دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۷ - Jun 20, 2005
هفته گذشته نسبت به هفته مشابه ماه قبل
قيمت ميوه تازه ۳۰ درصد كاهش يافت
000207.jpg
گروه اقتصادي: هفته گذشته نسبت به هفته مشابه ماه قبل قيمت ميوه تازه ۲/۳۰ درصد كاهش يافت.
به گزارش بانك مركزي از متوسط قيمت خرده فروشي انواع ميوه و مواد خوراكي در هفته منتهي به ۲۷ خرداد ماه حاكي است كه قيمت ميوه و سبزي هاي تازه با كاهش روبرو بود به طوري كه در هفته مورد بررسي قيمت ميوه و سبزي هاي تازه بين ۷/۰ تا ۹/۱۷ درصد كاهش يافت به طوري كه در مقايسه با همين هفته در ماه قبل قيمت سبزي و ميوه هاي تازه ۲/۳۰ درصد كاهش داشته است.
درميان ميوه و سبزيهاي تازه در هفته قبل، بهاي گوجه فرنگي ثابت بود و قيمت بادنجان ۴/۴ درصد بالا رفت.
براساس اين گزارش، در هفته مورد گزارش اگرچه قيمت گوشت قرمز ۲/۰ تا ۳/۰ درصد كاهش داشته است اما در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل ۴/۰ درصد رشد داشته است.
براساس اين گزارش قيمت گوشت مرغ نيز در هفته گذشته با كاهش قابل توجهي روبرو بوده است به گونه اي كه در هفته قبل قيمت گوشت ۴/۴ درصد كاهش يافت. اين درحالي است كه قيمت گوشت مرغ در مقايسه با همين هفته در ماه ارديبهشت ماه ۱/۹ درصد كاهش داشته است.
در ميان اقلام خرده فروشي قيمت برنج و حبوب نيز در هفته گذشته افزايش داشته است به طوري كه آمار منتشره از بانك مركزي نشان مي دهد كه برنج در هفته قبل در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل ۵/۱ درصد و حبوب نيز ۶/۰ درصد افزايش داشته است.
در هفته قبل لبنيات و چاي تنها كالاهايي بودند كه قيمت ثابتي داشتند اما قيمت قند ۵/۰ درصد و شكر نيز ۲/۰ درصد بالا رفت ولي قيمت روغن نباتي جامد ۵/۰ درصد كاهش يافت.

در صورت توافق ايران و عراق پروژه سواپ
نفت عراق به اجرا درمي آيد
شانا: ايران با پيشنهاد احداث خط لوله بندر امام به بصره براي حمل نفت خام عراق به پالايشگاه آبادان و انتقال فرآورده هاي نفتي به آن كشور موافقت كرده است و در صورت توافق دوكشور پروژه سواپ نفت عراق اجرا مي شود.
مهندس بيژن زنگنه وزير نفت با بيان اين كه محورهاي همكاري ايران و عراق در بخش انرژي با ارائه پيشنهاد دريافت نفت عراق براي تامين پالايشگاه آبادان بيش از يك سال است كه مورد توجه قرار گرفته است گفت: اين پيشنهاد براي دريافت روزانه حدود ۳۷۰ هزاربشكه نفت خام اين كشور به منظور تامين خوراك پالايشگاه آبادان بوده است.
وزير نفت، افزود: ايران با پيشنهاد احداث خط لوله از بندر امام (كه پايانه وارداتي نفت خام و صادراتي فرآورده هاي نفتي كشور به شمار مي رود) به بصره موافقت كرده است و قرار است تا اين پيشنهاد قبل از سفر نخست وزير عراق به ايران مطرح شود تا درآن زمان بتوان به نتايج مناسبي دست يافت.
وي اجراي پروژه سواپ نفت عراق را از ديگر مباحث همكاري ايران و عراق در زمينه انرژي خواند و گفت: در صورت توافق دو كشور نفت خام عراق در پالايشگاه آبادان دريافت و معادل اين ميزان نفت خام در خارك به آن كشور تحويل داده مي شود.
زنگنه با بيان اين كه مقامات عراقي تا حد زيادي علاقه مند به خريد فرآورده هاي نفتي از ايران هستند، گفت: ايران توانايي دارد تا برخي از فرآورده هاي نفتي از جمله نفت سفيد، LPG و نفت كوره را از آبادان به عراق صادر كند.
وي با بيان اين كه عراق علاقه زيادي به خريد بنزين از ايران دارد گفت: با توجه به اين كه ايران با كمبود بنزين و واردات آن از ديگر كشورها مواجه است؛ امكان فروش بنزين پالايشگاه آبادان به اين كشور وجود ندارد.
آخرين آمارها نشان مي دهد كه توليد كنوني نفت عراق به ۲ميليون و ۵۰۰ هزار بشكه در روز رسيده است كه از اين ميزان يك ميليون و ۵۰۰ هزار بشكه آن صادر مي شود.

هيات رئيسه دو كميسيون برنامه و بودجه
و اقتصادي مجلس تغيير كرد
گروه اقتصادي: در حالي كه انتخابات رياست جمهوري تمام تحولات اقتصادي كشور را تحت تاثير قرار داده است، اخبار منتشرشده در مجلس از تغييرات گسترده اي در تركيب اعضاي كميسيونهاي اقتصادي و برنامه  و بودجه مجلس حكايت دارد.
به گزارش خبرنگار ما با انتخاباتي كه در كميسيونهاي اقتصادي و برنامه و بودجه مجلس برگزار شد نه تنها رؤساي اين دو كميسيون تغيير كردند بلكه نواب اصلي نيز دچار تغيير و تحول شدند.
اين گزارش حاكي است در حالي كه پيش از اين دكتر حسن سبحاني به عنوان رئيس كميسيون برنامه و بودجه و اصغر گرانمايه پور به عنوان نايب رئيس اول اين كميسيون فعاليت مي كردند، با انتخابات روز گذشته رضا عبداللهي كه پيش از اين سمتي در كميسيون نداشت به عنوان رئيس كميسيون برنامه و بودجه انتخاب شد.
اين گزارش حاكي است كه نمايندگان مجلس اسماعيل جبارزاده و ابوالفضل كلهر را به عنوان نايب رئيس اول و دوم كميسيون برنامه و بودجه انتخاب كردند.
البته در انتخاب ديروز شاهد تحولات وسيع در كميسيون اقتصادي مجلس بوديم به طوري كه دانش جعفري رياست كميسيون را به محمد شاهي عربلو سپرد.
همچنين قاسم عزيزي و سيد جلال حسيني به عنوان نواب اصلي كميسيون اقتصادي انتخاب شدند. در اين كميسيون ايرج نديمي همچنان به عنوان مخبر برگزيده شد.

مصرف بنزين در كشور از مرز ۱۰ ميليارد ليتر گذشت
فارس: از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون، بيش از ۱۰ ميليارد و ۱۵۵ ميليون و ۵۰۵ هزار ليتر بنزين در كشور مصرف شده است.
به گزارش سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، ايران در سال ۲۰۰۴ ميلادي روزانه ۱۵۰ هزار بشكه بنزين وارد كرد و پيش بيني مي شود كه واردات بنزين در سال جاري ۹درصد افزايش يابد .
ايران براي كاهش واردات بنزين در پي افزايش ظرفيت پالايشگاههاي كشور است و دولت در نظر دارد ظرفيت پالايش را تا سال ۲۰۱۵ ميلادي يك ميليون بشكه در روز افزايش دهد.
به گزارش فارس، همچنين موسسه بين المللي نفتي «فكتس» پيش بيني كرده بود كه تقاضاي واردات بنزين در ايران با رشد ۱۰ درصدي امسال به ۱۸۰ هزار بشكه در روز افزايش مي يابد.
ايران كه بزرگترين مصرف كننده بنزين در خاورميانه است، تقاضاي بنزين در اين منطقه را امسال شش درصد افزايش خواهد داد.
بنابراين گزارش، در حالي كه واردات بنزين در ايران قبل از سال ۲۰۰۰ ميلادي كمتر از ۲۵ هزار بشكه در روز بوده است ، به دليل عدم ايجاد ظرفيت كافي براي توليد بنزين در داخل كشور، اين رقم در سال ۲۰۰۰ ميلادي به ۳۰ هزار بشكه در روز رسيد و در سال ۲۰۰۱ ميلادي نيز روزانه ۴۷ هزار بشكه بنزين وارد ايران شد .
بنابراين گزارش، در حالي كه واردات بنزين در ايران در سال ۲۰۰۲ ميلادي ۷۹ هزار بشكه در روز بوده است، اين رقم در سال ۲۰۰۳ ميلادي به ۹۸ هزار بشكه در روز افزايش يافت و در سال ۲۰۰۴ ميلادي نيز به ۱۶۰ هزار بشكه در روز رسيد.

گفت وگوي امروز
كاهش مجدد قيمت محصولات فولادي
گروه اقتصادي: به دنبال كاهش جهاني قيمت فولاد، توليدكنندگان داخلي اين محصول همزمان با روند كاهشي تقاضا در امر صادرات، قيمت انواع محصولات فولادي را كاهش دادند. اين در حاليست كه با وجود كاهش قيمت انواع محصولات فولادي در داخل، متقاضيان كماكان به اميد كاهش بيشتر قيمت، در خريد مايحتاج مورد نياز خود تعلل مي كنند. در اين زمينه با رسول خليفه سلطاني دبير انجمن توليدكنندگان فولاد ايران گفتگو كرده ايم.
***
*كاهش قيمت محصولات فولادي را ناشي از چه عواملي مي دانيد؟
علت اصلي كاهش قيمت محصولات فولادي ناشي از افزايش توليد از ۶ ماه گذشته تاكنون فزوني عرضه بر تقاضاست. البته بايد گفت از يكماه آينده با برنامه ريزي هايي كه انجام گرفته است به تدريج كاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدي قيمت محصولات فولادي كه منجر به وارد آمدن زيان به توليدكنندگان به ازاي هر يك كيلو ۵۰ تا ۶۰ تومان شده است، جبران شود، لذا با توجه به اين موضوع به نظر مي رسد شرايط كنوني بهترين فرصت براي متقاضيان خريد محصولات فولادي باشد.
*سال گذشته چه ميزان محصولات فولادي به كشور وارد شده است و پيش بيني امسال چقدر است؟
سال گذشته حدود ۷ ميليون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات فولادي به كشور وارد شد كه پيش بيني مي شود اين ميزان براي سال جاري به ۸ ميليون تن برسد. در واقع بايد گفت تا زماني كه يوزانس وجود داشته باشد، هر دلالي اقدام به واردات آهن آلات و محصولات فولادي خواهد كرد كه همين امر خسارت جبران ناپذيري به توليدكنندگان داخلي وارد كرده و مي كند.
*تا پايان برنامه چهارم توسعه ميزان توليد انواع محصولات فولادي در كشور به چه حدي خواهد رسيد؟
با فراهم شدن زمينه كسب سود متعارف براي توليدكنندگان در اين عرصه، به نظر مي رسد تا پايان برنامه چهارم توسعه ميزان توليد انواع محصولات فولادي از ۱۱ ميليون تن فعلي در سال به ۱۹ ميليون تن برسد، يعني افزايش توليدي معادل ۸ ميليون تن در كشور رخ خواهد داد.
*آيا توليد فولاد خام در ۲ ماهه نخست سالجاري افزايش داشته است؟
توليد فولاد خام در كشور طي مدت ياد شده با ۵/۱۳ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۸۳ به ۶/۱ ميليون تن رسيده است. در اين ميان توليد تيرآهن با ۳۶ درصد رشد به ۲۸۸ هزار تن و توليد ميلگرد نيز با ۴۶ درصد افزايش به ۵۲۲ هزار تن بالغ شده است.

مهلت خود اظهاري مالياتي ۳۱ تيرماه به پايان مي رسد
فارس: معاون عملياتي سازمان امور مالياتي گفت: مهلت خوداظهاري مالياتي سال ۸۳ تا پايان تيرماه تعيين شده است.
محمد علي بيگ پور اظهار داشت: صاحبان حرف و مشاغل با اتمام سال مالي ،۸۳ تا پايان تيرماه مهلت دارند اظهار نامه هاي خود را ارايه دهند.
وي با بيان اين كه خوداظهاري مالياتي پرداخت اختياري ماليات است، افزود: سازمان امور مالياتي اعلام كرده است كساني كه در سال ۸۲ پرونده مالياتي شان پذيرفته شده يعني سازمان امور مالياتي خود اظهاري مالياتي شان را پذيرفته و پرونده شان رسيدگي نشده است، اگر امسال ۲۰ درصد نسبت به اين سال ماليات اضافه پرداخت كنند، سازمان امور مالياتي مي پذيرد.
بيگ پور افزود: تنها ۵ درصد اين پرونده ها به قيد قرعه توسط مجامع صنفي انتخاب و مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.

مسافرين ورودي و خروجي كشور موظف
به اظهار كالا به گمرك هستند
سي ينا: مسافرين ورودي و خروجي موظفند كالاي همراه خود را به گمرك اظهار نمايند كه اين اظهار مي تواند شفاهي باشد.
براساس لايحه جديد امور گمركي در صورت عدم اظهار كالاي همراه مسافر به گمرك، كالاهاي كشف شده مشمول مقررات كالاي قاچاق مي شوند.
ورود موقت جواهرآلات، اشياء قابل حمل، ضبط و پخش به همراه نوار و ديسكت، گيرنده راديو، تلويزيون، ماشين تايپ، كامپيوتر شخصي و تجهيزات پزشكي قابل حمل، بلامانع است.افراد غيرمقيم در ايران مي توانند، وسيله نقليه شخصي خود را با رعايت مقررات مربوطه تحت رويه ورود موقت وارد كشور نمايند.ايرانيان مقيم خارج به شرطي مي توانند از مقررات اين ماده استفاده نمايند كه قبل از ورود به ايران حداقل شش ماه متوالي در خارج اقامت داشته باشند.چنانچه كالاي همراه مسافر جنبه تجاري نداشته باشد، پس از انجام تشريفات گمركي و رعايت ساير مقررات مربوطه ترخيص مي شود و در صورتي كه جنبه تجاري داشته باشد، درمورد كالاي مجاز و بطور مشروط ترخيص آن از گمرك منوط به رعايت مقررات و انجام تشريفات مربوط به كالاي تجاري است و در هر حال صورت ريز و مشخصات كالا بايد حين ورود در صورت مجلس تنظيمي منعكس و به امضاي مسافر برسد.

در هفته جاري نسبت به هفته گذشته:
ميانگين قيمت خودروهاي ساخت داخل
۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزايش يافت
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: همزمان با فرارسيدن فصل تابستان و تمايل مردم به خريد انواع خودرو، متوسط قيمت خودروهاي ساخت داخل حدود ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزايش يافت.
اين درحاليست كه دست اندركاران بازار خودرو تصور مي كردند با مصادف شدن فصل تابستان و انتخابات دوره جديد رياست جمهوري، بازار خودروي كشور تا پس از تعيين رئيس جمهور آينده بدون تغيير باقي بماند.
براساس اطلاعات به دست آمده قيمت پژو RD1600، ساخت سال جاري با رنگ سفيد با ۵۰ هزار تومان افزايش قيمت نسبت به هفته گذشته، از ۷ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان به ۷ ميليون و ۱۵۰ هزار تومان رسيده است.
پژو ۲۰۶ تيپ ،۲ در بهترين رنگ نيز با ۱۰۰ هزار تومان افزايش بها، قيمت ۱۰ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان را نسبت به ۱۰ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان هفته گذشته تجربه مي كند.
پژو ۱۸۰۰ GLX رنگ بژ هم كه هم اكنون با قيمت ۱۲ ميليون و ۳۵۰ هزار تومان عرضه مي شود، هفته قبل با بهاي ۱۲ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان (۱۵۰ هزار تومان) ارزان تر به فروش مي رسيد.
سمند خودروي ملي با رنگ نقره اي _ مشكي تو كرم نيز با ۱۰۰ هزار تومان افزايش به قيمت ۱۱ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه مي گردد.
همچنين پژو پرشيا با ۱۰۰ هزار تومان افزايش بها، ۱۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان، پرايد صبا فول GTX.CLC سفيدرنگ با ۵۰ هزار تومان افزايش بها، ۶ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان، پاجرو با ۱۵۰ هزار تومان افزايش قيمت ۴۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و پيكان انژكتوري سفيدرنگ كه قرار بود آخرين شماره آن روانه موزه صنعت خودرو شود هم با ۱۰۰ هزار تومان افزايش قيمت از ۶ ميليون تومان هفته گذشته، هم اكنون ۶ ميليون و ۱۰۰ هزار تومان دادوستد مي شود.
زانتيا سوپردولوكس نيز در بهترين رنگ ۲۰۰۰ با ۱۰۰ هزار تومان افزايش، ۲۲ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه مي شود و فقط خودروي ماكسيما مانند هفته گذشته بدون تغيير ۳۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته مي شود كه البته به نظر مي رسد با نزديك شدن به ايام واردات خودروهايي چون تويوتا و بنز و كاهش قيمتي كه تويوتا در نظر گرفته است (براي خودروي كرولا حدود ۴۰۰ هزار تومان و براي خودروي پراوو حدود ۴ ميليون تومان) قيمت اين خودرو تقليل يابد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۹۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۵۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۵۶۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۷۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۷۹


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |