سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۸ - Jun 21, 2005
ناآگاهي افراد جامعه از فوايد استفاده از اينترنت
چرا مردم از اينترنت استفاده نمي كنند
000285.jpg
000288.jpg
گروه انفورماتيك -امير بهادري نژاد: در حال حاضر در اغلب كشورهاي جهان صحبت از دسترسي افراد جامعه به اينترنت و شكاف ديجيتالي است به همين دليل مؤسسات دولتي و خصوصي براي اينكه از قافله عقب نيفتند، تقريبا هر روز موضوع شكاف ديجيتالي را مطرح مي كنند و معتقدند كه اين شكاف تأثير منفي بر جامعه خواهد داشت. اما برخي از كارشناسان حوزه IT معتقدند كه در شرايط حال حاضر، استفاده از اصطلاح «شكاف ديجيتالي» صحيح نمي باشد چون در بسياري از خانه ها وسايل و تجهيزات ديجيتالي به چشم مي خورد.
يكي از اين كارشناسان كه «يان فاگ» نام دارد و به عنوان تحليلگر در مؤسسه تحقيقاتي جوپيتر فعاليت مي كند مي گويد: استفاده از اصطلاح شكاف ديجيتالي صحيح نيست چون مقصود اين افراد از بيان اصطلاح مورد نظر، دسترسي نداشتن مردم از طريق كامپيوتر شخصي به اينترنت است در حالي كه تنها يكي از ابعاد شكاف ديجيتالي، دسترسي نداشتن افراد جامعه به اينترنت از طريق كامپيوتر شخصي مي باشد.
هم اكنون در بسياري از خانه ها، تلفن همراه و تلويزيون ديجيتالي به چشم مي خورد در حالي كه در همين خانه ها كامپيوتر شخصي وجود ندارد و اعضاي آن چه در خانه و چه در محل كار به اينترنت دسترسي ندارند. به عنوان مثال در كشور انگليس، در نيمي از خانه ها كامپيوتر وجود ندارد و يك سوم از افراد بزرگسال در اين كشور در خانه و محل كار دسترسي به اينترنت ندارند.
از سوي ديگر «ويليام داتن» مدير عامل انستيتو اينترنت آكسفورد مي گويد، مردم تصور مي كنند كه تمايل نداشتن به استفاده از اينترنت مانند تمايل نداشتن به تماشاي يك برنامه تلويزيوني خاص، بي اهميت و بي خطر است. در حالي كه اينترنت قادر به گسترش و بهبود روابط اجتماعي است و در اين شبكه جهاني مي توان اطلاعاتي به دست آورد كه در هيچ كاري ديگر قابل دسترس نمي باشد. همچنين بسياري از مردم تصور مي كند كه با گسترش تكنولوژي و همچنين ارزان شدن دسترسي به اينترنت، شكاف ديجيتالي به صورت خودكار از بين خواهد رفت كه اين تصور بسيار خطرناك مي باشد.
نتايج بسياري از آمارگيري ها حاكي از آن است كه عامل قيمت نسبت به گذشته، عامل بازدارنده ضعيف تري در زمينه دسترسي مردم به اينترنت به شمار مي آيد چون بسياري از افرادي كه در زمينه كار با اينترنت پيشقدم بودند هم اكنون از تكنولوژي wi-fi و خطوط اينترنت پرسرعت براي اتصال به اينترنت استفاده مي كنند كه همين موضوع باعث افزايش شكاف ديجيتالي شده است.
«داتن» همچنين معتقد است كه شكاف ديجيتالي ميان كاربران دائم اينترنت و كاربران مقطعي و تفريحي در حال افزايش است.
اما چه عواملي باعث مي شود كه مردم تمايل به استفاده از اينترنت نداشته باشند. برخي از شهروندان ترس دروني از استفاده از تكنولوژي مدرن دارند. عامل مؤثر ديگر مطالب منتشر شده در رسانه هاي مكتوب در مورد وجود ويروس در اينترنت و احتمال وقوع كلاهبرداري آن لاين مي باشد. برخي ديگر از مردم نيز از اعتماد به نفس و مهارت لازم براي كار با اينترنت برخوردار نيستند و تصور مي كنند اينترنت با زندگي روزمره آنها همخواني ندارد.
در بسياري از كشورها، دولت ها با پرداخت يارانه اقدام به برگزاري كلاس هاي آموزش كامپيوتر و اينترنت مي كنند كه اين كلاس هاي خشك و رسمي اغلب براي افرادي كه كوچكترين آشنايي با تكنولوژي و شبكه اينترنت ندارند مفيد نمي باشد.
اما برخي از شركت هاي خصوصي گروههاي خاص از جامعه را هدف قرار داده اند. به عنوان مثال يك شركت خصوصي در انگليس دوره هاي آموزشي براي افراد بي خانمان و يا افراد بالاي ۵۵ سال برگزار مي كند و در اين كلاس ها براي افراد شركت  كننده تفهيم مي شود كه كار با اينترنت باعث بهبود زندگي آنها مي شود و درهاي بيشتري را به رويشان مي گشايد.
تجربه نشان داده دسترسي اين افراد به اينترنت در پي شركت در اين كلاس ها، ۲۵ درصد افزايش مي يابد. همچنين مسير زندگي افراد سالمند و يا افرادي كه از معلوليت هاي فيزيكي رنج مي برند در پي استفاده از اينترنت به كلي تغيير مي كند.
از سوي ديگر استفاده از اينترنت توسط افراد جوانتر آنها را با موقعيت هاي تحصيلي و شغلي جديد و همچنين خدمات دولت هاي محلي آشنا مي كند.
در نهايت افراد بي خانمان نيز مي توانند با اعضاي خانواده خود كه مدتها از آنها بي خبر بودند. مجدداً ارتباط برقرار نمايند.
براي برخي از گروههاي خاص جامعه نيز، اينترنت كارايي عملي دارد. مثلاً افراد نابينا و يا كم بينا مي توانند از طريق اينترنت به خريد بپردازند. همچنين در حال حاضر در بيشتر كشورهاي توسعه يافته، ۸۵ درصد مشاغل به نوعي با مهارت هاي كامپيوتري مرتبط مي باشد و افرادي كه صاحب چنين مهارتهايي هستند درآمد بيشتري كسب مي كنند.
در يك كلام استفاده از اينترنت براي تمام گروههاي جامعه پيامدهاي مثبت در بردارد.

امكان جستجوي جديد در ياهو
000282.jpg
ايرنا: شركت «ياهو» در حال راه اندازي خدمات جستجوي اينترنتي جديد و غير رايگاني است كه به كاربران اجازه مي دهد در ميان محتويات پايگاه هاي غير رايگان به جستجوي موارد مورد نياز خود بپردازند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «نيوزفكتور» ، هم اكنون كاربران اينترنت نمي توانند از طريق موتورهاي جستجو به محتويات درون پايگاههاي پولي دسترسي داشته باشند و به اين منظور مجبور هستند حق اشتراك پايگاههايي را كه اطلاعات مورد نظرشان در آنها قرار دارد، به طور كامل پرداخت كنند.
شركت «ياهو» به تازگي از طريق همكاري با پايگاه هاي مهم و داراي حق اشتراك، جستجو در مطالب اين گونه پايگاه ها را براي كاربراني كه حق اشتراك خدمات جستجوي اينترنتي جديد را پرداخت كنند، ممكن كرده است.
«اكارت والثر» معاون مدير توليد شركت «ياهو» اعلام كرد خدمات جستجو در ميان محتويات پايگاههاي غير رايگان شركت «ياهو» هم اكنون در مراحل اوليه خود بوده و در آينده شركت «ياهو» تعداد پايگاههاي پولي قابل جستجو در اينترنت را به منظور ارايه خدماتي با كيفيت بالا براي كاربران، افزايش خواهد داد.
هنگامي كه كاربران با استفاده از اين خدمات به جستجوي اينترنت بپردازند، از آنها سوال مي شود كه علاقه مند به جستجوي مطالب خود در كدام پايگاه هاي پولي هستند و سپس نتايج مربوط به جستجوي اين پايگاهها به صورت جداگانه و در بالاي نتايج عادي جستجوي اينترنتي انجام گرفته، به نمايش در مي آيد.

افتتاح نخستين ساختمان پشتيباني
علمي فراتكنولوژي پليس
گروه دانش: نخستين و جديدترين ساختمان پشتيباني علمي پليس ولز جنوبي كه مجهز به مدرن ترين تجهيزات فراتكنولوژيك و متخصص ترين كادر فني پليس است، در مقر اصلي فرماندهي پليس انگليس افتتاح شد.
به گزارش دفتر اطلاع رساني مؤسسه تحقيقات و توسعه ناجا، ساختمان پشتيباني علمي جديد به عنوان مجهزترين پايگاه فناوري اطلاعات نيروهاي پليس به هدف مبارزه گسترده و عميق عليه جرايم رايانه اي و غير رايانه اي توسط مقامات ارشد نيروهاي پليس افتتاح شد.
ساخت اين ساختمان كه بيش از ۵ ميليون پوند هزينه در برداشته است به كليه فناوري هاي نوين در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات مجهز است و يك تيم متخصص و كارآمد در زمينه IT از نيروهاي پليس در اين ساختمان مشغول فعاليت مي شوند.
كادر مجرب اين ساختمان با استفاده از جديدترين فناوري هاي الكترونيكي روز به همكاران پليس خود در سطح شهر به كشف و خنثي كردن جرايم كمك شايان توجهي مي كنند.
واحد ويژه انگشت نگاري، دپارتمان عكاسي، واحد تصاوير ويديويي، واحد تشخيص هويت، آزمايشگاه هاي ويژه ژنتيك، واحد ديجيتالي بازسازي صحنه جرم و واحد PNC از جمله بخش هايي هستند كه در اين كه با بهره بردن از جديدترين فناوري هاي روز بسيار سريع و آسان در جامعه و فضاي ساير توسط مجرب ترين نيروهاي متخصص در زمينه IT طراحي شده است.
نيروهاي پليس با افتتاح و معرفي اين مركز پشتيباني علمي كه به تجهيزات فراتكنولوژيك مجهز است اميدوارند تا بيش از سابق بتوانند امنيت را در منطقه ايجاد كنند و همچنين به برخي از پرونده هايي كه از گذشته به جاي مانده و هنوز راه به جايي نبرده است را پيگيري كنند.

هارد ديسك هاي ۵۰۰ گيگابايتي از راه مي رسند
ايرنا: شركتهاي بزرگ توليدكننده هارد ديسك در جهان در حال آماده سازي خود براي عرضه نخستين هارد ديسك هاي۵۰۰ گيگابايتي(نيم ترابايتي) در نيمه دوم سال ميلادي جاري هستند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «تك وب» ، دو شركت بزرگ توليدكننده هارد ديسك با نامهاي «مكستور» يو «سي گيت» يبه تازگي اعلام كرده اند كه هارد ديسك هاي نيم ترابايتي ويژه استفاده در رايانه هاي شخصي را به زودي به بازار عرضه خواهند كرد.
شركت «مكستور» قصد دارد هارد ديسك هاي ۳‎/۵ اينچي جديد با ابعادي مشابه هارد ديسك هاي فعلي مرسوم در رايانه هاي شخصي را در فصل تابستان ارايه كند.
سرعت اين درايو ۷هزار و۲۰۰دور در دقيقه و گنجايش آن ۵۰۰ گيگابايت خواهد بود.
مسئولان شركت «مكستور» هنوز تاريخ ارايه نخستين هارد ديسك هاي هزار گيگابايتي (يك ترابايتي) كه از مدتها قبل وعده آنها داده شده را اعلام نكرده اند، اما كارشناسان عقيده دارند با ورود هارد ديسك هاي نيم ترابايتي به بازار، راه براي عرضه درايوهاي يك ترابايتي نيز باز خواهد شد.
مسئولان يكي ديگر از شركتهاي بزرگ توليدكننده هارد ديسك، شركت «سي گيت» نيز به تازگي از ارايه هارد ديسك هاي ۵۰۰ گيگابايتي در فصل پاييز خبرداده اند. به گفته مسئولان «سي گيت» ، اين ديسك ها داراي گنجايش ضبط تا ۸۵ ساعت تصاوير ويديويي با كيفيت «دي وي دي» و تا ۵۰۰ ساعت تصاوير ويديويي عادي خواهند بود.
با توجه به دسترسي روز افزون كاربران به حجم انبوهي از اطلاعات، به ويژه اطلاعات صوتي و تصويري نظير فيلمهاي ويديويي و تصاوير ديجيتالي، به نظر مي رسد اين هارد ديسك ۵۰۰ گيگابايتي مورد استقبال كاربران قرار گيرد.

واكسن  و درمان  پاركينسون
بررسي هاي آزمايشگاهي  در حيوانات  نشان  مي  دهد استفاده از واكسن  براي  درمان  بيماران  پاركينسون  و بيماري  مشابه  اميدوار كننده  است .به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  كاليفرنيا محققان  اين  دانشگاه  موش  هاي  آزمايشگاهي  را با نوعي  پروتئين  كه  به  طور معمول  در مغز بيماران  مبتلا به  پاركينسون  تجمع  مي  يابد واكسينه  كردند.اين  رويكرد موجب  شد پادتن  هايي  بر ضد اين  پروتئين  در خون  موش  ها به  وجود آيد كه  باعث  كاهش  پروتئين  ياد شده  در مغز آنها شد. اين  پروتئين  آلفا، سينوكلئين  نام  دارد و وقتي  در درون  سلول  ها تجمع  مي  كند به  سلول هاي عصبي  صدمه  مي زند و در نهايت  باعث  بروز پاركينسون  مي  شود.

دستگاه  توليد الياف  نانو از محلول  پليمري
  طراحي  و ساخته  شد
واحد مركزي  خبر: دستگاه  توليد الياف  نانو از محلول  پليمري ، به  ابتكار فارغ التحصيلان  كارشناسي  ارشد دانشكده  مهندسي  نساجي  دانشگاه  صنعتي  امير كبير طراحي  و ساخته  شد.
اكبر گزمه، مجري  طرح  در اين  باره  گفت : با ساخت  دستگاه  ميدان  الكتريكي  ولتاژ بالا، چندين  محلول  پليمري  نايلون، تهيه  و در داخل  مخزني  حاوي  موئينه  و صفحه  فلزي  به  عنوان  هدف  ايجاد شد.وي  افزود: اين  كار باعث  به  جريان  در آمدن  سيال  و تبديل  آن  به  ليفهاي  نانويي  و جمع آوري  آن  بر روي  صفحه  هدف  شد كه  الياف  به  وسيله  ميكروسكوپ ، قابل  مشاهده  هستند. اين  پروژه  در فيلتراسيون  مايعات، گازها و مولكولها، علوم  درماني  از قبيل  مواد آزاد كننده  دارو در بدن، پوشش  زخم ، ترميم  پوست ، اعصاب  و رگ هاي خوني  و مهندسي  بافت ، همچنين  محافظ  صنايع  نظامي ، نانو كامپوزيت ها، نانوسنسورها، نانو سلوهاي  خورشيدي  و ديگر بخش هاي صنعتي  كاربرد دارد.

پيوند سلول ها پس  از شيمي  درماني
به  گفته  محققان، شيمي  درماني  در كودكان  مبتلا به  سرطان  خون  در هفتاد درصد موارد موثر است  ولي  ممكن  است  موجب  از بين  رفتن  توليد اسپرم  شود و پيوند اسپرم  براي  اين  گروه  از بيماران  ممكن  است .
  در حال  حاضر تنها راه  براي  بازگرداندن  قدرت  باروري  به  اين  گروه  از بيماران  ذخيره  كردن  اسپرم  قبل از شروع  به  درمان  است .با اين  حال  با توجه  به  اينكه  تا قبل  از بلوغ  سلول  زايا شكل  نمي گيرد كودكان  نمي  توانند از اين  شيوه  بهره  بگيرند.

اميدهاي  تازه  براي  درمان  انواع  سرطان  ها
محققان  مي  گويند آزمايش هاي اوليه  با نوعي  داروي  ضد سرطان  موفقيت  آميز بوده  و اميد براي  درمان  انواعي  از سرطان  ها را افزايش  داده  است .  داروي  جديد كه  ۱۷ اي  اي  جي  ناميده  مي شود مي  تواند همزمان  سرطان  را از ابعاد مختلف  مورد حمله  قرار دهد و اين  ويژگي  آن  در درمان  سرطان  ها بسيار قابل  توجه  است .داروي  ياد شده  به  طور انتخابي  و با قدرت  رشد انواعي  از سرطان هاي رايج  مانند سرطان  سينه، پروستات ، روده  بزرگ ، كليه ، تخمدان  و سرطان  پوست  را در محيط  آزمايشگاهي  متوقف  مي  كند.

ژنتيك
جهش ژني عامل ايجاد نقايص مادرزادي
در ريه و ديافراگم است
:IRIB بررسي هاي جديد محققان  در حيوانات  آزمايشگاهي  نشان  مي  دهد بروز جهش  هاي  ژني  احتمالا عامل  اصلي  ايجاد نقص  هاي  مادرزادي  ريه  و ديافراگم  است .
به  نوشته  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  هاروارد، تنفس  علاوه  بر ريه هاي سالم  به  وجود يك  پرده  عضلاني  به  نام  ديافراگم  هم  نياز دارد.نواقص  مادرزادي  در اين  پرده  عضلاني  در اغلب  موارد موجب  مرگ  ومير نوزاد مي شوند.بررسي  هايي  كه  اخيرا محققان  دانشگاه  هاروارد انجام  دادند نشان  مي  دهد جهش  نوعي  ژن  موجب  مي  شود تا اندازه  ريه ها كاهش  پيدا كند و ديافراگم  شكل و اندازه  غير عادي  داشته  باشد. محققان  احتمال  مي  دهند ژن  مشابهي  در انسان  همين  اختلالات  را ايجاد كند و مي  گويند اينك  يك  الگوي  حيواني  در اختيار دارند كه  به  كمك  آن  مي  توانند اطلاعات  بيشتري  درباره  نواقص  مادرزادي  در انسان  ها به  دست  آورند.

نرم افزار
رفع مشكل عدم سازگاري مرورگرهاي «نت اسكيپ ۸»
و «اينترنت اكسپلورر»
گروه انفورماتيك: شركت «اي او ال» نگارش جديدي از مرورگر «نت اسكيپ» خود ارايه كرده است كه مشكل عدم سازگاري آخرين نگارش اين مرورگر با مرورگر رقيب «اينترنت اكسپلورر» شركت مايكروسافت را برطرف مي كند.
به گزارش ايرنا و به نقل از پايگاه اينترنتي «تك وب» ، پيش از اين نصب نگارش هشتم و جديد مرورگر «نت اسكيپ» سبب بروز مشكلاتي در مرورگر «اينترنت اكسپلورر» و عدم توانايي اين مرورگر در زمينه نمايش برخي پايگاههاي اينترنتي مي شد.
شركت مايكروسافت ماه مه گذشته با انتقاد شديد از شركت «اي او ال» به علت ارايه چنين محصولي از كاربران خواسته بود كه اگر مرورگر «نت اسكيپ۸ » را روي رايانه خود نصب كرده اند، به سرعت آن را پاك كنند تا بتوانند مجددا بدون بروز مشكل از «اكسپلورر» استفاده نمايند و شركت «اي او ال» نيز گلايه مايكروسافت را بزرگ نمايي مشكلات في ما بين خواند و پاك كردن «نت اسكپيپ» از رايانه ها را اشتباه اعلام كرد.
هم اكنون شركت «اي او ال» با ارايه نگارش۸‎/۰۲ از مرورگر «نت اسكيپ» خود، مشكل عدم سازگاري اين مرورگر با «اكسپلورر» را حل كرده است و كاربران مي توانند اين نگارش از مرورگر «نت اسكيپ» را به صورت رايگان از اينترنت دريافت كنند.

توليد
نوت بوك جديد
گروه انفورماتيك: اخيراً يك شركت توليد كننده محصولات الكترونيك نوت بوك جديدي از سري Satellite ارائه كرده است كه داراي قابليت هاي جديد مي باشد.
از جمله اين قابليت ها عبارتست از صفحه نمايش ۱۴ اينچ صفحه گسترده كه براي اولين بار در اين شركت و محصولات آن بكار گرفته شده است. اين نوت بوك از اواخر جولاي به بازار ارائه خواهد شد و طوري طراحي شده است كه داراي قيمت كمتري باشد تا كاربران بيشتري بتوانند آن را خريداري نمايند.
تاكنون اين شركت دو مدل Qosmio به بازار ارائه كرده است كه به ترتيب داراي قيمت هاي ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ دلار بوده اند.
مدل جديد نوت بوك با مدل M55-S325 داراي مشخصات زير مي باشد:
512MB DDR RAM Pentium M74 CP4
Intel Graphic Card Multi format DVD
لازم به ذكر است قيمت آن حدود ۱۳۹۹ دلار مي باشد.

ايران
دكتر شفيعي: در توسعه زيرساخت هاي ICT دانشگاه ها
حمايت مالي وزارت ICT بي نهايت است

گروه انفورماتيك: نهمين اجلاس كميسيون مشترك ايران و اندونزي ديروز افتتاح شد. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين اجلاس در خصوص موقعيت اين دو كشور و ظهور شرايط مناسب همكاري گفت: دو كشور از نظر سياسي و اقتصادي در شرايط تقريباً مشابهي به سر مي برند و طي چند سال گذشته ايران شاهد حركتي مستمر در اين رابطه بوده و اصلاحات اقتصادي به ويژه مواردي كه در ارتباط و تعامل با خارج از كشور مي باشد از جمله تصويب قانون حمايت از سرمايه گذاري خارجي محقق گشته است.
دكتر سيد احمد معتمدي افزود: همين مساله شرايط بسيار مناسبي براي سرمايه گذاري در طرح هاي مختلف كشورمان را فراهم آورده كه اين امر را مي توان در زمينه هاي مختلف علمي، آموزشي، تحقيقاتي، استاندارد، مبادلات فرهنگي، ICT مشاهده كرد كه فرصت هاي بسياري را جهت همكاري اين دو كشور فراهم مي آورد.
معاون آموزش، پژوهش و امور بين الملل وزارت ICT نيز در گفت وگو با خبرنگار همشهري در خصوص زمينه هاي همكاري ايران و اندونزي در حوزه ICT و دستاوردهاي آن براي كشور اظهار داشت: به دليل علاقه بسيار زياد اندونزي براي همكاري در زمينه هاي مختلف با ايران، يكي از كميته ها در اين اجلاس در خصوص مباحث ICT به بحث و بررسي خواهند پرداخت كه عهده دار بودن رياست كميسيون از سوي وزارت ICT زمينه مناسبي براي بررسي زمينه هاي همكاري در اين خصوص فراهم كرده است.
دكتر مسعود شفيعي افزود: كشور اندونزي نسبت به كشورهاي مالزي، سنگاپور و ديگر كشورهاي داراي تكنولوژي بالا در زمينه ICT از موقعيت پايين تري برخوردار است و ما تنها در زمينه زيرساخت ارتباطي همچون رومينگ تلفن همراه و برخي مقولات محتوايي بحث خواهيم كرد.وي ادامه داد: هنوز ايران سهمي در بازار تجهيزات ICT در اندونزي ندارد و اميدواريم در آينده با تلاش شركت هاي داخلي، زمينه هاي حضور نرم افزاري و توليدات مخابراتي كشور در آن برقرار شود.
شفيعي يادآوري كرد: در سطح كلان در خصوص توسعه صادرات و صدور خدمات قدم هايي برداشته ايم كه البته كشور چين با سياست هايي كه داشته بازار را بر روي همه كشورها بسته است،و از سوي ديگر محصولات ما نيز قابل رقابت با جهان نيست كه اميدواريم اين مشكل به تدريج برطرف شود.وي تصريح كرد: نيروي تحصيل كرده و متخصص زيادي خصوصاً در حوزه ICT و نرم افزار در كشور وجود دارد و در زمينه نرم افزار توليدات داخلي در سطح مطلوبي است و مي توانيم به آن تكيه كنيم.
شفيعي در ادامه اظهار داشت: كشور اندونزي يك كشور مسلمان است و از لحاظ فرهنگي با ايران نزديك مي باشد و مي توانيم باب همكاري را در قالب برقراري شاهراه هاي اطلاعاتي و ارتباطي با آن ايجاد كنيم.
دكتر شفيعي در ارتباط با كمك هاي مالي وزارت ICT در جهت توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات و زمينه هاي آموزش به دانشگاه ها و ديگر بخش ها در كشور اظهار داشت: تا به حال چند مورد در خصوص دانشگاه ها براي فرهنگ سازي و توسعه زيرساخت هاي محتوايي و فرهنگي ICT انجام داديم كه يكي امضاء تفاهم نامه بين وزير علوم و وزير ICT در جهت تشويق دانشگاه ها براي تأسيس دپارتمان ICT بود كه طي آن به ازاي هر دانشكده، رشته و دانشجوي كارشناسي ارشد به ترتيب ،۲۰۰ ۱۰۰ و ۲ ميليون تومان طي ۶ ماهه اخير بين ۸ دانشگاه كشور از محل ۱ درصد بودجه وزارت ICT پرداخت شده است.وي ادامه داد: مورد ديگر انتخاب ۱۰ دانشگاه و تخصيص ۲۰۰ ميليون تومان به هريك از آنها جهت راه اندازي آزمايشگاه تخصصي در فاز اول بود كه تا به حال ۱۷۰ ميليون تومان پرداخت شده و باقي ظرف چند ماه آينده با توجه به اقدامات نهايي در دانشگاه ها پرداخت خواهد شد.
دكتر شفيعي تأكيد كرد: ميزان اعتبار وزارت ICT در حمايت مالي دانشگاه ها در فازهاي بعدي در خصوص توسعه ICT بي نهايت است.
معاون آموزش و پژوهش وزارت ICT با اشاره به اين كه در برنامه چهارم توسعه به امر آموزش توجه خاص شده است و نياز جامعه روز به روز با توجه به رشد لحظه اي فناوري اطلاعات و ارتباطات تغيير كرده و بيشتر مي شود، گفت: صدور بخشنامه براي آموزش مديران از علوم ICDL در چند ساله اخير، تقويت پروژه هاي آموزشي و تحقيقاتي، حمايت هاي مالي براي راه اندازي دپارتمان ها و رشته هاي ICT دانشگاهي، ويدئو كنفرانس با موضوع هاي مختلف آموزشي، برپايي دوره هاي تخصصي سيستم ها و تصويب آيين نامه اي براي حمايت مالي از پروژه هاي كارشناسي ارشد ICT تا سقف ۵/۳ ميليون تومان و پروژه هاي دكترا تا سقف ۵/۷ ميليون تومان به صورت بلاعوض با هدف ترويج و تشويق افراد براي انجام پروژه ها در راستاي نيازهاي مخابراتي كشور از جمله برنامه هاي اين وزارت خانه بوده است.
شفيعي افزود: تاكنون بيش از ۷۰۰ پروژه كارشناسي ارشد و دكترا مصوب و پرداخت ها شروع شده است.
ايران به شبكه جهاني FLAG پيوست
گروه انفورماتيك: جمهوري اسلامي ايران با امضاي تفاهم نامه اي به شبكه جهاني FLAG پيوست.
به گزارش روابط عمومي شركت ارتباطات زيرساخت، براساس اين تفاهم نامه كه از سوي دكتر كرم پور مدير عامل شركت مخابرات ايران و دكتر عميديان مدير عامل شركت ارتباطات زير ساخت به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران و وليد ارشاد مدير عامل منطقه اي شركت Flag امضا شد، ايران با خريد ظرفيتي معادل ۵۶ هزار كانال از دو نقطه بندرعباس و بندر چابهار به شبكه جهاني Flag متصل خواهد شد.اين گزارش مي افزايد: با استفاده از شبكه ملي فيبر نوري كه در سراسر كشور گسترش يافته و تمامي نقاط مرزي مهم را تحت پوشش قرار مي دهد، اين پروژه مي تواند امكان ارتباط كشورهاي آسياي ميانه را با ساير نقاط جهان برقرار كند و ايران تبديل به مركز مخابراتي منطقه شود. شبكه Flag داراي ده ها هزار كيلومتر شبكه مخابراتي و ۳۳ نقطه اتصال در كشورهاي مختلف است.

بازار
فروش نوت بوك در سال آينده رشد خواهد داشت
گروه انفورماتيك: طبق اعلام IDC فروش نوت بوك در سال آينده نيز با رشد همراه خواهد بود.
IDC دلايل اين امر را كاهش قيمت، تأثير مستقيم در خريدهاي جهاني از طريق كامپيوتر و اينترنت و همچنين درخواست زياد كاربران براي خريد كامپيوترهاي قابل حمل اعلام كرده است.علاوه بر IDC يك موسسه تحقيقاتي در ماساچوست نيز همين موضوع را تأييد كرده است.
طبق پيش بيني IDC صادرات نوت بوك در سال ۲۰۰۵ با ۴/۱۱ درصد رشد به ۲/۱۹۹ ميليون دلار خواهد رسيد و در سال ۲۰۰۶ با ۹ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۲۱۷ ميليون دلار خواهد رسيد.
IDC پيش بيني كرده در سال ۲۰۰۶ در مناطق خاورميانه، آمريكاي لاتين و آفريقا رشد خريد نوت بوك بالاي ۲۰ درصد خواهد بود.

سخت افزار
پكيج كامل راديويي بيسيم اينتل روانه بازار شد
گروه انفورماتيك: محمدتقي رسولي: محققان شركت اينتل يك بسته كامل جهت اتصال به شبكه هاي بي سيم توليد كرده اند. قبلاً نيز بسياري از شركت ها تراشه هاي مختلفي از نوع Wi-Fi كه با استاندارد ۱۱/۸۰۲ كار مي كنند توليد كرده اند ولي تراشه هايي كه تا كنون توليد شده اند جهت اتصال به شبكه هاي بي سيم احتياج به تراشه هاي مكمل داشتند.
اينتل در اين محصول خود از قطعات پيشرفته اي استفاده كرده است. به عنوان مثال تقويت كننده آن فقط يك قطعه سيليكون مي باشد.
براي ساختن اين بسته سخت افزاري، اينتل بايد با طراحي خود چندين مشكل را حل نمايد براي مثال نحوه عدم تداخل تقويت كننده با سيگنال هاي راديو، هدف نهايي اينتل از ساخت اين بسته سخت افزاري، توليد تراشه اي است كه بتواند به تمام شبكه هاي بي سيم اعم از Wi-Fi، WiMax، Blutooth و ultrwideband وصل شود.
شركت اينتل پيش بيني كرده براي سال ۲۰۰۷ تراشه اي توليد كند كه بتواند با راديوهاي مختلف به انواع شبكه هاي بي سيم وصل شود.

آف لاين
اختلاف دو شركت كامپيوتري
گروه انفورماتيك: با وجود اعلام شركت Dell مبني بر علاقمندي به استفاده از سيستم عامل Macos X برروي محصولات خود، شركت Apple با اين امر مخالف مي باشد.
با توجه به استفاده شركت Apple از پردازنده X86 كمپاني اينتل، شركت Dell نيز علاقمندي خود را به استفاده از Macos X برروي PCهاي خود اعلام كرده است و حاضر است آن را به خريداران Dell پيشنهاد دهد.
شركت Apple ظاهراً زياد مشتاق نيست تا به بازار بزرگ PC وارد شود.
شركت Apple نيز در اين زمينه اعلام كرده است كه Macos X فقط روي Macها نصب مي شود و شركت طرحي براي اشاعه آن براي PCها ندارد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |