دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۱ - Jun 13, 2005
فولاد قهرمان ليگ برتر شد
004509.jpg
جهانگير كوثري: فولاد قهرمان ليگ برتر كشور شد. اين اتفاق كوچكي براي خوزستان طلاخيز نيست. پس از ۱۶ سال از پايان جنگ، فولاد به عنوان نمادي از فوتبال خوزستان كه هميشه ريشه در فوتبال ملي ما داشت به مقام قهرماني مي رسد. پرسپوليس، استقلال، پاس، سپاهان و ذوب آهن و... بودند، اما فولاد از خوزستان بر بالاترين نقطه فوتبال كشور ايستاد. فوتبال خوزستان از درون سرزميني مقاوم در جنگ  دوباره جان گرفت، خود را از لابه لاي دود و آتش به نقطه روشن و سبز قهرماني رساند. حالا خوزستان به خود مي بالد كه در بزرگترين رويداد فوتبال كشور جام قهرماني را به مردم مقاوم خود هديه مي دهد. خوزستان سرزمين طلاي سياه حالا سرزمين قهرمانان افتخار آفريني است كه فوتبال را از ريشه مي شناختند. فوتبال خوزستان از تيم هاي كارگر و جم شروع كرد. ياد بزرگان اين ديار گرامي، دهداري ها و سالياها  از اين ديار در فوتبال ما درخشيدند و حالا مبعلي ها، بداوي ها و ميرزاپورها آمده اند تا جانشينان خلفي براي مردان اخلاق و ورزش خود باشند.
فولاد در يك هفته مانده به پايان بازيهاي ليگ با غلبه بر پگاه بر تمام ترديد ها پايان داد و با اقتدار قهرمان ليگ كشور شد.
در روزي كه تمام چشمها به شمال بود تا شايد پگاه سقوط كرده بتواند فولاد را متوقف كند، بچه هاي خوزستان با قدرت و برتري كامل به پيروزي رسيدند.
خبرنگار همشهري: فولاد در رشت قبل از آنكه ميزبان سقوط كرده به ليگ پايين تر فرصت ابراز وجود پيدا كند، بار خود را با گلهاي ايمان مبعلي بست. دو گل پياپي فولاد كافي بود تا اين تيم خيال خود و خوزستان را از بابت قهرماني آسوده سازد و هر دو گل فولاد در نيمه اول به ثمر رسيد.
در تعيين كننده ترين هفته ليگ برتر چند بازي به هم ارتباط بسيار داشت. در بالاي جدول ديدار فولاد _ پگاه و استقلال _ سايپا كه يك سوي اين ديدار سايپا با شكست به ته جدول مي چسبيد و همچنين بازي پيكان و صباباتري در صباشهر كه منجر به سقوط پيكان شد.
ديدارهايي كه هركدام معناي خاص خود را داشت. برخلاف عرف بين المللي فوتبال از اسكور بورد ورزشگاه آزادي پي درپي گلهاي مبعلي به نمايش درمي آ مد، تصور بر اين بود استقلال اميد قهرماني از دست داده انگيزه و نيروي خارجي را خرج نكند، اما استقلال نشان داد كه به ريشه _ هويت و اصالت شرافتمندانه فوتبال ارزش مي نهد. جدي ترين رقيب فولاد با تمام وجود بازي كرد درحالي كه اميدي نيز به قهرماني نداشت. براي استقلال و ۲۰ هزار تماشاگرش در آزادي تفاوتي نمي كرد كه سايپا براي ماندن به چند امتياز نياز دارد. اينگونه بود كه استقلال بدون سياوش اكبرپور و داود حقدوست و با ازدست دادن پيروز قرباني در يك بازي جوانمردانه و شرافتمندانه با حساب چهار بر يك از حريف پيش افتاد و با وجود لغزش دفاعش در دقايق پاياني در يك بازي نزديك سايپا را از پيش رو برداشت و با تساوي پاس و ذوب آهن در يكقدمي تصاحب عنوان نايب قهرماني قرار گرفت هرچند سايپا با اقبالي بلند و تساوي پيكان در صباشهر در ليگ برتر ماند.
004479.jpg
عكس:مجتبي جانبخش
بدين ترتيب پگاه گيلان و پيكان تهران تكليف تيم هاي سقوط كرده را مشخص ساختند.
در ساير بازي ها در اصفهان بازي پرگل فولادشهر به تساوي ۲ بر ۲ انجاميد. پاس با گرفتن اين تساوي ذوب آهن را از نايب قهرماني دور ساخت و استقلال جانشين تيم اصفهاني در رتبه دوم شد.
استقلال اهواز كه به شكست در
بازي هاي خانگي عادت كرده است، اين بار به ملوان باخت و ملوان با يك پله صعود جاي ابومسلم را در مكان هفتم جدول گرفت. قرباني، زننده تك گل سه امتيازي ملوان بود.
در شيراز دربي اين شهر با تساوي يك بر يك به پايان رسيد. براي برق ساساني و براي فجر مدافع برق گلزني كردند. در اصفهان شموشك سپاهان را متوقف كرد.
اين بازي يك بر يك به اتمام رسيد. سپاهان و شموشك از جاي خود در جدول تكان نخوردند.

تابلوي نتايج ليگ برتر
* استقلال تهران ۴- سايپا ۳
گل ها: حسين كاظمي ( ۳۳)، گيلائوري ( ۵۴)، شاهين خيري ( ۷۴) و فرزاد مجيدي(۷۸ ) براي استقلال و اميرحسين يوسيفي ( ۶۵) از نقطه پنالتي و عليرضا عباسفر ( ۸۴و ۸۹) براي سايپا
* پگاه گيلان صفر _ فولاد خوزستان ۲
گل ها: ايمان مبعلي (۱۵) و (۴۲) از روي نقطه پنالتي
* فجر سپاسي يك _ برق شيراز يك
گل ها: مدافع برق (۳۹) براي فجر و احتشام ساساني (۹۴) از نقطه پنالتي براي برق
* استقلال اهواز صفر _ ملوان انزلي يك
گل : قرباني (۷۵)
* فولاد مباركه سپاهان يك _ شموشك نوشهر يك
گل ها: عباس آقايي (۳۹) براي سپاهان و فرشاد صيام تبار (۸۰) براي شموشك
* صبا باتري ۲- پيكان ۲
* ذوب آهن ۲- پاس تهران ۲

آزادكاران جوان ايران بر بام آسيا
پرورش گل روي مرداب
نصرالله فدايي در فينال وزن ۶۶ كيلوگرم با پيروزي مقابل حريف كره اي خود صاحب گردن آويز طلا شد.
004473.jpg
محمدرضا منصوريان: كسب پيروزي هاي درخشان و غرورآفرين كشتي گيران جوان ايران در پيكارهاي كشتي آزاد و فرنگي قهرماني جوانان آسيا در شهر جي جوي كره جنوبي و ايستادن آن ها بر فراز سكوي افتخار و قهرماني نشان از قدرت و صلابت مجموعه اي مستعد، متحد و منسجم دارد و به راستي بايد به كساني كه چنين زمينه اي را در ميان اين گروه فراهم ساخته اند تبريك گفت. به دنبال قهرماني فرنگي كاران، كشتي گيران آزادكار جوان كشورمان نيز با شايستگي و كسب ۵ مدال طلا، يك نقره و يك برنز و به دست آوردن ۷۰ امتياز بر بام قهرماني آسيا ايستادند و برگ زرين ديگري بر تاريخ كشتي سرزمين ما رقم زدند.
كيست كه نداند امروز كشتي ايران تقريبا در اكثر بخش هاي اجرايي خود با مشكلات و نارسايي هاي مشهودي روبروست و در چنين هنگامه اي و در ميان جمعي كه كارشان از ريشه و پايه خراب است كسب چنين پيروزي هايي ما را با اين واقعيت روبرو مي كند كه بر روي مرداب هم مي توان گل پرورش داد. بر همه مسئولين كشتي امروز لازم است كه دقيق و عميق بر اين موفقيت شيرين تاملي نشان دهند و با آگاهي و هوشياري لازم نقاط قوت و تأثيرگذار در پديد آمدن اين پيروزي به يادماندني را مورد تقويت و شناسايي قرار داده و آن ها را در همه شئونات و برنامه ريزي هاي آتي خود مورد توجه قرار دهند.
كد اصلي بالا رفتن توان موجود در بخش ملي كشتي جوانان علاوه بر مديريت دلسوزانه و قوي، اصلاح مسائل رفتاري و فرهنگي و ترويج فرهنگ پهلواني در ميان اين گروه است و اگر امروز آن ها در صحنه هاي مختلف بين المللي با دست پر از ميدان خارج مي شوند، نگاه متفاوتشان به حفظ اصول اخلاقي در كنار تقويت جسم و تعهد بالا رفتن از سكوهاي قهرماني است. بياييد همه با هم حفظ معيارهاي اخلاقي را كه زيربناي اصلي ورزش است از وظايف اصلي خود بدانيم. بگذاريد ورزش ملي و پهلواني ما همچنان «مكتب شرافت» باقي بماند.

در تورنمنت چهارجانبه سان ديه گو آمريگا
حريف اصلي واليبال ايران در هر سه بازي شكست خورد
گروه ورزشي _ علي شاكري: استراليا اصلي ترين حريف تيم ملي واليبال ايران در راه مسابقات قهرماني جهان در ژاپن در تورنمنت چهارجانبه آمريكا هر سه بازي خود را باخت.هلند، چين و آمريكا در اين تورنمنت نماينده اقيانوسيه را بردند كه تنها برتري هلندي ها قهرمان المپيك آتلانتا و يك دوره از ليگ جهاني چشمگيرتر از بقيه بود. چين و آمريكا هركدام يك «ست» را به تيم استراليا واگذار كردند. حريف تيم ايران در روز اول بازي هاي انتخابي جهان در برابر تيم هاي بزرگ ديروز جهان به خوبي محك خورد. اگر اطلاع دقيقي از موقعيت كنوني آمريكا و هلند نداريم ولي چين را خوب مي شناسيم. پيروزي تيم جوان شده چين بر استراليا اين نويد را مي دهد كه ما براي بار سوم هم با انگيزه هاي موجود در نزد ملي پوشان ايران بتوانيم بر آسمانخراش هاي اقيانوسيه سايه اندازيم. هنگامي اميدوارتر مي شويم كه همين چند ماه پيش چين در تورنمنت جام شيخ راشد به راحتي مغلوب تيم ايران شد.تركيب اصلي استراليا را همان بازيكنان آشناي چند سال اخير تشكيل مي دهند. آلدرمن و يونگ بازي سازان اصلي اين تيم محسوب مي شوند. هاوارد، كي اير، هاردي، بست، كمپبل و ايرل هم همواره در تركيب استراليا بودند.
ظهور دوباره غول خفته
كوبا غول خفته واليبال جهان دوباره به پا خاسته است. كوبا پس از فترتي كوتاه با جوانانش درخششي تحسين برانگيز در ليگ جهاني شانزدهم داشته است. كوبا در نانسي بر فرانسه شگفتي ساز چيره شد. برزيل در گيفو با ازدست دادن يك «ست» ژاپن را براي بار دوم مغلوب ساخت.كوبا در هفته دوم ايتاليا را هم شكست داده بود.

خبرهاي فوتبال جهان
«كوين كوراني» در شالكه
كوين كوراني عضو تيم ملي فوتبال آلمان با عقد قراردادي پنج ساله به ارزش هفت ميليون يورو به باشگاه شالكه ملحق شد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از برلين، كوراني۲۳ساله بعد از بروز اختلاف نظر با مديريت باشگاه اشتوتگارت، پيشنهاد شالكه را پذيرفت.وي به روزنامه بيلدام سونتاگ گفت: فكر مي كنم پنج سال فرصت براي رسيدن به تمام اهدافم كافي باشد و مي خواهم افتخارات بسياري با شالكه بدست آورم.كوراني افزود: از سال ۱۹۹۸عضو تيم اشتوتگات بودم و البته دوران موفقي هم داشتم اما زمان آن رسيده بود كه عرصه هاي تازه تري را تجربه كنم.
۱۳ داور و كمك داور از جام جهاني جوانان در هلند اخراج شدند
سيزده داور و كمك داور جهان كه براي قضاوت در ديدارهاي جام جهاني جوانان انتخاب شده بودند، پس از گذشت چند روز از اين مسابقات و به دليل عدم موفقيت در تست هاي جديد آمادگي جسماني فيفا، از ادامه حضور در اين رقابت ها منع شدند.«صالح محمد سوبخدين» از مالزي به همراه دو كمك خود به نام هاي «محمد سعيد» از مالديو و «يعقوب روزالي» از مالزي و «واساراس» داور مطرح يوناني از جمله اين داوران بوده اند.
ساديكوف جانشين «كارلوس آلبرتو تورس» شد
فدراسيون فوتبال آذربايجان روز يكشنبه واگيف ساديكوف را به عنوان جانشين كارلوس آلبرتو تورس در تيم ملي فوتبال اين كشور برگزيد. آلبرتو تورس مربي برزيلي كه رهبري تيم ملي فوتبال آذربايجان را برعهده داشت به علت نتايج ضعيف اين تيم در رقابت هاي فوتبال مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان روز سه شنبه گذشته از سمتش بركنار شد. ساديكوف پيش از اين رهبري تيم فوتبال زير ۲۱ سال آذربايجان را برعهده داشت.اين مربي ۴۷ساله، به عنوان مربي تيم ملي فوتبال آذربايجان را در ديدار مقابل تيم هاي ايرلند شمالي، اتريش و ولز در چارچوب رقابت هاي فوتبال مقدماتي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان در قاره اروپا برعهده خواهد گرفت.

انجمن ورزشي نويسان ايران با دانشكده خبر
تفاهم نامه همكاري منعقد كرد
004476.jpg
انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي ايران با دانشكده خبر تفاهم نامه همكاري منعقد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين تفاهم نامه با هدف تقويت و توسعه امر آموزش علمي - كاربردي، تحقيقات موثر و كاربردي و نيز گسترش و انتقال تجارب ارزشمند فنون خبر و اطلاع رساني در تعامل هدفدار و سازنده تجربه، علم و فناوري بين دانشكده جامع علمي - كاربردي خبر و انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي ايران منعقد شد.در اين تفاهم نامه چهارساله، دانشكده متعهد مي شود تا كلاس هاي پيش نياز و جلسات آموزشي و توجيهي داير كند.همچنين دانشكده زمينه ارتقاي علمي براي اعضاي معرفي شده از سوي انجمن را در رشته هاي مورد نياز از طريق برگزاري دوره هاي آموزش عالي در سطوح مختلف فراهم مي كند.همچنين دانشكده موظف به ارايه و تبادل اطلاعات علمي، تحقيقاتي و مشاوره اي مورد نياز انجمن است.فراهم آوردن زمينه ارتقاي سطح دانش نظري و علمي از ديگر مواردي است كه دانشكده در اين تفاهم نامه پذيرفته است.از سوي ديگر انجمن موظف است تا خبرگان، اساتيد تجربي، عكاسان و نويسندگان ورزشي را با مدرك مثبته جهت تدريس اصول كاربردي در كارگاه هاي تخصصي آموزشي تجربي خبر و عكاسي ورزشي معرفي كند.
پذيرش عضويت فارغ التحصيلان گرايش هاي مختلف ورزشي كه از سوي دانشكده معرفي مي شوند و همچنين انجام پروژه هاي تحقيقاتي، مشاوره اي و اجرايي مورد نياز دانشكده به همراه ايجاد اولويت در معرفي فارغ التحصيلان گرايش هاي مختلف ورزشي دانشكده جهت جذب و همكاري در زمينه هاي مورد نياز از ديگر موارد تفاهم نامه هستند .

پيكارهاي كشتي آزاد _ كره جنوبي
جوانان ايران با پنج طلا قهرمان كشتي آسيا شدند
گروه ورزشي: دلاور مردان جوان كشتي آزاد ايران در پايان مسابقه هاي كشتي آزاد قهرماني جوانان زير ۲۰ سال آسيا كه در شهر بندري جي جوي كره جنوبي برگزار شد با تصاحب ۵ مدال طلا، يك نقره و يك برنز به مقام قهرماني دست يافتند.
تيم هاي هندوستان و كره جنوبي بعد از تيم كشورمان در مكان هاي دوم و سوم قرار گرفتند.
تيم كشتي فرنگي جوانان ايران نيز پيش از اين با كسب ۶ مدال طلا، يك نقره و يك برنز به مقام قهرماني آسيا رسيده بود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |