دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۱ - Jun 13, 2005
انتخاب نهم
004503.jpg
احمدي نژاد:در توسعه اقتصادي اسلامي، رانت خواري معنا ندارد
مهر: دكتر محمود احمدي نژاد كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري محصول توسعه سياسي را بالارفتن قدرت درك و تحليل جامعه و روحيه دفاع از كيان ملت دانست.دكتراحمدي نژاد كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درميان استقبال پرشور مردم كرمان وارد اين شهر شد و در مسجد امام خميني (ره) كرمان گفت: دولت هاي قبلي به دنبال توسعه اقتصادي و سياسي بودند اما در مدل توسعه كپي برداري شده از آن سوي مرزها، عدالت جايگاهي ندارد در حالي كه اگر توسعه اقتصادي بر مبناي اسلام باشد، محور عدالت خواهد بود و حاصل آن بر سر سفره هاي مردم ديده خواهد شد.احمدي نژاد با اشاره به اين كه ما مي خواهيم روش ها را مورد بررسي قرار دهيم، اظهار داشت: با وجود خدمات فراوان دولت هاي قبلي، انقلاب نياز به برپايي دولت اسلامي دارد.وي افزود: در توسعه اقتصادي اسلامي حلال و حرام يك اصل است و زماني كه اين نوع توسعه حاكم شود ديگر رانت خواري و سوءاستفاده از بيت المال معنا نخواهد داشت.
لاريجاني: بيان نكردن زحمات دولت هاي گذشته بي انصافي است
ايسنا: لاريجاني نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با حضور در جمع اعضاي كميته كارگري ستاد انتخاباتي اش كه با برگزاري همايشي، حمايت خود را از وي اعلام كردند، خدمت به كارگران را ارزشمند دانست.علي لاريجاني در ادامه اين همايش خطاب به كارگران گفت: شما سرمايه هاي ارزشمند كشور هستيد و زحمت شما عبادت در مكتب اسلام است.وي با بيان اين كه زحمات شما، زحمات دولت هاي گذشته را نقض نمي كند، افزود: بيان نكردن زحمات دولت هاي گذشته بي انصافي است اما امروز با مسائلي در عرصه توليد و موضوعات مربوط به كارگران مواجه هستيم.اين كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، همچنين گفت: قراردادهاي موقتي كه در كشور رايج است، متأسفانه موجب تشتت اعصاب و نگراني براي معيشت عموم مردم شده است. لذا مهم ترين مساله اي كه بايد براي يك دولت وجود داشته باشد، اين است كه رفتاري را اتخاذ كند كه براي مردم قابل پيش بيني بوده و كارگر و كارمند و كشاورز بتوانند زندگي و معيشت آينده خود را پيش بيني كنند؛ چرا كه با اين قراردادهاي موقت نمي توان زندگي آينده را پيش بيني كرد.
رضايي:مديريت و اقتصاد بزرگترين بحران كشور است
مهر: دكتر محسن رضايي كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: نهمين دوره انتخابات حساس است و مردم ايران بايد در پاي صندوقهاي راي حضور پيدا كنند تا بتوانند دولت مردمي و عدالتخواه را تشكيل بدهند.كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه سفرهاي انتخاباتي خود در جمع مردم قوچان، دولت آينده را دولت عدالتخواه خواند و افزود: دولت آينده بايد دولتي توانمند باشد چرا كه با داشتن يك تحول جدي و عدالتخواهانه مي توانيم به نظام و مردم كمك كنيم.وي به اقوام و قوميت ها در كشور اشاره كرد و گفت: استفاده از تمامي اقوام و قوميت هاي ايراني در سراسر كشور، در دولت آينده از برنامه هاي يك دولت عدالتخواه و مردمي خواهد بود.دكتر رضايي در پايان افزود: اگر دولت درست و عدالتخواه داشته باشيم، دستگاههاي ديگر هم مجبور خواهند شد كه بر اساس قانون اساسي و نظامي عدالتخواهانه براي جامعه و مردم كار كنند.كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: بحران مديريت و اقتصاد بزرگترين بحران كشور ماست.بحران بزرگ بعد از جنگ براي كشور بحران مديريت و اقتصاد است چرا كه در اين رابطه دولتهاي گذشته برنامه هايي را در دستور كار نداشتند.
قاليباف:ديگر فاصله اي ميان مسئولان و مردم نخواهد بود
ايسنا: ديگر فاصله ميان مردم و مسئولان را شاهد نخواهيد بود.محمدباقر قاليباف، كانديداي رياست جمهوري در ادامه سفرهاي تبليغاتي خود به استان گيلان و شهرستان هاي آن، وارد سياهكل شد.وي در سخناني گفت: صادقانه بگويم كه از يك خانواده متوسط الحال رو به ضعيف هستم و هميشه سعي كرده ام به دور از مسير قدرت و ثروت در كنار مردم باشم و از آنها فاصله نگيرم.او ادامه داد: در دهه اول انقلاب اسلامي مردم مشاركت معني دار و موثري را در حوزه هاي مختلف داشته اند كه متاسفانه در شانزده سال اخير در سايه دلفريبي قدرت و ثروت ( براي مسئولان)، نقش مردم كمرنگ شد و فاصله عميقي ميان مردم و مسئولان افتاد.اين كانديداي رياست جمهوري، خاطرنشان ساخت: متاسفانه در سال هاي گذشته مسئولان از مردم جدا افتاده اند و بين اهداف مردم و آنها شكاف ايجاد شد.وي تصريح كرد: سعي خواهم كرد اين شكاف را كم كنم و فاصله ميان مردم و مسئولان را از بين ببرم.
معين:آمريكا بايد ضررهاي گذشته را جبران كند
مصطفي معين گفت: آمريكا بايد براي برقراري روابط با تهران ضررهاي مادي و معنوي را كه طي ۲۵ سال به كشور وارد ساخته است، جبران كند.مصطفي معين، كانديداي انتخابات رياست جمهوري در گفت وگو با روزنامه البيان، چاپ امارات افزود: بايد زمينه مناسب براي برقراري دوباره روابط با آمريكا به وجود  آيد و آمريكايي ها بايد در مقابل برقراري مجدد روابط، خسارت ضررهاي مادي و معنوي اي را كه طي ۲۵ سال به خاطر دور نگه داشتن دموكراسي از ايران بر كشورمان وارد كرده اند، جبران كنند، همانطور كه كلينتون، رئيس جمهور اسبق آمريكا به اين امر اعتراف داشته است.وي درباره پرونده هسته اي ايران نيز گفت: انتخابات باعث افزايش اطمينان بين المللي به دولت آينده مي شود و با تكيه بر اين اطمينان تهران مي تواند به بالاترين سطح از مذاكرات براي رسيدن به حق قانوني استفاده مسالمت آميز از انرژي هسته اي برسد.
كروبي: ارتباطات تشكيلاتي را حفظ مي كنيم
ايسنا: كروبي كانديداي انتخابات رياست جمهوري از داشتن برنامه هايي براي نيروهاي خط امام (ره)، روحانيون شيعه و سني و بها دادن به آنها خبر داد.حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي در ادامه سفرهاي انتخاباتي خود به استان كهكيلويه و بويراحمد در جمع تعدادي از اعضاي مجمع روحانيون مبارز حاضر شد و ديدگاهها و انتقادات آنها را نسبت به نحوه تبليغاتش شنيد.نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: بزرگترين مشكل ما اين بود كه نيروها اين حرف را مي زدند كه اگر دوباره بياييم با مشكلات مواجه مي شويم و به خاطر اينكه من آمدم عده اي از اعضا به دنبال من آمدند و اصلي ترين افراد وابسته به امام(ره) رئيس ستاد من شدند.كروبي با بيان اين كه ستادهايش با سخت ترين وضع كار مي كنند، گفت: در حال حاضر بايد خودجوش فعاليت كرد و نيروهاي اصيل مان را حفظ كرد و بايد مراقب باشيم حكومتي با سعه صدر تشكيل دهيم و هر چه با تحمل باشيم يقينا جواب بيشتري خواهد داد.
مهر عليزاده: شعار توخالي نان شب نمي شود
مهر: مهندس مهرعليزاده كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با اشاره به اينكه حس اعتماد مشترك بين مردم، دولت و مسئولين بايد به عينيت در آيد، تصريح كرد: با ظاهر فريبي و شعارهاي تو خالي نمي توان براي مردم نان شب تهيه كرد و معيشت آنان را رونق بخشيد.وي در جمع اروميه اي هاي مقيم تهران گفت: جامعه اكنون ايران در مرحله اي است كه مردم از مسئولين وفاي به عهد و آنچه در شعارهاي خود مطرح مي كنند را مي خواهند و مطالبات خود را در قالب اظهار نظرها و مشاركت در امور، به نمايش مي گذارند، مسئولين بايد وظيفه شرعي و قانوني خود بدانند كه درپاسخ اعتماد مردم را با تلاش و كار صادقانه بدهند.اين كانديداي اصلاح طلب اجرايي افزود: نگاه قيم مآبانه درامور زندگي مردم و از سوي ديگر پرهيز از پاسخگويي و عدم توجه به خواست به حق مردم، در تمام عرصه ها آفت نظام اجرايي كشوراست.
هاشمي رفسنجاني:راه صحيح اداره كشور حفظ اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط است
فارس: هاشمي رفسنجاني در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي به سوالات آنان پاسخ گفت. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين سؤال كه آيا خود را اصول گرا مي دانيد يا اصلاح طلب، گفت: من دو اصطلاح را تنها يك اسم مي دانم و محتواي هر دو اصطلاح با هم تفاوت چنداني ندارد، چرا كه هر اصلاح طلبي بايد اصول را هم قبول داشته باشد و هر اصولگرايي، اگر اصولگراي واقعي باشد هم نمي تواند اصلاح طلب نباشد. وي گفت: من فكر مي كنم اصولگرايي و اصلاح طلبي با هم است و از هم جدا نيست، مگر باندهاي اين جريان كه تنها با اسم از هم جدا هستند. وي ادامه داد: من به همان افكاري كه مطرح مي كنم عمل مي كنم و تنها راه صحيح را در كشور اعتدال و افراط و تفريط را براي كشور مضر مي دانم. كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: اصلاحات بايد بدون وقفه ادامه يابد و هيچگاه متوقف نشود و اصول آن را هم نبايد فراموش كنيم، چرا كه اصول اصلاحات بخشي از اعتقادات ماست كه جدايي ناپذير است. خبرنگار شبكه «اي.تي.ان» انگليس خواستار نظرهاشمي رفسنجاني در خصوص برنامه هاي هسته اي ايران شد و وي در پاسخ گفت: سياست ايران متمركز بر روي اين مسئله است كه كشورهاي غربي و حتي آمريكا را قانع كنيم كه ايران تنها برنامه صلح آميز هسته اي دارد، چرا كه مسئله مهم در اين فرايند، اعتمادسازي است و تلاش مي كنيم اين اعتمادسازي را انجام دهيم. هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سؤال يك خبرنگار انگليسي ديگر با اشاره به اين كه اميدوار به حل مسائل هسته اي ايران است، تصريح كرد:  ايران چرخه غني سازي را به هيچ وجه متوقف نمي كند، ولي اين اعتماد را كه فعاليت ما صلح آميز است در ميان ديگران ايجاد خواهيم كرد. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤال خبرنگار يك شبكه آمريكايي كه پرسيد آيا براي شما بازكردن فضاي اقتصادي مهمتر است يا سياسي گفت: باز كردن فضاي سياسي و اقتصادي در شرايط حاضر با هم ضروري است، چرا كه اگر فضاي سياسي كشور، فراهم نباشد، باز كردن فضاي اقتصادي هم مشكل مي شود. اين خبرنگار آمريكايي از هاشمي رفسنجاني پرسيد اگر در مسائل مهمي چون هسته اي با رهبري انقلاب دچار اختلاف شويد چه خواهيد كرد وي در پاسخ گفت: در مسائل هسته اي و اصولا همه مسائل فكر مي كنم نزديكترين فرد در ايران به رهبري انقلاب من هستم و ما ۵۰ سال است كه با هم آنقدر صميمي هستيم و افكارمان به هم نزديك است كه به اختلافي نخواهيم رسيد. خبرنگار آمريكايي در ادامه پرسيد: پس آيا موضع شما و رهبري در خصوص ارتباط با آمريكا يكي است ، هاشمي رفسنجاني در پاسخ گفت: ما اختلافي بين خودمان نمي بينيم. هاشمي رفسنجاني در خصوص اجماع ميان كانديداها گفت: اين كانديداها نشان دادند كه اهل اجماع نيستند و ديگر فرصتي براي رسيدن به اجماع ميان آنها وجود ندارد و بايد خودشان به اين نتيجه برسند، ولي از به اجماع رسيدن آنها نااميد نيستيم.
احمدي نژاد:دولت ۶۰ درصد بودجه خود را صرف هزينه سمينارها و افتتاحيه ها مي  كند
فارس: كانديداي اصولگراي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه در حال حاضر ۶۰ درصد بودجه دولت صرف هزينه سمينارها، همايش ها، افتتاحيه ها و مسافرت ها مي شود، گفت: مفهوم عدالت در توزيع عادلانه امكانات و فرصتها براي همه ملت قابل درك است.محمود
احمدي نژاد كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در جمع مردم مشهد بيان داشت: در چند سال اخير افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي روز به روز در حال افزايش بوده اند آيا اين وضعيت حاكي از آن نيست كه دامنه فقر و تبعيض روز به روز بيشتر شده است؟ وي اذعان داشت: اينكه يك كارمند عاليرتبه ۲۰ برابر يك كارمند معمولي حقوق مي گيرد حاكي از افزايش شديد فاصله طبقاتي است و با اين روند نمي توان به چشم انداز مطلوب ۲۰ ساله رسيد. استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: ساختن كشور سخت تر از جنگيدن نيست. آن روز جوانان ما توانستند دست استكبار را از تعرض به خاك كشورمان كوتاه كنند و امروز هم مي توانيم دست متعرضين به بيت المال را قطع كنيم.
لاريجاني: متعهد مي شوم سيستم مديريت كشور را تغيير دهم
ايسنا: لاريجاني كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: دشمنان ايران اسلامي خواهان تشكيل دولت ضعيف در ايران هستند، به همين دليل بايد در انتخابات شركت كرد. علي لاريجاني در ادامه سفرهاي انتخاباتي خود با حضور در شهر اراك در جمع مردم افزود: مردم و مسئولين نبايد به جوهره اسلام بي توجه باشند.وي اظهار داشت: بسياري از آسيب هاي فرهنگي به دليل وضعيت معيشت مردم است، يكي از اين آسيب ها، مشكل ازدواج جوانان مي باشد كه به دليل نبود شغل مناسب براي آنها به وجود آمده است. لاريجاني گفت: با تغيير سيستم مديريت كشور مي توان كارهاي اساسي انجام داد و من متعهد مي شوم كه اين كار را انجام دهم.
رضايي: جناح ها در جهت تشكيل دولت عدالتخواه تلاش كنند
مهر: دكتر محسن رضايي گفت: ديگر فضاي دعواهاي سياسي گذشته و در حال حاضر جناحهاي سياسي بايد تلاش كنند كه بتوانيم در آينده دولت عدالتخواه تشكيل دهيم و مشكلات جامعه را حل
كنيم . كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ، در ادامه سفرهاي انتخاباتي خود در مشهد رضوي يادآورشد : امروز بايد ببينيم امام ، تاريخ و ملت از ما چه مي خواهند و ما در قبال آنها چه
وظيفه اي داريم چرا كه امروز، روز كمك به مردم است نه دعواهاي سياسي و جناحي .وي كه در اجتماع بزرگ حاميان خود در ورزشگاه قدس مشهد سخن مي گفت ، افزود : انتخابات رياست جمهوري يكي از انتخابات سرنوشت ساز است و ملت ايران دراين دوره از انتخابات رياست جمهوري بايد دولتي را انتخاب كنند كه بتواند مشكلات جامعه را حل كند.كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در ادامه يكي ديگر از وظايف دولت آينده را جهاني كردن كشور خواند و تأكيد كرد : ايران بايد طي چند سال آينده در فضاي جهاني شدن قرار گيرد ، چرا كه تاكنون ما فرصت هاي بيشماري را از دست داده ايم و همين امر باعث عقب ماندگي كشورمان شده است.
قاليباف:استقلال كشور زماني حس مي شود كه مردم در همه عرصه ها مولد باشند
فارس: كانديداي انتخابات رياست جمهوري با تاكيد بر اين كه ما بايد تلاش كنيم مردم كارآمدي نظام را ببينند، گفت: استقلال كشور زماني حس مي شود كه مردم در همه عرصه ها مولد باشند. محمد باقر قاليباف شنبه شب با حضور در مراسم ويژه افتتاح مسجد بزرگ امام جعفر صادق(ع) در شهرستان لار استان فارس كه بيش از ۵ هزار نفر در آن حضور داشتند، گفت: امروز مردم و مديران بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه استقلال كشور در گروي مولد بودن آن در ثروت، قدرت و منزلت و معنويت است. وي افزود: استقلال كشور زماني حس مي شود كه مردم در همه عرصه ها مولد باشند. كانديداي اصولگراي اصلاح طلب اظهار داشت: ما بايد تلاش كنيم مردم كارآمدي نظام را ببينند تا دين باورتر و ديندار تر شوند و روز به روز انديشه هاي ديني در كشور ما تقويت شود و يك الگو براي كشورهاي اسلامي شويم.
كروبي: در صدد ايجاد يك دولت كامل هستم
مهدي كروبي نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: اصلاحات، مردم، دموكراسي، آزادي انديشه، زندانيان سياسي و .... مورد توجه قرار نمي گرفتند مگر با صبر خاتمي و ايران در اين جايگاه نبود مگر با درايت خاتمي. كساني كه هميشه دولت مردمي او را مورد تهديد قرار دادند بدانند كه به بيراهه زده اند. زيرا نه خاتمي تنهاست، نه ملت ما ملتي هستند كه به راحتي همه چيز را قبول كنند. اين نامزد انتخابات با اشاره به تجلي اراده مردم در انتخابات گفت: انتخابات بزرگترين ميراث امام و مهمترين دستاورد اصلاحات است؛ زيرا خيلي دوست دارند انتخاب مردم را به انتصاب افراد تصوير كنند و يكي از مهم ترين دستاورد هاي خاتمي نيز نگاه داشتن فضاي دموكراسي در انتخابات بود.وي گفت: بايد از تنگ نظري در حكومت فرار كنيم. بايد مسئولان بپذيرند كه همه نقد ها و صحبت هاي مردم را بشنوند.
عدم امنيت عامل آبادشدن بيابانهاي دبي دانست
نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: تنگ نظري و عدم امنيت نسبت به سرمايه گذاران داخلي باعث آبادشدن بيابانهاي دبي شده است. محسن مهرعليزاده شامگاه شنبه در جمع مردم اصفهان در مسجد سيد اين شهر افزود: بن بست انحصارطلبانه براي سرمايه گذاران داخلي باعث خروج سرمايه ها و همچنين نيروي انساني مولد از كشور شده است. وي تصريح كرد: هم اكنون ۶۵درصد نيروي انساني متخصص در دبي را ايراني ها تشكيل مي دهند. وي دولت رفاه خويش را برگرفته از پروسه توسعه ۷۰ ساله اخير اروپا دانست و افزود: معيارهاي به كار گرفته شده در اين دولت استفاده از ويژگيهاي منطقي كشورهاي اروپايي است.
معين: با صندوق هاي راي قهر نكنيد
ايسنا: مصطفي معين خطاب به مردم ياسوج گفت: شما نمي گذاريد كه اگر رييس جمهوري برايتان انتخاب شد با بحران هاي ۹ روزه مواجه شود.مصطفي معين در ادامه  سفرهاي انتخاباتي خود با حضور در جمع مردم ياسوج اظهار داشت: من به عنوان خدمتگزار و عاشق نسل جوان به ميدان آمدم و اصلي ترين انگيزه ام فقط اداي دين به ملت عزيز و جوانان است. از هيچ مقام و منصبي جز خداي خود براي حضور اجازه نگرفتم فقط به ملت و جوانان مديونم و به اين دين افتخار مي كنم.وي بزرگترين آرمان هايش را آزادي، عدالت و دموكراسي برشمرد و خطاب به مردم ياسوج گفت: شما فرزندان غيور آريوبرزن براي دفاع از مملكت آماده ايد و روح سلحشوري را از نياكانتان و آريوبرزن به ارث برده ايد و در اين زمان نيز با صلابت براي پايداري اصلاحات تلاش خواهيد كرد.وي افزود: با صندوق هاي راي قهر نكنيد و فريب افرادي را كه از آن طرف مرزها القا مي كنند نبايد راي داد ، نخوريد. اين دموكراسي مال خودمان است و با تحجر و واپس گرايي نمي توان كشور را اداره كرد.
هاشمي رفسنجاني در پاسخ به شون پن : از نظر دموكراسي از آمريكايي ها بالاتريم
ايسنا: شون پن، بازيگر آمريكايي روز گذشته براي تهيه گزارش از دو ديدار  هاشمي  رفسنجاني با صنعتگران و كشاورزان در مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور يافت و در حاشيه اين ديدار گفت وگوي كوتاهي با وي انجام داد.شون پن هنگامي  كه  هاشمي  رفسنجاني قصد داشت به سمت دفتر كار خود حركت كند، از وي پرسيد: در روزنامه نيويورك تايمز آمده بود كه آمريكايي ها معتقدند معرفي نشدن كانديداهاي زياد در انتخابات رياست جمهوري ايران به معني عدم وجود دموكراسي است به مردم آمريكا بگوييد از ديدگاه شما دموكراسي چگونه است.هاشمي رفسنجاني از وي پرسيد كه در انتخابات اخير آمريكا چند نفر نامزد بودند؟ اين گزارشگر آمريكايي گفت: دو نفر.هاشمي گفت: پس تعداد كانديداها در آمريكا خيلي كمتر از ايران بود.شون پن پس از شنيدن پاسخ كوتاه  هاشمي گفت: انتخابات در آمريكا با ديدگاه تعريف شده از دموكراسي برگزار مي شود.هاشمي رفسنجاني به وي پاسخ داد: اگر تعداد نامزدها دليل وجود دموكراسي است، پس ما از اين نظر از آمريكا بالاتر و برتريم.
حمايت جبهه خردورزان از كانديداتوري لاريجاني
گروه سياسي: جبهه خردورزان ايران در نشستي خبري با حضور عده اي از اعضاء مسائل اجتماعي، فرهنگي و سياسي روز را بررسي كرد. در اين نشست دكتر حميدرضا كاتوزيان استاد دانشگاه صنعتي شريف و سخنگوي جبهه خردورزان گفت: جبهه خردورزان يك جبهه غيرحزبي است كه به ايجاد تحول در ساختار مديريت كشور و با بكارگيري نيروي بالقوه نخبگان و تحصيلكردگان در بخش هاي مختلف پايه گذاري شده است.كاتوزيان در ادامه به تحقيقات موجود در حوزه هاي مختلف اجتماعي و نوع ديدگاه نامزدهاي رياست جمهوري اشاره كرد و گفت: براساس تحقيقات گسترده و همه جانبه اي كه در حوزه فرهنگ، سياست، مسائل اجتماعي و سياسي داشتيم و با توجه به بحث انتخابات و اينكه تا چه اندازه انتخابات دوره جديد رياست جمهوري مي تواند راهگشا در مسائل مختلف باشد، مواضع نامزدها را به دقت بررسي كرديم و سزاوارترين و آگاهترين فرد در حوزه هاي مختلف را دكتر علي لاريجاني يافتيم.

نگاهي به وعده هاي نامزدهاي رياست جمهوري
گروه سياسي: با نزديك شدن زمان انتخابات شاهد آخرين تلاش هاي تبليغاتي كانديداها و افزايش وعده ها و شعارهاي آنان در ميتينگ ها و برنامه هاي صدا و سيما هستيم.
با وجود حجم زياد و گسترده  اين وعده ها در كنار رويارويي تبليغاتي تمام عيار جناحها هنوز نمي توان هيجان ايجاد شده در صحنه انتخابات را بسوي يك پيش بيني نسبتاً دقيق از كانديداي پيروز اين دوره سوق داد.
اما گفتمان هاي غالب همگي نامزدها در كنار شعارهاي اختصاصي كانديداها همه در كلي بودن فصل مشترك دارند و همه حول محور رفاه و توسعه و بهبود شرايط اقتصادي و معيشتي است .حتي شعارهايي كه ذيل سرفصلهاي فرهنگي و ارزشي قرار دارند از قبيل عدالت و جوانان نيز به نوعي به مسئله توسعه و رشد اقتصادي برمي گردند. اما مهم قدرت عملي كردن اين شعارها و وعده هاست كه حداقل براي پيروز اين صحنه الزام آور خواهد بود.
احمدي نژاد با شعار اختصاصي «رايحه خوش خدمت» و «ما مي توانيم» وارد عرصه مبارزات انتخاباتي اين دوره رياست جمهوري شد و مهمترين محورهاي اساسي برنامه  اش را ضرورت مديريت تحول گرا و انقلابي براي ايجاد عدالت اجتماعي و مبارزه با تجمل گرايي و فساد مطرح كرد. شهردار تهران علاوه بر تكيه بر حل معضلاتي همچون بيكاري، تورم و كوچك كردن دولت كه شعار مشترك همه كانديداها است تحقق دولت اسلامي را اساسي ترين محور برنامه  هايش عنوان كرد.
وي ضمن انتقاد از روند سياست هاي اقتصادي ۱۶ سال گذشته تبعات منفي آنرا توسعه فساد اداري و تبعيض خواند.
وي مي گويد: در تحقق دولت اسلامي ما ديگر شاهد فقر و فساد و تبعيض نخواهيم بود. او بر تغيير رويكردها تأكيد فراوان دارد.
لاريجاني با شعار اختصاصي هواي تازه با دولت اميد، دولت آينده را دولتي مدرن مي خواند كه تصميم گيران آن نخبگان جامعه هستند دولتي كه در آن مردم به رفاه مي رسند و بيكاري كنترل مي شود.
و مشكل آموزش عالي و آموزش پرورش حل مي گردد و تورم مهار مي گردد. وعده  هاي ديگري نيز در اين ايام از سوي آقاي لاريجاني مطرح شده كه در قالب همان شعارهاي مشترك است كه نياز به تكرار مجدد ندارد.
قاليباف با شعار اختصاص زندگي خوب، برازنده ايراني در ابتدا و از ديروز با شعار اصولگرايي جامع و اصلاح طلبي معقول وارد صحنه رقابت هاي انتخاباتي شد. وي نيز علاوه بر حضور در ميتينگ هاي استاني و شهرستاني در برنامه هاي متنوع صدا و سيما حضور يافت و بخش مهمي از اظهارات خود را به انتقاد از دو دولت گذشته اختصاص داد و نقد اين دو دوره تا آنجا پيش رفت كه دولت متهم به شركت در امر قاچاق گرديد. وي بر اين نكته تأكيدكرد كه دولت رانتي نمي تواند با رانت خواري مبارزه كند. وي بعد از انتقاد از دولتهاي قبلي و ناكارآمد خواندن دو دولت گذشته كه بخشي زيادي از سهم زماني ايشان در استفاده از صدا و سيما را خراب كرد بر ضرورت حل مشكلاتي همچون بيكاري، تورم و بازگشت اعتماد به جامعه و ايجاد امنيت كه شعارهاي همگاني و مشترك همه كانديداها است پرداخت. وي ديروز در آخرين روزهاي تبليغات مانيفست انتخاباتي خود را منتشر كرد.
جالب اينكه ابتداي اين منشور اينگونه آغاز مي شود: در سالهاي گذشته فرصتهاي بسياري از دست رفت زيرا سياست ايران مركز مجادله و بحث بر سر تقابل دين و آزادي، عدالت و توسعه و معيشت و اخلاق و دهها مقوله ديگر بود. وي سپس در پايان مقدمه ابراز اميدواري مي كند كه دوران افتخار را جايگزين بحران افتخار مي كند.
رضايي هم با جنبش نوسازي و توسعه پايدار در كنار ضرورت ايجاد دولت جوان، دولتي كه ۳۰ درصد اعضاي آن جوانان كمتر از ۳۰ سال باشند وارد صحنه رقابتهاي انتخاباتي شد.
رضايي هم همانند ساير كانديداها در كنار سفرهاي استاني و شهرستاني از امكانات صدا و سيما براي ارائه برنامه هاي خود استفاده مي كند. او هم در كنار طرح برنامه هاي خود بخشي از مدت زمان اختصاصي برنامه هاي صدا و سيما را به انتقاد از برنامه هاي دولتهاي گذشته اختصاص داد.
وي از برنامه هاي نويني از جمله ايجاد ۱۰ منطقه فدرال در كشور و ۵ بازار اقتصادي براي ارتباط و تعامل با كشورهاي همسايه سخن گفت. رضايي به علت تخصص علمي خود بيشتر محور برنامه ها را بر ابعاد اقتصادي متمركز كرده است. وي در خصوص ارائه شعارهاي مشترك ديگر كانديدا در بعد كلي نيز تأكيداتي دارد كه از ذكر آنها خودداري مي كنيم.
معين هم با حكمراني خوب و شهروند توانمند وارد صحنه رقابتهاي انتخاباتي شد و سپس با مي سازمت وطن همرنگ جماعت ديگر كانديداها شد تا وجه غالب او نيز ميان مسائل اقتصادي باشد. وي بيشتر بر ضرورت تداوم اصلاحات در برنامه ها اشاره مي كند.
بيان شعارهاي اقتصادي كانديداهاي ديگر معين را نيز وارد نموده كه بخشي زيادي از برنامه هاي خود را به حل مشكلات معيشتي و اقتصادي مردم اختصاص دهد.
و در كنار آن گهگاهي هم گريزي به دموكراسي مي زند و آنرا به مسائلي اقتصادي هم پيوند مي دهد. معين بر توسعه علمي هم تأكيد فراواني دارد زيرا بيش از ۱۰ سال مديريت سكان آموزش عالي را در دست داشته و شايد درصدد است آزمون و خطاهاي گذشته را در پست رياست جمهوري حل كند.
كروبي هم با شعار اختصاصي دولت مقتدر و رفاه اجتماعي و يارانه مستقيم ۵۰ هزار توماني براي ايراني بالاي ۱۸ سال وارد صحنه رقابت هاي انتخاباتي شد. وي آشتي تمدنها را براي سياست خارجي خود برگزيد تا راه گفتگوي تمدنها را ادامه داده باشد.
كروبي بر شعارهاي مشترك بيشتر از همه بر امنيت، ايجاد فرصت برابر با مبارزه با رانت خواري، رونق اقتصادي تكيه كرد. آنچه كه در سفرها و برنامه هاي كروبي بيشتر مورد سؤال قرار گرفت موضوع ۵۰ هزار تومان مطروحه بود.
مهرعليزاده دومين كانديداي حوزه ورزش با شعار اختصاصي دولت رفاه و كارآمدي به ميدان رقابت ها آمد.
مهرعليزاده هم از نقد دولتها غافل نبود اما نقد او بيشتر نقد نرم بود و شايد به اين خاطر بود تا بتواند از آراي معترض به دولتهاي گذشته نصيبي داشته باشد. وي تأكيدش براي دولت رفاه مدل اروپايي و مدرن است.
هاشمي هم كه در دوره گذشته با شعار سازندگي ۸ سال كشتي رياست  جمهوري را ناخدا بود. اين بار هم با شعار اختصاصي همه با هم كار براي سربلندي ايران وارد صحنه رقابتهاي انتخاباتي شد. وي از مردم استانها و شهرستانها به دليل عدم امكان سفر عذر خواهي كرد و بخشي از سهم حضور در صدا و سيما را به پاسخ دادن به انتقادها و حمله هاي ديگر كانديداها به دوران سازندگي اختصاص داد. وي تعديل را بخشي از تاريخ خواند كه براي اين دوره قابل تكرار نيست. لذا پرونده آنرا براي هميشه مختومه اعلام كرد. ولي همچنان بر فعال كردن بخش خصوصي و كم كردن تصدي گري دولت تأكيد مي نمايد.
هاشمي بدليل حضور در پست رياست  مجمع تشخيص مصلحت نظام بخوبي به ضرورتهاي رسيدن به برنامه هاي چشم انداز ۲۰ ساله اشاره مي كند و توجه به اهميت اين برنامه را از محورهاي اساسي برنامه هاي خود قرار داده است.
اما مهم مردم هستند كه با توجه به برنامه هاي ارائه شده سكاندار اين كشتي اجرايي را برخواهند گزيد تا شعارها در عمل خود را نشان دهند.

اطلاعيه دفتر آيت الله العظمي مجتبي تهراني
در رابطه با انتخابات
مهر: دفتر آيت الله العظمي  مجتبي تهراني در رابطه با انتشار اخباري درباره حمايت ايشان از كانديدايي خاص در انتخابات آتي رياست جمهوري، اطلاعيه اي صادر كرد.در بخشي از اين اطلاعيه آمده است كه معظم له فرمودند: اينجانب در حمايت هيچ يك از كانديداهاي محترم نظري ابراز نكرده ام.

آيين نامه پذيرش پناهندگي اتباع خارجي
در دولت تصويب شد
هيأت دولت آيين نامه پذيرش پناهندگي اتباع خارجي (دارندگان گذرنامه، پناهنده، مهاجر، آواره كه تابعيت كشور جمهوري اسلامي ايران را ندارند، متقاضي ورود به ايران هستند و تابعيت خارجي آنها مورد قبول دولت است) را تصويب كرد.بر اساس اين آيين نامه شوراي هماهنگي اجرايي اتباع بيگانه به رياست وزير كشور و با حضور ساير اعضا، حداقل هر سه ماه يك بار در محل وزارت كشور به منظور ايجاد تمركز در سياستگذاري امور اتباع بيگانه، تعيين سياست هاي اجرايي حاكم بر امور اتباع بيگانه، تهيه و تصويب طرح ها و برنامه ها، پيشنهاد بودجه مورد نياز طرح ها، نظارت بر حسن اجراي سياست هاي مصوب شورا و ايجاد وحدت نظر و رويه در تمشيت كليه امور مديريت اتباع بيگانه تشكيل مي شود.بر همين اساس كليه سازمان هاي ذيربط كه به نحوي از انحا با امور اتباع خارجي مرتبط هستند بايد پيشنهادهاي خود را قبل از طرح در شوراي امنيت كشور، هيات وزيران و شوراي عالي امنيت ملي در شوراي هماهنگي اجرايي اتباع بيگانه مطرح كنند.

بحران صندوق هاي قرض الحسنه اصفهان فروكش كرد
مديرعامل موسسه مالي اعتباري قوامين از فروكش بحران در صندوق هاي قرض الحسنه
آل طه و جي اصفهان خبر داد.به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، خسروي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: بر اثر سوء مديريت اين صندوق ها، متاسفانه به طور مستقيم حدود ۲۴۰ هزار سپرده گذار دچار خسران و زيان شدند.وي گفت: صورت هاي مالي نشان مي دهد حدود ۲۱۰ ميليارد تومان سپرده هاي مردم در اين دو صندوق بوده كه بايد طي ۷ سال بازگردد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |