چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۴
ورزش
Front Page

گفت و گوي اختصاصي با علي كريمي
۱۰۱ درصد
001881.jpg
عكس:عليرضابني علي
علي كريمي از معدود بازيكنان فوتبال است كه اهل مصاحبه نيست و كمتر تمايل نسبت به گفت وگوهاي طولاني با رسانه هاي گروهي دارد. اما چند روز پيش به صورت تصادفي در تهران با مدير برنامه هاي علي كريمي روبرو شديم و با توجه به انتقال خبرساز اين بازيكن به بايرن مونيخ فرصت را جهت هماهنگي براي مصاحبه با علي كريمي مغتنم شمرديم. به هر حال مدير برنامه هاي كريمي نهايت همكاري را با ما داشت تا اينكه علاقمندان فوتبال در ايران بيشتر با جزييات انتقال كريمي به بايرن مونيخ مطلع بشوند.علي كريمي روز يازدهم تير ماه سال جاري به بايرن مونيخ ملحق خواهد شد تا تمريناتش را با اين تيم آغاز كند و علاقمند است به عنوان بازيكني كه حضورش در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان قطعي شده وارد شهر بايرن بشود.حرف هاي او را با هم مي خوانيم:
* خبر پيوستن شما به بايرن مونيخ براي علاقمندان به فوتبال غافلگير كننده بود، براي خود شما هم اين اتفاق خيلي سريع افتاد؟
- نه، خيلي هم سريع نبود. زماني كه بايرن مونيخ براي اردوي زمستاني به امارات آمده بود متوجه شدم كه ماگات اعتقاد زيادي به بازي من دارد. ظاهراً از مدتها پيش بازي هاي من را زير نظر گرفته بود.
* پس چرا همان زمان اعلام نكرديد؟
- آن موقع هنوز پيشنهادي مطرح نشده بود. دليل اصلي اش هم اين بود كه ماگات در آن زمان نمي توانست مسئولان باشگاه را متقاعد كند كه يك بازيكن از آسيا بگيرد. زماني كه بايرن به عنوان قهرماني بوندس ليگا رسيد و ماگات توانست اين مقام با ارزش را كسب كند اعتماد مسئولان باشگاه به او بيشتر شد و آنها قانع شدند كه با من مذاكره كنند، ضمن اينكه قرار است در ابتداي اين فصل ورزشگاه تازه تاسيس بايرن افتتاح شود. مسئولان باشگاه قصد داشتند براي افتتاح اين ورزشگاه يك بازيكن بزرگ و صاحب نام را به استخدام درآورند. ضمن اينكه براي آنها ريسك بالايي بود كه يكي از چهار سهميه خود را در حضور بازيكنان بزرگي از برزيل و آفريقا به يك بازيكن آسيايي اختصاص دهند. با اين حال ماگات روي حرفش ايستاد و خواهان حضور من در بايرن شد.
* تصور نمي كردي پاسخ به پيشنهادات ديگر به نفع شما باشد؟
- وقتي ديدم ماگات اينقدر به بازي من اعتقاد دارد كه مقابل مسئولان باشگاه ايستاده است علي رغم پيشنهاداتي كه از فرانسه و انگلستان داشتم تصميم گرفتم به بايرن بروم. ضمن اينكه پيشنهاداتي كه از ساير باشگاهها داشتم توسط آژانس ها و بنگاههاي انتقال بازيكنان مطرح شده بود و نمي شد خيلي به آنها اعتماد كرد. براي من مهم اين بود كه يك مربي بزرگ مثل ماگات خواهانم شده بود. اين اعتقاد باعث شد كه به پيشنهاد بايرن پاسخ بدهم.
* مسئولان باشگاه الاهلي از اينكه با بايرن مذاكره كرده بودي دلخور نبودند؟
- زماني كه مي خواستيم به آلمان برويم با آنها مشورت كردم. البته من قراردادم آخر فصل با الاهلي تمام مي شود اما به خاطر روابط احساسي و دوستانه اي كه به وجود آمده بود آنها نمي خواستند من از اين باشگاه جدا شوم. حتي هواداران الاهلي مقابل باشگاه جمع شده بودند و با امضا كردن طومار خواسته بودند كه من از اين باشگاه نروم، اما به هر حال بايد از فرصتي كه پيش آمده بود استفاده مي كردم، حيف بود اين فرصت عالي از دست برود.
* پس با هماهنگي باشگاه الاهلي به آلمان رفتي؟
- بله، وقتي به آنها گفتيم كه براي مذاكره با بايرن مونيخ مي رويم، باورشان نمي شد كه تيمي مثل بايرن مرا بخواهد. طبق هماهنگي قبلي كه آقاي فاضلي با مسئولان باشگاه بايرن مونيخ داشت بلافاصله پس از رسيدن به مونيخ در تست پزشكي اين باشگاه كه ۷ ساعت طول كشيد شركت كردم و بعد از مذاكراتي كه صورت گرفت قراردادم را امضاء كردم.
* كمتر پيش مي آيد كه باشگاههاي حرفه اي با بازيكنان جديد خود قراردادهاي يكساله امضاء كنند؟ شما چطور موافقت آنها را جلب كردي؟
- به هر حال مدير برنامه هاي من و آقاي فاضلي مذاكراتي را با آنها داشتند و توانستند نظر موافقشان را جلب كنند كه قرارداد من يكساله باشد. دليلش هم اين بود كه ما رقابتهاي جام جهاني را پيش رو داريم و آنجا مي تواند ميدان خوبي براي پرتاب من باشد. اگر خوب كار كنم در پايان فصل همين بايرن مونيخ قراردادم را تمديد مي كند. ضمن اينكه تيم هاي ديگري هم سطح بايرن خواهان من خواهند شد.
* و اگر بنابر اتفاقاتي نتوانيد در جام جهاني موفق باشيد، آنوقت چه اتفاقي مي افتد؟
- آن موقع تصميم  ديگري مي گيرم. ضمن اينكه هنوز يكسال فرصت داريم و ممكن است تا آن زمان اتفاقات جديدي بيفتد. حتي اگر اتفاق جديدي هم رخ ندهد، حسنش اين است يكسال با اين تيم تمرين كرده ام و خودم را در شرايط ايده آل بدني قرار داده ام و مي توانم به هر تيم ديگري بروم. همانطور كه وحيد هاشميان بعد از يك فصل ماندن در بايرن به تيم هانوفر رفت و به نظر من كار خوبي كرد كه با پشتكار و ممارست در بايرن ماند.
* با توجه به اينكه شما در الاهلي به تمرينات سنگين  تن نمي دادي تصور مي كني بتواني در تمرينات سنگين و حرفه اي بايرن دوام بياوري؟
- براي رسيدن به موفقيت بايد اين تمرينات را به جان بخرم. من براي پيشرفت به آلمان رفته ام و بايد زير نظر ماگات به سختي  تمرين كنم. مي دانم كه او مربي سختگيري است اما تلاش مي كنم به خوبي از عهده وظايفم برآيم.
* براي حضور در آلمان مشكلي نداري؟
- به هر حال حضور در كشوري اروپايي مشكلات خاص خودش را دارد. مشكل ندانستن زبان آلماني، تنهايي و دوري از ايران از جمله مشكلاتي است كه در آلمان وجود خواهد داشت.
* چرا علي كريمي به يك بازيكن راحت طلب معروف شده است؟
- اصولاً راحت طلبي در ذات انسانهاست. زماني كه من با تيم هاي ايراني و اماراتي بودم خيلي سخت  تمرين نمي كردم و شايد به همين خاطر به بازيكني راحت طلب معروف شده ام. اما اميدوارم كه بتوانم در فوتبال آلمان اين كم كاريها را جبران كنم و به شرايط ايده آل دست پيدا كنم. اگر خودم بخواهم مطمئن هستم كه مي توانم اين تمرينات را پشت سر بگذارم.
001884.jpg
عكس:مجتبي جانبخش
* در سفري كه به آلمان داشتي با ماگات هم صحبت كردي؟
- چرا، دو ساعتي با هم صحبت كرديم. ماگات مي گفت من تو را به عنوان يك بازيكن بزرگ در سطح اول فوتبال جهان قبول دارم اما بايد از نظر آمادگي بدني و جسماني به شرايط ايده آلي برسي تا بتواني توانايي هاي تكنيكي ات را به اجرا درآوري.
* شما هم به ماگات قولي دادي؟
- بله، به ماگات قول دادم كه به خاطر اعتقادي كه او به بازي من داشته و از اعتبارش براي آمدنم استفاده كرده است، او را از اين كار پشيمان نكنم. ماگات هم به شوخي به من گفت يا دوتايي با هم بر مي گرديم پيش عربها يا دوتايي با هم مي رويم بهشت.
* در مورد اينكه كدام پست بازي خواهي كرد هم صحبتي كرديد؟
- نه صحبت خاصي نشد، من به او گفتم كه تا به حال به جز دروازه باني در همه پست ها بازي كرده ام. ماگات هم گفت بايد در تمرينات و بازيهاي تداركاتي شركت كني، تا در مورد پست بازي كردنت تصميم گيري كنم.
* شماره پيراهنت هم مشخص نيست؟
- صحبتي هم در اين مورد نشد، اما ماگات گفت ما چند شماره خالي داريم كه بعد از بررسي هاي لازم يكي از اين شماره ها را به تو مي دهيم.
* پس از پيوستن شما به بايرن عنوان شد كه كريمي هم مثل هاشميان و دايي موفق نخواهد شد. نظر شما هم همين است؟
- اصلاً اينطور نيست. مطمئن باشيد هيچكس اين قياس را انجام نمي دهد. دايي و هاشميان دو بازيكن بزرگ فوتبال ما هستند كه به افتخارات زيادي در فوتبال رسيده اند. من هم دوست دارم مثل آنها به افتخارات زيادي برسم. براي رسيدن به اين هدف هم تلاش مضاعفي را انجام مي دهم و از نيمكت نشيني هم نمي ترسم. شايد خيلي ها تصور كنند در صورت نيمكت نشيني در بايرن من از اين تيم جدا خواهم شد اما حتي اگر يك بازيكن سكونشين باشم باز هم با تمام وجود در تمرينات شركت خواهم كرد و تا پايان فصل در بايرن خواهم ماند.
* اين احتمال وجود دارد كه در صورت برآورده نشدن انتظاراتت نيم فصل از بايرن جدا بشوي؟
- اصلاً فكرش را هم نمي كنم، همانطور كه گفتم تا پايان فصل در بايرن خواهم ماند و تلاش مي كنم با انجام تمرينات سخت و طاقت فرسا براي خودم شانس بازي بوجود بياورم.
* انتقادي كه هميشه از علي كريمي بوده اين است كه خيلي اهل مصاحبه و ارتباط برقرار كردن با روزنامه ها نيست؟
- تا حدودي درست است. اما زماني كه من با آنها حرف نمي زنم مي روند از قول من چيزهايي مي نويسند كه اصلاً واقعيت ندارد. حالا چه برسد به زماني كه حرفي بزنم. متأسفانه در اين چند روز هم حرف هايي از قول من در روزنامه  به چاپ رسيده است كه به هيچ وجه صحت ندارد. من عليه هيچ بازيكني صحبت نكرده ام اما متأسفانه در بعضي روزنامه ها از قول من عنوان شده كه كريمي از علي دايي و هاشميان بهتر است. در حاليكه من هيچ وقت اين حرف ها را نزده ام و هميشه احترام همبازي هايم را نگه داشته ام. حتي زماني كه در تيم ملي زمان آقاي طالبي نيمكت نشين بودم باز هم اعتراضي نكردم و حالا هم حاضرم در تيم ملي روي نيمكت بنشينم.
* مطمئناً از حضور شما در بايرن مونيخ بيشتر از همه تيم ملي سود خواهد برد؟
- اميدوارم همين طور باشد. برانكو در صحبتي كه با من داشت عنوان كرد اگر من علي كريمي را از باشگاهي مثل بايرن مونيخ بگيرم صد مرتبه بهتر از اين است كه اين بازيكن را از باشگاه ديگري مثل الاهلي بگيرم. همانطور كه هاشميان با حضور در تمرينات بايرن مونيخ نقش تأثيرگذاري در تيم ملي داشت اميدوارم من هم بتوانم اين نقش را ايفا كنم.
* خيلي ها معتقدند شما دير به اروپا رفتيد؟ نظر خودتان هم همين است؟
- بله من با آنها هم عقيده ام. اما هر چند دير رفتم ولي به تيمي پيوستم كه بايد چند سال براي رسيدن به آن زحمت مي كشيدم. اميدوارم حضورم در بايرن بتواند چند سال دير آمدن به اروپا را جبران كند.
* تصور مي كني فوتبال تكنيكي شما در فوتبال ماشيني آلمان موفق باشد؟
- اميدوارم اين طور باشد چون بازيكنان تكنيكي هستند كه در همين فوتبال ماشيني موفق بوده اند.
* به عنوان آخرين سؤال، شانس صعود تيم ملي به جام جهاني چند درصد است؟
- به نظر من صدو يك درصد.
برنامه تمرينات آماده سازي بايرن مونيخ
۱۱ تير: بازگشت از تعطيلات تابستاني و انجام بازي دوستانه مقابل مونيخ ۱۸۶۰
۱۲ تير: برگزاري يك اردوي ۵ روزه در روتاخ اگرن
۱۸ تير: يك مسابقه دوستانه در ورزبرگ
۱۹ تير: يك مسابقه دوستانه در گرافن وهر
۲۲ تير: يك مسابقه دوستانه در دي سائو
۲۶ تير: بازي دوستانه با كارلسروهه
۲۷ تير: اردوي تداركاتي ۵ روزه در بن
۴ مرداد: حضور در جام اتحاديه
۶ مرداد: بازي دوستانه در توكيو برابر تيم توكيو
۸ مرداد: بازي دوستانه در توكيو مقابل جوبيلوايواتا
۱۴مرداد: آغاز رقابت هاي بوندسليگا

چرا كريمي يك بازيكن موفق است؟

امير بهادري نژاد
يك بازيكن فوتبال در هفته حداكثر دو مسابقه رسمي انجام مي دهد. به عبارتي ديگر در هر ۱۶۸ ساعت حداكثر ۳ ساعت در كوران بازي هاي رسمي قرار مي گيرد. براي بازيكني كه كمتر از ۲ درصد از زمان هفتگي خود را در زمين چمن مسابقه سپري مي كند، آن ۹۸ درصد ديگر از اهميت بسيار بيشتري برخوردار مي باشد. بديهي است چگونگي سپري شدن اوقات بازيكن خارج از ميدان مسابقه تأثير مستقيم بر عملكرد وي در روز بازي دارد.
اين موضوع تا آنجايي اهميت دارد كه تئوريسين هاي نامدار فوتبال جهان معتقدند، نحوه تمرين، خواب، استراحت، تغذيه و روابط اجتماعي ورزشكار بسيار مهم تر از قابليت فني او مي باشد.چه بسيار ورزشكاراني در جهان وجود دارند كه از نظر قابليت هاي فني در سطح بالايي نيستند اما با رعايت كردن استاندارد فاكتورهايي كه به آنها اشاره شد در روز مسابقه به توفيق دست مي يابند. در ورزش پرفشاري چون فوتبال، تنظيم بودن زمان خواب، استراحت، تغذيه و روابط اجتماعي بازيكنان از اهميت ويژه اي برخوردار است. تجربه نشان داده بازيكناني كه به اين موارد توجه دارند عملكردشان نسبت به ساير ورزشكاران از ثبات وتداوم بيشتري برخوردار است و حضور آنان مانند جرقه اي زودگذر در صحنه ورزش نيست. چندي پيش هنگامي كه با برانكو، مربي تيم ملي در مورد همين موضوع صحبت مي كرديم وي چندين بار تأكيد كرد، براي ورزشكاران حرفه اي و ملي پوش تنظيم رفتار خارج از ميدان بسيار دشوار است. وي مي گفت: بازيكن جواني كه به تيم ملي راه مي يابد بايد كمتر از افراد هم سن و سال خود تفريح كند، بسيار كنترل شده تر غذا بخورد، زودتر از آنها بخوابد و رفتار اجتماعي اش بسيار پالايش شده تر از آنها باشد. اگر بازيكن ملي پوش بتواند اين سختي را به جان بخرد و تحمل كند آنگاه به همان ميزان دوران طلايي ورزشكاري اش طولاني تر خواهد شد.
اگر بخواهيم فهرستي از بازيكنان موفق فوتبال ايران طي چند سال اخير تهيه كنيم بدون ترديد بايد نام بازيكناني چون علي دايي، مهدي مهدوي كيا، وحيد هاشميان، محرم نويد كيا و علي كريمي را در اين ليست گنجاند.
و اگر باز هم دقيق تر وارد ريز زندگي اين چند بازيكن بشويم، به اين نتيجه خواهيم رسيد عامل اصلي موفقيت آنها (بجز ممارست در تمرينات فني) تنظيم بودن زندگي غيرورزشكاري شان بوده است.امكان ندارد بازيكني كه به اندازه كافي استراحت مي كند، تغذيه علمي دارد و فاصله معقول را با رسانه هاي گروهي حفظ مي كند، با ناكامي در صحنه ورزش مواجه بشود.
علي كريمي يك نمونه بارز چنين معادله اي است. بازيكني كه با حفظ چارچوب هاي استوار خانواده خود و همچنين پرهيز از مسائل حاشيه اي، به دور از هياهو مدارج ترقي را يك به يك طي كرد و هم اكنون خود را به جايگاه نخست فوتبال آلمان (باشگاه بايرن مونيخ) رسانده است. كريمي اين جايگاه را تنها به واسطه دريبل هايش نياورده بلكه او با عبور و دوري از مسائلي كه بسياري از بازيكنان حرفه اي و مشهور فوتبال جهان و ايران را به ورطه سقوط و نابودي مي كشاند، به موقعيت فعلي خود دست يافت.

|  اقتصاد  |   انديشه  |   سياست  |   سينما  |   علم  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |