يكشنبه ۵ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۲ - Jun 26, 2005
وزير رفاه وتامين اجتماعي:
۱۱ ميليون نفر از مردم در فقر مطلق بسر مي  برند
گروه اجتماعي: وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: ۷/۱ ميليون نفر در كشور درآمدي زير ۴۳ هزار تومان دارند و حتي توانايي تهيه غذاي مورد نياز خانوار خود را ندارند.
محمدحسين شريف زادگان در همايش حاشيه نشيني و امنيت قضايي با اعلام اين مطلب افزود: ۵/۷ ميليون از جمعيت كشور نيز علاوه بر نداشتن درآمد از نظر لوازم اوليه زندگي مشكل داشته و ۳/۱۱ نيز داراي فقر مطلق هستند.وي با اشاره به خدمات حمايتي چتر رفاه و تامين اجتماعي در جامعه گفت: در وزارت رفاه برنامه اي ملي به نام چتر امنيتي رفاه اجتماعي با هدف حمايت از اقشار مختلف جامعه با الويت افراد زير خط فقر اجرا خواهد شد.
وي افزود: در اين برنامه به افرادي كه توانايي اداره خود را ندارند از طريق دادن امكانات و ايجاد فرصت، كمك هاي حمايتي خواهد شد.
وزير رفاه خاطر نشان كرد: اقدامات اساسي چتر ايمني رفاه، شامل مسكن ارزان، امنيت غذايي، تحصيل واشتغال بوده كه به دليل محدوديتهاي منابع اجرايي اين سياست از لايه هاي پائين جامعه انجام مي شود.
شريف زادگان با ارائه آماري از نقاط فقير نشين در كشور گفت: مطابق مطالعات انجام شده در ايران ۲۰۰ مركز حاشيه نشيني كه توليد كننده انواع آسيب هاي اجتماعي هستند وجود دارد.وي افزود: حاشيه نشيني علاوه بر كاهش اعتماد مردم به دولت باعث بروز ناهنجاري هاي اجتماعي خواهد شد.
ساكنان مناطق حاشيه شهرها درآمد زير خط فقر دارند
از سوي ديگر رئيس  سازمان  بهزيستي  كشور گفت : ساكنان  مناطق  حاشيه  شهرها معمولا داراي درآمد زير خط فقر هستند.
دكتر محمدرضا راه چمني  در همايش  «حاشيه نشيني  و امنيت  قضايي»  افزود: براي  حل  مشكل  حاشيه نشيني  بايد به  علت ها و عوامل  آن پرداخت .
وي ، وجود ۳۰ الي  ۴۰ درصد حاشيه نشيني  در شهرهاي  بزرگ  را در كشورهاي  درحال  توسعه  از نظر استاندارد بين المللي  قابل  قبول  دانست .
راه  چمني ، به  ويژگي هاي  مناطق  حاشيه نشين  اشاره  كرد و وجود اشتغال كاذب ، فرهنگ  نامتجانس ، نبود الگوي  مناسب  آموزش  و پرورش ، بي سوادي  وكم سوادي  را به  عنوان  بخشي  از اين  ويژگي ها ذكر كرد.وي  همچنين  گفت : توزيع  مواد مخدر، گسترش  جرم  و جنايت ، گسترش  آسيب هاي اجتماعي  و شيوع  بيماري  و سوءتغذيه  از پيامدهاي  حاشيه نشيني  است .
راه چمني ، با ذكر مثالي  از يك  روستاي  حاشيه نشين ، گفت : در حالي  كه ميانگين  تعداد معتادان  كشور سه  درصد است ، ۳۵ درصد اين  روستاي  چهار هزار و۲۰۰ هزار نفري  معتاد بودند.
رئيس  سازمان  بهزيستي ، به  اقدام هاي  اين  سازمان  براي  سرو سامان  بخشيدن به  مناطق  حاشيه نشين  اشاره  كرد و گفت : آموزش  مهارت ، ايجاد پايگاههاي  سلامت اجتماعي ، راه اندازي  مهدهاي  كودك  و راه اندازي  پاتوق هاي  محله  براي  جذب معتادان  از جمله  اين  اقدام ها بوده  است .
همايش  حاشيه نشيني  و امنيت  قضايي ، با هدف  بررسي  ابعاد اين  موضوع  روزشنبه  با حضور مقام هاي  عاليرتبه  قضايي  و جمعي  از وزيران  و نمايندگان مجلس  و تعدادي  از استانداران  و روساي  كل  دادگستري  استان ها در مركزهمايش هاي  بين المللي  صدا و سيما برگزار شد.

وزير امور خارجه روسيه:
فعاليت هسته اي ايران هيچ نكته مشكوكي ندارد
ايسنا: وزير امور خارجه  روسيه با تاكيد بر حق مسلم ايران در بهره برداري از فن آوري صلح آميز هسته اي تصريح كرد: سياست هاي ما در همكاري صلح آميز هسته اي با تهران را طبق توافق نامه هاي دوجانبه و توجه به تصميم نهادهاي بين المللي پي ريزي مي كنيم.
سرگئي لاوروف، در گفت وگو با روزنامه  روسي زبان ترود تاكيد كرد كه هيچ گونه نكته  مشكوكي در همكاري هاي صلح آميز روسيه با ايران در عرصه  فعاليت هاي هسته ا ي وجود ندارد.
وزير امور خارجه  روسيه با بيان اين مطلب كه روسيه و اروپا در جريان پرونده  هسته اي ايران منافع و هدفي مشترك دارند، گفت: روسيه و گروه «تروئيكاي اتحاديه ي اروپا» در پي يافتن راهكاري ديپلماتيك براي حل مساله  هسته اي ايران هستند. وي هم چنين اظهار داشت: ما و اتحاديه  اروپا هدفي مشترك داريم و آن اين كه از سويي ساختار معاهده  NPT به خطر نيفتد و از ديگر سو برنامه هاي هسته اي صلح آميز ايران در جريان امكان استفاده ها ي دوگانه، هيچ گونه شك و ترديدي ايجاد نكند.

غلامحسين الهام:
نظارت خوب بر انتخابات كارنامه روشني
از نقش شوراي نگهبان ارائه داد
فارس:سخنگوي شوراي نگهبان گفت:نظارت خوب بر اين انتخابات، كارنامه روشني از نقش شوراي نگهبان را به مردم ارائه داد.
غلامحسين الهام ديروز در مصاحبه مطبوعاتي با خبرنگاران با تبريك برگزاري انتخابات پرشور و رقابتي گفت: تاكنون با توجه به اطلاعات رسيده از شعب اخذ آرا سراسر كشور، حدود ۲۸ ميليون نفر در دور دوم انتخابات شركت كردند كه اين حضور در مقايسه با دور اول به ويژه در تهران بسيار چشمگير و ستودني بوده است.
وي افزود: نتايج شمارش آرا نشان مي دهد منتخب مردم ايران، حدود ۶۲ درصد آرا را كسب كرده است.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان خاطرنشان كرد: بدليل برخي نگراني ها در مرحله دوم انتخابات در كاهش آراء و روي كار آمدن رئيس جمهور با پشتوانه راي پايين، خوشبختانه ميزان فعلي آرا قابل قبول است و ما را به هدف اصلي قانون اساسي نزديك كرد.
به گفته سخنگوي شوراي نگهبان اين دور از انتخابات هيجان عمومي جامعه را بالا برد و تمايلات افراد در مجموعه حاكميت، نظارت بر انتخابات را حساستر و مردم با چشمان خود كاملا بي طرفانه سلامت انتخابات را تقويت كردند.
الهام تاكيد كرد: نظارت خوب بر اين انتخابات، كارنامه روشني از نقش شوراي نگهبان را به مردم ارائه داد.
سخنگوي شوراي نگهبان با تاكيد بر اين كه عبور از اين انتخابات با چنين رقابتي تنگاتنگ، جز با نظارت دقيق ميسر نبود، افزود: شوراي نگهبان مفتخر است در كمال آرامش و در شرايطي كه بعضي ها تلاش مي كردند در روند انتخابات عادي، خلل ايجاد كنند، امانتدار واقعي آراء  مردم شد و بدون هيچگونه مشكلي اين انتخابات به اتمام رسيد.

مدير كل بهداشت و درمان سازمان زندان ها:
آمار ايدز در بين معتادان تزريقي داخل زندان
نسبت به خارج پايين تر است
ايلنا: مديركل بهداشت و درمان سازمان زندان  ها، گفت: با وجود آنكه ميزان تراكم معتادان تزريقي در داخل زندان نسبت به خارج از محيط زندان بيشتر است اما با اقدامات صورت گرفته در بخش  هاي پيشگيري و درمان ميزان ابتلا به ايدز در بين معتادان تزريقي در داخل زندان نسبت به خارج از محيط زندان بسيار كمتر است.
دكتر پرويز افشار، مدير كل بهداشت و درمان سازمان زندان  ها، در حاشيه نمايشگاه بزرگ دستاوردهاي قوه قضاييه در بخش زندانباني و اصلاح مجرمين، افزود: اطلاعات حاصله از پايگاه  هاي ديده  ور كنترل ايدز وابسته به وزارت بهداشت نشان مي  دهد، ميزان شيوع ايدز در بين معتادان تزريقي زنداني و كساني كه سابقه رفتارهاي پرخطر دارند، حدود ۳ درصد است كه اين رقم از آمار ميزان شيوع ايدز در بين معتادن تزريقي خياباني بسيار پايين  تر است و نسبت به آمار چند سال گذشته در سازمان زندان  ها نيز به نحو چشم  گيري كاهش يافته است. وي افزود: اكنون مي  توان گفت كه HIV در داخل زندان  ها كاملا تحت كنترل است و علت آن راه  اندازي كلينيك  هاي مثلثي آموزش  هاي مبتني بر تغيير رفتار ،خدمات علمي درمان اعتياد به خصوص درمان  هاي نگهدارنده با متادون، سم زدايي، خدمات مشاوره  اي و روان درماني است.

اخبار كوتاه
دكتر احمدي نژاد: در وقت قانوني كابينه ام را معرفي مي كنم
ايسنا: احمدي نژاد گفت: براي تركيب كابينه ام هر كس با معيارهايم موافق باشد، دستش را مي بوسم. دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور منتخب دوره نهم انتخابات گفت: ان شاءالله در وقت قانوني تركيب كابينه ام را معرفي مي كنم.وي در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه آيا در تركيب كابينه تان از وزراي فعلي نيز استفاده مي كنيد، گفت: من معيارهايم را معرفي كرده ام، هر كس با معيارهاي من موافق باشد، دستش را مي بوسم.
پاكستان از انتخاب احمدي نژاد
به عنوان رييس جمهور جديد ايران استقبال كرد
ايسنا: پاكستان روز گذشته از انتخاب محمود احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور جديد ايران استقبال و ابراز اميدواري كرد كه روابط بين دو كشور ادامه يابد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس از اسلام آباد با مخابره اين خبر افزود: سخنگوي وزارت خارجه پاكستان اظهار داشت: پاكستان از اين كه انتخاباتي مسالمت آميز و منظم در جمهوري اسلامي ايران برگزار شد خوشحال است.وي افزود: ما از انتخاب محمود احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور جديد ايران استقبال مي كنيم.سخنگوي وزارت خارجه پاكستان ابراز اميدواري كرد كه روابط بين ايران و پاكستان براي تقويت منافع دو جانبه ميان دو كشور ادامه يابد.
پيام آبادگران ايران اسلامي به ملت ايران
گروه سياسي: «آبادگران ايران اسلامي» طي پيامي به مناسبت پيروزي دكتر احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: ملت عزيز ما همه معادلات سياسي را با انتخابي شجاعانه و آگاهانه به هم ريخت و يكي از فرزندان خادم مردم را به مسند خدمتگزاري برگزيد. در اين انتخاب و اين حماسه و اين پيروزي خداي بزرگ را سپاسگزاريم و سر به سجده شكر فرود مي آوريم و از صميم قلب از ايزد منان مي خواهيم كه همچنان راه هاي پيروزي را به مردم ايران اسلامي بنماياند و درهاي موفقيت را بگشايد.در قسمت ديگري از اين بيانيه آمده است:آبادگران ايران اسلامي رأي ده ها ميليوني مردم در دو مرحله انتخابات نهم و حضور گسترده آنان را ارج مي نهد و يادآور مي شود كه پاسداشت رأي ملت تنها با خدمت صادقانه، خالصانه، بي منت، بي وقفه و استوار بر بينش الهي و علمي تحقق مي يابد و اميدوار است كه اين راه نوراني در سايه الطاف ايزدي به خوبي طي شود.
در پايان اين بيانيه آمده است، آبادگران ايران اسلامي از همه نامزدهاي رياست جمهوري كه با تلاش مستمر خود شور و نشاط خاصي به انتخابات بخشيدند به ويژه جناب آقاي هاشمي رفسنجاني از شخصيت هاي برجسته و استوانه هاي انقلاب اسلامي كه براي حضور گسترده مردم تلاش نمودند تشكر كرده و تأكيد مي نمايد در اين انتخابات ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي و تفكر خدمتگزاري است كه به پيروزي رسيد و نه حزب و دسته و گروه و جناحي خاص كه قطعاً همه مردم و نظام از آن سود خواهند برد.
احمد توكلي: پرهيز از تشنجات بي حاصل سياسي و هدف گرفتن موضوعات اصلي مردم پيام اصلي انتخابات بود
ايسنا: نماينده تهران گفت: وقتي مردم گفتمان عدالت خواهي و مردم گرايي را ترجيح دادند با اقتدار تمام آن را به كرسي نشاندند.
احمد توكلي با اشاره به برگزاري انتخابات رياست جمهوري، گفت: يك بار ديگر ثابت شد كه در ايران ميزان راي ملت است و وقتي مردم گفتمان عدالت خواهي و مردم گرايي را ترجيح دادند با اقتدار تمام آن را به كرسي نشاندند. وي افزود: يكي از پيام هاي اين انتخابات آن است كه همچنان كه برجسته ترين ويژگي مجلس هفتم پرهيز از تشنجات بي حاصل سياسي و هدف گرفتن موضوعات اصلي مردم و كشور بوده است، دولت جديد نيز بر همين اساس پيام آور آرامش، همدلي و خدمت به مردم خواهد بود.
رييس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، لازمه  تحقق چنين هدفي را ارتقاي امنيت اجتماعي از طريق مدارا با مردم، ارتقاي امنيت توليد و سرمايه گذاري از طريق احترام به حقوق مالكيت و كرامت نيروي انساني و نيز ارتقاي عزتمندي ايران در عرصه  بين المللي از طريق تعامل فعال و سازنده با جهان خارج دانست. وي همچنين با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري پيش از آغاز راي گيري مرحله  اول، اعلام وفاداري مجدد ملت ايران به قانون اساسي و اسلاميت و جمهوريت نظام كه از اصول لايتغير آن است را از ديگر پيام ها و آموزه هاي اين انتخابات دانست و افزود: ديگر پيام اين انتخابات به دشمنان خارجي و داخلي ملت ايران اين است كه مردم سالاري ديني در دل و جان اكثريت ملت ايران ريشه دوانيده و استقلال، آزادي، عدالت و رفاه، همه با هم، مورد درخواست و تاكيد ملت است.
تشكر آيت الله العظمي نوري همداني از حضور مردم در انتخابات
ايسنا: آيت الله العظمي حسين نوري همداني در اطلاعيه اي از حضور مردم در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تشكر كرد.
اين مرجع تقليد خطاب به ملت آورده است: «اينجانب در قلم و بيان خود توانايي تقدير و تشكر از حماسه شورانگيزي كه شما در رابطه با انتخابات رياست جمهوري در ۲۷ خرداد و ۳ تير ۱۳۸۴ آفريديد را نمي بينم.شما با وحدت و اقتدار، عزت و دموكراسي خود دوستان خويش را در هر جاي دنيا كه هستند سربلند و مسرور و دشمنان و ياوه سرايان را شرمنده و تلخ كام ساختيد.از خداوند متعال مسألت مي نمايم كه رئيس جمهور منتخب اين كشور امام عصر ارواحنا فدا با اين پشتوانه ملي و اسلامي در رفع مشكلات مردم و در ساختن ايران سرافرازتر موفق باشند. ان شاء الله.
تبريك معاون اول رئيس جمهوري به احمدي نژاد
محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري بعدازظهر شنبه در پيامي موفقيت محمود احمدي نژاد را به عنوان رئيس جمهوري منتخب مردم به وي تبريك گفت.
در اين پيام آمده است:حضور گسترده و چشمگير مردم ايران اسلامي در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، بار ديگر تجلي پيوند عميق آنان با نظام مقدسي شد كه مطهر به نفس قدسي امام راحل(ره)، خون پاك شهيدان و مجاهدت ايثارگران و عاشقان اين كشور الهي است.توفيق جنابعالي را در كسب عنوان رئيس منتخب مردم تبريك گفته و از خداوند متعال موفقيت شما را در انجام اين مسئوليت خطير و در راه سعادت و سربلندي روزافزون ايران اسلامي مسألت مي كنم.
علي يونسي:
انتخابات رياست جمهوري به سالمترين شكل ممكن برگزار شد
فارس: وزير اطلاعات گفت: انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري به سالمترين شكل ممكن در كشور برگزار شد.
علي يونسي ديروز در حاشيه همايش حاشيه نشيني و امنيت قضايي در جمع خبرنگاران افزود: انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري يكي از آرامترين، امن ترين و سالمترين انتخابات در كشور بود و هيچگونه مشكل خاصي نيز در روند برگزاري آن ايجاد نشده است.
سخنگوي وزارت كشور:
اميدوارم اين پيروزي به كام مردم شيرين باشد
مهر: سخنگوي وزارت كشور گفت: انتخابات مرحله دوم با حضور پرشور مردم برگزار شد و بار ديگر مردم نشان دادند كه در صحنه حضور دارند.
جهانبخش خانجاني رييس كميته اطلاع رساني ستاد انتخابات كشور با حضور در جمع خبرنگاران پس از اعلام آخرين آمار و نتايج شمارش آراء انتخابات رياست جمهوري گفت: اگر چه مردم با راي خود شگفتي مي آفرينند اما كليات نظام و انقلاب را با راي خود تاييد كردند.وي با بيان اين مطلب كه در هر دوره نتيجه انتخابات بايد مسئولان را به تامل وا دارد اظهار داشت: مسئولان بايد با تامل بيشتر مسائل جامعه را كالبدشكافي و بر اساس آن تصميم گيري كنند.
خانجاني خاطرنشان كرد: در انتخابات مرحله دوم كه برخي گمان مي كردند حضور مردم كمرنگ باشد قريب به ۲۸ ميليون نفر شركت كردند.وي اظهار اميدواري كرد فضاي باز سياسي و فضاي باز اطلاع رساني كه در وزارت كشور بوجود آمده همچنان باز بماند و رسانه ها و صاحبان انديشه و خرد از نزديك بتوانند ناظر اين فضا باشند.وي در پايان افزود: اميدوارم اين پيروزي به كام مردم شيرين باشد.
مردم نشان دادند ديگر از بازي خسته شده اند
گروه سياسي: نتيجه نهمين انتخابات رياست جمهوري، بر خلاف پيش بيني بسياري از صاحبنظران و فعالان سياسي بود اما همانند انتخابات گذشته اين بار هم اراده ملت حاكم شد و مردم با راي قاطع خود دكتر احمدي  نژاد شهردار تهران را به عنوان ششمين رئيس جمهوري اسلامي ايران انتخاب كردند.
حسن زياري رئيس كميسيون شهرسازي فني و معماري شوراي اسلامي شهر تهران در پاسخ به اينكه چرا مردم به احمدي  نژاد در اين حد بالا اعتماد كردند، گفت: مردم طي ساليان اخير نشان داده اند كه از جناح بازي، گروه بازي و باندبازي خسته شده اند و ديگر تواني براي تحمل بار سنگين بازيهاي سياسي ندارند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |