پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۸ - Jun 9, 2005
حضرت امام جعفر صادق (ع): بدان كه جايگاه قلب نسبت به تن همچون جايگاه امام است نسبت به مردمان، كه فرمانبرداري از وي بر ايشان واجب است. آيا نمي بيني كه همه اندامهاي تن گماشتگان و ترجمان قلبند، و از جانب او اداي وظيفه مي كنند؟
«علل الشرايع» ۱ /۱۰۳
امروز با حافظ
ز خوبي روي خوبت خوب تر باد
جمالت آفتاب هر نظر باد
دل شاهان عالم زير پر باد
هماي زلف شاهين شهپرت را
با حضور گروه هاي دانشجويي از سراسر كشور
نخستين جشنواره موسيقي آواي همبستگي آغاز به كار كرد
گروه ادب وهنر: نخستين جشنواره سراسري موسيقي «آواي همبستگي» با حضور گروه هاي دانشجويي از شهرهاي مختلف كشور در فرهنگسراي دانشجو آغاز به كار كرد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اين جشنواره عصر سه شنبه ۱۷ خرداد با رقابت  ده ها گروه موسيقي دانشجويي كار خود را آغاز كرد و طي ۴ روز در دو بخش مسابقه و جنبي برگزار مي شود.
محمدحسين برزين با اشاره به استقبال چشمگير علاقه مندان گفت: پس از فراخوان، بيش از ۱۱۵ اثر از سراسر كشور به دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه بعد از بازشنود اين آثار، ۱۴ قطعه به بخش مسابقه و ۲۵ اثر به بخش جنبي راه يافتند.
برزين اجراي اركستر بزرگ مجلسي تهران در فضاي باز فرهنگسراي دانشجو را از جمله برنامه هاي مراسم اختتاميه اين جشنواره اعلام كرد و گفت: در مراسم اختتاميه جشنواره كه با حضور مسئولين سازمان فرهنگي هنري، هنرمندان موسيقي و گروه هاي موسيقي دانشجويي از اقصي نقاط كشور برگزار مي شود برترين ها معرفي و جوايز نفيسي به گروه هاي برگزيده اهدا مي گردد.
مراسم اختتاميه نخستين جشنواره سراسري موسيقي دانشجويي آواي همبستگي در ساعت ۱۸ و ۳۰ روز جمعه بيستم خرداد در فرهنگسراي دانشجو واقع در خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ،۲۱ بوستان شفق ميزبان تمامي علاقه مندان است.

بازيگر فيلم معجزه گر درگذشت
004251.jpg
آن  بنكرافت  بازيگر آمريكايي  و برنده  جايزه  اسكار در سن  ۷۳سالگي  بر اثر بيماري  سرطان  در بيمارستان  مونت  سيناي  نيويورك  درگذشت .
پايگاه  اينترنتي  بي بي سي  روز چهارشنبه  نوشت : بنكرافت  پنج  بار نامزددريافت  جايزه  اسكار شد و يكبار اين  جايزه  را به  خاطر بازي  در فيلم  معجزه گر در سال  ۱۹۶۳ بدست  آورد.
برخي  از سينماگران  بازي  او در فيلم  گراجوئت  (فارغ  التحصيل ) را معروف ترين  نقش  سينمايي  او مي دانند.
با اين  فيلم  بنكرافت  براي  سومين  بار نامزددريافت  جايزه  اسكار شد.
بنكرافت  در سال  ۲۰۰۳ از اين  كه  بازي  او در نقش  خانم  رابينسون  در فيلم گراجوئت  تمام  نقش هاي  ديگر او را تحت  الشعاع  قرار داده  بود، گله  كرد.
او گفت : متعجبم  كه  با تمام  كارهاي  ديگرم ، كه  برخي  از آنها خيلي  هم  خوب هستند، هيچكس  حرفي  از مثلا معجزه  گر نمي زند.
بنكرافت  با نام  آنا ماريا ايتاليانو در سال  ۱۹۳۱ در محله  برونكس نيويورك  به  دنيا آمد و در نوجواني  با نام  آن  مارنو كار بازيگري  درنمايش هاي  زنده  تلويزيوني  را شروع  كرد.
بنكرافت  در ابتدا چندان  از بازي  در سينما خوشش  نيامد و به  صحنه  تاتربرادوي  بازگشت .
در سال  ۱۹۵۸ به خاطر بازي  در نمايش  دو نفر براي  الاكلنگ در برابر هنري  فوندا جايزه  توني  را برد.
نقش  فيلم  معجزه گر را نيز ابتدا در تاتر اجرا كرد و همين  نقش  راهگشاي اصلي  او به  سينما شد.
بنكرافت  برخلاف  تعداد اندك  فيلم هايي  كه  در سال هاي  دهه  شصت  ميلادي  بازي كرد، در همين  سال ها سه  بار نامزد جايزه  اسكار شد.
شهرت  بنكرافت  در سال هاي  هفتاد با بازي  در فيلم هايي  نظير وينستون جوان  در برابر ريچارد آتن  بورو، و زنداني  خيابان  دوم  در برابر جك لمون  افزايش  پيدا كرد.
بازي  در فيلم هاي  تلويزيوني  از سال  ۱۹۹۲ به  بعد شش  بار او را نامزددريافت  جايزه  كرد.

اكبر نبوي معاون انجمن سينماي دفاع مقدس شد
اكبر نبوي به سمت معاونت پژوهش و آموزش انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس منصوب شد.
وي ضمن تأييد اين خبر با برشمردن دلايل قبول اين مسئوليت به خبرنگار هنري ايسنا گفت: سينماي دفاع مقدس از نظر يكسري از شاخصه هاي بنيادين دچار مشكلات جدي است و ضمن اينكه فعاليتي بصورت دقيق انجام نگرفته است به شكل جدي از فقر اطلاعات رنج مي برد.
وي حوزه گفتگو و تعامل را در حوزه دفاع مقدس بسيار كمرنگ خواند و تصريح كرد:  براساس روند موجود چشم انداز مشخصي را نمي توان ترسيم كرد و بايد با يك حركت فكري و جمعي و با مشاركت دوستان سينماگر اهل نظر و حوزه هاي فكري كه در جامعه وجود دارد و مي توانند به سينماي دفاع مقدس كمك كنند زمينه هاي تعالي فكري و فرهنگي سينماي دفاع مقدس فراهم شود.
نبوي سينماي دفاع مقدس را نيازمند تعاريف جدي متناسب با اقتضائات و نيازهاي زمان دانست و گفت: به شدت معتقدم كه با تعاريف سالهاي گذشته نمي توان در حوزه فيلم سازي دفاع مقدس فعاليت كرد و بايد يك تجديد نظر جدي نه در بنيادها بلكه در رويكرد به سينماي دفاع مقدس بوجود آيد.
وي با برشمردن برنامه هايش براي اين معاونت در سال جاري اظهار داشت: در اين حوزه مجموعه اي از نشست هاي فكري و فرهنگي را طراحي كرديم و اميدواريم از نيمه تابستان هر ماه يك نشست در اين زمينه برگزار كنيم همچنين بانك اطلاعات سينماي دفاع مقدس را در دست طراحي داريم.

جشنواره فيلم هاي ايراني در بلگراد
جشنواره فيلم هاي ايراني با حضور شخصيت هاي فرهنگي و جمع كثيري از علاقمندان به سينماي ايران آغاز شد.
در مراسم افتتاحيه اين جشنواره كه در موزه سينماي يوگسلاوي برگزار شد سيد مرتضي ميرحيدري سفير جمهوري اسلامي ايران گفت: امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران عقيده داشت سينما وسيله اي براي تعليم و تربيت است.
وي افزود: يكي از ويژگيهاي سينماي ايران نمايش واقعيتهاي اجتماعي جامعه است و فيلم هاي ايراني طي سالهاي گذشته موفق به كسب ۳۰۰ جايزه از جشنواره هاي مختلف در سراسر جهان شده اند.
فيلم هاي «درخت جان» ، «طبيعت بي جان» ، «تولد يك پروانه» ، «مسافر جنوب» ، «ابر و آفتاب» و «مريم مقدس» از سينماي ايران در اين جشنواره به نمايش در مي آيد.
اين جشنواره با ابتكار مركز فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در بلگراد و با همكاري موزه سينماي يوگسلاوي برگزار مي شود.
اين جشنواره به مدت سه روز در موزه سينماي يوگسلاوي برگزار مي شود.

۲۰ فيلم كوتاه ايراني در جشنواره هامبورگ
بيست و يكمين جشنواره فيلم كوتاه  هامبورگ كه از ديروز در كشور آلمان افتتاح شد تا پنج روز ديگر ادامه خواهد داشت.
اين جشنواره در بخش هاي ويژه اي از جمله «فوكوس بر سينماي ايران» حدود ۲۰ فيلم كوتاه از آثار فيلمسازان جوان كشور را به نمايش مي گذارد.
بنا به بررسي بخش تحقيق و گزارش هاي هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جشنواره  هامبورگ كه در دو بخش اصلي فيلم هاي مختص كودكان و آثار ويژه اجتماعي به بررسي و داوري آثار برگزيده مي پردازد در بخش اول مخصوص فيلم هاي كوتاه كودكان را سه روز زودتر افتتاح مي كند.
اين بخش از قسمت هاي نوپاي جشنواره بوده و هفتمين دوره برگزاري اش را پشت سر مي گذارد.
بخش فوكوس بر سينماي ايران با پنج برنامه و عنوان كلي نامگذاري شده است.
برنامه نسل قديم و جديد  (كانديدا ، محمد شيرواني) برنامه دوم يا مرزها (حمام آخر، مصطفي زماني) برنامه سوم يا وراي باورها ( منطق مطلق اتفاق، بهرام توكلي) برنامه چهارم يا انتظار(خاموشي، بيژن ميرباقري) برنامه پنجم (بخش عمومي)همچنين سينماي ايران در بخش فيلم هاي كوتاه كودكان نيز قسمت ويژه اي را به خود اختصاص داده و آثاري چون فال قهوه (سارا سعيديان)، پسر، دختر، پيرمرد، (منير قيدي) هناسه سرد (اكبر شهبازي)  در اين بخش به روي پرده مي روند.

۳ نمايشنامه بيضايي در خانه نمايش
ايسنا: ميكائيل شهرستاني، بازيگر و كارگردان تئاتر،  سه نمايشنامه از بهرام بيضايي را به صورت يك رپرتوار در خانه نمايش اداره تئاتر به روي صحنه مي برد.
وي چندي قبل نمايش «آژدهاك» را اجرا كرد كه مورد استقبال قرار گرفت و هم اكنون نيز قصد دارد دو نمايش «آرش» و «بندار بيدخش» را هم به روي صحنه ببرد.
شهرستاني كه در حال حاضر اين دو نمايش را تمرين مي كند احتمال داد: نمايش «آرش» را اواخر خرداد يا اوايل تير اجرا كند و پس از آن نيز «بندار بيدخش» را به روي صحنه ببرد.وي از حدود شش ماه قبل، كار آماده سازي اين نمايش ها را با گروهي از هنرجويان و دانشجويان تئاتر آغاز كرده است و اميدوار است بتواند به مدت طولاني،  كارهاي ديگري را هم با همين گروه اجرا كند.
شهرستاني درباره شيوه كار با اين گروه به ايسنا مي گويد: اعضاي گروه از دانشجويان و هنرجويانم بودند البته در مدت شش ماه عده اي از اعضا رفتند به دليل اينكه كشش دوره هاي تمرين را نداشتند اما اميدوارم تعداد اعضاي اين گروه را به ۲۰ نفر برسانم و بعد به طور ثابت با يكديگر كار كنيم.
وي  الگوي انتخابي خود را همانند الگوي حميد سمندريان دانست و تصريح مي كند: تفاوت اين گروه با گروه سمندريان اين است كه اعضاي ما همگي دانشجو، هنرجو يا فارغ التحصيلان جديد تئاتر هستند.

پاسخ به پرسش پزشكي
زردچوبه
در پاسخ به اين پرسش كه چرا در هند شمار مبتلايان به انواع بيماري هاي فراموشي و بدترين آنها آلزايمر، بسيار كم است، دكتر روزنفلد گفته است: زيرا كه در غذايشان از زردچوبه استفاده مي كنند. مصرف زردچوبه با غذا و يا به صورت كپسول تا حدي زياد از ابتلاء به آلزايمر جلوگيري مي كند. اين بيماري هنگامي آشكار مي شود كه ارتباط سلول هاي مغز با يكديگر ضعيف شوند. مي توان روند آن را كند ساخت ولي تا اين لحظه داروي درمان برايش يافت نشده است و اميدواري زياد است كه در سالهاي آتي داراي داروي درمان شود. يكي ديگر از راه هاي فرار از اين بيماري كه در سنين سالخوردگي روي مي دهد، نپختن غذا در ظروف آلومينيومي است و نخوردن غذا در چنين ظروفي. اين بيماري به دلايل ارثي، محيط زيست و وضعيت كار و زندگاني عارض فرد مي شود. كساني كه به خوابيدن خود اهميت دهند و كمبود خواب خوب نداشته باشند، به ندرت دچار بيماري هاي مربوط به حافظه مي شوند كه درد سر بزرگي براي يك خانواده است زيرا كه جز خانواده كسي نيست كه دلسوزانه از يك آلزايمري نگهداري كند. فعال نگهداشتن مغز پس از بازنشستگي مانع از اين بيماري مي شود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
يك تريليون دلار پول از روسيه خارج شده است!
در پي انتقاد از حكم مجازات خودوركوفسكي، مالك اصلي كمپاني نفتي «يوكوس» يك مقام قضائي در مسكو گفت كه اين حكم تنها مربوط به اتهامات تقلب و كلاهبرداري و ندادن ماليات بوده و اتهامات ديگر او، ازجمله شركت در توطئه قتل، همچنان تحت رسيدگي است. خودوركوفسكي در نخستين حكم دادگاه به ۹ سال حبس محكوم شده است كه ناچيز بودن اين مجازات سوژه مقاله و كاريكاتورهاي بسياري از روزنامه ها شده است. طبق نوشته پراودا، گورباچف آخرين رئيس دولت شوروي و از عوامل فروپاشي آن، درباره خودوركوفسكي و ساير ميلياردرها گفته است كه اين گروه ظرف چند سال يك تريليون دلار پول از روسيه خارج كرده اند كه بايد باز گردانند. گورباچف افزوده است كه اگر اين جماعت پول ها را كه متعلق به جامعه است داوطلبانه بازنگردانند، دستگاه قضايي روسيه بايد رسيدگي كند و رأي دهد، زيرا اين پول از آن جامعه است و به دولت هايي كه اين پول در آنجا پس انداز و يا سرمايه گذاري شده اخطار شود كه پول را بلوكه كنند تا جابه جا نشود. برخي از صاحبنظران روس ضمن اشاره به اظهارات گورباچف كه ظرف يك ماه دو بار آنها را تكرار كرده است، گفته اند كه دولت روسيه بايد تهديد كند كه اگر اين پول غارت شده، در خارج جابه جا شود، روسيه تعهدات تسليحاتي خود را لغو و اين گفته اش را كه در حمله اتمي پيشقدم نخواهد شد پس خواهد گرفت. پراودا نوشته است كه «لئونيد نفزلين» شريك شماره يك خودوركوفسكي با مقداري از اين پول ها در اسرائيل پنهان شده است. يلتسين در پي فروپاشي شوروي تحت فشار غرب با غيردولتي كردن منابع توليد روسيه موافقت كرد و عده اي توانستند منابع سوده كشور را به بهاي بسيار كم و اقساطي خريداري كنند.
چرا نرخ بهره درازمدت در آمريكا پايين مي رود؟
در آمريكا در حالي كه نرخ بهره كوتاه مدت بالا مي رود، شوراي پول اين كشور نرخ بهره دراز مدت را پايين آورده است. چند مقاله نويس كه از اين عمل تعجب كرده اند پس از تحقيقات خود نوشته اند: چون چين ۱۶۲ ميليارد دلار از آمريكا طلبكار است و بابت اين طلب، ترژري نوت (اوراق بهادار داراي بهره) از بانك هاي ۱۲گانه مركزي آمريكا گرفته است، پايين رفتن نرخ بهره هاي دراز مدت به سود آمريكا (و زيان چين) تمام مي شود.
اخراج ۲۵ هزار مهندس و كارگر از جنرال موتورز
كمپاني جنرال موتورز آمريكا كه روزگاري پايه قدرت و شهرت جهاني اين كشور بود پريشب اعلام كرد براي جلوگيري از زياندهي بيشتر و افزايش قرض، تعدادي از كارخانه هاي خود در آمريكاي شمالي را تعطيل و ۲۵ هزار تن از كارگران و مهندسان آنها را اخراج خواهد كرد. اين كمپاني همچنين اعلام كرده است كه مزاياي مابقي كاركنان خود به ويژه مزاياي بيمه درماني آنان را كاهش خواهد داد. قبلاً گزارش مطبوعات نشان مي داد كه جنرال موتورز در رقابت با كارخانه هاي اتومبيل سازي ژاپن و آلمان شكست خورده و عميقاً بدهكار شده است. ميزان فروش اتومبيل هاي ساخت اين كمپاني به طور متوسط تا ۲۰ درصد پايين آمده است و مجبور است اتومبيل هايي را كه روي دستش مانده با تخفيف (به ضرر) بفروشد.

بهارستان
اي عزيز! برشكسته و بريخته و گذشته، افسوس مخور. كم گوي و كم خور و كم خفت باش.
مقالات - خواجه عبدالله انصاري

نمايشگاه نقاشي
نمايشگاهي از آثار آبرنگ مينا مختارزاده نقاش معاصر از ۲۱ لغايت ۲۶ خردادماه جاري در نگارخانه سرمه واقع در خيابان فتحي شقاقي- ساختمان صبا، به نمايش گذاشته مي شود. علاقه مندان مي توانند از روز شنبه و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از اين نمايشگاه ديدن كنند.

تام هنكس و خانم مارپل
مهر: تام هنكس هنرپيشه مطرح سينما پيشنهاد حضور در مجموعه تلويزيوني خانم مارپل را دريافت كرده است. اين هنرپيشه كه ازطرفداران مجموعه پليسي خانم مارپل بوده است ،به احتمال زياد پيشنهاد حضوردريكي ازاپيزودهاي اين اثر را مي پذيرد.

جشنواره فيلم هاي انتخاباتي رياست جمهوري
خبرگزاري فارس: نخستين جشنواره فيلم هاي تبليغاتي نامزدهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به همت امور فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشكي تهران و با حضور دانشجويان استان تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي معاونت دانشجويي فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي تهران، اين جشنواره كه با هدف افزايش مشاركت عمومي دانشجويان در انتخابات طراحي شده است روز سه شنبه بيست و چهارم خرداد در تالار ابن سينا دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار خواهد شد.
در اين مراسم ابتدا فيلم هايي تبليغاتي نامزدها به نمايش درآمده، سپس فيلم برتر از نگاه دانشجويان و از ديدگاه هنري انتخاب و در پايان به شركت كنندگان در جشنواره هدايايي اهداء خواهد شد.

موسيقي آذري در فرهنگسراي دختران
گروه ادب و هنر: به همت كانون هنرمندان آذربايجان كنسرت موسيقي آذري (باكوتي) همراه با حركات لزگي در ساعت ۲۰ و۳۰ دقيقه روزهاي ۱۸ تا ۲۰ خرداد در فرهنگسراي دختران واقع در فلكه دوم صادقيه اجرا مي شود.

فيلم هاي خانوادگي بر مضامين خشن ارجحيت دارد
ايلنا: طبق مطالعات انجام شده در آمريكا، فيلم هاي خانوادگي حدود ۱۱ برابر بيش تر از فيلم هايي با مضامين خشونت محبوبيت دارند.به گفته كارشناسان بنياد «داو» ، كه مسئول ارتقاء تفريحات خانوادگي است، فيلم هايي همچون «در جست و جوي نمو» بيش از فيلم هايي كه براي مخاطبان بزرگسال ساخته شده ، درآمد داشته است. در اين بررسي محققان بيش از سه هزار فيلم اكران شده طي سال هاي ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ را مورد مطالعه قرارداده اند.اين بررسي نشان مي دهد در حالي كه سود متوسط فيلم هاي خانوادگي ۷۹ ميليون دلار بوده است، فيلم هاي مخاطبان بالاي ۱۸ سال به طور ميانگين ۷ ميليون دلار كسب سود كرده اند.

تراژدي «يك روز تابستاني» در نمايشنامه خواني فرهنگسراي نياوران
گروه ادب وهنر: دومين جلسه نمايشنامه خواني موضوعي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران ساعت ۱۹:۳۰ شنبه و يكشنبه ۲۱ و ۲۲ خرداد در باغ فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.
دراين جلسه تراژدي «يك روز تابستان» نوشته «يون فوسه» با كارگرداني «مريم سالمي» روخواني مي شود.
گلديس حداديان، سارا  الله ياري، ركسانا صنم يار، محسن نوري و مهرداد ايرانمنش نقش خوان هاي اين اثر هستند.
عصر يكشنبه پس از خوانش نمايشنامه، خسرو حكيم رابط اين اثر را نقد و بررسي مي كند.

بانك فيلم در كرج راه اندازي شد
بانك  فيلم  هاي  برجسته  ايران  و جهان  در هنرهاي  نمايشي  و سينمايي  در حوزه  هنري  كرج  راه  اندازي  شد.
به  گزارش  ستاد خبري  حوزه  هنري  با توجه  به  ضرورت  نياز به  اين  بانك  فيلم  براي  سرويس دهي  به  هنرمندان  تئاتر و سينما در كرج  حوزه  هنري  اين  شهرستان  نيز با خريداري  و تهيه ۲۰۰ فيلم  از برجسته ترين  آثار هنرهاي  نمايشي  و۳۵۰ عنوان  فيلم  از آثار برجسته  سينماهاي  ايران  و جهان  بصورت  فعاليتهاي  هنري  اين  مركز فرهنگي  هنري  را در حوزه  پژوهش  و تحقيق  پيگيري  مي كند. علاقه مندان  مي توانند براي  استفاده  از امكانات  تخصصي  حوزه  هنري  كرج  همه  روزه  به  نشاني  بلوار نبوت، ميدان  نبوت ، ميلاد ۴ ، مراجعه كنند.

آمريكايي آرام در سينماتك
فيلم آمريكايي آرام به كارگرداني فيليپ نويس محصول سال ۲۰۰۲ پس از نمايش، در سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت.
اين فيلم آخرين فيلم از بخش فيلم هاي «سينما جهان» است كه پس از نمايش آن در ۲۱ خردادماه جاري با حضور «شادمهر راستين» فيلمنامه نويس و منتقد سينمايي مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.

برگي از تاريخ
دو رويداد كه مسير تاريخ ايرانيان را تغيير داد
نهم ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۸۱۵ كنگره وين استقلال هلند، بلژيك و لوكزامبورگ را تضمين كرد و مقرر داشت كه اين سه كشور همسايه با هم متحد باشند. بي طرفي كشور سوئيس نيز در همين جلسه تضمين شد. در سال ۱۸۴۳ بانو «برتا فون سوتر» داستان نويس شهير اتريشي و برنده جايزه نوبل سال ۱۹۰۵ به دنيا آمد. وي در داستان «داوري و صلح» كوشيده است به جاي جنگ، راه منطقي «حل مسائل از طريق داوري» را نشان دهد و براي اين روش تبليغ كند. در سال ۱۸۷۰ «چارلز ديكنز» نويسنده و روزنامه نگار انگليسي در ۵۸ سالگي درگذشت. او ۱۵ كتاب و ده ها داستان كوتاه از خود به يادگار گذارد. در سال ۱۳۱۵ هجري (۱۹۳۶) دولت وقت ايران سوادآموزي اجباري افراد ۱۸ تا ۴۰ ساله را به اجرا گذارد. در سال ۱۳۳۰ هجري (۱۹۵۱) هيأت خلع يد از انگلستان در منابع نفت ايران، كه با مشايعت ده ها هزار نفري مردم از تهران عازم خوزستان شده بود، در ميان استقبال توده هاي مردم وارد اين استان شد و از روز بعد كار خود را آغاز كرد. در سال ۱۹۵۲ (۱۳۳۱ هجري) دكتر مصدق در نطقي در دادگاه جهاني لاهه وجدان جهانيان را متوجه حقوق ملل ضعيف ساخت و گفت كه وجدان جهانيان نبايد اجازه دهد كه حقوق ملل ضعيف پايمال شود. در سال ۱۹۹۹ ميان ناتو و يوگسلاوي آتش بس برقرار شد. جنگ طرفين بر سر كوزوو بود كه يوگسلاوي حاضر به تخليه آن شده بود.
و اينك برگي از تاريخ: دو رويداد كه در روزهاي نهم و دهم ژوئن (مطابق امروز و فردا ) به وقوع پيوستند و مسير تاريخ ايرانيان را تغيير دادند از اين قرارند: نهم ژوئن سال ۶۳۰ ميلادي «شهربراز» (شهروراز) ژنرال مشهور ايراني و فاتح مصر در شهر تيسفون كشته شد. او بود كه فلسطين و سوريه را از روم پس گرفت، صليبي را كه مسيح بر آن مصلوب شده بود به تيسفون (مدائن) منتقل كرد، مصر را متصرّف شد، لشكر اصفهان را در اسكندريه مستقر ساخت و براي آنجا فرماندار گمارد. محبوبيت اين ژنرال در جامعه ايران آن زمان باعث تحريك احساس بخل و حسد خسروپرويز (شاه وقت) نسبت به او شده بود و نقشه بركناري و تبعيدش را كشيده بود كه اين خبر در جريان جنگ «شهربراز» با ارتش هراكليوس امپراتور روم شرقي به گوش او رسيد و وي را سست كرد و از ادامه جنگ (تعرض) دست برداشت و تا پايان كار خسروپرويز عملاً خود را منزوي ساخت. پس از قتل خسروپرويز و پايان حكومت قباد دوم جانشين او، بزرگان كشور با اين شرط با پادشاهي پسر هفت ساله قباد دوم موافقت كردند كه «شهربراز» نايب السلطنه شود و او پذيرفت. «شهربراز» با هراكليوس صلح كرد ولي خيلي زود متوجه شد كه كشور دچار بي نظمي و در آستانه هرج و مرج كامل است و هر صاحب قدرت خودسرانه اجراي مقررات را به دست گرفته است و اين مسئله، راه حلي جز توسل به روش نظامي (فرمانده و فرمانبر) ندارد و از بزرگان كشور خواست كه قدرت را به طور كامل تا زماني كه مسائل حل شوند به او بسپارند كه بزرگان چون منافع خود را در خطر ديدند زير بار نرفتند. اندكي بعد، شاه خردسال كه نام اردشير سوم بر او گذارده شده بود، درگذشت و «شهربراز» قدرت كامل را به دست گرفت كه بزرگان شايع كردند او اردشير را كشته است (برخي از مورخان رومي اين اتهام را تأييد كرده و «شهربراز» را عامل مرگ اردشير نوشته اند). اين شايعه مردم و برخي از افسران جزء ارتش را خشمگين كرد و در يك فرصت مناسب در نهم ژوئن «شهربراز» را از ميان برداشتند و با قتل شهربراز سقوط امپراتوري ساسانيان تسريع شد.
دهم ژوئن سال ۱۷۴۷ (۲۰ خرداد) در فتح آباد قوچان، نادرشاه در خوابگاهش به دست تني چند از ژنرال هايش به قتل رسيد و به اين ترتيب مردي كه خود را «نادر ايران زمين» مي ناميد و آرزو داشت ايران را بار ديگر ابرقدرت جهان كند، از دنيا رفت. نادر در سال ۱۷۳۶ ميلادي توسط زعماي ايران، سران قبايل، كدخدايان و معتمدان كشور در اجتماع دشت مغان به شاهي انتخاب شده بود. وي نيروهاي روسيه را به آن سوي داغستان فراري و عثماني را گوشمالي داده بود، ماوراءالنهر را آرام و گردنكشان افغان را تنبيه كرده بود، دهلي را در نوروز سال ۱۷۳۹ به تصرف خود درآورده بود و نه تنها حاكميت ايران را بر سراسر خليج فارس مسلم ساخته و حكمرانان مسقط و عمان را به سوي خود جلب كرده بود، بلكه درصدد تصرف جزيره زنگبار در حاشيه آفريقا هم بود. پس از قتل نادر راه سلطه انگليسي ها بر آسياي جنوبي و روس ها بر قفقاز و آسياي ميانه باز شد و....
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دار زندگي
از وقتي به دارش كشيدند، سرنوشت من رقم خورد؛ انگار صداي ضربه ها؛ طپش هاي قلب من بود در لحظه جان گرفتنم.
به هيچ كس نگفتم كه به اندازه تمام تارهاي وجودم بر سرم كوبيده اند. اما صداي ضربه ها در تار و پودم نقش بسته و هرگز نقش چشماني را كه شايد امروز بي فروغ مانده، در نقش بستنم فراموش نخواهم كرد.
و حالا در انتظار باقي سرنوشتم نشسته ام كه بايد به ديوار باشم يا فرش ابريشمي نفيسي زير پا! در خانه اي كه هرگز دار زندگيم را نديده است.
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
مسابقه خنده براي هنگ كنگي ها
ايسنا: مسؤولان هنگ كنگي كه نگران گسترش افسردگي و نااميدي در ميان مردم هستند، بزودي يك مسابقه خنده برگزار مي كنند. اين مسابقه كه از سوي سازمان سلامت رواني هنگ كنگ برنامه ريزي شده است، روزهاي ۲۴ تا ۲۶ تيرماه سال جاري برگزار خواهد شد. سازمان دهندگان اين مسابقه هدف اصلي خود را آموزش نكاتي به مردم درباره افسردگي و اين كه خنده مي تواند بهترين داروي اين حالت باشد، عنوان كرده اند.
يكي از سازمان دهندگان مسابقه گفته است: مردم هنگ كنگ سال هاست دچار افسردگي شده اند و اين مسابقه مي تواند تكان خوبي براي آنها باشد. تخمين زده شده است كه از جمعيت ۷ ميليوني هنگ كنگ، ۷۰ هزار تن دچار افسردگي باشند.
ساخت نرم افزار به منظور كمك به تحقيقات پليس در آمريكا
فارس: پليس محلي در يكي از شهرهاي آمريكا از نرم افزار ويژه اي به منظور بازگرداندن اطلاعات موجود بر روي هارد ديسك هاي رايانه اي متعلق به جنايتكاران استفاده مي كنند.استفاده از اين نرم افزار تاكنون در چند مورد به پليس امكان داده است تا اطلاعات موجود بر روي چند هارد ديسك رايانه اي را كه از سوء استفاده كنندگان از كودكان به دست آمده بود، احيا كنند.
در يك مورد ديگر كارآگاهان پليس موفق به احياي اطلاعاتي شدند كه مربوط به يك كلاهبرداري اينترنتي بود و سارقان نيز تلاش فراواني را براي نابودي آنها به عمل آورده بودند.
پليس محلي پيش از اين براي احياي اطلاعات از دست رفته مجبور بود هارد ديسك هاي ضبط شده را به صورت مهر و موم شده براي مقامات فدرال ارسال كند و منتظر پاسخ بماند. اين روند روزها و شايد هفته ها به طول مي انجاميد، اما با استفاده از فن آوري جديد نيازي به اين كار نيست. به گفته مقامات پليس محلي، استفاده از اين نرم افزار ضمن آنكه موجب صرفه جويي قابل توجه در وقت و هزينه ها مي شود، به ايجاد امنيت مورد نياز براي حضور كودكان در فضاي مجازي نيز كمك مي كند.
ماهي هاي زنده زير لباس
ايسنا: يك زن استراليايي هنگام ورود به فرودگاه ملبورن در حالي كه ۵۱ ماهي  گرانقيمت زنده را به طور پنهاني با خود حمل مي كرد توسط پليس دستگير شد.
وي پس از آن دستگير شد كه مقامات فرودگاهي به وي گفتند كه صداهايي از زير لباسش به گوش مي رسد. اين ماموران در بررسي هاي دقيق تر خود متوجه شدند كه اين زن در زير لباس خود، كيف هاي پلاستيكي كوچك پر از آب جاسازي كرده كه در آنها ماهي هاي گرانقيمت مربوط به مالزي شناور بودند.
هنوز اتهامي عليه اين زن مطرح نشده است و مأموران در حال بررسي انواع ماهي هايي هستند كه وي با خود حمل مي كرد. با اين حال پيش بيني مي شود وي به دليل نقض قوانين محلي و حمل ماهي زنده بدون اعلام قبلي متهم شود.
نابودي مراتع و خطر سيلاب
آسمان آبي ايران: استفاده بي رويه از مراتع سبب افزايش تعداد وقوع و حجم جريان هاي سطحي آب (سيلاب) مي شود.
تحقيقات مشخص  كرده است از نظر اقتصادي زيان  ناشي از تخريب اكوسيستم هاي مرتعي به مراتع بيشتر از توليد علوفه، گوشت و ساير فرآورده هاي لبني است به طوري كه ادامه يافتن اين جريان به نابودي آب و خاك مي انجامد.
همچنين گذشته كشور نشان مي دهد طرح هاي مديريت مرتع نتوانسته است فرصت مناسبي براي مرتع داري بهينه را آماده كند و به بهانه زندگي بهره بردار، شرايط براي استفاده بي رويه از مراتع مهيا شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۴۰ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۴۸ دقيقه

گل و گياه
سيزاب سبلاني
004248.jpg
نام علمي: Veronica gentianoides
خانواده: SCROPHULARIACEAE
گياه دائمي به بلندي و گستردگي ۴۵ سانتي متر است داراي برگهاي سرنيزه اي شكل سبز تيره بوده و گلهاي آبي كمرنگ يا سفيد فنجاني شكل آن در سنبله هاي بلند در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: ازطريق تقسيم گياه در بهار يا پاييز و يا تهيه قلمه در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |