يكشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۱۰
۷ شاخص  كيفيت مسكن مناسب در محلات شهري
از سرپناه تا خانه...
003567.jpg
عكس: بهرام هوشياريوسفي
مسكن يكي از نيازهاي اصلي انسان است، از اين رو به منظور تامين آن و رسيدن به فرم مطلوب بايستي 5 عامل اساسي را مدنظر قرار داد كه عبارتند از: زمين، منابع مالي، نيروي انساني و فن آوري، مصالح ساختماني و مديريت و نظارت
الهام اميني
مفهوم مسكن علاوه بر مكان فيزيكي، كل محيط مسكوني را نيز در برمي گيرد كه شامل تمامي خدمات و تسهيلات ضروري موردنياز براي بهزيستن خانواده و طرحهاي اشتغال، آموزش و بهداشت افراد است. در واقع تعريف و مفهوم عام مسكن يك واحد مسكوني نيست بلكه كل محيط مسكوني را شامل مي شود. به عبارت ديگر مسكن چيزي بيش از يك سرپناه صرفا فيزيكي است و تمامي خدمات و تسهيلات عمومي لازم براي بهزيستن انسان را شامل مي شود و بايد حق تصرف نسبتا طولاني و مطمئن براي استفاده كننده آن فراهم باشد.
دريافت رابطه توسعه پايدار و شهرسازي و اجزاي متشكله آن منجمله مسكن و مقولات متعدد مربوط به آن، موضوعي اساسي است. در واقع شناسايي ويژگي هاي شهر پايدار يا محيط پايدار در اقليم و فرهنگ خاص، موضوعي است كه عدم پرداختن به آن، امكان توفيق در برنامه ريزي براي جزئيات آن را تقليل مي دهد. پرداختن به شاخصه هاي مسكن به عنوان كليدي ترين ابزار برنامه ريزي و تشكيل دهنده، شالوده  اصلي آن را مي توان از حساس ترين مراحل برنامه ريزي دانست. عرصه مسكن به منظور تامين رشد اجتماعي علاوه بر خود واحد مسكوني، محيط پيرامون آن را نيز در برمي گيرد.
نياز به مسكن دو بعد كمي و كيفي دارد؛ در بعد كمي نياز به مسكن، شناخت پديده ها و اموري را شامل مي شود كه به فقدان سرپناه و ميزان دسترسي به آن مربوط مي شود كه در واقع درجه پاسخگويي به نياز، بدون در نظر گرفتن كيفيت آن موردنظر است. در بعد كيفي مسائل و پديده هايي مطرح مي شوند كه به بي مسكني، بدمسكني و تنگ مسكني ارتباط دارند و آنچه مطرح است، نوع و شكل نياز است.
شاخص هاي كيفيت مسكن
به طور كلي عواملي در مسكن وجود دارد كه كيفيت را تعريف مي كنند. اينگونه عوامل در مقياس محله به شرح زير هستند:
۱ - فرم مطلوب مسكن
۲ - استحكام مسكن
۳ - امنيت مسكن
۴ - ايمني، راحتي و ميزان دسترسي و نيز فاصله مناسب ساكنان به تسهيلات و خدمات كالبدي محله
۵ - دسترسي به طبيعت و فضاهاي سبز باز
۶ - تامين تجهيزات و تاسيسات (زيرساخت ها) مورد نياز مسكن
۷ - همجواري مسكن با كاربري هاي سازگار
اين عوامل هفتگانه از مهم ترين معيارها و شاخص ها در تعريف و تبيين كيفيت مناسب مسكن هستند كه توجه به آنها در ساخت و ساز، انجام تمامي فعاليت هاي زندگي ساكنان را به سهولت و كارايي مطلوب امكان پذير ساخته و كمكي در جهت يافتن حيات زندگي پايدار شهري و ساخت و شكل مناسب براي شهر و مناطق شهري محسوب مي شوند.
فرم مطلوب مسكن
مسكن يكي از نيازهاي اصلي انسان است، از اين رو به منظور تامين آن و رسيدن به فرم مطلوب بايستي 5 عامل اساسي را مدنظر قرار داد كه عبارتند از: زمين، منابع مالي، نيروي انساني و فن آوري، مصالح ساختماني و مديريت و نظارت.
زمين و چگونگي (وسعت و شكل  قطعات) آن تعيين كننده فرم مسكن است، همچنين نيروي انساني، تعيين كننده كيفيت ساخت و ساز بوده و منابع مالي بر كيفيت و چگونگي ساخت و ساز و چگونگي استفاده از مصالح و نوع آن موثر است. به منظور حركت صحيح عوامل در سه راس مثلث و برقراري ارتباط مابين آنها، مديريت و كنترل صحيح و قوانين مدون موردنياز است، هماهنگي تمامي اين عوامل موجب رسيدن به فرم مطلوب مسكن و بالا بردن سطح ارتقاي كيفي مي شود.
استحكام مسكن
رعايت مسائل فني و اصول و قضاوت مهندسي در طراحي و اجراي سازه ها بايستي همواره مدنظر مهندسان و معماران باشد، به همين جهت لزوم بررسي ژئوتكنيكي، بررسي مصالح ساختماني مقاوم، شناسايي گسل هاي موجود، شيوه هاي مقاوم سازي و لزوم تجديدنظر در آئين نامه ها و مقررات، كاملا محسوس است. علاوه بر مسائل فوق، با آشنايي مهندسان به تكنيك هاي مقاوم سازي مدرن و به روز «ردن اطلاعات مهندسان، مي توان الگو هاي مقاوم، ارزان و مناسب طراحي كرد.
امنيت مسكن
امنيت، در واقع حفاظت از مسكن و وسايل آن در مقابل عوامل مستقيم و غيرمستقيم است كه موجب ضرر رساندن به مسكن و در واقع عدم امنيت آن مي شود. عوامل مستقيم كه امنيت را به خطر مي اندازند شامل دزدي، آتش سوزي و... هستند. عوامل غيرمستقيم نيز، آلوده كردن آب، هوا و زمين است. البته در اين مقوله مي توان از عوامل طبيعي همچون سيل، زلزله، توفان، حركت ماسه هاي روان و... نيز نام برد كه تمامي اين عوامل مخل امنيت مسكن و ساكنان آن است و در واقع بر كيفيت مسكن تاثير سوء مي گذارد، پس معيار مصونيت در مقابل سوانح طبيعي از ديگر عوامل مطرح است. مقوله ديگري كه در امنيت بايستي مدنظر قرار گيرد، امنيت نحوه تصرف مسكن است. امنيت نحوه تصرف سبب مي شود كه خانوار ساكن در واحد مسكوني، از نظر دورنماي سكونت خود احساس ايمني كند و اين امر آسايش رواني بيشتري براي آنها ايجاد مي كند.
ايمني، راحتي و ميزان دسترسي
در نظر گرفتن تسهيلات و خدمات مناسب، موجب افزايش سطح ارتقاي بهداشت مسكن و در نتيجه سلامتي ساكنان آن مي شود، از جمله عوامل موثر در اين مقوله را مي توان درصد برخورداري واحدهاي مسكوني از يك، دو و سه اتاق خواب، ميزان برخورداري از خدمات اساسي همچون شبكه برق سراسري، گاز لوله كشي، تسهيلات آشپزخانه، تلفن،  كولر، سيستم فاضلاب و ... دانست.
دسترسي به طبيعت و فضاهاي سبز باز
مي توان گفت فضاي سبز از مهم ترين ابزارهاي دستيابي به توسعه پايدار است؛ بايد توجه داشت كه افزايش جمعيت نياز به تامين فضاي سبز عمومي را افزايش مي دهد. با همه اهميتي كه فضاي سبز مفيد در محلات شهري دارد، بايد اين واقعيت را پذيرفت كه اهميت حياتي فضاي سبز را نبايد در رويارويي با ديگر كاربري هاي حياتي شهري قرار داد. به طور كلي بايد رابطه و تناسبي معقول بين فضاهاي ساخته شده و فضاهاي طبيعي در محلات شهري وجود داشته باشد. فضاهاي سبز در زندگي شلوغ، پيچيده و ناآرام شهرها، گويي تنها عنصر آرامش بخش و پالاينده هستند. استفاده از درخت و فضاي سبز بايد به عنوان جزء لاينفك طراحي فضاي محلات شهري مورد توجه طراحان قرار گيرد.
هر گياه سبز هر چند كوچك، نقش خود را در تلطيف هوا، گرفتن و غبار آن، ايجاد آرامش بصري- رواني، رفع آلودگي صوتي، توليد اكسيژن موردنياز شهروندان، سايه و... ايفا مي كند. فضاهاي سبز در محلات، منظر محله را بهبود مي بخشند، باعث زيبايي محيط مي شوند، نقش پالايشي دارند، باعث افزايش رطوبت و كاهش دماي هوا مي شوند، سهم مهمي در برآورده كردن نياز تفريحي و تفرجي ساكنان محله دارند و...
به طور كلي استفاده از درخت بخصوص براي بالا بردن كيفيت فضاهاي كالبدي، مكمل سكونت يا به عبارتي موقعيت نسبي مسكن، مي بايست مورد توجه قرار گيرد.
زيرساخت هاي مورد نياز مسكن
تاسيسات و زيرساخت هاي شهري، طيف وسيعي از عناصر شهري را كه اكثرا احداث شده، ثابت و ساختماني اند، در برمي گيرد. در نگاهي كلي، مي توان زيرساخت هاي شهري را شامل تمامي عناصري دانست كه تامين نيازهاي مختلف ساكنان محلات شهري را در زمينه هاي مختلف سكونت، فعاليت، استراحت، فراغت و به طور كلي بالا بردن كيفيت زندگي شهري بر عهده دارند. به عبارتي، مجموعه عناصر فيزيكي موجود و لازمي كه كاركردهاي مختلف شهري را ميسر مي سازند و باعث تركيب و تشكيل فضاهاي شهري مي شوند، زيرساخت  شهري ناميده مي شوند.
تاسيسات زيربنايي در محلات شهري در راس مسائل كيفي زندگي است. تاسيسات و زيرساخت هاي شهري از معيارهاي اصلي بررسي و تعريف شهر سالم است. مقوله تاسيسات زيربنايي شهري مستقيما با كيفيت سكونت شهري ارتباط مي يابد و مفاهيم متفاوتي همچون سرپناه، خانه و مسكن را پيش مي آورد؛ در مقايسه اينها با هم، فرق سرپناه با خانه مشخص مي شود. سرپناه صرفا انسان را از عوامل طبيعي محافظت مي كند، ولي فاقد مشخصات لازم براي تامين آسايش و پاسخگويي به نيازهاي مختلف است. خانه هم از نظر طراحي و هم از نظر فيزيكي مي تواند كامل باشد و نيازهاي انسان و خانوار را در داخل فضاي خود تامين كند. اما براي اينكه خانه به مسكن يا محيط مسكوني تبديل شود، بايد شرايطي ديگر هم داشته باشد. حلقه اتصال خانه به مسكن، تاسيسات زيربنايي و تجهيزات شهري است؛ يعني چنانچه شبكه فاضلاب براي محيط مسكوني تاسيس نشود، يا دسترسي خانه به محل كار يا به محل ساير فعاليت هاي اجتماعي به نحو درست و مطلوب تامين نشود، بايد گفت هنوز معيارهاي مسكن و محيط مسكوني تحقق نيافته است. بدين ترتيب تاسيسات زيربنايي تبديل كننده خانه به مسكن است.
بدين ترتيب، ملاحظه مي شود كه تاسيسات شهري بخش تعيين كننده اي از كالبد محلات شهري را تشكيل مي دهند كه زمينه و بستر مناسبي را براي كاركردهاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي محلات فراهم ساخته، موجب آسايش و راحتي ساكنان محلات شهر مي شوند.
همجواري با كاربري هاي سازگار
به طور كلي كاربري هايي كه در حوزه نفوذ يكديگر قرار مي گيرند بايد از نظر سنخيت و همخواني فعاليت با يكديگر منطبق بوده، موجب مزاحمت و مانع انجام فعاليت ي«ديگر نشوند.
عمده ترين تلاش شهرسازي، بايد جداسازي كاربري هاي ناسازگار با كاربري  مسكوني در محلات شهري باشد. كاربري هايي كه دود، بو، صدا و شلوغي توليد مي كنند، بايد از كاربري هاي ديگر، بويژه كاربري مسكوني، فرهنگي و اجتماعي جدا شوند. اين جدايي مطلق نيست، بلكه در برخي مواقع مي توان با تمهيداتي، اثرات سوء كاربري هاي مزاحم را محدود كرد. در جدايي فضايي كاربري ها، فاكتورهاي هزينه، سود و خودبسندگي نسبي آنها موردنظر قرار مي گيرد.
جدايي فضايي عملكردها فقط به فعاليت هاي شخصي نظير كشتارگاه، چرم سازي و فلزكاري اختصاص ندارد، بلكه در مورد كاربري هاي كوچك مزاحم نيز صدق مي كند (مانند يك مغازه چوب بري يا در و پنجره سازي و حتي يك دكه فروش نفت در يك محله مسكوني كه امكان دارد مورد اعتراض ساكنان آن محل قرار گيرد).

۶ اصل براي بازآرايي يك ميدان شهري
003579.jpg
سيما هاشمي نيا- به رغم وجود خاطرات نوستالژيك فضاهاي مردمي شهرها و روستاهاي قديمي، اغلب شهرهاي امروزي فاقد فضاهايي همچون ميدان شهري هستند، البته نگاهي به تاريخ شهرها اين نكته را بر ما آشكار مي كند كه برخي شهرهاي تاريخي، سابقه فضاهاي عمومي چون ميدان هاي شهري را دارند، اما بي توجهي به اين ميراث عظيم طي دهه هاي گذشته، موجب از بين رفتن اين فضاهاي پررونق و سرزنده شهري شده است. چرا كه آنها لزوما مكان هايي با مراجعه كنندگان خاص نبوده، بلكه محلي براي برخورد و رويارويي روابط اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي شهروندان بودند.
۱ـ درون و برون ميدان
همچنان كه خيابان ها و پياده روهاي اطراف يك ميدان، تاثير زيادي بر ميزان دسترسي و كاربري آن دارند، ساختمان هاي پيرامون ميدان نيز به همان اندازه تاثيرگذار هستند. تصور كنيد يك كتابخانه عمومي در يك ضلع ميدان قرار دارد به طوري كه درهاي كتابخانه به داخل ميدان باز مي شوند،
مردم در محوطه كتابخانه (ميدان)، روي پله ها نشسته و مطالعه مي كنند و همچنين اتاق مطالعه بچه ها نيز مي تواند ارتباط مستقيمي با فضاي ميدان داشته باشد. اين ساختمان حتي مي تواند يك كتابفروشي، يك كافه يا ... نيز باشد. بنابراين لازمه فعال و سرزنده بودن فضاي دروني يك ميدان، صميمي و پرجنب و جوش بودن فضاي بيروني ميدان است.
۲ـ ايجاد جذابيت و انگيزه براي حضور مردم
هر ميدان شهري بزرگ، مكان هاي متنوعي درون خود دارد كه مي توانند ايجاد انگيزه و كشش كنند. اين جاذبه مكاني مي تواند از هر نوعي باشد؛ كافه هاي روباز، آب نماها، مجسمه يا حتي يك رويداد كه در ميدان رخ مي دهد.
ضرورتي ندارد رويدادها و جذابيت ها در مقياسي بزرگ باشند، در حقيقت، برخي از بهترين ميدان هاي شهري جاذبه هاي متعدد كوچكي در خود دارند كه موجب سرزندگي و رونق ميدان و گذران زندگي مردم در طول روز مي شود.
۳ـ ترافيك عبوري و پياده
از جمله عوامل توفيق ميدان ها، سهولت دسترسي به آنها است؛ بهترين ميدان ها در جهان هميشه آنهايي هستند كه به آساني و حتي پياده نيز قابل دسترسي باشند. خيابان هاي اطراف باريك و ترافيكي عبوري آرامي دارند. محل هاي عبور عابران پياده كاملا مشخص هستند و نورها براي عابران پياده و نه وسايل نقليه تنظيم شده اند. درواقع، ميداني كه توسط خطوط پرسرعت ترافيكي احاطه شود، از مسيرهاي پياده جدا شده و از ويژگي اساسي حضور دائم انسان محروم مي شود.
۴ـ طراحي انعطاف پذير
همانند هر فضاي عمومي خوب، استفاده از فضاي ميدان طي روزها، هفته ها و سالها تغيير مي كند. با وجود اين، تعداد خيلي كمي از انواع ميدان ها طوري طراحي مي شوند كه قابليت انعطاف پذيري در زمان هاي مختلف را داشته باشند. از اين رو گاه مسئولان مجبور به تغيير فضاي ميدان مي شوند. رعايت برخي نكات مربوط به شرايط زماني به خصوص فصل ها در طراحي و اينكه چه عناصر و المانهايي در كدام فصل از سال سبب ايجاد هدف و انگيزه در شهروندان براي حضور در فضاي ميدان خواهند شد، سبب رونق و كارآمدي بيشتر ميدان در تمام مدت سال خواهد بود.
۵ـ مديريت؛ عمده ترين رويكرد
سياليت و تغيير در فضاي ميدان از عواملي هستند كه سبب مي شوند مردم به دفعات به آن محل مراجعه كنند. يكي از روش هاي تحقق چنين اهدافي، به كارگيري مديريتي است كه مهمترين رويكرد آن افزايش سرزندگي و حضور مردم در ميدان است. يك مديريت كارآمد، با آگاهي از روش هاي ايجاد احساس آرامش و امنيت در ميدان و همچنين ثبات و نگهداري آن، در جهت رسيدن به اين اهداف كوشش مي كند.
۶ـ ايجاد تصوير ذهني و هويت
از نظر تاريخي، ميدان ها كانون هاي اصلي اجتماعات مردمي بوده، حتي گاهي وجود يك ميدان در شهر، هويتي خاص به آن شهر داده است. عناصر و المان هاي موجود در ميدان، از عوامل ماندگاري موثر در تثبيت تصوير شهر در يادها هستند.
امروزه خلق يك ميدان كه هويت خاصي به شهر ببخشد، هدفي عظيم به حساب مي آيد؛ اين هدف زماني محتوم خواهد بود كه ميدان هاي بزرگ شهري دوباره احيا شوند.
پينوشت: صنعت ساختمان داريس شماره 31

نگاه نو
003582.jpg
ديوار زيست محيطي
فرزانه هدفي- يك ديوار بيولوژيكي (گياهكاري بر روي قاب سيمي با عناصر تفكيك پذير)، مي تواند ارزان تر از يك ديوار معمولي تمام شود كه هم زيباتر است و هم گستره اي از گياهان وحشي را در مناطق شهري به وجود مي آورد. استفاده از مهندسي محيط زيست، هزينه كم انرژي را با ساختار تلفيق كرده، منابع و ذخاير با ارزشي از خاك حاصلخيز فراهم مي سازد كه توانايي پاكسازي سالانه يك تن دي اكسيدكربن را در يك هكتار خاك دارد.
با استفاده از ديوارها و بامهاي سبزپوش مي توان از استفاده بيش ازحد سيستم هاي گرمايش و سرمايش در بناها جلوگيري كرد. طبق مطالعات كارشناسان، پوشش گياهي برروي پوسته بنا، راندمان انرژي در ديوار را تا 8 درصد بهبود مي بخشد. پرده ها و ديوارهاي پوشيده از گياه همچنين مي توانند در هزينه هاي مصرفي مصالح ساختماني سنتي تر همچون آب صرفه جويي كنند. اين در حالي است كه استفاده از يك سايبان تيره رنگ هنگامي كه در نزديكي ساختمان به عنوان مانعي براي نور روز به كار رود، ميزان استفاده از انرژي را بالا مي برد.
انتخاب مناسب پيچك هاي هميشه جوان يا خزان پذير برحسب اقليم منطقه و استفاده از نگهدارهاي آنها علاوه بر موارد فوق، بر زيبايي و مقابله با برخورد و نفوذ مستقيم باران و تگرگ بر ساختار و پوسته بنا تاثيري شگرف دارد كه اين امر به نوبه خود از هدر روي انرژي جلوگيري مي كند.
نكته جالب توجه اينكه، تاثير عايقكاري ساختمان ها در برابر درجه حرارت بالاي تابستان بيشتر توسط سايه اندازي صورت مي پذيرد تا عايقسازي ساختاري ساختمان و دليل آن بسيار ساده است، چرا كه سايه اندازي مانع ورود گرما به محل مي شود و پيچك ها در حصول اين امر بسيار كارا هستند.
003585.jpg
فضاي سبز و طراحي شهري
گياهان سبز همواره به منظور ايجاد فضاهاي دلپذير در محيط خارج از خانه، كاهش تونل هاي بادي ايجاد شده در شهر، حفاظت از لبه هاي توسعه يافته شهر، محافظت در برابر نور خورشيد، كنترل آب باران هاي بلااستفاده و كاهش مقدار دي اكسيدكربن توليد شده توسط مصنوعات، مورد استفاده قرار مي گيرند.
هرجايي كه در آن سرپناه و محصوريت توسط تركيبي از ساختمان و كاشت گياه حاصل شده باشد، پيچيدگي ديد بصري و فضايي با خود به همراه مي آورد و اكثرا به عنوان فضاي جمعي مورد استفاده قرار مي گيرد. بنابراين مباحث طراحي مناطق شهري، فراتر از يك سوال در باب فضا براي بررسي امكانات روشنايي و دسترسي هاست؛ اين طراحي نقش مهمي در كنترل انرژي، خلق تسهيلاتي كه موفقيت شهرها بدان وابسته است و در درختكاري براي جذب دي اكسيدكربن ايفا مي كند. انتخاب گياه مناسب براي به هدر نرفتن و ذخيره سازي انرژي نيازمند ملاحظه نور روز پخش شده از ميان چتر درختان است، اين ميزان توسط چتر گياه تامين مي شود و كارآيي آن در تابستان و زمستان بر حسب نوع هرس كاري متفاوت است. به عنوان مثال، درختان خزان پذير برگ پهن و مخروطي شكل، چنانچه مطابق يك هندسه معين حرس شده و داراي ارتفاعي مناسب باشند، جهت انعكاس باد يا رفع نياز به سرپناه در برابر خورشيد در جبهه هاي شرق، غرب و جنوب، ايجاد محدوده كاري دلپذير و ايجاد پرده اي بيروني در برابر آلودگي هوا ايفاي نقش مي كنند. شكل، ارتفاع، ضخامت گياه و ميزان تراكم چتر، همه نقش قابل ملاحظه اي در بهينه سازي انرژي به  كمك طراحي و كاشت گياه دارد.
كاشت گياه همچنين مي تواند با چرخه زيستي ضايعات آلي مقابله كند، بنابراين باعث صرفه جويي انرژي در سيستم زباله خردكني ضايعات است. سوزاندن تراشه هاي درختان حاصل از خرده هاي الوار مي تواند سوخت فسيلي لازم براي نيروگاه توليد برق در اجتماعات كم جمعيت را تامين كند (خرده هاي چوب كه به صورت قطعات هيزم در اندازه هاي مناسب براي سوخت درآمده قبل از سوختن توسط حرارت خشك شده است).

خبر
003528.jpg
شناسنامه فني ساختمان
شناســـنامه فني ساختمان فعلا در حد حــرف اســـــت. در حالي كه وزارت مسكن و شهرسازي صدور شناسنامه فني ساختمان را از ابتداي سال۱۳۸۴ الزامي كرده است، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران، غلامحسين پردلي در گفت و گو با ايرنا گفت: هنوز اجراي طرح صدور شناسنامه فني ساختمان به شهرداري تهران ابلاغ نشده و حتي از چگونگي اجراي اين طرح نيزاطلاعي نداريم.
شناسنامه فني و ملكي ساختمان سندي است كه حاوي اطلاعات فني و ملكي ساختمان بوده و توسط سازمان نظام مهندسي ساختمان هر استان صادر خواهد شد، طبق اين شناسنامه شهرداري ها و ساير مراجع پروانه ساختمان موظفند در زمان خاتمه كار و تقاضاي پايان كار، شناسنامه فني را از متقاضي مطالبه و گواهي پايان كار را براساس آن صادر كنند و بدين ترتيب به ساختمان هاي فاقد شناسنامه به هيچ وجه پايان كار داده نخواهد شد.
003555.jpg
كولهاس، رو به سوي شرق
آرونا- در راستاي مجموعه برنامه هاي آركيميت كه توسط پايگاه اطلاع رساني اينترنتـــي آركيترا در تركيه برگزار مي شود، بعدازظهر روز سه شنبه، هفدهم ماه مي رم كولهاس، معمار صاحبنام هلندي در استانبول حضور يافت؛ وي در جلسه اي 5/1 ساعته براي جمعيتي 2200 نفره كه در سالن اجتماعات موزه جنگ استانبول براي شنيدن سخنراني وي گرد هم آمده بودند، با ارائه نمونه هايي از پروژه هاي خود، پيرامون معنا و محدوديت در معماري و نيز مفاهيمي كه از معماري مدرن وي متبادر مي شود به ايراد سخنراني پرداخت.
كولهاس كه به اعتقاد بسياري، برترين معمار جهان در حال حاضر است، مطمح نظر بسياري از معماران معاصر ايران (علي الخصوص جوانترها) است. در مسابقه اخير آتي سنتر كه توسط شركت آتي ساز و با مديريت علي كرمانيان برگزار شد، قرار بود وي در بين داوران حضور داشته باشد.
گفته مي شود دكتر شهره خدابخشي (مديريت جديد گروه معماري دانشگاه آزاد اسلامي اصفهان) سعي دارد كولهاس را براي ارائه چند سخنراني به ايران دعوت كند.
003558.jpg
شهر و ساختمان
آخرين شماره ماهنامه فني و مهندسي، خبري، آموزشي، پژوهشي و اطلاع رساني شهر و ساختمان به مضمون شهر و حقوق شهروندي اختصاص دارد. شيده لالمي در گزارش ويژه اين شماره مي نويسد: فرآيند توسعه در نظام شهرسازي ايران طي يك قرن اخير چنان شتابزده بود كه شهر هاي سنتي و خو گرفته به آداب كهن را در مدت زمان كوتاهي به كلانشهر هاي پر مسئله بدل كرد. زندگي در چهار چوب محله هاي اين شهرها اگر چه در مقايسه با گذشته نه چندان دور امكانات و خدمات بيشتري را در اختيار شهروندان قرار مي دهد اما بررسي جامعه شناسان در حوزه امور فرهنگي و اجتماعي نشان دهنده رشد و توسعه سرطاني عمراني و عقب ماندگي بخش فرهنگ و امور اجتماعي شهر هاي كشور است....
در ادامه مي خوانيم: ميزگرد شهر و حقوق شهروندي، زمين سرمايه جاودانه، ايمن سازي لرزه اي اجزاي غير سازه اي، مروري بر 40 سال شهرسازي ايران، شهرهاي جهان و ....
شهر و ساختمان تحت مديريت عليرضا سرحدي و زير نظر شوراي دبيران منتشر مي شود؛ در شناسنامه مجله اثري از نام اعضاي هيات تحريريه و نيز شوراي دبيران مشاراليه مشاهده نشده، مطالب تحريري مجله به صورت تك رنگ منتشر مي شود.
003561.jpg
ميدان وحدت سانفرانسيسكو
ميدان وحدت (Union Square) كه در مركز شهر سانفرانسيسكو واقع است و به مرور زمان و در اثر بي توجهي، فراموش شده و به فضايي راكد تبديل شده بود، با طراحي مجدد و بازآرايي فضايي كه در سال 1997 انجام گرفت، شكوه تازه اي يافته است. اين ميدان كه قبلا از فضاهاي مجاور خود جدا بود، اكنون با قراردادن پله هايي در اطراف ميدان، ضمن برقراري ارتباط با فضاهاي مجاور، سرزندگي خاصي نيز يافته است. اين ميدان به دليل موقعيت و ويژگي هاي منحصر به فرد خود، به عنوان يكي از مراكز فعال سانفرانسيسكو؛ هتلها، فروشگاه هاي بزرگ و تئاترهاي اطراف را نيز تحت الشعاع خود قرار داده است. نحوه مديريت و برنامه ريزي براي ميدان، همانند برگزاري رويدادهاي مردمي از جمله عوامل موثر در موفقيت اين ميدان به شمار مي رود.

زيبـاشـهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
يك شهروند
|  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  زيبـاشـهر  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |