني به دست آمد كه ليگ فوتبال به روزهاي پاياني و سرنوشت ساز خود رسيده و همه وقايع ورزش كشور را تحت الشعاع قرار داده است.
اين اتفاق پيش از اين نيز رخ داده بود و رشته هاي ديگر سالها مدال كسب كردند و افتخار آفريدند، اما پشت سر فوتبال باقي ماندند.
وحدتي راد در اين باره مي گويد: «متاسفانه در كشور ما به رشته شنا اهميت نمي دهند، در حالي كه اين رشته بسيار مهم در المپيك شيرين ترين مدال ها را دارد. اميدوارم اين نگرش نسبت به شنا در كشور عوض شود كه بي ترديد به رشد تمام رشته هاي ورزشي خواهد انجاميد.»
پاشا وحدتي راد متولد و ساكن مشهد است. هنگامي كه با او تماس گرفتيم، به دفتر يكي از روزنامه هاي مشهد رفته بود. انگار در غفلت مطبوعات ورزشي، روزنامه هاي غير ورزشي به اهميت موضوع پي برده اند و بيكار ننشسته اند.
اولين مدال آور
پاشا وحدتي راد متولد سال 1367 در مشهد است. او هم اكنون سال سوم دبيرستان است و امسال ديپلم خواهد گرفت. نوجوان قهرمان ايران از 8 سالگي شناي حرفه اي را آغاز كرده است و از 9 سال پيش در تيم استان خراسان عضويت دارد.
تيم دانش آموزي ايران براي اولين بار در مسابقات جهاني شركت كرده است. وحدتي مي گويد با توجه به ركوردهاي جهاني و تيم قبلي انتظار حضور در فينال را داشته است، اما قهرماني را نه.
او مي گويد: «در اين مسابقات 24 كشور دنيا حضور داشتند كه 48 شناگر حاضر در مسابقات براي كسب مدال آمده بودند. من نيز از كسب مدال بسيار خوشحالم، هرچند كه انتظار كسب مدال طلا را نداشتم، اما باتوجه به اينكه كشور انگليس در اين رشته شناگر قدرتمندي نداشت، توانستم اين مدال را كسب كنم.»
اما وحدتي يك تك ستاره است. ديگر اعضاي تيم ملي شنا نتوانستند به مقام درخوري دست يابند و جدا از اين، ديگر شناگران ايراني نيز تاكنون به رتبه ارزشمندي دست نيافته اند.
وحدتي در اين باره مي گويد: «شناگران تيم ملي به خاطر برخي مشكلات در حد و اندازه خود ظاهر نشدند. از تيم ايران در قسمت تيمي انتظار بيشتري مي رفت كه نتوانستند عملكرد خوبي داشته باشند. در اين ميان نوشادي، ديلانچيان و ولايي بهتر از بقيه شناگران ظاهر شدند.»
ايران سرزمين به نسبت خشك و كم آبي محسوب مي شود و به همين دليل ورزش هاي آبي تاكنون رشد چنداني نكرده اند، از سوي ديگر سرمايه گذاري در چنين رشته هايي نيز به ميزان لازم نبوده است. هنوز بسياري از شهرهاي ايران از داشتن استخرهاي شناي استاندارد محرومند و با اينكه ورزش شنا يكي از ورزش هايي است كه از سوي اسلام بر آموزش آن تاكيد شده، اما هنوز اكثر مردم كشور شنا را بدرستي نمي شناسند و آمار غرق شدگان در دريا هرسال نسبت به سال قبل افزايش مي يابد.
براساس قانون، برندگان مدال هاي طلاي جهاني و المپيك از خدمت سربازي معاف مي شوند و مي توانند بدون شركت در آزمون كنكور در رشته تربيت بدني در دانشگاه تحصيل كنند.
وحدتي هم اكنون در رشته علوم تجربي تحصيل مي كند و مي گويد: سعي مي كنم بدون استفاده از اين امتياز در رشته مورد علاقه ام درس بخوانم. او ركورددار ماده 50 متر آزاد رده سني 15 تا 17 سال در كشور است و مي گويد در هفته بيش از 18 كيلومتر در 6 جلسه تمرين شنا دارد. پس از وحدتي، شناگران آلمان و چين بر سكوهاي دوم و سوم جهاني ايستاده اند.
المپياد دانش آموزي هرسال مردادماه برگزار مي شود. سال گذشته از ميان شناگران دانش آموز، 22 نفر از سراسر كشور انتخاب شدند و در 4 اردو شركت كردند. از ميان اين افراد 6 نفر به عنوان اعضاي تيم ملي دانش آموزي ايران برگزيده و به اسپانيا اعزام شدند.
تيم ملي دانش آموزي ايران را شناگراني از تهران، اصفهان، كرج، همدان، زنجان و مشهد تشكيل داده بودند.
تيم ملي ايران از 22 تا 27 ارديبهشت ماه در اسپانيا اردو زد و 3 روز مسابقه داد. اين تيم در قسمت تيمي 50 در 60 متر آزاد، رتبه پنجم را به دست آورد. در 50 در 60 متر مختلط تيمي مقام هفتم و در مجموع تيمي هم مقام ششم جهان را به دست آورد.
يك درددل
عبدالحسين شيخ رضايي، رئيس انجمن شناي دانش آموزان كشور و سرپرست تيم اعزامي به اسپانيا هم درددل هاي شنيدني دارد. او مي گويد: «ما در آموزش و پرورش استخر و ساير امكانات كم نداريم، اما متاسفانه در بعضي از مناطق اين امكانات محل درآمدي براي صاحبان استخر شده است و كمتر در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.»
شيخ رضايي مي افزايد: «اميدوارم با موفقيت تيم شناي دانش آموزان كشور در مسابقات اسپانيا، توجه بيشتري به اين رشته شود و امكانات بيشتري در اختيار ما قرار گيرد.»
او مي گويد: دانش آموزان مي بايست حداقل هفته اي 6 جلسه و هر جلسه 2 ساعت تمرين داشته باشند تا بتوانند خودشان را همواره آماده نگه دارند و اميدواريم با صدور بخشنامه اي به استان ها و مناطق، از آنها بخواهند كه امكانات ورزشي بويژه استخرها را در ساعات بيشتري در اختيار تيمهاي دانش آموزي قرار دهند.

شاهكارهاي نگارگران شاخص ايران در موزه هنرهاي معاصر
نمايشگاه بزرگترين و ارزشمند ترين آثارشاهكارهاي نگارگري ايران كه از اواسط اسفندماه سال گذشته درموزه هنرهاي معاصر افتتاح شده است به علت استقبال بازديد كنندگان تا آخرخرداد ماه ادامه دارد .
نمايشگاه آثار بي نظير و گرانسنگ شاهكارهاي نگارگري ايران مشتمل بر نگاره هاي شاخص عهد تيموري و صفوي به علت استقبال بي نظير بازديدكنندگان تمديد شده است .
اين نمايشگاه مجموعه كاملي ازآثار نگارگري استاداني چون كمال الدين بهزاد، سلطان محمد ، رضا عباسي ، آقاميرك ، فرهاد، اميرخليل ، قوام الدي ، خواجه غياث الدين ، محمود مذهب و.. را به نمايش گذاشته است . ازجمله كتبي كه درنمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران به نمايش درآمده است: شاهنامه طهماسبي ، مرقع گلشن، خاوران نامه ، شاهنامه بايسنقري ، جامع التواريخ ، پنج گنج و هزار ويك شب است.
پيش از برپايي اين نمايشگاه با موزه هاي ويكتوريا - آلبرت،  موزه بريتانيا، لوور- پاريس و موزه تركيه صحبت شده و آنها اشتياقشان را براي برپايي چنين نمايشگاه هايي اعلام كرده اند.
اين نمايشگاه براي محققان و كساني كه از نزديك دستي بر آتش هنر دارند، نمايشگاهي تاريخي خواهد بود كه به پيشنهاد سه سال پيش موزه هنرهاي معاصر و با امضاي تفاهمنامه با كاخ گلستان در جهت امانت گيري نگاره هاي اين موزه برپا شده است.
آيدين آغداشلو، محمد سمسار و عليرضا سميع آذر شوراي علمي نمايشگاه را تشكيل مي دهند كه در مراحل بعدي براي گسترش كار مبني بر دريافت آثار از تمامي موزه هاي ايران تلاش كرده اند.
آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه، نگاره هاي مكتب تيموري و صفوي است و چند اثر نيز از مكتب تبريز در نمايشگاه عرضه و شش نسخه هزار و يك شب اثر صنيع الملك هم از دوره قاجار در نمايشگاه گنجانده شده است.
آثار از موزه گلستان، ملي ايران دوران اسلامي، موزه رضا عباسي، موزه هنرهاي تزئيني اصفهان، كتابخانه مدرسه عالي شهيد مطهري، كتابخانه ملي تهران، كتابخانه دانشگاه تهران، كتابخانه وزارت امور خارجه، موزه ملك، موزه دفينه و موزه چهل ستون اصفهان، به موزه هنرهاي معاصر تهران منتقل شده است كه از ميان 300 اثر كه تصاوير ديجيتالي از آنها برداشته شده و قرار است در كتاب نمايشگاه نيز چاپ شود، 130 اثر منتخب و مورد توافق، 105 اثر به صورت مرقع و 50 نسخه در ويترين عرضه خواهد شد.
ازجمله آثار به نمايش گذاشته شده در اين نمايشگاه كه تا به حال به هيچ عنوان ديده نشده است، مي توان به خمسه نظامي گنجوي در مدرسه عالي شهيد مطهري اشاره كرد كه توسط سپهسالار به اين مدرسه اهدا شده و پشت آنها نوشته است به هيچ وجه از مدرسه خارج نشود. از سوي ديگر 32 برگ از شاهنامه شاه تهماسبي نيز در اين نمايشگاه به معرض ديد گذاشته شده است. بخشي به عنوان كودك در نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري وجود دارد كه شامل معرفي آثار با زباني بازي گونه از تصاوير و نحوه ساختار تصويري نگاره ها است كه در گالري 7 - 8 با همراهي مربيان كودك بر پا مي شود.
ازجمله برنامه هاي جنبي نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران نمايش فيلم سيري در نگارگري ايران است. فيلم سيري درنگارگري ايران به معرفي مكاتب نگارگري درقالب كلام وتصوير مي پردازد ومي كوشد درمدت زمان 26 دقيقه شناختي كلي از نگارگري ايراني به بازديد كنندگان نمايشگاه ارائه دهد .
محققان و نويسندگان مختلف هريك به نحوي تاريخ نقاشي ايران را در مكاتبي خاص طبقه بندي كرده اند كه بااختلاف نظرهايي كوچك درخصوص قرارگيري اين كتاب يا آن هنرمند دراين مكتب يا ديگري كما بيش در بين اهل قلم پذيرفته شده است. در فيلم مذكور مكاتب نقاشي ايران درقالب مكاتب بغداد سلجوقي ، نخست تبريز، دوم بغداد ،شيراز ، هرات ، دوم تبريز ، قزوين ، مشهد واصفهان معرفي شده و خصوصيات آثار هنري هنرمندان شاخص و آثارمشهور هر دوره مورد بررسي قرارگرفته است .
فيلم مستند سيري درنگارگري ايران به پژوهش و نگارش توكا ملكي به سفارش موزه هنرهاي معاصرتهران به مناسبت اين نمايشگاه تهيه شده و براي نخستين بار به تماشا درآمده است .
لازم به ياد آوري است نمايشگاه آثار شاهكارهاي نگارگري ايران همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 عصر و جمعه ها ازساعت 2 تا 7 عصر برقراراست.

همچنان رستم و سهراب
003030.jpg
بهروز غريب پور اين روزها با اپراي عروسكي كرستم و سهراب» سر و صداي زيادي به پا كرده است. او كه مدتي است اولين اپراي عروسكي ايران را روي صحنه برده، چندي است كه از عدم توجه مسئولان به مشكلات گروه هاي نمايش بخصوص گروه خودش گله مند است. اين مسئله هفته گذشته تا جايي پيش رفت كه غريب پور به خاطر جراحت وارد شده به يكي از عروسك گردانان گروهش در سالن اجراي نمايش، اعلام كرد كه اجراي رستم و سهراب را متوقف خواهد كرد.اما غريب پور از بي توجهي مسئولان وزارت ارشاد به اين اپرا در ويژه برنامه هاي بزرگداشت فردوسي نيز گله مند است.او اعتقاد دارد كه مسئولان ارشاد به خاطر اين اتفاقات اخير خواستند زهر چشمي به گروه او نشان دهند.
كارگردان اپراي رستم و سهراب در اين باره مي گويد كه تصميم داشته براي 25 ارديبهشت ماه كه روز بزرگداشت فردوسي است، يك اجراي ويژه داشته باشد يا اينكه يك بخشي از اپرا را در اين مراسم اجرا كند، اما بنياد رودكي و معاونت هنري با بي توجهي جايي در برنامه هاي بزرگداشت براي اين گروه در نظر نگرفتند. رئيس يونيماي ايران قرار است بزودي جلسه اي با رئيس مركز هنرهاي نمايشي برگزار كند. اين جلسه درباره مسائلي پيرامون وضعيت اجراهاي جشنواره تئاتر عروسكي ، پيشنهادي كه درباره مديريت هنري تالار هنر به غريب پور شده و وضعيت هنرمندان تئاتر عروسكي ايران است كه به محض بازگشت دكتر نشان از سفر تشكيل خواهد شد.

رقابت همشكلان بوگارت
003003.jpg
يك رستوران دار اهل ايالت ميشيگان آمريكا قصد دارد با استفاده از نام و چهره همفري بوگارت، دوستداران اين ستاره نامدار و فقيد سينماي آمريكا را به رستوران خود بكشاند.
بوگارت ها نام رستوراني در منطقه وست برومفيلد حاشيه شهر ديترويت است كه صاحب آن مي خواهد با برپايي يك مسابقه ويژه افراد شبيه بوگارت، آغاز به كار رستوران خود را اعلام كند. مردان 21 تا 60 ساله كه فكر مي كنند خيلي شبيه بوگي معروف سينما هستند، مي توانند در اين رقابت شركت كنند.
ترتيب دهندگان مسابقه عجيب بوگارت هاي آينده از متقاضيان خواسته اند قطعه اي از عكس خود را به همراه نواري از صداي شان در حين اداي يكي از جمله هاي معروف بوگارت به آدرس رستوران بفرستند تا داوران ببينند كه آيا آنها شبيه بوگارت هستند و مي توانند مثل او حرف بزنند يا نه. برنده نهايي اين رقابت توسط هياتي از شخصيت هاي سرشناس محلي و مورخان سينمايي تعيين خواهد شد.همفري بوگارت كه در نظرسنجي انستيتو فيلم آمريكا در سال 1999 به عنوان بزرگترين بازيگر مرد تاريخ سينما انتخاب شد، تنها اسكار دوران حضور حرفه اي خود در سينما را براي بازي در فيلم كملكه آفريقا» در سال 1951 از آكادمي علوم و هنرهاي سينماي آمريكا دريافت كرد. او دو بار ديگر هم براي بازي در فيلم هاي كازابلانكا و شورش در كين، نامزد اسكار شده بود. از ديگر فيلم هاي مهم اين بازيگر افسانه اي مي توان به شاهين مالت و خواب بزرگ اشاره كرد.

روزنه
آفت كار، دلبستگي نداشتن به آن است.
امام رضا (ع)

دو چيز در زندگي مايه حيرت من است: جهان پرستاره بيرون و جهان پراسرار درون.
امانوئل كانت

چون عشق اشارت فرمايد، قدم در راه نهيد، گرچه دشوار است و بي زنهار اين طريق.
جبران خليل جبران

بهترين گفته ها را با گوش بشنويد و با انديشه روشن ببينيد.
زرتشت

شبكه
برنامه هاي متعددي را دوشنبه ها مي توان در شبكه هاي مختلف ديد. اگر بخواهيم فهرست وار مهمترين هايشان را مرور كنيم به اين نام ها مي رسيم. هشدار براي كبرا۱۱ از شبكه 5 در ساعت 19، همسفران از شبكه 3 حدود يك ساعت بعد و البته مستند 5 در ساعت 23. اما امشب شب پخش موازي دو برنامه پربيننده اين ماه هاي سيماست. اين نكته جالبي است كه چرا شبكه يك بهترين مجموعه هايش را همزمان با پربيننده ترين برنامه ورزشي شبكه 3 يعني نود پخش مي كند اما نكته جالب تر اين است كه چرا مسئولان سيما پخش اين دو برنامه را با هم تنظيم نمي كنند. به هر حال امشب هم جروبحث هاي خانوادگي ادامه خواهد داشت تا اعضاي خانواده ميان سريال پربيننده مشق عشق و برنامه عادل فردوسي پور يكي را انتخاب كنند. مشق عشق با بازي بازيگراني چون لاله اسكندري، حسن جوهرچي، كورش تهامي، كمنداميرسليماني، برزو ارجمند و مجيد مظفري تاكنون مخاطبان زيادي را به خود جذب كرده است و امشب به روال دوشنبه شب ها ساعت 22 روي آنتن شبكه يك مي رود. در برنامه عادل فردوسي پور هم بازي هاي مهم اين هفته بررسي مي شود و مهمترين بحث هم احتمالا بالا رفتن شانس قهرماني فولاد است. نود را از نيمه هاي مشق عشق مي توانيد از شبكه 3 ببينيد.

ديدني ها
هنر خداوند
مسعود صنعاني، همراه با دوست ايتاليايي اش، 15 سال است كه سنگ ها را از نقاط مختلف دنيا جمع آوري مي كند و پس از برش توسط كارخانه هاي بزرگ اروپايي در مجموعه اش نگه مي دارد. او معتقد است: «اين سنگ ها هنر خداوند است.» حالا شما مي توانيد در هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي تعدادي از سنگ هاي او را در نگارخانه جهان نما در مجموعه تاريخي فرهنگي نياوران ببينيد. در كنار نمايش سنگ هاي منحصر به فرد صنعاني، كتاب هايي در رابطه با علم سنگ ها و خواص شفا بخشي آنها در نگارخانه جهان نما به نمايش در مي آيد.

در فرهنگسراها
تصويري از مقاومت
فتح خرمشهر از آن وقايعي است كه هيچ گاه از ذهن مردم پاك نمي شود. فرهنگسراي بانو به مناسبت سالگرد آزادي خرمشهر «مسابقه نقاشي و طراحي» با عنوان تصويري از مقاومت و پيروزي را سه شنبه، سوم خرداد ويژه بانوان برگزار مي كند. اين مسابقه با هدف گراميداشت ياد و خاطره زنان حماسه و شهادت با تكنيك هاي متفاوت و موضوعات دفاع، ايثار، پيروزي ساعت 10 تا 18 به صورت كارگاهي برگزار مي شود. فرهنگسراي بانو به برترين هاي اين مسابقه جوايز نفيسي اهدا خواهد كرد. مهلت ثبت نام تا تاريخ 2/3/84 است. فرهنگسراي بانو در خيابان وليعصر، ضلع شمالي پارك ساعي قرار دارد.
كودكان در فرهنگسراي سالمند
فرهنگسراي سالمند دو برنامه براي كودكان ترتيب داده است. اولين برنامه جشنواره قرآني كودك و نوجوان است كه با همكاري فرهنگسراي قرآن به صورت غير حضوري برگزار مي شود. رشته هاي غير حضوري در بخش ادبي اين جشنواره عبارتند از: شعر، قصه هاي قرآني، جدول قرآني،  روزنامه ديواري و انشا   نويسي كه به صورت رايگان و يك مرحله اي يا دو مرحله اي برگزار مي شود. رشته  غير حضوري جشنواره قرآني كودك و نوجوان، ويژه دانش آموزان مقاطع تحصيلي ابتدايي تا متوسطه برگزار مي شود. دانش آموزان تا 15 خرداد ماه 84 ،  مي توانند جهت ثبت نام به فرهنگسراي سالمند مراجعه كنند.
ديگر برنامه فرهنگسراي سالمند برگزاري دوره هاي آموزش سفالگري كودك است. در اين دوره سفالگري دستي، كودكان با نحوه آماده سازي گل سفالگري و ساخت انواع اشيا و ظروف سفالي آشنا مي شوند.

در شهر
اگر اهل شعر، داستان و حضور در همايش هايي با موضوع هاي جالب هستيد امروز 3 برنامه در شهر مي تواند شما را راضي كند. اولي برنامه اي است در دفتر ادبيات داستاني سازمان بسيج دانشجويي واقع در خيابان خردمندجنوبي كه به نقد داستان هاي معاصر اختصاص دارد. اين برنامه از ساعت 14 تا 16 برگزار مي شود اما هردو برنامه ديگر بين ساعات 17 تا 19 در جريان خواهد بود. اولي نقد شعر معاصر توسط دكتر تركي است كه در دفتر گروه شعر حوزه هنري برپا مي شود و دومي يك سخنراني با موضوع زن در آيينه فرهنگ و تمدن شرق كه استاد معلم در سالن شماره 2 تالار انديشه اجرايش خواهد كرد. حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي در خيابان سميه واقع است.

پيشخوان
003045.jpg
ميامي هرالد
روزنامه ميامي هرالد، عنوان اصلي اش را به كشتارهاي ازبكستان و بخصوص شهر «انديجان» اختصاص داده است. تصوير دلخراش كشته شدگان نيز نشان دهنده عمق اين فاجعه است كه نگراني هاي بين المللي را در پي داشته است. هزاران ازبك پس از اين كشتارها به نواحي مرزي رفته و درصدد خروج از كشور هستند.
003051.jpg
عرب نيوز
عرب نيوز به موضوع تصاوير نيمه برهنه صدام حسين كه در صفحه اول روزنامه «سان» منتشر شد و در سراسر جهان به بحث هايي دامن زده، پرداخته است. عكس هاي صدام در سلولي گرفته شده كه او از زمان دستگيري تاكنون در آن زندگي مي كند. يك مقام آمريكايي هدف از انتشار اين عكس ها را تاثير بر افكار عمومي عراق، بويژه شورشي ها ذكر كرده است.
003048.jpg
فيگارو
روزنامه فرانسوي زبان فيگارو، فيدل كاسترو و اجلاس دو روزه ناراضيان كوبايي را عنوان اصلي اين شماره خود قرار داده بود. اين گردهمايي مخالفان كاسترو، از آن جهت حائز اهميت است كه در دولت كمونيستي اين كشور، هرگونه مخالفتي ممنوع است. در اين همايش كه مجمع پيشبرد جامعه مدني نام داشت، حدود 200 نماينده گروه هاي مختلف مدافع حقوق بشر و جامعه مدني حضور داشتند.
003054.jpg
لوريان لوژور
روزنامه لوريان لوژور كه بيشتر به مسائل شرق و خاورميانه مي پردازد، به انتخابات لبنان و «عمر كرامي» پرداخته است. كرامي، نخست وزير سابق لبنان خود را از انتخابات پارلماني كنار كشيد، اما قول داد كه همچنان در كنار «فرنجيه» ها بماند. وي اعلام كرده كه مخالف قانون انتخاباتي سال 2000 است. انتخابات لبنان روز 29 مه برگزار خواهد شد.

خبرسازان
تهرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
علمي
شهر آرا
|  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |