سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۸ - Jun 21, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): آنچه را كه از عمرت باقي مانده درياب، و مگو فردا و پس فردا. بسيار كسان پيش از تو، سرگرم آرزوها و امروز و فردا كردن ها گشتند، و گرفتار اجل شدند و غفلت زده مردند.
اصول كافي ۲ / ۱۳۶
امروز با حافظ
ور نه هيچ از دل بي رحم تو تقصير نبود
قتل اين خسته به شمشير تو تقدير نبود
هيچ لايقترم از حلقه زنجير نبود
من ديوانه چو زلف تو رها مي كردم
جشنواره بين المللي يادگار
در هفته جهانگردي برگزار مي شود
خبرگزاري فارس: محمد آفريده گفت: مشكلي براي برگزاري جشنواره يادگار نداريم و اين جشنواره در هفته جهانگردي به صورت بين المللي برگزار خواهد شد.
محمد آفريده دبير جشنواره فيلم يادگار با بيان اين مطلب خاطرنشان كرد: قرار بود چهارمين دوره جشنواره يادگار ۲۸ ارديبهشت (هفته ميراث فرهنگي) برگزار شود اما چون سال قبل، دو سازمان ميراث فرهنگي و سازمان گردشگري با هم ادغام شد، نتوانستيم جشنواره را در اين تاريخ برگزار كنيم و با مذاكره اي كه با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داشتيم قرار شد جشنواره چهارم در هفته جهانگردي برگزار شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا مشكلي براي برگزاري اين جشنواره با مركز گسترش سينماي تجربي داريد؟ گفت: بنده از ابتداي شروع جشنواره به عنوان دبير، يكي از مسئولان اجرايي جشنواره بوده ام و جشنواره يادگار هم توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در واقع برگزار شده است و مركز گسترش سينمايي براي برگزاري اين جشنواره مشاركت داشته و اگر انجمن و مركز گسترش براي مشاركت در برگزاري چهارمين دوره از جشنواره نيز بخواهند مشاركت كنند ما استقبال مي كنيم.
آفريده ادامه داد: به زعم من مركز گسترش بايد بيش ازپيش به توليد توجه كند، البته يك ماه بعد از برگزاري اين جشنواره، جشنواره فيلم كوتاه تهران هم برگزار خواهد شد و فكر مي كنم مركز گسترش سينماي تجربي نمي تواند درگير برگزاري چند جشنواره به طور همزمان باشد.
وي ادامه داد: در حال حاضر بنده به عنوان دبير اين جشنواره در حال پيگيري كارها هستم و ديگر زمان زيادي هم تا برگزاري اين جشنواره نمانده است.

در ۵۰ مركز فرهنگي پايتخت
سوگواره ياس كبود
همزمان با ايام فاطميه و به منظور گراميداشت سالروز شهادت بزرگ بانوي دو عالم، حضرت فاطمه(س) بيش از يكصد ويژه برنامه در قالب «سوگواره ياس كبود» در ۵۰ مركز فرهنگي پايتخت برگزار مي شود.
مدير كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با بيان اين مطلب از برگزاري ده ها همايش، مسابقه، نمايشگاه، كارگاه آموزشي، مجالس تعزيه، شب شعر، محافل انس با قرآن، سرود، اردوهاي زيارتي و برنامه نمايشي به مناسبت ايام فاطميه در فرهنگسراها،  خانه هاي فرهنگ و كتابخانه ها خبر داد.
حسين هاتفي فارمد گفت: سوگواره ياس كبود در قالب مراسم سوگواري و برپايي ويژه برنامه هاي سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) در فرهنگسراهاي مدرسه، دانشجو، بانو، تفكر، علوم، كار، بهمن و انقلاب،  خانه هاي فرهنگ حر، قلم، كوشا، سلمان فارسي، رازي، خزانه، اميركبير، شهيد آويني، ميعاد، تلاش، وردآورد، هاشمي، تهرانسر، حرا، محصل، شيخ هادي، اعتماد، باصفا، قاسم آباد، نور و صدف، كتابخانه هاي شهيد جهان آرا، پندار، مهرآباد، شمشيري، پرتو و خانه قرآن ميزبان عزاداران بانوي عصمت و طهارت است.

از امروز تا اول مرداد
پانزده ميزگرد پژوهشي در عرصه هاي فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يافته هاي پژوهش هاي انجام شده در ۲ سال گذشته را در سلسله ميزگردهاي ارائه يافته هاي گروه هاي پژوهشي به مدت يك ماه ارائه مي كند.
محمد سميعي رئيس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ديروز در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: اين ميزگردها شامل ۱۵ ميزگرد ۱۵ گروه پژوهشي در پژوهشكده هاي مختلف است كه از امروز تا اول مرداد برگزار مي شوند.
وي افزود: گروه هاي پژوهشي صنعت و فرهنگ، فرهنگ و كارآفريني، محصولات فرهنگي غيرمجاز، روابط عمومي، تنوع فرهنگي، زبان فارسي و فناوري اطلاعات، سينما و موسيقي كه پژوهشنامه هاي خود را براي ارائه به دستگاه هاي اجرايي تدوين كرده اند، تازه ترين نتايج تحقيقات خود را ارائه خواهند كرد. به گفته وي گروه هاي رسانه هاي ديداري و شنيداري، فرهنگ و ادبيات، فناوري اطلاعات با رويكرد اجتماعي، تبليغات، مطبوعات و خبرگزاري ها، فرهنگ عمومي و مالكيت ادبي و هنري نيز از جمله ۱۵ گروه پژوهشي اين پژوهشگاه هستند كه تازه ترين يافته هاي خود را ارائه خواهند كرد.

مجمع عمومي سالانه خانه موسيقي برگزار شد
گروه ادب و هنر: مجمع عمومي سالانه خانه موسيقي با حضور نمايندگان كانونهاي ۸ گانه اين نهاد صنفي مدني و نيز هيأت مديره و بازرسان يكشنبه عصر در محل خانه موسيقي برگزار شد.
در اين نشست، ابتدا نصرالله ناصح پور، رئيس هيأت مديره خانه موسيقي گزارشي از فعاليت هاي يك سال گذشته خانه موسيقي ارائه كرد و سپس حميد رضا نوربخش به بازرس اين نهاد نيز گزارش خود از انطباق فعاليت هاي خانه موسيقي با اساسنامه را خواند. همچنين در رأي گيري براي انتخاب بازرس نيز با توجه به نبود كانديدايي براي اين سمت، اكثريت مجمع عمومي با راي به نوربخش وي را در اين سمت ابقا كردند.

برگي از تاريخ
توطئه هاي مرگبار يك شاهزاده خانم صفوي در دربار قزوين
۲۱ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۳۲۶ ميلادي شاپور دوم (ذوالاكتاف) كه به سن قانوني رسيده بود از آخرين روز بهار (۲۱ ژوئن) رسماً به عنوان شاه زمام امور ايران را به دست گرفت. وي تنها رئيس كشور در طول تاريخ است كه پيش از تولد عنوان سلطنت به دست آورده و بنابراين، طول پادشاهي اش بيش از عمر اوست. در سال ۱۳۹۲ «يي سونگ گيه» به سلطه مغولان بر شبه جزيره كره پايان داد و املاك فئودال هايي را كه مخلوق آنان بودند ميان كشاورزان قسمت كرد. در سال ۱۸۸۳ ادوارد فيتزجرالد مترجم و مفسر رباعيات عمر خيام، دانشمند، فيلسوف و اديب ايراني به زبان انگليسي، درگذشت. رباعيات خيام به زبان انگليسي با حاشيه نويسي فيتز جرالد هر سال در سراسر جهان تجديد چاپ مي شود. انگليسي زبان ها از همين طريق با مضامين رباعيات خيام آشنا شده اند. در سال ۱۹۰۵ ژان پل سارتر فيلسوف و نويسنده فرانسوي قرن ۲۰ متولد شد. در سال ۱۹۴۱ هيتلر به رغم داشتن پيمان عدم تجاوز با مسكو، و مخالفت برخي از ژنرال هايش، دستور داد كه عمليات «بار باروسا» يعني حمله نظامي به شوروي در جبهه اي به طول دو هزار و نهصد كيلومتر از بالتيك تا درياي سياه آغاز شود. در سال ۱۹۴۸ نخستين برنامه كامپيوتر (براي منچستر مارك۱) نوشته شد. در سال ۱۹۵۱ (۱۳۳۰ ه.ش) سه ماه پس از ملي شدن صنعت نفت ايران كه از آغاز قرن بيستم توسط شركت نفت انگلستان (بريتيش پتروليوم) عملاً به يغما مي رفت، پالايشگاه آبادان به دست مالك اصلي آن، ملت ايران، افتاد و يكي از ديوارهاي استعمار غرب فروريخت. در سال ۱۳۴۷ه.ش رئيس سازمان تربيت بدني و تفريحات سالم (ورزش كشور) عنوان معاونت نخست وزير به دست آورد.
و اينك برگي از تاريخ: سال ۱۵۷۶ و بخشي از سال ۱۵۷۷ ميلادي، كاخ سلطنتي قزوين (پايتخت وقت ايران) به صورت لانه توطئه هاي مرگبار يك شاهزاده خانم صفوي به نام «پريخان خانم» در آمده بود كه طبق برخي روايات، پدرش شاه طهماسب را هم مسموم كرده بود. همين پريخان خانم كه زني جاه طلب بود به حيدر ميرزا، برادر خود كه برجاي پدرنشسته بود، تنها يك روز امكان سلطنت داد و همان شب او را مسموم كرد تا شاه بعدي منتخب او باشد! پس از مرگ حيدر ميرزا، به اشاره پريخان خانم اسماعيل ميرزا پسر ديگر شاه طهماسب را كه به دستور پدر به زندان افكنده شده بود آوردند و به نام شاه اسماعيل دوم بر تخت نشاندند. چون ابراهيم ميرزا (پسر شاه اسماعيل اول) عموي اسماعيل و پريخان خانم كه در عين حال يك شاعر و هنرمند با ذوق بود مخالف اين انتصاب بود، با توطئه پريخان خانم و تأييد شاه اسماعيل دوم ۲۰ ژوئن ۱۵۷۶ (۴۲۹ سال پيش در روزي چون امروز) كشته شد. ابراهيم ميرزا زماني حاكم خراسان بود و در هرات مي نشست و قتل او خراساني ها را خشمگين ساخت. اسماعيل دوم كه تعادل رواني نداشت بعداً كمر به قتل شاهزادگان صفوي كه قلباً او را قبول نداشتند بست و پريخان خانم هم در اين برنامه قرار گرفت و از ميان برده شد. پادشاهي اسماعيل دوم به دو سال تمام نرسيد و از ميان رفت.
www.iranianshistoryonthisday.com

بهارستان
جواني را حج فوت شده بود، آهي كرد. سفيان گفت: «چهل حج بكردم، به تو دادم. تو اين آه به من دهي» ؟
در ذكر سفيان ثوري-تذكره الاولياي عطار

پاسخ به پرسش پزشكي
نفروسيس
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه «نفروسيس» چيست و او گفته است: نفروتيك سيندروم وضعيت ناشي از آسيب ديدگي فيلترهاي كليه است. اين وضعيت سبب مي شود كه اجزاء وازده خون كه بايد از بدن به صورت ادرار دفع شوند بار ديگر به جريان خون و بافت ها بازگردانده شوند و بخش هايي از بدن متورم شود. همچنين، آسيب ديدگي فيلترهاي كليه سبب افزايش نمك و مايعات در بدن مي شود و ورم اعضاي بدن را افزايش مي دهد. عمدتاً بيماري هاي ديگر از جمله مرض قند، لوپوس، ايدز و...باعث اين وضعيت مي شوند. ضعف ايميون سيستم (دفاع طبيعي بدن) نيز اين وضعيت را به وجود مي آورد و توصيه مهم اين است كه فرد مبتلا، بي درنگ خود را به دكتر برساند.

در تير ماه:
۱۷ نمايش ايراني در كشورهاي خارجي به صحنه مي آيد
فارس: در ميان ۱۷ گروه نمايش عازم به جشنواره هاي خارجي، نمايش هاي «منطقه اشغال شده» ، «شمس پرنده» ، «گنگ خواب ديده» ، «تلخ مثل عسل» ، «هديه جشن سالگرد» ، «اژدهاك چهرك» و «ميان ابرها» در تير ماه سفرهاي خود را آغاز مي كنند. محمد اطبايي، مسؤول روابط بين الملل مركز هنرهاي نمايشي به شركت گروه هاي ايراني در جشنواره هاي خارجي اشاره كرد و گفت: سفر گروه هاي نمايش ايراني به جشنواره هاي خارجي آغاز شده و حدود ۱۷ گروه نمايشي كه برخي با حمايت مركز هنرهاي نمايشي است سفرهاي خود را آغاز خواهند كرد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
نظر يك كارشناس آمريكايي امور ايران درباره انتخابات
يكشنبه، پريروز، مصاحبه «ميكا برژينسكي» با يك كارشناس آمريكايي امور ايران درباره انتخابات رياست جمهوري در بخش اخبار مشروح عصر، از شبكه سي.بي.اس. آمريكا پخش شد. اين كارشناس گفت: انتخابات جمعه آينده يك امر بسيار حساس و مهم در تاريخ معاصر ايران خواهد بود. رأي گيري نوبت اول كه جمعه گذشته برگزار شد همه حدس و گمان هاي قبلي و محاسبات را بر هم زد. ايرانيان با تجربه اي كه از سال هاي گذشته به دست آورده اند جمعه آينده تصميم خواهند گرفت كه كداميك از دو نامزد را كه كاملاً متفاوت از هم هستند انتخاب كنند.
اين كارشناس در پاسخ به اين سئوال كه پيروزي كدام نامزد به حل شدن مسئله اتمي ايران و مسائل فيمابين ايران و آمريكا خواهد انجاميد گفت: اتمي شدن ايران خواست مردم اين كشور است و هيچيك از دو نامزد استطاعت پاي گذاردن بر اين خواست ملي را ندارد. مسئله روابط دو كشور پيچيده تر از آن است كه به آساني حل شود. دولت آمريكا دائماً بر فهرست خواست هاي خود مي افزايد. بيانيه هفته گذشته كاخ سفيد درباره انتخابات ايران و وضعيت دمكراسي در اين كشور، عمق اختلافات دو دولت را منعكس ساخت. بنابراين انتظار حل مسئله را دست كم در دوران حكومت حزب جمهوريخواه در آمريكا نمي توان داشت. به علاوه، در اين زمينه تصميم گيري نهايي با رئيس جمهور نيست، با رهبري ايران است. رئيس جمهور در ايران رئيس دولت و شخص دوم كشور است. تأمين رفاه عمومي، برقراري نظم و عدالت در دست رئيس جمهور است.
دو گزارش تأمل برانگيز دو شبكه تلويزيوني آمريكا
پريشب شبكه ان.بي.سي. در برنامه «ديت لاين» گزارش مفصل و مصوري از كارخانه هاي ساخت پوشاك در بنگلادش پخش كرد كه نشان مي داد از لحاظ شرايط و محيط كار وضعيت چندان مناسبي نداشتند و مزد برشكاران و دوختگران حدود ده سنت (۹۰ تومان) در ساعت بود. محصول كار اين كارگاهها عمدتاً به آمريكا صادر مي شود و در اينجا با به به و چه چه در فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي همچون «كي مارت» و «وال مارت» به فروش مي رسد. بهاي فروش اين پوشاك در آمريكا نزديك به پنج برابر قيمت آن در بنگلادش است. برخي از آمريكايي ها كه برنامه را ديده بودند گفته بودند كه با مشاهده زجر و چهره عرق ريز زنان دوختگر بنگلادشي، ديگر رغبت پوشيدن محصول دسترنج آنان را نخواهند داشت مگر اين كه برايشان ثابت شود كه مزد آنان منصفانه مي شود و شرايط كارگاه (از لحاظ ساعات كار، بيمه و محيط) بهبود مي يابد.
در برنامه ديگر كه شنبه شب از شبكه اي.بي.سي. پخش شد يك كارخانه بزرگ ساعت سازي شيكاگو نشان داده شد كه مدير آن از كاهش سفارش مي ناليد و مي گفت: ما هر ساعت ديواري را كه مشتري آن دولت و سازمان ها و شركت ها هستند به ۲۳ دلار مي فروشيم ولي همين ساعت با كيفيت مشابه از چين وارد مي شود و به پنج دلار به فروش مي رسد و مشتريان ما حتي سازمان هاي دولتي ترجيح مي دهند كه ساعت چيني بخرند. كارگران در چين از محيط و شرايط كار شكايت ندارند و در كارخانه ها از ابزارهاي تازه و آخرين پيشرفت هاي تكنولوژيك استفاده مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
پرنده
پرنده مي خواند... دستي به سوي سنگي رفت... پرنده به زمين افتاد... دخترك، پرنده در دست، سراشيبي تپه را گريه كنان پايين مي آمد.. آخر او پرنده را تازه رها كرده بود.
هما معيني

گشتي در دنياي خبرها
پرورش مواد مخدر در باغچه  خانه مادربزرگ
نيوجرسي: يك مرد ۳۰ ساله به جرم كاشت گياهان مخدر در باغچه خانه مادربزرگ خود دستگير شد. اين مرد كه باغچه مادربزرگ را مكاني مناسب براي كاشت ماري جوآنا ديده بود اقدام به كاشت و پرورش اين نوع گياه كرد. اما به دليل بدشانسي به دام پليس افتاد. داستان از اين قرار بود كه يك مأمور پليس قصد داشت خانه مجاور منزل مادربزرگ اين مرد را خريداري كند. او در حين بازديد از خانه متوجه شد كه ۲۵ بوته ماري جوآنا به ارزش ۲۵ هزار دلار در باغچه خانه كناري كاشته شده به همين دليل موضوع را به همكارانش خبر داد.
مرد متخلف به مادربزرگ گفته بود كه قصد كاشت گوجه فرنگي در باغچه را دارد.
صابون ۱۵ هزار يورويي
زوريخ: يك قالب صابون به ارزش ۱۵ هزار يورو در جريان نمايشگاه هنر باسل سوئيس فروخته شد. گفته مي شود كه اين صابون از چربي بدن سيلويوبرلوسكني نخست وزير ايتاليا كه در جريان عمل ليپوساكشن بدست آمده تهيه شده است.
جالب اينكه صابون مورد نظر كمتر از يك ساعت پس از عرضه آن توسط يك كلكسيونر سوئيسي خريداري شد.
فرود خودرو روي تختخواب
ميسوري: يك خودرو، روي تختخواب مردي كه در خواب عميق به سر مي برد فرود آمد. در داخل اين خودرو يك زوج در حال سفر بودند كه ناگهان راننده خوابش برد به همين دليل خودرو از جاده خارج شد و پس از برخورد به تير و چراغ برق و لوله گاز به ديوار اتاق خواب مرد نگون بخت برخورد كرد. جالب اينكه سرعت بالاي خودرو باعث شد تا خودرو از ديوار عبور كند و روي تختخواب صاحبخانه فرود بيايد.
در جريان اين سانحه، صاحبخانه به شدت مجروح شد و هم اكنون در بيمارستان بستري است.
صحنه سازي
واشنگتن: يك مرد ۳۱ ساله و يك نوجوان ۱۵ ساله به اتهام فريب دادن پليس دستگير شدند. هنگامي كه مرد ۳۱ ساله مشغول ديدار از يك فروشگاه بود ناگهان يك نوجوان كه چشم هايش با پارچه و پاهايش با طناب بسته شده بود از داخل صندوق عقب خودرو مرد ۳۱ ساله بيرون پريد و پا به فرار گذاشت. اين مرد به تعقيب نوجوان پرداخت و پس از گرفتن او، وي را مجدداً داخل صندوق عقب خودرو انداخت و متواري شد.
اين موضوع باعث شد تا صاحب فروشگاه موضوع را به پليس اطلاع دهد و پليس نيز پس از چند ساعت جستجو آنها را دستگير كند.
اما پس از اينكه اين دو نفر توسط پليس دستگير شدند، اعلام كردند كليه عمليات آنان صحنه سازي و تقليد از يك فيلم سينمايي بوده است.
فعاليت اقتصادي از داخل زندان
سيدني: يك تاجر استراليايي كه چندي پيش شركت بيمه متعلق به او ورشكسته شد و به زندان افتاده، به جرم انجام فعاليت هاي اقتصادي از يك زندان عادي به يك زندان فوق امنيتي منتقل شد. اين مرد كه باعث ورشكستگي يكي از بزرگترين شركت هاي بيمه استراليا شده بود، در حين گذراندن دوران محكوميت ۵/۲ ساله خود از داخل زندان به فعاليت هاي اقتصادي مي پرداخت. او به همين دليل به يك زندان فوق امنيتي انتقال داده شد تا نتواند به مرخصي بيايد و يا تماس تلفني با خارج از زندان برقرار كند.
شركت بيمه اين مرد با ۳/۵ ميليارد دلار بدهي ورشكسته شده است.
پليس در پي سوسمار فراري
نيويورك: دو روز پيش يك شهروند آمريكايي با پليس تماس گرفت و اعلام كرد كه سوسمار يك متري وي از خانه گريخته است. صاحب اين سوسمار اعلام كرده در صورتيكه انسان به اين حيوان نزديك شود، پا به فرار خواهد گذاشت اما اگر به او دست بزنند، گاز خواهد گرفت. پليس قبلاً با موارد عجيبي همچون فرار مار و مارمولك مواجه شده بود اما براي اولين بار است كه با فرار سوسمار مواجه مي شود.
سگ ۶پا
كوآلالامپور: سگي با ۶ پا در كنار يك معبد چيني در كشور مالزي مشاهده شد. هنگامي كه نگهبان اين معبد از محل زندگي خود خارج مي شد با سگي مواجه گرديد كه صاحب ۶ پا بود و در سايه معبد استراحت مي كرد. مقامات اين معبد به وجود آمدن اين سگ ۶ پا را نشانه خوشبختي مي دانند و به همين دليل قصد دارند از اين حيوان مراقبت كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۴۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه فرامرزي: نمايشگاه نقاشي نيره هندي/اول تا ۴ تير/ميدان ونك، خيابان ونك، كوچه ارم، پلاك ۵۴/تلفن: ۸۷۹۶۸۰۹
*نگارخانه ابراهيمي نژاد: نمايشگاه نقاشي يحيي بخشايشي/ ۱۴ تا ۲۱ تير/ خيابان آهنگ، گلستان ،۲ ساختمان شماره ۳/ تلفن: ۳۷۳۰۷۷۶
*نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه سفال نقش برجسته و نقاشي روي چوب و پتينه از ۲ تا ۷ تير و نمايشگاه نقاشي عليرضا آسانلو و هنرجويان تا اول تير/ نياوران، خيابان مژده، زماني، آيت الله محمودي ،۲ پلاك ۵۹/ تلفن: ۲۷۳۵۲۷۰
*نگارخانه فاخته: نمايشگاه سفال و برنز زهرا رسول زاده نمين، گارنيك پالور/ ۳ تا ۷ تير/ گاندي شمالي، برادران شريفي، پلاك ۴۳/ تلفن: ۸۶۶۰۴۱۰
*نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي ناصر آراسته/ ۳ تا ۸ تير/ بلوار آفريقا، بالاتر از چهار راه جهان كودك، پديدار، ساختمان شهروز/ تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴
*نگارخانه خانواده: نمايشگاه نقاشي فاطمه دانش و هنرجويان/ اول تا ۱۲ تير/ نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، فرهنگسراي خانواده/ تلفن: ۷۸۱۹۴۶۸
*نگارخانه مدرسه: نمايشگاه عكس با موضوع «غروب» / تا ۴ تير/ خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر، فرهنگسراي مدرس/ تلفن: ۵-۸۵۰۵۵۱۳

گل و گياه
آرونيا
000342.jpg
نام علمي: Aronia arbutifolia
خانواده:ROSACEAE
درختچه خزان دار به بلندي ۳ و گستردگي ۵/۱ متر است داراي برگهاي تخم مرغي شكل سبز تيره در سطح زيرين خاكستري و كركدار بوده و گلهاي سفيد آن اواخر بهار ظاهر مي شوند و ميوه هاي قرمز يا سياه توليد مي كند. شاخ و برگ سبز تيره آن در فصل پاييز به رنگ قرمز در مي آيند.
نيازها: مكان آفتابي يا نيمه سايه، در هر خاك با زهكش خوب رشد مي كند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تهيه قلمه در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |