سه شنبه ۳ خرداد ۱۳۸۴
چهل و هشتمين دوره مسابقات تنيس روي ميز جهان
اژدهاي زرد دوباره سر برآورد
001554.jpg
امير ميرصادقي
چهل و هشتمين دوره مسابقات جهاني تنيس روي ميز با يك افتتاحيه جالب و به ياد ماندني در روز نهم ارديبهشت ماه سال جاري در شهر زيباي شانگهاي كشور چين آغاز شد. چيني ها در برگزاري اين رقابتها سنگ تمام گذاشتند و با چراغاني كردن شهر، اين رويدادهاي عظيم را بدون هيچ گونه عيب و ايرادي برگزار نمودند. اين سومين دوره مسابقات جهاني تنيس روي ميز بود كه چيني ها عهده دار انجام آن بودند. اولي درسال ۱۹۶۱ در «پكن»   و دومين آن در سال ۱۹۹۵ در «تيان  جين» بود. به عقيده كارشناسان حاضر در شانگهاي اين رقابتها در يك سطح عالي و برجسته انجام شد.
برخلاف دوره هاي قبل كه چيني ها درگير با رقباي اروپايي و آسيايي خود بودند، اين بار چيني ها شمشيرشان را از روبسته بودند و به جنگ حريفان رفتند وبه عبارتي ديگر چيني ها در اين دوره از روش مشت آهنين در اين مسابقات استفاده نمودند و موفق شدند كه بدون تهديد جدي هر پنج عنوان قهرماني انفرادي مردان، انفرادي زنان، دو نفري مردان،  دو نفري زنان و دو نفري مختلط را با شايستگي به خود اختصاص دهند. چيني هاي زخم خورده از بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن و نيز مسابقات جهاني ۲۰۰۳ پاريس كه به ترتيب نمايندگان كره جنوبي «ريوسونگ مين» و اتريش «ورنر اشلاگر» عنوان انفرادي مردان كه مهمترين عنوان قهرماني محسوب مي شود را به چنگ خود در آورده بودند، اين بار انتقام سختي از رقباي خود گرفتند و سوار قطار پيروزي شدند و به اين ترتيب «سرنخ» قهرماني انفرادي مردان جهان دوباره به دست چيني ها افتاد.

بدون ترديد تواناترين و فوق العاده ترين چهره اين دوره از مسابقات «وانگ لي چين» از چين بود كه موفق شد دو مدال طلا در ديدارهاي انفرادي و دو نفري مختلط و يك مدال برنز از رقابتهاي دوبل مردان را كسب نمايد كه به راستي وي شايسته دريافت عناوين قهرماني مذكور بود. اين دومين بار بود كه بازيكن بلند قد ۱۸۶ سانتي متري و ۲۷ ساله چيني استادانه به مقام قهرماني انفرادي جهان دست پيدا مي كرد. ولي اولين بار در مسابقات جهاني ۲۰۰۱ در اوزاكا ژاپن به اين مهم دست يافته بود و همچنين قبلاً دو مدال طلا در دوبل مردان جهان به همراه «يان سن» هموطنش و همچنين يك مدال طلا در المپيك ۲۰۰۰ سيدني در اين رشته به دست آورده بود. «وانگ لي چين» كه قبل از مسابقات جهاني شانگهاي در جدول رده بندي فدراسيون  جهاني مقام نخست را داشت به همراه خانم «گويو» ۱۷ ساله اولين مدال طلا را در اين دوره از رقابتها براي كشورش كسب نمود كه اين مدال، پانزدهمين عنوان دوبل مختلط جهان براي تنيس روي ميز چين بود كه اولين آن را «زانگ زي لين» و «لين هاي چينگ» در سي و يكمين دوره مسابقات جهاني ۱۹۷۱ ناگويا در ژاپن به دست آورده بودند.
بازي ديناميك و پرانرژي «وانگ لي چين» در شانگهاي همه را به تحسين واداشت. «وانگ» يك لوپ زن نوع اروپايي است كه به دليل بي پروايي بيش از حد، سرشار از نيروي جنگندگي است. «وانگ» در اين رقابتها يكي پس از ديگري مقاومت حريفان را در هم شكست و بدون توقف پيش رفت. قهرمان جديد جهان كه داراي دستهاي قوي و پاهاي سريعي است، عناصر و پارامترهاي بازي خود را در اين رقابتها به كار گرفت و از يك روش كوبنده براي سركوب حريفان استفاده كرد. «وانگ لي چين» در شانگهاي به نقطه جديدي از موفقيت و پيروزي رسيد. عنصر اصلي بازي بهترين بازيكن چين و جهان را سرعت ضربه هاي تهاجمي اين بازيكن تشكيل مي دهد. «وانگ» عليرغم جواني مدت ده سالي است كه در سطح بالاي تنيس روي ميز جهان قرار دارد. وانگ يك بازيكن استثنايي و با توانايي هاي استثنايي است. در اين رقابتها، «مالين» از چين دوم شد و فينال به صورت خانگي انجام شد.
از مهمترين وقايع اين مسابقات حذف زود هنگام ستارگاني چون «اشلاگر» از اتريش و داراي عنوان قهرماني جهان توسط «هي زاي ون» بازيكن چيني الاصل اسپانيايي با نتيجه ۴ بر ۳ و در مرحله يك و سي و دوم و نيز شكست «ريوسانگ مين» از كره جنوبي و قهرمان المپيك ۲۰۰۴ آتن در مرحله يك سي و دوم به وسيله «داني هيستر» هلندي با حساب ۴ بر ۳ و همچنين حذف «جان ميشل سيو» بازيكن ۳۶ ساله بلژيكي، قهرمان اسبق اروپا و قهرمان دوم سابق جهان و مرد شماره ۱۱ جهان قبل از شروع مسابقات، در مرحله يك سي و دوم توسط «استيگر» آلماني و با نتيجه ۴ بر ۳ و مغلوب شدن «يان اووه والدنر» سوئدي، قهرمان سابق جهان و المپيك به وسيله «ولاديمير سامسون اف» از روسيه سفيد در مرحله يك شانزدهم با نتيجه ضعيف ۴ بر صفر و نيز شكست «يورگن پرسون» سوئدي، قهرمان سابق اروپا و قهرمان ۱۹۸۹ جهان با نتيجه ۴ بر ۲ از بازيكن و پديده پرآوازه آلمان «بول تيمو»   در مرحله يك شانزدهم بود.
غايبت بزرگ اين دوره از مسابقات «جو، سي- هي يوك» بازيكن استيل دفاعي كره جنوبي و نايب قهرمان جهان دوره قبل بود كه در مسابقات جهاني قبل مجدداً  بعد ازمسابقات جهاني ۱۹۶۹ مونيخ، شيوه دفاعي «بك اسپين» را با معيارهاي خاص خود احياء كرده بود كه شايعات در خصوص عدم حضور وي در اين ديدارها زياد بود؟!
001557.jpg
خداحافظي والدنر
پس از شكست زود هنگام «يان اووه والدنر» نابغه سوئدي، وي اظهار داشت كه از اين پس ديگر در رقابتهاي رسمي مانند مسابقات جهاني، مسابقات اروپايي و ... حضور نخواهد يافت و فقط در مسابقات اپن و مسابقات بين المللي و مسابقات ليگ كه جنبه شخصي دارد شركت خواهد كرد و بعد از ترك شانگهاي رهسپار ژاپن شد تا در سه تورنمنت در اين كشور شركت نمايد. به نقل از «دكتر حميد حيات غيب» قهرمان سابق تنيس روي ميز كشور، والدنر در ۲۶دسامبر ۲۰۰۳ كه در تورنمنت بزرگي كه در شهر شيكاگو آمريكا برگزار گرديد شركت كرده بود، عنوان بهترين بازيكن تاريخ پينگ پنگ جهان «كيلر استيل» از طرف كارشناسان برجسته تنيس روي ميز جهان كه با رأي موافق مسئولان تنيس روي ميز چين كه در آنجا حضور داشتند همراه بود به اين بازيكن بزرگ اعطاء شده بود كه مجدداً  در جريان اين دوره از مسابقات جهاني در شانگهاي از طرف مسئولان «آي تي تي اف» يعني فدراسيون بين المللي تنيس روي ميز اين عنوان به او تفويض شد. «والدنر» در كشور سوئد به عنوان يك قهرمان ملي محسوب مي شود و از نظر محبوبيت در قلب مردم سوئد جاي دارد.
«والدنر» به همراه «ميكائيل اپل گرين» و «يورگن پرسون» و «اريك ليند» از مسابقات جهاني ۱۹۸۳ توكيو به عنوان بازيكنان جوان و جديد تيم ملي سوئد پا به صحنه رقابتهاي جهاني گذاشت و جانشين بازيكنان بزرگ سوئد كه پا به سن گذاشته بودند مانند «كجل يوهانسون» قهرمان اروپا و «استلان نبگتسون» قهرمان جهان در سال ۱۹۷۱ شد و تا اين دوره از مسابقات جهاني شانگهاي كه ۴۰ سال سن داشت، به طور متوالي به عنوان نماينده تنيس روي ميز سوئد به مدت ۲۲ سال براي كشور خود امتياز كسب نمود و به عنوان پركلكسيون ترين بازيكن تنيس روي ميز به مدالهاي رنگارنگ جهاني، اروپايي و المپيك و بين المللي و غيره دست پيدا كرد. والدنر در المپيك ۲۰۰۴ آتن در سن ۳۹ سالگي تا مرحله نيمه نهايي رقابتهاي انفرادي راه يافت و جزو ۴ بازيكن برتر المپيك شد. محبوب ترين بازيكن تنيس روي ميز جهان تا قبل از شروع مسابقات جهاني شانگهاي داراي «رنك» ۲۱ جهان بود و بعد از شكست مقابل «سامسون اف» در مقابل سؤال خبرنگاران مبني بر اين كه از اين پس چه برنامه هايي در زندگي دارد، بازيكن ۳۹ ساله سوئدي پاسخ داد كه به درستي نمي دانم و بايد ذره ذره فكر كنم تا ببينم چكار بايد انجام دهم. وي اضافه نمود كه مايلم در ليگ آلمان بازي كنم و چنانچه چيني ها مرا براي شركت در ليگ باشگاههاي خود دعوت كنند بسيار خوشحال و خرسند خواهم شد. از طرفي «سامسون اف» نايب قهرمان جهان در سال ۱۹۹۷ و قهرمان سابق اروپا و شكست دهنده والدنر در پاسخ به سؤال حاضرين در شانگهاي اظهار داشت، درست است كه من ظاهراً  راحت ۴ بر صفر بر بزرگترين و بهترين و پرابهت ترين بازيكن تاريخ جهان پيروز شدم ولي كسي نمي داند كه چقدر بازي در مقابل والدنر سخت و پرزحمت است و تا مسابقه با او به پايان نرسيده معلوم نيست كه نتيجه بازي چه مي شود. من دو گيم از بازي را ۱۳-۱۵ و ۱۰-۱۲ از او بردم كه خيلي فشار به من وارد آمد بخصوص كه تماشاچيان چيني فقط والدنر را تشويق مي كردند و اين نشان مي دهد كه نامبرده علاوه برداشتن قدرت بازي، محبوب همه علاقه مندان تنيس روي ميز در جهان مي باشد و من هم آرزو دارم يك روزي اين محبوبيت را در ميان مردم پيدا كنم. اميدواريم در يك مقاله جداگانه زندگي پرجاذبه اين قهرمان افسانه اي را به صورت مفصل به رشته تحرير در آوريم. به هر صورت والدنر غيرمستقيم راكت خود را آويزان نمود كه اين يك واقعيت است كه هر قهرماني يك آغازي دارد و يك رشدي و بالاخره يك پاياني دارد كه «والدنر» هم به اين نقطه رسيد.
در اين دوره از مسابقات مهارتها و پايه هاي اقتدار بازي اروپايي ها به شدت فروكش كرده بود، چون با گامهاي لرزان خود كمتر فرصت خودنمايي پيدا نمودند و نيز قدرت كافي براي مقابله با حريفان آسيايي خود را نداشتند. واقعيت اين بود كه اروپايي ها در اين رقابتها دستشان به جايي بند نبود و به عبارت ديگر اروپايي ها در چهل و هشتمين دوره مسابقات جهاني تنيس روي ميز به «بن بست» رسيده بودند و از تكنيك هاي پيشرفته خود نتوانستند به خوبي استفاده نمايند.
شش بازيكن از آسيا (پنج بازيكن از چين و يك بازيكن از كره جنوبي) و دو بازيكن از اروپا در مرحله يك چهارم نهايي رقابتهاي انفرادي مردان گوياي «سبقت» آسيايي ها و نزول چشمگير اروپايي ها در اين رويدادها بود و به عبارت ديگر، اروپايي ها به بازيكنان «وارفته» در اين مبارزات تبديل شده بودند، بويژه شوك بزرگ اين دوره از مسابقات شكست دور از انتظار و زود هنگام ورنر اشلاگر اتريشي و داراي عنوان قهرماني جهان بود كه تعجب همگان را برانگيخت. در اين خصوص بنا به عقيده هوشنگ بزرگ زاده كه يك نام معروف و شناخته شده در جامعه تنيس روي ميز جهان و داراي مدال پرارزش برنز انفرادي بازيهاي آسيايي ۱۹۶۶ بانكوك كه مستقيماً  از آمريكا جهت نظارت و كارشناسي به شانگهاي محل برگزاري مسابقات آمده بود شلاگر مانند جرقه اي كه شعله ور شود در مسابقات جهاني پاريس درخشيد و مانند كفي كه روي آب حوض جمع شده باشد در شانگهاي حبابهايش خيلي زود تركيد. بزرگزاده بر اين باور بود كه اشلاگر در حد و قواره قهرماني جهان نبود و قبل و بعد از كسب عنوان قهرماني جهان چندان درخشش محسوسي نداشت و قبل از آغاز مسابقات جهاني چيني ها به سختي براي او خط و نشان كشيده بودند كه كار به آنجا ها نكشيد و بازيكن اتريشي خيلي زود دستهاي خود را بالا برد و تسليم شد. اما در ميان اروپايي ها، آن كه يك استاندارد كاري خوبي ارائه داد و پا به پاي بزرگان جلو رفت و به عنوان خبر سازترين   اروپايي لقب گرفت و نيز در ليست مشكل آفرينان قرار گرفت. ميشل ماز ۲۴ ساله و داراي رنك ۱۹ جهان از كشور دانمارك و از چهره هاي نسل جديد تنيش روي ميز بود كه در عين ناباوري، راه صعب العبوري را طي نمود و از هفت خوان گذشت تا به مرحله نيمه نهايي يعني جزو چهار بازيكن برتر جهان قرار گرفت و به يك چهره شگفت ساز شهره شد. زماني به شاهكار و توانايي ها و ماجراجويي هاي بزرگ اين بازيكن چپ دست ۱۸۴ سانتي متري دانمارك پي مي بريم كه ميشل موفق شد در مرحله يك هشتم نهايي بر وانگ بائو چيني و بازيكن شماره ۳ جهان و برنده مدال طلاي دوبل مردان در همين مسابقات با نتيجه غير قابل باور ۴ بر صفر و همچنين در مرحله يك چهارم نهايي بر ديگر ستاره چيني ها يعني هائوشاي با حساب ۴ بر ۳ غلبه كند و راه پيروزي را به مرحله نيمه نهايي براي خود باز كند و دومين شوك بزرگ ديگر را به چيني ها در مقابل چشمان هزاران نفر تماشاچي خانگي كه بازيكنان هموطن خود را با تشويقهاي كر كننده مورد حمايت و پشتيباني خود قرار مي دادند وارد كند. ميشل ماز در شانگهاي جاي درست خود را در ميان بهترين بازيكنان تنيس روي ميز جهان پيدا نمود و نشان داد كه يك بازيكن سرويس زن قوي و حمله سريع با كانژلوپهاي بك هند ارزنده است. ميشل ماز در سال ،۲۰۰۴ تورنمنت ۱۲ بازيكن برتر اروپا را فتح كرده و بعد از آن به مدال برنز دوبل مردان بازيهاي المپيك آتن نائل آمده، بازيكن جوان دانماركي همچنين در ميدان شانگهاي مبارزه در يك شرايط روحي و سخت را تجربه كرد.
بازيكن جوان ديگري كه مانند ميشل ماز شگفتي آفريد و همه قدرت و نيروي خود را به كار گرفت و در تمام رقابتهاي خود مانند يك آتشفشان در حال جوشش بود اوه سانگ اي يون ۲۴ ساله و داراي رنك  ۲۵ جهان از كره جنوبي بود كه موفق شد در مرحله يك چهارم نهايي مسابقات و با نتيجه ۴ بر ۲ بر پيتر كارلسون بازيكن باتجربه و معروف سوئدي غلبه كند و به مرحله نيمه نهايي برسد و جزو ۴ بازيكن برتر جهان قرار گيرد و در مرحله يك هشتم نهايي نيز پايه هاي اقتدار بازي معروفترين بازيكن اروپا يعني ولاديمير سامسون اف از روسيه سفيد كه يكي از بحثهاي اين مسابقات بود و قبل از آغاز مسابقات به عنوان بازيكن شماره ۴ جهان اعلام شده بود را فرو ريزد.
بازيكن تركه اي و بلندقامت ۱۸۶سانتي متري كره جنوبي كه با استيل اروپايي بازي مي كند و از تك بك هندهاي خود با يك قدرت انفجاري به عنوان يك عامل بازدارنده مقابل حريفان خود استفاده مي كند، از مسابقات قهرماني ۱۹۹۶ آسيا در سنگاپور كه او را ديديم، در عرصه رقابتهاي بين المللي فعاليت نموده و وقت گذاشته است و در شانگهاي يك روش بازي قابل قبولي ارائه داد و ثمره زحمات و تلاشهاي بي وقفه خود را گرفت. از بازيكن ديگراروپايي كه در رقابتهاي دوبل مردان درخشيد و آزاردهنده ترين اروپايي در اين رشته براي چيني ها بود بايد نام او را ببريم، تيمو بول آلماني بود كه توانست به همراه هموطن خود كريستين ساس تا مرحله فينال دو نفري مردان پيشروي كند و به مدال پرارزش نقره اين رشته دست يابد. بازيكن جوان و خوش استيل ۲۴ ساله آلماني با حضور در فينال دوبل مردان، تداعي كننده درخشش تيم دو نفري يورك روسكوف و استفان فتزنر هموطنان خود در مسابقات جهاني ۱۹۸۹ دورتموند بودند كه آنها موفق شده بودند مدال طلاي اين رشته را براي كشور خود به ارمغان آورند. تيمو بول بازيكن مشهور آلماني كه برنده كاپ جهاني ۲۰۰۲ بود قبل از شروع مسابقات جهاني شانگهاي به عنوان بازيكن شماره ۵ جهان و نيز از جمله گروه انگشت شمار بازيكنان برتر تنيس روي ميز جهان قرار داشت كه در ليست شانسهاي اولي اين مسابقات در رقابتهاي انفرادي بود كه بخت با او ياري نكرد و در مرحله يك هشتم نهايي در يك مبارزه ميلي متري و نزديك و هم سنگ و پاياپا و با حساب ۴ بر ۳ و با نتايج گيمهاي: ۱۵-۱۳ ، ۱۱-۸ ، ۸-۱۱ ، ۱۱-۵ ، ۴-۱۱ ، ۳-۱۱ ، ۱۱-۵ مغلوب بازيكن مشهور چيني ليوگوزنگ  شد و گروه كثيري از هواداران خود را ناراحت و ماتم زده كرد.

ورزش
ادبيات
اجتماعي
ايران
سياست
علم
|  ادبيات  |   اجتماعي  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |