دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۷ - Jun 20, 2005
از مهرماه در تهران انجام مي شود
افزايش ۳۰ هزار توماني سقف شهريه پيش دبستان
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزشي آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام افزايش ۱۰ درصدي شهريه كلاسهاي فوق برنامه دانش آموزان در سال تحصيلي آينده گفت: هيچ مدرسه اي در ايام ثبت نام آغاز سال تحصيلي، حق اخذ شهريه كلاسهاي فوق برنامه را نداشته، بلكه اين شهريه بايد پس از تصويب شوراي مدرسه در طول سال تحصيلي دريافت شود.
عراقي نيا در گفتگو با ايسنا با اشاره به اين كه اگر ۷۰ درصد دانش آموزان متقاضي شركت در كلاسهاي فوق برنامه باشند، تشكيل كلاسها اجباري و هزينه ۳۰ درصد مابقي رايگان يا مشمول تخفيف خواهد شد، اظهار كرد: بر اين اساس حداكثر شهريه فوق برنامه دانش آموزان ابتدايي به ازاي ۲۰۰ ساعت در طول سال۱۲۵ هزار ريال، راهنمايي به ازاي ۱۵۰ ساعت در طول سال ۲۴۷ هزار و ۵۰۰ ريال، دبيرستان و هنرستان به ازاي ۲۰۰ ساعت در طول سال ۴۴۰ هزار ريال و مراكز پيش دانشگاهي به ازاي ۳۰۰ ساعت در طول سال ۸۲۵ هزار ريال تعيين شد.
معاون آموزشي آموزش و پرورش شهر تهران همچنين با اعلام زمان ثبت نام پيش دبستاني هاي شهر تهران از ۴ تير ماه سال جاري به ايسنا گفت: سقف شهريه پيش دبستاني در سال تحصيلي ۸۴ - ۸۵ با ۳۰ هزار تومان افزايش از ۱۲۰ به ۱۵۰ هزار تومان افزايش يافت.وي كف شهريه پيش دبستاني در سال تحصيلي آينده را ۳۰ هزار تومان اعلام و اظهار كرد: در مناطقي كه مراكز آموزشي مستقل از آموزش و پرورش هستند، تا سقف ۱۵۰ هزار تومان نيز حق دريافت شهريه را خواهند داشت كه اصولا شامل مناطق شمالي شهر مي شود.
به گفته عراقي نيا شهريه پيش دبستاني ها بين ۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان شناور بوده و مناطق بسته به شرايط و امكانات خود ميزان شهريه را اعلام و آموزش و پرورش ميزان اخذ شهريه را پس از تأييد يا اصلاح، اعلام مي كند.
وي گفت: در سال جاري همچنين كودكان چهارساله نيز در پيش دبستان ثبت نام مي شوند.

با هدف تجربه ايجاد شغل در دانشگاهها
مركز كارآفريني در وزارت علوم تأسيس شد
000216.jpg
گروه اجتماعي: ايجاد كريدورهاي علم و فناوري، كميته پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي دانشجويان خارج از كشور، پانسيون هاي خصوصي، تأسيس واحد و رشته  كارآفريني و آموزش عالي اجباري در دستور كار وزارت علوم قرار گرفت.
جعفر توفيقي وزير علوم توسعه كارآفريني را از سياست هاي جدي وزارت علوم عنوان كرد و به ايسنا گفت: تاسيس مركز كارآفريني در اكثر دانشگاه هاي كشور يكي از اقدامات در اين راستاست، در واقع واحد كارآفريني به يك واحد درسي تبديل شده است كه دانشجويان مي توانند به صورت اختياري اين واحد را اخذ كنند.
در اين طرح از كارآفرينان حمايت مي شود تا با حضور در دانشگاه ها و مراكز رشد، ايجاد كار و شغل را تجربه كنند و فعاليت آنان در نهايت به توليد بينجامد. در همين راستا، حدود ۵۰۰ شركت توليدي از اين مراكز تاسيس شده است كه به صنعت پيوسته اند و امروز كارآفرينان زيادي داريم كه منشا توليد هستند و كارهاي صنعتي انجام مي دهند.
ايجاد كريدورهاي علم و فناوري
وزير علوم با اشاره به طرح ايجاد كريدورهاي علم و فناوري، اظهار كرد: اخيرا طرحي در وزارت علوم تهيه و براي هيات دولت ارسال شده كه بر اساس آن بتوان در مناطق و شهرهاي مستعد از نظر امكانات آموزشي و صنعتي، دامنه پاركها و مراكز رشد و فناوري را گسترش داد.
وي افزود: در اين كريدورها مجموعه هاي علمي و صنعتي در كنار هم فعاليت مي كنند و ارتباط علم و صنعت در يك منطقه رخ مي دهد، يعني دانش توليدشده در دانشگاه مستقيم به نهادهاي توليد وصل مي شود.
وزير علوم در ادامه گفت: سياست وزارت علوم افزايش ظرفيت دانشگاه ها و آموزش عالي داخل كشور براي كاهش نياز و درخواست داوطلبان براي خروج از كشور است و از هر ابزاري براي ايجاد پوشش دانشجويي در داخل كشور استفاده مي كند.
وزير علوم با اشاره به كاهش نياز اعزام دانشجو، افزود: در حال حاضر خروج دانشجو از كشور با برنامه ريزي قبلي و تنها براي دانشگاه هاي درجه يك صورت مي گيرد.
تقويت ظرفيتهاي  علمي داخل بيش از هر برنامه ديگري در جذب و حفظ نخبگان در كشور موثر است؛ به عبارت ديگر يك نخبه به دنبال ظرفيتهاي علمي بهتر مي گردد بنابراين تقويت هرچه بيشتر بنيانهاي علمي كشور با حفظ نخبگان رابطه مستقيم دارد.
كميته پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي دانشجويان خارج از كشور
حسن خالقي معاون آموزشي وزارت علوم به فارس گفت: كميته پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي دانشجويان خارج از كشور، متشكل از نمايندگاني از وزارت علوم، وزارت امور خارجه و ساير ارگان ها، در صورت تصويب تشكيل مي شود.
وي در ادامه گفت:  علي رغم تلاش هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي جذب دانشجويان و ايجاد ظرفيت در داخل كشور، مشاهده مي شود كه تعدادي از جوانان ما كماكان به خارج از كشور مي روند.
خالقي ادامه داد: لذا تدابيري انديشيده شده تا با هماهنگي و همكاري وزارت علوم، وزارت امور خارجه، نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و ... كميته اي تشكيل شود تا با ارائه راهكارهاي مناسب از آسيب  هاي اجتماعي دانشجويان خارج از كشور جلوگيري شود.
مجوز راه اندازي پانسيون خصوصي
علي محدث مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، به ايلنا گفت: وزارت علوم، به كساني كه مايل به راه  اندازي پانسيون خصوصي براي دانشجويان باشند، مجوز مي  دهد.
وي در ادامه گفت: در گذشته مجوز ايجاد پانسيون خصوصي را سازمان جهانگردي و گردشگري صادر مي  كرد، اما در حال حاضر اين مجوز توسط وزارت علوم صادر مي  شود.
ايجاد پانسيون خصوصي كمك بسيار خوبي براي دانشجويان و كساني است كه در اين زمينه سرمايه  گذاري خواهند كرد.
كساني كه پانسيون خصوصي ايجاد مي  كنند، مي  توانند در زمان تشكيل كلاس  هاي دانشگاه، اتاق  هاي خود را به دانشجويان اجاره داده و در زمان تعطيلي دانشگاه به عنوان هتل براي مسافران از آن استفاده كنند كه هم كمك به دانشجويان باشد و هم منبع درآمدي در زمان تعطيلي دانشگاه براي صاحب پانسيون شود.
وي، با اعلام اينكه استان تهران استعداد خوبي براي ايجاد پانسيون خصوصي دارد، تصريح كرد: در حال حاضر تجربه ايجاد پانسيون خصوصي را در دو شهر مشهد و كرمان داشته  ايم و دانشجويان از اين نوع خوابگاه بسيار راضي بوده  اند.
از سال آينده سرمايه  گذاري خود را بيشتر روي خوابگاه  هاي خودگردان و خصوصي خواهيم داشت.

با فرا رسيدن فصل تابستان و ايام فاطميه(س)
۲ هزار هسته فرهنگي در قالب طرح بوستان
انديشه تشكيل مي شود
گروه اجتماعي- مريم غفاري: برنامه هاي سازمان تبليغات اسلامي به مناسب ايام فاطميه همچنين برنامه هاي پيرامون اوقات فراغت (ويژه گروه سني ۱۵ تا ۲۰ سال) تشريح شد.
حجت الاسلام محمدحسين موسي پور معاون فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي در جمع خبرنگاران افزود: در فصل تابستان دو هزار هسته، با ۱۶ محور فرهنگي، اجتماعي و سياسي ، در قالب طرح «بوستان انديشه» در راستاي ارتقاء آگاهي هاي عمومي تشكيل و فعاليت خواهند كرد.
وي با اشاره به برنامه هاي اين بوستانها كه از اول تيرماه آغاز و تا سوم شهريورماه ادامه خواهد داشت، افزود: از اين ميان هزار هسته فرهنگي ويژه خواهران و هزار هسته ويژه برادران خواهد بود كه گروه سني ۱۵ تا ۲۰ سال مي توانند از برنامه هاي ويژه تابستان اين سازمان استفاده كنند و محتواي هسته ها نيز بر اساس ۱۶ محور متنوع فرهنگي، سياسي و اجتماعي تدوين شده است.
وي جوان، مد و مدگرايي، جوان و دوستيابي، جوان و برنامه ريزي، جوان و معرفت ديني ، جوان و هويت ملي، حقوق متقابل والدين ، جوان و فقه و همچنين جوان و مسائل روز را از جمله ۱۶ محور پيش بيني شده براي
هسته هاي انديشه جوان اعلام كرد.
حجت الاسلام موسي پور افزود: اين مباحث در قالب كارگاههاي آموزشي و جلسات بحث و گفتگو ، در ۱۰۰ هزار ساعت مورد بررسي قرار گرفته و نتايج آن در نشريه اي با عنوان «نشريه جوان» چاپ و منتشر خواهد شد.
وي با اعلام اينكه در شهريور ماه جشنواره اي به منظور معرفي آثار برتر اين نشريات برگزار مي شود، گفت : از هر استان ۳ نشريه به عنوان برگزيده انتخاب مي شود.
معاون فرهنگي و تبليغي سازمان تبليغات اسلامي در ادامه به برنامه هاي قرآني سازمان تبليغات اسلامي به مناسبت فصل تابستان اشاره كرد و گفت : برنامه هاي اين بخش نيز از اول تيرماه براي علاقمندان سراسر كشور در قالب طرح نهضت قرآن آموزي آغاز
مي شود و مواردي چون روخواني ، روانخواني ، آموزش مفاهيم و تربيت كادر متخصص قرآني را شامل
مي شود.
حجت الاسلام موسي پور با اعلام اينكه استفاده از تمام كلاسهاي تابستاني سازمان تبليغات اسلامي رايگان است گفت: از برنامه هاي جنبي اوقات فراغت مي تون به بازديد از اماكن زيارتي و سياحتي، موزه ها، ديدار با هنرمندان و ورزشكاران و انديشمندان و مراسم دعا اشاره كرد.
حجت الاسلام موسي پور در خصوص برگزاري ايام فاطميه گفت: ۴ هزار مبلغ از حوزه هاي علميه سراسر كشور با هدف تعميق و گسترش ابعاد مختلف شخصيتي حضرت زهرا (س) در ايام فاطميه به مناطق مختلف كشور اعزام مي شوند.
وي افزود: برگزاري مراسم سوگواري، عزاداري و مرثيه سرايي حضرت زهرا(س)، برپايي مجالس سخنراني در تبيين ابعاد وجودي حضرت زهرا (س) در سراسر كشور اجرا مي شود.
وي با اشاره به برپايي نمايشگاههاي كتاب و آثار فرهنگي در سراسر كشور و تشكيل اردوي فاطميون ويژه نوجوانان و جوانان گفت: با توجه به دسيسه هاي دشمنان جهت ايجاد اختلاف مذهبي، مداحان، مبلغين و دست اندركاران برگزاري اين مراسم مراقب باشند از هر اقدام و سخني كه موجب اهانت به ساير مذاهب و اختلاف و تفرقه مي شوند جلوگيري نمايند.
به گفته وي همچنين امروز مسلمانان انگلستان با اجتماع در مركز اسلامي انگلستان و برگزاري مراسم سالروز شهادت دخت گرامي پيامبر اكرم (ص) را گرامي خواهند داشت.
به گزارش مركز اسلامي انگليس، مسلمانان سراسر جهان بالاخص انگلستان از فردا به مدت ۱۰ روز سالگرد حضرت فاطمه زهرا (ص) دخت گرامي پيامبر اسلام و همسر امام شيعيان را تحت عنوان دهه فاطميه با برگزاري مراسم هاي نوحه خواني، سينه زني و مديحه سرايي گرامي خواهند داشت.

قدرداني نماينده ويژه مدير كل سازمان بهداشت
جهاني از خدمات كميته امداد
گروه اجتماعي: دستيار و نماينده ويژه مدير كل سازمان بهداشت جهاني در ديدار با سرپرست كميته امداد امام خميني از خدمات و تلاشهاي اين كميته تقدير كرد.
به گزارش روابط عمومي كميته امداد امام خميني(ره) كيم آوانس در اين ديدار اظهار داشت: امروزه سازمان بهداشت جهاني به اين جمع بندي رسيده است كه ارتقاء بهداشت و سلامت و مبارزه با بيماري هاي فراگير از وظايف وزارت بهداشت كشورهاست و عواملي چون فقر، مسكن،  آموزش و غيره در اين امر دخالت دارند.
وي با تشريح اعلاميه آلما آتي و شروع حركت جديد در سازمان بهداشت جهاني گفت: قبول ايران به عنوان يك كشور پيشرو در اين زمينه با نگاه به فعاليتهاي گذشته و برنامه هاي آينده آن نشان مي دهد كه ايران پارادايم بهداشت همگاني را زنده كرده است و در قالب اعلاميه آلماآتي طيف بسيار گسترده اي از راهبردهاي وزارتخانه ها و سازمان هاي غير دولتي براي پيشرفت فعاليتهاي بهداشتي اين كشور است.
نماينده ويژه مدير كل بهداشت جهاني تاكيد كرد: با توجه به موفقيتهاي جمهوري اسلامي ايران در اقدامات بهداشتي و درماني و همچنين اقدامات كميته امداد امام خميني اين سفر براي آشنايي هر چه بيشتر با دستاوردهاي فوق و اقدامات كميته امداد خميني در اين زمينه مي باشد. آوانس ياد آور شد: كميته امداد به آينده و چالشهاي پيش رو بطور جدي مي نگرد و ارزشهاي اجتماعي، مذهبي و فرهنگي خود را پايه قرار داده و اين امر حصول برنامه ها را تضمين مي كند.
سيد رضا نيري سرپرست كميته امداد امام خميني گفت: اگر اين اقدامات به صورت مجموعه اي هماهنگ و در كنار هم عمل كنند، اثرات بسيار مثبتي براي جامعه جهاني خواهد داشت.

همزمان با ۳۱ خرداد، سالروز شهادت شهيد دكتر مصطفي چمران
يادواره ستاره شب هاي دهلاويه برگزار مي شود
000219.jpg
گروه اجتماعي: همزمان با ۳۱ خرداد، سالروز شهادت شهيد دكتر مصطفي چمران، يادواره ستاره شب هاي دهلاويه در فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ شهر تهران برگزار مي شود.
مدير كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با بيان اين مطلب از اجراي همايش ها، مسابقات، نمايشگاه ها و شب هاي خاطره به مناسبت سالروز شهادت شهيد چمران در مراكز فرهنگي اين سازمان خبر داد.
حسين هاتفي فارمد با اشاره به ويژه برنامه هاي شاخص فرهنگسراي پايداري به اين مناسبت افزود:  يادواره شهيد دكتر چمران در فرهنگسراهاي بهمن و اقوام و خانه هاي فرهنگ تهرانسر، خزانه، سلمان فارسي و مجموعه فرهنگي هنري بعثت، ميزبان عموم علاقه مندان است.  وي برپايي نمايشگاه كتاب دفاع مقدس در خانه هاي فرهنگ خزانه و قلم را از ديگر برنامه هاي سالروز شهادت شهيد چمران ذكر كرد و گفت: همچنين نمايشگاه عكسي با عنوان رشادت هاي شهيد چمران در دوران جنگ در فرهنگسراي اقوام و مجموعه فرهنگي هنري بعثت برپا مي شود.
به گفته هاتفي برپايي شب هاي شعر و خاطره در فرهنگسراي بهمن و خانه هاي فرهنگ كوشا از ديگر برنامه هاي تدارك شده در قالب يادواره ستاره شب هاي دهلاويه است.
وي افزود: مسابقه كتابخواني، خاطره نويسي و مقاله نويسي در فرهنگسراي اقوام، خانه هاي فرهنگ آيه و كوشا و كتابخانه علامه طرشتي و ايستگاه طراحي و نقاشي در خانه فرهنگ خزانه و چاپ بروشورهاي ويژه شهادت از سوي فرهنگسراي پايداري و كتابخانه قديريان نيز از ديگر برنامه هاي ايام شهادت اين شهيد بزرگوار دفاع مقدس است.
مدير كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گراميداشت سالروز شهادت شهيد چمران را گراميداشت ارزش هاي دفاع مقدس دانست و تأكيد كرد: بدون شك گرچه شخصيت عظيم و چند بعدي شهيد چمران را نمي توان با چند همايش و سخنراني توصيف كرد، اما نسل امروز بيش از هميشه نياز به شناخت چنين شخصيت هاي متعالي و الگوسازي دارد.

اجراي طرح ويژه ترافيكي در استان تهران
ايلنا: فرمانده انتظامي استان تهران از اجراي طرح ويژه ترافيكي تابستاني در استان تهران، خبر داد.
سردار زارعي، فرماندهي انتظامي استان تهران، با بيان اين مطلب، افزود: همه ساله با توجه به فرا رسيدن فصل تابستان و تعطيلي مدارس و افزايش مسافرت  هاي درون شهري و برون شهري بر حجم ترددهاي جاده  اي افزوده مي  شود كه اين موضوع باعث افزايش ترافيك در بعضي از مسيرهاي شهري مي  شود، بر اين اساس نيروي انتظامي به منظور برقراري امنيت ترافيكي و ايجاد سهولت در جاده  هاي شهري و برون شهري اقدام به اجراي طرح ويژه ترافيكي در استان تهران مي  كند.
فرمانده انتظامي استان تهران، گفت: طرح عمليات ويژه كنترل ترافيكي تابستاني از بيست و پنجم خرداد شروع و تا پايان فصل تابستان ادامه خواهد داشت كه در اين طرح مأموران نيروي انتظامي موظف شده  اند با تخلفات حادثه ساز و رانندگان متخلف برخورد كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |