سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۸ - Jun 21, 2005
تجارت خارجي ايران در دو ماه اول امسال
رشد صادرات غيرنفتي؛ ۱۹ درصد رشد واردات ۱۸ درصد
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: معاون طرح و برنامه گمرك جمهوري اسلامي ايران از افزايش ۳۳ درصدي تبادل كالا در سه ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال خبرداد .
ابوطالب نجفي با اشاره به رشد صادرات و واردات كالا در دوماهه اول سال ۸۴ گفت: در دو ماهه اول سال جاري مقدار ۸/۴۷۳۶ هزار تن انواع كالاهاي مورد نياز به ارزش ۵ ميليارد و ۵۱۹ ميليون دلار وارد كشور شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴/۳ درصد و از نظر ارزش ۱/۱۸ درصد افزايش را نشان مي دهد. همچنين متوسط قيمت هر تن كالاي وارداتي حدود ۳/۱۱۶۵ دلار بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۲/۱۴ درصد افزايش داشته است.وي افزود: بيشترين ارزش و سهم وارداتي در مدت مذكور مربوط به ۵ قلم كالاي ساير لوازم و ماشين آلات صنعتي با ۳/،۲۲ آهن آلات با ۶/،۱۰ لوازم صنعتي و برقي با ۴/،۶ مواد اوليه پلاستيك با ۴/۳ و مواد شيميايي با ۶/۲ درصد سهم بوده و درمجموع ۵ قلم عمده وارداتي ياد شده حدود ۵/۴۵ درصد از ارزش كل واردات در دوماهه اول سال جاري را به خود اختصاص داده است.
معاون طرح و برنامه گمرك، افزود: در مدت مذكور بيشترين افزايش ارزش واردات مربوط به روغن خوراكي با ۱/۹۷ درصد و كمترين آن مربوط به ساير لوازم و ماشين آلات صنعتي و مكانيكي با ۹/۱۰ درصد بوده است. همچنين ارزش واردات اقلام عمده در اين مدت از نظر وزن و ارزش، سهمي معادل ۴/۳۹ و ۴/۵۵ درصد از كل واردات كالا را داشته اند. براي مدت مذكور ۵۳۸۲ ميليون دلار واردات انواع كالا به كشور پيش بيني شده بود كه باتوجه به واردات ۸/۵۵۱۹ ميليون دلاري حدود ۶/۱۰۲ درصد از اهداف برنامه يعني ۶/۲ درصد بيشتر از برآورد واردات كالا داشته ايم.
وي در زمينه ميزان صادرات غيرنفتي در دوماهه اول سال جاري گفت: در اين مدت يك ميليارد دلار صادرات كالاهاي غيرنفتي را شاهد بوده ايم كه از نظر ارزش رشد ۱۹ درصدي را نشان مي دهد و در تركيب صادرات مذكور آهن آلات و فولاد با ۹/،۲۴ ساير محصولات پتروشيمي با ۹/،۸ فرش دستباف با ،۵ پسته و مغز پسته با ۹/۳ و آلومينيوم ساخته شده ۶/۳ درصد سهم صادرات مذكور را به خود اختصاص داده اند و درمجموع اين قلم كالا ۳/۴۶ درصد ارزش كل صادرات كالاهاي غيرنفتي را شامل مي شود. همچنين ارزش صادرات غيرنفتي در سال گذشته ۶ ميليارد و ۸۳۶ ميليون دلار بوده است و در سال هاي گذشته ۹۸ درصد صادرات و ۹۵ درصد واردات در چارچوب سيستم گمركي مكانيزه صورت گرفته و گمرك ايران جزو پنج كشور برتر براي استفاده از اين سيستم بوده است. اين سيستم در هفته گذشته در فرودگاه امام پياده شده و در فرودگاه پيام نيز به زودي اجرا خواهد شد.
وي افزود: باتوجه به اهداف گمرك الكترونيك و نقش آن در اقتصاد ملي بايد زيرساخت هاي قانوني و ارتباطي لازم را در اين جهت فراهم كنيم. علاوه بر اين برگزاري دومين همايش بين المللي گمرك الكترونيك اهدافي چون توجه به استانداردهاي جهاني گمرك و بحث WTO، تعامل گمرك و سازمان هاي همجوار مانند بانك و...، امنيت اطلاعات و تلاش براي دستيابي به اطلاعات ساير كشورها را دنبال نموده و در اين همايش سازمان آنكتاد، بانك جهاني برخي اساتيد دانشگاه ها و گمركات خارجي ازجمله شركت كنندگان خواهند بود.
اين همايش طي روزهاي ۲۲ و ۲۳ تير ماه برگزار مي شود.

با فراتر رفتن از ۵۹ دلار براي هر بشكه
قيمت نفت باز هم ركورد شكست
000276.jpg
گروه اقتصادي: فراتر رفتن شاخص قيمت نفت خام از ۵۹ دلار در بازارهاي جهان نگراني كارشناسان در مورد آثار اين امر بر توسعه اقتصادي جهان را افزايش داد.
به گزارش خبرنگار ما با تداوم افزايش قيمت نفت در هفته جاري در ادامه روند هفته گذشته موجب كاهش ارزش سهام اكثر شركت هاي حاضر در بورس هاي اروپايي، آمريكايي و آسيايي شد و سهام اكثر شركت هاي بزرگ بجز شركت هاي نفتي رو به كاهش گذاشت و شركت هاي توليد كننده محصولات پتروشيمي و حمل و نقل هوايي به دليل وابستگي شديد به نفت خام زيان هاي بالايي را انتظار مي كشند.
اين در حالي است كه اقتصادهاي بزرگ آسيا از جمله ژاپن با نگراني از ادامه افزايش قيمت نفت شاهد كاهش توليد صنعتي در اين كشور در سال گذشته ميلادي هستند.
براساس آخرين آمار رسمي در ژاپن شاخص توليد صنعتي براي نخستين بار در سال جاري به دليل قيمت بالاي نفت در اثر كاهش صادرات اين كشور روند نزولي يافته است.
دلايل افزايش قيمت
اگر چه تحليلگران بازار نفت، كمبود بنزين در آمريكا و نگراني از عدم توان عرضه نفت براي تأمين اين نياز و بحران نيجريه را عامل افزايش قيمت ها اعلام كرده اند ولي از آغاز سال جاري ميلادي اين روند ادامه دارد و عليرغم كاهش كوتاه مدت به دليل عدم تعادل ميان عرضه و تقاضا در بازار نفت قيمت ها همواره روند فزاينده داشته است و هر گونه تلاش كشورهاي توليد كننده نفت و مصرف كننده براي كنترل اين روند به دليل عدم امكان عرضه نفت كافي و فقدان ظرفيت مازاد در بازار ممكن نيست.
اگر چه هنوز افزايش توليد اوپك رسماً عملي نشده ولي اكثر دست اندركاران بازار اميدي به كاهش قيمت ها ندارند.
تأثير انتخابات ايران
برخي منابع خبري ديروز تحولات انتخاباتي در ايران را يكي از عوامل رواني موثر در افزايش قيمت ها در هفته جاري اعلام كرده اند. اگر چه تأثير نتايج انتخابات ايران بر بازار نفت بعيد بنظر نمي رسد ولي پيش بيني رسيدن قيمت نفت به ۶۰ دلار در هفته گذشته و پيش از اعلام نتايج انتخابات در ايران از سوي برخي منابع دست اندركار بازار نفت صورت گرفته بود.
ديروز مؤسسه جي- پي مورگان از جمله مؤسسه هاي مشاور مالي آمريكايي در گزارشي از جمله دلايل افزايش قيمت نفت را رشد اقتصادي چين در سه ماهه نخست سال جاري اعلام كرد.
رشد اقتصادي چين در اين مدت به ۴/۹ رسيد كه نسبت به پيش بيني قبلي اين مؤسسه افزايش داشته است. توليد صنعتي در اين كشور نيز با ۶/۱۶ درصد رشد به ميزان بي سابقه اي رسيده است.
ديروز بسياري از دست اندركاران بازار نفت پيش بيني كردند كه روند افزايش قيمت ها ادامه مي يابد. از زمان اعلام افزايش ۵۰۰ هزار بشكه توليد اوپك، قيمت نفت ۲/۹ درصد افزايش يافته است. اكثر اين افراد بر اين باورند كه تعادل شكننده اي ميان عرضه و تقاضا در بازار نفت وجود دارد و هر اختلالي چه اقتصادي و چه رواني به رشد قيمت ها منجر مي شود. متوسط توليد روزانه نفت خام جهان در سه ماه نخست سال جاري معادل ۸/۸۳ ميليون بشكه بود كه تقاضا اندكي كمتر از اين بود.
قيمت نفت خام سبك آمريكا ديروز براي تحويل در ماه آينده ميلادي ۲۳/۵۹ دلار معامله شد كه از زمان آغاز معاملات كاغذي نفت از سال ۱۹۸۳ و بيست و دو سال پيش بي سابقه است. معاملات براي ماه هاي آينده نيز به دليل جو رواني حاكم بر بازار با قيمت هاي بالاتري معامله شده است.

ورود سيمان به بازار بورس فلزات،
دست واسطه ها را كوتاه مي كند
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: روز گذشته در خبري اعلام شد كه به زودي سيمان وارد بورس فلزات خواهد شد.
مهندس عباس شرفي، مدير امور سيمان سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، در پاسخ به اين پرسش كه چرا از ۵/۱ ميليون تن سيمان موردنياز فقط ۳۰۰ هزار تن سيمان سال گذشته به كشور وارد شد، گفت: بخش خصوصي و اغلب كارخانه هاي سيمان كه بايد اقدام به واردات مي كردند به دنبال توليد حداكثري بودند و در زمينه واردات نيز از تجربه كافي برخوردار نبودند.وي افزود: درواقع بايد انجام اين امر به عهده يك شركت جداگانه گذاشته مي شد.
به گفته شرفي، برهمين اساس دولت به دنبال اعلام هاي مكرر خود از اواسط سال گذشته در اسفندماه سال گذشته به انديشه ارايه قيمت آزاد سيمان مانند ساير كالاهاي ساختماني (فولاد) افتاد.وي در پاسخ به اين پرسش كه با ورود سيمان به بورس فلزات آيا با بحران قيمت روبه رو خواهيم شد، گفت: شايد در وهله نخست، ورود سيمان به بازار بورس فلزات، بحران قيمتي البته در حد محدود به دنبال داشته باشد، اما همين امر خود باعث قيمتي البته در حد محدود به دنبال داشته باشد، اما همين امر خود باعث تثبيت قيمت، حذف واسطه ها و درنهايت به نفع مصرف كنندگان و توليدكنندگان به صورت توام خواهد بود.وي همچنين خبر داد كه احتمالا در بلندمدت بازار بورس سيمان در كشور راه اندازي خواهد شد.وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا با ورود سيمان به بازار بورس شاهد افزايش قيمت قابل توجهي در اين عرصه خواهيم شد، اظهار كرد: اگر اصول افزايش قيمت منطقي صورت گيرد و بندهاي طرح جامع سيمان نيز رعايت شوند، تغيير قيمت آنچناني رخ نخواهد داد و فقط شايد در ۳ ماهه پيش رو به دنبال افزايش تقاضا براي ساخت و ساز شاهد افزايش قيمتي در اين زمينه باشيم.وي تاكيد كرد: با افزايش قيمت سيمان، كارخانجات مي توانند اقدام به بهينه سازي كرده و سطح توليد خود را نيز افزايش دهند كه نتيجه اين اقدامات مساوي با افزايش توليد و كاهش قيمت خواهد بود.وي ظرفيت توليد فعلي سيمان در كشور را سالانه ۵۰ ميليون تن دانست و گفت: با راه اندازي طرح هاي جديد سيمان ظرف ۳ سال آينده، اين ظرفيت به ۷۰ ميليون تن خواهد رسيد.
خواجه پيري: قيمت هر تن سيمان
به ۴۰ هزار تومان خواهد رسيد
مديرعامل سيمان قشم نيز در همين رابطه با تاكيد بر اين نكته كه طي ۵ سال اخير به دنبال افزايش قيمت فولاد، تقاضاي كاذبي براي استفاده از سيمان به عنوان كالاي جايگزين به وجود آ مده است، گفت: با آزادشدن قيمت سيمان و ورود اين كالا به بازار بورس فلزات، حدود ۲۰ درصد به قيمت اين كالا افزوده خواهد شد.
عباس خواجه پيري تاكيد كرد: با اين حساب قيمت سيمان كه هم اكنون تني ۳۵ هزار تومان است به تني ۴۰ هزار تومان هم خواهد رسيد.وي درعين حال تصريح كرد: اين افزايش قيمت به زيان مصرف كنندگان نخواهد بود چراكه با منطقي شدن قيمت سيمان و نزديك شدن آن به نرخ فولاد، متقاضيان به سمت استفاده از سيمان به جاي فولاد روي خواهند آورد و به اين ترتيب بازار سياه فعلي در يك دوره ۶ ماهه برچيده خواهد شد و نرخ آزاد و نرخ كارخانه اي سيمان به هم نزديك خواهند شد.وي افزود: هم اكنون مصرف كنندگان، سيمان موردنياز خود را اغلب به قيمت كارخانه دريافت نمي كنند و واسطه ها مابه التفاوت قيمت كارخانه و بازار سياه را روانه جيب خود مي كنند، لذا با آزادشدن نرخ سيمان فشار خاصي متوجه مشتريان نخواهد شد، بلكه در درازمدت به نفع مصرف كنندگان نيز خواهد بود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه مابه التفاوت قيمت سيمان آزاد و كارخانه اي چقدر است، اظهار كرد: بسته به مناطق و تقاضاي موجود، ميزان توليد كارخانه ها و حتي قيمت حمل و نقل تفاوت قيمتي حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد و حتي ۵۰ درصد وجود دارد.

درآمد فروش كالاهاي قاچاق به
مبارزه با اين پديده اختصاص يافت
گروه اقتصادي: براساس تصويب هيأت دولت صددرصد وجوه سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليكي بابت فروش كالاهاي قاچاق تا سقف هشتاد و پنج ميليارد ريال براي مبارزه با قاچاق اختصاص خواهد يافت.
به گزارش خبرنگار ما براساس اين مصوبه سازمان جمع آوري و فروش اموال تمليكي به منظور واريز به موقع درآمدهاي مزبور به رديف درآمد عمومي هماهنگي لازم را بايد به عمل آورده و گزارش عملكرد واريزي خود را ماهانه اعلام مي نمايد.
معادل هشتاد درصد از اعتبارات تا سقف شصت و هشت ميليارد ريال به منظور خريد تجهيزات و تأمين امكانات سرمايه اي دستگاههاي ذي ربط در امر مبارزه با قاچاق با اولويت سازمانهاي كاشف و شاكي اختصاص مي يابد.
در مصوبه دولت تأكيد شده كه كشفيات مربوط به قاچاق انواع فرآورده هاي نفتي و كالاهاي اساسي و ميراث فرهنگي، در اختيار دستگاههاي قانوني مسئول قرار مي گيرد.
براساس تصميم هيات وزيران، معادل ده درصد از اعتبارات اين مصوبه تا سقف هشت ميليارد و پانصد ميليون ريال براي فعاليتهاي تبليغي و ترويجي و معادل ده درصد نيز به امر آموزش و تحقيق در امر مبارزه با قاچاق اختصاص خواهد يافت تا در قالب آموزش و تحقيقات هزينه شود.

گفت وگوي امروز
برخي در اجراي طرح آزادراه تهران- شمال اخلال مي كنند
گروه اقتصادي: آزادراه تهران - شمال به عنوان بخشي از شبكه اصلي ترانزيت كشور، با وجود گذشت بيش از ۱۰ سال از آغاز مطالعات آن، هنوز در عمل پيشرفتي نداشته است.گفته مي شود با امضاي قراردادي با يك شركت چيني براي اجراي يك منطقه از چهار منطقه اين آزادراه، اميد به خروج از بن بست اجرايي اين آزادراه افزايش يافته است.با مصطفي ميري، مدير پروژه آزادراه تهران - شمال گفت وگو كرده ايم.
***
* اجراي پروژه آزادراده تهران - شمال در چه مرحله اي است؟
- قرارداد اجرايي منطقه اول آزادراه تهران _ شمال با چيني ها منعقد شده و بايد قرارداد فاينانس آن بين سيستم بانكي كشورمان و چيني ها امضاء شود كه با برنامه ريزي هاي صورت گرفته اين كار در هفته  آينده صورت خواهد گرفت. منطقه اول طرح از تهران تا دوآب شهرستانك به طول ۳۲ كيلومتر كه جايگزين ۹۲ كيلومتر فعلي خواهد شد. با اين كار مسير تهران - شمال ۶۰ كيلومتر و زمان سفر بيش از يك ساعت كاهش و سالانه ۴۰ ميليون دلار صرفه جويي سوخت خواهد داشت. منطقه چهارم طرح كه از مرزن آباد تا چالوس بوده و اكنون در حال اجراست نيز نيازمند منابع مالي و تعيين سهم دولت و طرف مشاركت در بودجه سالانه است كه بخشي از اين اعتبار تأمين شده و در نظر داريم تا در دوره دوساله به بهره برداري برسد. اين مرحله با ۲۰ درصد پيشرفت فيزيكي نيازمند ۶۰ ميليارد تومان اعتبار است كه در بودجه سال جاري تنها ۵/۷ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است و به دنبال كسري تأمين مالي از منابع ديگر هستيم. منطقه دوم از دوآب شهرستانك تا پل زنگولك با تونل ۶ كيلومتري در حال حفاري است و بعد از گشايش منطقه اول، اين مسير به مناقصه گذاشته مي شود و اسناد اين مناقصه براي تأمين مالي به روش فاينانس آماده است. منطقه سه طرح از پل زنگوله تا سه راهي دشت نظر است كه بعد از برگزاري مناقصه منطقه دوم اين منطقه نيز به مناقصه مي رود.
* تأمين اعتبار اجراي اين پروژه چگونه در نظر گرفته شده است؟
- ۵۰ درصد منابع مورد نياز اين پروژه توسط وزارت راه و از محل بودجه سالانه و ۵۰ درصد ديگر به وسيله طرف مشاركت (شركت آزاده راه تهران - شمال از طريق بنياد) تأمين خواهد شد و چيني ها نيز منطقه اول طرح را كه برنده شده اند فاينانس خواهند كرد. مناقصه منطقه دوم نيز بعد از تأمين اعتبار و انعقاد قرارداد منطقه اول و تا قبل از پايان سال برگزار خواهد شد.
* علت تأخير در اجراي اين پروژه ملي كدام است؟
- براي اين پروژه در برنامه سوم توسط رئيس جمهور اولويت ويژه در نظر گرفته شد و معاون اول رئيس جمهوري، وزراي وقت وزارت راه و رئيس سازمان برنامه نيز بر اجراي اين پروژه تأكيد كرده اند اما با همه اين تأكيدات تصميم اتخاذ شده براي اجراي اين پروژه در سيستم بوروكراسي كشور مستهلك و در جريان تبديل تصميمات به اجرا با مشكل مواجه شده است. كساني به خود اجازه مي دهند به تصميمات رئيس جمهور و دولت خدشه وارد كرده و از اجراي آن خودداري كنند و حتي در اين زمينه كسي مورد بازخواست قرار نمي گيرد. اين عوامل موجب عدم تخصيص بودجه مناسب براي اجراي اين طرح شده است. در نظر گرفتن بودجه ۵/۷ ميليارد توماني سال جاري براي اين طرح نيز در ادامه اين روند بوده است . پيشنهاد وزارت راه آن بود كه در بودجه سال جاري ۵۰ تا ۶۰ ميليارد تومان سهم وزارت راه در نظر گرفته شود اما با وجود موافقت رئيس سازمان برنامه و مجلس، در پروسه اجرايي شدن اين موضوع با مشكل مواجه شده و عده اي در بدنه كارشناسي دستگاه ها اجازه مستهلك كردن تصميمات مسئولان كشور را دارند و اين مشكل اجرايي وجود دارد.
* چرا قراردادهاي قبلي احداث اين بزرگراه عملي نشد؟ وزارت راه چه اقدامي انجام داده است؟
- در قرارداد اول مقرر شده بود ۷۰ درصد منابع پروژه از محل زمين هاي موجود در طرح تأمين شود، اين مقدار اعتبار به دليل ارائه نشدن مجوز لازم براي تغيير كاربري تأمين نشد و كساني كه مسئول انجام اين كار بودند طوري عمل كردند كه اين مكانيزم ناكارآمد شد و با تغيير قرارداد توسط وزارت راه مقرر شد ۵۰ درصد اعتبار نقد پرداخت شود كه متأسفانه اين موضوع نيز در سال گذشته عملي نشد. همه مي خواسته اند اين كار عملي شود ولي كساني كه بايد به اين دستورات عمل مي كرده اند، اين كار را انجام ندادند.

قيمت طلا و ارز
نوع--- فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۸۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۶۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۹۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۷۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۷۲


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |