دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۱ - Jun 13, 2005
بررسي اعطاي مجوز Termination
به شركت هاي ISP ضروري است
004461.jpg
گروه انفورماتيك: اعطاي مجوز Termination (تماس خارج به داخل) مسئله مهمي است و بايد بررسي كامل روي آن صورت بگيرد.
كارشناس شركت ارتباطات ديتا در گفت وگو با خبرنگار همشهري با بيان اين مطلب گفت: در گذشته ارتباط تلفني داخل به خارج و خارج به داخل تنها از طريق شركت مخابرات و خطوط رايج  تلفن و دو درگاه بين المللي در ايران انجام مي گرفت.
مهندس علي اكبر كرم بيگي افزود: وجود اين دو درگاه سبب كنترل و مديريت متمركز مكالمات شده و مشكل خاصي وجود نداشت.
وي يادآور شد: با گسترش ارتباطات و فناوري اطلاعات و ورود اينترنت و توسعه و بهره گيري از ابعاد و ابزار آن در كشور بحث تلفن داخل به خارج (Orgination)  و خارج به داخل (Termination) از اين طريق مطرح شد.
كرم بيگي افزود: در بحث مكالمات داخل به خارج هم اينك برخي شركت هاي ISP مجوز فعاليت دارند و مشكل خاصي وجود ندارد، اما در بحث مكالمات خارج به داخل مدتي است جلوي فعاليت بخش خصوصي گرفته شده و مجوز آن صادر نمي شود، البته عده اي به صورت غيرمجاز فعاليت دارند كه در صورت شناسايي شديداً با آنها برخورد مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در زمينه Termination لطمه هاي اقتصادي سنگيني به بخش مخابرات و در نهايت به اقتصاد مملكت وارد شده و همچنين امنيت كشور نيز به مخاطره مي افتد.
اين كارشناس در توضيح اين مسئله اظهار داشت: برقراري مكالمات از طريق اينترنت و در شكل خارج به داخل، بالانس هاي اقتصادي مخابرات را منفي مي كند، زيرا به دليل گستردگي فضاي اينترنت و عدم كنترل كامل، كشورهاي خارجي مابه التفاوت نرخ مكالمات را پرداخت نكرده و متقابلاً ايران متحمل ضرر مي شود.
وي يادآوري كرد: پس از متوقف كردن فعاليت هاي مراكزي كه به امر برقراري مكالمات خارج به داخل اقدام مي كردند، معادلات اقتصادي به سمت رشد مثبت گذشته بازگشت، به طوري كه در سال ۲۰۰۳ به اوج خود رسيده و حدوداً ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار به نفع كشور شد. كرم بيگي تصريح كرد. عدم پرداخت ماليات، كيفيت پايين، امنيت و مسائل حقوقي از جمله چالش هاي حضور بخش خصوصي در اين زمينه است كه لزوم بررسي كامل براي اعطاي مجوز را اجتناب ناپذير مي كند.
وي در ادامه افزود: به همين جهت بررسي بر روي آن هم اكنون در وزارت ICT در حال پيگيري است و بايد زيرساخت هاي كيفي، مالياتي و حقوقي، نيروي انساني، تجهيزات فني مناسب براي كنترل برقراري امنيت كامل براي فعاليت بخش خصوصي در اين باره، فراهم شود.
اين كارشناس IT در ادامه به برقراري ارتباطات ديتا از طريق ADSL و فعاليت شركت هاي PAP اشاره كرد و گفت: هم اكنون ۱۱ شركت PAP در سطح كشور از ۲۲۰هزار پورت با نصب ۱۲۰ هزار پورت پهناي باند حدود ۸ مگابيت را در حالت غيرمتقارن برروي خطوط تلفن براي كاربران ارائه مي دهند.
كرم بيگي افزود: در شيوه ارتباطات ديتا از طريق ADSL، كاربران مي توانند از بوق آزاد تلفن براي برقراري مكالمات و ارتباط به شبكه اينترنت به صورت همزمان استفاده كنند، به طوري كه ارسال ديتا با پهناي باند kb/s ۱۲۸و دريافت Mb/s1 از مزاياي اين روش است.
وي تصريح كرد: بهره گيري از ADSL در ارتباطات ديتا و ارائه سرويس پرسرعت اينترنت، جهش بسيار خوبي در توسعه IT در كشور است.از حدود ۶۶۰ ISP، داراي مجوز درسطح كشور اكثريت در تهران مستقر هستند و اين به دليل موقعيت اقتصادي و همچنين ميزان كاربر و دسترسي به امكانات بيشتر است.
حدوداً ۳۰ مركز ICP به منظور برقراري ارتباط بين شاهراه هاي اطلاعاتي بين المللي و سرويس دهنده هاي اينترنت و نهايتاً در لايه هاي پايين تر، كاربران عادي اينترنت، فعاليت مي كنند.

شبيه سازي انسان و اخلاق زيستي
گروه دانش: راحله فرهادي- مريم شريعت پناهي: لطفاً يك كليه به من بدهيد. آيا امكان دارد يك قرنيه داشته باشم؟ من دست چپ مي خواهم... درمورد اين جملات چه نظري داريد؟ آيا اين خبرها خيال پردازانه است؟ آيا...
امكان توليد و عرضه قسمت هاي يدكي انسان در چند سال قبل به عنوان افسانه اي علمي مورد تمسخر قرار مي گرفت. اما امروز علم به درجه اي از پيشرفت و نوآوري نايل شده كه به نظر مي رسد در آينده اي نه چندان دور مي توان اندام هاي يدكي انسان را تهيه كرد هر چند كه در مورد مسايل اخلاقي اين توليدات شبهات فراواني وجود دارد.
اندروفرگوسن در آوريل ۲۰۰۴ مقاله اي تحت عنوان «اخلاق زيستي بدون مرز» تهيه كرد و در آن اخلاق زيستي را مورد بررسي و ارزيابي قرار داد.
شبيه سازي انسان تأييد شد
در فوريه ۲۰۰۵ ميلادي دانشمندان كره اي (جنوبي) در يك ژورنال معتبر علمي فاش كردند با استفاده از فن آوري انتقال هسته سلولي موفق به كلون كردن رويان انساني شده اند. ۳۰ تا ۲۴۲ رويان شبيه سازي شده، به روال طبيعي طي مدت ۶ روز رشد كردند و به مرحله بلاستوستي رسيدند. البته پيش از آن تلاش هايي جهت جداسازي سلول هاي بنيادي روياني صورت گرفت. از ۲۰ رويان جدا شده تنها يك رديف سلولي پايدار با موفقيت كشت داده شد و همه اينها در حالي است كه چنين اعمالي در بسياري از كشورها دانشمندان را روانه زندان مي كند اما در بريتانيا اين پيشرفت ها به عنوان يك پيشرفت غيرمنتظره براي بيوتكنولوژي و بيوتكنولوژيست ها در بوق و كرنا مي شود.
پيشرفت بيوتكنولوژيست ها كه بشر را يك قدم بزرگ به مسير ساختن «جام مقدس»   براي اهداف تحقيقي و يا سلول درماني نزديك تر كرد و بافت انسان جديد از سلول هاي بنيادي روياني رشد كرد.
به اعتقاد فرگوسن در كاربردهاي آتي، اين بافت و اندام هايي كه به اين شكل ايجاد مي شوند تقريباً از نظر ژنتيكي يا دهنده اصلي يكسان هستند و خطر رد پيوند وجود ديگر وجود نخواهد داشت.
ناگفته نماند كه پوشش خبري رسانه هاي بريتانيا هم تقريباً بر ضايع شدن حيات تازه انساني سرپوش گذاشت. يك سلول پايدار از ميان ۲۴۲ انسان كوچك.
فرگوسن يادآوري مي كند كه توسعه تنها براي تأكيد آن است و افسانه علمي ديروز با سرعت هرچه بيشتر به سمت حقيقتي علمي پيش مي رود.
همچنين يكي از همكاران فرگوسن به نام فليپاتيلور از مركز اخلاق زيستي و خط مشي عمومي در مورد سايبرنتيك و نانوتكنولوژي نوشته است.
امروزه و با صرف بودجه هاي خاص و محدود، روش هاي نوظهوري در عرصه علوم بيوتكنولوژي و نانوبيوتكنولوژي كاربرد پيدا كرده اند. البته در مواردي اين روش ها بسيار بحث برانگيز هستند و عده اي از دانشمندان معتقدند كه برخي از اين روش ها نه تنها مخاطره آميز هستند بلكه در برخي از مباحث چون اخلاق زيستي پاسخ روشني ندارند.
زندگي انسان: گرفتن، ايجاد
و جعل آن
۲۰ سال پيش و زماني كه اندرو فرگوسن در حرفه پزشكي عمومي مشغول بود به آنچه كه امروز اخلاق زيستي نام گرفته است، علاقه مند شد.
اگرچه كميته وارناك براي رسيدگي به موضوعات جديدي چون لقاح مصنوعي IVF و تحقيقات روياني تشكيل شده بود اما موضوعات اصلي كه فرگوسن بررسي مي كرد عمدتاً مربوط به سقط جنين و مرگ آسان بود، آنها نگران گرفتن زندگي انسان بودند.
بنابر گزارش وارناك تحقيقاتي روياني و موارد مشابه از سال ۱۹۸۴ آغاز و به عمل رويان شناسي و بارورسازي انسان در سال ۱۹۹۰ منتهي شد. بر اين اساس پارامترهايي براي تحقيقات و كارهاي باليني در بريتانيا و احتمالاً در تمام جهان تعريف شد و همين امر سبب شد تا در سال ۲۰۰۴ رويان انسان، شبيه سازي شود. دقيقاً در همين اوقات بود كه بحث اخلاق زيستي و چگونگي ايجاد زندگي انسان مطرح شد.
اما مقاله فليپا در مورد سايبرنت و نانوتكنولوژي به طور جداگانه در مورد جهان آتي و فراتر از انسان گرايي است. در اين مقاله به توليد صنعتي و آنچه كه برخي به عنوان انسان كامل مي بينند، توجه شده است. اخلاق زيستي مي بايد اين مقولات را مورد بررسي قرار دهد. پيش از آنكه خيلي دير شود و زندگي انسان جعل شده باشد.
اخلاق زيستي با محدوديت؟
اكثر افراد منطقي، حد و مرزهايي كه در هر شاخه از علوم وجود دارد را مي پذيرند.
مسأله شبيه سازي انسان پاييز امسال توسط سازمان ملل مورد بررسي قرار مي گيرد و امكان دارد موافقت اكثريت اعضا براي ممنوعيت تمام حالت هاي شبيه سازي انسان به تأييد برسد. هر چند كه به نظر مي رسد اخباري نظير آنچه از كره جنوبي رسيده مي تواند كل اين بحث را (ممنوعيت فعاليت شبيه سازي) زير سؤال ببرد و در چنين شرايطي اين پرسش اساسي مطرح است كه آيا مي توان براي هميشه فعاليت هاي اين چنيني را ممنوع كرد؟
به عقيده فرگوسن چنانچه ما به محدويت ها اعتقاد داشته باشيم و آنها را وضع كنيم بايد بدانيم كه كجا بايد آنها را جست وجو كرد.
با همه اين تفاسير براي پي بردن به بينش خداوند بهتر است به كتاب مقدس رو آوريم. اگرچه ما كه مطلبي براي هر تصميم جداگانه در آن نمي يابيم، اما اصولي كلي را پيدا مي كنيم كه ما را راهنمايي و هدايت مي كنند تا به هدف برسيم.
در كتاب سفر پيدايش كه نخستين كتاب تورات هم هست آمده كه چگونه در هنگام خلقت، خداوند بشر را به تجسم خود آوريد، سپس مرد و زن را خلق كرد و آنها را متبرك كرد و به آنها گفت كه بارور باشند و تعدادشان را اضافه كنند. زمين را پر كنند و آن را تحت كنترل خود درآوردند و بر هر موجود زنده اي مسلط شدند.

آموزش علوم فضايي به نوجوانان
گروه دانش: نوجوانان تهراني تابستان امسال در كلاس هاي آموزش علوم فضايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شركت مي كنند.
به گزارش روابط عمومي كانون، دوره آموزش علوم فضايي تازه ترين دوره آموزشي است كه مركز رصد و نجوم كانون  آن را براي دانش آموزان دوره هاي راهنمايي و دبيرستان راه اندازي كرده است.شركت كنندگان در اين دوره در تابستان امسال با پروازهاي برون جوي، موشك ها، شاتل ها و زندگي در فضا آشنا مي شوند. مركز رصد و نجوم كانون علاوه بر اين كودكان و نوجوانان را به شركت در چهار دوره ديگر آموزشي اين مركز دعوت كرده است.
آشنايي با نجوم(ويژه دانش آموزان ابتدايي)، دوره پيشرفته نجوم كودكان(ويژه اعضاي قبلي مركز)، دوره مقدماتي(ويژه دانش آموزان راهنمايي و دبيرستاني) و دوره پيشرفته(ويژه اعضاي قبلي مركز) از ديگر دوره هايي است كه دانش آموزان تهراني را با علم نجوم و رصد اجرام آسماني آشنا مي سازد.
اين مركز واقع در خيابان شهيد سرلشگر فلاحي(زعفرانيه)، پارك زعفرانيه ثبت نام كلاس هاي خود را از امروز( دوشنبه) آغاز و تا ۹ تير ماه به ثبت نام علاقه مندان براي شركت در اين فعاليت آموزشي ادامه مي دهد.ضمناً علاقه مندان مي توانند به سايت اينترنتي كانون با نشاني www.kanoonparvaresh.com مراجعه كنند.

تلاش براي ساخت داروي هپاتيت C
محققان آمريكايي موفق شدند براي اولين بار، بيماري هپاتيت C را در آزمايشگاه توليد كنند و با اين كار اميدهاي تازه  اي را براي ساخت داروي اين بيماري به وجود آورند. بيماري هپاتيت C باعث بيماري مزمن كبد مي  شود و مي  تواند منجر به مرگ بيمار شود. اكنون بيش از ۱۷۰ ميليون نفر در سراسر دنيا به اين بيماري مبتلا هستند. HCV ، ويروس اين بيماري مي  تواند از طريق خون و مايعات بدني شخص بيمار به ديگران سرايت كند. تاكنون تنها راه درمان اين بيماري، تركيب دو داروي مختلف بوده است، اما اين روش تنها در ۴۰ درصد از بيماران كاربرد دارد.

امكان كنترل كيفيت داروهاي نو تركيب در ايران
براي نخستين بار در كشور امكان انجام آزمايشات كنترل كيفيت داروهاي نو تركيب در آزمايشگاه پروتئين شيمي انستيتو پاستور ايران فراهم شد. دكتر مريم ذاكري گفت: توليد داروهاي جديد با ماهيت پروتئيني براي تاييد روند توليد و كنترل كيفي محصول نهايي جهت ورود به بازار مصرف طرح راه اندازي اين تكنيك مورد بررسي قرار گرفت. با انجام آزمايش هاي تعيين خلوص، سنجش (Assay) و تعيين هويت روي داروهاي داخلي سعي در مطابقت دادن آنها با استانداردهاي جهاني داشتيم تا از ميزان وابستگي كشور به خارج كاسته شود.

ايران
راه اندازي نخستين مركز آموزش IT نابينايان و كم بينايان جوان
گروه انفورماتيك: نخستين مركز آموزش مهارت هاي رايانه اي براي جوانان نابينا و كم بينا با همكاري سازمان ملي جوانان و مؤسسه عصاي سفيد با حضور رئيس سازمان ملي جوانان در مركز استثنايي عصاي سفيد راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان دكتر رحيم عبادي در اين مراسم با اشاره به اين نكته كه آيين نامه اجرايي برنامه ارتقا و توانمندسازي جوانان در حوزه فناوري اطلاعات(IT) تا دو هفته آينده به هيأت دولت فرستاده مي شود اظهار داشت: اميدواريم با تصويب آيين نامه اجرايي وتأمين اعتبارات لازم بتوانيم تا پايان برنامه چهارم توسعه حداقل در همه مراكز استانها نسبت به تجهيز و تأسيس مراكز آموزش رايانه اي براي نابينايان و كم بينايان اقدام كنيم.
رئيس سازمان ملي جوانان خاطرنشان كرد:  از آنجايي كه با توسعه فناوري اطلاعات در جامعه بسياري از نيازهاي فردي و اجتماعي جوانان با نيازهاي خاص از طريق رايانه واينترنت برآورده مي شود؛ به همين منظور آموزش جوانان نابينا و كم بينا الزامي و ضروري است.وي با اشاره به اين كه به جوانان بويژه نابينايان و كم بينايان نبايد از روي ترحم و قيموميت نگريست گفت: به جاي نگاه ترحم آميز به جوانان با نيازهاي خاص بايد به توانمندسازي  آنان انديشيد و سازمان ملي جوانان براي اين امر فراهم كردن شرايط آموزش از طريق همكاري با نهادها و تشكل هاي خصوصي را سرلوحه كار خود قرار داده است.
دكتر عبادي افزود: براساس مجموعه مطالعات و تحقيقات انجام شده، كسب مهارت هاي فناوري اطلاعات اولين گزينه جوانان در فراگيري مهارت ها است و جواناني كه فناوري اطلاعات را كسب كنند به خود اتكايي خواهند رسيد.
وي گفت: سازمان ملي جوانان در راستاي تحقق برنامه ارتقاء و توانمندسازي جوانان در حوزه فناوري اطلاعات و تحت پوشش قرار دادن تمام جوانان، اقدام به تجهيز مركز آموزش عصاي سفيد به سيستم هاي رايانه ويژه جوانان نابينا و كم بينا كرد.رئيس سازمان ملي جوانان خاطر نشان كرد: سازمان ملي جوانان با اجراي اين پروژه الگويي اميدوار است سازمانها و وزارتخانه هاي مرتبط (بهزيستي، وزارت رفاه و ...) را در بسط و گسترش فناوري اطلاعات براي جوانان با نيازهاي خاص به تحرك وادارد.
همچنين در مراسم افتتاحيه اين مركز آموزش محمدعلي انصاريان مدير عامل مؤسسه غيرانتفاعي عصاي سفيد با اعلام اين مطلب كه هم اكنون در كشور بيش از ۲۰۰ هزار نفر نابيناي مطلق و حدود ۶۰۰ هزار نفر دچار اختلالات جدي در بينايي وجود دارند، افزود: با تجهيز اين مركز به سيستم هاي رايانه اي مختص به نابينايان، امكان آموزش ۷۰۰ نفر نابينا و كم بينا با نرم افزارهاي كاربردي رايانه به صورت رايگان فراهم شد.وي افزود: كلاس هاي پيش بيني شده طي دوره ۷۵ روزه برگزار مي شود كه در هر دوره ۱۵۰ نابينا و كم بينا طي ۱۲ جلسه به فراگيري نرم افزارهاي پايه اي مي پردازد.
نتيجه داوري نرم افزارهاي بخش علمي- آموزشي
گروه انفورماتيك: رتبه هاي اول تا سوم نرم افزارهاي بخش علمي- آموزشي دومين جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي و نمايشگاه رسانه هاي ديجيتالي معرفي شدند.
به گزارش روابط عمومي جشنواره نرم افزارهاي چندرسانه اي، به نرم افزارهاي آموزش زبان انگليس اثر آرميتا كامفر، آموزش املاء نويسي اثر ايرج خوش خلق، تاريخ و هنر جهان اثر خانمها شاهيني و فيروزفرد و آموزش فيزيك ۲ اثر وحيد احمدي به عنوان آثار برتر و قابل تقدير نيز لوح تقدير اهدا مي شود.
اين گزارش مي افزايد: كيفيت توليد، سناريوي ايجاد ارتباط مؤثر بين رسانه ها و نرم افزار براي انتقال بهتر مفاهيم، مشخص بودن اهداف و مخاطبين و همچنين روشهاي تعامل و دسترسي به اطلاعات ازجمله معيارهاي انتخاب نرم افزار برتر بوده است.
بنابراين گزارش به علت كثرت آثار واصله در اين بخش قضاوت در مورد انتخاب نرم افزار برتر از حساسيت بالايي برخوردار بود و به همين دليل رسيدگي به اين آثار نيز زمان بيشتري را به خود اختصاص داد و نتايج فوق پس از انجام سه سطح داوري و اعمال وقت فراوان استخراج شده است.

آن لاين
طرح انتقادات به شيوه الكترونيكي
گروه انفورماتيك: اداره پليس شهر مانيل پايتخت كشور فيليپين اعلام كرد: از اين پس مردم مي توانند انتقادات و پيشنهادات خود را در مورد پليس به صورت الكترونيكي و آنلاين براي اداره مركزي ارسال كنند.
به گزارش دفتر اطلاع رساني تحقيقات و توسعه ناجا (اي پليس)، رئيس پليس شهر ترزا آنگ گفت: با افزايش انتقادات و گزارش هاي رسيده از مردم مبني بر سوء استفاده برخي از اعضاي پليس در برخورد با مردم به اين نتيجه رسيديم كه بهترين كار براي آنها ايجاد بستري مناسب براي ارائه انتقادات از طريق اينترنت است و اين كه ديگر مردم نيازي نخواهند داشت به طور مستقيم در اداره پليس حضور داشته باشند.
مردم اين شهر مي توانند با مراجعه به سايتwww.plebmanila41. com
شكايات و انتقادات خود را نسبت به عملكرد ماموران پليس اين شهر گزارش دهند.

اختراع
ابداع سيستم هدايتگر نابينايان
گروه دانش: يك دانش آموز دبيرستاني موفق به ابداع يك سيستم هدايت گر براي نابينايان شد.
به گزارش خبرگزاري موج، يك دانش آموز آمريكائي موفق به عرضه سيستم هدايتگري با نام GPS شد و توانست برنده جايزه ۶۶ هزار دلاري نمايشگاه بين المللي علوم و مهندسي فونكس شود.
اين وسيله داراي هدايتگر گوينده است، شخص نابينا دو دستبند را به هر دو دست خود مي بندد. اگر شخص نابينا به سمت چپ بچرخد دستبند روي دست چپ آن مرتعش مي شود، سنسورهاي اين وسيله به اشعه مادون قرمز مجهز هستند كه به دستگاه در پيدا كردن موانع كمك مي كند. صداي بيپ هشدار دهنده بستگي به فاصله موانع دارد كه هر چه نزديكتر باشد صداي هشداردهنده بلندتر است.
هزينه ساخت و طراحي اوليه اين دستگاه ۱۲۰۰ دلار برآورد مي شود و ساخت آن توسط اين دانش آموز با نام عبدالرسول (والدين عبدالرسول سالها پيش از كراچي به آمريكا مهاجرت كرده اند) سه سال به طول انجاميده است. اين سيستم اولين دستگاه در نوع خود است.

نرم افزار
انتشار نرم افزار جديد گرافيكي مايكروسافت
گروه انفورماتيك: مايكروسافت نسخه آزمايشي نرم افزار گرافيكي جديد خود با نام «آكريليك» را عرضه كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از سايت اينترنتي «سي نت نيوز.كام» ، اين محصول بر پايه نرم افزار «اكسپرشن» شركت «كريچر هاوس» كه مايكروسافت چندي پيش آن را خريداري كرده بود، ساخته شده است.
نرم افزار «آكريليك» بر پايه فناوري هاي گرافيكي مشابه مورد استفاده در محصولات شركت «آدوب سيستمز» ، از جمله نرم افزارهاي «فوتوشاپ» و «آكروبات» ساخته شده و كارشناسان عقيده دارند موقعيت شركت «آدوب سيستمز» را كه هم اكنون بازار محصولات گرافيكي را كاملا در اختيار خود دارد، به شدت به خطر خواهد انداخت. نرم افزار جديد «آكريليك» شركت مايكروسافت كه هم اكنون در حجم ۷۷ مگابايت به صورت رايگان از اينترنت قابل دريافت است، قابليت باز كردن و تبديل فايل هاي ايجاد شده توسط نرم افزارهاي «فوتوشاپ» و «ايلاستريتور» و همچنين فرمت معروف فايلهاي گرافيكي «پي دي اف» شركت «آدوب» را دارد.
اين نرم افزار تصاوير گرافيكي را به فرمتي جديد به نام «متر» و همچنين فرمت «ايكس پي آر» ذخيره مي كند و مايكروسافت نسخه رايگان آن را با عمري محدود (قابل استفاده تا اول ماه اكتبر)، عرضه كرده است.
شركت مايكروسافت اعلام كرده است علاقه مندان به آزمودن اين محصول جديد بهتر است از رايانه اي نسبتا قدرتمند، ترجيحا با يك پردازنده «پنتيوم ،۴» ۵۱۲ مگابايت حافظه «رم» و ۵۰۰ مگابايت گنجايش خالي هارد ديسك، مجهز به سيستم عامل ويندوز «ايكس پي» اصلاح شده (داراي مجموعه نرم افزار اصلاحي) SP2 و داري قابليتهاي گرافيكي مناسب، برخوردار باشند.
اولين كارشناساني كه نسخه آزمايشي نرم افزار گرافيكي «آكريليك» را دانلود و بررسي كرده اند عقيده دارند اين محصول در مقايسه با محصولات گرافيكي شركت «آدوب» ، از جمله «فوتوشاپ» ، كيفيت بسيار پاييني دارد.

تكنولوژي
پيشرفت تكنولوژي ساخت DVD
گروه انفورماتيك: يك شركت ژاپني، تكنولوژي جديدي را براي ساخت دي وي دي هاي با وضوح تصوير بالا و قابل ضبط به كار گرفته است.
به گزارش خبرگزاري موج، اين شركت در يك رقابت پرهيجان براي پايه گذاري استاندارد جهاني نسل آينده ديسك هاي نوري، آخرين گام خود را محكم برداشت. انتظار مي رود دي وي دي هاي جديد اين شركت تصاوير شفاف تري نسبت به دي وي دي هاي كنوني داشته باشند.
اين شركت اعلام كرد، تكنولوژي جديد كه با همكاري شركت ميتسوبيشي كاگاكو مديا و آزمايشگاه هاي بيوشيمي هاشيبارا توسعه يافته است، امكان ساخت ديسك هاي HD-DVD يكبار ضبط با ظرفيت ذخيره سازي ۱۵ گيگابايت را فراهم مي كند.
اين شركت معتقد است، سازندگاني كه هم اكنون به توليد ديسك هاي قابل ضبط دي وي دي مشغولند، تنها با به كارگيري اندكي تغييرات قادر خواهند بود تا نوع جديد ديسك را با شفافيت بالا توليد كنند.
سازندگان ديسك هاي نوري قصد دارند تا ديسك هاي جديد HD-DVD-R را در بهار آينده عرضه كنند.

هكرها
بوردهاي خبري جهان كه تحت حمايت Ezboard
بودند مورد حمله هكرها قرار گرفتند
گروه انفورماتيك - محمد تقي رسولي:هكرها اطلاعات آرشيوي و قديمي چندين بورد خبري جهان را پاك كردند.
شركت Ezboard كه به بسياري از بوردهاي خبري جهان سرويس Hosting ارائه مي كرد مورد حمله هكرها قرار گرفته و اطلاعات بي شماري از خبرهاي آرشيو شده آن پاك گرديد.
برخلاف اكثر حمله هاي مشابه كه قصد غير فعال كردن سرويس هاي خبري يا به سرقت بردن اطلاعات مهم را داشتند، تجاوزگران به Ezboard فقط و فقط قصد پاك كردن اطلاعات قديمي و آرشيو روي سرورهاي شركتها و سرويس هاي خبري را داشتند.
سخنگوي Ezboard در اين زمينه اعتقاد دارد كه شخصي خارج از سيستم Ezboard اين كار را انجام داده است و براي دستگيري اين هكر ۵۰۰۰ دلار پاداش در نظر گرفته است و همكاري وسيعي در اين زمينه با FBI انجام خواهد داد. شركت Ezboard سرويس hosting حدود ۲۰۰ شركت و سرويس خبري بزرگ را بر عهده دارد و هنوز به طور دقيق مشخص نيست كه چه اطلاعاتي از چه شركتهايي پاك شده است ولي آنچه كه مسلم است سايت اكثر اين شركتها به صورت ناقص نشان داده مي شود.
شركت Ezboard شروع به باز گرداندن اطلاعات پاك شده از محل ذخيره اطلاعات خود كرده است ولي تمام اطلاعات قابل بازگشت نخواهند بود.
شركت Ezboard معتقد است كه هيچ اطلاعات مهمي دزديده نشده است و فقط پاك شده اند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |