دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۷ - Jun 20, 2005
قصه ليگ به سر رسيد
ليگ برتر را از بن بست خارج كنيم
000195.jpg
سيامك قليچ خاني: رسيديم به پايان ليگ، بدون هيچ هيجاني و اضطرابي كه خاص فوتبال است، فولاد قهرمان شد، پگاه گيلان و پيكان تهران سقوط كردند و قندي يزد و راه آهن تهران هم جواز صعود را به دست آ وردند. بقيه هم طراز يكديگرند، چه تفاوتي دارد نايب قهرماني به دست آوري يا در رده چهاردهم جدول قرار گيري، وقتي كه در بايگاني ها هم ثبت نمي شود، مي شود به انگيزه هاي واهي پرداخت و مثلا به آن رنگ و آبي داد اما واقعيت اين است كه اين ليگ داراي ضعف هايي است كه به آن بارها اشاره كرديم.
مهم هم نيست، فرداي روزي كه همشهري طرح هاي تازه اي داد، فلان مربي با ژست اينكه چهار تيم به دنبال من هستند و در واقعيت حاضر به دستياري در هر تيمي مي باشد طرح را با تغييراتي به نام خود مصادره كند و تازه طرحي هم ارايه مي دهد كه با مخالفت تمام اهالي فوتبال مواجه شده است.
ليگ با اين اشكالات متعدد اگر جوابگوي فوتبال ما بود، برانكو امروز به دنبال بازيكنان درجه چندم ايراني الاصل كه در ليگ هاي سطح پايين اروپا بازي مي كنند نمي گشت تا دلال هاي چسبيده به تيم ملي فربه شوند. ليگ برتر چهارم امروز به پايان مي رسد. البته با اين تحليل كه با تمام كاستي هايي كه داشت فوتبال ما را زنده نگه داشته اما با تني رنجور و بيمار از لحاظ جسمي و دروني.
انگشت اتهام به تيمي نمي زنيم و اصالت فوتبال را زير سؤال نمي بريم، اما معتقديم با چند راهكار مي توان ليگ را از بن بست خارج كرد و به ابهامات پاسخ داد.
ليگ آينه تمام نماي فوتبال كشور است و نبايد بگذاريم اين آينه دچار انحنا و ترك شود، از تجربه اين چهار دوره ليگ برتر مي توان درسهاي بسيار گرفت و نكات پنهان فوتبال را آشكار كرد. قصه ليگ برتر به سر رسيد اما اين قصه چه پاياني داشت؟
فولاد با شكست قهرمان سال پيش دو بار دور افتخار زد
ديدار فولاد خوزستان قهرمان پيش هنگام ليگ برتر و پاس تهران ۲۴ ساعت زودتر از ساير بازي هاي هفته پاياني در اهواز برگزار شد. پاس در غياب حسين پاشايي محروم و هادي شكوري مصدوم تقريبا با همان تركيب هميشگي به ميدان رفت، اما ملادن فرانچيچ ترجيح داد تا جوانان و ذخيره هاي خود را روياروي حريف قرار دهد. هرچه كه بازي رو به پايان رفت فولاد با ورود بازيكنان اصلي مثل مبعلي و لفته حميدي به تركيب اصلي خود نزديك تر شد.
با اين وجود و در غياب مردان اصلي فولاد كمتر از سوي پاس نماينده ايران در جام باشگاه هاي آسيا تحت فشار قرار گرفت.نيمه اول را دو تيم بدون گل سپري كردند و با آغاز نيمه دوم و فروكش كردن گرما اين فولاد بود كه روي پاس عالي مومن زاده و ضربه كلاه كج در دقيقه ۵۰ به گل اول رسيد.
اما اين پايان كار نبود و پاس در دقيقه ۷۵ روي كار تيمي با حضور به موقع حميدرضا رجبي در دهانه دروازه فولاد كار را به تساوي كشاند. فولاد كه بيشتر از پاس استحقاق پيروزي در اين ميدان را داشت در دقايق پاياني، لفته حميدي به گل دوم رسيد تا شادي تماشاگران كامل شود. جالب آنكه پاس تيم مدافع عنوان قهرماني در بازي آخر خود مغلوب قهرمان اين فصل شد.
در پايان اين ديدار جام قهرماني ليگ برتر چهارم از سوي محمد دادكان رئيس فدراسيون فوتبال به مسئولان فولاد داده شد و بازيكنان اين تيم با حضور تماشاگران خودي براي بار دوم دور افتخار زدند. فولادي ها هفته پيش هم پس از محرزشدن قهرماني شان در رشت يكبار جشن قهرماني گرفته بودند.
برنامه بازي هاي امروز
* استقلال _ سپاهان (آزادي)
* پيكان _ فجرسپاسي (ايران خودرو)
* ذوب آهن _ پرسپوليس (فولادشهر)
* ملوان _ صباباتري (انزلي)
* شموشك _ استقلال اهواز (نوشهر)
* ابومسلم _ سايپا (مشهد)
ساعات تمامي بازي ها ۱۷‎/۳۰ اعلام شده است.

نشان شهروندي آتن به حسين رضازاده و
هادي ساعي اهداء شد
نشان  شهروندي  آتن  ازسوي  سفير يونان  در ايران  به  دو قهرمان  مدال  آور المپيك  آتن  حسين  رضازاده  و  هادي  ساعي  قهرمانان  وزنه  برداري و تكواندو المپيك  ۲۰۰۴ آتن  اهدا شد.دراين  مراسم  كه  عصر روز يكشنبه  در كميته  ملي  المپيك  برگزار شد، دكتر مركوريوس  كارافوتياس  سفير يونان  در سخناني  گفت : كسب  مدال  ورزشكاران ايران  به  تنهايي  برايم  مهم  نبود، اينكه  ورزشكاران  ايران  بايك  روحيه ورزشي  براي  ورزشكاران  ديگر الگو بودند، اهميت  داشت  كه  شامل  كل  كاروان ورزشي  ايران  مي شود.وي  گفت : كشور ايران  بايد به  وجود رضازاده  و ساعي  افتخاركند.

نشست مشترك مسؤولان ژيمناستيك با
فدراسيون ورزش هاي مدارس
نشست مشترك فدراسيون ورزش هاي مدارس با فدراسيون ژيمناستيك روز گذشته در سازمان تربيت بدني برگزار شد.در اين نشست كه با حضور عمو زاده خليلي رئيس فدراسيون ورزش هاي مدارس،برگزار شد مسايل مربوط به كميته كار شناسي ژيمناستيك، مشاركت در طرح آزمايشي تخصصي پايه در مدارس ،تشكيل كانون هاي مشترك در استان ها و طرح سطح بندي ژيمناستيك مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

داستان كشتي فرنگي و مربي اوكرايني
محمدرضا منصوريان: از ميان تمامي نامهاي ريز و درشتي كه فدارسيون كشتي كشور براي توسعه و احياي كشتي فرنگي از آنها ياد مي كرد، سرانجام ديروز چشم مان در تهران به جمال ولاديمير نووخاتيكوف يك مربي اوكرايني روشن شد. مربي كه خود را از كيف به تهران رسانده و در همان بدو ورود هم به ملاقات رئيس كشتي رفته و به او گفته است كه تجربه اي ۳۰ ساله را در امر مربيگري دارد و آمده است كه در كنار آموزش به فرنگي كاران ايراني از تجربيات آنها نيز بهره مند شود.
عجب مربي هوشياري گيرمان آمده است؟ فقط همين را كم داشتيم كه از ميان آن همه اسامي دهان پركن كه سخن از آمدن شان به ايران مي شد، بالاخره يك نفر آمد تا سناريوي استخدام مربي خارجي براي كشتي فرنگي و داستان  خسته كننده آن به پايان برسد.
اما كيست كه نداند داستان ها و ماجراهاي موجود در اين رشته ورزشي از آن دست گرفتاري ها و مشكلاتي نيست كه بتوان تنها با استخدام يك مربي درجه چندم اوكرايني آنها را رفع كرد. حكايت اين رشته زماني به سرانجام مي رسد كه در فضاي موجود اين ورزش يكرنگي ، صفا، پختگي، رعايت حقوق تمامي زحمتكشان و پيشكسوتان و مربيان به حداعلاي خود برسد، نگاه مديريتي به كشتي فرنگي نگاهي سالم و بي طرفانه باشد، و مربيان آگاه و متبحري نظير پازاج، سيم خواه و ... به دليل كينه توزانه خانه نشين نشوند.
استخدام نووخاتيكوف اوكرايني ممكن است در بدو امر مرهم خوبي براي سرپوش گذاشتن بر روي ايرادها و اشكالات موجود در كشتي فرنگي باشد، اما يقينا نسخه سالمي براي به سامان رساندن و احياي آن نيست. در ابتداي هر حركتي در كشتي فرنگي بايد با نگاهي تيزبينانه و مدبرانه به سراغ ايجاد تفاهم و برقراري محيطي صميمانه در ميان قهرمانان و مربيان اين رشته رفت. دردهاي كشتي فرنگي با داروي تقلبي اوكرايني درمان نمي شود.

يك طلا و دو نقره سهم دوندگان ايران در جايزه بزرگ آسيا
000186.jpg
شجاعي و مرادي دوشادوش هم
خبرنگار همشهري: سجاد مرادي و احسان مهاجر شجاعي دوندگان ايراني در مرحله اول مسابقه هاي جايزه بزرگ آسيا در اندونزي، موفق به كسب مدال هاي طلا و نقره ماده ۸۰۰ متر شدند.اين مسابقه ها روز گذشته در ۲ ماده ۸۰۰ متر و ۱۱۰ متر با مانع در اندونزي برگزار شد و طي آن سجاد مرادي و احسان مهاجر شجاعي در ماده ۸۰۰ متر موفق به كسب عناوين اول و دوم اين رقابت ها شدند.
سجاد مرادي، احسان مهاجر شجاعي و روح الله عسگري، ۳ نماينده ايران در اين رقابت ها هستند.
مرحله دوم اين مسابقه ها از امروز در سنگاپور آغاز خواهد شد.
همچنين «روح الله عسگري» دونده دو ۱۱۰ متر با مانع ايران نيز در رقابت هاي دووميداني جايزه بزرگ آسيا در اندونزي با زمان ۸۹/۱۳ ثانيه به مدال نقره دست يافت.
عسگري موفق شد در ماده ۱۱۰ متر با مانع پس از دونده چيني در رده دوم بايستد و نماينده تايلندي در مكان سوم قرار گرفت.
مسابقات دووميداني جايزه بزرگ آسيا در ۳ مرحله و در ۳ كشور اندونزي، سنگاپور و تايلند با حضور دوندگان برتر قاره كهن برگزار مي شود.مرحله سوم اين مسابقات روز شنبه ۳ تيرماه جاري در شهر «سانگ كلا» تايلند برگزار خواهد شد.

تماشاگران يار هفتم واليبال
پيمان اكبري كاپيتان تيم ملي واليبال ايران از تماشاگران خواست همانند ديگر رويدادهاي بزرگ مثل مسابقات جوانان جهان (ديدار برزيل _ ايران) به عنوان يار هفتم به كمك ملي پوشان واليبال بيايند.
وي بازي روز چهارشنبه ايران و استراليا را فينالي زودهنگام خواند و گفت: دوست داريم همراه با تماشاگران خوب كشورمان سرود شادي راهيابي به مسابقات قهرماني جهان را بخوانيم.

آخرين خبرها از واليبال انتخابي قهرماني جهان
تيم هاي استراليا و قطر وارد تهران شد
آخرين خبرها از واليبال انتخابي قهرماني جهان تيم هاي استراليا و قطر وارد تهران شدند
گروه ورزشي _ علي شاكري: با ورود حريفان ايران به تهران لحظه شماري براي شروع مسابقات انتخابي واليبال قهرماني جهان آغاز شده است. قطر نخستين تيمي بود كه به تهران رسيد و استراليا هم قبل از ظهر از طريق دوبي در هتل المپيك اسكان پيدا كرد. ازبكستان بعدازظهر امروز وارد تهران خواهد شد. برنامه تمريني تيم هاي خارجي هم اعلام شد كه به ترتيب امروز ساعت ۳۰/۱۴ تا ۱۶ قطر، از ساعت ۱۶ تا ۳۰/۱۷ استراليا و از ساعت ۳۰/۱۷ تا ۱۹ تيم ملي ايران و از ساعت ۲۰ تا ۳۰/۲۱ ازبكستان در سالن آزادي تمرين خواهند كرد.

سرپرست فدراسيون دوچرخه سواري منصوب شد
گروه ورزشي: معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني در حكمي اميررضا واعظ آشتياني را به عنوان سرپرست جديد فدراسيون دوچرخه سواري منصوب كرد.
به گزارش روابط عمومي فدراسيون دوچرخه سواري در حكم صادره محسن مهرعليزاده تشكيل مجمع عمومي اين فدراسيون را تا سه ماه آينده، با هماهنگي مركز توسعه ورزش قهرماني خواستار شده است.

بازيهاي پرگل، بدون كارت قرمز
آرژانتين _ آلمان در مصافي سخت
000192.jpg
در شش  بازي  دور نخست  رقابت هاي  فوتبال  جام  كنفدراسيون ها به  ميزباني آلمان ، ۲۵ گل  به  ثمر رسيده  و هنوز هيچ  بازيكني  كارت  قرمز دريافت  نكرده است .
از جمله  ديدارهاي  پرگل  پيروزي  ۴ بر ۲ آرژانتين  مقابل  استراليا و برتري  ۳ بر صفر آلمان  مقابل تونس  بود كه  آمار گل ها را بالا برد.هيچ  يك  از شش  ديدار برگزار شده  كمتر از سه  گل  در بر نداشته  است .
راضي ترين  مربيان ، كارلوس  آلبرتو پريرا از برزيل  و خوزه  پكرمن  سرمربي آرژانتين  هستند و سپس  يورگن  كلينزمن  سرمربي  تيم  ميزبان  به نظر مي رسد.برگزاركنندگان  مسابقات  جام  كنفدراسيون ها نيز از انجام  اين  پيكارها به عنوان  آزموني  براي  جام  جهاني  سال  ۲۰۰۶ خرسند هستند.صعود آرژانتين  به  جام  جهاني  مسجل  شده  اما برزيل  به  يك  پيروزي  نيازدارد.آلمان  و آرژانتين  در حالي  به  مصاف  هم  مي روند كه  هر دو از صعود خود به مرحله  نيمه  نهايي  جام  كنفدراسيون ها به  عنوان  دو تيم  برتر گروه  آ مطمئن هستند اما نبرد روز سه شنبه  براي  صدرنشيني  در اين  گروه  است  .

اسامي اعضاي تيم ايران اعلام شد
تركيب نهايي تيم ملي واليبال ايران اعلام شد.اميرحسيني، عليرضا بهبودي، عليرضا نادي، مهران زارع، محمد منصوري، پيمان اكبري، محمد تركاشوند، سيدمهدي بازارگرد، اميرحسين منظمي، فرهاد ظريف، مجتبي عطار و محسن عندليب ۱۲ بازيكني بودند كه از سوي «پارك كي ون» براي حضور در مسابقات انتخابي جهان برگزيده شدند.

قاسميان به برق پيوست
000189.jpg
در ۲۴ ساعت مانده به پايان فصل نقل و انتقالات واليبال در انتقالي پرسروصدا عباس قاسميان بازيكن تيم ملي واليبال ايران به باشگاه برق پيوست. بعد از جابجايي تركاشوند از صنام به پيكان، رفتن قاسميان از پاس به برق را مي توان مهم ترين خبر نقل و انتقال اين فصل خواند.قاسميان يكي از بازيكنان كليدي ايران در ده سال اخير است كه در دو دوره از مسابقات قهرماني آسيا به سال هاي ۱۹۹۹ و ۲۰۰۳ به عنوان يكي از بهترين مدافعان روي تور آسيا برگزيده شده است.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |