يكشنبه ۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۲ - Jun 26, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): آدمي با گفتارش سنجيده و با كردارش قيمت گذارده مي شود، پس چيزي بگو كه وزن آن بيشتر، و كاري كن كه قيمت آن افزونتر باشد.
غررالحكم / ۴۳
امروز با حافظ
كه بوي خير ز زهد ريا نمي آيد
اگر به باده مشكين دلم كشد شايد
من آن كنم كه خداوندگار فرمايد
جهانيان همه گر منع من كنند از عشق
يك شب در جشنواره مونترال
خبرگزاري فارس: فيلم «يك شب » به كارگرداني «نيكي كريمي» در اين دوره از جشنواره «مونترال كانادا» كه ۲۱ مهر تا يك آبان در استان «كبك» كانادا برگزار مي شود، تنها نماينده ايران خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس فيلم «يك شب»، اولين تجربه كارگرداني «نيكي كريمي»، بازيگر سينماي ايران است كه چندي پيش در بخش رسمي نوعي نگاه جشنواره كن به نمايش درآمد. قرار است، علاوه بر جشنواره «مونترال كانادا» در جشنواره هاي «مونيخ» آلمان و «لوكارنو» شركت كند.
اين فيلم كه پائيز امسال در ايران اكران مي شود، داستان دختري است كه مجبور مي شود شب را بيرون از خانه و در خيابان هاي تهران به تنهايي سپري كند و در همان شب با مرداني از قشر هاي مختلف جامعه برخورد مي كند كه همگي از او خواسته هايي نامعقول و غير شرعي دارند.
همچنين قرار است تا اين فيلم در سينماي كشورهاي توكيو، نيويورك، بانكوك و كره به نمايش درآيد.فيلم «كودك» به كارگرداني «برادران داردن» و برنده جايزه «نخل طلائي» كن در سال جاري، فيلم «ماندرلي» به كارگرداني «آلن كاوالير» و فيلم جديدي از «لارس ترئير» از ديگر فيلم هاي جديد اين دوره از جشنواره مونترال است.مدير جشنواره مونترال گفت: ما امسال دوره سي  و چهارم جشنواره فيلم هاي جديد مونترال را برگزار مي كنيم و خوشحالم كه اعلام كنم،نخستين اكران فيلم هايي چون آثار «برادران داردن» ، «فن تري ير» و «كاوالير» در جشنواره ما خواهد بود.

مهلت ارسال آثار انتخاباتي به جشنواره تصوير سال
ايسنا: هنرمندان عكاس، تا دوشنبه هفته جاري فرصت دارند كه عكس هاي انتخاباتي شان را به دبيرخانه جشنواره تصوير سال برسانند.
به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي  خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزها با برگزاري دور دوم نهمين انتخابات رياست جمهوري، گستردگي تصاوير ارايه شده به جشن تصوير سال هم بيشتر شده و قرار است هنرمندان عكاس تا چند روز آينده عكس هاي انتخاباتي خود را از نهمين انتخاب، به مجموعه هايي كه بعضا پيش تر در شاخه هاي خبري، لحظه، گزارشي، زندگي روزانه، طبيعت، ورزش، هنر و هنرمندان، علم و تكنولوژي، پرتره و خبرسازان و خلاقه به دبيرخانه ارايه داده بودند، بيافزايند.
امسال مقرر شد سومين نمايشگاه جشن تصوير سال و دومين جشنواره فيلم و تصوير هنرمند، ۲۵ تير ماه سال جاري برگزار شود؛ تا تصاوير و عكسهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز به اين جشنواره راه يابد.
اين جشنواره كه بزرگترين گردهم آيي تصويري سال ايران به شمار مي رود، رويدادهاي سال گذشته كشور را از نگاه هنرمندان در بخشهاي عكس، گرافيك، كاريكاتور و فيلم به نمايش مي گذارد. كليه آثار گرافيك و كاريكاتور به دبيرخانه رسيده و برگزاركنندگان در حال بررسي فيلمها هستند.
سيف الله صمديان دبير جشنواره از ارايه پنج برابري عكسها و تنوع قابل توجه عكس ها در دور سوم برپايي جشن تصوير سال خبر داد و گفت: تا كمتر از ۲۰ روز آينده بررسي ها جهت چگونگي ارايه آثار به نتيجه  مي رسد.
جشنواره تصوير هنرمند و تصوير سال انتخاب و داوري ندارد و هر هنرمندي به انتخاب و تشخيص خود آثارش را عرضه مي كند كه در دور سوم برگزاري در جشن تصوير فيلم هنرمند قرار است بين المللي هم باشد. يعني درباره آثار و زندگي پشت صحنه هنرمندان بين المللي نيز كار شده باشد.
تصوير هنرمند، به زندگي، آثار و پشت صحنه هنرمندان ايراني و بين المللي اختصاص دارد. امسال قرار است از ميان ۷۰ شركت كننده سال گذشته، ۱۰ تا ۱۲ فيلم انتخاب شود و به نمايش درآيد.
گويا يكي از كاخ موزه هاي تهران نيز پيشنهاد برپايي نمايشگاه جشن تصوير سال را به برگزاركنندگان داده، اما قرار است اين آثار در طبقات مختلف خانه هنرمندان ايران با افزودن به امكانات اجرايي و غرفه اين نمايشگاه در محل يادشده ارايه شود. صمديان بر ارايه حرفه اي آثار در اين محل تأكيد دارد.

پاسخ به پرسش پزشكي
يوريميا
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه يوريميا (نوعي بيماري كليه ها) چيست و او گفته است: ناتوان شدن كليه ها از بيرون راندن مواد زائد از بدن. اين بيماري به تدريج شدت مي يابد و اگر به موقع درمان نشود، بسيار خطرناك خواهد بود.

بر پرده سينماهاي تهران
* شارلاتان (آرش معيريان) : بلوار، استقلال، جوان، پارس، شاهد، ميلاد،  بهمن، آسيا، پايتخت، آسمان آبي، دهكده المپيك، سعدي، كارون، سپيده، قيام، حافظ، پيوند، ماندانا، فلسطين، فردوسي، كاريز، جي و سروش.
* زنان زيادي (تهمينه ميلاني): فرهنگ، آستارا، قدس، ايران، جمهوري، پيروزي، كاريز، عصرجديد، بهمن، شيرين، شيدا، پيام انقلاب، جي، كانون، المپيا، مركزي.
* ماهي ها عاشق مي شوند (علي رفيعي): عصر جديد شهرقشنگ، صحرا، فرهنگ، ناهيد، فلسطين، مركزي و موزه سينما.
* بازنده (قاسم جعفري): افريقا، ايران، ملت، اروپا، تهران، پارس، سپيده وفلسطين.
* جايي براي زندگي (محمد بزرگ نيا): تهران و شهر تماشا.
* مجردها (اصغر هاشمي): ايران و مركزي.
* ديوانه وار: رنگين كمان و آرش.
* هوانورد (ماتين اسكورسيزي): كريستال.

تازه هاي دنياي رسانه ها
بازتاب انتخابات ايران در شبكه هاي تلويزيوني آمريكا
انتخابات دور دوم رياست جمهوري ايران در دو روز گذشته خبر اول رسانه هاي جهان بود. پريشب (ساعت ۲ بامداد شنبه به وقت تهران) شبكه عمومي تلويزيون آمريكا در جريان پخش يك ساعته اخبار مشروح خود، به پخش مستقيم گزارش خبرنگار خود از تهران (كه بانويي با نام ايراني بود و انگليسي را بدون لهجه تكلم مي كرد) پرداخت. اين گزارشگر گفت هنوز شمارش آراء ادامه دارد ولي پيروزي دكتر احمدي نژاد ۴۹ ساله قطعي است. بامداد شنبه (سه و نيم بعد از ظهر به وقت تهران) شبكه هاي تلويزيوني آمريكا گفتند كه احمدي نژاد با ۶۲ در صد آراء بر رقيب خود كه دو دوره رئيس جمهور بود و از او به عنوان مردي نيرومند نام برده مي شد و تنها ۳۶ درصد آراء را به دست آورد، پيروز شده است. احمدي نژاد در دور اول، برخلاف رقيبان ديگر، تبليغات چشمگير نكرد ولي توده هاي ايراني با روحيه او آشنا هستند. احمدي نژاد در نطق هاي انتخاباتي خود كوشيد خود را قهرمان تنگدستان معرفي كند و بگويد كه مردم عادي بايد درآمد نفت را در تأمين معيشت خود حس كنند و كاركنان و مقامات دولتي خود را خدمتگزار مردم بدانند نه آقاي آنها. احمدي نژاد در نطق هايش خود را نوكر مردم خواند كه بر دلشان نشست. تلويزيون هاي آمريكايي در اخبار بامدادي خود گفتند كه ولاديمير پوتين نخستين رئيس دولتي بود كه پيروزي احمدي نژاد را تبريك گفت و خواهان همكاري هاي هر چه بيشتر دو كشور همسايه شد. اين شبكه ها اين اقدام پوتين را امري مهم و بامعنا توصيف كردند و گفتند با اين كه براي قضاوت كردن هنوز زود است، ولي ميان پوتين و احمدي نژاد به ويژه در ضديتشان با فساد و حفظ منافع ملي، مشابهت هايي وجود دارد.
دو نظريه مهم: «دمكراسي كانت» و «دمكراسي برنشتاين»
در طول تاريخ در روزهاي ۲۲ و ۲۶ ژوئن دو نظريه درباره دمكراسي مطرح شده است كه به آنها اشاره مي كنيم:
۲۶ ژوئن سال ۱۷۹۵ ميلادي، «امانوئل كانت» فيلسوف آلماني اثر خود «صلح پايدار» را منتشر كرد. با مطالعه كتاب «صلح پايدار» بر عقايد و فرضيه هاي كانت مي توان وقوف يافت. كانت گفته است كه هدف نهايي از دمكراسي، چيزي جز ايجاد فرصت هاي مناسب براي اتباع، شكستن سدهاي تبعيض و گشودن راه پيشرفت اعضاي يك جامعه ملي، استفاده از همه مغزها براي خدمت به كل جامعه، توزيع منصفانه ثروت و درآمد و تأمين حقوق اساسي مردم نيست و در پرتو همين ها است كه يك ملت پيشرفت مي كند و اندوه ندارد. به نوشته كانت، يك مقام انتخابي نبايد چيزي را از مردم (موكلان خود) پنهان كند و با اين عمل است كه اعتماد را در آنان تقويت و بدبيني و ترديد را از ميان بر مي دارد. مردم به همان اندازه كه آماده شنيدن پيشرفت ها هستند، دوست دارند كه مشكلات و مسائل را هم بدانند. هر عضو جامعه، وقتي در جريان مشكلات قرار گيرد به سهم خود مي كوشد تا به رفع آنها كمك كند. بدترين نوع مديريت جامعه، بي اعتنايي به افكارعمومي و نظر مردم و نشنيده گرفتن صداي اعضاي جامعه حتي صداي يك فرد است. بهترين وكيل مردم، كار خود را با مبارزه با فساد و همزمان تأمين عدالت اقتصادي - اجتماعي آغاز مي كند و تا در اين دو امر موفق نشود، پيشرفت ميسر نخواهد بود. يك فرد منتخب، تصميمي جز تأمين منافع و سعادت اعضاي جامعه خود نبايد بگيرد و گرنه اعتماد موكلان را از دست خواهد داد و نسبت به دمكراسي و حكومت بي اعتنا خواهند شد.
كانت مي گويد: پنهان كاري دولت كه مغاير دمكراسي است باعث نزاع و جنگ بر سر قدرت مي شود و به دليل دامن زده شدن آن توسط قدرت هاي خارجي ممكن است به جنگ خارجي بينجامد كه جنگ (داخلي يا خارجي) در جهت منافع مردم نيست.
- سوسيال دمكرات هاي اروپا ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۹ در اعلاميه پايان نشست خود از «ادوارد برنشتاين» به عنوان پدر سوسيال دمكراسي نام بردند زيرا كه وي گفته است هر تحولي بايد از طريق صندوق آراء (دمكراسي) صورت گيرد و براي رسيدن به اين هدف، نخست مردم بايد اهميت «رأي» خود را بشناسند. به باور برنشتاين، كاپيتاليسم را با صندوق آراء، به مراتب آسان تر از انقلاب طبقه كارگر (پرولتاريا) مي توان از ميان برد و يا تعديل كرد. بررسي هر انتخابات عمومي، ضعف و قوت هاي دولت و يا پارلمان و شوراي سابق و خرسندي و ناخرسندي هاي مردم را نشان مي دهد.
بر پژوهشگران است كه بروند و بر پايه گروه بندي شركت كنندگان در هر انتخابات، قشرهاي راضي و ناراضي و خواست آنان را دريابند و به صورت كتاب منتشر كنند تا فراموش نشود و مورد توجه قرار گيرد. به عقيده  برنشتاين با انجام انتخابات و تغيير دولت مي توان از انقلاب و عصيان جلوگيري كرد، به اين شرط كه منتخبين تازه، خواست ها را برآورده سازند و مسائل را حل كنند. هر انتخابات باعث تثبيت اوضاع و آرامش مي شود ولي اگر موفق به حل مسائل نشود، خشم و ناراحتي ها از سر گرفته مي شود و اين بار شديدتر. برنشتاين مي گويد كه اگر منتخب و يا منتخبين، جامعه را به طور روزانه در جريان تلاش هايشان بگذارند، ولو اين كه موفق به حل همه مسائل نشوند، خشمي بر انگيخته نمي شود و توصيه مي كند كه رئيس دولت به طور روزانه، جزئيات كارهاي خود را بنويسد و همان روز به اطلاع مردم برساند تا احساس كنند كه خودشان حكومت مي كنند و بدانند كه در بالا چه مي گذرد، و چه بهتر كه رئيس دولت، خود يك صفحه از يك روزنامه را اجاره كند و هر روز به قلم خود (نه از طريق سخنگو) جزئيات را بنويسد و... اين است هدف يك دمكراسي واقعي.

برگي از تاريخ
رسيدن خبر قتل ابومسلم به توس و خشم خراساني ها
۲۶ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۷۸۷ در آستانه انقلاب فرانسه، يك برده سياهپوست به نام اتوبا كوگوآنو كه به همراه ارباب انگليسي خود از قاره آمريكا به لندن منتقل شده و در اينجا از بردگي به نوكري تغيير وضعيت داده بود، كتابي درباره زشتي تجارت برده و خشونت و بي رحمي نسبت به آنان منتشر ساخت كه اروپا را به لرزه درآورد و اشك بسياري را جاري ساخت. در سال ۱۸۱۹ اختراع دوچرخه به ثبت رسيد. در سال ۱۹۰۷ (۲۵ ژوئن) پروفسور «هانس جنسن» فيزيكدان اتمي آلمان در  هامبورگ به دنيا آمد و در سال ۱۹۶۳ برنده جايزه نوبل در اين رشته شد. در سال ۱۹۲۰ (۱۲۹۹ ه  .ش.) وثوق الدوله (ميرزا حسن خان) كه با امضاي قرار داد ۹ اوت ۱۹۱۹ (مرداد ۱۲۹۸) با سرپرستي كامل انگلستان بر ايران موافقت كرده بود، استعفاي خود را از رئيس الوزرايي تسليم داشت. اين كناره گيري به معناي پايان كار او نبود بلكه (چون مورد حمايت انگلستان بود) بعداً هم به مقام و منزلت رسيد و حتي از تهران نماينده مجلس شد! در سال ۱۹۳۴ پروفسور آلماني «هنريك فوكه» هواپيماي عمود پروازي را كه ساخته بود به نام اف.دبليو۶۱ در برلن به پرواز درآورد. اين وسيله پرواز، تركيبي از هواپيما و هلي كوپتر بود كه به وسيله بالگرد، عمودي بلند مي شد و فرود مي آمد و با ملخ هواپيما افقي پرواز مي كرد (درست شبيه هواپيمايي كه اخيراً آمريكا براي سپاه تفنگداران خود ساخته است). در سال ۱۹۴۰ (۱۳۱۹ ه  .ش.) ۲۴ ساعت پس از بركناري دكتر متين دفتري از نخست وزيري ايران و بازداشت او، به دستور رضاشاه دكتر محمد مصدق پدر زن او نيز بازداشت و بعداً به زندان بيرجند انتقال يافت. در آن زمان اتهامي براي دكتر مصدق جز اين كه پدر زن نخست وزير بر كنار شده بود عنوان نشد. دكتر متين دفتري كه از سال ۱۳۱۸ نخست وزير بود متهم به بي خبر گذاشتن رضا شاه از واقعيت تحولات جهان شده بود. پس از اشغال نظامي ايران از سوي متفقين، دكتر متين دفتري بار ديگر و اين بار به اتهام هواداري از ناسيونال سوسياليسم آلمان زنداني شد. در سال ۱۹۴۵ منشور ملل به امضاي نمايندگان كشورهاي عضو رسيد. در سال ۱۹۶۰ سومالي لند (سومالي انگلستان) استقلال يافت. در سال ۱۹۸۳ نرگس فرهمند شاعره افغاني به دنيا آمد. در سال ۱۹۹۶ خوابگاه نظاميان آمريكا در منطقه «الخبر» كشور سعودي منفجر و ۱۹ آمريكايي كشته شدند.
و اينك برگي از تاريخ:۲۰ روز طول كشيد تا خبر قتل ابومسلم خراساني از بغداد به توس (خراسان) برسد و خشم خراساني ها [منظور خراسان بزرگ است كه اينك بيشتر اراضي آن در افغانستان، ازبكستان و تركمنستان واقع شده اند] را باعث آمد. ابومسلم خراساني ۵ ژوئن سال ۷۵۵ ميلادي در عراق به تحريك منصور، خليفه عباسي، ترور شده بود.
قيام هواداران ابومسلم اگرچه سرانجام به استقلال ايران انجاميد، ولي در آن ايام به جايي نرسيد. ابومسلم كه ژنرالي در خراسان بود در سال ۷۳۷ ميلادي، پس از تصرف شهر مرو، بر ضد حكومت بني اميه قيام كرد و به خلافت آنان پايان داد و خلافت را به عباسيان منتقل ساخت. طولي نكشيد كه ابومسلم متوجه شد عباسيان هم در دنياپرستي دست كمي از امويان ندارند و به انتقاد از آنان پرداخت و همين امر باعث شد كه منصور خليفه عباسي احساس خطر كند و او را از ميان بردارد.
www.iranianshistoryonthisday.com
انوشيروان كيهاني زاده

بهارستان
آدمي زاينده است، و عشق آينده است. بركت جان ها از مهر است، عشق غوطه در مهر است، نه رايحه  عطر است.
رساله  عقل و عشق _ خواجه عبدالله انصاري

۵ نمايش در ۳ تالار تهران بر صحنه است
تالار مولوي در اين هفته اجراهاي جديد خود را از سر مي گيرد و تالار هنر و خانه نمايش نيز به كارهاي قبلي خود ادامه مي دهند.
به گزارش ايسنا، تالار مولوي اين هفته ميزبان دو نمايش جديد است. در تالار اصلي مولوي هر روز به جز شنبه ها نمايش چهار فصل به كارگرداني سعيد ذهني اجرا مي شود. اين نمايش ساعت ۲۰ در اين تالار به روي صحنه مي رود.همچنين تالار مولوي از اين هفته ميزبان نمايش ديدي چه شد اميل نوشته و كار شهرام ابوالقاسمي و تالار كوچك مولوي هم ميزبان نمايش شبانه نوشته محمد چرم شير و به كارگرداني مهرنوش حسيني است اين نمايش ساعت ۱۹ به روي صحنه مي رود.
براساس همين گزارش در خانه نمايش اداره ي تئاتر نيز اين روزها نمايش «تصوير ماه در قهوه ي تلخ» نوشته رحمت اميني و به كارگرداني حسن وارسته اجرا مي شود. اين نمايش نيز ساعت ۳۰/۱۹ به روي صحنه مي رود.اما تالار هنر تا دهم تيرماه همچنان به اجراي نمايش قوري و گل پياز به كارگرداني رضا عبدالعلي زاده ادامه مي دهد و بعد از آن بلافاصله نمايش سه بچه خوك نوشته آزاده سهرابي و به كارگرداني افسانه زماني اجرا خواهد شد.

تئاتر خياباني در فرهنگسراي نياوران
همزمان با ايام سوگواري دخت نبي اكرم(ص) و در حاشيه نمايشگاه هنر معنوي نمايش خياباني تحت عنوان «نقل دل» در فرهنگسراي نياوران برگزار مي گردد.«نقل دل» به صورت نقالي و با بازي ساجد قدوسيان و محمدرضا مبشري ۱۰ ، ۱۳ ، ۱۴ ، ۱۶ و ۱۸ تير ماه ساعت ۲۰ در فضاي باز فرهنگسراي نياوران اجرا مي گردد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شكار
بعد از مدتها به شكار رفتم. در دامنه كوهستان دسته اي كبك ديدم. در موقعيت خوبي به سويشان نشانه گرفتم، اما وقتي در ميان كبك ها تعدادي جوجه ديدم از تيراندازي به آنها منصرف شدم. در همين حال ناگهان عقاب بزرگي به روي كبك ها فرود آمد و يكي از جوجه ها را به چنگالش گرفت و پرواز كرد!
بال و پر زدن جوجه، جدايي و نگراني مادر همه در يك لحظه اتفاق افتاد...
...به خانه بازگشتم و تفنگ را براي هميشه پنهان كردم.
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
مادر فراري
بن: يك زن سارق در آلمان كه به جرم سرقت از يك فروشگاه دستگير شده بود، فرزند سه ماهه خود را رها كرد و گريخت. پليس اين زن را به جرم سرقت از يك سوپرماركت دستگير كرد و قرار بود در اداره پليس از وي بازجويي به عمل آيد، اما اين خانم فرزند سه ماهه اش را داخل كالسكه رها كرد و متواري شد. با توجه به اينكه مدارك شناسايي زن داخل كالسكه قرار داشت، پليس بلافاصله او را يافت و وادار كرد فرزندش را به خانه ببرد.
دستگيري مجرم با اسپري فلفل
برلين: يك جوان ۲۲ ساله كه به اداره پليس حمله ور شده بود، با استفاده از اسپري فلفل توسط ماموران دستگير شد. اين جوان كه سابقه سرقت و بي نظمي در اماكن عمومي را داشت به اداره پليس يكي از شهرهاي آلمان مراجعه كرد و نامه تهديدآميزي را در اختيار مامور پشت گيشه قرار داد.
هنگامي كه مامور مشغول خواندن اين نامه بود، جوان متخلف با اسلحه و چند شيئي سنگين قصد شكستن شيشه گيشه را داشت اما با توجه به اينكه شيشه گيشه ضدگلوله بود، موفق به انجام چنين كاري نشد و ماموران موفق شدند با استفاده از اسپري فلفل او را دستگيري كنند.
استفاده از بز با دو هدف
كاليفرنيا: در كاليفرنيا از بزها براي تحقق دو هدف امنيتي استفاده مي شود. با توجه به اينكه علف هاي انبوه در اطراف نيروگاه هسته اي كاليفرنيا رشد مي كند، مقامات اين ايالت با دو مشكل مواجه شده اند. نخست اينكه علف هاي خشك در فصل تابستان اغلب طعمه حريق مي شوند و ديگر اين كه بلندشدن اين علفها مانع ديد نگهبانان نيروگاه مي گردد و آنها نمي توانند امنيت اين مكان را برقرار نمايند.
به همين دليل از تعداد زيادي بز در اطراف نيروگاه استفاده شده تا هم آنها با خوردن علفها از بروز آتش سوزي جلوگيري كنند و هم ميدان ديد نگهبانان را افزايش دهند.
وكيل سريع
لندن: يك وكيل انگليسي كه در شمال غرب فرانسه با خودروي فراري خود مشغول رانندگي با سرعت ۲۱۷ كيلومتر در ساعت بود، توسط پليس دستگير شد.
وي مجبور شد در محل وقوع تخلف ۹۰۰ دلار جريمه بپردازد و تا اطلاع ثانوي گواهينامه اش باطل شد.
حداكثر سرعت مجاز در اين بزرگراه ۱۳۰ كيلومتر در ساعت بود.
ساخت كليد از روي نتيجه عكسبرداري
واشنگتن: چند روز پيش مردي در آمريكا تصميم گرفت كه با دوست خود مزاح كند به همين دليل سوييچ كاميون وي را درون دهانش قرار داد. از قضا وي ناگهان سوييچ را بلعيد.
در پي اين حادثه وي به درمانگاه مراجعه كرد و پزشك از شكم او عكسبرداري كرد تا متوجه موقعيت كليد بشود. به هر حال پزشك اعلام كرد كليد موجود در شكم وي خطر ندارد و دفع خواهد شد. اما چون صاحب كاميون به سوييچ خود نياز داشت نتيجه عكسبرداري را نزديك يك كليدساز بردند تا نمونه كليد موجود در شكم مرد را بسازد. كليدساز نيز كليدي مشابه آن ساخت و به اين ترتيب كاميون مرد روشن شد و به راه افتاد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۰ دقيقه

گل و گياه
جعفري
000753.jpg
نام علمي: Taqetes Gem Series شLemon Gem'
خانواده: COMPOSITAE
گياه يكساله سريع الرشد به بلندي ۲۳ سانتي متر، داراي گلهاي زرد ليمويي كه از اواخر بهار تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد. جهت ازدياد طول دوره گلدهي مرتبا گلهاي خشك را مي چينند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اسفند _ فروردين در گلخانه و يا فروردين _ ارديبهشت مستقيما در باغچه، در حالت اول نشاء ها را در ارديبهشت يا خردادماه به باغچه منتقل مي كنند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |